Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

"Veel" beweging nodig

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Manu

Re: "Veel" beweging nodig

Ongelezen bericht door Manu »

Apple schreef: Het ligt wel genuanceerder dan ik het ga stellen, maar er zijn inderdaad veel 'bazen' die wat mij betreft geen hond (of ander dier) verdienen. Ik vind dat er ook gekeken moet worden naar wat het dier verdient. De mentaliteit is veel te veel gericht op dat mensen vinden dat ze 'recht' hebben op een dier, terwijl er in eerste instantie gekeken zou moeten worden naar wat je zo'n dier zelf te bieden hebt.

Ik heb bij mijn ouders thuis altijd honden gehad en vond het vreselijk dat ik de eerste jaren op mezelf geen honden kon houden. Ik had er de tijd en ruimte toen gewoon niet voor, ik kon ze niet bieden wat ze zouden verdienen. En nu betekent dat voor mij echt niet dat ze 3 uur moeten lopen en dat ik altijd thuis moet zijn, maar ik vind het ook niet acceptabel dat er mensen zijn die fulltime werken (en van huis zijn, niet thuis werken dus) en de hond de hele dag maar alleen laten. Vaak is het dan ook 1 hond, met 2 zou ik er al minder moeite mee hebben. Er zijn allerlei oplossingen natuurlijk (uitlaatservice bv.), dus heel zwart-wit is het niet, maar je moet je wel afvragen of het in sommige situaties eerlijk is om een hond te nemen.
Ik werk fulltime nu maar toen ik mijn hond aanschafte niet. Samen met mijn ex nam ik een hond, zou voornamelijk zijn hond worden maar dat liep even anders. Nu heb ik best een stressvolle baan dus na het werk thuiskomen en gelijk lopen is voor mij heel lekker. 's Middags wordt hij door mijn zus uitgelaten maar zit de meeste dagen gewoon bij hen thuis. Alleen op de dinsdag is hij 7 uur lang alleen maar ik heb nu niet het idee dat hij dat echt merkt. Hij slaapt namelijk gewoon.
En dagelijks krijgt hij dus urenlange beweging, ondanks mijn werk. Het kan dus prima i.c.m. fulltime werken.
Hij zou het bij een ander ook best leuk kunnen hebben, misschien ook wel leuker zelfs, maar ik heb niet het idee dat mijn hond ongelukkig is of niet genoeg uitdaging heeft.
Zo ongeveer al mijn vrije tijd is Manu-tijd :mrgreen:
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Precies... hier ook. Soms loopt t anders in t leven. Of ik nu thuis ben of weg maakt voor de honden weinig uit trouwens ritme is zo goed als hetzelfde... als ik thuis ben na mn werk is alle vrije tijd voor hen zelfs mijn grootste hobby heb ik er voor opgegeven want dat was niet meer te combineren dan zou ik nog bijna een hele zaterdag weg zijn en die tijd is dus voor de honden...
Ze hebben ook rust nodig om weer energie op te kunnen doen dat doen ze in de tijd dat ik werk.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
schelsey
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bernerteefjes Nisha en Mila

Ongelezen bericht door schelsey »

Ik ga de laatste maanden maar 2 keer per dag wandelen, s'morgens meestal 45 min tot 1 uur of soms langer

In de namiddag 30 tot 40 min

Verder moeten ze maar in de tuin.

Toen ik 3 honden had ging ik soms 4 keer per dag wandelen, dit omdat de ene al wat meer nodig had dan de
andere, maar 4 keer per dag is gewoon niet leuk meer, zag er soms echt tegenop om weeral buiten te moeten gaan

Als de honden veel jonger waren ging ik soms 3 uur per dag wandelen met hen

Kenji is nu bijna 10 en eigenlijk nen senior, ben tijd terug dus begonnen met maar 2 keer per dag te gaan met hem
totaal wandelt hij dan 1.5 uur per dag en merk dat hij daar genoeg mee heeft.

