Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Een volwassen hond bijt geen pup

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Jeffy
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zwitserse witte herder
Aantal honden: 2

Een volwassen hond bijt geen pup

Ongelezen bericht door Jeffy »

Dat hoorde ik van het weekend tijdens het wandelen met Anthira. Ik was aan het praten met iemand die een jonge weimaraner had. Een teefje van een half jaar oud. Wat een leuke hond! De vrouw vertelde dat de hond was aangevallen door een volwassen hond toen ze 3 maanden was. Het klonk wel ernstig, open wonden die gehecht moesten worden en de hond was er behoorlijk door van slag. Heel vervelend natuurlijk. De vrouw vond het wel raar dat de eigenaar van de andere hond hem niet af wilde laten maken (haar woorden) want het is toch niet normaal hoor, als een hond dat doet.

Zal dat ooit de wereld uit geholpen worden? Dat volwassen honden een pup niks zullen doen. Ik betwijfel het :ugh:
kooi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense straatmadelief
Aantal honden: 1

Re: Een volwassen hond bijt geen pup

Ongelezen bericht door kooi »

Door schade en schande worden steeds meer mensen wijs, nu maar hopen dat ze die kennis uitdragen.
Ik weet dit sinds 26 jaar, toen werd mijn goldenpuppy gegrepen door een grote chow. :ugh:
Mirella
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mirella »

ik hoor dat ook zo vaak,vroeger dacht ik het zelf ook eigenlijk
wenmart20
Zeer actief
Mijn ras(sen): SBT , AST en CC
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door wenmart20 »

Mijn reu is ook flink gebeten toen hij een pup was.
Onze border collie toen ze nog pup was is ze ook gegrepen door een volwassen hond.
Hoe ze er toch bij komen he..
Hoor ook vaak : Als een volwassen hond een pup bijt dan heeft die een kronkel in zijn kop. ??
Afbeelding
Shibby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising slagroomsoesje

Ongelezen bericht door Shibby »

Shib is dus zo'n hond die een pestpokkehekel aan pups heeft. En hij is na 1 keer niet mild meer in zijn correcties. Reden genoeg om zolang Shib leeft, geen pup hier in huis te nemen, hoe graag ik dat eigenlijk ook wel wil.
Afbeelding
Volg Loutjes avonturen op Instagram via @malou_the_profiterole
Kat1
Zeer actief
Mijn ras(sen): American Akita

Ongelezen bericht door Kat1 »

Aiko is als klein pupke ook gegrepen door een grote volwassen hond. Mevrouw liet haar hond gewoon los. :gvd:
Caat*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Berger Piekhaar ;)
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Caat* »

Fien is ook gebeten als pup door een volwassen hond. Fien net uit de auto gehaald, even rond gekeken en komt er van achteren plotseling een volwassen herder (met een vijf jarig jochie aan de andere kant van de lijn 'bungelen :vaag: ) die meteen op Fien duikt. Gelukkig alleen oppervlakkige wondjes aan de borstkas aan overgehouden. Die hond beet Fien dus gewoon door terwijl ze op haar rug was gaan liggen als reactie.
Afbeelding
semmyboy
Zeer actief
Mijn ras(sen): De duitse herdershond!

Ongelezen bericht door semmyboy »

Volgens mij maakt zij het verhaal groter dan het is.
Het komt wel is voor dat een volwassen hond een pup corrigeerd en dat ziet er soms wel hevig uit.
Maar ze zullen niet doorbijten.
Maar de meeste mensen (hier in de buurt) hebben helaas niet veel verstand van de hondentaal, waardoor het soms verkeerd kan lopen als de honden elkaar ontmoeten.
Leer nooit een taal af, die je zelf niet spreekt!
Afbeelding
[/URL]Afbeelding[/url]
Jeannettebo
Zeer actief

Ongelezen bericht door Jeannettebo »

semmyboy schreef:Volgens mij maakt zij het verhaal groter dan het is.
Het komt wel is voor dat een volwassen hond een pup corrigeerd en dat ziet er soms wel hevig uit.
Maar de meeste mensen (hier in de buurt) hebben helaas niet veel verstand van de hondentaal, waardoor het soms verkeerd kan lopen als de honden elkaar ontmoeten.
Oh er zijn er heus ook die doorbijten hoor
Afbeelding
Annedee
Erelid
Mijn ras(sen): Oudduitse Herder, maar vind bijna alle honden leuk

