Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Een volwassen hond bijt geen pup

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

dagmar88
Zeer actief

Re: Een volwassen hond bijt geen pup

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Miranda schreef:
Howie schreef:Ik vind dat een hond niet meteen een kronkel in zijn kop hoeft te hebben als hij zulke situaties veroorzaakt, wel vind ik dat zo'n hond aangelijnd moet wezen en dat je als honden eigenaar duidelijk moet maken dat je hond het niet zo op die kleintjes heeft. Voorkomt een hoop ellende.
Samantha en ik stonden eens bij de Berendonck met Macho en Skadi. Helemaal ons eigen ding te doen. We zagen iemand aankomen met een pup, ik meen een malamute, die de pup optilde. Dus wij roepen de honden keurig bij ons en staan zo ver mogelijk aan de kant te wachten.
Vóór we doorhadden wat er gebeurde duwde die vrouw de (nogal angstige) pup eerst in het gezicht van Skadi en toen in het gezicht van Macho. Se moete toch soosjaliseere, hè. Godenzijdank was Skadi net zo verbijsterd en overdonderd als ik was en deed ze niks.
Toen we van de schrik bekomen waren zei ik tegen Sam: "Als dat later geen angstagressie gaat ontwikkelen, vreet ik mijn schoen op.".
Ik heb het gehad met mijn Tosa kruising. Kort aangelijnd en met muilkorf.
Zelfs na meerdere keren gewaarschuwd te zijn moest die meneer zijn pupje in een agressieve hond van 60 kilo duwen :oeps:
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Blijft feit dat je met een agressieve hond rekening moet houden met gekke dingen. Immers, wie gaat je garanderen dat er niet weer iemand komt die zijn pup naar je hond duwt? Ik zou een hond die echt agressie toont naar pups alleen gemuilkorfd loslaten. Dat om te voorkomen dat er iets ernstigs gebeurd. Het is echt niet leuk om je hond te moeten muilkorven maar soms is het niet anders. Dat hebben wij bij Eva ook een tijdje gedaan. Puur omdat ik wist dat ze kon bijten. Mensen dan wel te verstaan. En als ze naar een hond toe zou rennen en de baas zou gek gaan doen zou dat evt heel misschien mis kunnen gaan. Ze is een herder, ze kon in haar jeugd als een speer ergens op af rennen. En dan schrikken mensen. En als er nu net 1 ding niet kon met Eva was het bedreigen of weg proberen te jagen. Of vastpakken. Eigenlijk moesten vreemden haar negeren. Dat is echter wat veel gevraagd aan wildvreemden. Tja, dan maar tijdelijk muilkorven tot dat over was. Het was niet anders. Het ging trouwens helemaal over gelukkig :E:

Pups zijn nu eenmaal taboe. Net als mensen. Dat twee grote honden elkaar eens in de haren vliegen ala. Maar een pup grijpen kan dus niet. :neenee: Ook niet als de baas er raar mee doet.
Afbeelding
iones
Zeer actief

Ongelezen bericht door iones »

Ik begrijp niet dat het 'normaal" voor een hond is om een pup zo aan te vallen. corrigeren is een heel ander verhaal. Maar dermate bijten dat er verwondingen ontstaan?
Nee, ik denk echt dat zo'n hond een kronkel heeft! Het is NIET normaal.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Ik denk (?) dat het vaak voorkomt bij honden die absoluut respect willen hebben?
Als ik naar mijn eigen hond kijk, Kaya dus, dan doet zij op zich absoluut niets, mits een hond respect voor haar heeft. Ze zal uit
zichzelf nergens op af gaan of wat dan ook, ze negeert totdat een hond te druk in 'haar zone' komt.
Een reu die direct aan haar kont gaat snuffelen, die krijgt op zijn sodemieter, een hond die op haar af komt stuiven dat betekent
trammelant en een pup stuift ook vaak op honden af.
Loopt die pup een paar meter verderop rustig te snuffelen, dan reageert ze totaal niet, rent die pup echter op haar af en begint
op haar kop te klimmen, dan is het uitkijken want dan geeft ze een snoeiharde correctie (die stomweg te hard voor pups is).

Castratie of niet, bij haar heeft het niets uitgemaakt; ze tolereerde dit gedrag van andere honden al niet voordat ze gecastreerd was.
Wel is ze daarna nog iets feller geworden om de laatste jaren weer wat milder te worden nu ze ouder wordt.

Puchu hebben we ook als pup bij Kaya gezet en natuurlijk had ik ogen in m'n reet, want ik kneep 'm echt wel hoor.
Zo gaf ze Puchu een correctie toen hij een week of 11 was, hij lag onder, gaf zich niet over dus zij pakte hem over zijn snuit en hij
trok weg... ja een flinke kras dus en krijsen dat jong :schrik: Kaya stopte toen en keek een beetje van 'wat moet ik hier nu weer mee' en
Puchu heeft zich niet overgegeven en een half uur staan krijsen.
En toch verdedigde ze de kleine Puch toen hij buiten werd aangevallen door een volwassen labrador... meteen sprong ze erin, dus ze
accepteerde wel een pup tot haar roedel wat voor mij aangeeft dat ze absoluut niet asociaal is, alleen een absoluut respect eist
van andere honden naar haar toe.
En dat snappen puppies vaak nog niet... logisch natuurlijk en ik neem geen risico en hou haar dus uit drukke losloop gebieden vandaan.

