Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

wat een gezeik allemaal

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Kat1
Zeer actief
Mijn ras(sen): American Akita
Aantal honden: 1

Re: wat een gezeik allemaal

Ongelezen bericht door Kat1 »

Mede dankzij hondeneigenaren zoals jij, TS, heb ik soms de grootste moeite met Aiko. Ik heb heus van alles gedaan wat in mijn macht lag om goed met hem te kunnen lopen, want hij is zeker geen gemakkelijke hond. Mijn hond is NIET altijd hondsociaal, er zijn echt maar enkele uitzonderingen waarmee hij speelt.

Veel eigenaren laten hun honden, ondanks herhaaldelijk waarschuwen op Aiko afstormen terwijl hij aan de lijn loopt. Het gevolg is, dat hij als een randdebiel zichzelf op de grond neerkwakt, en als een raket op de hond afschiet. Hij doet dan niks, als ik vlug ben, want zijn gepats kan dan zeer uit de hand lopen, dus NEE! Niemand beslist voor mij, of mijn hond dat hij maar met een andere hond moet spelen.

(Even voor alle duidelijkheid, dit is een zeer rottige eigenschap van hem, die ik er maar niet uit krijg. :mep: We hebben uiteraard erg veel tijd in de opvoeding gestoken, ook buiten, maar buiten blijft hij met vlagen gewoon een kwal. We blijven gewoon trainen met hem, maar het is erg frustrerend als Aiko op goedkomende weg is, en zo'n *&^% eigenaar het weer verknald. Meerdere keren gebeurd, en ECHT niet leuk)
Laatst gewijzigd door Kat1 op 21 okt 2013 23:36, 1 keer totaal gewijzigd.
lieveheersbeestje83
Zeer actief
Mijn ras(sen): Middenslag Poedel

Ongelezen bericht door lieveheersbeestje83 »

Van dierenartspraktijk Any Animal, de directe linkt werkt niet.
" Hij wil alleen maar spelen ! " en de onbedoelde gevolgen....

Niet alleen honden die bijten zijn gevaarlijk voor omstanders maar ook honden die "alleen maar willen spelen" kunnen veel schade bij soortgenoten aanrichten.

Veel eigenaren van een (over)enthousiaste hond realiseren zich dat niet. Zien er geen kwaad in dat hun super lieve hond spelend op een andere hond afgaat.
De gevolgen zien wij weer in de dierenartsenpraktijk......
- Kleinere honden die beschadigd zijn geraakt
- Oudere honden die beschadigd zijn geraakt
- Jonge honden die beschadigd zijn geraakt
- Niet optimaal gezonde honden die beschadigd zijn geraakt

Vorige week hebben wij een jonge hond van nog geen 6 maanden moeten opereren aan de knie.
Een andere hond van gelijke grote ging zo over enthousiast met deze jonge hond spelen en sprong achter elkaar op de achterhand van deze jonge hond.
Resultaat: kapotte achterste kniebanden en beschadiging aan het knie gewricht.

Operatie is geslaagd maar de eigenaren zijn er nog lang niet!
U kunt zich wel bedenken dat een jonge hond die nu volledig rust nodig heeft voor herstel knie he-le-maal knettergek wordt van de verplichte hokrust.
Straks mag er rustig aan opgebouwd worden met beweging maar dan voorlopig aan de lijn. Het blijft de eerste maanden spannend...........

Wat een enorm dilemma! Een jonge hond moet opgevoed worden, buiten kunnen rennen, leren, de wereld ontdekken enz. en niet beperkt worden in zijn bewegingen zowel lichamelijk als geestelijk!
Deze hond moet dat wel puur om de knie de kans te geven om goed te kunnen genezen omdat de hond nog heel veel jaren voort moet met deze knie.

Tja... dan heb je als eigenaar niets dat een andere hondeneigenaar je verteld "hij wil alleen maar spelen"
Afbeelding
------Groetjes Prana-----
lets have fun

Ongelezen bericht door lets have fun »

willem schreef:Jullie hebben het denk nog nooit zo druk gehad met reageren, 3 pagina's (65 ber.) in korte tijd, mijn god.
Het is nu bedtijd maar even heel kort; mijn hond aan de lijn of eerst vragen of ie mag spelen of continu onder appél. Hoe hebben jullie dat met jullie kinderen in een speeltuin of gelijk soortig aangelegenheden.
Wordt vervolgt.
In de speeltuin mogen mijn kinderen ook niet boven op andere kinderen duiken, lastig vallen, speeltjes afpakken, er achter aan hollen terwijl wij de andere kant op gaan enz. Gemeen van mij he? :jank: Eigenlijk ben ik maar een rotmoeder :jank:
Anja
Zeer actief
Mijn ras(sen): Oudduitse herder en Chihuahua
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Anja »

