Je hebt geconditioneerd en echt 'droog'. Zoals dat franse bulletje is droog, dan zie je vaak ook een doffe vacht, kalige plekken, snel vatbaar voor ziektes. Geconditioneerd is wat anders, dan hebben ze waarschijnlijk wel een iets lager vetpercentage dan gemiddeld, maar het is zeker niet zo ongezond als 'droog'.
Beetje te vergelijken met een bodybuilder die droog wil staan voor een show en een topsporter die zwemt. De laatste heeft ook weinig vet, maar kan wel voor jaren zijn huidige conditie behouden zonder dat het op enige wijze schadelijk is voor zijn gezondheid, eerder visa versa.
De voorbeelden van de honden van dit forum vind ik dus ook onder geconditioneerd vallen, dus door juiste voeding en veel beweging + stukje genetische aanleg. Mijn honden zijn ook behoorlijk gespierd(zie foto's pag. 2), maar glimmen en zijn nooit ziek.
Die foto's die Sinere plaatste van het naakthondje zit inderdaad op het randje, soms kan je daar niks aan doen. Mijn oudste mechel is toen hij 1jr was ook een paar maanden te dun geweest. Het is een enorme zeikerd met eten + volop hormonen en veel beweging. Later is dat weer bijgetrokken.
Paisley schreef:We hebben het hier steeds over 'droog' en ik zie wat jullie bedoelen, maar wat doe je dan als eigenaar precies om dat zo te krijgen?
Want dat springkonijn van mij komt aan sport niets te kort en is goed gespierd. En schraal is ze ook. Maar "droog" niet.
Of betekent het dat er ook daadwerkelijk wordt gekort op water? Of moet je hond van nature zo'n engig dun velletje hebben om er zo scharminkelig uit te gaan zien?
Een goede indicator van een laag vetpercentage is het vel in de lies. Als dat echt zo'n schraal velletje is, heeft je hond weinig vet. Bij langharige honden kan je het gemakkelijk voelen. Een hond kan dus weinig vet hebben zonder mager te zijn. Mijn honden hebben geen uitstekende heupbotten of goed voelbare ruggenwervels