Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

hond, die afwijkt van alle raskenmerken. Ervaringen?

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Re: hond, die afwijkt van alle raskenmerken. Ervaringen?

Ongelezen bericht door laeken »

Ik zie dat dus totaal niet. Echt niet. Ik heb zoveel husky types gezien. Dat zegt mij weer niks.

Dit is ook een woolly husky. Prachtige dikke kop, korte dikke snoet etc.

Afbeelding

En kan er uit een bruindrager of bruine hond een bruine hond komen als je hem kruist met een sable? Niet toch? :denken:
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Ik bedoel met showhusky overigens geen letterlijke showhusky maar een niet werkhond. Een hond dus om als huis, mooi, showy, te houden. Sultan lijkt in de verste verte niet op de husky die Crufts zal winnen. Daarin heb ik me verkeerd uitgedrukt. Denk zelfs dat woolly in showfok een uitsluitsel zal zijn al weet ik dat niet zeker.

Woolly akita verhaal zeg maar.

Hier lijkt Sultan inderdaad niet op :engel: :schrik:

Afbeelding
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Nanna schreef:
laeken schreef: En kan er uit een bruindrager of bruine hond een bruine hond komen als je hem kruist met een sable? Niet toch? :denken:
Wel als de sable bruin draagt.

Ja goed, maar volgens mij draagt zowat geen enkele herder bruin. En volgens mij, maar daarin kan ik me vergissen, dragen ook malamutes zelden of nooit bruin. Ze zijn er wel maar je ziet ze hier niet zo vaak. Malamutes en herders zijn ook veel groter dan Sultan en hun bastaardkinderen zijn dat dan al helemaal. Husky is gewoon erkend in bruin en Sultan is een klein hondje. Kleiner dan Manu volgens mij die ook gewoon een husky is.
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Maar even voor de goede orde, weten doe ik niks. Ik denk dat slechts en ik zie dat slechts. Als je het mij vraagt zit er niks door. Blijkbaar zien andere mensen dat heel anders dus ik ben ook wel benieuwd wat die testen gaan zeggen. Herder zou mij persoonlijk enorm verbazen maar dat is wel duidelijk denk ik. Malamute en andere poolhonden zeggen mij niet dat hij geen husky is. Die genen zitten nl in alle poolhonden.
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

laeken schreef:En kan er uit een bruindrager of bruine hond een bruine hond komen als je hem kruist met een sable? Niet toch? :denken:
Hoe bedoel je?
Sultan is wolfsgrauw. En bruin weliswaar, maar zijn patroon is wolfsgrauw. :19:
Sable heeft niks met zijn kleur te maken natuurlijk, dat is een patroon.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

laeken schreef:Denk zelfs dat woolly in showfok een uitsluitsel zal zijn al weet ik dat niet zeker.
Oh, je bedoelt dat het een langhaar is?
Ik weet eigenlijk niet of dat mag. Maar dat is haar, geen bouw.

Afbeelding

Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Ze fokken die voor mushing, slederennen dus.
Kunnen prima honden zijn maar hij heeft wel mee nodig dan een huishondje ;)

Afbeelding

Sulluna
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse mix en Siberische Husky
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Sulluna »

Boeiend zeg! De foto's van Sultan die ik het meeste plaats, is als hij bij de trimmer is geweest. Daar gaat hij regelmatig heen, omdat zijn vacht écht bizar wordt anders. Ik heb wel een foto, waar hij niet naar de trimmer is geweest, zal hem hieronder zetten. Wel een hoop meer vacht dan de wooly huskies hierboven, sowieso heeft hij minder wol maar gewoon echt hele lange haren.

