Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Corrigeren of aanvallen?
Moderator: moderatorteam
-
- Zeer actief
Corrigeren of aanvallen?
Heb een vraagje, onderstaande is nu een paar keer voorgevallen en ik vind het vervelend, ook omdat ik niet weet wat het precies betekent.
Als we een andere loslopende hond tegenkomen, dan snuffelt Victor even en loopt dan weer door, of hij negeert de andere hond.
Soms zijn andere honden opdringerig en blijven (letterlijk) achter z'n kont aanlopen, of springen steeds tegen hem aan (spelenspelenspelen!), hij is daar niet van gediend. In eerste instantie loopt hij weg maar als de andere hond naar hem toe blijft gaan wil hij nog weleens uithalen. Hij hangt dan meteen in de nek van de andere hond. Ik roep hem dan altijd meteen terug of pak hem bij zijn halsband, dit gaat gelukkig goed.
Een ander voorbeeld was een enthousiaste hond die op het strand steeds tegen hem aan beukte, die kreeg ook een hap.
En een tijdje geleden een grote rottweiler, die ging al op een afstandje liggen. Pas toen we langsliepen vloog die omhoog en met een boog op Victor, die kreeg er ook van langs.
Hoewel de ene eigenaar aangeeft: eigen schuld van hun hond, zijn andere minder erover te spreken. Ik vind het erg vervelend en wil dit soort situaties voorkomen, maar het is tot nu toe altijd een andere hond geweest die dit gedrag 'uitlokt'.
Is het grijpen in de nek een correctie in de hondentaal, of is dit agressie?
Hij schud niet en duwt de hond ook niet tegen de grond. Ik grijp altijd in omdat ik bang ben dat het anders uit de hand loopt.
Als we een andere loslopende hond tegenkomen, dan snuffelt Victor even en loopt dan weer door, of hij negeert de andere hond.
Soms zijn andere honden opdringerig en blijven (letterlijk) achter z'n kont aanlopen, of springen steeds tegen hem aan (spelenspelenspelen!), hij is daar niet van gediend. In eerste instantie loopt hij weg maar als de andere hond naar hem toe blijft gaan wil hij nog weleens uithalen. Hij hangt dan meteen in de nek van de andere hond. Ik roep hem dan altijd meteen terug of pak hem bij zijn halsband, dit gaat gelukkig goed.
Een ander voorbeeld was een enthousiaste hond die op het strand steeds tegen hem aan beukte, die kreeg ook een hap.
En een tijdje geleden een grote rottweiler, die ging al op een afstandje liggen. Pas toen we langsliepen vloog die omhoog en met een boog op Victor, die kreeg er ook van langs.
Hoewel de ene eigenaar aangeeft: eigen schuld van hun hond, zijn andere minder erover te spreken. Ik vind het erg vervelend en wil dit soort situaties voorkomen, maar het is tot nu toe altijd een andere hond geweest die dit gedrag 'uitlokt'.
Hij schud niet en duwt de hond ook niet tegen de grond. Ik grijp altijd in omdat ik bang ben dat het anders uit de hand loopt.
-
- Zeer actief
Re: Corrigeren of aanvallen?
Het is volkomen normaal hondengedrag van JOUW hond. De andere hond is kennelijk te opdringerig. Ik zou de jouwe aan een lange lijn houden zodat je op "ingrijp-afstand" bent als het weer gebeurt en de andere hond met boze stem wegbonjouren. Dan moet jij het maar voor je hond regelen.
Suzanne
Suzanne
- DeDiana
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
- Aantal honden: 4
Klinkt als een correctie. Natuurlijk heel begrijpelijk dat hij dit soort gedrag wil corrigeren (heb hier ook een collie die daar helemaal niet van gediend is
), maar in het vervolg zou ik dit soort honden gewoon uit de weg gaan - voor de andere hond geen leuke ervaring, en voor Victor ook niet. Ik roep Mila dan even bij me en laat haar volgen, terwijl ik tussen haar en de wildebras of opdringerige hond in loop en ervoor zorg dat hij haar niet lastig valt.

- tycha
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Smoothies
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
Triss doet dat ook maar ik wil niet dat ze het zelf oplost. Ik wil niet dat ze daar verder in groeit. Dus bij vervelende honden roep ik haar bij me en los ik het op voor haar. Bij honden die op afstand al op de grond gaan liggen, hou ik haar ook bij me. En zorg ik dat de andere hond op afstand blijft.
