Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Corrigeren of aanvallen?

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Re: Corrigeren of aanvallen?

Ongelezen bericht door DeDiana »

mijke schreef:Je eigen hond blokken door er tussenin te gaan staan werkt ook vaak goed.
Meestal is dat wat ik doe, in combinatie met doorlopen. Ik blokkeer dus het contact. Mila komt al achter of naast mij lopen als we dat soort honden passeren, zodat ik de hond tegen kan houden. Maar vaak is afstand nemen ook gewoon genoeg hoor, op die manier kan ik meestal al prima voorkomen dat de honden contact maken.
De andere hond wegjagen werkt hier weer niet zo goed, dan denken mijn honden dat we die hond met z'n allen weg gaan jagen :oeps:
mijke
Zeer actief
Mijn ras(sen): krakershondje
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door mijke »

DeDiana schreef:De andere hond wegjagen werkt hier weer niet zo goed, dan denken mijn honden dat we die hond met z'n allen weg gaan jagen :oeps:
Haha oeps! Ik heb beeld :LOL:
mkesselaar
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Kooiker mannetje Tjazz

Ongelezen bericht door mkesselaar »

Om even een wat ouder topic naar boven te halen maar wel relevant.

Mijn Reu Kooiker ruim 2,5 is nogal een snuffelaar. Vrouwtjes vind hij lekker maar als die er niet van gediend zijn laat hij zich daar prima in coachen zeg maar. Geen probleem wat mij betreft. Bij mannetjes is het altijd een beetje afwachten. Soms gaat het prima maar soms zie ik het lipje omhoog gaan en als ik daar dan kort op zit laat hij zich wel corrigeren. Dit dus ook als de andere hond geen aanleiding geeft of soms zelfs onderdanig is. Je zou zeggen dat het dan onnodig is. Heel soms komt het uit het niets dat hij toch even uitvalt. Niks doorbijten maar wel even fel uithalen. Ik geef hem dan meestal op zijn donder. Steevast kijkt hij dan weg van me, ik denk dat het normaal is. Honden kijken je niet zo makkelijk aan. Daarna is hij dan wel weer relaxed en luisterd extra goed.

Ik probeer soms ook om hem te laten zitten en dan laat ik zien dat de andere hond best lief is. Aai hem even maar hij heeft niet echt de nijging om ook maar even te kijken. Best lastig om te bepalen wat je soms moet laten gaan en wat je moet corrigeren en hoe.
Groet, Martin
mkesselaar
Vaste gebruiker

Om even een wat ouder topic naar boven te halen maar wel relevant.

Mijn Reu Kooiker ruim 2,5 is nogal een snuffelaar. Vrouwtjes vind hij lekker maar als die er niet van gediend zijn laat hij zich daar prima in coachen zeg maar. Geen probleem wat mij betreft. Bij mannetjes is het altijd een beetje afwachten. Soms gaat het prima maar soms zie ik het lipje omhoog gaan en als ik daar dan kort op zit laat hij zich wel corrigeren. Dit dus ook als de andere hond geen aanleiding geeft of soms zelfs onderdanig is. Je zou zeggen dat het dan onnodig is. Heel soms komt het uit het niets dat hij toch even uitvalt. Niks doorbijten maar wel even fel uithalen. Ik geef hem dan meestal op zijn donder. Steevast kijkt hij dan weg van me, ik denk dat het normaal is. Honden kijken je niet zo makkelijk aan. Daarna is hij dan wel weer relaxed en luisterd extra goed.

Ik probeer soms ook om hem te laten zitten en dan laat ik zien dat de andere hond best lief is. Aai hem even maar hij heeft niet echt de nijging om ook maar even te kijken. Best lastig om te bepalen wat je soms moet laten gaan en wat je moet corrigeren en hoe.
Groet, Martin
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Volgens mij redelijk kooiker eigen. Zou hem liever leren dat hij niet met iedereen kennis hoeft te maken. Gewoon het feit dat de ander een reu is, kan voldoende reden zijn om uit te vallen en dat is gewoon geen leuk gedrag
mkesselaar
Vaste gebruiker

