Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Waarom showen?

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Re: Waarom showen?

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Kells schreef:
Marjoleine schreef:Het ging me om het doel, kells.
Niet dat ik verwacht dat je daar op reageert, maar vooruit.
Mijn naam is nog steeds Astrid. :wink: Wat bedoel je nou met doel? Het doel van die paar mensen die met werkende (dus de oorspronkelijke) rode setters fokken willen niet dat de oorspronkelijke setter verdwijnt. Het gros van de huidige fokkers heeft als enige doel om showkampioenen te fokken.
En ik vind het een keurig gebruik om iemand bij zijn nick aan te spreken.

Als je het topic had gelezen zou je snappen wat ik bedoel.
Het gaat om de reden dat iemand showt, wedstrijden loopt of anderszins meedoet aan competities met behulp van honden.
Dat doel.

Volgens mij heb ik dat heel duidelijk omschreven en het is ook waar dit topic over gaat. Niet over fokken.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door M@scha »

ik vind showen niet echt leuk dus doe ik het niet. als ik het leuk gevonden had dan had ik het waarschijnlijk meer gedaan.

sam is 2 weken terug naar een show geweest. ik was voor het laatst geweest toen hij 1.5 ongeveer was en ik blijf sam een heel mooi gebouwde hond vinden en was benieuwd of een ander dat ook vond. toen kwam er een show met een engelse keurmeester waar ik veel goede dingen over gehoord heb en ben ik daar met sam heen gegaan. gewoon voor de leuk.

dat meneertje won vond ik niet eens zo belangrijk (wel retegaaf natuurlijk!!!) maar dat keurrapportje waar op staat wat de keurmeester van hem vind is veel belangrijker! sam ís een mooie hond ondanks zijn karakter en gezondheid en dat weten we nu ook van iemand anders!

met lola is geen eer te behalen op show. ik vind haar mooi maar ze is geen werkklasse en geen showklasse en wordt chagerijnig van show en gaat dan speuren naar heel grote honden en hun in de tenen happen.. die mag dus niet meer mee :-)
Afbeelding
Anne&Taar
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden, Schapedoes

Ongelezen bericht door Anne&Taar »

Kells schreef:Weet niet hoe dat bij andere rassen is, maar bij de Ierse setter is dat niet het geval. De werkende rode Ier wijkt qua uiterlijk weinig tot niet af van die van 50 jaar geleden. In de jaren 70 werd de rode Ier populair door reclame. Setterlady etc. Dit heeft het ras geen goed gedaan. De rode setter werd een mode hond en is nu voornamelijk showhond, met alle gevolgen van dien. Overdrijving van de standaard. De rood witte setter heeft nooit last gehad van de mode en ziet er na 200 jaar nog steeds bijna hetzelfde uit.
Hop, iedereen aan de werklijn Setters. Lage IC, geen verschil in temperament, en een stabiel uiterlijk. :mrgreen:
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Ik heb Bram een aantal keer geshowd. Omdat het moest om hem toe te laten tot de dekruenlijst van de RV. Hij vond het bijzonder gezellig, dus zoekt nog iemand om alle shows met hem af te gaan :mann: Vanwege z'n vacht zal hij overigens niks winnen, dus geen eer aan te behalen :mrgreen:

Izzie heb ik ook een keer geshowd bij de ASCA. Euhm tsja. Die was niet te beoordelen omdat ze alleen maar naast me liep te stuiteren. Heel gezellig, maar wat minder handig voor de keurmeester. Ik zou haar wel een keer willen showen bij de clubmatch van de RV, maar ik vind shows echt zo onvoorstelbaar saai.

Mbt werk- en showlijnen ben ik aan de ene kant blij met de splitsing bij de Aussies. Want ik heb echt 0,0 met de showvariant, terwijl de werklijnhondjes helemaal mijn type zijn. Aan de andere kant vind ik die scheiding ook wel typisch. Het zijn eigenlijk bijna twee verschillende rassen geworden. Zet een extreme showlijn naast een extreme werklijn en je hebt compleet verschillende honden, in alles. Maar goed, om eerlijk te zijn heb ik helemaal niks met rassen. Ik wil gewoon een hond die mij aanspreekt. En omdat ik precies wil weten wat er in de lijnen zit (gezondheid, karakter, drive) kom ik op een rashond uit.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Inge O schreef:
malinois schreef: Het zijn kanjers van honden hoor, het zijn vaak de beste alleen je hebt er weinig aan wil je er iets mee bereiken.
wat is er dan zo 'kanjerachtig' aan als je er niks mee kan bereiken (wat toch jullie doel is)?
Omdat het nog steeds een praktijkprogramma is, hond houdt boefje staande etc. Dat daar allemaal regeltjes bijgekomen zijn vol bijten, niet verbijten, geen pootje voorbij het lijntje met neerleggen, rustig blijven zitten voor hij gestuurd wordt etc. etc. etc. dat haalt het oorspronkelijke doel weg...
Overigens vind ik dat doodzonde...
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
ArCee
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nikan, kruising Rottweiler x Beauceron vanuit Spanhe.
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ArCee »