Echte killers, tja als mens vind ik het niet normaal en niet wenselijk. Vanuit hondenoogpunt denk ik trouwens ook dat het niet helemaal
normaal is of het moet echt in bepaalde lijnen gefokt zijn.
Maar bv een op zich redelijk sociaal ras waarbij zo'n killer zit, dan denk ik wel dat er een steekje los zit en afhankelijk van hoe daarmee
omgegaan wordt kan de hond wel of niet een goed leven hebben.
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Linsey
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 leeuwhondjes (Kai, Dino, Lilly, Loekie)
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door Linsey »

Vanuit de hond als hondachtige is het heel normaal dat vreemde pup worden gebeten of zelfs gedood, maar vanuit hond als huishond die leeft onder mensen is het minder normaal.

Ik heb er hier 1 die bijt naar alle pups (in eigen huis niet) en niet alleen corrigeren, hij bijt verder naar geen enkele hond tenzij een reu die met staart en haren omhoog naar hem afkomt. Is verder de meest sociale hond die je kan hebben.
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Linsey schreef:Vanuit de hond als hondachtige is het heel normaal dat vreemde pup worden gebeten of zelfs gedood, maar vanuit hond als huishond die leeft onder mensen is het minder normaal.

Ik heb er hier 1 die bijt naar alle pups (in eigen huis niet) en niet alleen corrigeren, hij bijt verder naar geen enkele hond tenzij een reu die met staart en haren omhoog naar hem afkomt. Is verder de meest sociale hond die je kan hebben.
Het is voor een hondachtige veel normaler om een volwassen hond te bijten dan een pup. Juist die vreemde volwassen honden zijn voor bv wolven een probleem. Ik heb laatst een filmpje gezien waarin ze gevonden wolvenpups gingen introduceren bij volwassen dieren. Dat was geen probleem. Zet er een volwassen wolf tussen die ze niet kennen en het gaat behoorlijk mis. Ik vind overigens een pup wel echt een pup. Ik praat niet over honden van 10 maanden. Die zijn soms al oud genoeg om loops te zijn geweest dus dat is geen pup meer in mijn ogen.

Dus dat wolven vreemde pups doden is niet helemaal waar. Tenminste, niet altijd of standaard. Juist pups kan je introduceren. Die zijn niet bedreigend. Ik vraag me dus af of je hond niet gewoon angstig is voor pups? Of ze bv echt niet kent en er niks mee kan? Want dat een volwassen reu pups bijt is in mijn ogen niet echt verklaarbaar uit de natuur van het dier. Als ik dat al moest verklaren dan doet een dominante teef dat. Een reu weet nooit welke pup van hem is en zou van nature heel mild moeten reageren. Teven weten wel dat een pup niet van hen is. Dat maakt het lastiger denk ik.
Afbeelding
Einstein
Actief
Mijn ras(sen): Boxer

Ongelezen bericht door Einstein »

Miranda schreef:
Einstein schreef:En in wat voor situatie komt hij dan toch in aanraking met pups?
Zoals ik hier lees, zoekt hij ze dus niet op en ik neem aan dat je in losloop situaties de naïeve eigenaar van de pup waarschuwt en je hond eventjes bij je houdt (of bij de pup weghoudt) tot de eigenaar (die blijkbaar niet ziet dat jouw hond hem niet moet) wegloopt met de pup?
Zij.

En zij komt tegenwoordig nooit meer in aanraking met pups. Tenzij er een of andere randdebiel haar pup oppakt en die in haar gezicht duwt terwijl ik duidelijk met de hond onder appèl naast me aan de kant sta te wachten tot pupeigenaar voorbij is. Ik kan veel, maar dát soort situatie's voorkomen kan ik dus niet.

Naar naïeve pupeigenaren die even leuk willen soosjaliseeeeren ben ik uitermate duidelijk. Gaan we niet doen. Komt niet goed. Ze houdt niet van pups. Dat lijkt me evident, dat ik daar duidelijk over ben.
Sorry.. Zij :wink:
Ik vroeg het me gewoon af, maar er bestaan dus echt mensen die zo zijn met hun pup :hmmm:

Fijn dan.
Rebble
Zeer actief

Ongelezen bericht door Rebble »

Ik vind het tot op zekere hoogte ook normaal. Izzy moet ook niks van puppen hebben en snauwt ze direct af. Zonder gaten overigens maar dat snauwen vind ik al niet nodig naar een pup. En aangezien puppen alles nog moeten leren zorg ik dat ik Izzy bij me heb en houd ik er rekening mee dat als de eigenaar van de pup de pup bij zich roept het ding nog niet gaat luisteren :tongue:

Ik had het van de week nog. Ik zie een man aan komen lopen met een klein hondje en ik roep Izzy dus bij me en doe haar riem even om. "Oh maar dat gaat wel goed, het is een pup", zegt die man. Ik heb gezegd dat dat toch echt niet goed gaat komen. Tegelijkertijd geeft Izzy al een grommetje en hij wist niet hoe snel hij zijn hond moest halen en aanlijnen. Normaal gesproken leg ik altijd uit dat Izzy alleen snauwt en gromt maar niet bijt oid en dan krijg je steevast als antwoord dat ze daar van leren. Nu heb ik verder niks uitgelegd en waren we heel snel weer van elkaar af, dat vond ik eigenlijk wel prettig :tongue:
Afbeelding
Corneliana
Zeer actief