Het gaat heel vaak prima hoor. zeker als hij de hond in kwestie al kent, dan zijn er nooit problemen (probleempjes eigenlijk). En soms zie je de honden elkaar aankijken en beide doorlopen, ook niets aan de hand. Met vrouwtjes nooit wat aan de hand, een paar oude dames zijn zelfs van hem gecharmeerd en dartelen om hem heen terwijl ze volgens de eigenaren niet meer vooruit te branden zijn. Deze keurt hij dat weer geen blik waardig, hij valt blijkbaar niet op oude vrouwen :mrgreen:
Groet, Martin
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

mkesselaar schreef:Dit dus ook als de andere hond geen aanleiding geeft of soms zelfs onderdanig is. Je zou zeggen dat het dan onnodig is.
Hij doet het niet omdat het nodig is, maar omdat het kan. Hij maakt een inschatting van wat voor hem veilig is.
Ik heb daar dus een hekel aan.
Je bent te laat met je correctie wanneer hij al heeft uitgehaald. Bij de eerste tekenen van spanning (dus al voor die opgetrokken lip) mocht hij mooi vaart maken.
Kent hij "doorlopen" als commando?

Of hij is zelf sociaal vaardig genoeg om te zien dat de ander "best lief" is, of niet. Dat kun jij hem niet duidelijk maken. Het is een reu. Hij hoeft niet overal te blijven staan om contact te maken en niet met alle reuen vriendjes te zijn. Zo werkt het gewoon niet.
Ik zou ook zeker niet blijven stan aaien. Dat is voor hem alleen maar raar ambivalent gedrag.
Je moet op zo'n moment de leiding nemen. Doorlopen, lip normaal, hop in het gelid.
mkesselaar
Vaste gebruiker

dagmar88 schreef:Hij doet het niet omdat het nodig is, maar omdat het kan. Hij maakt een inschatting van wat voor hem veilig is.
Veilig in de zin van? Meestal niet bij kleine hondjes maar honden die groter en sterker zijn. Laatst bij een Amerikaanse Stafford :oohja: :oohja:
Misschien een soort angst die er dan uit moet?

Doorlopen kent hij niet maar is wel een goede om aan te leren. :ok:
Groet, Martin
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Ik vind het misschien wel corrigeren maar het is de voorbode van aanvallen en het begin van een gevecht met een hond die die correctie niet pikt.

Beter gezegd. Hij start eigenlijk imo een gevecht. Immers correcties kunnen nog heel wat milder en ook heel wat duidelijker. Grommen. Borstelen. Waarschuwing etc. In de nek grijpen is voor veel van mijn eerdere honden echt altijd de trigger geweest om er zelf ook op te klappen en dan gaat het dus wel los. Immers, waarom heeft jouw hond zich dit recht toegeëigend en waarom mag mijn hond niet snuffelen. Misschien vindt mijn hond wel wat van het geit dat hij dit wel moet mogen maar niet mag?

Je kan dan flink heen en weer correcties uitdelen maar net als Cleva op de eerste pagina zegt is dit soort excessief corrigeren wat mij betreft heel ongewenst. Bas corrigeert ook want die mot niks hebben van snufjes en duwtjes en honden in haar face. Maar dat corrigeren start met verstijven. Dan grommen. En eindigt met tanden showen en evt in het ergste geval in de lucht snappen. Nekbeten doen ze absoluut niet aan.
Afbeelding
DeDiana
Zeer actief

laeken schreef:Ik vind het misschien wel corrigeren maar het is de voorbode van aanvallen en het begin van een gevecht met een hond die die correctie niet pikt.

Beter gezegd. Hij start eigenlijk imo een gevecht. Immers correcties kunnen nog heel wat milder en ook heel wat duidelijker. Grommen. Borstelen. Waarschuwing etc. In de nek grijpen is voor veel van mijn eerdere honden echt altijd de trigger geweest om er zelf ook op te klappen en dan gaat het dus wel los. Immers, waarom heeft jouw hond zich dit recht toegeëigend en waarom mag mijn hond niet snuffelen. Misschien vindt mijn hond wel wat van het geit dat hij dit wel moet mogen maar niet mag?

