Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Jacht op wilde zwijnen
Moderator: moderatorteam
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): working terriers
- Aantal honden: 10
Jacht op wilde zwijnen
Ons jachtseizoen begint weer. Met 4 of 5 veteranen en de rest jong spul. Ook heel jonge honden. Semtex was zo goed dat ik, om haar te vervangen, al 5 extra honden erbij moet hebben!
Dat het maar goed verloopt en we iedereen aan het eind nog bij ons hebben.
Vroeger ging ik vol vertrouwen, en ook vol passie, het nieuwe seizoen in. Nu is dat zelfvertrouwen, door de toegenomen agressie van de everzwijnen, minder geworden. Zowel ikzelf als de honden, worden nu regelmatig aangevallen door vooral grote oude keilers.
Was dat vroeger al zo? Of hebben wij, door de goede honden die ik had, een stukje gemist?
Heb wel de indruk dat het gevaar toeneemt, ook omdat de zeugen in Duitsland door al die mais, nu het jaar rond, bronstig zijn, en de keilers dus ook eigenlijk altijd in hun paardrift en dus agressief kunnen zijn.
Het verdriet van Semtex te hebben verloren, is nog niks gesleten. Ik zie het nog voor me als gisteren, tot in alle details. En zo gaan we het nieuwe jachtseizoen van start; voorzichtiger dan anders.
Vroeger ging ik vol vertrouwen, en ook vol passie, het nieuwe seizoen in. Nu is dat zelfvertrouwen, door de toegenomen agressie van de everzwijnen, minder geworden. Zowel ikzelf als de honden, worden nu regelmatig aangevallen door vooral grote oude keilers.
Was dat vroeger al zo? Of hebben wij, door de goede honden die ik had, een stukje gemist?
Heb wel de indruk dat het gevaar toeneemt, ook omdat de zeugen in Duitsland door al die mais, nu het jaar rond, bronstig zijn, en de keilers dus ook eigenlijk altijd in hun paardrift en dus agressief kunnen zijn.
Het verdriet van Semtex te hebben verloren, is nog niks gesleten. Ik zie het nog voor me als gisteren, tot in alle details. En zo gaan we het nieuwe jachtseizoen van start; voorzichtiger dan anders.
Re: Jacht op wilde zwijnen
terrierjunk schreef:Ons jachtseizoen begint weer. Met 4 of 5 veteranen en de rest jong spul. Ook heel jonge honden. Semtex was zo goed dat ik, om haar te vervangen, al 5 extra honden erbij moet hebben!
waarom gebruiken jullie nog steeds honden , als het zo gevaarlijke sport is voor honden ?.

Hier heb ik nog nooit van gehoord in Nederland :
mijn stabij kon ze goed ruiken, heel erg snuiven met de snuit in de lucht , maar was er bang voor , maar ik wist wel waar ze zaten , dankzij hem
kijk, dat is veiliger , hij durfde er niet naartoe
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
- Aantal honden: 1
Ik had van je begrepen dat er altijd wel risico's zijn voor de honden?
Dacht vroeger net zo goed als nu eigenlijk.
Pas maar goed op je honden, ik hoop dat ze allemaal door het seizoen komen met daardoor meer ervaring en wijsheid.
Dacht vroeger net zo goed als nu eigenlijk.
Pas maar goed op je honden, ik hoop dat ze allemaal door het seizoen komen met daardoor meer ervaring en wijsheid.
-
- Actief
- Aantal honden: 3
en het gebruiken van grotere honden dan? catahoula, ridgeback, buldogs, doggen, pointers en kruisingen daarvan al dan niet met terriërs
zou het daar niet beter van worden?
-
- Zeer actief
tja, it`s all in the game, als je je honden inzet voor zoiets, niet miepen( wat mij betreft)
t is geen moeten namelijk
en dat aanvallen, misschien kunnen ze nergens meer heen om te vluchten en is dit wat er overblijft, wie weet iets om te overwegen
t is geen moeten namelijk

en dat aanvallen, misschien kunnen ze nergens meer heen om te vluchten en is dit wat er overblijft, wie weet iets om te overwegen

