@nadine-lea
Wat een lastige keuze als je beide rassen leuk vind.
Ik vraag me eigenlijk af wat je wilt gaan doen met de hond ongeacht ras, heb je één of meerdere activiteiten/sporten of hobby's op het oog die je wilt gaan doen met je toekomstige hond?
Ik ben minder bekend met de poedels, wel met de Kelpie.
In de lijnen van de Kelpie zitten best wel verschillen, je hebt ze van hyper stuiterballen tot rustigere serieuze werkers en alles ertussenin. Tevens is er een groot verschil tussen de Australian Kelpie (ook wel show kelpie genoemd) en de Working Kelpie (gefokt op werk eigenschappen/karakter en veel minder op uiterlijk). Persoonlijk heb ik voorkeur voor de Working Kelpie omdat ik ze iets bewerkelijker en 'down to earth' vind. Australian Kelpie heeft vaker minder 'herding' gedrag omdat er niet specifiek op deze werkeigenschap gefokt wordt dat wil niet zeggen dat ze het niet doen, het is alleen anders en niet iedere hond heeft deze drive nog voldoende in de genen zitten. Dus mocht je willen schapendrijven dan raad ik een WK aan.
In de regel is een Kelpie (WK en AK) een hond die graag bezig is met de baas, voor de baas en of dat nou schapendrijven of agility, flyball, frisbee, g&g, speuren, mantrailing, mushing, dockdiving of anderzins is maakt niet uit want er zit altijd wel een sport tussen waar ze veel plezier in hebben en/of goed in zijn.
Mijn volwassen Kelpie is buiten een druktemaker, dan gaan we aan het werk in zijn hoofd. Hij blaft wat vaker dan de bc of heeler die ik heb (dit is bij veel Kelpies). Binnen is hij rustig, in huis. De pup van 12 weken is nog weinig over te zeggen, hij begint net een beetje te snappen dat we soms van hem vragen om rustig te doen ipv alles vol overgave. Ze leren heel snel en zijn ook goed in baasjes trainen
En ik heb twee enorme knuffelkonten van Kelpies, zijn graag bij je
Mocht je interesse hebben in het verschil tussen de werklijn en showlijn van de Kelpie, ik ben weleens in Flevoland. Daarbij kan ik je ook wel de weg wijzen naar wat andere adressen.
Succes met je keuze!