Marjoleine schreef:
ArCee schreef:De ene showed, de ander doet KNPV. Lang leve de variatie. :W:
En dan gaat het niet om het winnen?
Dan gaat het niet om iets doen met de hond ter meerdere eer en glorie van de baas? Ja toch?

Gaat het niet altijd om het winnen? Mij lijkt van wel. En dat mag toch ook? Op één voorwaarde:
je hoort het met respect naar je dier te doen.
Of dat nou jacht is, IPO, show, dat boeit niet.
Maar uiteindelijk is het allemaal hetzelfde: iets bereiken waar jij als baas lol in hebt, met gebruikmaking van je hond.Ik durf dat rustig toe te geven. Jij ook?
Persoonlijk zou ik iets doen waarbij ik kan zeggen: Waar zowel baas als hond plezier aan beleven!! Lijkt mij beter op zijn plaats?
Zoals jij het steld, maar ik denk dat je het niet zo bedoeld, klinkt het alsof je zegt: Ik moet er lol in hebben, en die hond moet gewoon meedoen!
Lijkt mij niet de manier.

Kijk, ik ben van mening dat wedstrijden, alleen maar gericht op mooi zijn, op elk gebied veekeuringen zijn. Dat klinkt vreselijk oneerbiedig, maar zo zie ik het, en daar mag je het uiteraard mee oneens zijn.

-Een tuner die jaren lang keihard traint en no1 word, respect.
-Een coureur die jaren lang traint om no1 te worden, respect.
-Een persoon die jaren lang studeerd om ergens top manager te worden, respect.
-Iemand die gewoon geboren is met de juiste maten en er leuk uitziet en een beetje op een podium gaat lopen draaien, tsssssss, wat heb je nu eigenlijk te bieden behalve veel jonge meisjes het verkeerde idee geven en anorexia aan te lullen? Daarbij, een vrouw met een maatje meer is veel mooier en natuurlijk om te zien, en vast te houden, en ook dat is een persoonlijke mening!! :ok:
-Iemand die zijn/haar hond aanbied omdat het zogenaamd een mooi ememplaar is, wat heb jij daar aan gedaan behalve een beetje voeren en vacht verzorging? Niks, dier is zo geboren. De enige die eventueel wat respect zou kunnen verdienen is heel misschien de fokker die de juiste cobinatie gekozen heeft, maar ook dat vind ik twijfelachtig?
Daarbij, het zijn vaak ook nog eens, qua gezondheid, niet de meest gezonde en sterke exemplaren, er word alleen gekeken naar het exterieur, dus dat maakt showen voor mij iets met een extra negatieve lading.

Ik weet dat het wellicht voor vele een erge zwart/wit mening is, maar ik ben heel erg gericht op gezonde, en lichamelijk goede dieren. het mooie buitenkantje boeit mij niet zo veel. Ik heb liever een mooie en gezonde vullisbak die 14 jaar in goede zondheid bij me is, als een dure rashond die om de haverklap bij de DA zit.
Maar goed, hier zijn al genoeg gesprekken en discussies over te vinden, let's not go there again :W:
Met een huis vol dieren, valt er altijd iets te vieren
Toen ik de mensen leerde kennen, ging ik mijn hond meer verwennen
Melanie 74

Ongelezen bericht door Melanie 74 »

Ik show omdat ik het leuk vind, en omdat als je wilt fokken de hond tenminste drie keer op een show moet zijn gekeurd wil je mee mogen doen aan de ZTP.

Wat wel heel erg scheelt is dat tegenwoordig je een tijdsplan krijgt hoe laat je ongeveer aan de beurt ben.
En als je niet naar de erering moet mag je daarna naar huis! Dat vind ik een verbetering :ok:
Ook in Oostenrijk is dat zo, Duitsland en waarom Nederland dan weer achterloopt?? Geen idee hoor.