willem schreef:Jullie hebben het denk nog nooit zo druk gehad met reageren, 3 pagina's (65 ber.) in korte tijd, mijn god.
Het is nu bedtijd maar even heel kort; mijn hond aan de lijn of eerst vragen of ie mag spelen of continu onder appél. Hoe hebben jullie dat met jullie kinderen in een speeltuin of gelijk soortig aangelegenheden.
Wordt vervolgt.
Juist! Dat is de goede manier :ok:
Ik heb 2 hele kleine hondjes die beide niet zitten te wachten op aanstormende honden. En ik zeker niet.
Ik til ze dan ook heel vaak op als ik weer zo'n idioot tref die denkt dat poekie alles mag omdat het nou eenmaal losloopgebied is.
En ik ben ook niet te beroerd om de verveel een schop voor zijn kop te geven als hij aan de gang blijft en de baas niet ingrijpt. Opzouten!!
En honden kan je niet vergelijken met kinderen, dus hoe iemand dat ( wat eigenlijk? ) gedaan heeft met zijn kinderen heeft hier niets mee te maken.
Afbeelding
Hanna - Mica - Jop
billy
Erelid
Mijn ras(sen): Fox en Duitse Jacht terrier

Ongelezen bericht door billy »

semmyboy schreef:Ik heb een hele boel schijt aan dat soort lui gekregen, en af en toe kom ik strond te kort!
Bij ons geld het na 1 oktober een losloopgebied voor honden!
Met mijn herder kom ik ook genoeg miep kniepied tegen die hun bange keffer op tillen.
Wij zeggen al voor de grap onze rode loper word weer uit gelegd, iedereen gaat weer aan de kant.
Als mijn hond vals zou zijn, zou ik er niet lopen.
Maar mijn hond is hartstikke lief, hij benaderd andere honden rustig, en als ze naar hem blaffen loopt hij er met een grote boog omheen.
Ik zou zeggen laat ze maar lekker gaan, trek je er niets van aan. Want als jou hond vals zou zijn had je er toch niet gelopen?
En roep je je hond dan ook terug als een ander er niet van gediend is :19:

Je kan nu eenmaal je hond niet zomaar losgooien en ze het zelf laten uitzoeken, en als dat wel mag dan ga ik morgen ook lekker op pad met Baco :mrgreen:
Afbeelding
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

Grappig dat mensen hier vooral een contactverbod tussen loslopende honden propaganderen :80:
Gelukkig kom ik jullie op wandeling nooit tegen, blijkbaar. Want ik krijg nooit negatieve reacties op mijn enthousiaste puber, die graag contact maakt met vreemde honden.
billy schreef:
Je kan nu eenmaal je hond niet zomaar losgooien en ze het zelf laten uitzoeken, en als dat wel mag dan ga ik morgen ook lekker op pad met Baco :mrgreen:
Oh dat gaat hier heel best eigenlijk.
Laatst gewijzigd door Paisley op 22 okt 2013 00:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
kipo
Zeer actief

Ongelezen bericht door kipo »

billy schreef:
En roep je je hond dan ook terug als een ander er niet van gediend is :19:

:schrik: Gelukkig loopt meneer kipo morgen met Pol
:engel:
Nanna schreef:
Boerenfoxfan schreef: Maar daar is op verschillende manieren te reageren, zonder die kleine hond oppermachtig te maken. Alleen al bij de hond knielen, helpt enorm, ook om andere honden op afstand te houden. Dat was in elk geval mijn strategie toen mijn honden nog pups waren en dat is steeds goed gegaan.
Ik kniel niks, met die ouwe brakke knieën. Ik til Simone op als er een ongeleide idioot nadert. :pffff: En de hond die het dan voorts wáágt om tegen me op te springen zal dat bezuren.
:ok: Ik heb er totaal geen behoefte aan om door een ongeleid projectiel omver gelopen te worden en als ik naast mijn hondje kniel gebeurt dat gemakkelijker dan wanneer ik rechtsta.
Esther12
Zeer actief
Mijn ras(sen): Lagotto Romagnolo

Ongelezen bericht door Esther12 »

Nanna schreef:
willem schreef: mijn hond aan de lijn of eerst vragen of ie mag spelen of continu onder appél. Hoe hebben jullie dat met jullie kinderen in een speeltuin of gelijk soortig aangelegenheden.
Waar slaat dát nou weer op.
Hoe jij het ziet, maar dan vermenselijkt, is dat het OK zou zijn als een jonge vent op een oude dame met rollator afrent en haar dan rollebollend op de rug springt, ondertussen krijsend "zullen we even gaan joggen?"
Of dat een volwassen vent op een klein kind afstiert en het finaal overhoop rent omdat dat 'zo leuk' is. :piew:

Er is niks mis mee dat je hond met een andere hond speelt, maar dan wèl pas nadat geverifieerd is met de eigenaar of dat wel kan en mag.
Ah dank je, dat scheelt mij typen.
moniek&bo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden retriever

Ongelezen bericht door moniek&bo »

Ik hoop dat TS hier iets van opsteekt en eens goed nadenkt over zijn eigen gedrag.

Als ik wandel heb ik een godsgruwelijke hekel aan zulke eigenaren. Ik snap niks van die gedachtegang en vind het echt belachelijk asociaal!

