Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Oryn's showthread (Kerstshow Cuijk: BOB!!)

Moderator: moderatorteam

Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Re: Oryn's showthread (2/11: Dogshow Bleiswijk)

Ongelezen bericht door Maeve »

Inge O schreef:
Eilfy schreef: Iedereen heeft een ideaalbeeld van zijn/haar ras en op de een of andere manier komt dat ideaalbeeld altijd erg overeen met je eigen hond ;)
ik denk niet dat dit klopt en zou het ook een beetje raar vinden want dan lijkt de objectiviteit wel ver te zoeken. wat dan als je meerdere honden hebt (van hetzelfde ras)?
Lijkt me ook wel meevallen ja. Je koopt vaak wel het type hond dat je zelf graag ziet maar ik ken ook de minpunten van mijn honden wel.

Overigens is bone iets dat niet gaat verbeteren met leeftijd. Het is wel een kwestie van smaak, wat de een te weinig bone vindt, vindt de ander prima. Die borst zal waarschijnlijk nog wel wat uitzwaren.

Maar dit is nou eenmaal het risico van showen met een zogenaamde laatbloeier. De keurmeester keurt wat hij op dat moment ziet en bij een jeugdige hond is dat anders dan bij een hond die op die leeftijd al "af" is :wink:
Tamara/Bayko
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vlinderhondje (Epagneul Nain Continental Papillon)
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Tamara/Bayko »

Bone verandert inderdaad niet, maar als je bij een volgende show een keurmeester treft die geen voorkeur heeft voor het zwaardere bone van de Australische lijnen, hoeft het fijnere bone geen nadeel te zijn terwijl het dit keer wel zal hebben meegespeeld in het geven van 'slechts' een G.

Ik ben het met jullie eens dat het erkennen van de minder sterke punten van je hond, of het nou om uiterlijk of karakter gaat, een groot goed is. Voor mensen die niet alleen showen maar ook fokken met hun hond vind ik dit trouwens nog veel belangrijker.
Groetjes van Tamara en een pootje van Cody
Afbeelding
In liefdevolle herinnering:
Bayko *06-01-2002 +08-09-2012 Cyntha *20-04-2003 +02-05-2017
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

Maeve schreef:
Inge O schreef:
Eilfy schreef: Iedereen heeft een ideaalbeeld van zijn/haar ras en op de een of andere manier komt dat ideaalbeeld altijd erg overeen met je eigen hond ;)
ik denk niet dat dit klopt en zou het ook een beetje raar vinden want dan lijkt de objectiviteit wel ver te zoeken. wat dan als je meerdere honden hebt (van hetzelfde ras)?
Lijkt me ook wel meevallen ja. Je koopt vaak wel het type hond dat je zelf graag ziet maar ik ken ook de minpunten van mijn honden wel.

Overigens is bone iets dat niet gaat verbeteren met leeftijd. Het is wel een kwestie van smaak, wat de een te weinig bone vindt, vindt de ander prima. Die borst zal waarschijnlijk nog wel wat uitzwaren.

Maar dit is nou eenmaal het risico van showen met een zogenaamde laatbloeier. De keurmeester keurt wat hij op dat moment ziet en bij een jeugdige hond is dat anders dan bij een hond die op die leeftijd al "af" is :wink:
Helemaal mee eens! En ik denk niet dat er veel honden van Oryn's leeftijd (hij is jonger dan Pom, toch? 11 maanden is die) al helemaal af zijn. Pom ook nog lang niet hoor, dat heeft gewoon tijd nodig. Nou wil ik niet zeggen dat je dan nooit ontevreden mag zijn, maar als je op die jeugdige punten wordt teruggezet (onvast gangwerk, nog niet genoeg breedte/diepte in borst, losse ellebogen, enz.) zou ik daar niet wakker van liggen hoor.
Wel jammer als alle kleurtjes er meteen uitvliegen ja. Bij de labradors zie je dat toch ookw el af en toe, dat bijna de gehele plaatsing bestaat uit zwarte honden bijvoorbeeld. Nou ben ik al tevreden als ik een mooi verslag krijg en wat er verder aan plaats of letter aanhangt, ach ja..

En ik ben het ook wel eens met Inge, ik probeer ook juist de minpunten in mijn hond te ontdekken.. Die komen overigens niet altijd overheen met wat een keurmeester vindt haha
Eilfy
Zeer actief
Mijn ras(sen): .
Pia: kruising
Alfy: kruising
Kenji: Border Collie
Djalu: Border Collie
Aantal honden: 5
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eilfy »

Maeve schreef:
Inge O schreef:
Wat ik bedoelde: als je een ras hebt waarbinnen verschillende typen zijn, is de kans dat jouw hond(en) van het type is/zijn dat jou aanspreekt heel erg groot (redelijk richting 100% denk ik). Waarom? Simpel: we kiezen niet iets uit wat we niet mooi vinden. In mijn geval betekende dat dat ik een 'tussenvorm' border collie wilde: niet het hele brede met veel vacht wat de showlijnen vaak hebben maar ook niet het hele iele van de pure werklijnen. En zo kwam ik op Oryn's type uit.

Dat ik een hond heb die naar mijn idee een goede representatie is van hoe het ras eruit zou moeten zien, betekent niet dat ik qua uiterlijk geen minpunten zie. Zo vind ik het jammer dat hij geen symmetrische bles heeft en dat hij geen volle kraag heeft. Dat maakt hem voor mij niet minder als maatje maar als ik dan toch de perfecte hond zou mogen boetseren, zou dat er bij mij wel in zitten.