En als ik merk dat een hond het showen niet echt keileuk vindt, zijn het alleen de drie verplichte shows. Maar heb ik een hond die het leuk vind dan wil ik vaker showen en mijn ras promoten. Want er zijn gewoon weg niet veel van mijn ras op shows te vinden.
Natuurlijk kijk ik ook wie er keurt, ik heb vrij stevige honden wat niet iedereen zijn smaak is. Sommige houden meer van het fijne en kleine ... wat ik niet doe. En ik trek mij daar niets van aan. Ik weet wat ik mooi vindt en wat niet.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

ArCee schreef:Persoonlijk zou ik iets doen waarbij ik kan zeggen: Waar zowel baas als hond plezier aan beleven!! Lijkt mij beter op zijn plaats?
Maar dan gebruik je dus die hond.
Zo simpel is het. Net als een jager. Of een IPO-man.
Kijk, ik ben van mening dat wedstrijden, alleen maar gericht op mooi zijn, op elk gebied veekeuringen zijn. Dat klinkt vreselijk oneerbiedig, maar zo zie ik het, en daar mag je het uiteraard mee oneens zijn.
Maar dat zijn ze dus niet.
Ze zijn niet alleen gericht op mooi.

Mooi is subjectief, en natuurlijk zijn dit soort keuringen subjectief, maar dat is een jachtwedstrijd ook, en een IPOwedstrijd ook.
Shows gaan niet alleen over mooi, het gaat over bouw, het gaat over gangwerk, over stabiliteit in karakter.
En mensen die fanatiek showen willen winnen.
Net als degene die een jachtwedstrijd doet, of IPO.
ArCee schreef:Iemand die zijn/haar hond aanbied omdat het zogenaamd een mooi ememplaar is, wat heb jij daar aan gedaan behalve een beetje voeren en vacht verzorging? Niks, dier is zo geboren.
Nee, dat is niet zo.
Er is een bepaald temperament nodig om tot een bepaalde prestatie te komen.
Net als op welke wedstrijd dan ook.
En verder is er, net als bij die topsporter, een bepaalde conditie nodig, er moet voor getraind worden.
Er is een samenspel tussen hond en handler nodig.

En natuurlijk zijn er excessen. Die zijn er altijd, overal, in elke tak van sport.
Maar dat is niet per definitie zo en zo laat jij het wel klinken.

Afbeelding

Anne&Taar
Zeer actief

Inge O schreef: maak je het nu niet zwaarder dan het is? ik heb in ieder geval nooit getraind voor wat voor show ook, meer dan de ring binnenstappen en mijn hond laten zien deed ik eigenlijk niet, zowel mijn hond als ikzelf waren daarbij echt geen millimeter anders dan normaal.
Nou ja, ik ben geen shower, maar het lijkt mij dat op een bepaald top-niveau de concurrentie, wil je dit zo noemen, dermate 'hoog' is en de honden dermate 'gelijkend' aan het 'ideaalbeeld' dat dingen als houding en gang, presentatie en dergelijke er wel toe gaan doen. Das bij alle wedstrijden zo. Als ik een GGB clubwedstrijdje loop, voelt dat toch ook anders als wanneer ik naar Engeland afreis om daar aan een internationale GG3 mee te doen? Dan worden de details gewoon belangrijker.
Laatst gewijzigd door Anne&Taar op 26 jan 2012 14:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Anne&Taar
Zeer actief

Inge O schreef:[
ja, maar hebben we hier dan alleen maar over die zogezegde 'hoge-niveau'-shows? of heb ik alleen nog maar aan ondermaatse shows meegedaan?
Weet ik veel, ik opper maar wat. Ben zelf al helemaal niet van de 'niveau shows'. :mrgreen:
nathalie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kelpie en Weimaraner
Contacteer:

Ongelezen bericht door nathalie »