Ongelezen bericht door Corneliana »

Einstein schreef:
Miranda schreef:
Einstein schreef:En in wat voor situatie komt hij dan toch in aanraking met pups?
Zoals ik hier lees, zoekt hij ze dus niet op en ik neem aan dat je in losloop situaties de naïeve eigenaar van de pup waarschuwt en je hond eventjes bij je houdt (of bij de pup weghoudt) tot de eigenaar (die blijkbaar niet ziet dat jouw hond hem niet moet) wegloopt met de pup?
Zij.

En zij komt tegenwoordig nooit meer in aanraking met pups. Tenzij er een of andere randdebiel haar pup oppakt en die in haar gezicht duwt terwijl ik duidelijk met de hond onder appèl naast me aan de kant sta te wachten tot pupeigenaar voorbij is. Ik kan veel, maar dát soort situatie's voorkomen kan ik dus niet.

Naar naïeve pupeigenaren die even leuk willen soosjaliseeeeren ben ik uitermate duidelijk. Gaan we niet doen. Komt niet goed. Ze houdt niet van pups. Dat lijkt me evident, dat ik daar duidelijk over ben.
Sorry.. Zij :wink:
Ik vroeg het me gewoon af, maar er bestaan dus echt mensen die zo zijn met hun pup :hmmm:

Fijn dan.
en dan denk ik dat het dan maar hun risico moet zijn als ze het op een schoteltje aanbieden. ergens houdt het een keer op.
ik houd mijn hond aan de lijn en loop niet in losloopgebieden
er zijn in een paar weken tijd al een aantal hondjes onder hem door gerend. :piew:
terwijl ik van tevoren al riep: u kunt beter uw hondje bij u houden!!
dan is het enige wat ik kan doen die kop omhoog houden en het hondje met mijn voet aantikken.
ik vind dat ook geen normaal gedrag van eigenaars dat ze hun x jr of boomerhondje zo naar andere honden laten gaan. kan hondje niks aan doen hoor, maar beter mijn schoen dan de tanden van Sky. en ik houd er een rolberoerte aan over. :devil:
Linsey
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 leeuwhondjes (Kai, Dino, Lilly, Loekie)
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door Linsey »

laeken schreef:
Linsey schreef:Vanuit de hond als hondachtige is het heel normaal dat vreemde pup worden gebeten of zelfs gedood, maar vanuit hond als huishond die leeft onder mensen is het minder normaal.

Het is voor een hondachtige veel normaler om een volwassen hond te bijten dan een pup. Juist die vreemde volwassen honden zijn voor bv wolven een probleem. Ik heb laatst een filmpje gezien waarin ze gevonden wolvenpups gingen introduceren bij volwassen dieren. Dat was geen probleem. Zet er een volwassen wolf tussen die ze niet kennen en het gaat behoorlijk mis. Ik vind overigens een pup wel echt een pup. Ik praat niet over honden van 10 maanden. Die zijn soms al oud genoeg om loops te zijn geweest dus dat is geen pup meer in mijn ogen.

Dus dat wolven vreemde pups doden is niet helemaal waar. Tenminste, niet altijd of standaard. Juist pups kan je introduceren. Die zijn niet bedreigend. Ik vraag me dus af of je hond niet gewoon angstig is voor pups? Of ze bv echt niet kent en er niks mee kan? Want dat een volwassen reu pups bijt is in mijn ogen niet echt verklaarbaar uit de natuur van het dier. Als ik dat al moest verklaren dan doet een dominante teef dat. Een reu weet nooit welke pup van hem is en zou van nature heel mild moeten reageren. Teven weten wel dat een pup niet van hen is. Dat maakt het lastiger denk ik.
Ik weet niet of hij het vanuit angst doet, hij is niet echt een angstige hond dus zou me verbazen, maar kan altijd. Hij is honden gewoon en zit van pups af aan onder de vreemde honden en heeft ook altijd pups gezien, al was het maar gewoon op de hondenschool en wedstrijden. Vanaf het moment dat pup niet meer echt pup is verandert dit ook (zo ongeveer vanaf 6 maand). Teven vind hij dan ineens heel leuk en de meeste reuen ook, tenzij het een reu is die zich dominant opstelt (machogedrag noemen ze dat wel eens).
De meeste mensen die hem kennen vinden hem vreselijk dominant in de meeste situaties, die dominantie die de mensen zien kan ook evengoed angst zijn. Ik weet het niet, het is altijd een apart hondje geweest wel.
ailaina
Actief
Mijn ras(sen): Chihuahua x boomer en een yorkshire terrier
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door ailaina »

Ik vind wel dat als een volwassenhond een pup grijpt en er is schade... dan moet die eigenaar daarvoor opdraaien. Bij mij in de buurt wordt het afgedaan met het zinnetje: "dat doet ie anders nooit!
Afbeelding
“The sea is nothing but a library of all the tears in history.”
― Lemony Snicket
Kaki
Actief
Mijn ras(sen): American Staffordshire Terrier X Olde English Bulldogge mix

Ongelezen bericht door Kaki »

Buffeltje is vorige week maandag ook aangevallen door een herder X husky (een rescue die met 6 maanden uit Roemenie kwam, en in Arnhem nog eens aangereden en vergiftigd is). Buffeltje aangelijnd, de herder mix los, en vloog erop af. Gat in haar nek, 6 hechtigen, snee in haar kop, grote wond op haar oor en nog wat sneetjes. Meteen naar de DA, broek lekker onder het bloed, maar Buffeltje kwispelde er gelukkig op los en ging weer net als daarvoor leuk om met andere honden.