Van de week een labrador, die op zijn labradors op haar af kwam gestuiterd. Zij houdt daar echt niet van. Beleefd kennismaken of niet, dat maakt ze kenbaar door eerst alleen een lipje op te trekken. Als honden daar goed op reageren is het ook klaar. Maar als ik zie dat honden door blijven stuiteren, dan weet ik dat ze daarna uit gaat vallen, en dat probeer ik dus voor te zijn door haar te roepen, en de haar uit die situatie te halen.
Van de week een labrador, die op zijn labradors op haar af kwam gestuiterd. Zij houdt daar echt niet van. Beleefd kennismaken of niet, dat maakt ze kenbaar door eerst alleen een lipje op te trekken. Als honden daar goed op reageren is het ook klaar. Maar als ik zie dat honden door blijven stuiteren, dan weet ik dat ze daarna uit gaat vallen, en dat probeer ik dus voor te zijn door haar te roepen, en de haar uit die situatie te halen.

Groetjes Marja
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising en podenco(kruising)
- Aantal honden: 2
Correctie. Normaal hondengedrag zowel van jouw hond als de stuiterbal.
Ik heb het zelf niet aan de hand, maar zou er denk ik vrij nonchalant mee omgaan. Je kunt het natuurlijk ook wat meer begeleiden zoals Diana.
Ik heb het zelf niet aan de hand, maar zou er denk ik vrij nonchalant mee omgaan. Je kunt het natuurlijk ook wat meer begeleiden zoals Diana.
- mijke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): krakershondje
Is er schade? Zo nee, dan is het een correctie. Verdiend, zo te lezen. Geeft hij geen andere signalen voordien? Weglopen, kont toedraaien, wegkijken, lip optrekken, lichaamshouding? Vast wel!
- mijke
- Zeer actief
Wat is er onwenselijk aan een goed getimede en gedoseerde correctie? Ik ben altijd heel blij dat Oor de hondentaal zo duidelijk spreekt, dat alle honden het snappen, ze niet over zich heen gaat lopen en toch niet te ver gaat.
- DeDiana
- Zeer actief
Ik vind het geen ramp als het wel eens een keer gebeurt hoor. Ik weet dat Mila gepast corrigeert zonder de andere hond aan te raken en doorgaans is het met één correctie wel duidelijk. Maar ze geeft die correctie omdat ze met rust gelaten wil worden en daarmee kan ik haar eenvoudig helpen door losgeslagen projectielen uit de weg te gaan. Mila corrigeert niet omdat ze het zo leuk vindt om belaagd te worden, dus waarom zou ik haar in die situatie brengen? Als ik het dan een keer te laat zie of het lukt mij niet om de belager te blokkeren, dan mag zij er uiteraard wel wat van zeggen en daar lig ik ook verder niet wakker van. Maar als ik het makkelijk kan voorkomen, doe ik dat dus liever.Cleva schreef:mijke schreef:Wat is er onwenselijk aan een goed getimede en gedoseerde correctie? Ik ben altijd heel blij dat Oor de hondentaal zo duidelijk spreekt, dat alle honden het snappen, ze niet over zich heen gaat lopen en toch niet te ver gaat.
Correcties zijn zinnig als honden elkaar kennen en voortaan iets met elkaar moeten.
Willekeurige voorbijgangers bestraffen is debiel en onwenselijk.
Je moet je hond helemaal niet blootstellen aan die eeuwige parade van vreemdelingen als hij daar niet gezellig mee overweg kan.
Elke keer maar weer het risico nemen dat de andere hond die correctie helemaal niet pikt en al te korte metten maakt. En waarom?
Het is gewoon geen goede zorg voor je hond.
Honden zijn zo ontzettend sociaal begaafd en passen zich zo goed aan dat ik vind dat je als baas de rest van de sociale uitdagingen gewoon even moet wegregelen.
Honden hoeven helemaal niet allemaal aan elkaar te ruiken en uit te vogelen wie er de baas is. Ze zijn met JOU aan het wandelen. Trek die focus gewoon naar jezelf toe en hou het voor iedereen gezellig.
Ik heb helemaal geen zin in jouw oor die even duidelijke taal komt spreken. Een schop kan ze krijgen. Hou je chagrijnige kuthond bij je.
Ik laat het Hein ook niet zelf uitzoeken want het is een bedillerig driftkikkertje. Kwestie van even bij je roepen. Ik snap niet waarom dat zo moeilijk is.
Hij heeft helemaal niets te corrigeren. Het is gewoon een hondje en valt van haver tot gort onder mijn regie en ik laat mijn honden niet uitvallen. Hoe ze het bedoelen doet volstrekt niet ter zake.
Mijn honden hoeven vreemde honden van vreemde bazen helemaal niets uit te leggen. Dat wordt een gesnauw zonder eind. Geen zin in.
