Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Jerry aangevallen

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Pienda
Zeer actief
Aantal honden: 2

Re: Jerry aangevallen

Ongelezen bericht door Pienda »

*Wolf* schreef: Maar nogmaals, ik weet dit nu en dit zal niet meer kunnen gebeuren. Het zijn voorvallen die me echt bijblijven, niet zozeer voor de pup als wel voor de eigenaren die er zo van schrikken en ik op dat moment niets kan doen om ze gerust te stellen.
Nou, dan zijn we het eens :mrgreen:
Altijd vervelend als zoiets gebeurd ja.
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Ik vind dus dat je als baas je onzekere hond kan beschermen. Bas bescherm ik altijd. Dat weet ze en nu is ze totaal niet meer onzeker en komt ze nooit in de problemen. Ze blijft ook bij mij. Ik laat haar nooit kennis maken met vreemde honden en als ze dat wel mag heb ik eerst gevraagd of de betreffende hond lief is en dan mag het soms.

Guus is sociaal en handig dus die roep ik alleen weg bij blokkerende reuen of hele grote speelse honden die wild doen met hem. Hij heeft slechts 1 ding en dat is dat hij terug vecht. Zelf geeft hij geen enkel agressief of vervelend dominant signaal af en loopt altijd weg bij patsers of gekke drukke reuen. Zodra een hond hem aanvalt vecht hij echter wel echt terug. Zelfs bij teefjes maar dan bijt hij nog steeds niet. Hij worstelt en gromt en hapt vooral.

Guus vertrouw ik en hij mag alles zelf regelen over het algemeen. Ik vertrouw alleen niet elke hond bij hem want hij is klein. Maar hij is ook handig.

Een hond die aangevallen wordt moet je dus bij je houden en gedoseerd sociaal contact gunnen. Dan groeit hij vanzelf in vertrouwen.
Afbeelding
Miezemuis
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedels

Ongelezen bericht door Miezemuis »

*Wolf* schreef:
Pienda schreef: Als je weet dat je hond zo reageert kan je hem ook op zo'n moment gewoon bij je houden. Je roept even tegen die mensen dat je hond erg streng is voor puppies en je loopt de andere kant op. Ongenadig hard op je donder krijgen omdat je meerent met een andere hond vind ik totaal onnodig en overdreven, zeker voor een pup. En niet alle honden vergeten zo'n voorval snel, waar denk je anders waar trauma's vandaan komen?
Wist ik dus niet. De doodenkele keer dat er een speelse puppy met ons meeliep was ie daar niet echt lief tegen maar ook niet echt fel. Beetje snauwen, niet meer, en z'n eigen weg gaan. Dit zag ik nu voor het eerst, dat ie dus echt heel fel kan reageren. Ik zat me ook echt keer op keer af te vragen wat ik eraan had kunnen doen om dat te voorkomen, want nee, ik vind dat zeker niet leuk en zal er alles aan doen om geen boze mensen achter me aan te krijgen.

Daarbij kwam de pup dus van achter en had ik hem in eerste instantie niet eens gezien. Volgende keer zal ik mijn hond inderdaad meteen bij me houden, hoewel dat niet mijn eerste keus zou zijn want dan is de kans groot dat de pup dan ook komt en aangelijnd komt er meteen veel meer spanning bij kijken met dikke kans dat ie dan meteen op de pup klapt als die opdringerig is. Dus hier is niet direct een pasklare oplossing voor maar grote kans dat ik dit niet nog een keer meemaak.

Wat trauma's betreft: de honden met trauma's die ik ken of ben tegengekomen (en dat zijn er best veel), zijn daadwerkelijk aangevallen door een hond, als pup of jonge hond, met beten en al. Mijn hond bijt niet, hij heeft nooit gebeten, hij liet de pup enkel weten dat ie moest opzouten en wel nu, het was simpelweg duidelijke hondentaal waar wij mensen van schrikken maar voor honden onderling alleszeggend is. Na twee eerdere milde correcties dus.

Ik heb vroeger zelf pups gehad en ken dit gedrag van onderlinge (in de roedel) correcties. Een enorm kabaal, op de rug, gillen en al, en het volgende moment was het klaar :U:
Mijn kleine senior is bij de hondenschool 3x na elkaar ' gecorrigeerd' door een tevurense herder als jonge hond ( dat zei de eigenaar iig maar eigelijk kwam ze gewoon iedere keer als ze los was kutten bij mijn hond. Hoewel er geen schade was heeft zijn na de derde keer nooit met met een andere hond gespeeld. Terwijl ze dat daarvoor juist heel graag wilde. Andere honden waren niet meer te vertrouwen.

Nú is Dushi sowieso een onzekere hond. Maar bij die honden kan een flinke correctie dus wel voor een gedragsverandering zorgen.
Laatst gewijzigd door Miezemuis op 02 mar 2018 08:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Cleva schreef:
Emma schreef:
-Saskia- schreef:
Cleva schreef:En wat vind je daar eigenlijk van?
Een hele goede dit.
Shit happens, honden vliegen elkaar af en toe in de haren en je hoeft er helemaal niets mee.
Met analyses en trainingsstrategieën proberen we als mens hun welzijn vooral in eigen handen te houden maar soms is de controle los laten geen slecht idee.
Dit inderdaad.
Probeer het achter je te laten, als je een hond hebt gebeurd er altijd wel een keer wat. Geen fysieke schade, en je weet nu dat je deze hond beter kan ontwijken.
Ga even naar de wc, plas het van je af :engel: haal je schouders op, en ga vol goede moed verder met het leven en de volgende wandeling.
Hoe minder jij er verder bij stilstaat, hoe eerder je hond er ook niet meer bij stilstaat.
Ik moet denken aan peuters die op hun snuit vallen en dan meteen opkijken om te peilen wat moeder er van vindt. Als mama geschrokken reageert gaat het kindje huilen, als mama zegt "je bent gevallen. Valt wel mee. Sta maar weer op." dan krijg je dat effect. Dat is echt bepalend voor het verdere verwerken van het incident.
Ik lees van alles over in paniek raken en niet meer durven en het niet meer weten.

