Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Australian kelpie, poedel en Cattle dog

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

nadine-lea
Actief

Australian kelpie, poedel en Cattle dog

Ongelezen bericht door nadine-lea »

Ik ben mij voor in de toekomst een beetje aan het orrienteren op verschillende hondenrassen en
ik kwam toch wel vaak op rasgroep 1 uit.
Op internet kwam ik veel dezelfde gekopieerde beschrijvingen tegen, dat viel me een beetje tegen. Dus misschien dat jullie me een beetje kunnen helpen.
Over de Kelpie las ik dat het echte werkhonden zijn, harde werkers en heel intelligent.
Maar zijn er ook minder leuke kanten van de Kelpie?
Daar vind ik niks over, alles is goed en wel en niets slechts te vinden.

Dit zelfde probleem had bij mijn zoektocht naar info over de Standaart poedel,
Een slimme, lieve en intelligente hond die makkelijk in huis te houden in.
Maar ook hier dus geen nadelen..

Het lijkt me heel sterk dat deze honden geen "nadelen" hebben.
Misschien zijn het dingen waar je aan kan werken als eigenaar maar toch wil ik ervan op de hoogte zijn voordat ik aan een van deze 2 begin :)
Verdere info is ook welkom, ik ben me nog aan het orienteren dus alles is welkom!
Laatst gewijzigd door nadine-lea op 29 mei 2014 13:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Laura84
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herder Langhaar
Aantal honden: 2
Contacteer:

Re: Australian kelpie en poedel

Ongelezen bericht door Laura84 »

denk dat je bij een kelpie wel rekening moet houden dat het hoeden/drijven erin zit en dat je dat in goede banen moet! leiden. Poedel moet natuurlijk getrimd worden en ik vind ze, los van het feit dat ze verschrikkelijk slim zijn, niet al te serieus. Denk dat een kelpie wat meer nuchter is vergeleken een poedel
Groetjes Laura, en de streepjes bende, Fix en Laicka
Afbeelding
lets have fun

Ongelezen bericht door lets have fun »

Poedels kunnen vreselijke dramamutsen zijn. Mieperig met eten. Jaloers en claimerig. Vooral dat claimen vind ik echt wel iets om rekening mee te houden in de opvoeding, anders wordt het echt een hele vervelende hond. Poedels leren snel, maar dat kan ook in je nadeel gaan werken. Het betekent namelijk dat ze ook heel snel de verkeerde dingen leren. Zoals van het aanrecht stelen. Als je ze geen bezigheden bied gaan ze zelf wel iets verzinnen en dat zijn doorgaans niet de dingen die wij kunnen waarderen. Ze vervelen zich snel, je zult de training dus afwisselen en uitdagend moeten houden. Als ik mijn poedel 3 keer hetzelfde commando laat uitvoeren dat hij al tot in de treure kent, gaat ie muiten. Terwijl ik mijn golden 20 keer hetzelfde kan vragen en dan doet ze het de 21ste keer nog met hetzelfde enthousiasme. Maar eigenlijk vind ik dat laatste niet echt een nadeel, het houdt je namelijk scherp, je moet ze steeds een stap voor blijven ;)
lets have fun

Oh ja, blaffen is ook wel iets om rekening mee te houden. Meteen leren dat ze best mogen blaffen maar dat klaar ook echt betekent dat ze hun kop moeten houden anders blijven ze doorgaan.
Tallie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kelpie
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Tallie »

Kelpies kunnen behoorlijk pittig zijn naar andere honden, al zijn er ook die met alle andere honden door één deur kunnen. Het zijn honden die echt aan het werk moeten, anders kun je er beter niet aan beginnen. Met een blokje om en een balletje gooien hou je ze niet tevreden. Wat dat "werk" is maakt overigens niet uit; behendigheid, schapendrijven, speuren, frisbee, flyball... ze kunnen alles :F:
Afbeelding
Australiankelpieforum.com
Groetjes! Marieke & Tallie.
nathalie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kelpie en Weimaraner
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door nathalie »

Ik vind Kelpie's in de regel wat krengerig naar vreemde honden. Ze hebben zeker een will tot please, waar ook echt iets mee gedaan moet worden, maar ik vind ze minder drammerig dan bv Border collie's.
Afbeelding
Tot ooit lieffie.. Ushi *01-04-10 †07-12-15
True love lives forever... Bowie, *15-12-94 † 26-07-10
Candy, voor altijd in mijn gedachten
http://www.greyblessings.nl
AnneBP
Zeer actief
Mijn ras(sen): Australian Kelpie
Golden RetrieverxPoedel
Contacteer:

Ongelezen bericht door AnneBP »

Er zit behoorlijk wat verschil in het karakter van kelpies, dus ik zou sowieso ook heel goed kennismaken en navraag doen over de ouderdieren.
Onze kelpie Yazoo is vind ik een fantastische hond. Ze vind alles was ik met haar wil doen leuk en werkt heel graag voor je. Daarbuiten kan ze heel goed haar rust vinden, als ik geen zin heb dan vindt ze het best en ligt ze gewoon op de bank te slapen. Als ze dan mee mag of aan het werk mag dan heeft ze energie voor 10.
Daarnaast is het een ongelooflijke kroel- en knuffelkont, superlief naar iedereen.
Het enige minpuntje aan Yazoo vind ik dat ze soms heel bezitterig kan zijn naar vreemde honden en naar sommige teven lelijk kan doen. Maar dat neem ik graag voor lief.
Mijn ervaring met andere kelpies tijdens wandelingen en activiteiten is dat het allemaal harde werkers zijn en over het algemeen fijne huishonden mits ze voldoende beweging en uitdaging krijgen. Bij sommige zie ik dat ze hun rust wat minder goed kunnen vinden (met name als er working kelpie in zit), en sommige honden kunnen nogal fel zijn naar soortgenoten.

Een belangrijk punt van aandacht: de laatste tijd komen er steeds vaker gezondheidsproblemen naar boven, met name hartproblemen. Hier wordt momenteel onderzoek naar gedaan.
Mocht je voor een kelpie gaan dan zou ik je heel goed verdiepen in de lijnen en naar een fokker gaan die ook op hartziektes test (dmv kleurendopplertest) en die open is over de gezondheid van de honden.
Ik zou heel graag nog een kelpie willen maar om deze gezondheidsredenen twijfel ik of ik dat wel moet doen.

De poedels die ik ken zijn qua karakter heel anders dan de kelpie maar ook fantastisch. Passen zich goed aan, voelen je feilloos aan en heel vrolijk. Onze Noa is een halve poedel en in haar karakter zie ik dat met name aan dat ze zich heel goed aan haar gezelschap aanpast (met kleine kinderen is ze bv heel voorzichtig, met ons veel drukker) en naar andere honden juist conflictvermijdend is. Ze heeft niet zoveel uitdaging nodig als Yazoo, vindt alles wel best zolang ze maar een beetje mee kan doen. Met trainen merk ik wel dat ze de meeste dingen wel aardig vindt, maar ze werkt liever niet te hard en doet alles op haar dooie akkertje. En na een tijdje is ze klaar en dan doet ze het lekker niet meer. Als Yazoo klaar is dan is dat omdat ze moe is en slordig wordt, maar die blijft wel proberen en bij Noa springt de knop dan op "geen zin doe het nu zelf maar". Dat gebeurt trouwens ook als je boos op haar wordt, dan mag je het fijn zelf uitzoeken.
Blijkbaar zou kleur ook een rol spelen: de witte die ik ken zijn nogal zeikerds en erg gevoelig, de rode echte gezellige honden.

Oh mocht je kennis willen maken met Yazoo (weet niet waar je woont) dan stuur maar een pb...
Afbeelding
AnneBP
Zeer actief
Mijn ras(sen): Australian Kelpie
Golden RetrieverxPoedel
Contacteer:

Ongelezen bericht door AnneBP »

lets have fun schreef:Poedels kunnen vreselijke dramamutsen zijn. Mieperig met eten. Jaloers en claimerig. Vooral dat claimen vind ik echt wel iets om rekening mee te houden in de opvoeding, anders wordt het echt een hele vervelende hond. Poedels leren snel, maar dat kan ook in je nadeel gaan werken. Het betekent namelijk dat ze ook heel snel de verkeerde dingen leren. Zoals van het aanrecht stelen. Als je ze geen bezigheden bied gaan ze zelf wel iets verzinnen en dat zijn doorgaans niet de dingen die wij kunnen waarderen. Ze vervelen zich snel, je zult de training dus afwisselen en uitdagend moeten houden. Als ik mijn poedel 3 keer hetzelfde commando laat uitvoeren dat hij al tot in de treure kent, gaat ie muiten. Terwijl ik mijn golden 20 keer hetzelfde kan vragen en dan doet ze het de 21ste keer nog met hetzelfde enthousiasme. Maar eigenlijk vind ik dat laatste niet echt een nadeel, het houdt je namelijk scherp, je moet ze steeds een stap voor blijven ;)
oh ja dit ja, en inderdaad Noa is ook strontjaloers als een andere hond aandacht krijgt dan propt ze zich er gewoon tussen als ze de kans krijgt.
en blaffen naar iets engs (grote hond bv)
Afbeelding
nadine-lea
Actief

