Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Australian kelpie, poedel en Cattle dog

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Re: Australian kelpie en poedel

Ongelezen bericht door ranetje »

bouvierpoedel schreef:
sbientje schreef:
ranetje schreef:
nadine-lea schreef:De poedel schrap ik zeker nog niet van mijn gedachte hoor ;)
Mij is verteld dat er bij poedels geen werklijnen zijn en dat je gewoon geluk moet hebben dat je de juiste hond treft.
Met zo'n show poedeltje die alleen maar mooi hoeft te zijn heb ik niks. ze zijn mooi maar ik wil met een hond kunnen werken.
Waaraan kan je zien dat een fokker werk poedels heeft dan?
Want ik heb misschien wel 10fokkers gevonden die alleen maar show resultaten tonen, maar geen enkele keer behendigheid of apporteren...

Zo gauw ik vakantie heb ga ik wandelen met Tallie ^^
Ik heb toevallig vanmorgen een Grote Poedel aan het werk gezien op jachttraining.
Nog een hele jonge hond (reu), maar de kwaliteiten zijn er al onmiskenbaar :ok:

Geen idee of die hond uit een speciale lijn komt.
Dacht dat er geen onderscheid werd gemaakt bij de poedels.
Wil het wel voor je vragen?
ik ben ook wel benieuwd :)
Officieel staat de poedel al een poos te boek als gezelschaphond en ken niemand in NL die er bewust op fokt met als doel jachthond.
Je kunt met een poedel ook niet deelnemen op niveau in de jacht en puppen raken ze niet kwijt als er een stickertje op zit als van Retriever gefokt.
Er zijn wel poedels te vinden die geschikt zijn maar dan niet bij die idioten die op showtiteltjes jagen. :engel:
@ nadine-lea en sbientje.
BP heeft al antwoord gegeven :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

S@nne schreef:
sbientje schreef:Dat knuffelen heeft ie alles gedaan (bij een strandwandeling, weet niet meer hoe het daar heette)
Ehm ff denken, is volgens mij al best een tijd geleden. Weet je nog waar het in de buurt was, want zat je foto te bekijken en je kwam me al bekend voor haha.
Pom was er toen niet bij, want die was nog niet geboren hahaha, is 2 jaar geleden ongeveer.. Schoorl, kan dat?

edit - schagen? Muk was erbij, Yvette, hovawart, Reny, en Melanie voglens mij.. en nu vergeet ik vast mensen
S@nne
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nygel, Jago, Raika & Dana
Working Kelpie, Lancashire Heeler & BC.

Ongelezen bericht door S@nne »

sbientje schreef:
S@nne schreef:
sbientje schreef:Dat knuffelen heeft ie alles gedaan (bij een strandwandeling, weet niet meer hoe het daar heette)
Ehm ff denken, is volgens mij al best een tijd geleden. Weet je nog waar het in de buurt was, want zat je foto te bekijken en je kwam me al bekend voor haha.
Pom was er toen niet bij, want die was nog niet geboren hahaha, is 2 jaar geleden ongeveer.. Schoorl, kan dat?

edit - schagen? Muk was erbij, Yvette, hovawart, Reny, en Melanie voglens mij.. en nu vergeet ik vast mensen

Oh wacht ff dat was volgens mij in Geestmerambacht, een park met strandjes, nu weet ik t weer. We deden wel vaker wandelingen met dat groepje, helaas is dat verwaterd nadat Muk verhuisde. Toch jammer was altijd wel gezellig.
Schapendrijven, Frisbee, Agility, Flyball, Hoopers en Suppen ze zijn er gek op! :D
Afbeelding
Groetjes, Sanne
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

nee het was geen park, het was echt aan zee..
S@nne
Zeer actief

Dan was t denk ik toch Schoorl, haha echt suf mijn geheugen is niet zo best.
Schapendrijven, Frisbee, Agility, Flyball, Hoopers en Suppen ze zijn er gek op! :D
Afbeelding
Groetjes, Sanne
nadine-lea
Actief

Re: Australian kelpie, poedel en Cattle dog

Ongelezen bericht door nadine-lea »