Heb al veel honden bij Bo (die soms hondagressief is) weggetrapt die 'er volgens de eigenaar wel achter komt als die van mij niet wil spelen'.
Nou dat leert ie maar mooi ergens anders, anders heeft Bo het gedaan als er gaten vallen en dat wil ik niet.

Ook met Max (supersociale golden) vind ik het vervelend als andere honden ongevraagd op af komen stormen als ik met hem aangelijnd wandel.
Ik probeer hem te leren niet overal op af te stormen en dat is nogal lastig met een hond om je heen die niet naar zijn baas luistert en zijn gang mag gaan.
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

Doet er eens een informatief filmpje bij

http://www.youtube.com/watch?v=9Az6K1wZGb8
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

Paisley schreef:Grappig dat mensen hier vooral een contactverbod tussen loslopende honden propaganderen :80:
Gelukkig kom ik jullie op wandeling nooit tegen, blijkbaar. Want ik krijg nooit negatieve reacties op mijn enthousiaste puber, die graag contact maakt met vreemde honden.
billy schreef:
Oh dat gaat hier heel best eigenlijk.
Zo zwart-wit is het gewoon niet. Maar net als dat bij contact met mensen al te enthousiast gedrag vaak niet op prijs wordt gesteld, vinden veel honden onbesuisd gedrag ook niet fijn. Net als er heel veel verschillende rassen zijn, is er ook heel veel verschillende soorten communicatie bij deze rassen.
Zo willen de meeste herdersoorten eerst eens even beleefd snuffelen (en dan niet gelijk een onbeleefde snoet onder de staart!) en zal een gemiddelde labrador gezellig willen beuken en willen windhonden alleen maar rennen en geen lichamelijk contact.
Onbesuisd gedrag kan gevaarlijk zijn bij veel kleinere rassen en oude of zwakkere honden omdat het blessures oplevert.
Daarnaast zijn er rassen die helemaal niet van sociaal gedrag houden. Veel molossers, berghonden en een aantal oosterse rassen hebben daar helemaal geen behoefte aan.
Dat zit in hun aard en een verantwoordelijke eigenaar houdt rekening met de aard van de hond.

Zoals ik al eerder schreef: ik heb ontzettend lieve en sociale honden die genieten van sociale interactie met andere honden. Maar met beleid, want ik heb twee oude mutsen die het lichamelijke spel gewoon niet meer aankunnen en ik heb geen zin om hun eerder dan strikt noodzakelijk voor de finale spuit naar de da te brengen. :wink:

Een heel goed artikel is dit artikel van Suzanne Clothier: http://www.suzanneclothier.com/de-artik ... %9D-zeggen
Afbeelding
lieke
Zeer actief
Contacteer:

O ja, en nog even een aanvulling: ik zie gewoon heel veel mensen die gewoon niet beseffen dat hun hond helemaal niet 'alleen maar wil spelen', maar gewoon ronduit lomp en onbeleefd is.
Wat als jij op straat met een onbekend iemand spreekt die iedere keer een stapje dichterbij komt en uiteindelijk zowat neus aan neus met jou staat?
Dat vind jij toch ook niet fijn? Een hond heeft net als een mens óók een persoonlijke ruimte.
Afbeelding
Pakdebal

Ongelezen bericht door Pakdebal »

Paisley schreef:Grappig dat mensen hier vooral een contactverbod tussen loslopende honden propaganderen :80:
.
is als een rode draad door heel het forum te vinden , Ik had er ook geen last van als mijn hond ergens kwam buurten, geen commentaar op gehad

maar .? ..... andersom is het toch anders , ik had ook soms de zenuwen als er een grote herder loslopend op de mijne af kwam stormen

je maakt al van te voren voor je eigen hond een selectie , zo van : " die niet " en " die wel " .

en als " die niet " er toch aan komt ? :schrik:

lieke schreef:Wat als jij op straat met een onbekend iemand spreekt die iedere keer een stapje dichterbij komt en uiteindelijk zowat neus aan neus met jou staat?
Dat vind jij toch ook niet fijn? Een hond heeft net als een mens óók een persoonlijke ruimte.
nooit dieren met mensen vergelijken , ze zijn namelijk totaal verschillend . :roll:
Paisley
Zeer actief

lieke schreef: Een hond heeft net als een mens óók een persoonlijke ruimte.
Dat klopt. Maar ik wil niet alles gaan regisseren. Als mijn hond op een herder af loopt, dan ziet ze aan de lichaamshouding van de herder al dat ze moet indammen. En ze doet dit ook, niet omdat ík haar heb geleerd om dat te doen (dat heb ik niet) maar omdat ze de taal van honden onderling kent. Dat leert een hond naar mijn mening niet wanneer hij het eerste jaar alleen maar aan de lijn worden uitgelaten, omdat hij nog niet genoeg onder appel staat.
Als ze een lab tegen komt van dezelfde leeftijd, dan is de kans groot dat ze binnen een paar seconden al bovenop elkaar springen.