Ongelezen bericht door Annedee »

Met je laatste zin ben ik het helemaal eens, en òòk dat het corrigeren volwassen/pup er vaak heftiger uitziet dan het is. Maar als een pup er wonden aan over houdt die gehecht moeten worden is het er toch wel heel hevig aan toegegaan. En er zijn genoeg honden die een pup ècht pakken, en dat is dan nog normaal hondengedrag ook. Dan er is niets mis met zo'n hond, je moet hem/haar alleen niet in de buurt van een pup laten komen.
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

ik weet een malamute die een stuk uit de rug van een pup gebeten heeft.

Normaal vind ik dat toch niet hoor.
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

maart schreef:ik weet een malamute die een stuk uit de rug van een pup gebeten heeft.

Het maakt niet uit wat wij normaal vinden. Het gaat er om of een hond niet deugt of een kronkel in zijn hoofd heeft als hij een pup ernstig verwond. Nee, dat is dus abnormaal. Wij vragen hele rare dingen van een hond. Elke andere hond en pup vriendelijk begroeten, wat een aanpassingsvermogen hebben veel honden toch dat ze dat allemaal doen. Maar in feite is dat abnormaler of opmerkelijker dan een volwassen hond die dus wel heel natuurlijk reageert.

Kijk en dan kunnen we het hebben over wat maatschappelijk verantwoord en geaccepteerd is. Dat is wat anders. We kunnen het hebben over domesticatie en fokbeleid, maar het aard van het beestje blijft toch echt heus nog wel af en toe de kop op steken.....

En dan kunnen we het nog hebben over dat mensen honden kiezen, maar een hond zo plaatsen in een omgeving waar hij helemaal niet tot zijn recht komt..... Zo veel extra factoren.

Wenselijk? Nee!
Abnormaal? Nee!
Afbeelding
maart
Zeer actief

er werd helemaal niets gevraagd aan die hond.
En die pup vroeg al helemaal niet om even en hapje uit zijn rug te nemen.

Was het normaal voor honden, dan deden ze het allemaal en gebeurde het veel vaker. Zo even een lekker puprugje oppeuzelen op straat.

En dat doen ze dus niet.
Jeffy
Zeer actief

Als de pup open ligt en gehecht moet worden dan is er doorgebeten. En sommige honden vinden pups gewoon niet leuk :19:
Jeffy
Zeer actief

maart schreef:ik weet een malamute die een stuk uit de rug van een pup gebeten heeft.

Of het echt normaal is dat weet ik niet, maar vind je het reden om een hond in te laten slapen?
blacky
Zeer actief
Mijn ras(sen): Coton de Tuléar en Havanezer.
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door blacky »

maart schreef:er werd helemaal niets gevraagd aan die hond.
En die pup vroeg al helemaal niet om even en hapje uit zijn rug te nemen.

Was het normaal voor honden, dan deden ze het allemaal en gebeurde het veel vaker. Zo even een lekker puprugje oppeuzelen op straat.

En dat doen ze dus niet.
Die van mij houd ook niet van puppen. Maar hij houd ze gewoon van zijn lijf met geweld wel is waar maar zonder schade.
En de puppen lopen dan met een boog om hem heen.

Het gaten maken ik een pup vind ik dus alles behalve normaal. Het gaten maken in een andere hond zonder aanleiding vind ik ook alles behalve normaal. Heeft de betreffende hond een kronkel in zijn kop? Ja. Moet hij afgemaakt? nee want er valt als de baasjes weten dat de hond zo reageerd best naar te handelen. Overkomt het de baas vaker dan 1 keer? Ja dan denk ik wel aan maatregelen.
Afbeelding
gevni havanezers
Plumeau
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 leen-shelties en 1 leen-collie

Ongelezen bericht door Plumeau »

