Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

combinatie herhalen?

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

Badu
Zeer actief
Contacteer:

Re: combinatie herhalen?

Ongelezen bericht door Badu »

sirene schreef:
Badu schreef:
sirene schreef:
Fokken voor de verkoop dus. Dat klinkt wel heel erg niet jou hoor. Ik las naast nog " ik fok voor mezelf" ofzoiets. Da's een heel mooi streven ;)
Nou ja.... wat een flauwe opmerking. Als ik iets niet nodig heb dan is het wel geld :pffff:
Nee da's niet flauw, een heel nest fokken waarvan het niet de bedoeling is dat ze in de fokkerij terecht komen is gewoon hondjes vermeerderen. Met voor de verkoop bedoelde ik niet eens voor het geld maar gewoon letterlijk voor de verkoop. Daar fok je toch niet voor ?
Nee, daar fok ik niet voor maar er is ook nog zoiets als een grijs gebied. Wat is er mis mee om mensen blij te maken met een geweldig leuk hondje? Van het eerste nestje heb ik vier van de vijf pups zelf gehouden dus om nou te stellen dat ik fok voor de verkoop :hmmm:

Maar goed, de vraag is nog steeds of een herhaalde combinatie ongeveer hetzelfde uitpakt....
Afbeelding
'alles van waarde is weerloos' Lucebert

De nakers..., óók op FB :)
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Badu schreef: Nee, daar fok ik niet voor maar er is ook nog zoiets als een grijs gebied. Wat is er mis mee om mensen blij te maken met een geweldig leuk hondje?
Ik vind daar niks mis mee maar wel als er alleen om die reden gefokt wordt. Het blij maken met een leuk hondje. Asiels zitten vol met geweldig leuke hondjes en Peruaantjes worden er ook zat gefokt. Voor een geweldig leuke en mooie Peruaan moeten mensen dan wat geduld hebben. Dan wachten ze maar op een nestje van Fanon ofzo.
Van het eerste nestje heb ik vier van de vijf pups zelf gehouden dus om nou te stellen dat ik fok voor de verkoop :hmmm:
In het kader van eelt op mijn ziel kweken zou ik alle pups van een herhaalde combi met 9 weken aan nieuwe baasjes over dragen :tongue: <knip>Het is ook niet de bedoeling dat pups uit een herhaalde combi in de fokkerij terecht komen.
Een heel nest fokken die niet bedoeld is voor de fokkerij maar om mensen andere mensen blij te maken dan.
Maar goed, de vraag is nog steeds of een herhaalde combinatie ongeveer hetzelfde uitpakt....
Nee, die hoeven niet hetzelfde uit te pakken. Je moet het zien als een loterij, die balletjes rollen altijd anders.
Dat is dacht ik ook al geschreven hier. Broers en zussen komen ook uit een zelfde combinatie en zijn toch allemaal anders. Als je het al doet zou ik zowieso een jaar of twee wachten om te zien hoe deze honden uitgroeien. Ook qua gezondheid. Ook omdat alle naakthonden van de reu nog vrij jong zijn.
Je zou ook, als je dan persé nog een nest wil doen met Badu een zoon van Thupa kunnen gebruiken. Blijf je toch in de buurt maar toch ook weer nieuwe genen erbij.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Tulp
Zeer actief
Mijn ras(sen): boerboel
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Tulp »

Badu schreef:
sirene schreef:
Badu schreef:Nou ja.... wat een flauwe opmerking. Als ik iets niet nodig heb dan is het wel geld :pffff:
Nee da's niet flauw, een heel nest fokken waarvan het niet de bedoeling is dat ze in de fokkerij terecht komen is gewoon hondjes vermeerderen. Met voor de verkoop bedoelde ik niet eens voor het geld maar gewoon letterlijk voor de verkoop. Daar fok je toch niet voor ?
Nee, daar fok ik niet voor maar er is ook nog zoiets als een grijs gebied. Wat is er mis mee om mensen blij te maken met een geweldig leuk hondje? Van het eerste nestje heb ik vier van de vijf pups zelf gehouden dus om nou te stellen dat ik fok voor de verkoop :hmmm:

Nee, ik zou er niet op gokken dat het hetzelfde uitpakt, maar een nestje fokken om liefhebbers een hond te verkopen van een ras waar er niet veel van geboren worden is helemaal niets mis mee :ok: .
* * *
People say that money cannot buy you happiness..............
but you can buy a boerboel and that is pretty damn close
MonaToetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Boston Terriërs,Engelse Springer Spaniëls & Whippet
Aantal honden: 6
Contacteer:

Ongelezen bericht door MonaToetje »