Maar dat vind ik geen probleem. Ik vind sociale vaardigheden belangrijker dan appèl.
Met goede sociale vaardigheden valt een hond geen kleine, zwakke, oude, agressieve of ongeïnteresseerde honden lastig.

Natuurlijk was ik wel voorzichtiger toen ze nog klein en kwetsbaar was, want je kunt niet vertrouwen op de sociale vaardigheden van honden die je niet kent, maar inmiddels weet ik dat ze zich heel goed red en dat ze ook andere honden niet terroriseert.

Pakdebal schreef: maar .? ..... andersom is het toch anders , ik had ook soms de zenuwen als er een grote herder loslopend op de mijne af kwam stormen
Ik niet. Hier in de stad zijn veel staffords en die spelen op een hele intense manier waar mijn hond niet in mee kan. Dat heeft ze nu prima leren aanvoelen en ik hoef er nooit tussen te komen. Als ze het niet wil, komt ze naar mij toe en dan druipen honden al gauw af.
Afbeelding
lieke
Zeer actief
Contacteer:

Paisley schreef:
Dat klopt. Maar ik wil niet alles gaan regisseren. Als mijn hond op een herder af loopt, dan ziet ze aan de lichaamshouding van de herder al dat ze moet indammen. En ze doet dit ook, niet omdat ík haar heb geleerd om dat te doen (dat heb ik niet) maar omdat ze de taal van honden onderling kent. Dat leert een hond naar mijn mening niet wanneer hij het eerste jaar alleen maar aan de lijn worden uitgelaten, omdat hij nog niet genoeg onder appel staat.
Als ze een lab tegen komt van dezelfde leeftijd, dan is de kans groot dat ze binnen een paar seconden al bovenop elkaar springen.

Maar dat vind ik geen probleem. Ik vind sociale vaardigheden belangrijker dan appèl.
Met goede sociale vaardigheden valt een hond geen kleine, zwakke, oude, agressieve of ongeïnteresseerde honden lastig.
Pakdebal schreef: maar .? ..... andersom is het toch anders , ik had ook soms de zenuwen als er een grote herder loslopend op de mijne af kwam stormen
Ik niet. Hier in de stad zijn veel staffords en die spelen op een hele intense manier waar mijn hond niet in mee kan. Dat heeft ze nu prima leren aanvoelen en ik hoef er nooit tussen te komen. Als ze het niet wil, komt ze naar mij toe en eigenlijk druipen honden dan al gauw af.
Ik geloof dat je niet begrijpt wat ik wil zeggen.
Mijn honden lopen altijd los. Nou ja, Bonnie niet in een woonwijk omdat ze op katten jaagt, maar Kyra en Lyndie hebben in hun leven geloof ik 10 keer een riem om gehad.
Die vinden hond-hond contacten hartstikke leuk. Behalve, let op: als het onstuimig op hun af stuiterende grote puberhonden zijn. Dat vinden ze NIET leuk.
Niet toen ze nog jong waren en zeker nu niet aangezien ze krakkemikkig zijn en van een licht duwtje al op de grond vallen.
Ik moedig sociale contacten altijd aan. Mits het om beleefde honden gaat. Niet als het om Lompe en Onbeleefde honden gaat want dan bescherm IK ze, want dat kunnen ze zelf niet (meer).

Als jouw Paisley scherp inschat of andere honden haar toenadering op prijs stellen, dan is er toch niks aan de hand? Mijn betoog ging om het verhaal van TS. Dáár ben ik het gewoon niet mee eens.
Als in helemaal niet. :wink:
Afbeelding
Lief
Zeer actief
Mijn ras(sen): Alaska Malamutes
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lief »

Met mijn honden mag je hond spelen hoor Willem, het kan zijn dat hij wat beschadigt raakt, maar dat merkt hij dan snel genoeg toch?

Omdat je een grote sterke hond hebt denk je er misschien niet zo over na wat de gevaren zijn voor kleine en of anderszins breekbare honden. Ik maak me ook niet zo snel zorgen over mijn eigen honden in dat opzicht.
Als jij echter de eigenaar zou zijn van het kleinere hondje had je ook met samengeknepen billen gestaan als er zon tank van en hond op je af komt denderen. Je maakt het de mensen moeilijk om dan nog vriendelijk te kunnen reageren.
Het kost niets om even je hond bij je te houden en daarna te checken of er gespeeld kan worden en het levert jouw Dirk waarschijnlijk meer speelmaatjes op dan dat het gewoon laten gaan doet.
Echt, het kan ook met lompe Malamutes, dus met een hond waar zoveel herder in zit moet het helemaal niet moeilijk zijn.
Paisley
Zeer actief

lieke schreef:
Als jouw Paisley scherp inschat of andere honden haar toenadering op prijs stellen, dan is er toch niks aan de hand?
Ik vind ook van niet :) Maar als ik de reacties hier lees, dan vinden veel mensen het al vervelend dat er uberhaupt toenadering plaatsvindt, ook al duurt deze kort en is geen van de honden onjuist behandeld door de ander.
Afbeelding
WillieH
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door WillieH »