Eigenaresse liep gewoon weg na het incident, toen ik terug kwam van de DA erachter gekomen waar ze woonde, erheen gemarcheerd en de rekening op de tafel gepleurd. Het was een ouder stel, in de 50, die wel sympathiek waren en dus ook de rekening meteen contant betaalden. De vrouw zei nog tegen haar man; Zouden we hem nu misschien aangelijnd moeten houden? Ik hield mijn mond maar, want dat is toch overduidelijk? Als mijn hond dat later zou doen dan kreeg ze toch fijn een muilkorf en aanlijn plicht van mij. Later die dag liep ze weer met haar hond los door de wijk :schrik:

Je pup zal maar verpest worden door andermans hond, de DA zei overigens ook dat een volwassen hond die echt doorbijt op een pup niet goed in het hoofd is.
Corneliana
Zeer actief

Ongelezen bericht door Corneliana »

Kaki schreef:Buffeltje is vorige week maandag ook aangevallen door een herder X husky (een rescue die met 6 maanden uit Roemenie kwam, en in Arnhem nog eens aangereden en vergiftigd is). Buffeltje aangelijnd, de herder mix los, en vloog erop af. Gat in haar nek, 6 hechtigen, snee in haar kop, grote wond op haar oor en nog wat sneetjes. Meteen naar de DA, broek lekker onder het bloed, maar Buffeltje kwispelde er gelukkig op los en ging weer net als daarvoor leuk om met andere honden.

Eigenaresse liep gewoon weg na het incident, toen ik terug kwam van de DA erachter gekomen waar ze woonde, erheen gemarcheerd en de rekening op de tafel gepleurd. Het was een ouder stel, in de 50, die wel sympathiek waren en dus ook de rekening meteen contant betaalden. De vrouw zei nog tegen haar man; Zouden we hem nu misschien aangelijnd moeten houden? Ik hield mijn mond maar, want dat is toch overduidelijk? Als mijn hond dat later zou doen dan kreeg ze toch fijn een muilkorf en aanlijn plicht van mij. Later die dag liep ze weer met haar hond los door de wijk :schrik:

Je pup zal maar verpest worden door andermans hond, de DA zei overigens ook dat een volwassen hond die echt doorbijt op een pup niet goed in het hoofd is.
je had wel je mond open moeten doen.
toen man trouwens mee naar de da ging na dat SKy gebeten had en de rekening betaalde zei de da dat hij de hond onmiddelijk naar het asiel moest doen... een herplaatshond moest je nooit aan beginnen die waren voor het leven verpest.
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

maart schreef:
gyanty schreef:Sterker nog. Gillen is een trigger! Gillen zou bij bazen een razendsnelle reactie moeten te weeg brengen om te gaan helpen.....

och. het zijn natuurlijk de puppy's en baasjes die in fout zijn :oohja:
Waar heb jij last van? Negativisme ofzo? Dat is juist het allerlaatste wat ik zeg..... Ik zeg alleen dat als een pup of volwassen hond gilt in contact met een andere hond je je echt zorgen moet gaan maken en het niet moet gaan afwachten op de andere partij en je hond dus moet gaan beschermen!!!!
Afbeelding
gyanty
Zeer actief

maart schreef:
gyanty schreef: En er wordt gezegt: open wonden en moest gehecht worden. Tja 1 of 36 hechtingen? Mensen kunnen iets heel beangstigend vinden, maar honden in spel kunnen elkaar ook verwonden wat gehecht moet worden, dus tja hoe erg was het. Een een plastisch uitspraak als een hap uit de rug zegt mij ook zo weinig...... Mensen gaan op de loop met wat men hoort en het verhaal wordt al vaak groter dan het feitelijk was. (het welbekende roddel of fluisterspel nooit gedaan?) Via via is voor mijn geen betrouwbare info :pffff:

och, een betweter. Je hebt helemaal gelijk.
Ik heb eigenlijk nog nooit een hondenbeet van dichtbij gezien. En verdorie, ik ben wel vergeten foto's te nemen van Fez om het aan wijsneuzen zoals jij die het allemaal beter denken te weten te tonen. :roll:

De pup met een gat uit zijn rug kon zelfs niet volledig dichtgenaaid.
dat zeg ik je.

Of jij het nu aanneemt of niet, zal mij werkelijk waar worst wezen verder.