- Soooof
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Zwitserse herder
Mee eens. Toen mijn hond nog jong was werd ie ook zo (en op andere manierenKruimel53 schreef:Niet eens met geen leuke ervaring voor de andere hond. Nou ja, het is idd niet leuk maar daarmee nog niet erg vind ik. Zo moeten ze het tenslotte leren, anders leren ze het nooit. Je kunt als baas wel voortdurend lopen ingrijpen maar daar leert je opdringerige beuker geen manieren van. Een goede correctie van een andere hond is tenminste duidelijk.

- ellen en de birmanen
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 4 tollers
sorry hoor cleva, ik ben het hier niet helemaal mee eens.Cleva schreef:mijke schreef:Wat is er onwenselijk aan een goed getimede en gedoseerde correctie? Ik ben altijd heel blij dat Oor de hondentaal zo duidelijk spreekt, dat alle honden het snappen, ze niet over zich heen gaat lopen en toch niet te ver gaat.
Correcties zijn zinnig als honden elkaar kennen en voortaan iets met elkaar moeten.
Je moet je hond helemaal niet blootstellen aan die eeuwige parade van vreemdelingen als hij daar niet gezellig mee overweg kan.
Elke keer maar weer het risico nemen dat de andere hond die correctie helemaal niet pikt en al te korte metten maakt. En waarom?
Honden zijn zo ontzettend sociaal begaafd en passen zich zo goed aan dat ik vind dat je als baas de rest van de sociale uitdagingen gewoon even moet wegregelen.
Honden hoeven helemaal niet allemaal aan elkaar te ruiken en uit te vogelen wie er de baas is. Ze zijn met JOU aan het wandelen. Trek die focus gewoon naar jezelf toe en hou het voor iedereen gezellig.
Ik heb helemaal geen zin in jouw oor die even duidelijke taal komt spreken. Een schop kan ze krijgen. Hou je chagrijnige kuthond bij je.
Ik laat het Hein ook niet zelf uitzoeken want het is een bedillerig driftkikkertje. Kwestie van even bij je roepen. Ik snap niet waarom dat zo moeilijk is.
Hij heeft helemaal niets te corrigeren. Het is gewoon een hondje en valt van haver tot gort onder mijn regie en ik laat mijn honden niet uitvallen. Hoe ze het bedoelen doet volstrekt niet ter zake.
Mijn honden hoeven vreemde honden van vreemde bazen helemaal niets uit te leggen. Dat wordt een gesnauw zonder eind. Geen zin in.
als ik ergens loop met mijn hond en er komt een andere hond op af gedenderd dan mag mijn hond die hond best even een corrigerende snauw geven en als de hond doorgaat even in zijn nekvel pakken om duidelijk te maken dat hij te ver is gegaan. ik zie daar niks kwaad in zowel niet voor mijn eigen hond als de andere hond.
het wordt anders als mijn hond door blijft gaan.
mijn teef mag best een reu afsnauwen als deze constant aan haar muts loopt te ruiken.
ellen
-
- Zeer actief
Hier ben ik het echt volledig mee eens!Cleva schreef:mijke schreef:Wat is er onwenselijk aan een goed getimede en gedoseerde correctie? Ik ben altijd heel blij dat Oor de hondentaal zo duidelijk spreekt, dat alle honden het snappen, ze niet over zich heen gaat lopen en toch niet te ver gaat.
Honden die in spel af en toe grenzen aan elkaar aangeven kan ik mee leven, zeker als ze vaker spelen. Maar als honden gaan corrigeren omdat ze geen contact met de andere hond willen zou ik het als eigenaar voor ze gaan regelen. Al is het maar omdat je daarmee een stuk stress bij je hond weghaalt en het ook nog eens de baas-hond relatie ten goede komt.
- Jackira
- Zeer actief
- Aantal honden: 3
Corrigeren en corrigeren zit ook verschil in.
Als Shira vindt dat ze lastig gevallen wordt (meestal reuen) dan snauwt ze en wordt de boodschap begrepen. Soms moet ze wat feller zijn. En twee keer is dat uitgelopen op een gevecht omdat de andere hond dat niet pikte. Dus ik roep Shira dan bij me en bonjour in dat geval de andere hond weg en maak aan z'n baas duidelijk dat de hond weggehaald moet worden.