Afbeelding
Sulluna
Zeer actief

Malamute denk ik trouwens niet, Sultan is voor een husky reu al echt klein.. Ik neig dan toch meer naar een scheutje border of aussie, maar meer omdat die ook veel in de broodfok te vinden zijn ( waar hij helaas vandaan komt)
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ongelezen bericht door LongFields »

laeken schreef:Zijn castratie haalt de normaal nog dikkere kraag en broek wat weg en dus is hij zoals hij is. In mijn ogen bijna mooier dan de echte pool en intacte woolly's :E:
Is het niet zo dat door castratie de vacht juist overvloediger/dikker/voller wordt?
Hilde
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies

Ongelezen bericht door Hilde »

Beau is ook niet typisch beagle. Hij is heel braaf en loopt ook leuk gehoorzaamheid. Maar blaffen en eten doet 'ie wel des beagles. Tja. Het is maar net hoe zo'n hond gevormd wordt ook.
Afbeelding
TessaThomas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door TessaThomas »

Heavy schreef:Heavy kan ook met alle honden goed overweg. Groot of klein . Reu of teef. Gecastreerd of niet. Druk of rustig . Ze is wel waaks en kan behoorlijk blaffen als er iemand voor de deur staat maar als de deur open gaat kwispelt ze en voor je het weet zit ze op schoot :I:

Niet erg kenmerkend voor een Duitse Herder uit werklijnen geloof ik ?
Ja wel hoor, daar zijn er zat van. ;) Van wat ik ken is het nog geen kwart die niet met andere honden kan of met vreemde mensen, een groter gedeelte die niet met zelfde geslacht kan tenzij gecastreerd, maar ik ken er juist ook heel veel die enorm sociaal zijn, met alles kunnen en dol zijn op mensen. En daar zit er dan wel verschil in tussen waaks, dat je niet binnen komt, tot aanwijzen waar je iets kan halen. EDIT: Als ze tenminste voldoende uitdaging krijgen, anders worden die enorm sociale honden een stuk minder leuk.

Tessa is als DH (of daar lijkt ze op) weer totaal niet baasgericht, niet leergierig en een angsthaas. :D Ze háát trainen ook nog eens.
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

laeken schreef:
Apple schreef:Grappig, het zou mij niet verbazen als er iets anders door Sultan zit, niet zozeer door zijn karakter maar wel zijn uiterlijk.
Echt? Wat vindt jij dan niet husky aan Sultan? Ik vind hem nl op en top showhuskie. Puur en alleen poolhond en ook nog in een kleurtje dat in beide ouders moet zitten. Zodra er herder doorheen zit worden ze beige/bruin. Sultan is chocolat. Dus verdund zwart. Echt een trendy kleurtje in de husky dat meteen verdwijnt als er een ander niet chocolat hond doorheen gaat.

Ik vind hem overigens bijzonder mooi. Laat dat gezegd zijn. Echt een plaatje van een hond waar je super blij mee mag zijn gezien zijn karakter en gedrag. Mocht je hem ooit kwijt willen, ik zou er als een blok voor vallen. :ok:
Ik ben natuurlijk geen kenner, maar ik vind hem in alles 'korter' dan een husky.
Alsof er iets van dit tussendoor zit:
Afbeelding
GrethavW
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse Staffordshire Terrier
Kruising

Ongelezen bericht door GrethavW »

Bandit, één van onze Newfoundlander reuen was absoluut atypisch voor het ras.
Hij was nerveus, angstig en enorm druk. Terwijl de andere reu die we hadden die bijna een volle broer van hem was (alleen 2 jaar ouder) wel super stabiel, relaxt, onverstoorbaar en normaal actief was.

Echt jammer vond ik dat en ik had er ook wel moeite mee.
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

GrethavW schreef:Bandit, één van onze Newfoundlander reuen was absoluut atypisch voor het ras.
Hij was nerveus, angstig en enorm druk. Terwijl de andere reu die we hadden die bijna een volle broer van hem was (alleen 2 jaar ouder) wel super stabiel, relaxt, onverstoorbaar en normaal actief was.

Hier heeft iemand om die reden haar newf herplaatst. Die hond had de energie van een stafford en lompheid van een lab, in een mega verpakking :schrik:
Ze had iets heel anders verwacht (had al een stel brave slofferts), kon hem niet geven wat hij nodig had en hij werd steeds meer een ongeleid projectiel.
Had je opeens 70 kilo hond letterlijk op je bagagedrager of je hond met rotte heupen zitten :eek:
Jammer, hij had echt wel een goede inborst.
GrethavW
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse Staffordshire Terrier
Kruising

Ongelezen bericht door GrethavW »

dagmar88 schreef:
GrethavW schreef:Bandit, één van onze Newfoundlander reuen was absoluut atypisch voor het ras.