Ik hoop voor je dat je je alomgeweten te schijnen kennis over hondse gedragingen nooit dient te moeten aanpassen :wink:
Jeetje waar heb jij last van zeg? Ik was niet echt op jou verhaal aan het ingaan.....Ik sprak in algemeen in dit topic en op topicstarter en niet op jou eigenlijk. Doe ff normaal. Weet niet of je een vrouw bent (inmiddels interesseert het me ook geen reet meer, na zulke reacties!), maar dan zou ik volgende maand ergens in een grot ver van de bewoonde wereld gaan zitten. Stel je even niet zo aan op zaken die niet zo persoonlijk naar jou gericht zijn. Mag dan wel hondenforum zijn, maar kom op zeg, dat is ook geen vrijbrief.
Afbeelding
gyanty
Zeer actief

Tja we fokken en kruizen nogal raak. We hebben honden die gewoonweg reactiever zijn. Niet alle honden blijven maar negeren of ontwijken. Hebben we bij mensen ook immers. Explosievere types en passieve muurbloempjes. Iemand die explosief van aard is, heeft dus meteen een steekje los?

Echt we willen zo snel ergens een stempel op drukken. Geen kind op de basisschool die geen issue tegenwoordig heeft. En een hond die niet onnatuurlijk gedrag vertoond en niet in ons poekiewoekie gezwijmel valt en alles accepteerd of negeert heeft een kronkel in zijn kop. Echt de mens wordt steeds gekker en heeft echt geen normaal beeld van normaal.

EN laeken ik lees over pupintroduceren bij een groep wolven. Klinkt als een groep wolven die in gevangenschap leven en daarvan is bekend dat zij niet te vergelijken zijn met de echt wilde versies he? Wel mooi dat het wel lukt om een pup te introduceren in zo'n groep! :ok:
Afbeelding
Saskia241
Zeer actief

Ongelezen bericht door Saskia241 »

Miranda schreef:
Zij.

Ik vond haar naar pup Carel toe wel heel vriendelijk. Maar die zocht geen toenadering.
Miranda
Erelid
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder

Ongelezen bericht door Miranda »

Saskia241 schreef:Ik vond haar naar pup Carel toe wel heel vriendelijk. Maar die zocht geen toenadering.
Nee, ze was niet vriendelijk. Weet je die correctie niet meer, dat Carel alles bij elkaar gilde?
Ze was wél erg beschermend over hem, nadat ze had besloten dat hij blijkbaar bij de tijdelijke roedel hoorde.
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
Jeffy
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zwitserse witte herder

Ongelezen bericht door Jeffy »

Nanna schreef:
Jeffy schreef:
lieke schreef: Eerlijk gezegd vind ik onze in met mensen en honden overbevolkte maatschappij geen plaats voor dergelijke honden.
Als de eigenaar het niet voorkomt.
Miranda schreef: Te veel baasjes die nul verstand hebben van hondengedrag.
Ja, men kan leuk roepen dat mensen met agressieve joekels uiterst ongewenst gedrag moeten voorkomen. Maar hoe doe je dat als je als baas van zo'n apparaat geen drol verstand hebt van hondengedrag en alleen maar denkt "ach ja,is hondengedrag" of het zelfs helemaal geen ene donder kan schelen? Moeten anderen daar dan maar onder lijden?
Nou liever niet natuurlijk. Maar het is gewoon lastig, wat als het de eerste keer is dat het iemand overkomt? Stel dat Anthira opeens een pup zou grijpen. Iets wat ik totaal niet verwacht omdat ze alles en iedereen leuk vindt en als ze wordt uitgekafferd sip gaat staan kijken. Maar goed, stel dat ze het wel zou doen. Zou ik haar dan moeten laten inslapen? Dat ben ik dus echt niet van plan :neenee: Ik zou absoluut zorgen dat het nooit meer gebeurd. Als het vaker zou gebeuren vind ik het wat anders. Dan is bewezen dat een baas het niet kan voorkomen. Of ik dan voor inslapen zou kiezen weet ik niet, maar de baas zou er wel flink voor gestraft mogen worden.
Corneliana schreef:
Kaki schreef: Je pup zal maar verpest worden door andermans hond, de DA zei overigens ook dat een volwassen hond die echt doorbijt op een pup niet goed in het hoofd is.
toen man trouwens mee naar de da ging na dat SKy gebeten had en de rekening betaalde zei de da dat hij de hond onmiddelijk naar het asiel moest doen... een herplaatshond moest je nooit aan beginnen die waren voor het leven verpest.
Tja, dierenartsen zijn niet allemaal gedragsdeskundigen houden we het maar op.
gyanty schreef:Ik sprak in algemeen in dit topic en op topicstarter en niet op jou eigenlijk.
Ik heb de quote maar even ingekort.
Het ging mij niet om dit specifieke geval, ik was er niet bij, heb alleen maar het verhaal gehoord van de eigenaresse van de pup. Ik vind er zeker verschil in zitten als een pup gehecht moet worden of alleen een gedeukt ego heeft (en alles wat er tussenin zit), ik was gewoon benieuwd hoe het hondenforum erover dacht.
Verder vind ik het een beetje flauw om de vrouwelijke maandelijkse problemen erbij te halen :pffff: Zeker als je in je volgende reactie zet:
gyanty schreef:Hebben we bij mensen ook immers. Explosievere types en passieve muurbloempjes. Iemand die explosief van aard is, heeft dus meteen een steekje los?
:wink: Zo erg was het niet wat Maart zei volgens mij.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

maart schreef:
gyanty schreef:Sterker nog. Gillen is een trigger! Gillen zou bij bazen een razendsnelle reactie moeten te weeg brengen om te gaan helpen.....