Begrijpelijk maar je was daar om je hond te trainen. Dat lukt beter als je iets minder druk met je eigen gevoel bent en iets meer aandacht stopt in het leerproces van je hond. Ook als je vindt dat de fout volledig bij de andere hond ligt heb je iets uit te stralen naar je eigen hond en dat is dus geen paniek of verdriet.
Je hond moet op jou terug kunnen vallen. Dat maakt een hond zekerder.
En dat is geen verwijt en natuurlijk snap ik heel goed dat het van alles met je doet maar nogmaals, het gaat even niet over jou als je je hond aan het trainen bent.

Overigens vind ik het een denkfout om een onzekere hond zelfzeker proberen te maken. Niet elke hond heeft het in zich om met zelfvertrouwen door het leven te gaan en dat hoeft helemaal niet erg te zijn.
Wat wel erg kan zijn is dat je een hond die het niet in zich heeft om meer te zijn dan hij nu is te laten groeien door een aangepaste werkelijkheid te creëren. Uiteindelijk komt die aap uit de mouw en valt de hond in één klap maanden van valse ervaringen terug en dan heb je al snel de poppen aan het dansen. Dan krijg je honden die hem smeren en niet meer terug komen of zich met bijten gaan verdedigen.

Als je hond van nature geen held is dan kun je hem beter laten ontwikkelen in de rol van onderdanige lijmerd. Niet gaan doen alsof de wereld veilig is want hij komt er toch wel achter dat dat niet waar is.
Er is weinig zieliger dan een volwassen hond die zijn basis constant ziet afbrokkelen omdat die basis van klikkerkul en worst is gemaakt. Dat creëert enorm veel stress.
Helemaal eens
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Tineke
Zeer actief

Ongelezen bericht door Tineke »

Met pups ben ik altijd extra voorzichtig wat corrigeren door vreemde honden betreft. Wel worden ze in eigen roedel gecorrigeerd en dat vind ik wel prima. Sien en Micron hebben beide Luus gecorrigeerd en die boodschap heeft ze ook begrepen :mrgreen:
Ook laat ik onze eigen honden pups niet corrigeren omdat ik er zelf zuinig op ben vind ik dat dat ook voor de andere partij geld.
Verder mogen ze wat mij betreft een opdringerige hond wel vertellen op te zouten daar heb ik minder moeite mee.
De dames zijn allebei zelfverzekerd maar hebben geen overmatige interesse in andere honden en op de een of andere manier pikken honden dat toch meestal wel op. Op de bord voor de kop types na maar die leren ze dat dan wel :mrgreen:

Micron is zijn hele leven al goed met andere honden en struint ook overal tussendoor.
Wel merk ik dat nu hij ouder wordt er soms honden zijn die wel meer tegen hem durven wat ze vroeger niet zouden doen.
Honden walsen nu weleens over hem heen , iets wat vroeger ondenkbaar was. We nemen hem daarom nu toch wat meer in bescherming en de dames doen dat tegenwoordig ook ,die voelen dat dus ook aan op de een of andere manier.
Afbeelding
De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.

https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
*Wolf*
Zeer actief

Ongelezen bericht door *Wolf* »

Miezemuis schreef:
*Wolf* schreef: Wist ik dus niet. De doodenkele keer dat er een speelse puppy met ons meeliep was ie daar niet echt lief tegen maar ook niet echt fel. Beetje snauwen, niet meer, en z'n eigen weg gaan. Dit zag ik nu voor het eerst, dat ie dus echt heel fel kan reageren. Ik zat me ook echt keer op keer af te vragen wat ik eraan had kunnen doen om dat te voorkomen, want nee, ik vind dat zeker niet leuk en zal er alles aan doen om geen boze mensen achter me aan te krijgen.

Daarbij kwam de pup dus van achter en had ik hem in eerste instantie niet eens gezien. Volgende keer zal ik mijn hond inderdaad meteen bij me houden, hoewel dat niet mijn eerste keus zou zijn want dan is de kans groot dat de pup dan ook komt en aangelijnd komt er meteen veel meer spanning bij kijken met dikke kans dat ie dan meteen op de pup klapt als die opdringerig is. Dus hier is niet direct een pasklare oplossing voor maar grote kans dat ik dit niet nog een keer meemaak.

Wat trauma's betreft: de honden met trauma's die ik ken of ben tegengekomen (en dat zijn er best veel), zijn daadwerkelijk aangevallen door een hond, als pup of jonge hond, met beten en al. Mijn hond bijt niet, hij heeft nooit gebeten, hij liet de pup enkel weten dat ie moest opzouten en wel nu, het was simpelweg duidelijke hondentaal waar wij mensen van schrikken maar voor honden onderling alleszeggend is. Na twee eerdere milde correcties dus.