Aangezien keurmeesters net mensen zijn, zullen ook zij een voorkeur hebben voor een bepaald type hond per ras. Dat is ook de reden dat je gerust de ene keer een 1U kan houden en er de volgende keer met een G uitvliegt. Fout? Nee. Menselijk? Absoluut. Objectief? Niet helemaal maar in een jurysport is een 100% objectieve keuring niet haalbaar (zeker niet met een eenkoppige jury).

Teruggrijpend naar wat er zaterdag gebeurt is: de keurmeester heeft gekeurd met in haar achterhoofd haar 'ideaalbeeld' van de border collie. Oryn voldeed hier niet aan: laatbloeier qua ontwikkeling, verkeerde vachtkleur, onvoldoende 'breed'. Op basis daarvan heeft ze haar oordeel geveld. Logisch en menselijk. Voor mij ontzettend balen en het voelt niet eerlijk maar that's life. Ik laat me er niet door uit het veld slaan en (inmiddels, dat kost even wat tijd en een nachtje slapen) neem ik het de keurmeester niet kwalijk.

Nieuwe ronde, nieuwe kansen op de eendaagse Winner!
In loving memory: Lara (20/02/1996 - 29/03/2009) ~~ Oryn (09/01/2013 - 02/02/2014)
Makso's Stars op Facebook
Eilfy
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:ik begrijp wat je bedoelt, wat ik niet begrijp is dat je met deze instelling en inzichten toch zo ontzettend veel belang lijkt te hechten aan het showen van oryn :scratch: ?
Ik hecht er in zoverre waarde aan: op deze leeftijd waarbij veel sporten nog uit den boze zijn, vind ik show een prima 'vervanging' als het gaat om samen bezig zijn, wennen aan werken in andere omstandigheden dan het trainingsveld en wennen aan heul veul prikkels. Mocht Oryn daadwerkelijk heel erg goed gaan scoren, ga ik er mee door. Scoort hij niet zo goed, hebben we veel geleerd samen in dit jaar-1.5 jaar dat we geshowd hebben.

Enige wat ik hoop te bereiken is 2x een ZG want dan mag hij (volgens mij) eventueel in het buitenland dekken. Dat is dan alleen als hij verder gezond is, qua karakter een toevoeging aan het ras is & een aanvraag krijgt voor een geschikte teef (een heleboel 'als' en 'maar' dus). Ik wil die kwalificaties nu halen omdat ik als hij wat ouder is mij liever focus op sporten die ik persoonlijk leuker vindt.

De reden dat ik er ooit mee ben begonnen was voor de lol overigens. Nooit gedacht dat hij een VB zou gaan krijgen...
In loving memory: Lara (20/02/1996 - 29/03/2009) ~~ Oryn (09/01/2013 - 02/02/2014)
bandolero
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door bandolero »

Eilfy schreef:
Barnsley schreef:Weggegooid geld is het nooit! Ik krijg er altijd een beetje kippenvel van als mensen dat schrijven of roepen, een uitmuntend of plaatsing koop je niet. Die krijg je.

Dat Oryn en jij het goed hebben gedaan daar moet je je aan vast houden! Aan jullie heeft het niet gelegen.
Mee eens!

Net het keurrapport voorgelegd aan iemand die al jaren border collies showt op hoog niveau. Haar eerste vraag was of dat er gevraagd was naar de leeftijd van Oryn en toen ik deze met ja kon beantwoorden was de conclusie al vlug dat deze keurmeester of geen verstand heeft van het ras en de verschillende types of de honden niet wenst te beoordelen naar de leeftijd die ze hebben en daarmee eigenlijk een slechte keurmeester is...

Zucht...

Ik was ook in Bleiswijk.
En nee, de keurmeester had niets tegen kleurtjes. De BC's met andere kleuren die aanwezig waren, waren gewoon echt totaal haar type niet qua bouw.
Dat had ik je op basis van hoe ze de aussies keurde al kunnen zeggen nog voor je de ring in ging ;-)
Evenals de ee reds die het niet zo goed gedaan hebben, waren gewoon compleet anders dan hetgeen de keurmeester voor ging.

En het 2de punt: ze was geen slechte keurmeester.
Ze is Australisch. Australische BC's zijn wanneer ze in de jeugdklasse komen al zo goed als af. Dit in grote tegenstelling tot de hondjes die je hier in jeugd ziet staan.
De KM zocht dus ook honden die al meer af waren.
Ik heb verschillende keurverslagen gelezen, zowel van de BOB, BOS, mijn eigen resCACIB als van hondjes die een G gekregen hebben.
En ALLES wat op de keurverslagen stond, klopte.
Dus neen, geen slechte keurmeesteres, ze had gewoon een specifiek type dat ze zocht, en helaas waren veel aanwezige hondjes van een ander type ;-)
Dat ze mijn teef goed ging vinden, wist ik ook al na het keuren van de aussies. Mijn teef heeft zwaarder hoofd, meer vacht, veel bone, ground covering gangwerk (zoals het hoort voor een BC), ... (en bovendien een stamboom volledig gebaseerd op Australische lijnen).

Showen blijft gokken, hoe dan ook. Het feit dat hij nu een mindere beoordeling gekregen heeft, wil niet zeggen dat hij dat volgende keer ook zal krijgen ;-)
(al moet je er wel rekening mee houden dat hij geen pure showlijn is natuurlijk).
v. 't Brabantse Bont
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun
Contacteer:

Ongelezen bericht door v. 't Brabantse Bont »

Zitten twijfelen of ik moest/wilde reageren. Toch maar wel, maar neem het niet verkeerd op. :wink:

Als hij het verder gewoon goed heeft gedaan, is dat toch het belangrijkste voor jezelf?
Ik merk dat je toch iedere keer best wel aangedaan bent door dingen die bij het showen horen en veel dingen niet eerlijk/rechtvaardig bent. Showen is een jurysport. Daar moet je tegen kunnen. Zelf vind ik het soms ook lastig om daar mee om te gaan, maar als je je er zo moeilijk overheen kan zetten, moet je misschien bedenken of het handig is om een hele dag aan het showen te besteden.

