Dat heb je met een pup ook niet, garantie op een klik, of met een hond uit Nederland. Wat is nu weer een garantie op een klik? En veel betalen, ik vind de prijzen van de meeste stichtingen wel meevallen. Bij de gemiddelde fokker betaal je meer, of dat nu een broodfokker, gelegenheidsfokker of een stamboomfokker is. Je kan ook een hond kiezen die al in een gastgezin zit, dus dan kan je kennis maken.terrierjunk schreef:Hee, dacht ik eerst, een frisse wind. Eindelijk zijn we van de verheffenis van de zieligdoeners af. Eindelijk gaan we weer met ons verstand nadenken. Vanuit het gevoel worden nl. vaak alleen maar sentimentele beslissingen genomen, die meestal voor geen enkele partij op de lange termijn goed blijken te zijn. Bijvoorbeeld, halen tal van stichtingen tal van honden uit het buitenland naar Nederland, waar de kopers ook nog veel voor moeten betalen, met 0 garantie op de klik.
De meeste buitenlandse honden die ik ken hebben helemaal geen last van die blijvende schuwheid/onzindelijkheid/angst. En degene die dat wel hebben zie ik door goede stichtingen teruggenomen worden en niet in een asiel belanden. Ja, er kan altijd een hond tussen zitten die niet naar Nederland gehaald had moeten worden. Maar er zijn er heel erg veel wat echt leuke hondjes zijn. Die mogen dus niet meer hierheen, omdat er een paar rotte appels tussen de stichtingen zitten? Dan mag er dus ook niet meer gefokt worden, omdat er rotte appels tussen de fokkers zitten?terrierjunk schreef:Sentiment duurt maar kort; als de betreffende hond dan een kantjeslange gebruiksaanwijzing heeft die zich uit in bv. blijvende schuwheid/onzindelijkheid/ angst, dan is de weldoenende baas na een jaartje wel uitgeprocedeerd en belandt het beest boven op de stapel kanslozen in onze asiels. Waarom is ie dan uit het buitenland getransporteerd? Wat mij betreft, alleen om al die organisaties hun zak te spekken, wat ze verder ook met dat geld doen wordt trouwens niet gecontroleerd. Niet voor niks dat dergelijke "zielig" organisaties als paddenstoelen in de herfst oprijzen....
Er zijn zat stichtingen die in de landen van herkomst proberen de problemen aan te pakken, maar je moet ook de omgang met honden in het land veranderen. En dát is het lastige. Om de gedachtegang van de mensen daar te veranderen.terrierjunk schreef:En wordt het onderliggende probleem in het land van herkomst hiermee opgelost? Het antwoord is nee, voor elke geredde hond komen er 2 x zoveel zielige slachtoffers in de plaats. Het enige goede wat eraan gebeurt is dat die honden die hierheen komen, zo goed als steeds onvruchtbaar worden gemaakt, en hopelijk van al dat geïnde geld ook veel honden daar. Maar het is dweilen met de kraan open, net als bij de verwilderde katten projecten van hier. Je kan er 100 vangen en neutraliseren en weer terug buiten gooien, waar ze vervolgens langzaam kreperen en elkaar met ziektes besmetten. En er komen er met drommen nieuwe bij die nog wel vruchtbaar zijn. Er is geen beginnen aan! En dit allemaal omdat wij, koste wat kost, niet kunnen en willen selecteren, dus dieren een spuitje geven hoe kansloos of overbodig ook.
Dan stop jij dus met fokken als jij niet het hele nest zelf nodig hebt? Want jouw honden zijn grotendeels overbodig. Er zijn maar weinig mensen die nog honden nodig hebben voor de jacht. Stel jij hebt een nest van 10, maar er zijn er maar 5 gewenst. De rest maar de nek omdraaien? Want jouw honden zijn volgens mij ook niet geschikt om een gezin mee te draaien.terrierjunk schreef: Ik weet geen oplossing voor het probleem, maar probeer het van boven te zien. Als je iets redt, is er steeds iets anders daarvoor de lul. Om het maar oneerbiedig te zeggen. Al die zielige geredde honden eten namelijk allemaal vlees! In de zin van ecologisch gebruik, zou veel minder honden, en elke hond gewenst, dus een betere oplossing zijn dan deze uitwas van onze consumptiemaatschappij die het overschot aan honden is. En kan het eigenlijk geen kwaad, om ook eens te selecteren in het bestand.
EDIT: De honden die de goede stichtingen hierheen halen heb ik 0,0 problemen mee. Als ik niet zo gek zou zijn op één ras, dan was ik waarschijnlijk ook voor een buitenlands hondje gevallen. Waarom? Omdat ik geen hond uit de broodfok hier wil kopen. Omdat de honden hier in het asiel niet mijn type zijn en degene die dat wel zijn komen vaak niet eens op de site te staan, dus dan moet je maar net geluk hebben. Er moet alleen wel kritisch gekeken worden naar het 'redden'. Het moet niet alleen voor de mens goed zijn, maar vooral voor de hond. Mensen die zich op de borst slaan dat ze honden gered hebben en beter zijn dan anderen, omdat ze een hond gered hebben ipv een pup gekocht, kom ik alleen IRL tegen en niet hier op het forum.