och. het zijn natuurlijk de puppy's en baasjes die in fout zijn :oohja:
Ook even de rest @maart :wink:
En vooral wat heel belangrijk is .....................
gyanty schreef: Die rem geld voor roedelgenoten!!!!! Niet voor alle honden in de straat en voor elke nieuwe wildvreemde pup!
En mensen weten vaak niet wat overgave is. Pup die gilt op zijn rug en in paniek probeert om weg te spartelen is nog steeds een pup in paniek, maar niet in overgave. Dan gaat er dus ook geen rem. Sterker nog. Gillen is een trigger! Gillen zou bij bazen een razendsnelle reactie moeten te weeg brengen om te gaan helpen.....
Ik zie ook niet zo de noodzaak om een pup maar overal op af te laten gaan wat nog vaak wordt gedaan met de foute veronderstelling dat alle volwassen honden in de stad de pup krediet zullen geven en dat ze t.a.v. pups een bijtrem zouden hebben.
Dat is niet zo en dat is normaal hondengedrag.
Alleen in onze maatschappij niet acceptabel als er een pup wordt gebeten.
Neemt niet weg dat honden gewoon honden blijven.

Het is zowel de verantwoordelijkheid van de pupeigenaar als van de eigenaar van de volwassen hond om er op te letten dat er geen schade komt.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
hondeponnetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Australian Cattle Dog

Ongelezen bericht door hondeponnetje »

Shibby schreef:Shib is dus zo'n hond die een pestpokkehekel aan pups heeft. En hij is na 1 keer niet mild meer in zijn correcties. Reden genoeg om zolang Shib leeft, geen pup hier in huis te nemen, hoe graag ik dat eigenlijk ook wel wil.
Kobus was ook altijd zo'n gezellige met pups (not) en heeft eens een pup afgestraft die sindsdien echt bang is voor Ko. Toch heb ik een pup genomen nadat mijn andere hond dood is gegaan en ik moet zeggen dat hij nu een stuk makkelijker is tegenover andere pups. Hij is er nog steeds geen grote vrienden mee maar kan er iets meer van hebben. Nu is Ko niet zo'n hond die wonden maakt (tot nu toe) maar hij stopt pas als ik mn scheur open trek en niet omdat pupmans hulpeloos op zn rug gaat liggen.
Afbeelding
met dank aan Twinkel
gyanty
Zeer actief

Naast nog maar eens eens een gevoelige uitspraak te maken: we slaan te ver in het (hier zo vaak mooi geschreven) soosjaliseren. De vraag is in hoeverre al die overgesocialiseerde puppies nog wel 'normaal' gedrag vertonen. Overal maar op af stormen vind ik namelijk voor zelfs een jonge pup eigenlijk geen natuurlijk gedrag, maar is iets wat wij als mensen blijkbaar graag zien en op aanmoedigen en op fokken. De vraag is in hoeverre wij hierin eigenlijk zelf dus het gevaar ook opzoeken. Pups mogen best nieuwschierig zijn, maar overal maar instorten, nee dat vind ik dus ook weer niet 'normaal'. Ontwijken van problemen is voor overlevers, voorzichtigheid dus ook..... En dat zie ik steeds minder bij pups terug....

Dus in hoeverre is het altijd alleen de schuld van de aanvallende volwassen hond? Kan het niet van twee kanten komen? Kan een pup geen abnormaal gedrag vertonen dan? En is dat waar de aanvallende volwassen honden misschien ook op reageren?
Afbeelding
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Nika heeft 3 dagen op haar rug gelegen voor Danco, zonder gaatjes trouwens maar iedere stap die ze zette werd ze weer omver gegooid.
Nika heeft Marouck de tweede dag gebeten... gaatjes in haar neus en een gekneusde kaak. Daarna was het over.
In mijn herinnering ging het met beide dames prima toen Biène erbij kwam. Met Marouck iig wel, Nika negeerde haar geloof ik gewoon (waardoor Biène een heilig ontzag ontwikkelde voor Nika en haar tot de dag dat Nika stierf dagelijks afsopte en volgens mij nooit een grom gegeven heeft tegen Nika).
Ik was toen Numa kwam heel bang dat het moeizaam zou gaan met Biène, die was nooit een fan van pups want die dringen zich op en daar houdt madam niet van. Gelukkig ging dat eigenlijk heel snel goed, terwijl Marouck, die pups altijd geweldig vond, er niets van moest weten.
Numa heeft als pup een gescheurd oor opgelopen, ik weet eigenlijk niet meer of dat door Marouck of door Biène kwam.
Numa zit sowieso onder de littekens, meneer was nogal hardleers en werd soms fiks gecorrigeerd door de dames. :blauwoog:
Hem vertrouw ik absoluut niet met pups, maar goed, dat deed ik bij Biène ook niet en dat viel uiteindelijk reuze mee. Als er ooit weer een pup bijkomt en Numa is er nog, dan introduceer ik die net als ik bij hem met Biène gedaan heb echt stapje voor stapje.
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
iones
Zeer actief

Ongelezen bericht door iones »

Een pup overal op af laten gaan is niet verstandig.
Maar je hebt erg veel mensen die hun pup of hond overal bij weghouden. Niet leren om te socialiseren. En dan is het later "hij kan niet met andere honden". En dan hebben die stommeriken niet eens in de gaten dat ze dat zelf zo hebben gecreëerd. En ja, die bijten dan andere honden én pups.