Neem mijn reactie niet verkeerd op a.u.b. Hij is niet vervelend bedoeld. Ik merkte vorige keer in DB ook hoe vervelend je het vond in de erering en nu weer een tegenvallende kwalificatie waar je (uiteraard) niet blij mee bent en over in zit.
Dat lijkt me niet de bedoeling van een dagje samen bezig zijn, als je vervolgens zo 'van de leg' bent door dit soort dingen en vooral dat bij blijft. :wink: Het gaat toch om het plezier van zo'n dag!
bandolero
Zeer actief

Goh ja...
Ik show wel graag, heel graag zelfs,
maar als mijn hond een Goed zou krijgen, blijft iedereen best uit mijn buurt de eerste uren :D
Gewoon omdat ik weet dat ze meer waard zijn dan die G, want een hond met een G, daar zitten grote fouten in.
Ik weet nochtans goed genoeg wat mijn honden "maar" waard zijn, ik ken hun negatieve punten beter dan eender ander ;-)
Maar goed, aan het einde van de rit blijft het toch de visie van die ene persoon, die ene dag.
Maeve
Zeer actief
Contacteer:

Eilfy schreef:
Maeve schreef:
Inge O schreef:
Wat ik bedoelde: als je een ras hebt waarbinnen verschillende typen zijn, is de kans dat jouw hond(en) van het type is/zijn dat jou aanspreekt heel erg groot (redelijk richting 100% denk ik). Waarom? Simpel: we kiezen niet iets uit wat we niet mooi vinden. In mijn geval betekende dat dat ik een 'tussenvorm' border collie wilde: niet het hele brede met veel vacht wat de showlijnen vaak hebben maar ook niet het hele iele van de pure werklijnen. En zo kwam ik op Oryn's type uit.

Dat ik een hond heb die naar mijn idee een goede representatie is van hoe het ras eruit zou moeten zien, betekent niet dat ik qua uiterlijk geen minpunten zie. Zo vind ik het jammer dat hij geen symmetrische bles heeft en dat hij geen volle kraag heeft. Dat maakt hem voor mij niet minder als maatje maar als ik dan toch de perfecte hond zou mogen boetseren, zou dat er bij mij wel in zitten.

Aangezien keurmeesters net mensen zijn, zullen ook zij een voorkeur hebben voor een bepaald type hond per ras. Dat is ook de reden dat je gerust de ene keer een 1U kan houden en er de volgende keer met een G uitvliegt. Fout? Nee. Menselijk? Absoluut. Objectief? Niet helemaal maar in een jurysport is een 100% objectieve keuring niet haalbaar (zeker niet met een eenkoppige jury).

Teruggrijpend naar wat er zaterdag gebeurt is: de keurmeester heeft gekeurd met in haar achterhoofd haar 'ideaalbeeld' van de border collie. Oryn voldeed hier niet aan: laatbloeier qua ontwikkeling, verkeerde vachtkleur, onvoldoende 'breed'. Op basis daarvan heeft ze haar oordeel geveld. Logisch en menselijk. Voor mij ontzettend balen en het voelt niet eerlijk maar that's life. Ik laat me er niet door uit het veld slaan en (inmiddels, dat kost even wat tijd en een nachtje slapen) neem ik het de keurmeester niet kwalijk.

Nieuwe ronde, nieuwe kansen op de eendaagse Winner!
Kijk, dat klinkt al een stuk beter :ok: Ik snap wel dat het niet leuk is om een G te krijgen hoor. Zeker als je het er niet mee eens bent. Maar ik zie inderdaad een beetje hetzelfde als Patty. Zoveel teleurstelling als je niet wint. En dat is eigenlijk jammer voor jezelf want inderdaad, het is een jurysport en je kunt nou eenmaal niet altijd winnen.

En dit is meer in het algemeen en dus totaal niet naar jou gericht: ik vind het altijd een beetje flauw als mensen direct roepen dat de keurmeester er geen verstand van heeft als ze eens geen Utje scoren :mann: En dat zie je zoveel!

Voor mij is showen vooral de hobby van het voorbrengen. Mijn hond zo goed mogelijk presenteren en het beste er uit halen. En bij sommige keurmeesters is dat "maar" een ZG. Maar als mijn hond en ik goed hebben geshowd ben ik tevreden. Zo heb ik ook wel eens flink gebaald toen we 1e en reserve werden maar we niet optimaal hadden geshowd :wink: En dat is een manier die prima werkt als je het type hond aanschaft dat het beste bij jou past en niet perse het meest geschikt is voor show. Coda bijvoorbeeld heb ik uitgezocht op functionaliteit. Ik wilde een hond die gezond gebouwd is en kan werken. Nu zit ze best goed in elkaar maar heeft niet een uitmuntend hoofd. Als die niet beter wordt met de tijd zal ze ook vast geen kampioen worden, prima toch? Ze vindt het showen wel erg leuk en ik ook.
v. 't Brabantse Bont
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun
Contacteer:

Ongelezen bericht door v. 't Brabantse Bont »

bandolero schreef:Goh ja...
Ik show wel graag, heel graag zelfs,
maar als mijn hond een Goed zou krijgen, blijft iedereen best uit mijn buurt de eerste uren :D
Gewoon omdat ik weet dat ze meer waard zijn dan die G, want een hond met een G, daar zitten grote fouten in.
Ik weet nochtans goed genoeg wat mijn honden "maar" waard zijn, ik ken hun negatieve punten beter dan eender ander ;-)
Maar goed, aan het einde van de rit blijft het toch de visie van die ene persoon, die ene dag.
Had even een naam er misschien bij moeten zetten, maar mijn reactie was gericht op TS. :wink:

Ik heb met Senna altijd U-tjes gehaald en in 3 shows meteen haar Nederlands Jeugdkampioenshap. Na haar nest een show gelopen waar ze in de open klassen een 1U kreeg en beste teef en BOB werd.
Met haar laatste show haalde ze ineens een G!!!! :O: Senna... die altijd U-tjes haalde. Hoe kan een U-hond nu ineens een G krijgen? Een ZG kan ik nog begrijpen. Nouja, Senna was absoluut niet het type v.d. KM. Er stond echt een rij aan kloontjes van elkaar die wel allemaal een U kregen en dat was een totaal ander type dan Senna.
Ik ben daarvan best wel over de zeik geweest destijds, omdat het ons allerlaatste show was (Senna is nu gecastreerd) en snap ook niet hoe er zo'n groot verschil kan zijn. Nu ondertussen vind ik het wel best. Het is gewoon een jury-sport. Honden die de ene week bij die KM een U krijgen, kunnen een paar weken later ineens een G krijgen bij dezelfde KM (en ja, dat gebeurd echt..., ook al zou het misschien niet moeten kunnen).

Dus ja, natuurlijk vind je het niet leuk en ben je er door van de leg, maar dit is al de tweede keer dat er iets is of gebeurd is, waar TS niet zo goed mee om lijkt te kunnen gaan. Het was meer bedoeld als 'lief' bericht.
Ik heb ooit eenzelfde opmerking gekregen en deed me wel min of meer beseffen dat showen inderdaad niet mijn ding is. (Hoewel ik het zo nu en dan ook nog wel eens doe met Dieke nu, maar dan alleen clubmatches, geen grote shows meer).
bandolero
Zeer actief

v. 't Brabantse Bont schreef: Had even een naam er misschien bij moeten zetten, maar mijn reactie was gericht op TS. :wink:
Ja dat weet ik wel, maar wou er gewoon ff op reageren ;-)

Goh ja, TS is ook nog nieuw in het showen he, gaandeweg leer je daar wel mee omgaan denk ik, of het is toch te hopen :p
Maeve
Zeer actief
Contacteer:

bandolero schreef: gaandeweg leer je daar wel mee omgaan denk ik, of het is toch te hopen :p
Dat hoop je dan maar :mrgreen: Ik kende (nu showt ze niet meer) iemand die letterlijk stampvoetend weg liep als ze geen BOB werd. En die showde toch al jaren (en won ook vaak). En met een beetje pech werd de hond die wel BOB werd nog ff zwart gemaakt via FB :piew:
bandolero
Zeer actief

Maeve schreef:
bandolero schreef: gaandeweg leer je daar wel mee omgaan denk ik, of het is toch te hopen :p
Dat hoop je dan maar :mrgreen: Ik kende (nu showt ze niet meer) iemand die letterlijk stampvoetend weg liep als ze geen BOB werd. En die showde toch al jaren (en won ook vaak). En met een beetje pech werd de hond die wel BOB werd nog ff zwart gemaakt via FB :piew:
sommigen leren het idd nooit...
Ik ben nog rap dan, na een jaar al zowat alles leren relativeren :mrgreen:
(en wegblijven bij keurders waarvan ik weet dat ik toch geen schijn van kans maak)
nathalie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kelpie en Weimaraner
Contacteer:

Ongelezen bericht door nathalie »

Ik denk dat als je zo aangedaan bent door een kwalificatie, je beter niet meer kunt showen.
Het is toch de bedoelimg dat je een leuke en gezellige dag hebt?

Ik show veel en vaak, ook amdere honden. Meestal met het hele goede resultaten. Zo goed als elke show eindigt in de erering. Dat is natuurlijk heel leuk. Twee keer een G gehad, 1x met Ush en 1x met mijn vast show hondje. Dat doet me na een minuut of wat helemaal niks meer..
Afbeelding
Tot ooit lieffie.. Ushi *01-04-10 †07-12-15
True love lives forever... Bowie, *15-12-94 † 26-07-10
Candy, voor altijd in mijn gedachten
http://www.greyblessings.nl
Eilfy
Zeer actief
Contacteer:

Ik moet zeggen dat ik enigszins negatief verrast ben door de reacties... met name degenen die noemen dat ik enorm aangedaan zou zijn door deze kwalificatie. Ik baal ervan, met name omdat het gevoel in de ring (het showen zelf ging namelijk echt heel goed) en de kwalificatie voor mijn gevoel zo ver uit elkaar liggen. Maar ik heb volgens mij ook al meerdere malen gezegd dat ik mij niet uit het veld laat slaan door één kwalificatie van één keurmeester op één bepaalde dag. Volgende keer een nieuwe show en nieuwe kansen.

Om nog een misverstand uit de wereld te helpen: ik had geen enkele illusie dat ik zou winnen... sowieso is Oryn geen hond die aan de lopende band met zekerheid Utjes binnen gaat halen. Hij komt nou eenmaal niet uit showlijnen. Daarbij had ik het al wel zover uitgezocht, dat ik al wist dat de kans dat Oryn überhaupt een U zou scoren bij deze KM zeer, zeer klein was, utopisch klein bijna. Ondanks dat toch ingeschreven en gegaan want ik was naïef genoeg om te denken dat honden die niet tot het type van de keurmeester behoren wel zouden worden gekeurd met de rasstandaard in gedachten. Dat gebeurde niet... Tsja, lullig. Weer wat geleerd, gebeurt me geen 2e keer.