Mm dit bevestigd eigenlijk wel mijn vermoedens..
Ik weet dat poedels leuke honden zijn maar ik zoek wel een goed te trainen hond, die ook echt wil doen wat je zegt en niet omdat je het afdwingt.
Het bezitterige en blafferige van de poedels is idd opvoeding en tot nu toe nooit problemen mee gehad.
Dat Kelpies jaloers en krengen zijn naar andere honden is nieuw voor me, maar is dat eigenlijk niet logisch?
Want zoals ik lees zijn ze best serieuse werkers en als dat bijv. onderbroken word door een andere hond (in Kelpie zijn ogen dan), dat je dan die reactie krijgt?
Haha ik woon totaal niet in de buurt AnneBP, maar ik weet vast wel iets te regelen. Ik woon in Enschede, Overijssel.
Tallie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kelpie
Contacteer:

Ongelezen bericht door Tallie »

nadine-lea schreef:Haha ik woon totaal niet in de buurt AnneBP, maar ik weet vast wel iets te regelen. Ik woon in Enschede, Overijssel.
Ik in Wierden, je mag gerust eens meelopen :ok:

Mijn teef is een behoorlijke regeldoos. Andere honden moeten binnen haar "lijntjes kleuren", doen ze dat niet dan zijn ze al gauw niet leuk. Als haar hormonen op de hobbel zijn tijdens en na de loopsheid is dat nog een stukje erger. Ze is geen vechter, wel eentje die vrij vlot een snauw uitdeelt en dat kan bij een andere hond ook wel eens verkeerd vallen. Ik ken verschillende Kelpies die niet vies zijn van een partijtje knokken, maar ook hier kun je zelf een hoop in begeleiden natuurlijk en kijken naar de karakters in de verschillende lijnen.
Afbeelding
Australiankelpieforum.com
Groetjes! Marieke & Tallie.
lets have fun

nadine-lea schreef:Mm dit bevestigd eigenlijk wel mijn vermoedens..
Ik weet dat poedels leuke honden zijn maar ik zoek wel een goed te trainen hond, die ook echt wil doen wat je zegt en niet omdat je het afdwingt.
Het bezitterige en blafferige van de poedels is idd opvoeding en tot nu toe nooit problemen mee gehad.
Dat Kelpies jaloers en krengen zijn naar andere honden is nieuw voor me, maar is dat eigenlijk niet logisch?
Want zoals ik lees zijn ze best serieuse werkers en als dat bijv. onderbroken word door een andere hond (in Kelpie zijn ogen dan), dat je dan die reactie krijgt?
Haha ik woon totaal niet in de buurt AnneBP, maar ik weet vast wel iets te regelen. Ik woon in Enschede, Overijssel.

Oh, poedels zijn prima te trainen hoor. Ze willen graag met je samenwerken en afdwingen helpt juist niet. Maar het blijven clowns. Verwacht geen serieuze werker zoals een herder.
nadine-lea
Actief

Tjah misschien een betere zin, dat ze willen werken en ze het echt leuk vinden om je commando's op te volgen.
Ik heb denk ik liever de serieuse werker ;)
Lysette
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lysette »

Jip (middenslagje) is een pretletter maar als ze aan het werk is, is ze wel heel erg serieus. Dan heeft ze ook geen aandacht voor andere honden. Als ze merkt dat er niks van haar verlangd wordt schakelt ze wel makkelijk om en gaat ze gerust gezellig lopen doen met andere honden. Maar zodra ik haar aandacht vraag is ze er weer en gaat ze er ook volledig voor. Vind dat zelf heerlijk.