En dan is er niet direct sprake van "een steekje los" maar wel sprake van "niet goed gesocialiseerd" dank zij de eigenaar. Mensen weten te weinig van honden. Maar ze willen wel een hond hebben.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
ranetje
Zeer actief

Nanna schreef:
gyanty schreef:Naast nog maar eens eens een gevoelige uitspraak te maken: we slaan te ver in het (hier zo vaak mooi geschreven) soosjaliseren. De vraag is in hoeverre al die overgesocialiseerde puppies nog wel 'normaal' gedrag vertonen.
Ja, maar als je de pups steeds socialer fokt, zouden de volwassen dieren dat ook moeten zijn ;-)
Ik vraag me af of je een hond zo "sociaal" kunt fokken.
Het blijft toch altijd een (roof)dier. :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
ranetje
Zeer actief

gyanty schreef:Naast nog maar eens eens een gevoelige uitspraak te maken: we slaan te ver in het (hier zo vaak mooi geschreven) soosjaliseren. De vraag is in hoeverre al die overgesocialiseerde puppies nog wel 'normaal' gedrag vertonen. Overal maar op af stormen vind ik namelijk voor zelfs een jonge pup eigenlijk geen natuurlijk gedrag, maar is iets wat wij als mensen blijkbaar graag zien en op aanmoedigen en op fokken. De vraag is in hoeverre wij hierin eigenlijk zelf dus het gevaar ook opzoeken. Pups mogen best nieuwschierig zijn, maar overal maar instorten, nee dat vind ik dus ook weer niet 'normaal'. Ontwijken van problemen is voor overlevers, voorzichtigheid dus ook..... En dat zie ik steeds minder bij pups terug....

Dus in hoeverre is het altijd alleen de schuld van de aanvallende volwassen hond? Kan het niet van twee kanten komen? Kan een pup geen abnormaal gedrag vertonen dan? En is dat waar de aanvallende volwassen honden misschien ook op reageren?
Volgens mij gedragen de pups zich wel "normaal" zoals ze dat zouden doen in een eigen roedel.
Alleen komen ze ook van allerlei honden tegen die niet tot de eigen roedel behoren.
Voor de "vreemde" honden zou het idd abnormaal gedrag kunnen zijn als een pup zo op ze af stormt.?

Dat is voor mij een van de redenen dat mijn pups alleen gedoseerd en onder begeleiding contact mogen maken en niet overal op af mogen stormen.
Afbeelding
Biet
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bull Mastiff, Border Terrier, XHollandse Herder

Ongelezen bericht door Biet »

ranetje schreef:
gyanty schreef:Naast nog maar eens eens een gevoelige uitspraak te maken: we slaan te ver in het (hier zo vaak mooi geschreven) soosjaliseren. De vraag is in hoeverre al die overgesocialiseerde puppies nog wel 'normaal' gedrag vertonen. Overal maar op af stormen vind ik namelijk voor zelfs een jonge pup eigenlijk geen natuurlijk gedrag, maar is iets wat wij als mensen blijkbaar graag zien en op aanmoedigen en op fokken. De vraag is in hoeverre wij hierin eigenlijk zelf dus het gevaar ook opzoeken. Pups mogen best nieuwschierig zijn, maar overal maar instorten, nee dat vind ik dus ook weer niet 'normaal'. Ontwijken van problemen is voor overlevers, voorzichtigheid dus ook..... En dat zie ik steeds minder bij pups terug....

Volgens mij gedragen de pups zich wel "normaal" zoals ze dat zouden doen in een eigen roedel.
Alleen komen ze ook van allerlei honden tegen die niet tot de eigen roedel behoren.
Voor de "vreemde" honden zou het idd abnormaal gedrag kunnen zijn als een pup zo op ze af stormt.?

Dat is voor mij een van de redenen dat mijn pups alleen gedoseerd en onder begeleiding contact mogen maken en niet overal op af mogen stormen.
Daarbij is het ook nog eens sociaal wenselijk dat honden niet zomaar overal op af stormen, dus klinkt dat mij als een goede opvoeding in de oren.
Wiel
ranetje
Zeer actief

Nanna schreef:
ranetje schreef:
Nanna schreef:
gyanty schreef:Naast nog maar eens eens een gevoelige uitspraak te maken: we slaan te ver in het (hier zo vaak mooi geschreven) soosjaliseren. De vraag is in hoeverre al die overgesocialiseerde puppies nog wel 'normaal' gedrag vertonen.
Ja, maar als je de pups steeds socialer fokt, zouden de volwassen dieren dat ook moeten zijn ;-)
Ik vraag me af of je een hond zo "sociaal" kunt fokken.
Het blijft toch altijd een (roof)dier. :wink:
Toch denk ik dat verreweg de meeste honden niet zomaar een pup doodbijten.
Vanmorgen kwam de pup van de buren het terrein opzetten. Was niet de bedoeling maar gebeurde toch.
Ja, mijn roedel vliegt daar dan waaks keffend op af maar als ze in de gaten hebben dat het een pup is wordt er eens gesnuffeld en dat was dan weer helemaal dat.
Nou moet ik zeggen dat het ook een brave pup was die meteen ging liggen en een straaltje plas de lucht insprietste :D
Ik heb het niet meteen over doodbijten :wink:

Een pup die meteen doodstil gaat liggen en de plas laat lopen is ook wel erg braaf.
Bovendien was pup niet totaal onbekend bij jouw roedel denk ik?