@ v. 't Brabantse Bont: in DB baalde ik niet van het niet worden geplaatst in de erering maar wel van het feit dat er een hond grommend en happend achter mijn hond aan ging. Dat hielp zowel voor mij als voor Oryn niet echt mee om nog lekker een rondje te lopen of om hem nog goed te kunnen presenteren. Ik wist namelijk allang dat ik nooit zou winnen, er stond namelijk een juweeltje van een Barsoi ook in die ring! Dat ik dan baal dat er niet wordt ingegrepen terwijl zelfs in het publiek de mensen zagen wat er gebeurde... ik hoop dat dat mag. Dat is namelijk geen kwestie van wat de keurmeester mooi vindt, maar een kwestie van wat wil en niet hoort in een showring. En een hond die uitvalt hoort niet in de showring, noch in iedere andere vorm van hondensport (zolang hij niet onder controle gehouden kan worden dan).

@ nathalie: ik weet niet in hoeverre jij mijn andere posts hebt gelezen of dat je afgegaan bent op de reacties van (ruw weg) de laatste 4-5 posts, maar ik ben niet zo heel erg aangedaan hoor... ik baal en ik hoop dat dat mag. Al krijg ik wel een klein beetje het gevoel dat je, ongeacht wat je krijgt, juichend de ring uit moet en als je dat niet kan er maar mee moet stoppen want dan trek je het je teveel aan (overigens, dit is niet alleen naar jouw zo bedoeld alleen jij was de laatste, er zijn er meer die iets in deze richting hebben gezegd). Ik show voor de lol maar als je zo'n dubbel gevoel over houdt aan een keuring mag je dat wel uiten toch...? Al is die uiting lang niet altijd even genuanceerd, ik ben niet emotieloos vrees ik

Dit is overigens wat ik op de avond van de show op facebook heb gepost, ik hoop dat het wat meer duidelijk maak hoe ik erin sta en dat ik ook echt wel de positieve punten zie en dat ik echt geen klotedag heb gehad omdat ik toevallig een G heb gehad:
Ik ga zo het verslag uittypen maar wilde alvast even reageren
Ik baal, ik baal stevig van deze beoordeling. Met name omdat Oryn is afgerekend op kleur en dat voelt niet eerlijk. Wat dan weer wel leuk is: ondanks dat ze in Australië blijkbaar niks hebben met bruin, heb ik wel positieve punten in het keurrapport staan en daarmee was ik (met uitzondering van de winnaar denk ik, die had 1U) de enige van de honden die met een G de ring uit gingen.
Ik zou nu kunnen zeggen dat het weggegooid geld is, maar eigenlijk is het dat niet. Ik heb kennis gemaakt met de show wereld, een heel eigen wereldje. Het was een harde les maar ik heb wel in één klap geleerd om wel te kijken naar keurmeesters en niet heel naïef te denken dat er objectief gekeurd wordt, want dat is zeker niet zo. Daarbij heb ik van Oryn qua werken dingen gezien waar ik echt heel bij mee ben: ondanks alle afleiding (flitsende camera's, veel rare geluiden, veel mensen en honden langs de ring) was hij alleen maar bezig met wat hij moest doen en dat deed hij goed! Aangezien ik Oryn heb gekozen met de hoop dat hij een sportmaatje zou worden, ben ik daar heel erg blij mee. Want een sportmaatje is het zeker, hij gaat blind voor me en eigenlijk vind ik dat veel belangrijker. Dus wat iedereen ook zegt, uit Amerika, Australië, Nederland, België, Duitsland, Frankrijk etc. voor mij is Oryn de nummer 1. En als het in de show niks wordt, dan stoppen we daar mee en dan gaan we lekker verder met alle andere dingen die we leuk vinden
Meteen rectificatie: Oryn is niet alleen 'afgerekend op kleur' maar ook op zijn bouw en jeugdigheid in lichaam. En of ik echt de enige van de jeugdreuen was met wat positiefs weet ik niet 100% zeker, ik heb 3 van de 4 keurrapporten gelezen.

Eigenlijk wil ik hiermee ook de discussie sluiten. Ik kijk namelijk liever vooruit en dat is in dit geval de eendaagse Winner op 13 december. Ben erg benieuwd, weet nu in ieder geval wat ik kan verwachten. Oryn zal nog steeds erg jeugdig zijn dus grote kans dat ik daar weer een opmerking over ga krijgen. Ga in ieder geval weer voor een goede presentatie, liefst net zo goed als het in Bleiswijk voelde want daar ben ik nog steeds erg trots op :)
Eilfy
Zeer actief
Contacteer:

Inmiddels bijna een maand na Bleiswijk. De foto die we hebben laten maken (door een fotograaf, lang leve de gratis coupon) zou al boven m'n bed moeten hangen maar aangezien mijn vader dat moet doen en hij hem eigenlijk te mooi vindt om uit de woonkamer te halen, staat hij nog op de kast.

In die maand veel gelezen, gevraagd en geleerd. Nogmaals naar mijn vorige keurrapport gekeken en daar vooral de positieve dingen uitgehaald: het gangwerk en zijn expressie. Zijn jeugdigheid heb ik na wat objectiever kijken ook wel gezien. En dat is hij nog steeds, hij is zeker niet zo uitgezwaard als border collies uit andere lijnen. Ik vind hem wel wat beter in verhouding maar vergeleken wat er toen tegen mij in de ring stond, is hij nog steeds maar een iel menneke. Maar dat komt vanzelf.