Je kan dan flink heen en weer correcties uitdelen maar net als Cleva op de eerste pagina zegt is dit soort excessief corrigeren wat mij betreft heel ongewenst. Bas corrigeert ook want die mot niks hebben van snufjes en duwtjes en honden in haar face. Maar dat corrigeren start met verstijven. Dan grommen. En eindigt met tanden showen en evt in het ergste geval in de lucht snappen. Nekbeten doen ze absoluut niet aan.
Ik neem aan dat je nu reageert op de beginpost en niet op de vraag van mkesselaar?

Wat betreft je opmerking dat correcties ook milder of duidelijker kunnen: hierin herken ik in de post van ts veel van Mila. En ik heb Mila nog nooit horen grommen. Dat zit gewoon helemaal niet in haar repertoire. Ook bij Amoz niet trouwens. De signalen bij hen zijn wegkijken, snuffelen aan de grond, lichaam wegdraaien (mild), daarna verstrakken, strak aankijken, staart omhoog en bij Amoz ook borstelen (medium), en daarna lip optrekken (eerst een kleine lipbeweging en daarna duidelijker/groter). Als de hond dan nog niet reageert, wordt het een snauw. Mila grijpt overigens een andere hond niet bij de nek, maar maakt gewoon een voorwaartse beweging met een hoop lawaai en tandengeblikker. De duidelijke maar wat subtielere communicatie vooraf wordt echter niet altijd gezien door een andere hond of ze hebben er lak aan. Dus ja, je kunt wel vinden dat een hond eerst nog zou moeten grommen, maar dat doen dus niet alle honden terwijl ze wel duidelijk communiceren.
dagmar88
Zeer actief

mkesselaar schreef:
dagmar88 schreef:Hij doet het niet omdat het nodig is, maar omdat het kan. Hij maakt een inschatting van wat voor hem veilig is.
Veilig in de zin van? Meestal niet bij kleine hondjes maar honden die groter en sterker zijn. Laatst bij een Amerikaanse Stafford :oohja: :oohja:
Misschien een soort angst die er dan uit moet?

Doorlopen kent hij niet maar is wel een goede om aan te leren. :ok:
Dat hij weet bij wie hij het kan maken. Tenminste, je geeft hier niet aan dat hij met dat gedrag steeds in serieuze gevechten komt. En dat hij het ook doet bij honden die geen aanleiding geven of onderdanig zijn.
Die stafford kan natuurlijk even goed veilig zijn. Als dat niet zo was zou zijn gedrag reden genoeg zijn om er bovenop te klappen, want het is echt wel aanstootgevend.
Je hond loopt niet met de toepoels onder z'n poot rond.
DeDiana
Zeer actief

mkesselaar schreef:Om even een wat ouder topic naar boven te halen maar wel relevant.

Wat is geen aanleiding geven of onderdanig zijn? Komen deze honden naar jouw hond toe, of zoekt hij ze zelf op om vervolgens zijn lip op te trekken? Onderdanig gedrag kan namelijk ook heel irritant opdringerig zijn bijvoorbeeld, dus dat kan best een aanleiding zijn voor jouw hond ;-)
Alfilillo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising en podenco(kruising)

Ongelezen bericht door Alfilillo »

mkesselaar schreef:Om even een wat ouder topic naar boven te halen maar wel relevant.

Je beschrijft mijn Alfil. Teefjes geen probleem; reutjes meestal ook niet, maar soms is er één bij waarbij hij dit gedrag vertoont. Ik heb aardig door bij welke reu hij dit kán doen. Als ik er een in de smiezen heb, roep ik Alfil bij me en dan gaat hij aan de lijn zodat er geen contact is. Omdat hij op deze manier al lang geen spanning heeft opgebouwd bij het ontmoeten van reuen, Kan ik zelfs de teugels wat laten vieren. Vaak spanning opbouwen, versterkt het gedrag. In rust andere honden passeren, doet het gedrag afnemen.