Er hoort een rem op te zitten waardoor een hond veel van een pup accepteert zonder door te bijten. Dat is een natuurlijke bescherming, net zoals wij mensen ons geremd voelen een baby te mishandelen. Als zo'n rem stuk is, dan is er iets mis. Ik vind niet dat het mis is op het niveau van 'afmaken', maar wel dat er met zo'n dier extra aandacht nodig is om veilig in ons overvolle landje te leven.
Het weekendbaasje van Salina, Pipra en Cayenne.
Het echte baasje van Jasmine (kat), Miss Piggy en Hartje (cavia). Mr en Mrs Blue, Lessa en Vanyel (parkiet)
Afbeelding
maart
Zeer actief

Jeffy schreef:

Of het echt normaal is dat weet ik niet, maar vind je het reden om een hond in te laten slapen?
Nou.
Ik ben er niet rouwig om dat de hond die mijn hond heeft doodgebeten, afgemaakt is.

Wat ik zelf zou doen, geen idee. Ik hoop het niet te weten te komen ook :wink:
Een teef die in het nest een pup iets aandoet, vind ik puur instinct.

Maar zomaar op straat een pup gaan bijten? nee; acceptabel vind ik het niet. En nee, mijn honden zijn geen vriendjes met andere honden. Maar dat maakt nog niet dat ik het maar normaal zou moeten vinden dat ze zomaar anderen zouden aanvallen met dan als reden 'tjaaaaa, aard van het beestje hé"

Ik geloof aardig best dat er honden met een stoornis in het brein rondlopen.

Tussen 'niet begrepen hebben op" en in stukken vaneen scheuren vind ik nog best een groot verschil zitten.
DjockPuck
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 Jack Russels

Ongelezen bericht door DjockPuck »

Kat1 schreef:Aiko is als klein pupke ook gegrepen door een grote volwassen hond. Mevrouw liet haar hond gewoon los. :gvd:
Hier idem.
Twee keer door de zelfde hond.
"Ach hij wil alleen maar spelen". Jaja en ondertussen loop
ik nog steeds met een hond die bang is voor zwarte honden.
Groetjes Willy, Djock en Puck

Afbeelding
gyanty
Zeer actief

Plumeau schreef:Er hoort een rem op te zitten waardoor een hond veel van een pup accepteert zonder door te bijten. Dat is een natuurlijke bescherming, net zoals wij mensen ons geremd voelen een baby te mishandelen. Als zo'n rem stuk is, dan is er iets mis. Ik vind niet dat het mis is op het niveau van 'afmaken', maar wel dat er met zo'n dier extra aandacht nodig is om veilig in ons overvolle landje te leven.
Die rem geld voor roedelgenoten!!!!! Niet voor alle honden in de straat en voor elke nieuwe wildvreemde pup!
En mensen weten vaak niet wat overgave is. Pup die gilt op zijn rug en in paniek probeert om weg te spartelen is nog steeds een pup in paniek, maar niet in overgave. Dan gaat er dus ook geen rem. Sterker nog. Gillen is een trigger! Gillen zou bij bazen een razendsnelle reactie moeten te weeg brengen om te gaan helpen.....
Afbeelding
gyanty
Zeer actief

maart schreef:
Jeffy schreef:

Nou.
Ik ben er niet rouwig om dat de hond die mijn hond heeft doodgebeten, afgemaakt is.

Wat ik zelf zou doen, geen idee. Ik hoop het niet te weten te komen ook :wink:
Een teef die in het nest een pup iets aandoet, vind ik puur instinct.

Maar zomaar op straat een pup gaan bijten? nee; acceptabel vind ik het niet. En nee, mijn honden zijn geen vriendjes met andere honden. Maar dat maakt nog niet dat ik het maar normaal zou moeten vinden dat ze zomaar anderen zouden aanvallen met dan als reden 'tjaaaaa, aard van het beestje hé"

Ik geloof aardig best dat er honden met een stoornis in het brein rondlopen.

Tussen 'niet begrepen hebben op" en in stukken vaneen scheuren vind ik nog best een groot verschil zitten.
Er zit natuurlijk een verschil tussen het niet wenselijk vinden en het je hond toe staan, want het is het aard van het beestje. Ik zeg niet dat het aard van het beestje gebruikt kan worden om het goed te praten. Natuurlijk met de eigenaar van hond hier heel duidelijk iets mee...... Het is niet wenselijk zoals ik zei.