Over twee weken gaan we weer een show lopen, deze keer de eendaagse Winner. Nu wel onderzoek gedaan naar de keurmeester: vrij onbekend nog in border land (van wat ik heb gezien/gelezen/gehoord). Wel een Nederlandse deze keer dus Oryn's lijn is hopelijk niet geheel onbekend & de kleur zou geen probleem moeten zijn. Maar of dat ook klopt, moeten we afwachten. Heb besloten om er een spetterend debuut op de Winner van te maken, ongeacht het resultaat. Hopelijk lukt het om te laten zien wat op de ringtraining echt met de week beter gaat!

Oryn staat in de jeugdklasse tegen 1 andere reu. In totaal zijn er 24 border collies ingeschreven.

Hier nog even de foto van Bleiswijk. Excuus voor het formaat, ik kreeg hem niet verkleind

Afbeelding
bandolero
Zeer actief

Re: Oryn's showthread (voorbereidingen eendaagse Winner)

Veel succes!

En wow, zo weinig BC's ingeschreven, had er meer van verwacht! (ook al is het "maar" de eendaagse)...
Ik ben helaas beide dagen niet ingeschreven. Ik ging enkel gaan indien Lana's fokster ook zou komen, maar aangezien beide keurders weinig ervaring hebben met Borders, heeft zij besloten van daarvoor geen zo'n verre trip (ze komt van Hongarije) te maken, wat ook heel begrijpelijk is.
Ik dus ook maar thuisgebleven :)
Klio is toch niets met een eventuele CACIB, want ik heb er al 2 in Nederland. Ik ga dus ook niet in de andere mensen hun weg gaan lopen en zo mogelijks hun kansen ontnemen.
bandolero
Zeer actief

Inge O schreef:
bandolero schreef: Klio is toch niets met een eventuele CACIB, want ik heb er al 2 in Nederland. Ik ga dus ook niet in de andere mensen hun weg gaan lopen en zo mogelijks hun kansen ontnemen.
dat vind ik altijd zo'n rare redenering waaruit ook duidelijk blijkt dat het showen alleen maar het verzamelen van zoveel mogelijk titels is, niet het vergelijken van je hond met liefst zoveel mogelijk andere honden om een correct beeld te krijgen van wat zijn sterkere en zwakkere punten zijn tov. de gemiddelde rasvertegenwoordiger.
Ja, ik kom het liefst op zoveel mogelijk shows,
maar ik ga ook andere mensen hun kansen op een punt niet gaan ontnemen,
dat zou grof zijn.
Is binnen ons ras (en wel in nog rassen neem ik aan) gewoon een kwestie van respect om andere mensen niet in de weg te gaan lopen op shows waar je zelf toch niets bent met hetgeen je eventueel kan halen.
Wanneer KLio internationaal kampioen is, kom ik met veel plezier terug op show in Nederland, want als ze dan een IB haalt, wordt die doorgeschoven naar de volgende in rij, wat wel netjes is!
Maeve
Zeer actief
Contacteer:

bandolero schreef:
Inge O schreef:
bandolero schreef: Klio is toch niets met een eventuele CACIB, want ik heb er al 2 in Nederland. Ik ga dus ook niet in de andere mensen hun weg gaan lopen en zo mogelijks hun kansen ontnemen.
dat vind ik altijd zo'n rare redenering waaruit ook duidelijk blijkt dat het showen alleen maar het verzamelen van zoveel mogelijk titels is, niet het vergelijken van je hond met liefst zoveel mogelijk andere honden om een correct beeld te krijgen van wat zijn sterkere en zwakkere punten zijn tov. de gemiddelde rasvertegenwoordiger.
Ja, ik kom het liefst op zoveel mogelijk shows,
maar ik ga ook andere mensen hun kansen op een punt niet gaan ontnemen,
dat zou grof zijn.
Is binnen ons ras (en wel in nog rassen neem ik aan) gewoon een kwestie van respect om andere mensen niet in de weg te gaan lopen op shows waar je zelf toch niets bent met hetgeen je eventueel kan halen.
Wanneer KLio internationaal kampioen is, kom ik met veel plezier terug op show in Nederland, want als ze dan een IB haalt, wordt die doorgeschoven naar de volgende in rij, wat wel netjes is!
Hoezo respect? :scratch: Als die honden van de concurrentie goed genoeg zijn loop jij toch niet in de weg?
Kijk, of je ziet het als een wedstrijdsport of niet. En als je dat wel doet heb je dus concurrenten en moet je niet zeuren over respect en elkaar in de weg lopen, dan is het geen wedstrijdsport meer. Of je moet je niet druk maken als je een titel niet (snel genoeg) haalt omdat je er geen wedstrijdelement in ziet.
bandolero
Zeer actief