Ik heb de topic titel even veranderd.
Iemand hier ervaring met de Australian Cattle dog?
Wat is het verschil tussen de kelpie en de cattle dog? Behalve hun bouw ;)
En dat de een op koeien drijft en de ander schapen :P
S@nne
Zeer actief

Ze zijn minder sociaal dan de Kelpie voor zover ik er ervaring mee heb. Voor de behendigheid zou ik niet voor dit ras kiezen.
Zijn pittige honden en opvoedkundig moet je sterk in je schoenen staan.
Just my 2 cents ;)
Afbeelding
Groetjes, Sanne
loony
Zeer actief
Mijn ras(sen): working kelpie
Patterdale Terrier
Engelse Springer Spaniel
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door loony »

Idd koppiger en associaler dan de kelpie.
Lizzie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Poedel

Ongelezen bericht door Lizzie. »

ik moet de eerste sociale cattle nog tegen komen :wink:
Afbeelding
Lysette
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lysette »

Ik heb wel een sociale cattle bij mij in de groep trainen. Maar die heeft ook wel een baasje die goed met hem om kan gaan en zelf ook niet flauw is. Ook niet al haar cattles zijn zo. Als je echt zoekt naar een sociale hond zou ik niet voor een cattle gaan. Voor de behendigheid hebben ze ook niet de meest ideale bouw, tenminste, niet om echt vaart te maken. Daar zijn ze wat te lomp voor gebouwd.
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding foto

In liefdevolle herinnering; Job & Floor
Lysette
Zeer actief
Contacteer:

Wat zoek je eigenlijk in een hond?

Kipper
Zeer actief
Mijn ras(sen): dwerg-pincher, australian cattle-dog, border collie x australian cattle-dog en een mechelse herder

Ongelezen bericht door Kipper »

Oei wat een negativiteit over de Australian cattle dog.
Voor meer informatie zou ik eens kijken op de site van het cattledogforum.
Ik heb een reu en ik vind niet dat hij a-sociaal is, ken er meerdere, wandelen ook regelmatig samen.
nadine-lea
Actief

Lysette schreef:Wat zoek je eigenlijk in een hond?

Ik zoek een hond waar ik leuke dingen mee kan doen, lekker sporten en dingen leren.
Dat de hond sociaal is, is een must. aangezien bijna iedereen om mij heen een of meerdere honden heeft. het zal wel leuk zijn dat de hond daar bij kan horen. Ik ben opgegroeid met molossers, die zijn me echt lang niet actief genoeg.
Ook heb ik graag een baas gerichte hond, slaafs mag, dat maakt me niet uit.
Een hond die je er blij mee maakt om mee te gaan stok gooien, lange wandelingen, fietsen en alle andere dingen die je maar kan doen :)
Mijn voorkeur gaat uit naar behendigheid maar flyball en treibbal wil ik ook nog proberen.
Laura84
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herder Langhaar
Contacteer:

Ongelezen bericht door Laura84 »

Werklijn lab of golden?
Groetjes Laura, en de streepjes bende, Fix en Laicka
Afbeelding
Jeannettebo
Zeer actief

Ongelezen bericht door Jeannettebo »

S@nne schreef:Dan was t denk ik toch Schoorl, haha echt suf mijn geheugen is niet zo best.
Klopt, ik was er ook bij, maar zonder hond volgens mij
Afbeelding
S@nne
Zeer actief

Kipper schreef:Oei wat een negativiteit over de Australian cattle dog.
Ik heb een reu en ik vind niet dat hij a-sociaal is, ken er meerdere, wandelen ook regelmatig samen.

Gelukkig heb jij ervaring uit eerste hand, fijn te horen dat ze ook sociaal kunnen zijn.

Ik bedoelde het niet negatief hoor, mijn honden willen niet spelen met andere honden, kan je ook 'niet sociaal' noemen tenslotte ;) haha
Ik ken een aantal cattle's van kennissen in de omgeving en helaas zijn die ook niet zo heel sociaal naar andere honden toe. Blij te horen dat het binnen het ras verschilt per hond.