Vervelender vind ik de manier waarop Jack wordt "gecorrigeerd". Ook door reuen, en hij begrijpt heel goed wanneer hij niet gewenst is dus hij valt niemand lastig. Maar die reuen komen dan naar hem toe, hij gaat heel onderdanig op z'n rug want dat heeft hij ondertussen geleerd, en dan moet hij blijven liggen terwijl die andere reu boven z'n buik gromt. Na een tijdje probeert hij weg te komen maar dat is dan altijd te vroeg voor de andere reu en dan wordt er boven dat buikje gegromd en uitgevallen. En dan gaan bazen pas hun hond roepen die dan helemaal niet stopt met wat hij aan het doen is. Als ik het aan zie komen roep ik hem bij me en als hij tijd genoeg heeft komt hij uit zichzelf ook al naar me toe. Wanneer er zo wordt gegromd boven die buik sta ik er wel vlakbij maar durf niet goed in te grijpen want ik heb het gevoel als Jack een verkeerde beweging maakt omdat ik dat zeg dat het dan escaleert. Ik vind het hele vervelende situaties en ik heb er al meerdere keren honden af moeten halen omdat het dus inderdaad escaleerde.
Als Shira vindt dat ze lastig gevallen wordt (meestal reuen) dan snauwt ze en wordt de boodschap begrepen. Soms moet ze wat feller zijn. En twee keer is dat uitgelopen op een gevecht omdat de andere hond dat niet pikte. Dus ik roep Shira dan bij me en bonjour in dat geval de andere hond weg en maak aan z'n baas duidelijk dat de hond weggehaald moet worden.
Vervelender vind ik de manier waarop Jack wordt "gecorrigeerd". Ook door reuen, en hij begrijpt heel goed wanneer hij niet gewenst is dus hij valt niemand lastig. Maar die reuen komen dan naar hem toe, hij gaat heel onderdanig op z'n rug want dat heeft hij ondertussen geleerd, en dan moet hij blijven liggen terwijl die andere reu boven z'n buik gromt. Na een tijdje probeert hij weg te komen maar dat is dan altijd te vroeg voor de andere reu en dan wordt er boven dat buikje gegromd en uitgevallen. En dan gaan bazen pas hun hond roepen die dan helemaal niet stopt met wat hij aan het doen is. Als ik het aan zie komen roep ik hem bij me en als hij tijd genoeg heeft komt hij uit zichzelf ook al naar me toe. Wanneer er zo wordt gegromd boven die buik sta ik er wel vlakbij maar durf niet goed in te grijpen want ik heb het gevoel als Jack een verkeerde beweging maakt omdat ik dat zeg dat het dan escaleert. Ik vind het hele vervelende situaties en ik heb er al meerdere keren honden af moeten halen omdat het dus inderdaad escaleerde.
- DeDiana
- Zeer actief
Ik merk bij Mila vooral dat haar emmertje er op den duur te vol van raakt als ik het haar allemaal zelf laat oplossen. Mila is nog nooit in een gevecht beland door een correctie, andere honden accepteren en begrijpen dat altijd prima. Maar het geeft haar wel stress en als ze tijdens een wandeling drie honden van zich af moet snauwen, heeft ze bij hond nummer vier duidelijk een korter lontje.
Als we ontmoetingen met honden waarmee het niet klikt zo veel mogelijk vermijden, vind ik haar over het algemeen een stuk relaxter en vriendelijker in de omgang met andere honden.
Als we ontmoetingen met honden waarmee het niet klikt zo veel mogelijk vermijden, vind ik haar over het algemeen een stuk relaxter en vriendelijker in de omgang met andere honden.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising en podenco(kruising)
Dat noem ik geen corrigeren, maar even intimideren om de verhoudingen duidelijk te maken.Ri@ schreef:Corrigeren en corrigeren zit ook verschil in.
Alfil doet het nog heel af en toe bij Lily (vroeger vaker), maar ik wil het niet hebben. Alfil is sowieso een hond die niet het gevoel moet hebben dat hij mag gaan lopen regelen want daar wordt hij alleen maar nerveus van. Bovendien is het rot voor Lily natuurlijk. Dit gedrag kap ik dus wel af. Ik herken wat je zegt dat je niet goed in durft te grijpen. Bij Alfil moet ik hem inderdaad met mijn stem afkappen, want als ik hem aanraak schiet hij juist uit, het triggert hem op het moment dat hij heel hoog in zijn spanning zit. Maar goed, als ik echt heel beslist 'NEE' zeg dan verdwijnt zijn spanning en loopt hij weg.
Met andere woorden, ik zou er niet blij mee zijn als vreemde honden mijn hond zouden gaan lopen intimideren zoals in jouw geval. Ik vind het wel allemaal normaal hondengedrag, maar vind dat je als baas uiteindelijk wel de autoriteit bent.