Hier heeft iemand om die reden haar newf herplaatst. Die hond had de energie van een stafford en lompheid van een lab, in een mega verpakking :schrik:
Ze had iets heel anders verwacht (had al een stel brave slofferts), kon hem niet geven wat hij nodig had en hij werd steeds meer een ongeleid projectiel.
Had je opeens 70 kilo hond letterlijk op je bagagedrager of je hond met rotte heupen zitten :eek:
Dat was hier ook zo. Hij was wel net zo lief als andere Newfoundlanders.
Ik kan me goed voorstellen dat ze hem herplaatst heeft, eigenlijk was het beter geweest als wij dat ook gedaan hadden.
Je hebt toch met een reden gekozen voor een bepaald ras. Een karakter kan natuurlijk altijd variëren, maar het moet er nog wel enigszins op lijken.
Als dat niet zo is wekt het toch wel eens irritatie op.
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Sulluna schreef:Boeiend zeg! De foto's van Sultan die ik het meeste plaats, is als hij bij de trimmer is geweest. Daar gaat hij regelmatig heen, omdat zijn vacht écht bizar wordt anders. Ik heb wel een foto, waar hij niet naar de trimmer is geweest, zal hem hieronder zetten. Wel een hoop meer vacht dan de wooly huskies hierboven, sowieso heeft hij minder wol maar gewoon echt hele lange haren.

Afbeelding

De woolly huskies hierboven heb ik gepost omdat ze het meest op hem leken. Dat lange haar hebben wooly huskies vaak ook gewoon.

Afbeelding
Afbeelding
Manu

Ongelezen bericht door Manu »

laeken schreef:Mocht je hem ooit kwijt willen, ik zou er als een blok voor vallen. :ok:
Dan gaat 'ie al naar mij :pffff: :devil:
laeken
Zeer actief

Manu schreef:
laeken schreef:Mocht je hem ooit kwijt willen, ik zou er als een blok voor vallen. :ok:
:devil:
Afbeelding
Sulluna
Zeer actief

laeken schreef:
Manu schreef:
:devil:
Hij gaat naar de hoogste bieder :mrgreen:
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

GrethavW schreef:
dagmar88 schreef:

Dat was hier ook zo. Hij was wel net zo lief als andere Newfoundlanders.
Ik kan me goed voorstellen dat ze hem herplaatst heeft, eigenlijk was het beter geweest als wij dat ook gedaan hadden.
Je hebt toch met een reden gekozen voor een bepaald ras. Een karakter kan natuurlijk altijd variëren, maar het moet er nog wel enigszins op lijken.
Als dat niet zo is wekt het toch wel eens irritatie op.

Ja, het kan enorm veel irritatie oproepen als je voor een ras om bepaalde karaktereigenschappen valt en een individuele hond ervan daar total het tegengestelde karakter van heeft.
Zo val ik op de collie met alle typische eigenschappen: zachtaardig, tolerant, vriendelijk en sociaal. Kocht ik dus ooit een pup die bleek hond- en mensagressief te zijn. Ik kon daar absoluut niet mee omgaan en heb hem uiteindelijk herplaatst.

Vervelende is wel dat er de laatste 10-15 jaar steeds meer collies worden gefokt (uit de Engelse lijnen) die dit gedrag vertonen. Weliswaar in mindere mate, maar toch zenuwelijers (en dus vaak angstbijters) en geen stabiel karakter.
Als je er fokkers op aanspreekt, ligt het aan de opvoeding of overdrijf je.
Heel, heel kwalijk. Vooral als je bedenkt dat de meeste (potentiële) collie-eigenaren sufmutsen zijn die zich geen raad weten met probleemhonden.
Afbeelding
Linsey
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 leeuwhondjes (Kai, Dino, Lilly, Loekie)
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door Linsey »