Ik ben het dus met de anderen eens: je bent er nu te laat bij. En dwing geen contact af.
Afbeeldingalfillilo (1) by [url=https://www.flickr.com/photos/157306925@N05/]

Alfil & Lily
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Reuen zijn vaak haantjes, daar moet je gewoon altijd goed op letten. Hier mag er 1 geen contact met vreemde reuen, 1 beperkt en 1 met alles tot op heden. Maar ik hou die laatste wel zeer goed in de smiezen. Gewoon omdat hij reu is en omdat reu/reu niet altijd lekker loopt.
Tot op heden beheerst hij uitstekend dr hondentaal, maakt zich groot of wat kleiner, loopt weg of blijft even staan, grommen mag maar normaal, en meekomen is doorlopen. Happen in nekken doen we niet tenzij spelen en de andere partij dat ook leuk vind. Maar zeker niet in de zin van corrigeren. Ik zou t dus voor zijn en niet zo ver laten komen. Hier werd die laatste van mij pas geleden enorm uitgekaffert door een oudere reu, dat mag zolang t bij kafferen blijft maar mijn hond komt nu niet meer bij hem. Ik wil niet dat hij zn gram gaat halen door t maar op te bouwen en te frustreren. Er lopen honden zat dus daar missen we niks aan.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
laeken
Zeer actief

DeDiana schreef:
laeken schreef:Ik vind het misschien wel corrigeren maar het is de voorbode van aanvallen en het begin van een gevecht met een hond die die correctie niet pikt.

Ik neem aan dat je nu reageert op de beginpost en niet op de vraag van mkesselaar?

Wat betreft je opmerking dat correcties ook milder of duidelijker kunnen: hierin herken ik in de post van ts veel van Mila. En ik heb Mila nog nooit horen grommen. Dat zit gewoon helemaal niet in haar repertoire. Ook bij Amoz niet trouwens. De signalen bij hen zijn wegkijken, snuffelen aan de grond, lichaam wegdraaien (mild), daarna verstrakken, strak aankijken, staart omhoog en bij Amoz ook borstelen (medium), en daarna lip optrekken (eerst een kleine lipbeweging en daarna duidelijker/groter). Als de hond dan nog niet reageert, wordt het een snauw. Mila grijpt overigens een andere hond niet bij de nek, maar maakt gewoon een voorwaartse beweging met een hoop lawaai en tandengeblikker. De duidelijke maar wat subtielere communicatie vooraf wordt echter niet altijd gezien door een andere hond of ze hebben er lak aan. Dus ja, je kunt wel vinden dat een hond eerst nog zou moeten grommen, maar dat doen dus niet alle honden terwijl ze wel duidelijk communiceren.
Het gaat niet om grommen. Ik reageerde inderdaad op de openingspost :wink: Het gaat erom dat er een scala aan gedrag voor een daadwerkelijke beet kan. Of dat nu grommen of borstelen of in de lucht happen of wat dan ook is. Een hond die ineens bijt lokt een gevecht uit. Wat mij betreft dan. Zelfs mijn hondjes bijten dan terug bij een gelijkwaardige hond. Niet bij een grote hond. Dan gilt Bas en Guus zal denk ik toch terug gaan hakken uit angst maar dat heb ik gelukkig nog niet meegemaakt.

In de openingspost stond dat de hond bij honden in de nek duikt als hij niet van snuffelen gediend is. Daar reageerde ik eigenlijk op :wink:
Afbeelding
DeDiana
Zeer actief

laeken schreef:
DeDiana schreef:

Het gaat niet om grommen. Ik reageerde inderdaad op de openingspost :wink: Het gaat erom dat er een scala aan gedrag voor een daadwerkelijke beet kan. Of dat nu grommen of borstelen of in de lucht happen of wat dan ook is. Een hond die ineens bijt lokt een gevecht uit. Wat mij betreft dan. Zelfs mijn hondjes bijten dan terug bij een gelijkwaardige hond. Niet bij een grote hond. Dan gilt Bas en Guus zal denk ik toch terug gaan hakken uit angst maar dat heb ik gelukkig nog niet meegemaakt.