- DeDiana
- Zeer actief
Precies. Nou is dat bij Mila nog niet het geval nadat ze één belager van zich af moet snauwen. Maar als het te veel wordt, merk ik dat wel. Niet in de vorm van verstarren o.i.d., maar ze kan dan op den duur steeds minder hebben, en ze is al geen heel tolerante hondHeavy schreef:Dat is bij Jip ook zo en dan niet alleen tijdens een wandeling maar dat kan zich opstapelen in een week bijvoorbeeld . Hij kan het prima en netjes en duidelijk zonder gaatjes hoor maar is niet stabiel genoeg om daarna ontspannen verder te wandelen. Blijft op zijn hoede bij het zien van vreemde honden dan en gaat dan al verstarren enzDeDiana schreef:Ik merk bij Mila vooral dat haar emmertje er op den duur te vol van raakt als ik het haar allemaal zelf laat oplossen. Mila is nog nooit in een gevecht beland door een correctie, andere honden accepteren en begrijpen dat altijd prima. Maar het geeft haar wel stress en als ze tijdens een wandeling drie honden van zich af moet snauwen, heeft ze bij hond nummer vier duidelijk een korter lontje.

- Tamara/Bayko
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Vlinderhondje (Epagneul Nain Continental Papillon)
Klinkt zoals Cyntha was. Zeker de laatste jaren waarin bij haar het krakkemikkigheidsgehalte steeds hoger werd hield ik haar uit de wind. Vreemde opdringerige honden werden door mij geblokt zodat Cyntha er niets mee hoefde. Dat werkte het beste.DeDiana schreef:Ik merk bij Mila vooral dat haar emmertje er op den duur te vol van raakt als ik het haar allemaal zelf laat oplossen. Mila is nog nooit in een gevecht beland door een correctie, andere honden accepteren en begrijpen dat altijd prima. Maar het geeft haar wel stress en als ze tijdens een wandeling drie honden van zich af moet snauwen, heeft ze bij hond nummer vier duidelijk een korter lontje.
- Jackira
- Zeer actief
- Aantal honden: 3
Inderdaad heb ik het gevoel dat als ik die hond aan zou raken door fysiek ingrijpen op dat moment vol spanning, dat het juist de trigger is tot echt bijten. Ik vind het heel vervelend, en vooral voor Jack. Ik weet niet goed wat ik hem nu moet leren. Een beetje zelfzeker gedrag of dat hij juist erger voorkomt nu door zich onderdanig op te stellen. In eerste instantie probeer ik het voor te zijn natuurlijk maar in een druk losloopbos kom je gewoon voor onverwachte dingen te staan als je je hond niet de hele tijd bij andere honden weg wilt houden. Die afweging maak ik nu een beetje. Ga ik net als met Buck de rust opzoeken, op aparte tijden lopen, alles ontwijken. Of zet ik dit nog even door. Heel lastig vind ik het.Alfilillo schreef:Dat noem ik geen corrigeren, maar even intimideren om de verhoudingen duidelijk te maken.Ri@ schreef:Corrigeren en corrigeren zit ook verschil in.
Alfil doet het nog heel af en toe bij Lily (vroeger vaker), maar ik wil het niet hebben. Alfil is sowieso een hond die niet het gevoel moet hebben dat hij mag gaan lopen regelen want daar wordt hij alleen maar nerveus van. Bovendien is het rot voor Lily natuurlijk. Dit gedrag kap ik dus wel af. Ik herken wat je zegt dat je niet goed in durft te grijpen. Bij Alfil moet ik hem inderdaad met mijn stem afkappen, want als ik hem aanraak schiet hij juist uit, het triggert hem op het moment dat hij heel hoog in zijn spanning zit. Maar goed, als ik echt heel beslist 'NEE' zeg dan verdwijnt zijn spanning en loopt hij weg.
Met andere woorden, ik zou er niet blij mee zijn als vreemde honden mijn hond zouden gaan lopen intimideren zoals in jouw geval. Ik vind het wel allemaal normaal hondengedrag, maar vind dat je als baas uiteindelijk wel de autoriteit bent.
Laatst gewijzigd door Jackira op 19 mar 2018 13:54, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Zeer actief
Goed om te horen dat het blijkbaar gewoon normaal hondengedrag is.Kruimel53 schreef:Eens met correctie, en volkomen normaal hondengedrag. Ik zou er geen seconde problemen mee hebben en mijn honden ook niet 'ok, dan niet, sorry'.DeDiana schreef:Klinkt als een correctie. Natuurlijk heel begrijpelijk dat hij dit soort gedrag wil corrigeren (heb hier ook een collie die daar helemaal niet van gediend is), maar in het vervolg zou ik dit soort honden gewoon uit de weg gaan - voor de andere hond geen leuke ervaring, en voor Victor ook niet. Ik roep Mila dan even bij me en laat haar volgen, terwijl ik tussen haar en de wildebras of opdringerige hond in loop en ervoor zorg dat hij haar niet lastig valt.