S@ndr@ schreef:tja, it`s all in the game, als je je honden inzet voor zoiets, niet miepen( wat mij betreft)
t is geen moeten namelijk![]()

Iets met schuld en bult, arme honden.
- crutz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
Aanzitten gebeurd ook, maar de varkens zijn zeer slim en enkel met een aanzit bestrijd je ze niet genoeg.Nanna schreef:Ik zie de noodzaak van afschot wel. Maar kan er dan niet iets geregeld worden met een voerplaats en een hoge zit?
Hoef je ook geen honden in te zetten.
- ranetje
- Zeer actief
Die zijn volgens mij minder wendbaar.jveen schreef:en het gebruiken van grotere honden dan? catahoula, ridgeback, buldogs, doggen, pointers en kruisingen daarvan al dan niet met terriërs
En dat is niet handig bij varkens.
ranetje schreef:Die zijn volgens mij minder wendbaar.jveen schreef:en het gebruiken van grotere honden dan? catahoula, ridgeback, buldogs, doggen, pointers en kruisingen daarvan al dan niet met terriërs
windhonden staan op de schilderijen , en doggen , niet echt klein, toch ?.

Nanna schreef:Er heeft nog nooit een windhond bestaan die jaagt op zwijnPakdebal schreef: windhonden staan op de schilderijen , en doggen , niet echt klein, toch ?.

- crutz
- Zeer actief
- Contacteer:
Jacht op wilde zwijnen
Dus als t op een schilderij staat is het waar????Pakdebal schreef:Nanna schreef:Er heeft nog nooit een windhond bestaan die jaagt op zwijnPakdebal schreef: windhonden staan op de schilderijen , en doggen , niet echt klein, toch ?.
Zie ook hazen, denk dat je daar meer de link met de windhonden moet leggen.
-
- Zeer actief
t zouden zomaar Argentijnen of iets dergelijks kunnen zijn , ide worden nog steeds gebruikt voor dat doel 

de adel bezat alleen maar windhonden , of doggen , en de adel was de enige die op wild gingen jagencrutz schreef:[Dus als t op een schilderij staat is het waar????

- crutz
- Zeer actief
- Contacteer:
Pakdebal schreef:de adel bezat alleen maar windhonden , of doggen , en de adel was de enige die op wild gingen jagencrutz schreef:[Dus als t op een schilderij staat is het waar????
God, me hiervoor uit de negeer gehaald...dank u

Maar kijk eens naar die koppen, weinig windhond aan hoor....hou t maar op dogachtigen.
Alleen is een wendbaardere kleinere hond veel meer gewenst in het werk met de varkens, levert uiteindelijk minder schade op.
- crutz
- Zeer actief
- Contacteer:
Nee Nanna, het staat op schilderijen en is dus zoNanna schreef:Een windhond is gefokt voor snel wild. Wild dat zó hard loopt dat er een hond nodig is die harder loopt dan zij.
Gazelles, herten, konijnen, hazen. In een enkel geval wolven.
Als je jaagt op het zwijn heb je aan een windhond helemaal niets. Dan kun je nog beter met Teckels er op af.
-
- Actief
toch word er in andere landen veel gebruik van gemaakt?ranetje schreef:Die zijn volgens mij minder wendbaar.jveen schreef:en het gebruiken van grotere honden dan? catahoula, ridgeback, buldogs, doggen, pointers en kruisingen daarvan al dan niet met terriërs
http://boardogs.com/Boardogs_Breed_Information.htm
wel een heel ander soort varken uiteraard, maar toch een varken
- ranetje
- Zeer actief
Ik zie hetjveen schreef:toch word er in andere landen veel gebruik van gemaakt?ranetje schreef:Die zijn volgens mij minder wendbaar.jveen schreef:en het gebruiken van grotere honden dan? catahoula, ridgeback, buldogs, doggen, pointers en kruisingen daarvan al dan niet met terriërs
http://boardogs.com/Boardogs_Breed_Information.htm
wel een heel ander soort varken uiteraard, maar toch een varken