En er wordt gezegt: open wonden en moest gehecht worden. Tja 1 of 36 hechtingen? Mensen kunnen iets heel beangstigend vinden, maar honden in spel kunnen elkaar ook verwonden wat gehecht moet worden, dus tja hoe erg was het. Een een plastisch uitspraak als een hap uit de rug zegt mij ook zo weinig...... Mensen gaan op de loop met wat men hoort en het verhaal wordt al vaak groter dan het feitelijk was. (het welbekende roddel of fluisterspel nooit gedaan?) Via via is voor mijn geen betrouwbare info :pffff:
Afbeelding
maart
Zeer actief

gyanty schreef:Sterker nog. Gillen is een trigger! Gillen zou bij bazen een razendsnelle reactie moeten te weeg brengen om te gaan helpen.....

och. het zijn natuurlijk de puppy's en baasjes die in fout zijn :oohja:
maart
Zeer actief

gyanty schreef: En er wordt gezegt: open wonden en moest gehecht worden. Tja 1 of 36 hechtingen? Mensen kunnen iets heel beangstigend vinden, maar honden in spel kunnen elkaar ook verwonden wat gehecht moet worden, dus tja hoe erg was het. Een een plastisch uitspraak als een hap uit de rug zegt mij ook zo weinig...... Mensen gaan op de loop met wat men hoort en het verhaal wordt al vaak groter dan het feitelijk was. (het welbekende roddel of fluisterspel nooit gedaan?) Via via is voor mijn geen betrouwbare info :pffff:

och, een betweter. Je hebt helemaal gelijk.
Ik heb eigenlijk nog nooit een hondenbeet van dichtbij gezien. En verdorie, ik ben wel vergeten foto's te nemen van Fez om het aan wijsneuzen zoals jij die het allemaal beter denken te weten te tonen. :roll:

De pup met een gat uit zijn rug kon zelfs niet volledig dichtgenaaid.
dat zeg ik je.

Of jij het nu aanneemt of niet, zal mij werkelijk waar worst wezen verder.

Ik hoop voor je dat je je alomgeweten te schijnen kennis over hondse gedragingen nooit dient te moeten aanpassen :wink:
Sanne&Bo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mocht 13 jaar het baasje zijn van Bo en Boets ♥️

Ongelezen bericht door Sanne&Bo »

Het zou niet moeten mogen, maar gebeurt wel.
Hond wilde volgens eigenaar met Bo 'spelen' maar werd vol in haar oog/kop gebeten. Ze is nu nog bang van donkere herders. Maar nee, ik zeg niet dat die hond afgemaakt moet worden.
Bo en Boets, we denken nog elke dag aan jullie <3
Odi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border collie
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Odi »

Jace was 12 weken toen hij is gegrepen door een hond die van een oprit kwam afgerend.
Jace had een scheur onder zijn oogje.
Later hoorde ik dat die hond alles greep wat hij maar kon.
Toen Jace 6 maanden was is hij gegrepen door een hond. De eigenaar zei dat hij niets deed, maar de hond vloog gelijk op Jace. Toen had hij een scheur in zijn wang.
Afbeelding
Odi, Meagan, Judy, Macey, Jade (Jace *)
Jeffy
Zeer actief

blacky schreef:Het gaten maken ik een pup vind ik dus alles behalve normaal. Het gaten maken in een andere hond zonder aanleiding vind ik ook alles behalve normaal. Heeft de betreffende hond een kronkel in zijn kop? Ja. Moet hij afgemaakt? nee want er valt als de baasjes weten dat de hond zo reageerd best naar te handelen. Overkomt het de baas vaker dan 1 keer? Ja dan denk ik wel aan maatregelen.
Hier ben ik het wel mee eens denk ik. Ik weet niet of je het een kronkel moet noemen, maar normaal vind ik het ook niet als een hond uit het niks een andere hond bijt. Acceptabel vind ik het ook zeker niet en goedpraten is het laatste wat ik wil.
De eigenaar van de hond moet gewoon zorgen dat het niet gebeurd. Ik vind het soms verbazingwekkend hoe weinig mensen over hun hond te zeggen hebben.