Niet eens met geen leuke ervaring voor de andere hond. Nou ja, het is idd niet leuk maar daarmee nog niet erg vind ik. Zo moeten ze het tenslotte leren, anders leren ze het nooit. Je kunt als baas wel voortdurend lopen ingrijpen maar daar leert je opdringerige beuker geen manieren van. Een goede correctie van een andere hond is tenminste duidelijk. Mijn reden om dat soort honden eventueel te vermijden zou zijn dat het voor je eigen hond niet leuk is om telkens lompe klieren te moeten terechtwijzen. Als jouw hond er geen trauma's van oploopt zou ik me er niet bijzonder druk over maken. Ja, er zijn bazen die dan gepikeerd reageren maar dat is hun probleem. Gaan ze maar een cursus hondengedrag volgen.
Uiteraard probeer ik het te voorkomen. Dit is bij een duitse langhaar reu voorgevallen, als ik hun tegenkom houdt het baasje hem keurig aan zijn kant van het pad en ik Victor aan de andere. Ze lopen beide los, het is na die ene keer ook niet meer voorgekomen. Lesje geleerd?
Behalve een pluk haar tussen de tandenmijke schreef:Is er schade? Zo nee, dan is het een correctie. Verdiend, zo te lezen. Geeft hij geen andere signalen voordien? Weglopen, kont toedraaien, wegkijken, lip optrekken, lichaamshouding? Vast wel!

Ik ga eens wat beter letten op zijn signalen, hij kijkt wel weg en loopt zelf ook weg.
We zijn trouwens een keer in de duinen in een vervelende situatie terecht gekomen, hij liep los en ineens kwam er een roedel (het waren er zeker 10!) kooikers de duinen over en blaffen, krijsen, en sloten hem in. Ik ben niet snel bang maar ik vond dit wel erg bedreigend overkomen, met z'n allen tegen 1. Hij bleef heel rustig staan en toen ik hem riep kwam hij rustig naar me toe. Ik ben blij dat hij zo handelde, als hij hier een correctie had uitgedeeld hadden ze zich met z'n allen op hem gestort denk ik.
En dan staat zo'n

Ik was zo boos dat hij z'n honden niet even teruggeroepen had, de situatie had heel anders uit kunnen pakken

- mijke
- Zeer actief
Wat de fok, echt. Dan ben je echt een eikel. In de eerste plaats heb ik het over een correctie. Dat betekent dus pertinent NIET dat ze uit zichzelf wel even naar jullie toe zou komen om even iets te vertellen. Dat betekent dat een andere hond naar HAAR toe komt en onaangepast gedrag vertoont. Waarop mijn hond duidelijk aangeeft dat niet te bliefen. Als die hond niet luistert, ja dan krijgt hij een snauw. Duidelijk en netjes afgepast. Als jij als baas dan mijn hond gaat schoppen ben JIJ een chagerijnige kuthond, en is JOUW eigen chagerijnige kuthond de aanleiding. Niet Oor. Dus laten we wel even duidelijk houden wat de aanleiding is.Cleva schreef:Ik heb helemaal geen zin in jouw oor die even duidelijke taal komt spreken. Een schop kan ze krijgen. Hou je chagrijnige kuthond bij je.
En ja natuurlijk ga je die situaties niet express opzoeken. En je hond uit de situatie proberen te halen als dat kan of nodig is. Maar je kunt niet altijd alles voorkomen of uberhaupt voorspellen. Dus honden onderling mogen gewoon communiceren. Dat is hun goed recht. Vooral als ze dat fucking netjes en afgepast doen.
- mijke
- Zeer actief
Dat laatste voorbeeld heeft in mijn ogen echt helemaal niks met een correctie te maken, want als ik het goed begreep kwamen ze honden naar hem toe en doet Jack uberhaupt niks om een correctie te verdienen. Behalve bestaan, maar dat is geen geldige reden.Ri@ schreef:Corrigeren en corrigeren zit ook verschil in.
- mijke
- Zeer actief
Oh, maar dat is van een totaal andere orde. Dat noem ik geen corrigeren hoor! Dat is idd onwenselijk gedrag en zo'n hond stuur ik ook weg, dat hoeft Oor niet te doen. Zelf heeft ze ook wel wat beters te doen dan zich met random andere honden bemoeien.Cleva schreef:Oh ja, dat is inderdaad een ander verhaal. Ik zat een beetje te projecteren.
Er komen hier heel geregeld van die herders in gestrekte pas even "orde op zaken stellen" en daar had ik het over.
