Miezemuis schreef:Ik reageer op het feit dart jij zegt dat er geen trauma's opgelopen kunnen worden na een correctie zonder schade. Dat kan dus wel.
Ja dat zei ik, maar als je alles leest wat ik schreef blijkt ook wel dat ik het heb over het verband tussen hinderlijk gedrag van de pup en een (echte) correctie. Mijn hond heeft ook de neiging om jonge ongecastreerde reuen op te jagen en te 'corrigeren' (voor het feit dat ze bestaan), en dat valt voor mij in een heel andere categorie en probeer ik echt te voorkomen.
Daarbij vind ik gewoon meelopen ook niet echt een reden tot correctie.
Mijn pup kreeg naast een snauw omdat en andere hond niet wilde dat ze met mijn eigen hond speelde. Vast heel terecht in hondentaal. Maar ik vind dat je je chagrijn moet bijhouden als hij loopt te regelen en chagerijnen
Gewoon meelopen niet inderdaad, dan is er geen interactie. Wat de pup uit mijn verhaal deed was meerennen achter de bal aan, dicht op mijn eigen hond die achter zijn bal aanrende. Ook denk ik dat er lichamelijk contact was [edit: de pup in ieder geval dicht in zijn persoonlijke zone kwam], want mijn hond liep niet naar de pup toe toen hij die afsnauwde. En zoals al eerder aangegeven, er zijn zat pups die ook van een harde correctie niet onder de indruk zijn, ik ken er nu toevallig een, een HH. Maar ik snap jouw kant ook wel, als je zelf een gevoelige hond hebt sta je er heel anders in.
En nog maar weer een keertje: als je
weet dat je hond zo reageert op opdringerige pups, dien je dat te voorkomen ja. Maar als het dan wel een keer gebeurt, is het fijn dat je als eigenaar van de pup een beetje kennis hebt van hondentaal en niet meteen denkt dat je pup voor z'n leven verpest is.