Maeve schreef: Hoezo respect? :scratch: Als die honden van de concurrentie goed genoeg zijn loop jij toch niet in de weg?
Kijk, of je ziet het als een wedstrijdsport of niet. En als je dat wel doet heb je dus concurrenten en moet je niet zeuren over respect en elkaar in de weg lopen, dan is het geen wedstrijdsport meer. Of je moet je niet druk maken als je een titel niet (snel genoeg) haalt omdat je er geen wedstrijdelement in ziet.
Het is voor mij ook geen wedstrijdsport.
Het proberen halen van titels is iets leuk dat erbij komt, lukt het niet, pech, dan misschien een volgende keer wel.
Kijk, het is gewoon iets wat binnen ons ras als not-done beschouwd wordt. Je steekt andere mensen geen loef af, en dan doen zij dat ook niet bij u. Er zijn genoeg honden die ongeveer aan elkaar gewaagd zijn, dus als jij toch niets bent met het punt, kan je het toch evengoed aan de andere gunnen die er wel iets mee is?
Triestig als je daar als mens niet toe in staat bent :wink:
Showen blijft voor mij op de eerste plaats een hobby, en daar heb ik dan liever vrienden in, en kom ik liefst met de meeste mensen overeen, ipv iedereen tegen mij op te zetten door zo te gaan redenen als jij doet.
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie

Ongelezen bericht door Machie »

Voor mij was showen dus wel gewoon zo snel mogelijk die punten halen :F:
Schreef de fokker van Dumas in, deed ik het niet. Ik vind showen een beetje duur voor 3 regels keurrapport met een meninkje van een een of andere keurmeester :F:
Maeve
Zeer actief
Contacteer:

bandolero schreef:
Maeve schreef: Hoezo respect? :scratch: Als die honden van de concurrentie goed genoeg zijn loop jij toch niet in de weg?
Het is voor mij ook geen wedstrijdsport.
Het proberen halen van titels is iets leuk dat erbij komt, lukt het niet, pech, dan misschien een volgende keer wel.
Kijk, het is gewoon iets wat binnen ons ras als not-done beschouwd wordt. Je steekt andere mensen geen loef af, en dan doen zij dat ook niet bij u. Er zijn genoeg honden die ongeveer aan elkaar gewaagd zijn, dus als jij toch niets bent met het punt, kan je het toch evengoed aan de andere gunnen die er wel iets mee is?
Triestig als je daar als mens niet toe in staat bent :wink:
Showen blijft voor mij op de eerste plaats een hobby, en daar heb ik dan liever vrienden in, en kom ik liefst met de meeste mensen overeen, ipv iedereen tegen mij op te zetten door zo te gaan redenen als jij doet.
Nou, wij maken die regels niet maar hebben ook geen hekel aan elkaar hoor :mrgreen: Dat maakt het toch juist spannend, twee honden die aan elkaar gewaagd zijn? Ik vind dat niet gemeen ofzo hoor, je schrijft in en soms win je en soms niet. En als ik dan eens niet win word ik niet kwaad op de winnaar omdat die heeft ingeschreven :scratch:

Ik vind het wel grappig, handlers die klagen dat keurmeesters niet 100% objectief (kunnen) zijn maar zelf willen ze ook graag wel zoveel mogelijk invloed hebben :wink:
Eilfy
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:
bandolero schreef: Kijk, het is gewoon iets wat binnen ons ras als not-done beschouwd wordt.
wat is het showwereldje toch een uhh...raar wereldje (heb mezelf eventjes verplicht om een eufemisme te gebruiken :oeps: ).
Moet zeggen dat ik dit ook wel dacht...

Ik zie showen ook niet als een sport. Ik wil Oryn vergelijken met zoveel mogelijk andere honden. Natuurlijk hoop ik dan op een goede beoordeling en kan ik balen van een (in mijn ogen) slechte beoordeling. Maar als ik weet dat ik een goede hond in huis heb, zou ik die juist willen vergelijken met zoveel mogelijk andere honden. Want (en dat is dan mijn redenatie) hoe vaker je wint, des te sterker jouw hond is in de show wereld. Zo werkt het volgens mij in andere sporten ook, ik hoor nooit iemand zeggen: "Ik schrijf me niet in voor die behendigheidswedstrijd omdat ik toch wel weet dat ik win en ik wil anderen niet in de weg lopen".

Maar goed, zo maakt iedereen zijn keuze :) Oryn is (nu) geen hond die kampioenspunten voor iemand z'n neus weg gaat kapen. Tenminste, dat verwacht ik niet.
Eilfy
Zeer actief
Contacteer:

En toen zat de Winner (okay, de eendaagse dan) er al weer op... Ik zag er best wel tegenop. Toch een beetje bang om weer teleurgesteld met een G de ring uit te moeten. Voor mij wordt Oryn er niet minder om maar het voelde wel heel dubbel. Enfin, net als dat één zwaluw geen zomer maakt, maakt één vlokje sneeuw geen winter dus vandaag in de herkansing!

Achteraf gezien ben ik dolblij dat ik gegaan ben, ondanks de spanning en stress (die ik overigens al vlug heb, ik ben een beetje een stresskip :engel: ). Oryn reageert op die stress en dingen die hij normaal spannend vindt, maar wel gewoon doet gaan niet als ik dan ook nog eens anders ben. Dus staan voor het betasten was geen succes in eerste instantie. Gelukkig nam de keurmeester de tijd om hem gerust te stellen en rustig te betasten. Na het betasten mochten we zelfs een keer extra heen en weer lopen waardoor de ergste stress er bij mij weer af was (vraag me niet waarom) en het los staan een stuk beter ging. Het gangwerk ging, zoals eigenlijk altijd, erg goed. Dat vindt hij ook erg leuk om te doen, meestal betekent dat een hoge staart maar zelfs die hield hij vandaag keurig laag!

Ik stond met nog een reu in de ring, 2 maanden jonger dan Oryn maar duidelijk een ander type (meer showlijn). Ik had al niet de illusie dat ik daar boven geplaatst zou worden maar daar ging het mij niet om. Ik hoopte vooral op een mooie kwalificatie voor Oryn. En die kwam er: 2 ZG! De keurmeester legde uit dat de combinatie van zijn onzekerheid, een niet optimale vachtconditie en gewoon nog een jeugdige hond hem vandaag een ZG opgeleverd hebben, maar dat hij wel alles in zich heeft om uit te groeien tot een mooie hond. En daar was geen speld tussen te krijgen, ik was ook erg blij met deze eerlijke beoordeling.