Ik heb vroeger zelf pups gehad en ken dit gedrag van onderlinge (in de roedel) correcties. Een enorm kabaal, op de rug, gillen en al, en het volgende moment was het klaar :U:
Mijn kleine senior is bij de hondenschool 3x na elkaar ' gecorrigeerd' door een tevurense herder als jonge hond ( dat zei de eigenaar iig maar eigelijk kwam ze gewoon iedere keer als ze los was kutten bij mijn hond. Hoewel er geen schade was heeft zijn na de derde keer nooit met met een andere hond gespeeld. Terwijl ze dat daarvoor juist heel graag wilde. Andere honden waren niet meer te vertrouwen.

Nú is Dushi sowieso een onzekere hond. Maar bij die honden kan een flinke correctie dus wel voor een gedragsverandering zorgen.
Maar dat is toch heel wat anders? Ik heb het over een echte correctie, geen 'correctie' :wink: In de zin dat de pup zich opdringt en weggesnauwd wordt. Uit wat jij schrijft maak ik op dat de tervuren naar jouw jonge hond kwam om te vervelen. Nee, dat snapt ze dan natuurlijk niet, dan is er geen link tussen haar gedrag en de snauw, dat zei ik hierboven ook :U:
Miezemuis
Zeer actief

Ik reageer op het feit dart jij zegt dat er geen trauma's opgelopen kunnen worden na een correctie zonder schade. Dat kan dus wel.

Daarbij vind ik gewoon meelopen ook niet echt een reden tot correctie.
Mijn pup kreeg naast een snauw omdat en andere hond niet wilde dat ze met mijn eigen hond speelde. Vast heel terecht in hondentaal. Maar ik vind dat je je chagrijn moet bijhouden als hij loopt te regelen en chagerijnen
Afbeelding
Jackira
Zeer actief

Ongelezen bericht door Jackira »

Miezemuis schreef:
*Wolf* schreef:
Pienda schreef: Als je weet dat je hond zo reageert kan je hem ook op zo'n moment gewoon bij je houden. Je roept even tegen die mensen dat je hond erg streng is voor puppies en je loopt de andere kant op. Ongenadig hard op je donder krijgen omdat je meerent met een andere hond vind ik totaal onnodig en overdreven, zeker voor een pup. En niet alle honden vergeten zo'n voorval snel, waar denk je anders waar trauma's vandaan komen?
Wist ik dus niet. De doodenkele keer dat er een speelse puppy met ons meeliep was ie daar niet echt lief tegen maar ook niet echt fel. Beetje snauwen, niet meer, en z'n eigen weg gaan. Dit zag ik nu voor het eerst, dat ie dus echt heel fel kan reageren. Ik zat me ook echt keer op keer af te vragen wat ik eraan had kunnen doen om dat te voorkomen, want nee, ik vind dat zeker niet leuk en zal er alles aan doen om geen boze mensen achter me aan te krijgen.

Maar het maakt heel veel uit hoe de hond zelf in z'n vel zit. Een hond die gelijk geknakt is na een aantal "correcties" die heeft ook weinig herstel vermogen.

Jack is al vaker aangepakt door andere honden dan al mijn honden in twintig jaar bij elkaar. Ik vroeg me dus ook af hoe dat kon omdat het zo'n sociale leuke hond is. Maar blijkbaar zend hij toch signalen uit die een reactie opwekken bij de andere hond. En met name andere honden die ook wel regelneverig zijn. Zoals herders dus meestal wel zijn.

We hebben een aantal keer een herder van hem af kunnen halen. Jack is nog steeds heel leuk met andere honden, alleen met herders (en hij pikt ze er feilloos uit) is hij heel beleefd. Hij schuifelt alvast een beetje in mijn richting :mrgreen: doet de oortjes en de staart alvast wat onderdanig, geeft allemaal vriendelijke signalen af en als de hond komt snuffelen gaat hij op z'n rug. En als hij weer te vroeg op staat dan gaat de herder grommen en blijft hij nog even liggen.

Nu zou ik zelf ingrijpen als ik de baas van die herder was, en hem bij me roepen want ik vind het niet nodig dat mijn hond een vreemde hond die je onderweg tegenkomt verteld hoe het moet. Maar ze zijn denk ik zulk gedrag van hun hond gewend en zien daar geen probleem in.

Jack lost het dus zelf op en ik hou het goed in de gaten tot hoever ik het gedrag van de andere hond oke vind. Maar dat komt ook omdat zijn karakter zo is. Opgeruimd, vrolijk en niet angstig.
Miezemuis
Zeer actief

Ri@ schreef:
Miezemuis schreef:
*Wolf* schreef:

Maar het maakt heel veel uit hoe de hond zelf in z'n vel zit. Een hond die gelijk geknakt is na een aantal "correcties" die heeft ook weinig herstel vermogen.

Jack is al vaker aangepakt door andere honden dan al mijn honden in twintig jaar bij elkaar. Ik vroeg me dus ook af hoe dat kon omdat het zo'n sociale leuke hond is. Maar blijkbaar zend hij toch signalen uit die een reactie opwekken bij de andere hond. En met name andere honden die ook wel regelneverig zijn. Zoals herders dus meestal wel zijn.

We hebben een aantal keer een herder van hem af kunnen halen. Jack is nog steeds heel leuk met andere honden, alleen met herders (en hij pikt ze er feilloos uit) is hij heel beleefd. Hij schuifelt alvast een beetje in mijn richting :mrgreen: doet de oortjes en de staart alvast wat onderdanig, geeft allemaal vriendelijke signalen af en als de hond komt snuffelen gaat hij op z'n rug. En als hij weer te vroeg op staat dan gaat de herder grommen en blijft hij nog even liggen.