Je moet bij een poedel wel goed zoeken naar hondjes met werklust, want lang niet iedereen let er op. Je ziet veel poedels die meer op zijn tralalala's werken en ook veel met andere zaken bezig zijn. Daar heb ik zelf niet zo veel mee. Maar de echte werkers zijn er zeker wel. Jip doet niet onder voor onze border, hoewel ze wel anders is in haar werken. En ik denk dat ze in die zin ook verschilt van De kelpie. Ze is Veel beheerster. Eerst denken, dan doen. Wat zowel voor, als nadelen heeft.
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding foto

In liefdevolle herinnering; Job & Floor
lets have fun

Ja, Rufus werkt op zijn tralala's :LOL:

Levi (ook een middenslagje op dit forum) schijnt wel een serieus werkertje te zijn.....
Lizzie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Poedel

Ongelezen bericht door Lizzie. »

mijn dwergje werkt ook graag, heeft truukjes zo door, maar het lastig aan haar is dat ze erg snel is afgeleid en moeilijk te motiveren is.
Afbeelding
nadine-lea
Actief

De poedel schrap ik zeker nog niet van mijn gedachte hoor ;)
Mij is verteld dat er bij poedels geen werklijnen zijn en dat je gewoon geluk moet hebben dat je de juiste hond treft.
Met zo'n show poedeltje die alleen maar mooi hoeft te zijn heb ik niks. ze zijn mooi maar ik wil met een hond kunnen werken.
Waaraan kan je zien dat een fokker werk poedels heeft dan?
Want ik heb misschien wel 10fokkers gevonden die alleen maar show resultaten tonen, maar geen enkele keer behendigheid of apporteren...

Zo gauw ik vakantie heb ga ik wandelen met Tallie ^^
Miezemuis
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedels

Ongelezen bericht door Miezemuis »

Ik heb geen kelpie dus wat dat betreft kan ik je niet helpen (al vind ik de enige kelpie die ik ken nogal onaardig naar soortgenoten).
Over een poedel kan ik je wat meer vertellen, aangezien ik die echt in mijn hart gesloten heb. Ik kan je heel veel vertellen over positieve eigenschappen maar dat vraag je niet. Wat mi negatief aan een (mijn) poedel:
-eetgedrag. schijnt dus ook des poedels te zijn, maar mijn hond is een enorme pietlut met eten. Ze eet soms echt niet. Eerst denk je, als ze honger krijgt gaat ze vanzelf wel eten, maar Lizzie doet dat dus niet en valt dan zo af dat ik dan uiteindelijk zwicht en overstap op ander voer.
- gevoelig: ik merk dat mijn poedel tijdens de training me heel graag een plezier wil doen,maar dat ze erg gevoelig is voor druk. Dan klapt ze dicht. Ik vind dit niet zo erg omdat ze verder niet vervelend wordt maar wel onzeker.
vacht: het kost gewoon veel geld en en tijd om deze te onderhouden, voordeel geen verharende hond.
poedels kunnen vocaal zijn: ik was hier op voorbereid dus ik moet zeggen dat het bij mijn poedel geen probleem is, je moet hier denk ik wel meteen mee aan de slag.

Overigens heeft mijn poedel (en dat zie ik ook wel vaker) juist een hoge gunfactor naar alles en iedereen. Zij is niet jaloers, niet op mijn andere hond, niet op vreemde honden en niet op de kinderen. Zij is juist supersociaal.
Afbeelding
nadine-lea
Actief

Positieve dingen mogen zeker ook hoor, had ik er wel bij gezet ;)
Dus het verschilt per poedel?
mmm wel aannemelijk maar ik kom niet veel verder opzoek naar een gedreven en werkpoedel fokker.
Miezemuis
Zeer actief

Oh hahaha nou dan heb ik maar half gelezen:-)
Wat ik leuk vind aan mijn poedel is dat: het super sociale, lieve, bescheiden, clowneske, knuffelige, enthousiaste pretletter is. Die overal aan mee wil doen. Maar waarbij het geen noodzaak is. als ik een week wat minder tijd heb is het ook goed. En dat vind ik vooral een voordeel.
Afbeelding
S@nne
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nygel, Jago, Raika & Dana
Working Kelpie, Lancashire Heeler & BC.

Ongelezen bericht door S@nne »

@nadine-lea
Wat een lastige keuze als je beide rassen leuk vind.

Ik vraag me eigenlijk af wat je wilt gaan doen met de hond ongeacht ras, heb je één of meerdere activiteiten/sporten of hobby's op het oog die je wilt gaan doen met je toekomstige hond?