Ik ben toch wel heel blij met mijn Ushitje. Doet het goed op shows (maar is echt geen kampioentje..) én werkt ook nog eens :cheer: En daarom wil ik graag een nestje met haar fokken. Omdat ik vind dat het zo ook kan!
Afbeelding
Tot ooit lieffie.. Ushi *01-04-10 †07-12-15
True love lives forever... Bowie, *15-12-94 † 26-07-10
Candy, voor altijd in mijn gedachten
http://www.greyblessings.nl
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Anne&Taar schreef:
Inge O schreef: maak je het nu niet zwaarder dan het is? ik heb in ieder geval nooit getraind voor wat voor show ook, meer dan de ring binnenstappen en mijn hond laten zien deed ik eigenlijk niet, zowel mijn hond als ikzelf waren daarbij echt geen millimeter anders dan normaal.
Nou ja, ik ben geen shower, maar het lijkt mij dat op een bepaald top-niveau de concurrentie, wil je dit zo noemen, dermate 'hoog' is en de honden dermate 'gelijkend' aan het 'ideaalbeeld' dat dingen als houding en gang, presentatie en dergelijke er wel toe gaan doen. Das bij alle wedstrijden zo. Als ik een GGB clubwedstrijdje loop, voelt dat toch ook anders als wanneer ik naar Engeland afreis om daar aan een internationale GG3 mee te doen? Dan worden de details gewoon belangrijker.
heb dan aan de winner meegedaan en daar stapte dober gewoon de ring in zoals hij ook normaal buiten liep... alleen ff een doekje eroverheen om de modder eraf te halen.
Voor een simpel vzh examen moet ik vele malen meer trainen en doen met mn honden.
aankeuringen voor de mechelaars bij de RV doe ik helemaal niks, nog niet eens een doekje eroverheen of kam erdoor...
Gewoon uit de auto, keurrapportje en klaar.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Anne&Taar schreef: Nou ja, ik ben geen shower, maar het lijkt mij dat op een bepaald top-niveau de concurrentie, wil je dit zo noemen, dermate 'hoog' is en de honden dermate 'gelijkend' aan het 'ideaalbeeld' dat dingen als houding en gang, presentatie en dergelijke er wel toe gaan doen. Das bij alle wedstrijden zo. Als ik een GGB clubwedstrijdje loop, voelt dat toch ook anders als wanneer ik naar Engeland afreis om daar aan een internationale GG3 mee te doen? Dan worden de details gewoon belangrijker.
Dit.

Als ik een paar cursusjes loop doe ik zo wedstrijden mee (in mijn sport dan he). Maar ik hoor niet bij de top.
En als een hond op een show zich niet toont kan dat plaatsing schelen.

Mal zal best de modder eraf geveegd hebben maar werd ze 1e?
Nee, maar daar ging het haar niet om dus dat boeit niet.

Er zijn dus mensen die het wel boeit en die trainen er op.
Omdat precies het juiste tempo kan schelen en houding en de hele mikmak.
Want eerlijk is eerlijk: een hond kan prima gebouwd zijn maar als ie sloft alsof ie een marathon gedaan heeft krijgt ie daar een mindere plaatsing door.
Hij kan allerlei kwaliteit hebben maar als hij zich niet toont, kun je daar niet op keuren.
Want je keurt wat je ziet. Dus de hond moet wel tonen wat hij in huis heeft.
Als je in je vingers wordt gebeten of de handler moet er bovenop gaan zitten voor de tanden kunnen worden getoond krijgt ie daar aftrek op.
Als hij uitvalt krijgt hij daar aftrek op.
Als hij geen spieren heeft krijgt hij daar aftrek op.
Enzovoorts.
En hoe hoger het niveau wordt, hoe meer de kleinere details gaan tellen.

Het hangt dus af van het niveau dat je wilt bereiken.
Als je meer wilt moet je meer doen. Zoals in alle soorten competitie.
Dat geldt voor autoracen, voor polsstokspringen, voor IPO, en dus ook voor showen.

Afbeelding

bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Nanna schreef:
Marjoleine schreef: Als je in je vingers wordt gebeten of de handler moet er bovenop gaan zitten voor de tanden kunnen worden getoond krijgt ie daar aftrek op.
Die keurmeesters staan zo te horen wat af te trekken :mrgreen:
Dat trekt inschrijvingen. :engel:
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
Anne&Taar
Zeer actief