Ik ben wel van mening dat deze honden best pittig zijn en niet zomaar geschikt voor elke handler en ook niet voor beginnende handlers. Hoe denk jij daar over? Wat is jouw ervaring qua opvoeding?

Ik heb jaren geleden gekeken naar de Cattle dog en de Kelpie en heb toen bewust voor de Kelpie gekozen op basis van feiten en gevoel. Vind t een prachtig ras maar ik denk toch niet een goede match voor mij persoonlijk.
Afbeelding
Groetjes, Sanne
Kipper
Zeer actief
Mijn ras(sen): dwerg-pincher, australian cattle-dog, border collie x australian cattle-dog en een mechelse herder

Ongelezen bericht door Kipper »

Ik denk ook wel dat het geen hond voor iedereen is.
Ik heb het eerste jaar echt vaak gedacht waar ben ik aan begonnen...
Alles werd gesloopt en uitgegraven. Of hij nu een dag met training had of niet, heb nooit kunnen achterhalen waarom?
Hij is liever buiten dan binnen en als ik even geen aandacht had was het zo gebeurd, had natuurlijk ook een bench kunnen gebruiken, maar dat is niet echt mijn ding.
Ineens was het over, hij was toen denk ik een jaar of anderhalf.
Ze zijn zeker niet slaafs, zelfstandig, maar wel weer heel baasgericht, samenwerken is het mooiste.
Ik ben nu 3 x op dogsurvival geweest en dat gaat echt super, hij durft en doet alles wat ik vraag, sleept mij uit tunneltjes, zelfs met zakkenlopen wou hij helpen, door te trekken aan de zak...springen kan hij heel hoog en doet hij graag. Ik train 2 x per week gehoorzaamheid op de hondenschool en de toestellen zijn voor hem een beloning.
Als ik met meerdere vreemde wandel, regeert hij wel de roedel, spelen mag, maar als er spanning is tussen honden, springt hij er tussen, vaak heel subtiel door er gewoon tussen te gaan lopen of de een af te leiden met spelen.
Wat ik echt vervelend vind is dat hij veel blaft (cattles hebben een irritante hoge blaf), en in veel rasbeschrijvingen staat juist dat ze niet veel blaffen of waaks zijn.
Als ik maar even weg ben geweest en kom thuis dan blijft hij blaffen totdat hij lichamelijk contact heeft met mij, zo ook als hij mij uit bed hoort stappen en ik naar beneden kom.
Ik heb al eens een blafband geprobeerd, maar daar is hij weer te slim voor, flink schudden en het kastje zit bovenop en dan werkt het niet haha. hij heeft geen verlatingsangst maar is het liefste heel de dag bij me.
Ik vind de Cattle echt een eenmans hond, hij accepteert het gezin, maar ik ben zijn baas.
S@nne
Zeer actief

Bedankt voor je verhaal, leuk te lezen wat de voors en tegens zijn. Zo heeft ieder ras en iedere hond dat en het is de kunst een hond te vinden die goed bij je past maar je ook uitdaging biedt qua zelfontwikkeling.

Ik ben niet zo'n geduldig persoon (zacht uitgedrukt) en kan slecht tegen honden die angstig reageren of blokkeren, vind dat moeilijk. Ëén van m'n honden heeft me wel geleerd om daar beter mee om te gaan en op een meer positieve manier te trainen. Uiteraard ben ik niet perfect en valt er nog winst te behalen op dat gebied maar het blijft een leerproces bij iedere hond vind je weer een nieuwe uitdaging, mooi vind ik dat!

Je schrijft over dat blaffen, kan me opeens een filmpje van cesar milan herinneren, was op youtube allerlei filmpjes over australie en kelpies aan het bekijken en toen kwam dat voorbij, ook een cattle die erg veel blaft naar z'n baasje. Lijkt me lastig probleem om op te lossen. Onze Kelpie pup zit nu in een fase dat hij wat meer gaat blaffen buiten, hij is nog jong dus er valt nog een hoop winst te behalen op dat gebied.