In de openingspost stond dat de hond bij honden in de nek duikt als hij niet van snuffelen gediend is. Daar reageerde ik eigenlijk op :wink:
Oké, dan had ik blijkbaar je post niet goed begrepen. Natuurlijk ben ik het ermee eens dat correcties prima duidelijk zijn zonder dat daarbij gebeten hoeft te worden :ok: Ik bedoelde meer dat een hond wel duidelijk communiceert misschien, maar dat andere honden soms gewoon over die signalen heen walsen of het niet zo serieus nemen tot er een keer flink gesnauwd wordt - en daarmee bedoel ik dus niet bijten.
Een hond die ineens bijt als correctie zou hier denk ik ook wel een tegenreactie krijgen, dat is inderdaad iets anders. Hoewel ik niet denk dat er veel honden zijn die ineens bijten, dan moeten er toch meestal wel de nodige signalen aan voorafgegaan zijn (uitzonderingen daargelaten).
mkesselaar
Vaste gebruiker

Wat overigens (misschien helemaal niet) gek is is dat als andere honden ook los lopen het maar heel zelden of nooit fout gaat. Eigenlijk altijd als de ander aan de lijn zit. Ik zit er tegenwoordig wel bovenop. Als ik een vreemde hond tegen kom vraag ik altijd eerst of het een mannetje of vrouwtje is. Vrouwtje, oke. Mannetje dan laat ik hem rustig kijken maar blijf alert op signalen. Zie ik dat het niet goed gaat roep ik hem tot de orde. Lukt vrijwel altijd. Soms is het ook even wennen. Een altijd loslopende huskey in de buurt is een zachtaardig beest hoewel hij er vervaarlijk uit ziet. elke keer is er een beetje spanning maar de husky negeert hem een beetje. dan ziet hij dat het oke is en is er geen probleem meer.

Waar ik ook op verdacht ben is als ik samen loop met een teefje (de hond en niet perse de eigenaar :mrgreen: ) en er komt een andere reu bij dan moet ik altijd even opletten, lijkt wel een soort jaloezie.
Groet, Martin
DeDiana
Zeer actief

mkesselaar schreef:Wat overigens (misschien helemaal niet) gek is is dat als andere honden ook los lopen het maar heel zelden of nooit fout gaat. Eigenlijk altijd als de ander aan de lijn zit. Ik zit er tegenwoordig wel bovenop. Als ik een vreemde hond tegen kom vraag ik altijd eerst of het een mannetje of vrouwtje is. Vrouwtje, oke. Mannetje dan laat ik hem rustig kijken maar blijf alert op signalen. Zie ik dat het niet goed gaat roep ik hem tot de orde. Lukt vrijwel altijd. Soms is het ook even wennen. Een altijd loslopende huskey in de buurt is een zachtaardig beest hoewel hij er vervaarlijk uit ziet. elke keer is er een beetje spanning maar de husky negeert hem een beetje. dan ziet hij dat het oke is en is er geen probleem meer.

Waar ik ook op verdacht ben is als ik samen loop met een teefje (de hond en niet perse de eigenaar :mrgreen: ) en er komt een andere reu bij dan moet ik altijd even opletten, lijkt wel een soort jaloezie.
Laat jij je hondje dan aangelijnd kennismaken of naar aangelijnde honden toe gaan? Dat zou ik dan voortaan sowieso niet meer doen. Het komt vrij veel voor dat aangelijnde honden geen prijs stellen op andere honden in de buurt, terwijl ze prima met andere honden kunnen als ze loslopen.
Ook het gedrag met een teef erbij is geen verrassing, dat doen meer reuen (mijn teef!). Dat zijn dus allemaal situaties waar je prima op kunt anticiperen.
dagmar88
Zeer actief

mkesselaar schreef:Wat overigens (misschien helemaal niet) gek is is dat als andere honden ook los lopen het maar heel zelden of nooit fout gaat. Eigenlijk altijd als de ander aan de lijn zit. Ik zit er tegenwoordig wel bovenop.
Haha, dan heb je dus helemaal geen probleem :ok:
Waarom wil je dat graag, contact maken aan de lijn? Nu heb ik er toevallig twee die alles best vinden, maar er zijn veel honden die dat minder prettig vinden.
Ze weten enerzijds dat ze beperkt zijn, dat ze niet zomaar weg kunnen wanneer het niet vriendelijk gaat.
Anderzijds brengt de baas vaak spanning over via de riem en kunnen ze zich door de aanwezigheid van de baas die letterlijk en figuurlijk achter ze staat gesterkt voelen.
Ik kom het op aangelijnde wandelingen vaak meermaals tegen. Mijn husky is zo relaxed dat ik altijd aangeef dat ze het gerust kunnen laten gaan. :mrgreen: Kennelijk komt dat geloofwaardig over.
Na wat gegrom of een snep in de lucht hebben ze vaak door dat hij erg vriendelijk is en gaat het prima.