Ik ben minder bekend met de poedels, wel met de Kelpie.
In de lijnen van de Kelpie zitten best wel verschillen, je hebt ze van hyper stuiterballen tot rustigere serieuze werkers en alles ertussenin. Tevens is er een groot verschil tussen de Australian Kelpie (ook wel show kelpie genoemd) en de Working Kelpie (gefokt op werk eigenschappen/karakter en veel minder op uiterlijk). Persoonlijk heb ik voorkeur voor de Working Kelpie omdat ik ze iets bewerkelijker en 'down to earth' vind. Australian Kelpie heeft vaker minder 'herding' gedrag omdat er niet specifiek op deze werkeigenschap gefokt wordt dat wil niet zeggen dat ze het niet doen, het is alleen anders en niet iedere hond heeft deze drive nog voldoende in de genen zitten. Dus mocht je willen schapendrijven dan raad ik een WK aan.

In de regel is een Kelpie (WK en AK) een hond die graag bezig is met de baas, voor de baas en of dat nou schapendrijven of agility, flyball, frisbee, g&g, speuren, mantrailing, mushing, dockdiving of anderzins is maakt niet uit want er zit altijd wel een sport tussen waar ze veel plezier in hebben en/of goed in zijn.

Mijn volwassen Kelpie is buiten een druktemaker, dan gaan we aan het werk in zijn hoofd. Hij blaft wat vaker dan de bc of heeler die ik heb (dit is bij veel Kelpies). Binnen is hij rustig, in huis. De pup van 12 weken is nog weinig over te zeggen, hij begint net een beetje te snappen dat we soms van hem vragen om rustig te doen ipv alles vol overgave. Ze leren heel snel en zijn ook goed in baasjes trainen ;)
En ik heb twee enorme knuffelkonten van Kelpies, zijn graag bij je :E:

Mocht je interesse hebben in het verschil tussen de werklijn en showlijn van de Kelpie, ik ben weleens in Flevoland. Daarbij kan ik je ook wel de weg wijzen naar wat andere adressen.

Succes met je keuze! :ok:
Schapendrijven, Frisbee, Agility, Flyball, Hoopers en Suppen ze zijn er gek op! :D
Afbeelding
Groetjes, Sanne
Charlie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder

Ongelezen bericht door Charlie »

Ik heb zowel een poedel (wel een dwerg) als een kelpie. Het is echt een hele leuke combinatie. Het vult elkaar ook echt aan vind ik. Wat de poedel niet heeft, heeft de kelpie wel en andersom natuurlijk. Ook zijn er best wel wat vergelijken, maar ook heel veel verschillen.

Bij elkaar vind ik ze complementair :mrgreen: :D
Groetjes Charlie

Afbeelding
lets have fun

Wat ik zo in Rufus waardeer is dat hij met alles en iedereen kan. Ik hoef nooit vanwege hem in een kramp te schieten als we andere honden tegen komen. Hij is heel aanhankelijk, dol op knuffelen. Rustig, geduldig, elegant, speels, grappig, sportief en beslist niet tuttig, hij duikt elke modderpoel in die we tegen komen :mrgreen: Ik wil nooit meer zonder.
nadine-lea
Actief

Oo wat leuk! een kelpie pup, leuk onderschrift S@nne!
Dat van de Working kelpie en australian kelpie vind ik belangerijk om te weten.
Hier in huis hebben we nooit honden gehad die geschikt waren voor de sport, we hadden en hebben alleen bouviers, leonbergers en berner senners gehad. rassen die mij niet aanspreken maar wat wil je al kind haha :P

Met de laatste berner sennen hebben we wel begin behendigheid gedaan, ze kon alles maar was er niet geschikt voor ookal vond ze het leuk.
Behendigheid wil ik graag op wedstrijd niveau vervolgen.
Ook flyball lijkt me gaaf om te doen met de hond, ik heb wel eens een workshop mee gekeken en werd er al enthousiast van! haha
Buiten dit om ben ik actief met wandelen, lekker een paar uur door het bos struinen, met of zonder hond. random workshops gaan er altijd ook wel in, nieuwe dingen wil ik best proberen.
Laatst gewijzigd door nadine-lea op 08 mei 2014 18:24, 1 keer totaal gewijzigd.
nadine-lea
Actief

Haha Charlie, zo zat ik dus ook te denken!
Maar dat maakt mijn keuze des te moeilijker!
S@nne
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nygel, Jago, Raika & Dana
Working Kelpie, Lancashire Heeler & BC.

Ongelezen bericht door S@nne »

bedankt voor het compliment, is de eerste prikkerpoging inclusief pup, hij zat wel 5 seconden stil hahaha

Neem je van ieder eentje, niet tegelijk, dat raad ik je niet aan haha. Maar minimaal 1 of anderhalf jaar ertussen kan prima. Zo te horen heb je al best ervaring met honden. Bouvier heb ik meegemaakt bij de behendigheid, ging best leuk hoor :wink: al is het niet het ideale ras om hoog mee in de sport te komen als dat je doel is.