-
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Hahaha.Nanna schreef:Hier loopt ook zo'n typisch exemplaar. Met een zwart middenslag reutje, vriendelijk beest hoor maar zo opdringerig als morgen aan de dag. Op het absurde af.![]()
Glenn moest hem niet en begon na een paar seconden te snauwen en te grauwen. En toen ik vroeg of ze hem bij zich wilde houden had IK een valse hond
Ze draagt het me trouwens nog naToen ze vorige week aan de andere kant van het hek passeerde en Csikasz op het heuveltje liep te spelen met een takje schreeuwde ze op niks af "hou die hond bij je"
Ik heb zo'n buurvrouw, vreselijk lief mens maar snel onder de indruk.
Haar teefje speelt onwijs leuk met Nanuq als ze los zijn maar ze wordt regelmatig te laat geroepen en duikt dan met een rotvaart mijn aangelijnde roedel in.
En dát pikt Nanuq dan weer niet. Een grom van zijn kant en plots snelt buurvrouw Usain Bolt-gewijs naar haar hond toe en is het 'Oeioei, het is toch wel een dominante precies?'.
Elke keer als we elkaar kruisen moet ze benadrukken dat Nanuq een beetje een baas is. Dat is haar lieve manier om te laten weten dat ze hem een heerszuchtige klootzak vindt

-
- Zeer actief
Ik zou bedenken dat mijn hond niet zoveel op heeft met vreemde honden en zelf iets eerder in grijpen voor het een gewoonte gaat worden dat hij iedere hond die op hem af komt rennen een snauw en een grauw gaat geven.Persistence schreef:Heb een vraagje, onderstaande is nu een paar keer voorgevallen en ik vind het vervelend, ook omdat ik niet weet wat het precies betekent.
-
- Zeer actief
Heb je hem toevallig in febr t/m mei laten castreren?Heavy schreef:ik erger me wel maar kan er ook niet boos om worden hoor . Het is gewoon net of ik met een loopse teef loop . Misschien toch maar eens die love spray proberen
Zie hier https://www.moniquebladder.nl/castratie ... al-gedrag/
"Zij stellen dat in een bepaalde tijd van het jaar de urine, en anaalklieren ruiken naar een teef. Als je in die periode de reu castreert, is er een verhoogde kans dat je reu seksueel lastig gevallen wordt. De onderzoekers zeggen dat die kans groter is bij castratie in februari t/m mei. De boodschap was: als je castreert, doe dat dan vooral niet in deze maanden."
- Soooof
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Zwitserse herder
Rex wil altijd wel een potje matten met katten. Tot ik de lijn losklik. Dan is ie plotseling héél druk met anderen dingen. Maar als ie aan de lijn is, dan moeten alle katten dood.Heavy schreef:Jip wil altijd wel een potje matten met een reu maar als er 2 reuen zijn dan kijkt hij de andere kant op

-
- Zeer actief
Dat doet hij dus niet, die negeert hij of loopt weg. Pas op hem moment dat ze het niet met rust laten, dus bijv. tegenaan blijven springen en blaffen terwijl hij wegloopt, dan reageert hij zo. Hij speelt niet snel met andere honden, maar heeft ook zeker geen hekel aan ze. Hij laat zich alleen niet de kaas van het brood eten.blondie schreef:Ik zou bedenken dat mijn hond niet zoveel op heeft met vreemde honden en zelf iets eerder in grijpen voor het een gewoonte gaat worden dat hij iedere hond die op hem af komt rennen een snauw en een grauw gaat geven.Persistence schreef:Heb een vraagje, onderstaande is nu een paar keer voorgevallen en ik vind het vervelend, ook omdat ik niet weet wat het precies betekent.
Hij is trouwens wel gecastreerd, had dat van die maanden nog niet eerder gehoord.
- mijke
- Zeer actief
Nou, dat is toch eigenlijk perfect? Ik zou me echt geen zorgen maken hoor. Als je wilt kun je het voor zijn door zelf zo'n vervelende hond weg te sturen. Maar als dat niet lukt of je hebt daar geen zin in is een correctie door jouw hond zelf wel zo duidelijk.Persistence schreef:Dat doet hij dus niet, die negeert hij of loopt weg. Pas op hem moment dat ze het niet met rust laten, dus bijv. tegenaan blijven springen en blaffen terwijl hij wegloopt, dan reageert hij zo. Hij speelt niet snel met andere honden, maar heeft ook zeker geen hekel aan ze. Hij laat zich alleen niet de kaas van het brood eten.