Probeer zelf om je lichaam en geest volkomen vrij te houden van spanning en de lijn slap te laten. Langzaam en doordacht ademen. Je kunt je schijnbaar ongeïnteresseerd een beetje afwenden en gapen.
Ken je het boek "kalmerende signalen" van turid rugaas? Ik denk dat dat wel interessant voor je is.
laeken
Zeer actief

Als het alleen aan de lijn is is er toch niks aan de hand? Mijn honden zijn ook niet aardig aan de lijn. Dan zijn ze niet vrij en willen ze niet snuffelen. Hoe simpel. Losmaken of doorlopen aan de lijn. Klaar.
Afbeelding
Persistence
Zeer actief

Ongelezen bericht door Persistence »

Oh, ik zie dat oud topic van mij omhoog is gehaald.
Dit was meer dan een jaar geleden toen ik Vic net 4 maandjes had. Gelukkig ben ik inmiddels wat wijzer in hondensignalen herkennen en ben ik erachter gekomen dat hij een heel scala toont voordat het tot uithalen overgaat.
Meestal weet ik dat nu gelukkig ook goed te herkennen en hem uit de situatie te halen voordat het zover komt.
Het begint altijd als hij bij me loopt en een andere hond blijft hem maar 'lastig vallen', Vic kijkt weg, loopt weg, maar als de hond nog steeds naar hem toe komt dan verstart hij, wordt een lip opgetrokken, geborsteld, gegromd en uiteindelijk, als de hond hem niet met rust wil laten dan wordt die afgesnauwd. Maar niet vanuit het niets gelukkig. Nu loop ik meestal door en roep ik hem om mee te lopen en stuur de andere hond weg.

Weet je wat het gekke is, eigenaren van de andere hond zien het vrijwel nooit dat Victor het niet leuk vind en nemen ook geen enkele moeite hun hond bij zich te roepen. En dan heb ik de 'die stomme hond wil niet spelen'. Nouja, pech.
Cleva schreef:
Persistence schreef: Is het grijpen in de nek een correctie in de hondentaal, of is dit agressie?
Corrigeren is ook agressie en agressie is helemaal niet per definitie ongewenst of niet sociaal.

Je moet het niet tot op dat niveau uit elkaar willen peuteren.

Je woonde in Nijmegen toch?
Zullen we het een keer met mijn brutale klootzakjes doornemen?
Het zijn blije dramkonten maar escalatie is uitgesloten.

Edit:
Oh, ik zie dat het een oud topic is.
Nou ja, het aanbod staat.
Bedankt voor je uitnodiging, ik kom wel net uit Nijmegen vandaan maar ik woon in Haarlem :wink:
mkesselaar
Vaste gebruiker

Tsja, zo leer je elke dag wat bij. We hebben hier in de buurt stukken waar ze aangelijnd moeten zijn maar ook stukken waar ze weer los mogen lopen. Ik zal er meer op letten dat als een ander de hond aangelijnd heeft dat ik Tjazz bij me roep en hem ook aan de lijn doe of er in ieder geval zonder aandacht aan te laten schenken langs loop met hem aan de voet. In ieder geval bij onbekende honden. Gelukkig ben ik heel relaxed en straal dat ook zeker uit naar de hond. Boekje zal ik eens opzoeken.
Groet, Martin
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Dat is sowieso fijn voor mensen met aangelijnde honden. Jij weet tenslotte niet waarom de andere hond aan de lijn loopt...
dagmar88
Zeer actief

Persistence schreef: Weet je wat het gekke is, eigenaren van de andere hond zien het vrijwel nooit dat Victor het niet leuk vind en nemen ook geen enkele moeite hun hond bij zich te roepen. En dan heb ik de 'die stomme hond wil niet spelen'. Nouja, pech.
De gemiddelde hondenbaas ziet en snapt heel, heel weinig.
Het bij je eigen hond zoeken is nog moeilijker; die is altijd lief, wil alleen maar spelen en de ander is stom of kijkt verkeerd uit z'n ogen :pffff:

Dus gefeliciteerd, dat heb je op een jaar echt heel vlot gedaan :mrgreen: :E:
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”