Ik ben het eens met wat de meeste zeggen, maar wellicht een andere invalshoek voor de TS is, stel dat jouw hond een keer de verkeerde hond tegen komt. Ondanks dat je een indrukwekkende waarschijnlijk sterke hond hebt is er altijd een baas boven baas. Als dat baasje dan ook niet zijn hond onder appél heeft staan en hij verwondt jouw hond dan ben je daar mooi lekker klaar mee.
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone

Ongelezen bericht door Gollum »

Paisley schreef:

Natuurlijk was ik wel voorzichtiger toen ze nog klein en kwetsbaar was, want je kunt niet vertrouwen op de sociale vaardigheden van honden die je niet kent, maar inmiddels weet ik dat ze zich heel goed red en dat ze ook andere honden niet terroriseert.

Ik niet. Hier in de stad zijn veel staffords en die spelen op een hele intense manier waar mijn hond niet in mee kan. Dat heeft ze nu prima leren aanvoelen en ik hoef er nooit tussen te komen. Als ze het niet wil, komt ze naar mij toe en dan druipen honden al gauw af.
Dat ben ik niet helemaal met je eens. Ik had een jonge hond die -aan de andere honden te zien- totaal niks snapte van hondentaal. En ook nog eens achter alles aan ging wat hard langskwam. Die heeft echt wel het grootste gedeelte van haar eerste jaar aan de lijn gelopen hoor, dat moest ik allemaal regisseren. Als ze het zelf verzon werd ze meestal gelijk gegrepen :ugh:
Dus heeft mijn hond alleen op mijn voorwaarden en alleen met de honden van mijn keuze kennis mogen maken. En de hondentaal beheerst ze inmiddels uitstekend, honden waar ik een blokkie voor om zou gaan mijd ze en met honden waar ik bij denk dat die wel eens leuk voor haar zouden kunnen zijn speelt ze. Maar het grootste gedeelte van de tijd gaat ze haar eigen gang of met Mika.

En als er een grote bouvier tussen zou springen breekt de hel los bij Mika dus die zou ik heel snel een enkeltje baas sturen.
Dee
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zwitserse witte herder en een Roemeens meisje

Ongelezen bericht door Dee »

Ik ben het wel eens met de meeste reacties, maar als ik hier op het strand ga wandelen verloopt het allemaal toch wel iets relaxter dan wat ik hier allemaal lees.
Figo was zo'n hond die overal op afstoof, ik vind dat niet gewenst om eerder in dit topic genoemde redenen. Ik wil niet dat een ander last heeft van mijn hond, of dat het verkeerd uitpakt omdat een andere hond niet van zijn enthousiasme gediend is.

Ben daar ook hard mee aan het werk en als ik op tijd reageer houd hij ook in. Ook is hij steeds beter terug te roepen. Meerendeel van wat ik hier op het strand meemaak, laat de honden nogal vrij. Dan laat ik Figo redelijk vrij. Hij moet niet op anderen afdenderen. Maar staan er mensen die alles maar laten gaan en het oogt ok, dan mag Figo van mij wel, beleefd, zich mengen.

Maar ik kijk behalve naar mijn hond, ook naar wat we naderen. Hond, baas, hoe hun daar lopen. Bij aangelijnde honden lijn ik Figo ook even aan.
Bij hele kleine hondjes doet hij heel bedeesd. 6 van de 10 keer reageren die juist fel, dan kiest Figo het hazenpad.

Ik vind wel dat je zo'n drukbezocht strand ( in mijn geval, t Erkemeder hondenstrand ) alleen op moet zoeken als je hond hondsociaal is.
Als ik een hond zou hebben die af en toe zou happen bijvoorbeeld, zou ik daar niet heen gaan.

Wij zijn samen nog hard aan het werk, en het komt een enkele keer wel voor dat hij niet gelijk meekomt. Maar ik probeer zeker wel rekening te houden met de andere wandelaars. En ik hoop dat die mensen dat ook zien, dat we er wel mee bezig zijn. Ik hou altijd rekening met andere mensen/ honden.
Soms krijg je een chaggo hoofd, ja nou sorry dan. Had dan in bed gebleven.
Canecorsosultan
Zeer actief
Mijn ras(sen): Cane Corso
Contacteer:

Ongelezen bericht door Canecorsosultan »

Mijn grote honden (de ene 40kg en de ander 50kg) mogen gewoon niet, als in NIET met kleine honden spelen. Moet er niet aan denken dat zij in hun enthousiasme een kleine(re) hond schade zouden toebrengen, hoe onbedoeld ook. Het is gewoon geen match, die lompe lummels van mij met kleine hondjes. (hoewel zij thuis dan weer super voorzichtig zijn met onze katten. Maar ik zal nooit bewust het risico nemen dat het fout gaat met een kleine(re) hond, hoe goed bedoeld ook)

Daarbij zijn zij er geen van beiden van gediend als er een andere (vreemde) enthousiaste hond zo ff op hen af gedenderd komt... In de hondentaal is dat iets heel logisch. Moet bekennen dat onze jongste dat ook best wil. Maar dat mag hij niet, nooit. Dus vermijden we zoveel als mogelijk die situaties tot hij volledig op ons reageert in welke omstandigheid dan ook. Dat kost tijd, inspanning en training. Het zij zo. Wij steken hier heel veel tijd en aandacht in, we zijn tenslotte wel verantwoordelijk voor wat onze bakbeesten doen. En zolang wij niet het volste vertrouwen hebben dat meneer reageert zoals wij willen, zoeken wij geen plekken op met hem waar hij mogelijk de fout in kan gaan. Heel simpel. Er wordt niet gedenderd naar andere honden, klaar.