Zag vandaag heel toevallig een cattle die net klaar was met de les op de hondenschool, stond een tijdje vast aan een paaltje, honden konden gewoon langslopen, zat daar gewoon heel rustig. Zodra baasje m van de paal los maakte kwam de drukte naar boven haha, dacht wss yesss we gaan weer aan de slag. ;)
Afbeelding
Groetjes, Sanne
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Een cattle vind ik een stuk pittigere hond dan een kelpie. Ik vind het overigens ook leuke honden, maar ook ik ben niet voor een cattle gegaan vanwege toch nog mindere sociale aanleg dan de border, kelpie en misschien ook nog wel de aussie. Het blaffen is voor mij overigens geen onbekend verschijnsel binnen het ras zoals ik ze ken in mijn omgeving. Ik vind ze in algemeen wel redelijk vocaal (maar niet meer of minder dan de border)
Afbeelding
Lysette
Zeer actief
Contacteer:

nadine-lea schreef:
Lysette schreef:Wat zoek je eigenlijk in een hond?

Ik zoek een hond waar ik leuke dingen mee kan doen, lekker sporten en dingen leren.
Dat de hond sociaal is, is een must. aangezien bijna iedereen om mij heen een of meerdere honden heeft. het zal wel leuk zijn dat de hond daar bij kan horen. Ik ben opgegroeid met molossers, die zijn me echt lang niet actief genoeg.
Ook heb ik graag een baas gerichte hond, slaafs mag, dat maakt me niet uit.
Een hond die je er blij mee maakt om mee te gaan stok gooien, lange wandelingen, fietsen en alle andere dingen die je maar kan doen :)
Mijn voorkeur gaat uit naar behendigheid maar flyball en treibbal wil ik ook nog proberen.
Je zou eens naar een behendigheidswedstrijd kunnen gaan en kijken wat je daar aan leuke honden ziet. Dan zie je ook meteen hoe ze het in de sport doen en er omheen. Het komend weekend is het NK in Uden bijv.

Er zijn heel veel rassen die in dit rijtje passen, maar wat de beste is voor jou is maar net wat je zoekt en bij jou past. Een sneller type hond hoeft niet direct de beste behendigheidshond voor je te zijn zeg maar.

Lysette
Zeer actief
Contacteer:

Kipper schreef:Oei wat een negativiteit over de Australian cattle dog.
Hoeft niet direct negatief te zijn toch? Alleen iets om rekening mee te houden. Als je nadrukkelijk een sociale hond zoekt zou ik niet voor een cattle gaan, net als dat ik niet voor een border zou gaan. Betekent niet dat ze alle honden opvreten maar het zal er bij de meesten niet zo ongedwongen aan toe gaan als bijv. Een poedel of een golden. Niet direct erg, maar net waar je voor kiest. Ze hebben weer andere positieve punten :ok: dat is ook de reden dat er hier wel een border rondloopt.

gyanty
Zeer actief

Ik vermoed dat het sociale wel een belangrijk punt hier is. Die sociale eigenschappen vind je minder bij de zeer fanatieke werkrassen. Fanatieke werkrassen zijn in het algemeen was serieuzere honden, die minder ongedwongen zijn met (groepen) andere honden. Dat is niet erg, want deze honden worden gewaardeerd om hun werkeigenschappen. Dat houdt vaak in dat ze het best moeilijk vinden om op hun beurt te wachten. Dus als je bij trainingen ook nog enigszins gezellig wil praten met mede cursisten, dan wordt dat bijvoorbeeld al sneller moeilijker met een fanatieke werkhond. Die willen niet wachten en kunnen in het wachten en kijken naar een ander ook redelijk overprikkeld raken. En als ze gaan, man dan gaan ze snoeihard en dat is flink werken voor de baas. Het sporten is leuk met een fanatieke werkhond, maar hoe je het ook went of keert. Het sociale van border, kelpie, aussie of cattle kan je in de verste verte niet vergelijken met de fantieken onder de (werklijn) goldens/labradors of de poedels. Niks te nadelen van border, kelpie, aussie of cattle, want die hebben zeker ook grote kwaliteiten, maar die liggen beduidend op ander gebied.