Nu zou ik zelf ingrijpen als ik de baas van die herder was, en hem bij me roepen want ik vind het niet nodig dat mijn hond een vreemde hond die je onderweg tegenkomt verteld hoe het moet. Maar ze zijn denk ik zulk gedrag van hun hond gewend en zien daar geen probleem in.

Jack lost het dus zelf op en ik hou het goed in de gaten tot hoever ik het gedrag van de andere hond oke vind. Maar dat komt ook omdat zijn karakter zo is. Opgeruimd, vrolijk en niet angstig.
Klopt, Keetje is er nergens van onder de indruk. Die krijgt een correctie en geeft nog net geen middelvinger. Maar als vreemde eigenaar weet je dat dus niet. Wat min twee andere honden raken er echt van slag van. Ik vind Keetje bijvoorbeeld echt niet leuk met kleine honden. Ze is niet gemeen, maar wel brutaal en respectloos. Als ik een kleine hond zie lijn ik haar aan. 1 om de kleine honden te beschermen en 2 om er niet voor te zorgen dat elk contact met een kleine hond uit de hand loopt en Keetje de link gaat leggen tussen correcties en kleine honden.

Maar ik vind dus wel als jij weet daar je hond en chagrijn is dat je hem dan gewoon bijhoudt om mensen ff waarschuwt.
Afbeelding
*Wolf*
Zeer actief

Miezemuis schreef:Ik reageer op het feit dart jij zegt dat er geen trauma's opgelopen kunnen worden na een correctie zonder schade. Dat kan dus wel.
Ja dat zei ik, maar als je alles leest wat ik schreef blijkt ook wel dat ik het heb over het verband tussen hinderlijk gedrag van de pup en een (echte) correctie. Mijn hond heeft ook de neiging om jonge ongecastreerde reuen op te jagen en te 'corrigeren' (voor het feit dat ze bestaan), en dat valt voor mij in een heel andere categorie en probeer ik echt te voorkomen.
Mijn pup kreeg naast een snauw omdat en andere hond niet wilde dat ze met mijn eigen hond speelde. Vast heel terecht in hondentaal. Maar ik vind dat je je chagrijn moet bijhouden als hij loopt te regelen en chagerijnen
Gewoon meelopen niet inderdaad, dan is er geen interactie. Wat de pup uit mijn verhaal deed was meerennen achter de bal aan, dicht op mijn eigen hond die achter zijn bal aanrende. Ook denk ik dat er lichamelijk contact was [edit: de pup in ieder geval dicht in zijn persoonlijke zone kwam], want mijn hond liep niet naar de pup toe toen hij die afsnauwde. En zoals al eerder aangegeven, er zijn zat pups die ook van een harde correctie niet onder de indruk zijn, ik ken er nu toevallig een, een HH. Maar ik snap jouw kant ook wel, als je zelf een gevoelige hond hebt sta je er heel anders in.

En nog maar weer een keertje: als je weet dat je hond zo reageert op opdringerige pups, dien je dat te voorkomen ja. Maar als het dan wel een keer gebeurt, is het fijn dat je als eigenaar van de pup een beetje kennis hebt van hondentaal en niet meteen denkt dat je pup voor z'n leven verpest is.
Miezemuis
Zeer actief

*Wolf* schreef:
Miezemuis schreef:Ik reageer op het feit dart jij zegt dat er geen trauma's opgelopen kunnen worden na een correctie zonder schade. Dat kan dus wel.
Ja dat zei ik, maar als je alles leest wat ik schreef blijkt ook wel dat ik het heb over het verband tussen hinderlijk gedrag van de pup en een (echte) correctie. Mijn hond heeft ook de neiging om jonge ongecastreerde reuen op te jagen en te 'corrigeren' (voor het feit dat ze bestaan), en dat valt voor mij in een heel andere categorie en probeer ik echt te voorkomen.
Gewoon meelopen niet inderdaad, dan is er geen interactie. Wat de pup uit mijn verhaal deed was meerennen achter de bal aan, dicht op mijn eigen hond die achter zijn bal aanrende. Ook denk ik dat er lichamelijk contact was, want mijn hond liep niet naar de pup toe toen hij die afsnauwde. En zoals al eerder aangegeven, er zijn zat pups die ook van een harde correctie niet onder de indruk zijn, ik ken er nu toevallig een, een HH. Maar ik snap jouw kant ook wel, als je zelf een gevoelige hond hebt sta je er heel anders in.

En nog maar weer een keertje: als je weet dat je hond zo reageert op opdringerige pups, dien je dat te voorkomen ja. Maar als het dan wel een keer gebeurt, is het fijn dat je als eigenaar van de pup een beetje kennis hebt van hondentaal en niet meteen denkt dat je pup voor z'n leven verpest is.
Tsja ik denk dat dan toch anders over. Ik heb zelf drie honden. En hier wordt er ook echt wel eens gesnauwd. Maar in een eigen roedel vind ik dat anders. Ik schrik me altijd kapot als er met vreemde honden gesnauwd wordt. En ik vind dat vooral mensen met grote honden vaak wat blasé reageren. Omdat hun hond gewoon niet zo kwetsbaar is denk ik.
Afbeelding
*Wolf*
Zeer actief