Natuurlijk zijn er honden (toch wel vrij veel) die een pup wel meteen accepteren of op zijn minst verdragen, alleen ga ik daar niet à priori van uit.
Rana werd onmiddelijk in het hart gesloten van een Labrador van mijn vriendin toen ze haar voor het eerst zag.
En Rana, die niet veel moet hebben van pups (niet bijten, maar totaal negeren) vond de Malamute pup van 6 weken die ze ontmoette iets wat ze per direct moest beschermen en opvoeden :lol1:
Heel apart.
Ze vindt die hond na 7 jaar nog steeds iets waar ze liefdevol naar moet zijn.
Terwijl andere pups haar belangstelling doorgaans niet kunnen trekken.

Toen een iets oudere DH pup hier in het park op haar af stoof snauwde ze hem weg.
Tot grote verontwaardiging van de bazin, want een volwassen hond "mocht niet lelijk doen tegen een pup" :roll:
Ze was nog kwaad ook dat ik Rana niet corrigeerde.
Ik vond het heel terecht dat ze die pup weg snauwde omdat die onbehouwen tegen haar oude (en wat pijnlijke) lijf botste.
Als je dergelijke schadevrije correcties zou verbieden krijg je volgens mij meer problemen..................
Afbeelding
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

Maar we hebben het toch niet over honden die niet van (vreemde) pups houden en een correctie uitdelen als er een pup tegen hen op staat te springen. Dat vind ik wel normaal gedrag en natuurlijk moeten mensen met pups én met volwassen honden zorgen dat ze elkaar niet in de nek springen.

Ik heb het over honden die er op uit zijn om pups en/of volwassen soortgenoten altijd dood te bijten. Die afvliegen op nietsvermoedende pups of volwassen honden die gewoon bezig zijn met hun eigen ding en helemaal niet vervelend, opdringerig zijn. En geen normale correctie uitdelen maar echt voor de kill gaan omdat zij vinden dat andere honden/pups dood moeten.

Zoals die keer dat Kyra in de struiken aan het snuffelen was en een volwassen groenendaeler reu kwam aangestormd en van áchteren boven op haar klapte. Zij had geen gaten, maar dat was meer te danken aan haar enorme vacht waar alleen formaat sabeltandtijger door heen kan komen, dan aan de intentie van de aanvaller en aan het feit dat ik, geheel tegen mijn principes, het dier van een doodsbange Kyra afschopte.

Voor dát soort honden (en bijbehorende baasjes) vind ik dat er geen plaats is in onze overbevolkte maatschappij. Op elke straathoek kom je hier honden, pups en mensen tegen en als je je bloeddorstige viervoeter niet in bedwang kan houden, hoor je die niet te houden.
Afbeelding
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

lieke schreef:Maar we hebben het toch niet over honden die niet van (vreemde) pups houden en een correctie uitdelen als er een pup tegen hen op staat te springen. Dat vind ik wel normaal gedrag en natuurlijk moeten mensen met pups én met volwassen honden zorgen dat ze elkaar niet in de nek springen.

Ik heb het over honden die er op uit zijn om pups en/of volwassen soortgenoten altijd dood te bijten. Die afvliegen op nietsvermoedende pups of volwassen honden die gewoon bezig zijn met hun eigen ding en helemaal niet vervelend, opdringerig zijn. En geen normale correctie uitdelen maar echt voor de kill gaan omdat zij vinden dat andere honden/pups dood moeten.

Zoals die keer dat Kyra in de struiken aan het snuffelen was en een volwassen groenendaeler reu kwam aangestormd en van áchteren boven op haar klapte. Zij had geen gaten, maar dat was meer te danken aan haar enorme vacht waar alleen formaat sabeltandtijger door heen kan komen, dan aan de intentie van de aanvaller en aan het feit dat ik, geheel tegen mijn principes, het dier van een doodsbange Kyra afschopte.

Voor dát soort honden (en bijbehorende baasjes) vind ik dat er geen plaats is in onze overbevolkte maatschappij. Op elke straathoek kom je hier honden, pups en mensen tegen en als je je bloeddorstige viervoeter niet in bedwang kan houden, hoor je die niet te houden.
Dit idd.

ds had bij haar kleindochter ook een wonde op haar kop veroorzaakt door een verkeerde correctie. Kan gebeuren.

Maar een pup zien en die dan dood doen of er stukken uit scheuren... nee. gevalletje weg zoiets.

Moet die dood? nee. Maar andere honden/pups moeten ook niet dood.
Zo'n honden moet ik dan ook echt niet bij me in de buurt hebben.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”