Heb zelf ook met een hond gelopen die door haar gezondheid het niet aankon als andere honden kwamen aan gedenderd. Ja, ze was ook een grote hond, maar ziek. Ik heb de bazen vervloekt die hun hond lieten begaan. Hoeveel moeite is het om even rekening met elkaar te houden?? Vraag eerst even of ze mogen spelen en rennen, simpel toch??
Afbeelding
Cane Corso: a love that lasts a lifetime!!
Fizgig
Zeer actief
Mijn ras(sen): Twee vuilnisbakkenras, 6 konijnen, 4 katten en 1 cavia

Ongelezen bericht door Fizgig »

Man neemt hap uit neus

Scharendijke -
Twee hondeneigenaren hebben zich gistermiddag op het strand bij Scharendijke ernstig misdragen. De mannen kregen ruzie met elkaar en deelden over en weer rake klappen uit. Een van de kemphanen nam bovendien een hap uit de neus van zijn rivaal.

Een 65-jarige man wilde zijn aangelijnde kleine terriër naar eigen zeggen beschermen tegen de loslopende grotere hond van een 21-jarige man uit Zierikzee. Hij hield de hond met zijn been op afstand, tot woede van de man uit Zierikzee. Er ontstond een gevecht waarbij werd geschopt en geslagen. De 65-jarige verklaarde later dat hij in een wurgreep werd genomen en daarom letterlijk van zich afbeet door zijn tanden in de neus van zijn belager te zetten. Die liep een flinke verminking op. Omstanders op het drukke strand verleenden eerste hulp. Beide mannen hebben aangifte gedaan.
http://www.telegraaf.nl/binnenland/2199 ... eus__.html

Met andere woorden, deze mannen raakten in gevecht omdat de grote hond met de kleine hond wilde spelen en dat niet mocht van de eigenaar van de kleine hond. Nou ja! Dat je daar zo boos om kunt worden dat je tot fysiek geweld over gaat, dat snap ik niet.

Ts, zo boos word je toch niet? Is het belangrijk voor je dat de ander het ook leuk vindt? Sommige mensen doen een beetje panisch met hun hond, nou ja, mij maakt het geen drol uit hoor. Dan loop je toch gewoon door? Ik snap de frustratie niet helemaal want je kunt anderen nu eenmaal niet veranderen. En het moet wel leuk blijven, vind ik, als de andere baas in paniek raakt, dat vind ik niet gezellig. Dan kunnen de honden wel lol hebben, maar dan heeft die persoon het nogal moeilijk en dat wil ik niet op mijn geweten hebben.

Maar ik vind het tegenwoordig niet erg meer als er een hond komt buurten. Bruno kan natuurlijk vervelend worden maar dan spring ik ervoor. Het is wel eens gebeurd dat een hond zijn signalen niet opving maar dan is het hauw-grauw-snauw, zonder bloedvergieten druipt de hond dan af.

Bruno is nu eenmaal zo, dat weten we en daarom grijpen we vaak in. Hij heeft wel eens gevochten namelijk en hij is gewoon een patser die zich wil meten met andere grote reuen. Dat mag niet van ons want daar maak je geen vrienden mee natuurlijk. Shelly is heel anders, die is wel sociaal en speelt regelmatig met vreemde honden. Bij haar moet ik alleen uitkijken met bange hondjes want daar kan ze vervelend tegen doen.

Maar ik spring dus voor Bruno om de andere, vreemde hond te beschermen. Anders kan hij gewond raken of gewoon nogal onbeschoft begroet worden door Bruno en dat is niet wenselijk natuurlijk. We blijven wel met Bruno door losloopgebieden wandelen, weghouden bij andere honden zorgt ervoor dat we hem daar niks in kunnen leren. Hij moet zich leren gedragen en elke keer dat we een vreemde hond tegenkomen, kunnen we oefenen. Hij blijft aan de lijn als het om een reu gaat maar met verbale instructies erbij (en soms terwijl ik ertussen blijf staan), is hij al een stuk socialer geworden. Hij weet nu wat we van hem verwachten en wat ongewenst gedrag is. En we oefenen zo heel vaak met hier komen en dat doet ie heel betrouwbaar nu. Mag ook wel na 2 jaar natuurlijk!