Miezemuis schreef: En ik vind dat vooral mensen met grote honden vaak wat blasé reageren. Omdat hun hond gewoon niet zo kwetsbaar is denk ik.
Heb je wel gelijk in, hoor, je staat er inderdaad anders in. Toch heb ik ook ooit een klein kwetsbaar kruisinkje gehad, niet al te zeker en die dus ook een leuk object was om na te jagen. Zo is ze eens door drie grote honden (roedel) op een heel nare manier opgejaagd. Gillen en schreeuwen deed ze. Toch schrok ik daar dan niet van, er was geen schade en ik ben gewoon doorgelopen. Daar heeft ze ook niets aan overgehouden. Het is nu voor het eerst dat ik een grote reactieve ongecastreerde reu heb en veel is nieuw voor me. Maar ik probeer het wel van twee kanten te bekijken en stel mijn doelen geregeld bij.
Miezemuis
Zeer actief

*Wolf* schreef:
Miezemuis schreef: En ik vind dat vooral mensen met grote honden vaak wat blasé reageren. Omdat hun hond gewoon niet zo kwetsbaar is denk ik.
Heb je wel gelijk in, hoor, je staat er inderdaad anders in. Toch heb ik ook ooit een klein kwetsbaar kruisinkje gehad, niet al te zeker en die dus ook een leuk object was om na te jagen. Zo is ze eens door drie grote honden (roedel) op een heel nare manier opgejaagd. Gillen en schreeuwen deed ze. Toch schrok ik daar dan niet van, er was geen schade en ik ben gewoon doorgelopen. Daar heeft ze ook niets aan overgehouden. Het is nu voor het eerst dat ik een grote reactieve ongecastreerde reu heb en veel is nieuw voor me. Maar ik probeer het wel van twee kanten te bekijken en stel mijn doelen geregeld bij.
Ik merk dat ik bij de grote poedels om veel minder schrik van kleine of honden van gelijke grootte. Maar Dushi neem ik bijvoorbeeld niet meer mee naar het bos. Zij is 15 en 5 kg en gewoon te kwetsbaar. Terwijl ik met mijn eigen honden dat dan weer geen zorgen over heb. Die weten dat ze haar met rust moeten laten.
Afbeelding
Pienda
Zeer actief

Cleva schreef:
Overigens vind ik het een denkfout om een onzekere hond zelfzeker proberen te maken. Niet elke hond heeft het in zich om met zelfvertrouwen door het leven te gaan en dat hoeft helemaal niet erg te zijn.
Wat wel erg kan zijn is dat je een hond die het niet in zich heeft om meer te zijn dan hij nu is te laten groeien door een aangepaste werkelijkheid te creëren. Uiteindelijk komt die aap uit de mouw en valt de hond in één klap maanden van valse ervaringen terug en dan heb je al snel de poppen aan het dansen. Dan krijg je honden die hem smeren en niet meer terug komen of zich met bijten gaan verdedigen.
Zelfverzekerd maken heeft voor mij alles te maken met ze te leren situaties te controleren. Zijn ze niet zo handig in sociaal contact met vreemde honden, dan stimuleer je dus dat ze dat ook helemaal niet hóeven te doen. Je helpt ze dan een manier te vinden om daarmee om te gaan. Bijvoorbeeld snoepje bij de baas halen, een 'taak' krijgen. Juist door aan de slag te gaan met de onzekerheid krijg je betrouwbare honden.
*Wolf*
Zeer actief

Nanna schreef:
*Wolf* schreef:Toch heb ik ook ooit een klein kwetsbaar kruisinkje gehad, niet al te zeker en die dus ook een leuk object was om na te jagen. Zo is ze eens door drie grote honden (roedel) op een heel nare manier opgejaagd. Gillen en schreeuwen deed ze. Toch schrok ik daar dan niet van,
Dat zou ik toch maar eens wel doen want voor je het weet is je hele kruisinkje zo dood als een pieremagoggel. Of scheurt in paniek de straat op waar ze door een auto overreden wordt.
Hoe zou je het trouwens zelf vinden als je door drie kwaaie olifanten werd nagezeten?
Ik snap dit niet. Is alweer jaren geleden, hondje leeft niet meer. Maar als het gebeurt, gebeurt het, toch? Kan je gaan jammeren en huilen maar daar heeft het hondje toch niets meer aan? Tuurlijk was ik er verder alert op en op een gegeven moment heb ik haar ook gewoon opgetild als ze bang was (en dat in een tijd dat nog beslist not done was :roll: ). Maar die ene keer was helemaal onverwacht in een bekend park waar nooit wat gebeurde en toen dus ineens wel. Ik zag dat ze niets mankeerde en ben dus gewoon doorgelopen, dat is alles :19:
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Nanna schreef:
*Wolf* schreef:Toch heb ik ook ooit een klein kwetsbaar kruisinkje gehad, niet al te zeker en die dus ook een leuk object was om na te jagen. Zo is ze eens door drie grote honden (roedel) op een heel nare manier opgejaagd. Gillen en schreeuwen deed ze. Toch schrok ik daar dan niet van,
Dat zou ik toch maar eens wel doen want voor je het weet is je hele kruisinkje zo dood als een pieremagoggel. Of scheurt in paniek de straat op waar ze door een auto overreden wordt.
Hoe zou je het trouwens zelf vinden als je door drie kwaaie olifanten werd nagezeten?
Dat niet alleen. Ik heb Elco het in het begin ook zelf laten uitzoeken. Gevolg: hij vertrouwt er niet op dat ik het voor hem op los, gaat er dus zelf op af als hij een ontmoeting spannend vindt en krijgt prompt door z'n houding weer op z'n donder, waardoor hij bevestigd wordt dat andere honden eng zijn, dus gaat hij er de volgende keer nog eerder en nog harder blaffend op af... Die zit dus op dat punt in een negatieve spiraal die ik probeer te doorbreken door hem aan de lijn te houden als we andere honden ontmoeten en er bij voorkeur met een grote bocht omheen te gaan. Helaas kom je dan nog steeds af en toe zogenaamd sociale honden tegen die zijn signalen compleet negeren (oh, vind jij het spannend? Wat interessant! Vertel eens! Wil je dat ik weg ga? Waarom dan? Ik vind jou best leuk. Nee, je hoeft niet te blaffen, hoor) en die nauwelijks weg te sturen zijn, met baasjes die zeggen: hij doet niets, waardoor Elco weer flink teruggezet wordt in z'n gedrag.
Gait weet dat ik hem wel zal helpen. Die komt dus ook veel minder in de problemen, gaat er niet zomaar zelf op af. Hij respecteert een houding van 'ik wil geen kennismaken'. En als hij het dan eens spannend vindt, komt hij achter mij staan en kan ik de andere hond ook netjes afweren, omdat Gait wel zorgt dat ik tussen hem en die hond in sta. Gait heeft dus ook geen echt slechte ervaringen met andere honden, terwijl Elco er al heel wat van heeft
Pienda
Zeer actief