Dan valt ook af te vragen in hoeverre sommige rasbeschrijvingen kloppen.
Hier zouden ze allemaal wel iets afwijken als ik alle beschrijvingen over het ras lees en hoe ik soms fokkers hoor over het ras om maar hun pups kwijt te kunnen geraken. Als je dan gewoon huisdier eigenaars hoort, dan blijkt die afwijking toch niet zo'n afwijking te zijn. Sommige rasbeschrijvingen afwijkingen zijn heel leuk, andere iets minder. En eentje van mij wijkt heel veel af.
Ik blijf erbij: een leeuwhondje is niet voor iedereen en zeker geen typisch groep 9 hondje. Maar dat verwachten mensen wel, met alle problemen nadien.
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

Linsey schreef:Dan valt ook af te vragen in hoeverre sommige rasbeschrijvingen kloppen.
Hier zouden ze allemaal wel iets afwijken als ik alle beschrijvingen over het ras lees en hoe ik soms fokkers hoor over het ras om maar hun pups kwijt te kunnen geraken. Als je dan gewoon huisdier eigenaars hoort, dan blijkt die afwijking toch niet zo'n afwijking te zijn. Sommige rasbeschrijvingen afwijkingen zijn heel leuk, andere iets minder. En eentje van mij wijkt heel veel af.
Ik blijf erbij: een leeuwhondje is niet voor iedereen en zeker geen typisch groep 9 hondje. Maar dat verwachten mensen wel, met alle problemen nadien.

De rasbeschrijving van de collie klopte. Met de nadruk op de verleden tijd. Maar door het ongebreidelde fokken op uiterlijkheden, is het karakter helaas schromelijk verwaarloosd en dus heel erg achteruit gegaan.
En helaas ook voor nietsvermoedende pupkopers. Ik zit op een aantal colliefora en je schrikt je gek als je de berichten leest van mensen die met de handen in het haar zitten vanwege de gedragsproblemen van hun honden.
En ook helaas is de doorsnee collie-eigenaar niet de meest ervaren of deskundige hondenopvoeder. Meestal zijn het lieve en brave mensen die gewoon de een lieve brave hond willen die de rasbeschrijving en de mooie praatjes van de fokker hun voorhouden. Maar dus in de praktijk niet meer klopt.
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

LongFields schreef:
laeken schreef:Zijn castratie haalt de normaal nog dikkere kraag en broek wat weg en dus is hij zoals hij is. In mijn ogen bijna mooier dan de echte pool en intacte woolly's :E:
Is het niet zo dat door castratie de vacht juist overvloediger/dikker/voller wordt?
Inderdaad.

Dat Sultan zo'n enorme vacht heeft komt ongetwijfeld doordat hij een castraat is.
Die wolly's, dat zijn langharen. Dat is heel iets anders.
Langhaar is volgens mij ongewenst en terecht, dat is niet direct handig bij een sledehond. Daar hangen in no time allemaal sneeuwbollen aan.
Sultan is geen langhaar. Hij heeft gewoon een castratenvacht ;)

Afbeelding

Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita

Ongelezen bericht door Valerie »

Ik ken ook gecastreerde Akita- reuen maar die hebben niet ineens zo'n langharige vacht. Het zou wel heel erg zijn als een hond er zo uit komt te zien door castratie.
Overigens bestaan er ook langharige Akita's en die lijken qua vacht wel op Sultan. Hij heeft in elk geval geen standaard poolhondenvacht, met of zonder castratie.

Overigens denk ik dat weinig echte rashonden geen enkel punt hebben van de karaktertrekken die ze zouden moeten hebben. Er zit altijd wel iets herkenbaars in.
Mijn vorige SBT teef (met boom) was qua karakter meer een pekinees. Ze liep altijd met haar neus in de lucht alsof ze beter was dan de rest en gedroeg zich als een verwend kreng. Maar als je een bal gooide dan ging ze maar door en door en door. Gigantische drive en geen rem. Verder was ze sociaal naar mens en dier, en een tikje autistisch.

Kiyoshi is de makkelijkste hond die ik ooit heb gehad wat je ook niet direct verwacht bij een Akita :mrgreen: Hij is wel ontzettend eigenzinnig, beetje autistisch en vreselijk koppig. Als ik een bal gooi dan kijkt hij niet eens. Maar daarnaast is hij erg makkelijk, kan hij overal loslopen en is hij ook sociaal naar mens en dier.
Ik ga zelf juist voor honden met wat uitdaging maar ondanks dat ontbreekt bij hem ben ik gevallen voor zijn goedheid en vreselijk lieve karakter. Hij is in die zin niet helemaal rastypisch maar dat heeft hier juist goed uitgepakt.
Manu

Marjoleine schreef:
LongFields schreef:
Inderdaad.

