Op het forum zie ik aardig wat leden voorbij komen die "veel" met hun hond doen. Maar wat is veel?
Want zo tussen de regels door lees ik ook wel dat 2 uur dagelijkse activiteit met je hond als "veel" beschouwd wordt.
Ik krijg op straat redelijk wat aanspraak als ik Manu bij me heb.
'Oh daar moet je zeker veel mee lopen hè?'
'Nou mevrouw, niet veel meer dan een Labrador ook zou moeten lopen hoor'.
En ik geloof ook wel dat dat zo is.
Mijn hond kan gelukkig ook echt een luilak zijn, maar dat is ook omdat hij verder wel genoeg te doen krijgt. En nóg zou hij eigenlijk meer moeten doen dan hij nu doet vind ik.
's Ochtends half 8 beginnen we met 20 minuten lopen, en soms, als ik niet al laat ben, een fietstochtje erachteraan van zo'n 10 á 15 minuten.
Dan ga ik werken en gaat mijn zus minstens 30 minuten met hem lopen of gaat hij mee hardlopen met mijn broer (gem. 7 km).
Zodra ik thuis kom van werk gaan we er 60 minuten op uit. Rond een uur of 9 ga ik fietsen, dit is tegenwoordig dagelijks omdat hij anders uit zijn vel springt.
Meestal is dat zo'n 8 km. Hij moet dan ook stukken trekken en we gaan vrijwel continue gewoon hard. Hij moet wel die tong op zijn knieën hebben hangen
Voordat ik naar bed ga, rond 12 uur, laat ik hem 10 minuutjes plassen.
Ik kom al op een gemiddelde van 2 uur en 20 minuten (inclusief fietsen). Ik werk fulltime, in het weekend lopen we de lange rondes, in duin of op het strand.
Dat maakt hem pas echt moe. Binnenkort beginnen we met speuren.
Hoe doen anderen dat met actieve rassen?
Het forum is vrij streng bij nieuwe leden die vragen hebben over welk ras nu aan te schaffen. Ook over fysieke uitdaging.
Zou iemand mij vragen of Manu veel doet zou ik nee antwoorden. Voor een Husky doet hij niet veel.
Maar ik heb wel eens het idee dat het woordje "veel" door ieder anders opgevat wordt