*Wolf* schreef:
Nanna schreef:
Ik snap dit niet. Is alweer jaren geleden, hondje leeft niet meer. Maar als het gebeurt, gebeurt het, toch? Kan je gaan jammeren en huilen maar daar heeft het hondje toch niets meer aan? Tuurlijk was ik er verder alert op en op een gegeven moment heb ik haar ook gewoon opgetild als ze bang was (en dat in een tijd dat nog beslist not done was :roll: ). Maar die ene keer was helemaal onverwacht in een bekend park waar nooit wat gebeurde en toen dus ineens wel. Ik zag dat ze niets mankeerde en ben dus gewoon doorgelopen, dat is alles :19:
Nou, dan ben je wel een koele kikker, haha!
Mijn reu van 40 kg werd hier in de buurt wel eens achterna gezeten door een drietal greyhounds. Reken maar dat ik dan de bosjes induik om hem te 'redden'. En dat laat ik ook geen tweede keer gebeuren :gvd:
Tineke
Zeer actief

Heavy schreef:
*Wolf* schreef:
Als ik je een tip mag geven . Met een ongecastreerde reu waar een beetje herder inzit zou ik gewoon de bal opbergen als er een andere hond aankomt :wink: of het nou een pup is of niet maakt niet uit . Afleiden met de bal werkt prima maar een bal delen kunnen ze meestal niet
Ja dat zou ik ook doen , ballen als er vreemde honden bijkomen kan sowieso een recept voor ellende zijn.
Afbeelding

Tineke
Zeer actief

Pienda schreef:
Mijn reu van 40 kg werd hier in de buurt wel eens achterna gezeten door een drietal greyhounds. Reken maar dat ik dan de bosjes induik om hem te 'redden'. En dat laat ik ook geen tweede keer gebeuren :gvd:
Ik ook niet , ik spreek zo iemand wel zo streng aan dat die echt zijn hond(en) wel bij zich gaat houden als wij eraan komen.
Abra is als jonge hond weleens achterna gezeten door een stel Duitse Doggen en toen ik haar te hulp schoot kon ik nog een muil op de koop toe krijgen dat ik haar niet zo bang moest maken door haar in bescherming te nemen.
Nou prima toch dan zal ik eens proberen jou zo'n angst aan te jagen dat je die k$thonden volgende keer bij je houd.
Missie geslaagds overigens, want ze gaan altijd vast als ze ons zien en de man kijkt altijd nu altijd zelf wat angstig als hij ons ziet aankomen :mrgreen:
Afbeelding

Miezemuis
Zeer actief

Tineke schreef:
Pienda schreef:
Ik ook niet , ik spreek zo iemand wel zo streng aan dat die echt zijn hond(en) wel bij zich gaat houden als wij eraan komen.
Abra is als jonge hond weleens achterna gezeten door een stel Duitse Doggen en toen ik haar te hulp schoot kon ik nog een muil op de koop toe krijgen dat ik haar niet zo bang moest maken door haar in bescherming te nemen.
Nou prima toch dan zal ik eens proberen jou zo'n angst aan te jagen dat je die k$thonden volgende keer bij je houd.
Missie geslaagds overigens, want ze gaan altijd vast als ze ons zien en de man kijkt altijd nu altijd zelf wat angstig als hij ons ziet aankomen :mrgreen:
Ik biedt mijn excusus aan als zoiets zou gebeuren. Maar dat is niet iets wat normaal is volgens mij.
Afbeelding
*Wolf*
Zeer actief

Heavy schreef:
*Wolf* schreef:
Als ik je een tip mag geven . Met een ongecastreerde reu waar een beetje herder inzit zou ik gewoon de bal opbergen als er een andere hond aankomt :wink: of het nou een pup is of niet maakt niet uit . Afleiden met de bal werkt prima maar een bal delen kunnen ze meestal niet
Natuurlijk had ik dat gedaan als mijn x herder balnijd had :wink: Heeft ie echter niet, elke hond mag de bal buiten afpakken. Het was puur dat ie de pup niet dicht bij zich verdroeg en die niet naar hem 'luisterde'.