Je hoort toch best vaak dat een pup gebeten wordt door een volwassen hond.
Miranda
Erelid
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder

Ongelezen bericht door Miranda »

Nanna schreef:Een pup die een volwassen hond loopt te vervelen en daarbij een hap krijgt "oprotten", kan ik mee leven.
Maar een volwassen hond die een pup bewust opzoekt om te grijpen vind ik een debiel. Ik begrijp ook niet dat dat goedgepraat wordt.
Skadi doet wát ze maar kan om vreemde pups te ontwijken. Daar gaat ze best ver in. Tot commando's van mij negeren aan toe. Maar als zo'n pup dan tóch naar haar toe komt en fysiek contact maakt, moet die pup dood.
Ik vind het geen wenselijk gedrag, maar wel normaal.

De bijtrem naar pups is er voor roedelgenoten. Niet voor vreemde pups. Volkomen logisch ook, genetisch en biologisch gezien. Lees 'the selfish gene' maar eens.
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

Ik ga er vanuit dat niet elke volwassen hond een vreemde pup accepteert. Dat vind ik normaal gedrag. Maar ik vind het niet normaal dat een volwassen hond een pup ópzoekt om die eens lekker dood te bijten.
Mijn Cody had een fikse kronkel in zijn kop en was bij vlagen mens- en hondagressief. Met pups was hij ook niet te vertrouwen, maar hij zocht ze niet op. Ze moesten niet bij hem in de buurt komen, maar hij was er niet op uit om ze naar de eeuwige jachtvelden te bijten. Zijn houding vond ik dus zéér onwenselijk maar in ieder geval niet abnormaal. Zolang ze hem met rust lieten, gebeurde er niets.

Ik waarschuw mensen met een dergelijke naïve instelling omdat er nu eenmaal zulke honden rondlopen, maar ik kan het in de verste verte niet goedpraten. Ik blijf dergelijk agressief gedrag abnormaal vinden.
Afbeelding
kipo
Zeer actief

Ongelezen bericht door kipo »

Nanna schreef:Een pup die een volwassen hond loopt te vervelen en daarbij een hap krijgt "oprotten", kan ik mee leven.
Maar een volwassen hond die een pup bewust opzoekt om te grijpen vind ik een debiel. Ik begrijp ook niet dat dat goedgepraat wordt.
Hier ben ik het mee eens, met als aanvulling dat zo'n "oprotten-hap" bij sommige honden heftiger is dan bij andere.
Bewust opzoeken om te grijpen vind ik geen normaal gedrag, tenzij er belangen verdedigd dienen te worden, of dat nu om een pup een volwassen hond of een mens gaat. Dat lijkt me in een natuurlijke situatie ook geen succesvolle strategie, het kost energie en is niet zonder risico.
Miranda schreef: Skadi doet wát ze maar kan om vreemde pups te ontwijken. Daar gaat ze best ver in. Tot commando's van mij negeren aan toe. Maar als zo'n pup dan tóch naar haar toe komt en fysiek contact maakt, moet die pup dood.
Ik vind het geen wenselijk gedrag, maar wel normaal.

De bijtrem naar pups is er voor roedelgenoten. Niet voor vreemde pups. Volkomen logisch ook, genetisch en biologisch gezien. Lees 'the selfish gene' maar eens.
Maar Skadi zoekt die pup toch niet zelf op om hem te grijpen? Ze doet haar best om te ontwijken, om de pup niet te hoeven grijpen, dus.
luna2906
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising mechelse herder x collie

Ongelezen bericht door luna2906 »

Helemaal mee eens :ok:
Miranda schreef: Ik vind het geen wenselijk gedrag, maar wel normaal.
Ik vind honden die niet met andere honden of met pups kunnen ook niet per definitie normaal, overigens. Maar abnormale honden hoeven ook weer niet afgemaakt te worden om gedragingen die ik of anderen als "niet normaal" beschouwen. Ik (en daar zullen anderen weer anders over denken) vind normaal namelijk iets dat een gemiddeld gedrag beschrijft en de gemiddelde hond vreet een pup niet op. Dat betekent niet dat het gedrag van een hond die geen pups moet niet te begrijpen is.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”