Hoe groot zouden ze zijn? (de kruisingen)
Toch wordt in Europa over het algemeen liever met kleinere honden gewerkt.
Dat lijkt me niet voor niets.
het is mogelijk dat de honden daar vooral bedoeld zijn om een varken neer te halen.
terrierjunk zal het beter kunnen uitleggen, maar simpel gezegd worden in West Europa de varkens door de kleine honden uitgedreven en voor het geweer gebracht.
En soms worden ze gesteld.
-
- Actief
ah jah daar moeten ze het zwijn echt neerhalen waarna deze met een fors mes afgemaakt worden
- crutz
- Zeer actief
- Contacteer:
Hier is het vooral het opstoten en voor het geweer brengen. Opstoten uit de dichte bramen struiken. Dat is handiger voor klein type hond.jveen schreef:ah jah daar moeten ze het zwijn echt neerhalen waarna deze met een fors mes afgemaakt worden
- langehond1
- Zeer actief
Zwijnen met honden is pas sport, daar komt het stupide geknal op hazen niet bij in de buurt.
Windhonden en zwijnen zie je al eeuwen overal in de kunst. Windhonden zijn niet puur gemaakt voor de open vlakte en klein wild, ze zijn multi-inzetbaar, er is niks op tegen om ze met brakken en doggen te laten meelopen. Het onderscheid tussen windhonden en doggen is ook nogal vaag, vroegah waren doggen, de echte pak doggen, gewoon een soort grote windhond met meer kaak. Ook vandaag de dag zie je de grotere honden nog wel eens achter of op een zwijn in landen waar dat mogelijk is. De liefhebber moet maar eens op het internet zoeken.
L
Windhonden en zwijnen zie je al eeuwen overal in de kunst. Windhonden zijn niet puur gemaakt voor de open vlakte en klein wild, ze zijn multi-inzetbaar, er is niks op tegen om ze met brakken en doggen te laten meelopen. Het onderscheid tussen windhonden en doggen is ook nogal vaag, vroegah waren doggen, de echte pak doggen, gewoon een soort grote windhond met meer kaak. Ook vandaag de dag zie je de grotere honden nog wel eens achter of op een zwijn in landen waar dat mogelijk is. De liefhebber moet maar eens op het internet zoeken.
L
Laatst gewijzigd door langehond1 op 07 okt 2013 14:36, 1 keer totaal gewijzigd.
- ranetje
- Zeer actief
Hoe vriendelijk en respectvol zijn jagers onderling naar elkaarlangehond1 schreef:Zwijnen met honden is pas sport, daar komt het stupide geknal op hazen niet bij in de buurt.
Windhonden en zwijnen zie je al eeuwen overal in de kunst. Windhonden zijn niet puur gemaakt voor de open vlakte en klein wild, ze zijn multi-inzetbaar, er is niks op tegen om ze met brakken en doggen te laten meelopen. Het onderscheid tussen windhonden en doggen is ook nogal vaag, vroegah waren doggen, de echt pak doggen, gewoon een soort grote windhond met meer kaak. Ook vandaag de dag zie je de grotere honden nog wel eens achter of op een zwijn in landen waar dat mogelijk is. De liehebber moet maar eens op het internet zoeken.
L

Wat gebeurt er vervolgens als er een hond op een zwijn duikt?
- ranetje
- Zeer actief
Ik dacht niet alleen aan de hondNanna schreef:Tegenwoordig dragen die honden kevlar vesten om hun vitale organen te beschermen. Maar er zal gerust ook eens wat fout gaan...ranetje schreef: Wat gebeurt er vervolgens als er een hond op een zwijn duikt?