Overigens berg ik de bal ook meestal op als er een andere hond aankomt, omdat het altijd zo'n gedoe is om de bal dan terug te krijgen :D
Pienda
Zeer actief

Miezemuis schreef:
Tineke schreef:
Pienda schreef:
Ik biedt mijn excusus aan als zoiets zou gebeuren. Maar dat is niet iets wat normaal is volgens mij.
Is zelfs heel raar tegenwoordig :roll:
Tineke
Zeer actief

Miezemuis schreef:
Tineke schreef:
Pienda schreef:
Dan hoor je mij niet meer. Micron is een tijdje geleden door een herder gepakt maar die meneer bood zijn excuses aan en houd de hond nu altijd aangelijnd als hij andere honden ziet. Prima dan groet ik gewoon weer vriendelijk en houd onze honden ook zelf weg bij hem. Waar ik niet goed van wordt zijn die kul excuses die je te horen krijgt als het mis gaat. Ja mijn hond is een keer gepakt door zo'n hond vandaar dat hij dit nu doet, ook zo'n dooddoener die weleens voorbij is gekomen. Ja joh de wereld is bevolkt door Fila Brasileiro's , op iedere hoek van de straat zie je ze, ze hebben de Labradors helemaal uit het straatbeeld verdwenen :roll: Alsof het mij wat interesseert , ik wil enkel dat je je hond bij je houdt en de mijne niet lastig valt.
Afbeelding

Miezemuis
Zeer actief

Tineke schreef:
Miezemuis schreef:
Tineke schreef:
Pienda schreef:
Dan hoor je mij niet meer. Micron is een tijdje geleden door een herder gepakt maar die meneer bood zijn excuses aan en houd de hond nu altijd aangelijnd als hij andere honden ziet. Prima dan groet ik gewoon weer vriendelijk en houd onze honden ook zelf weg bij hem. Waar ik niet goed van wordt zijn die kul excuses die je te horen krijgt als het mis gaat. Ja mijn hond is een keer gepakt door zo'n hond vandaar dat hij dit nu doet, ook zo'n dooddoener die weleens voorbij is gekomen. Ja joh de wereld is bevolkt door Fila Brasileiro's , op iedere hoek van de straat zie je ze, ze hebben de Labradors helemaal uit het straatbeeld verdwenen :roll: Alsof het mij wat interesseert , ik wil enkel dat je je hond bij je houdt en de mijne niet lastig valt.
Nou inderdaad dat vingerwijzen vind ik zwaar irritant. Ik kom in het bos wel eens een vrouw tegen met bange teckels. Lizzie heeft 0 interesse maar keetje vind een vluchtende hond maar wat leuk. Ik kon haar altijd terugroepen maar laatst vloog ze er toch een keer achteraan . Ze kwam na 15 seconden terug maar dat vind ik al te veel bij en bange hond. De keer erna ging ze gewin aan de lijn toen ik ze zag een heb ik alsnog mijn excusus gemaakt en har gezegd dat ik Keetje voortaan aanlijn. Mevrouw gaf aan dat ze het niet zo erg vond omdat Keetje niet meer doet dan narennen maar ik vind daar gewoon ongewenst gedrag.

De mevrouw wiens herder Keetje greep graf aan dat het de schuld van Keetje was omdat haar hond moeite heeft met wild spellende honden. Uhm oké, maar keetje speelde met lizzie, niet eens in de buurt van de herder. Die liep op een evenwijdig pad op 4 meter afstand in tegengestelde richting. Die rende erheen en pinde haar vast. Kon niet eens sorry vanaf. Dat begrijp ik echt niet. Verwacht ze nu echt daar als zij komt met haar loslopende chagrijn dat ik de honden maan om te stoppen met spelen als die herder eraan komt? ( dat doe ik nu wel overigens maar eigenlijk is het van de zotte)
Afbeelding
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

De voorbeelden staan een beetje los van wat Jerry is overkomen. Een groepswandeling met een groep die volgens mij samen traint.
Caro
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tervuerense herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Caro »

Yep ik kreeg laatst ook een grote muil van iemand. Haar hond kwam behoorlijk agressief de straat over gerend naar Shep toe die overigens aangelijnd was. Ik ga dan altijd voor Shep staan. Dat mens roept; je kan er vanuit gaan dat wanneer een hond los loopt, deze niets doet. Dus ik roep tegen dat mens dat dat niet waar is omdat Shep al vaker door loslopende honden is aangevallen. Vervolgens geeft Shep een ruk aan de riem omdat ze doodsbang is en ik val om in een heg. Tja het was een heel gedoe. Shep vliegt er vandoor, die andere hond er woest achteraan. Dus ik er ook achteraan al roepend naar die vervelende hond. Schreeuwt dat mens tegen mij dat ik rustig moet doen. Nou uhm, zij schreeuwt, is ook niet echt rustig. En ik kan niet rustig reageren als er een agressieve hond achter de mijne aan zit die weg is gelopen waardoor ik haar op dat moment niet kan beschermen. Normaal gesproken blijft Shep achter mij in zulke situaties maar we waren vlak bij huis, dus deze keer vluchtte ze naar huis toe.
Dat mens roept nog een keer dat haar hond toch echt niets doet. Maar ik vind het al niets dat ze hem totaal niet onder controle heeft, anders zou hij ook niet zomaar de weg over vliegen. Even later gaat mijn deurbel, staat er een meisje dat verderop woont met een mechelse herder. Ik was in haar heg gevallen. Ze kwam vragen hoe het ging. Blijkt zij ook al een aantal keer toestanden met dezelfde hond te hebben gehad (woont ook in deze straat), deze had haar hond een paar keer nogal hardhandig aangepakt toen haar hond nog een pup was.
Toch raar, heb je een hond die niet luistert en agressief doet en geeft je ook nog eens een grote bek aan degene met de wel opgevoede hond. Of misschien is dat niet raar maar eigenlijk wel logisch.
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Mensen zijn rare wezens. Merk dat het heft in eigen banden nemen het beste werkt. Ik wilde laatst met Guus en Bas het bos in. Loopt er een man met een grote bullterrier reu met een boomstam in zijn bek.
Spijt me maar ik moet dat dus niet bij mijn honden. Ik blijf staan en lijn de honden aan en kijk afwachtend.
Geen enkele reactie. Hond inmiddels stijf de staart omhoog en starend naar mijn hondjes. Ik dacht ok.....Jij roet niks, dan doe ik wat. Even rond gekeken, mooie dikke stok gepakt ala een honkbalknuppel. Effe mee spelen met Guus maar ook 1 oog op die hond....