En nu met Nisha, de berner van 7 maand, erbij is het veel gemakkelijker nu, moet niet elke keer meer appart gaan
Leonie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Markiesje, Toller
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Leonie. »

Eigenlijk zou ik ook liever 2 lange wandelingen maken in plaats van 1 lange en 3 kortere. Maar volgens mij wil die van mij niet plassen in de tuin.
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Aantal honden: 1
Contacteer:

Re:

Ongelezen bericht door Caro. »

Leonie. schreef:Eigenlijk zou ik ook liever 2 lange wandelingen maken in plaats van 1 lange en 3 kortere. Maar volgens mij wil die van mij niet plassen in de tuin.
Ik heb het meteen aangeleerd en ook het plassen op commando.
De tuin vind ik verrekte handig voor mocht ik ooit te ziek zijn om te lopen en bovendien haatte ik het laatste rondje om 23.00 uur :hmmm:
Dus ik laat hem nu 3 x per dag uit (laatste ronde rond 20.00 uur) en dan 's avonds laat nog even snel in de tuin voor een plasje.
Overigens ben ik verder veel thuis, dus hij kan bijna altijd de tuin in als hij dat wil; dat is in de winter bijna nooit en in de zomer zo ongeveer de hele dag :mrgreen:
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Die van mij plast ook niet graag in de tuin (zou dat eigen zijn aan Markiesjes?). Het is dat hij op commando kan plassen, maar zelfs dan doet hij het pas na flink aandringen in de tuin... Dus wij wandelen minimaal 3 keer per dag, waarvan minimaal 1, vaak 2 middellange tot lange wandelingen (half uur of langer)
TessaThomas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder

Ongelezen bericht door TessaThomas »

Ik heb er één die het liever niet buiten de tuin doet, na 2,5 jaar niet uit de tuin komen. Daar word je ook niet echt vrolijk van...
Cash
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitseherder

Ongelezen bericht door Cash »

Cleva schreef:Ik heb eigenlijk nooit honden gehad die druk in huis waren maar ik geloof ook niet dat ik daar iets voor doe.

Wel rituelen inderdaad. De honden weten altijd wat de volgende stap is en hebben er nooit invloed op wanneer die stap genomen wordt.
Praten doe ik ook niet en initiatief tot contact wordt eigenlijk altijd afgewimpeld. Klinkt heel lullig maar ik moet gewoon niet hebben dat honden zich aan me op gaan dringen omdat ze zo grenzeloos zijn.
Binnen de kortste keren staat dat bovenop je je gezicht af te lebberen en dat vind ik toch wat te intiem allemaal, dinsdagmorgen voor de koffie..
Ik was ook al wat verbaasd over rust creëren in huis.
En dan heb ik duitse herders uit werklijnen en nu een knpv mechel van 8 maanden in huis maar dat stuitert echt niet door het huis hier.
Als ik op de bank zit moeten ze gewoon ophoepelen. En heus komt Flow kijken of ik toch echt die bal niet even gooi en soms gooi ik hem ook maar het is ook gelijk duidelijk als ik het niet wil.
Maar ik ben daar niet de hele dag bewust mee bezig. Dat straal ik dan denk ik uit ofzo maar mijn honden zijn in huis van zichzelf rustig.

Ja Hera, die was altijd druk. altijd. maar die was redelijk gek in haar kop. Telt niet mee. :mrgreen:

Moet zeggen dat ik mij ook niet snel stoor als ze wel eens druk zijn. Ik kan dat prima negeren.
Flow en Cash spelen veel in huis, heel soms moet ik even tetteren dat ze wat zachter moeten spelen omdat ik anders niks van de film versta maar verder? Ze gaan hun goddelijke gang maar. :19:
AfbeeldingAfbeelding
Cash v Heiligental en Flow.
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Csiva heeft rust in huis zoeken echt moeten leren. Ze heeft gewoon enorm veel energie. Nog speelt ze elke dag een uur of 2 in huis. Vaak zelf, met dr speelgoed. En elke dag even een kwartiertje met Luca. Ze heeft daarin wel een aardig ritme ontwikkeld. Maar zo relax in huis als Dumas en Luca zal ze nooit worden. Dat zijn niet van die energiebommetjes. Ze zijn bij mij in huis wel 10x rustiger als bij mijn vriend. Die is zelf ook drukker in huis dan ik. Ik sta geen 10x per uur op zoals hij :Q:
Leonie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Markiesje, Toller