Het keurrapport:
11 maanden, nog wel onzekere jonge reu die zeer alert is op alles wat er om hem heen gebeurt.
Mannelijk hoofd met juiste verhoudingen, oog wat rond, staande oren, volledig scharend gebit.
Prima bovenbelijning en voorborst. Nette hoekingen voor en achter. Voldoende bone.
Gaat vlot met een nette staartdracht. Vacht vandaag niet in optimale conditie.
Als hij zijn onzekerheid overwint zou dat het totaalbeeld net dat beetje extra geven.

Kwalificatie: Zeer Goed - 2e plaats
Ik ben erg blij met dit rapport. En blij met Oryn dat ben ik al heel erg lang dus dat scheelt :) Oryn ligt nu lekker naast mij te snurken, moe van alle indrukken van vandaag en waarschijnlijk vooral moe van mijn gestress. Daar moet ik echt nog aan gaan werken, ik hoop eigenlijk dat deze beoordeling mij meehelpt wat meer vertrouwen te krijgen in Oryn en mijzelf als combinatie. Natuurlijk zou ik hem door iemand anders kunnen laten showen, ik denk dan dat hij beter zou lopen, maar ik vind het ontzettend leuk om te doen. Daarbij leer je je hond op een andere manier kennen... en jezelf ook!
bandolero
Zeer actief

Re: Oryn's showthread (Eendaagse Winner - Resultaat)

Gefeliciteerd!!!!
Komt wel helemaal goed :)

(en heb al gehoord dat Jason BOB is geworden, woehoe voor Jasonneke <3 :p)
Coockie
Zeer actief
Mijn ras(sen): jachthonden + mix Border C

Ongelezen bericht door Coockie »

Mooi resultaat . Nu weet je waar je aan moet werken en als Oryn snapt dat betasten best leuk kan zijn, zijn jullie al een hele stap verder . Succes verder .
Eilfy
Zeer actief
Contacteer:

Dank jullie wel :)

Ja we moeten inderdaad aan het betasten werken. Alhoewel het vandaag bij het examen gehoorzaamheid dan weer wel erg goed ging. Ik houd hem dan wel vast (hand in halsband, hand onder buik) maar hij laat het toe en blijft staan. Dus denk dat ik het ook vooral bij mezelf moet zoeken: meer vertrouwen, minder stress.

Volgende week naar Cuijk, ben benieuwd hoe het ons daar zal vergaan. Maar als het weer een ZG wordt, teken ik ervoor!
bandolero
Zeer actief

Eilfy schreef: Volgende week naar Cuijk, ben benieuwd hoe het ons daar zal vergaan. Maar als het weer een ZG wordt, teken ik ervoor!
Het zou meer haar type moeten zijn.
Heel veel showlijnen zullen er normaal gezien in alle geval niet aanwezig zijn. lol

Maar het wil ook niet zeggen omdat hij nu in jeugd vaker ZG haalt, dat hij het nooit goed zal kunnen doen.
Zou hem dan eerder wat tijd geven om verder uit te bouwen.
Eilfy
Zeer actief
Contacteer:

bandolero schreef:
Eilfy schreef: Volgende week naar Cuijk, ben benieuwd hoe het ons daar zal vergaan. Maar als het weer een ZG wordt, teken ik ervoor!
Het zou meer haar type moeten zijn.
Heel veel showlijnen zullen er normaal gezien in alle geval niet aanwezig zijn. lol

Maar het wil ook niet zeggen omdat hij nu in jeugd vaker ZG haalt, dat hij het nooit goed zal kunnen doen.
Zou hem dan eerder wat tijd geven om verder uit te bouwen.
Klopt, hij heeft tijd nodig en wie weet haalt hij dan ooit nog een keer een Utje binnen. Mocht dat ooit gebeuren, ben ik waarschijnlijk van de wereld zo blij haha! Wat ik nu bedoel is: als hij in de jeugdklasse ZG blijft halen, dan ben ik dik en dik tevreden.

Mocht Cuijk ook goed gaan (als in: geen vervelende ervaringen & een goed gevoel) wil ik mij inschrijven voor Leiden, Arnhem en de Joe Kat show. Je hebt toevallig geen ervaring met de keurmeesters die daar keuren Bandolero? :mann: Goes staat trouwens ook nog op mijn lijstje en ik moet nog kijken naar andere shows... maar van nog niet alles is de keurmeester bekend (en er zijn blijkbaar ook CAC/CACIB shows die niet op de RvB agenda staan?)
bandolero
Zeer actief

Eilfy schreef: Mocht Cuijk ook goed gaan (als in: geen vervelende ervaringen & een goed gevoel) wil ik mij inschrijven voor Leiden, Arnhem en de Joe Kat show. Je hebt toevallig geen ervaring met de keurmeesters die daar keuren Bandolero? :mann: Goes staat trouwens ook nog op mijn lijstje en ik moet nog kijken naar andere shows... maar van nog niet alles is de keurmeester bekend (en er zijn blijkbaar ook CAC/CACIB shows die niet op de RvB agenda staan?)
Nee, ken ze niet. Rutten wel van naam, maar ik weet niet hoe hij keurt.
Ik moet nog beslissen of we naar Nederland gaan komen met ons jeugdhondje (teefje) of niet...
Plaats reactie

Terug naar “Show”