Maar ik vind wel, mensen hebben erg weinig vertrouwen meer in elkaar. Dat is misschien ook wel de reden dat kleine hondjes worden opgetild bij het naderen van een grote hond. Dat zijn de tijden waar we in leven en daar is weinig aan te doen, helaas. Blijven praten, zou ik zeggen, en altijd vriendelijk blijven. Dat vind ik wel helpen om ervoor te zorgen dat mensen snappen dat ik niet zo heel eng ben en mijn hond wel onder controle heb.

Zo hebben we al eens een mevrouw die erg bang was voor grote honden kunnen helpen. Die had een border terriërtje en was heel bang voor Bruno. Toen zijn we even blijven kletsen en Bruno bleek het kleine ding wel aardig te vinden. Hij kan het wel, soms. Dus dat was wel een leuke ervaring.

Misschien als je mensen anders benadert, dat ze meer open staan voor contact met jouw hond. Maar roepen dat ie niks doet, helpt niet zo. Dan kun je beter een gesprekje aanknopen. Wandelen met de hond is nogal een sociale aangelegenheid, ook voor mensen. Die kun je niet vermijden natuurlijk. Dus dan is het charmant overkomen en vriendelijk vragen en nee is nee. Zo is het nu eenmaal, maar dat is toch met alles zo. Een hap uit de neus nemen is ook weer zo barbaars, toch?
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Gewoon een beetje inlezen en inleven en soms je eigen hond/en beschermen tegen andere honden maar ook die andere honden beschermen tegen jouw hond/en.

Dat gelul van mijn hond is zo sociaal die weet het zelf wel en kan honden heel makkelijk llezen gaat ook niet alltijd op.
Honden onderling maken ook inschattingsfouten door anderen verkeer te lezen of zichzelf te overschatten.
Met zo'n houding loop je ook een x spaak en is jouw hond of de ander de lul.
Zelfs honden die in een roedel leven hebben wel eens strijd of mot ondanks datt ze elkaar goed kennen en lezen .
.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
Fizgig
Zeer actief
Mijn ras(sen): Twee vuilnisbakkenras, 6 konijnen, 4 katten en 1 cavia

Ongelezen bericht door Fizgig »

@bp, vind ik ook. Ook sociale honden maken wel eens een misser. Shelly is normaal gesproken erg zachtaardig (ik zeg altijd, die slaat nog geen deuk in een pak boter) maar ik heb één keer meegemaakt dat ze achter een hond aanging, hem in zijn hielen happend. Dat hondje vloog namelijk grommend op haar af. De bazin zei dat hij niks deed behalve grommen en blaffen en dat klopte idd. Maar Shelly vond hem blijkbaar een brutale donder ofzo. Had ze nog nooit gedaan!

Het ergste was nog dat dat hondje een blafband om had, rare bazin, die vond dat dat blaffen maar eens over moest zijn. Dus het was blaf, hapsnap, blaf, piep, echt super gênant. En ik moest drie keer roepen voor ze terug kwam. Normaal hoef ik maar één keer te roepen, ze gehoorzaamt normaal gesproken erg goed. Deze keer dus niet, zucht. Als je je hond los laat lopen tussen vreemde honden, vind ik het trouwens wel belangrijk dat je ze terug kunt roepen en dat ze dan ook rap komen.

Sindsdien lijn ik haar ook wel eens aan bij het naderen van vreemde honden, als ik aan hun lichaamshouding zie dat ze bangig zijn, en zeker als ze bang zijn en daardoor iedereen grommend benaderen, die heb je. Maar die ene keer, was wel genoeg om me wakker te schudden, dat Shelly het boterzachte hondje, ook wel eens krengerig kan doen. Zo hebben we allemaal wel eens een dag dat we niet zo vriendelijk zijn, ja toch?

Hondje had niks trouwens, alleen vrees ik dat het niet erg heeft geholpen wat betreft zijn angst agressieve neigingen. Ik heb hem trouwens na die ene keer nooit meer gezien, was een buitenlandertje en van iemand die om de paar maanden een andere hond had. Arm ding.
wenmart20
Zeer actief
Mijn ras(sen): SBT , AST en CC
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door wenmart20 »

Zou een mooie bak wezen. Ik beslis toch verdomme zelf wel of ik een vreemde hond tussen mijn roedel wil hebben ja of nee.
Als er een hond zo op mij komt af denderen kan hij kennis maken met mijn voet.
Jullie moeten maar eens zorgen dat jullie gewoon lekker jullie honden bij jullie houden ipv maar denken ach het komt wel goed.

Hoe snel kan jij bij jou hond zijn als het uitdraait op knokken dan ?
Waarschijnlijk niet snel.

Ik wordt er zo schijt ziek van dat mensen altijddddddddd en eeuwig zeggen.. Zullen we ze even laten ruiken of zullen we ze even laten spelen.
Als ik op het strand loop met mijn honden loop ik daar voor mijzelf en mijn honden. Niet om de honden van een ander te vermaken.
En vooral niet van die onopgevoede projectielen.

Gelukkig zal je mij niet vaak daar tegenkomen omdat ik de kots krijg van dat soort mensen.

