mkesselaar schreef:Wat overigens (misschien helemaal niet) gek is is dat als andere honden ook los lopen het maar heel zelden of nooit fout gaat. Eigenlijk altijd als de ander aan de lijn zit. Ik zit er tegenwoordig wel bovenop.
Haha, dan heb je dus helemaal geen probleem
Waarom wil je dat graag, contact maken aan de lijn? Nu heb ik er toevallig twee die alles best vinden, maar er zijn veel honden die dat minder prettig vinden.
Ze weten enerzijds dat ze beperkt zijn, dat ze niet zomaar weg kunnen wanneer het niet vriendelijk gaat.
Anderzijds brengt de baas vaak spanning over via de riem en kunnen ze zich door de aanwezigheid van de baas die letterlijk en figuurlijk achter ze staat gesterkt voelen.
Ik kom het op aangelijnde wandelingen vaak meermaals tegen. Mijn husky is zo relaxed dat ik altijd aangeef dat ze het gerust kunnen laten gaan.

Kennelijk komt dat geloofwaardig over.
Na wat gegrom of een snep in de lucht hebben ze vaak door dat hij erg vriendelijk is en gaat het prima.
Probeer zelf om je lichaam en geest volkomen vrij te houden van spanning en de lijn slap te laten. Langzaam en doordacht ademen. Je kunt je schijnbaar ongeïnteresseerd een beetje afwenden en gapen.
Ken je het boek "kalmerende signalen" van turid rugaas? Ik denk dat dat wel interessant voor je is.