maart schreef:laeken schreef:Dat moet je eens proberen bij een X mechelaar van 30 plus kilo die heel moeilijk is.Boutje schreef: Waarbij ik utieraard wel verantwoorlijk blijf dat ze goed terecht komen en het goed blijven hebben.
idd en daar ligt de moeilijkheid bij Numa schat ik. En honden zoals Numa zijn er (gelukkig) niet veel. Waren ze dat wel, dan was de handel in de mechels niet zo groot.
Je kunt prima een hond herplaatsen die vecht met een roedelgenoot. Je doet die naar een situatie waar hij alleen is en helemaal zoals het hoort luistert naar de nieuwe baas en die adoreert. Beetje afgelegen wonen en gebieden zoeken die afgelegen liggen om te wandelen, voorzorgen nemen tijdens wandelen en hopla... ideale herplaatsing.
Dit gaat alleen niet op voor honden als Numa. Daar is de situatie niet het probleem, maar is Numa zelf het probleem. Steek je hem elders, dan blijft hij nog steeds dezelfde Numa met zijn zelfde problemen, namelijk geen andere mensen en honden leuk vinden.
Hij vindt Inge leuk en vindt Biène leuk, dus dat toont aan dat hij toch best wel van sociaal contact geniet en er zeker voor open staat. Daarom vind ik hem opsluiten in een kennel en 's nachts wat laten rondlopen ook geen goede oplossing voor de hond. Wel voor de mensen en honden hoor, maar niet voor de hond zelf, die betert daar niet op. Want het weinige contact dat hij al wil, wordt hem dan nog eens ontnomen.
Als gans het forum samenlegt om een mooi afgelegen huis voor Inge te kopen, dan blijft het probleem van Numa nog steeds bestaan. Dan kan ze nog niet doen wat ze wil en moet ze nog steeds rekening houden met hem. Het zou alleen wat makkelijker worden.
En dat is idem bij een andere eigenaar, dus in mijn ogen is eender welke herplaatsing voor hem niet in het belang van hem, hij kan zich niet beteren op een ander.
En nogmaals, honden zoals hem zijn zeker weten zeldzaam. Dat kun je niet vergelijken met een herder die je bij een ander steekt en daar meteen commando's aanvaardt, waar je een lijntje omdoet en mee gaat wandelen, ook al is die herder gekomen met een rugzak omdat de situatie niet ideaal was en hij daarnaar handelde.
Niet met je eens. Ga je dagelijks een op een aan het werk met Numa kan dat prima gaan. Hij kan zich prima nog aan een andere baas binden. Het is alleen geen hond voor niks doen. Na actief 3-4x in de week trainen moet hij het nu al 6-12 mnd doen met dagelijkse lange wandelingen. Denk dat bij iemand die weer met hem aan de slag gaat daar de winst zit.