En jullie kunnen wel zeggen we hebben er nooit commentaar op gehad , maar dat gebeurt wel achteraf hoor. Oh wat een verschrikkelijk druk beest was dat. Of iets dergelijks.

En waarom denk je dat zulke drukke honden 9 van de 10 keer afgestraft worden door de andere hond. En vaak wordt dat ook niet begrepen.
Afbeelding
TessaThomas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder

Ongelezen bericht door TessaThomas »

Paisley schreef:
lieke schreef:
Als jouw Paisley scherp inschat of andere honden haar toenadering op prijs stellen, dan is er toch niks aan de hand?
Ik vind ook van niet :) Maar als ik de reacties hier lees, dan vinden veel mensen het al vervelend dat er uberhaupt toenadering plaatsvindt, ook al duurt deze kort en is geen van de honden onjuist behandeld door de ander.
Ik vind het ook niet fijn, maar als jouw Paisley zo netjes inschat, dan zou ik nooit last van jullie hebben. ;) Dan schat zij in dat Tessa geen contact wil en een grote persoonlijke ruimte heeft(erg onzeker en angst agressief) en dat Tay rustig benaderd wil worden. En dan wil Tay best spelen.

Het gaat juist om de honden en eigenaren die niet inzien dat niet elke hond wil spelen of behoefte heeft aan contact. Als jouw (algemeen he ;) ) hond dat niet inziet, moet je als eigenaar ingrijpen.

Ik zou met Tessa ook best op het strand kunnen lopen, als iedereen of zelf oplet of een sociaal vaardige hond heeft. Met mach 3 op andere honden afstormen vind ik niet sociaal, juist asociaal. En dat doet Tessa ook als ze los is, dus loopt ze niet los en vast vindt ze andere honden doodeng en is de aanval de beste verdediging.

EDIT: Oeps foutje met typen, Tay is helemaal niet onzeker en angstagressief, Tessa wel :oohja:
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Nouuu heb er 1 bij die wil best spelen hoor , alleen wil het van haar kant nogwel eens tijdens ontaarden in een knokpartij.

Niet alle honden die ingaan op spel blijven ook vriendelijk tijdens het spel.
En TS dat is niet aan jou om te beslissen voor een ander om je hond daarop los te gooien . De eigenaar zal wel een reden hebben en zo niet is het jouw zaak ook niet. Niet iedere hond is op de wereld gezet om jouw en je hond te plezieren. Daarnaast geef je je hond veel tte veel ruimte en power door hem maar zijn gang te laten gaan . En dat gaat je een x goed opbreken en je hond ook.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Mijn honden lopen vanaf dag 1 dat ze hier zijn los dus ik hou niks een jaar vast. Wel kies ik hun speelmaatjes uit. Verder hebben ze elkaar dus idd heb ik geen behoefte aan vreemde honden als ik met 3 honden loop. Ik loop daar voor en met mijn honden en niet om anderen te vermaken.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Ik vind het ook nogal een verschil of je hond vanaf grote afstand als een ongeleid projectiel op andere honden af stormt, of dat er in het voorbij lopen even rustig gesnuffeld wordt. Dat laatste laat ik Mila gewoon doen en dat verloopt dus inderdaad niet zo geforceerd. Zij heeft een hekel aan drukke en lompe honden, dus daar zal ze zelf al met een boog omheen lopen.
Als er zo'n ongeleid projectiel op ons af komt, blok ik die hond ook. Want ik weet precies wat er dan gaat gebeuren: zo'n hond wordt door Mila direct heel duidelijk weggesnauwd. Zij wil dat soort honden niet in haar buurt, en ze wil er al helemaal niet mee spelen. Dus wat schiet ik, mijn hond of die andere hond daarmee op? Dat is voor niemand leuk.

Ik vind het niet meer dan normaal dat je daarbij ook rekening houdt met de aard van je eigen hond (hoeveel behoefte heeft die aan contact met andere honden) en de andere honden die je tegenkomt. Als jij een lompe, grote hond hebt die houdt van fysiek contact tijdens het spel, laat je die toch niet op kleine, onzekere of oude honden af stormen? Niet alle honden zijn hetzelfde en hebben dezelfde behoefte aan spelen of contact met vreemde honden. Eerst even vragen en/of goed kijken naar het gedrag en de lichaamstaal van andere honden lijkt mij niet meer dan normaal.

Je kunt je (jonge) hond prima sociaal gedrag leren door geschikte speelmaatje uit te zoeken die van hetzelfde kaliber zijn, en ze als pup rustig kennis te laten maken met volwassen, stabiele honden. Je hond leert echt niet alleen de hondentaal door hem maar op elke hond af te laten gaan. Dat is ook nog een risico, want een pup is klein en kwetsbaar en kan een heel negatieve ervaring opdoen als hij een niet-pupvriendelijke hond op die manier begroet.
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

Ik denk dat TS ondertussen wel is afgedropen :LOL:
Gesloten

Terug naar “Algemeen”