Als ik zo lees wat je er mee wilt doen qua sporten zou een WK of AK niet uitmaken, dan moet je echt kijken naar welke van de twee types je het meest aanspreekt qua gedrag en gewoon gaan kijken bij mensen en de honden in verschillende situaties meemaken. Het blijft een hele persoonlijke keuze, mijn voorkeur hoeft niet de jouwe te zijn. Of een poedel natuurlijk, blijft nog steeds een mogelijkheid, zijn ook zeer intelligente en mooie honden alleen voor behendigheid weet ik t niet, de poedel die bij ons in de les groep zat een paar jaar geleden was nou niet echt gemotiveerd haha maar dat zal per hond verschillen ;) .
:engel:
Schapendrijven, Frisbee, Agility, Flyball, Hoopers en Suppen ze zijn er gek op! :D
Afbeelding
Groetjes, Sanne
Ptje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote Franse poedel en een klein Spaans draakje

Ongelezen bericht door Ptje »

Nou kan ik je dus alleen over mijn eigen poedel vertellen en idd knuffelig, slim (als het hem uitkomt) en soms ook wat uitbundig ten opzichte van andere honden maar meer in de zin van joepieeeeehhhh speluhhhh.
Niet echt irritant blafferig gelukkig, rustig in huis, vrolijk maar inderdaad moet je de vacht wel bijhouden d.w.z regelmatig trimmen en borstelen.
Je woont behoorlijk dicht in de buurt dus mocht je een keertje mee willen wandelen dan stuur maar een pb'tje
AfbeeldingAardig zijn doet geen pijn en het kost geen cent, alleen wat moeite
Miezemuis
Zeer actief

Overigens vraag ik me af als je echt serieus wedstrijden wilt volgen of een poedel dan de geschiktste hond is (als je iig voor de winst gaat). Ik vind persoonlijk de springtechniek van een poedel wat minder dan die van veel andere honden. Lizzie springt heel hoog maar niet zo ver. Ze ziet er altijd meer uit als een soort dartel veulen dan echt atletisch.
Afbeelding
Lizzie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Poedel

Ongelezen bericht door Lizzie. »

Miezemuis schreef:Overigens vraag ik me af als je echt serieus wedstrijden wilt volgen of een poedel dan de geschiktste hond is (als je iig voor de winst gaat). Ik vind persoonlijk de springtechniek van een poedel wat minder dan die van veel andere honden. Lizzie springt heel hoog maar niet zo ver. Ze ziet er altijd meer uit als een soort dartel veulen dan echt atletisch.
spring techniek is te trainen, ook bij een poedel ;)
Afbeelding
Sita
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sita »

Zijn zeker poedels die leuk mee doen in de behendigheid! Onder andere Jip van Lysette en loopt nu ook een hele leuke grote poedel in de B1 large.

Wij hebben ook nagedacht over een kelpie, maar het drukke en niet altijd sociale gedrag heeft bij ons de doorslag gegeven om het niet te doen. Ik vind ze net een tandje te veel qua energie. Wat mij verder opvalt is dat ze zeker als ze wat jonger zijn, heel druk in hun hoofd zijn en lastig te sturen zijn in de behendigheid. Als ze wat ouder en meer rust hebben, dan gaan ze als een speer.
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

Afbeelding
Lysette
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lysette »

Miezemuis schreef:Overigens vraag ik me af als je echt serieus wedstrijden wilt volgen of een poedel dan de geschiktste hond is (als je iig voor de winst gaat). Ik vind persoonlijk de springtechniek van een poedel wat minder dan die van veel andere honden. Lizzie springt heel hoog maar niet zo ver. Ze ziet er altijd meer uit als een soort dartel veulen dan echt atletisch.
Ik denk dat de gemiddelde kelpie meer latten tikt dan een poedel. Omdat ze een stuk beheerster zijn.

Met een gedreven grote poedel kun je best een eind komen in de behendigheid. Wel vind ik de grote vaak minder snelheid hebben dan de kleinere. Dat hoeft overigens geen probleem te zijn, zolang ze niet echt langzaam zijn. Jip is ook niet de allersnelste maar wel heel constant. En dat gaat best goed ;-)

Maar qua snelheid zal je bij een kelpie wel beter zitten. Mits je er mee om kunt gaan.
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding foto

In liefdevolle herinnering; Job & Floor
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”