En voila, ineens kwam daar een riem. Meneer had heel erg goed door dat zijn bullterrier het niet hoefde wagen zich op een van mijn hondjes te storten want dan was hij de mijne.

Ik regel het dus zelf. Komt er een echt irritante hond dan krijgt die op het moment dat hij op mijn honden duikt echt met ons te maken. Mijn partner is daarin nog veel erger als ik. Die grijpt elke hond die gek begint te doen meteen achter de oren in de nek. En dat doet hij ook gewoon bij een malamute of rottweiler. Ik ben meer van de stokken en jachtlijntjes.In elk geval sta ik niet toe dat een hond mijn honden wat doet. Ik heb ze netjes bij me en als je als eigenaar zelf niks regelt moet ik het wel doen. Mijn honden zijn geen speelgoed of iets waar een vreemde hond op af kan reageren. Ik hou van ze dus ik bescherm ze indien nodig.

En natuurlijk sta ik niet bij elke snauw of wat strak op die honden. Maar zodra een grotere hond zijn poten of tanden op of in mijn honden gaat zetten is het tijd. Ik moet wel want het zijn dwergen van 6 kilo die prima luisteren en geen vlieg kwaad doen. Dus ze hoeven ook geen shit te ondergaan van honden die ze niet kennen en die op ze af stuiven met crappy bedoelingen. Ik hoef die shit zelf ook niet dus pik dat niet meer. Hou je hond maar bij je als hij gek gaat lopen doen.
Laatst gewijzigd door laeken op 03 mar 2018 20:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Caro
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tervuerense herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Caro »

Haha dat herken ik wel laeken. Ik kwam laatst een loslopende pitbull tegen, zonder baas. Dan houd ik alvast de riem van Shep in de aanslag, op die manier dat als het moet ik met de grote ijzeren haak kan slaan. Shep kent dan het commando achter, gaat ze achter met staan. Pitbull probeerde om mij heen te komen. Knappe hond die dat lukt als ik mijn hond sta te verdedigen.
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Caro schreef:Haha dat herken ik wel laeken. Ik kwam laatst een loslopende pitbull tegen, zonder baas. Dan houd ik alvast de riem van Shep in de aanslag, op die manier dat als het moet ik met de grote ijzeren haak kan slaan. Shep kent dan het commando achter, gaat ze achter met staan. Pitbull probeerde om mij heen te komen. Knappe hond die dat lukt als ik mijn hond sta te verdedigen.
Nou dat. Dan wordt ik echt woest. Goddank hoeft dat zelden. Ik dreig als mens echt honden die mijn honden bedreigen. Roep ook rustig "ben jij gek!!! Wegwezen!" En weg zijn de meeste irritante honden. Als mensen hun honden aan de lange lijn laten uitvallen naar mijn honden stamp ik vaak op de grond en zeg HEEE! De meeste honden schrikken zich rot. :engel:

Dan nog een sneer naar de baas. Hou je hond kort gek! Volgende keer als je hem zo dichtbij laat komen krijgt hij een trap. Ik vind het zo bezopen om een uitvallende hond lange lijn te geven en mij de berm in te dwingen met mijn honden. Rot op zeg.
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Cleva schreef:Ik geloof niet in honden afweren. Ze zijn te snel en te gedreven. Tegen de tijd dat ik 20 meter gerend heb is mijn hond allang beschadigd en dan moet ik zogenaamd een hysterische rotweiler van 45 kilo aan de nek oppakken? Geloof je het zelf? Nee hoor, ik roep die kuthond bij me voor een koekje (een hand in je jaszak is genoeg) doe er een jachtlijn om en bindt hem aan een boom of overhandig hem terug aan de eigenaar.

"Ik weet waar jij woont. We kennen jou. Doe er iets aan."
Mijn honden lopen altijd bij ons dus dat is echt anders. Ik lijn ze ook aan bij passeren aan 80 cm. riempjes. Een hond die het op ze gemund heeft moet letterlijk door me heen. Dan kan je echt heel veel regelen.
Je moet het mijn partner zelf eens vragen denk ik. Die tilde de malamute die Bas ineens begon te bijten zo op hoor. Aan de nek achter de oren. Hupla....voorpoten van de grond en een brul lossss!!! Baas schrok zich een hoedje... maar de hond liet Bas meteen los :engel:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”