malinois schreef:
Anne&Taar schreef:
heb dan aan de winner meegedaan en daar stapte dober gewoon de ring in zoals hij ook normaal buiten liep... alleen ff een doekje eroverheen om de modder eraf te halen.
Voor een simpel vzh examen moet ik vele malen meer trainen en doen met mn honden.
aankeuringen voor de mechelaars bij de RV doe ik helemaal niks, nog niet eens een doekje eroverheen of kam erdoor...
Gewoon uit de auto, keurrapportje en klaar.
Tuurlijk heb jij ook 'werk' geleverd wat bijdroeg tot een goede beoordeling. Je fietst bv veel met je hond, hij ziet er dus gespierd uit en heeft dan een mooie draf in de ring en dat wordt gewaardeerd. En door je hond met evenementen te laten kennismaken, staat je hond daar mogelijkerwijs zelfverzekerd en ook dat levert weer extra punten op. Volgens jou doe je helemaal niets...Maar das natuurlijk niet waar. Je ervaart het zelf alleen anders, omdat jij zelf niet het idee hebt gehad dat dit ook aan je showresultaten bijdroeg. Wat natuurlijk wel zo was.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Marjoleine schreef:
Anne&Taar schreef: Nou ja, ik ben geen shower, maar het lijkt mij dat op een bepaald top-niveau de concurrentie, wil je dit zo noemen, dermate 'hoog' is en de honden dermate 'gelijkend' aan het 'ideaalbeeld' dat dingen als houding en gang, presentatie en dergelijke er wel toe gaan doen. Das bij alle wedstrijden zo. Als ik een GGB clubwedstrijdje loop, voelt dat toch ook anders als wanneer ik naar Engeland afreis om daar aan een internationale GG3 mee te doen? Dan worden de details gewoon belangrijker.
Dit.

Als ik een paar cursusjes loop doe ik zo wedstrijden mee (in mijn sport dan he). Maar ik hoor niet bij de top.
En als een hond op een show zich niet toont kan dat plaatsing schelen.

Mal zal best de modder eraf geveegd hebben maar werd ze 1e?
Nee, maar daar ging het haar niet om dus dat boeit niet.

Er zijn dus mensen die het wel boeit en die trainen er op.
Omdat precies het juiste tempo kan schelen en houding en de hele mikmak.
Want eerlijk is eerlijk: een hond kan prima gebouwd zijn maar als ie sloft alsof ie een marathon gedaan heeft krijgt ie daar een mindere plaatsing door.
Hij kan allerlei kwaliteit hebben maar als hij zich niet toont, kun je daar niet op keuren.
Want je keurt wat je ziet. Dus de hond moet wel tonen wat hij in huis heeft.
Als je in je vingers wordt gebeten of de handler moet er bovenop gaan zitten voor de tanden kunnen worden getoond krijgt ie daar aftrek op.
Enzovoorts.
En hoe hoger het niveau wordt, hoe meer de kleinere details gaan tellen.

Het hangt dus af van het niveau dat je wilt bereiken.
Als je meer wilt moet je meer doen. Zoals in alle soorten competitie.
Dat geldt voor autoracen, voor polsstokspringen, voor IPO, en dus ook voor showen.
hoho, daar ging het toen wel om want dat was afgesproken met de fokker en hij werd 2e, 2 U kreeg hij, puur en alleen omdat nr 1 vetter was... want dat is mooi bij dobers.. alleen dat ging lastig bij een dober die ook zeer aktief sport... want die werd topzwaar als hij zo zou moeten sporten, hij liep zeer hoog in de doberwedstrijden IPO nl. Met het gewicht dat ze willen zien zou hij nooit over de haag of over de 180 komen zonder zn poten te breken.
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Waar het me om ging, Mal, is dat je geen fanatieke shower bent. Dus het gaat jou niet om hoe je showt.
Meer bedoelde ik niet.

Afbeelding

maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

Anne&Taar schreef: Tuurlijk heb jij ook 'werk' geleverd wat bijdroeg tot een goede beoordeling. Je fietst bv veel met je hond, hij ziet er dus gespierd uit en heeft dan een mooie draf in de ring en dat wordt gewaardeerd. En door je hond met evenementen te laten kennismaken, staat je hond daar mogelijkerwijs zelfverzekerd en ook dat levert weer extra punten op. Volgens jou doe je helemaal niets...Maar das natuurlijk niet waar. Je ervaart het zelf alleen anders, omdat jij zelf niet het idee hebt gehad dat dit ook aan je showresultaten bijdroeg. Wat natuurlijk wel zo was.
In België bereik je daar toch alleen maar minder beoordeling door hoor.
Ik heb een gespierde, zelfverzekerde hond die één show heeft gelopen (verplicht in Belgie voor de fok).

Zo stond hij in de ring (met een vreemd persoon die hem vasthoudt, ik show niet zelf :engel: )
Afbeelding

Afbeelding

Beoordeling: goed (want werkhonden geeft die keurmeester niet meer dan een goed :blah: :wink: )
de Belgische herder die van angst de ring uitliep toen hij zijn tanden moest tonen, werd 1U geplaatst :U:

Ik begrijp het wereldje alleszinds niet. Niets ergs aan, ik wil me er nl ook niet in begeven en anderen gaan dan weer dingen uit 'mijn wereldje' niet begrijp :ok:
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”