Dat Sultan zo'n enorme vacht heeft komt ongetwijfeld doordat hij een castraat is.
Langhaar is volgens mij ongewenst en terecht, dat is niet direct handig bij een sledehond. Daar hangen in no time allemaal sneeuwbollen aan.
Zijn haar is wel echt heel anders dan dat van Manu. Zacht van structuur. Manu heeft echt stock haar. Dat is hard en heeft flink onderwol.
Is dat niet de standaard vacht van een Husky?

De vacht van Sultan heeft minder dicht onderwol maar is duidelijk van heel andere structuur. Het is zo zacht als dat van een Noorse boskat. Een Golden zijn vacht is "harder" dan dat van Sultan.
Wooly is inderdaad niet gewenst maar wel populair, vooral in het buitenland. Ik denk dan ook wel dat hij een wooly type is. Ik ken Sultan vanaf 8 maanden oud en toen had hij al echt dit type vacht. Niet zo lang, maar wel net zo zacht. Dat kan dan niet puur door castratie komen toch? Of begrijp ik het verkeerd?
Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita

Ongelezen bericht door Valerie »

Nee Sultan is een langhaar.

Dit is Kiyoshi's oom, ook een langhaar (ongecastreerd)

Afbeelding
laeken
Zeer actief

Marjoleine schreef: Dat Sultan zo'n enorme vacht heeft komt ongetwijfeld doordat hij een castraat is.
Nee hoor, Sultan is wel degelijk een woolly. Dat zie je toch ook aan de foto's die ik post van de woolly's. Een husky krijgt zo'n vacht niet door castratie.
Ik weet veel niet zeker, bv of hij een zuivere husky is. Maar dat hij woolly is weet ik wel zeker. Er is geen enkel verschil tussen de vacht van Sultan en die van willekeurig welke woolly husky. Een lengteverschil kan er zeker zijn. En sommige woolly's hebben bv ook haren op de oren. Maar dat Sultan woolly is, gecastreerd of niet, weet ik echt 100% zeker.

Welke vacht dat genetisch is weet ik dus niet, maar bij huskies heet dat gewoon woolly.

Dit is een woolly dekreu. Dus met ballen. Dan is de vacht dus juist overvloediger. Een reu krijgt een dikkere kraag en een dikkere staart door hormonen.
Afbeelding
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Marjoleine schreef: Dat Sultan zo'n enorme vacht heeft komt ongetwijfeld doordat hij een castraat is.
Hier een goed artikel met een duidelijke en in mijn ogen geloofwaardige uitleg over het woolly gen. Dat is dus wel echt het langhaar gen zoals dat ook in collies zit. En ook veranderd de vacht daardoor in zachter en wattig staat er letterlijk. Wat er ook staat is dat dat gen altijd al in de poolhonden zat. Dit artikel gaat dan wel over de malamute maar ze zeggen duidelijk dat dit ook zo gaat bij de Siberische husky.
Als je dit artikel leest zal je het rondom Sultan wel met mij eens zijn denk ik :engel:

http://nicholescritters.homestead.com/m ... ength.html
Afbeelding
Manu

laeken schreef:
Hier een goed artikel met een duidelijke en in mijn ogen geloofwaardige uitleg over het woolly gen. Dat is dus wel echt het langhaar gen zoals dat ook in collies zit. En ook veranderd de vacht daardoor in zachter en wattig staat er letterlijk. Wat er ook staat is dat dat gen altijd al in de poolhonden zat. Dit artikel gaat dan wel over de malamute maar ze zeggen duidelijk dat dit ook zo gaat bij de Siberische husky.
Als je dit artikel leest zal je het rondom Sultan wel met mij eens zijn denk ik :engel:

http://nicholescritters.homestead.com/m ... ength.html
Boeiend zeg :ok:
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”