Met mijn niet sociale border kan ik prima in een groep of met andere lopen, zo lang het maar idemdite sociaal-onhandige honden zijn die het contact liever niet opzoeken. Is er niks aan de hand. Gaat prima in groepen border collies, waar je toch vaak honden voor zichzelf ziet lopen, toch wat anders als je een groep labradors/goldens ziet lopen.

Weet niet of we het balletjes al eens opgegooid hebben, maar is de nova scotia duck tolling retriever niet iets?
Afbeelding
nadine-lea
Actief

Ja sociaal is hier wel een punt, niet dat de hond met iedereen overweg moet kunnen maar een beetje verdraagzaamheid en het niet starten van een conflict vind ik belangerijk. De toller heb ik over na gedacht maar de tollers die ik ken zijn ronduit kattig, snauwen iedere hond af en baas doet er niets aan.
Labradors en goldend heb ik echt totaal niets mee, in mijn ogen vind ik ze alleen maar lomp.

De cattle dog is alweer afgevallen van mijn lijstje, hoe mooi ik ze ook vind, niets voor mij

Verstuurd van mijn ST25i met Tapatalk
gyanty
Zeer actief

nadine-lea schreef:Ja sociaal is hier wel een punt, niet dat de hond met iedereen overweg moet kunnen maar een beetje verdraagzaamheid en het niet starten van een conflict vind ik belangerijk. De toller heb ik over na gedacht maar de tollers die ik ken zijn ronduit kattig, snauwen iedere hond af en baas doet er niets aan.
Labradors en goldend heb ik echt totaal niets mee, in mijn ogen vind ik ze alleen maar lomp.

De cattle dog is alweer afgevallen van mijn lijstje, hoe mooi ik ze ook vind, niets voor mij

Verstuurd van mijn ST25i met Tapatalk
Heb je ook gekeken/laten informeren naar de werklijn goldens en labradors. Ik heb ook niks met get gemiddelde lompe van een lab of golden, maar van beide kan ik de werklijn wel degelijk waarderen.....
Afbeelding
Emma
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Emma »

wat vind je dan van een border collie ? met showlijn Border valt volgens mij ook heel leuk mee te sporten, en ik denk dat ze socialer zijn dan een kelpie ?
tenminste hier in de buurt woont een sociale. en kom wel eens vaker een BC tegen, die normaal doet tegen mijn honden.
Tamara/Bayko
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vlinderhondje (Epagneul Nain Continental Papillon)

Ongelezen bericht door Tamara/Bayko »

Emma schreef:wat vind je dan van een border collie ? met showlijn Border valt volgens mij ook heel leuk mee te sporten, en ik denk dat ze socialer zijn dan een kelpie ?
tenminste hier in de buurt woont een sociale. en kom wel eens vaker een BC tegen, die normaal doet tegen mijn honden.
Mwah, als sociaal gedrag hoog op je wensenlijstje staat zou ik niet voor een border collie gaan. Zonder alle borders over een kam te willen scheren, is de kans dat je een hond krijgt die toch wat minder 'sociaal handig' is niet gering. Dan heb ik het dus over hoe ze zich opstellen naar andere honden.
Groetjes van Tamara en een pootje van Cody
Afbeelding
In liefdevolle herinnering:
Bayko *06-01-2002 +08-09-2012 Cyntha *20-04-2003 +02-05-2017
Zamunda
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zamunda »

Een Ace.
nadine-lea
Actief

Och wat een leuk ventje! ^^
Alleen kan ik hem geen hondenvriendje bieden, en dat is een eis..

Ik sta open voor dit soort asiel vriendjes ^^
Lin-C
Zeer actief
Mijn ras(sen): X Russische Toy Terriër

Ongelezen bericht door Lin-C »

Zamunda schreef:Een Ace.

Hé, is dat niets voor Cleva? Die had laatst een topic en volgens mij past deze hond best bij zijn eisen!
Zamunda
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zamunda »

Lin-C schreef:
Zamunda schreef:Een Ace.
Hé, is dat niets voor Cleva? Die had laatst een topic en volgens mij past deze hond best bij zijn eisen!
Ik heb het topic even opgezocht, gelezen en de link daar geplaatst :ok: .
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”