Ongelezen bericht door Leonie. »

Caro. schreef: Ik heb het meteen aangeleerd en ook het plassen op commando.
De tuin vind ik verrekte handig voor mocht ik ooit te ziek zijn om te lopen en bovendien haatte ik het laatste rondje om 23.00 uur
Wij hebben pas sinds een jaar een tuin helaas.
Het is mij 1 keer gelukt hem in de tuin te laten gaan toen hij diarree had, toen had hij niet veel keus ;)

Er is een hondenluikje dus in principe kan hij er altijd in, maar ik geloof dat hij er niet plast. De nieuwe pup ga ik dit zeker wel aanleren en hopelijk wil Lou er dan graag overheen plassen ;)
Manu

Ongelezen bericht door Manu »

Mijn hond lijkt op mij. Binnenshuis sta je of in de keuken eten te zoeken of je ligt op de bank of op bed :engel:
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel

Ongelezen bericht door alm@ »

Marjoleine schreef:Wij geven in huis heel veel rust, binnen is niet om te spelen maar voor de rust.
Daar beginnen we al heel jong mee, ik vind dat erg belangrijk. Anders heb je honden die hun rust niet kunnen vinden en dat is vervelend, voor zowel de hond als voor de baas.
Daarom ben ik ook erg van de rituelen, dat geeft ook rust. En we praten niet constant tegen ze, ook een puntje, veel mensen doen dat wel. Negeren is echt moeilijk voor veel mensen.
Grappig om te lezen want zo doe ik dat ook. Hier krijgen ze 2x per dag een grote wandeling en soms mag Biko als toetje een poosje achter een bal aan jakkeren. Dat ballen doe ik onregelmatig en onverwacht want anders heeft hij de neiging geheel gefixeerd naast mij te lopen totdat de bal tevoorschijn komt. De beweging zal wel voldoende zijn want de rest van de tijd liggen ze te pitten.
Afbeelding
Eefje83
Zeer actief
Mijn ras(sen): norwich terriër en griekse zwerver en een Spaanse zwerver

Ongelezen bericht door Eefje83 »

Manu schreef:Mijn hond lijkt op mij. Binnenshuis sta je of in de keuken eten te zoeken of je ligt op de bank of op bed :engel:
hahaha!

ik speel al niet eens meer met ballen op strand want Harley gaat helemaal door het lint met zijn zenuwengedoe.
Sookie blijft strak volgen en echt ontspannen wandelen is het dan niet meer.
Ik heb niet al te grote honden en die kunnen gelukkig ook heel goed hun rust vinden in een hoekje van de bank.Sookie moet soms ook nog in de bench als we even weg moeten en ook daar gaat ze heerlijk liggen slapen.
Rust genoeg dus wat dat betreft.
Mutt
Zeer actief
Mijn ras(sen): Retrievermixen
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Mutt »

Boef is een echte couch potato.
Twee keer per dag doen we een lange wandeling en de rest van de tijd kan ze in de tuin en ligt veel op de bank te slapen.
Ze is altijd in voor actie hoor, maar anders ligt ze gewoon heerlijk op haar 'troon' en merk je amper dat er een hond in huis is eigenlijk.
Toch zou ze met alleen een blokje om tekort gedaan worden en ik kan ook wel merken aan haar gedrag als het een keer is ingeschoten.

Hier is 2x driekwartier/1 uur per dag in het bos los wandelen normaal. Ik heb het zelfs een tijd 3x per dag gedaan, maar dat werd toch wel wat veel omdat ik ook alleen wandel als het licht is (anders zie ik helemaal niets meer). Dat vind ik persoonlijk ook gewoon een goed dagelijks 'gemiddelde'.
Afbeelding
Because boy you were amazing just the way you were
Mazzel <3 15/05/2008 - 16/12/2014
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”