Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Jacht op wilde zwijnen

Moderator: moderatorteam

chrico
Zeer actief

Re: Jacht op wilde zwijnen

Ongelezen bericht door chrico »

Jion schreef: Wat hij niet deed was met een groep mede-jagers zich hoog verheven voelen boven het gepeupel en met een hoop verstoring en overlast in een paar uur tientallen dieren neerknallen en die vervolgens gesorteerd en wel ophangen voor de foto. Dat laatste daar heb ik iets tegen ja, heel gek.

En waar ik dus tegen ageer is niet de jacht maar het feit is dat er bepaald is dat er hier in de regio nul everzwijnen mogen leven, terwijl die dieren hier thuishoren, zelf kunnen overleven en de overlast die ze veroorzaken makkelijk door andere maatregelen dan totale afschot is te ondervangen.
Heb deze 2 er even tussenuit gepikt.

Zolang jij zo tegen jagers aan blijft kijken zal je ook niets anders zien. Ik ken er ook een paar die denken meer te zijn dan een ander maar het is aan mijzelf of zij dat gevoel behouden na ons praatje :mrgreen: ik val ze niet aan over het jagen maar praat met kennis over onderwerpen waar de meeste van dat soort jagers nooit over gehoord hebben. Wat is wel merk is dat deze jagers vrij snel uitgejaagd zijn want mensen willen dit soort mensen niet in hun jachtveld en zet een groepje van dit soort jagers bij elkaar dan is het ook snel over want een zooitje gaan ze er toch wel van maken dan waarop er ingegrepen kan worden doordat de wet overtreden word.

Het feit dat het bepaald word ligt niet bij de jagers, die zijn uitvoerders.
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding afbeelding
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
chrico
Zeer actief

Jion schreef:
chrico schreef: Zolang jij zo tegen jagers aan blijft kijken zal je ook niets anders zien.
Zodra het gros van de jagers die ik tegenkom, zowel in het echte leven als hier op het forum, blijk geeft van wat respect en nederigheid naar de omgeving toe, ben ik echt niet te beroerd om mijn mijn mening te herzien hoor. :wink:
:LOL: :LOL: :ok:
Je komt er wel in het leven :E:
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
empyree
Zeer actief
Mijn ras(sen): Newfoundlander/Grand Basset Griffon Vendéen/Lagotto Romagnolo
Aantal honden: 5
Contacteer:

Ongelezen bericht door empyree »

Jion schreef:Toch typisch dat als ik een aantal kritische opmerkingen maak over natuurbeheer dat mensen menen allerlei conclusies te moeten trekken over dingen waar ik het niet eens over heb gehad. :idea: Ik ben niet tegen jagen. Mijn eigen opa jaagde (nouja, hij behoorde niet tot de jagersmaffia dus technisch gezien was het stropen) en die deed dat om in zijn eigen voedselvoorziening te voorzien (en zijn kersenbomen te beschermen :schrik: ). Niet helemaal legaal maar ik durf te beweren dat hij weinig tot niets verstoorde en niemand tot last was. Wat hij niet deed was met een groep mede-jagers zich hoog verheven voelen boven het gepeupel en met een hoop verstoring en overlast in een paar uur tientallen dieren neerknallen en die vervolgens gesorteerd en wel ophangen voor de foto. Dat laatste daar heb ik iets tegen ja, heel gek.
En waar ik dus tegen ageer is niet de jacht maar het feit is dat er bepaald is dat er hier in de regio nul everzwijnen mogen leven, terwijl die dieren hier thuishoren, zelf kunnen overleven en de overlast die ze veroorzaken makkelijk door andere maatregelen dan totale afschot is te ondervangen.

En die everzwijnen die komen uit Duitsland via al dan niet aangelegde verbindingen. Die kunnen ook weer terug als ze dat willen, er staat hier geen hek om de natuurgebieden.
Die manier van jagen wordt ook zelden toegepast en zie je vaak voornamelijk in oostbloklanden die dan inderdaad trots foto's plaatsen of van een partikuliere landgoedeigenaar die een groep jager uitnodigd om op die manier de populatie snel uit te dunnen. Maar de goed georganisserde jagers gaan zelden zo te werk.
Er zijn verschillende vormen van jagen, alléén de jager en een staande hond en dat is dan vrijwel altijd op gevogelte of haas en konijn of een groep jagers (waarvan er enkele op een vaste plek posten) met een meute lopende honden (beagles, bassetachtigen of andere houndachtigen afhankelijk van het terrein) en dan wordt er meestal op ree, wild zwijn , hert en vos gejaagd maar soms wordt er alleen opgejaagd voor een telling of worden met name de reeën gevangen en gewogen en daarna weer losgelaten en dit is om de kwaliteit van de populatite te bepalen en om te weten hoeveel mannetjes en vrouwtjes er in een bepaald gebied leven en welke er in de komende jaren afgeschoten moeten/mogen worden.
Sandra
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

S@ndr@ schreef:
ranetje schreef:
S@ndr@ schreef:nee, daar heeft de mens niets mee te maken, we sluiten ze op in 1 gebied en als t er te veel zijn dan moeten we knallen, want ze kunnen niet wegtrekken naar andere gronden waar nog wel te vreten is- geen route om waar dan ook heen te vluchten of t nu gaat om zwijnen of om herten, er is geen uitweg . maar dat is natuurlijk geen mensen werk :U:

dus ja we moeten ze wel afknallen, geen andere oplossing meer t is of dat of ze laten creperen van de honger :idea: strak plan
Dat opsluiten is niet voorgesteld door jagers.
nee, dat hebben we democratisch geregeld, want we willen ze niet in onze achtertuin, en toch t idee hebben dat er nog wild en natuur is in Nederland

t is nu eenmaal wel gebeurt, ze kunnen nergens meer heen dus eigenlijk zouden ze uit moeten sterven, dan kunnen we die laatste hectaren ook inpikken.
De jagers hebben dit niet bedacht, maar nu t zo is, zijn ze nodig en doen het met veel passie.
er is geen andere optie meer, een roedel wolven importeren is ook zou grof :engel:
Er is al jaren en jaren geen "natuur" in nederland.
Alleen iets dat daar op lijkt. (en waar je trouwens nog heel goed van kunt genieten.)