-
- Zeer actief
kevlar vest, en wei deelt ze uit aan de zwijnen, t moet wel eerlijk blijven he

- langehond1
- Zeer actief
Ikzelf zit niet zo te wachten op hond-zwijn interactie, dikke kans dat je geliefde hond(en) daar zwaar beschadigd uit komt. Mijn jachten op zwijn waren allemaal met lichte brakken, die liepen het zwijn ergens stuk, in een rivier of poel waarna het zwijn van dichtbij werd geschoten. De honden vielen wel uit naar het zwijn maar het echte "er op klappen" van grote bullterriers met kevlar vesten zoals je dat op youtube ziet was er niet bij, de honden bleven meest op een paar meter afstand en blaften het varken aan. Het is een mooie jacht die ook lekker vlees levert.
L
L
had die verhalen ALLANG gehoord van boswachters !Jion schreef:Wij kwamen gisteren tijdens de avondwandeling in het bos nog een zwijn tegen. Gelukkig vluchtte hij gelijk weg tussen de varens.
Er is hier al eens een hond (van familie van een kennis) zwaar verwond door een zwijn.
mensen laten hun honden loslopen, ondanks de waarschuwingen ( " aan de lijn houden " ) , sorry hoor, maar dit is dan wel eigen schuld !.

had die verhalen ALLANG gehoord van boswachters !Jion schreef:Wij kwamen gisteren tijdens de avondwandeling in het bos nog een zwijn tegen. Gelukkig vluchtte hij gelijk weg tussen de varens.
Er is hier al eens een hond (van familie van een kennis) zwaar verwond door een zwijn.
mensen laten hun honden loslopen, ondanks de waarschuwingen ( " aan de lijn houden " ) , sorry hoor, maar dit is dan wel eigen schuld !.

- M@scha
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labraque
Het topic is weer open. en schoon.
als iemand het niet eens is met wat iemand zegt kun je dat negeren of aangeven waarom je het niet ok vindt wat iemand zegt. beetje kinderachtig gaan rammen om het rammen is te makkelijk.
aub weer terug naar een normaal gesprek/een normale discussie waarin mensen verschillende meningen mogen hebben
als iemand het niet eens is met wat iemand zegt kun je dat negeren of aangeven waarom je het niet ok vindt wat iemand zegt. beetje kinderachtig gaan rammen om het rammen is te makkelijk.
aub weer terug naar een normaal gesprek/een normale discussie waarin mensen verschillende meningen mogen hebben

- ranetje
- Zeer actief
Er is dacht ik vorig jaar op de Ginkelse heide (losloopgebied) ook een hond gewond geraakt door een wild zwijn.Jion schreef:Wij kwamen gisteren tijdens de avondwandeling in het bos nog een zwijn tegen. Gelukkig vluchtte hij gelijk weg tussen de varens. Er is hier al eens een hond (van familie van een kennis) zwaar verwond door een zwijn.
Ik weet niet meer of hij dat heeft overleefd of niet.
ranetje schreef:Er is dacht ik vorig jaar op de Ginkelse heide (losloopgebied) ook een hond gewond geraakt door een wild zwijn.Jion schreef:Wij kwamen gisteren tijdens de avondwandeling in het bos nog een zwijn tegen. Gelukkig vluchtte hij gelijk weg tussen de varens. Er is hier al eens een hond (van familie van een kennis) zwaar verwond door een zwijn.
Ik weet niet meer of hij dat heeft overleefd of niet.
de slagtanden zetten ze dan in de onderbuik en heffen hun kop omhoog , hond vliegt de lucht in .

en
de slagtanden doorboren hun buik
zag ook ooit eens herten oversteken op de Roosendaalse heide , ook een groot losloopgebied , met verschillende honden er achter aan .

dus je weet niet of het is gebeurd in een aanlijn-of losloopgebied .?Jion schreef: (bos is voor een deel losloopgebied).
inderdaad die buik ritsen ze open, ik moet er niet aan denken, gelukkig was mijn hond er bang voor , dus ging er nooit achter aan .