- DeDiana
- Zeer actief
Ik zou me over dat gedrag niet echt zorgen maken. Hij geeft dus gewoon aan dat hij met rust gelaten wil worden bij honden die zijn signalen als wegdraaien en weglopen niet oppikken. Ook dat is voor mij heel herkenbaar: Mila geeft dat ook op die manier aan, maar voor sommige honden is dat blijkbaar te subtiel. En dan moet ze overgaan tot snauwen om de hond duidelijk te maken dat ze geen contact wil.Persistence schreef:Dat doet hij dus niet, die negeert hij of loopt weg. Pas op hem moment dat ze het niet met rust laten, dus bijv. tegenaan blijven springen en blaffen terwijl hij wegloopt, dan reageert hij zo. Hij speelt niet snel met andere honden, maar heeft ook zeker geen hekel aan ze. Hij laat zich alleen niet de kaas van het brood eten.blondie schreef: Ik zou bedenken dat mijn hond niet zoveel op heeft met vreemde honden en zelf iets eerder in grijpen voor het een gewoonte gaat worden dat hij iedere hond die op hem af komt rennen een snauw en een grauw gaat geven.
Hij is trouwens wel gecastreerd, had dat van die maanden nog niet eerder gehoord.
Ondertussen kan ik wel redelijk goed inschatten op welke honden zij zo zal reageren (vaak labradors, boxers, poedels, spaniels en jonge grote puberreuen) en is het dus vrij gemakkelijk te voorkomen door haar even bij me te roepen. Vaak laat ik Amoz dan juist wel even kennismaken als afleidingsmanoeuvre, zodat Mila uit de wind blijft. Zij zal inderdaad ook niet zelf naar zulke honden toe gaan, ze wil met erg uitbundige, opdringerige of lompe types liever helemaal niet kennismaken.
Je zou eens kunnen kijken of het jou en Victor meer rust geeft als je hem even bij je roept als je erg onbesuisde honden tegenkomt.
-
- Zeer actief
Ja, dat doe ik nu ook, of ik zeg loop maar door. Op een gegeven moment taait de andere hond dan wel af. Het zijn precies dat type honden waar Victor ook niet veel mee heeft.DeDiana schreef:Ik zou me over dat gedrag niet echt zorgen maken. Hij geeft dus gewoon aan dat hij met rust gelaten wil worden bij honden die zijn signalen als wegdraaien en weglopen niet oppikken. Ook dat is voor mij heel herkenbaar: Mila geeft dat ook op die manier aan, maar voor sommige honden is dat blijkbaar te subtiel. En dan moet ze overgaan tot snauwen om de hond duidelijk te maken dat ze geen contact wil.Persistence schreef:Dat doet hij dus niet, die negeert hij of loopt weg. Pas op hem moment dat ze het niet met rust laten, dus bijv. tegenaan blijven springen en blaffen terwijl hij wegloopt, dan reageert hij zo. Hij speelt niet snel met andere honden, maar heeft ook zeker geen hekel aan ze. Hij laat zich alleen niet de kaas van het brood eten.blondie schreef: Ik zou bedenken dat mijn hond niet zoveel op heeft met vreemde honden en zelf iets eerder in grijpen voor het een gewoonte gaat worden dat hij iedere hond die op hem af komt rennen een snauw en een grauw gaat geven.
Ondertussen kan ik wel redelijk goed inschatten op welke honden zij zo zal reageren (vaak labradors, boxers, poedels, spaniels en jonge grote puberreuen) en is het dus vrij gemakkelijk te voorkomen door haar even bij me te roepen. Vaak laat ik Amoz dan juist wel even kennismaken als afleidingsmanoeuvre, zodat Mila uit de wind blijft. Zij zal inderdaad ook niet zelf naar zulke honden toe gaan, ze wil met erg uitbundige, opdringerige of lompe types liever helemaal niet kennismaken.
Je zou eens kunnen kijken of het jou en Victor meer rust geeft als je hem even bij je roept als je erg onbesuisde honden tegenkomt.
Maarre: hoe geef je bij een andere hond aan dattie weg moet wezen? Zonder het meteen aan de stok te krijgen met de eigenaar?
- mijke
- Zeer actief
Met barse stem wegwezen zeggen en met je vinger de kant op wijzen waar ie heen moet gaan werkt soms verbazingwekkend goed. Eventueel geef je het dier nog een duwtje. Als ze écht vervelend zijn pak je ze in het nekvel en neem je ze een paar stappen mee in de goede richting terwijl je boos wegwezen! roept. Als je doorpakt gaat je houding daar ook bij kloppen en dat begrijpen ze doorgaans prima. Je eigen hond blokken door er tussenin te gaan staan werkt ook vaak goed.