De biodiversiteit die de jagers o.a. willen behouden mag niet, "want jagers vinden het leuk om beesten af te knallen".
Met als resultaat dat er straks nog maar een paar soorten te zien zijn.
De rest kan niet meer in het gebied leven omdat de biotoop te veel veranderd is door overbegrazing e.d.
Jagers proberen jaarrond het terrein goed gezond te houden.
Ik denk dat er van de jagers/jachtverenigingen nog wel het een en ander te leren is over gezond houden van een populatie.
Jagers schieten wild om te zorgen dat de rest goede kansen heeft om verder te leven.
En wat ze schieten wordt gegeten.
Met die hele serie van activiteiten (biotoopverbetering, tellingen en controle op gezondheid en zo mogelijk wat dieren schieten en opeten) voelen ze zich goed.
Maar dat mag niet kennelijk.

Jion schreef:Wat hij niet deed was met een groep mede-jagers zich hoog verheven voelen boven het gepeupel en met een hoop verstoring en overlast in een paar uur tientallen dieren neerknallen en die vervolgens gesorteerd en wel ophangen voor de foto. Dat laatste daar heb ik iets tegen ja, heel gek.
Onderweg op de wildwagen hangen ze soms, na de jacht liggen ze.
Zoals jij het voorstelt klinkt het natuurlijk niet zo fraai.

Ik weet niet beter dan dat er altijd een tableau gelegd wordt (zo heet dat).
Dat is een oude traditie om respect te tonen voor het wild.
Het gebeurt dus ook als er een of twee eenden worden geschoten.
Daar heb ik ook foto's van.

Die staan alleen niet op internet of in de krant.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Jion schreef:
ranetje schreef: Ik weet niet beter dan dat er altijd een tableau gelegd wordt (zo heet dat).
Dat is een oude traditie om respect te tonen voor het wild.
Daar is het wild vast heel blij mee, met zulks blijk van respect.
Dat is een flauwe opmerking.
Het tableau leggen toont aan dat de jager al van oudsher respect heeft voor het wild.

En om dan even een minstens zo flauwe opmerking te maken:
Ik zie de in een veewagen naar het slachthuis vervoerde koeien en varkens die daar met een schietmasker worden doodgeschoten nog niet zo behandeld worden.

En nee dat zal die koeien en varkens ook niets kunnen schelen als ze tensloote dood zijn. :19:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
chrico
Zeer actief

Jion schreef:

Daar is het wild vast heel blij mee, met zulks blijk van respect.
Het geschoten wild boeit het niet, het overige des te meer :ok:
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

ik word wel blij hoor van een kaasje, konijntje of een wild zwijntje.

dat drijven vind ik ook niet nodig, maar gewoon het bos in als jager en een konijn of zwijn schieten als je in de gaten houdt dat ze geen jongen hebben etc?

ik zie het probleem niet. beesten hebben een goed leven gehad, zitten bij ons ook niet opgesloten ofzo, lopen gewoon vrij rond.
Afbeelding
chrico
Zeer actief

:LOL: word wel een zooitje hoor als iedereen op kaasjes in het bos gaat schieten
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
nyckle
Zeer actief
Mijn ras(sen): 1 airedale terrier

Ongelezen bericht door nyckle »

Vandaar gatenkaas. Ze schieten erop.
chrico
Zeer actief

:mrgreen: ohhhhhhhh komt dat daardoor
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
M@scha
Zeer actief

etters :pffff:

eerst lopen zeiken over zielige beestjes en nu over dat ik kaasjes lust :piew: :cool2:
Afbeelding
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

Jij bent gewoon een kaasjes beul :pffff: :gvd: :engel:
M@scha
Zeer actief

S@ndr@ schreef:Jij bent gewoon een kaasjes beul :pffff: :gvd: :engel:

klopt, en ik ben er trots op :pffff:

wilde kaasjes zijn ook veel lekkerder dan kaasjes uit de supermarkt van een of andere kweekdinges :pffff:
Afbeelding
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

M@scha schreef:ik word wel blij hoor van een kaasje, konijntje of een wild zwijntje.
Doe mij dat kaasje maar, mag jij het konijntje en het wilde zwijn :E:
M@scha
Zeer actief

Jion schreef:
M@scha schreef: wilde kaasjes zijn ook veel lekkerder dan kaasjes uit de supermarkt van een of andere kweekdinges :pffff:
Ik hoor het al; jij bent zo'n kaasjesstroper; jij laat je honden op kaasjes hetzen in de bossen. :hmmm:

ikke wel! moet wel hard rennen achter die eeuwige flexlijn aan maar het is het waard! :engel: :LOL: hmmm kaasjes! :cheer:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Jacht en Speuren”