Ik laat Faith dit jaar weer door Jim Jam dekken , in de hoop dat er deze keer wel een mooi reutje bij zit waar ik mee kan showen.
Normaal gesproken zou ik niet zo snel een combinatie herhalen , omdat het geen garantie geeft dat de pups net zo mooi zijn als het eerste nest. Het kan meevallen maar ook niet.
Ik zou overigens nooit een combinatie herhalen als ik er al een reu en een teefje uit aan heb gehouden. En al zeker niet om pupkopers een leuk pupje uit die combinatie te kunnen bieden. Mijn ervaring interesseert het de meeste kopers niet niet voor de afstamming van de pup. Ik zou zo`n combinatie dus alleen herhalen als ik er zelf iets uit willen houden.

linda
Afbeelding verwijderd door moderator ivm foutmelding
~ Vaarwel, mijn mooie meisje! Je bent voor altijd in ons hart! ~
(met dank aan Desi)
MonaToetje
Zeer actief
Contacteer:

Tulp schreef:
Nee, ik zou er niet op gokken dat het hetzelfde uitpakt, maar een nestje fokken om liefhebbers een hond te verkopen van een ras waar er niet veel van geboren worden is helemaal niets mis mee :ok: .
maar dan kun je toch gewoon een andere reu gebruiken , zodat je ook wat meer diversiteit in je fokprogramma hebt?
(met dank aan Desi)
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

mijn 'trainer' heeft dezelfde combinatie terug gedaan, wederom heel leuke pups en ditmaal heeft hij er ook zelf één gehouden.
De vorige nest zijn ondertussen allemaal leuke jong volwassen honden geworden , diegeen die sporten hebben ook al erg nette examens afgelegd :ok:

De pups nu lijken ook weer erg beloftevol, dus hij heeft dat prima gedaan lijkt me.

Een eventueel volgend nest zou prima kunnen dat hij weer dezelfde combinatie doet, al heeft hij ook wel een andere reu op het oog.
poetin666
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peruaanse naakthonden & Mechelse herders, Centraal Aziatische Ovcharka
Contacteer:

Ongelezen bericht door poetin666 »

Badu schreef:
sirene schreef:Juist op ons bestand vind ik het niet wenselijk om een combinatie te herhalen. Zeker niet als er meerdere honden uit de combinatie beschikbaar zijn voor de fok. 10 honden uit 1 combi is op de populatie kleintjes toch een heel percentage.
En stel dat je het wel zou doen, wat moet je dan in hemelsnaam in de toekomst met al die honden qua combinatie ? Dan moet je allemaal dezelfde combinaties doen omdat er niets anders is. Gewoon lekker verder gaan met wat je nu hebt.
Weet je wat het is… we zijn een beetje hebberig geweest. Er zijn mensen die de pups hebben gezien en graag ook zo'n klein Peruaantje willen. En eerlijk gezegd… gun ik die mensen ook zo’n geweldig hondje… Het is dus absoluut niet de bedoeling dat ze allemaal in de fokkerij terecht komen. Dat gebeurt toch ook niet als je 10 hondjes in een nest hebt :19: Maar ik snap je redenatie wel hoor :ok:
Ik begrijp heel goed wat je bedoelt; omdat dit nest zo goed gelukt is er er zoveel positieve reacties zijn naar je pups en er opeens een hoop pupkopers zijn nu ze ze met eigen ogen zien en vastgehouden heb. Jij gunt een paar mensen die je vertrouwd wel zon fijne pup toe waar je zelf zo blij mee bent, tot zover heel duidelijk en begrijpelijk ennee voor de pieken hoef je t niet te doen. Maar wat Sonja zegt is ook zo, je vermeerderd die combie alleen maar en waar moet je tzt mee gaan combineren. Want het is nooit uit te sluiten dat je a.s pupkopers niet tóch gaan fokken op een gegeven moment. Met de mini's kan je nu al geen kant op, met de mediums kan je wel voldoende combie's maken, daar is veel meer keuze. Kans is natuurlijk wel dat je volgende nest zomaar alleen mini zou geven,kans is klein,maar aanwezig,...
Ik zelf zou blijven spitten en zoeken naar een andere reu voor Badu als je nog eens een nest met haar wil. Kijk die combie van mijn mini teef heeft de fokker ook 3x gedaan, das onverandwoord vaak, maar ik ben de enige in Holland die die combie heeft ,Billy en Jade, en de rest zit erg ver weg in Rusland en Polen etc. Als je nou pupkopers ver weg hebt waar je het voor doet is het nog niet zo'n probleem denk ik,maar jij wilt niet verkopen aan fokfers,...
Ik zelf heb wel herhalings nesten gedaan met de werkhonden,maar daar wordt naar heel andere dingen gekeken, uiterlijk is niet vanbelang, alleen het temperament en werklust, en de gezondheid natuurlijk. In de hondesport worden succes combies vaak herhaald ondanks de enorme genenpool, maar daar geldt wel, never change a winning team. Dit zal bij meer gebruikshonden gebeuren neem ik aan.
Ik persoonlijk zal met mijn Peruanen geen herhalingsnesten maken, tenzij idd maar 1 pup en ook dát zal ik bij Zorba ondanks maar 1 naakte pup niet doen. Omdat het een teef is kan ik met haar verder in de toekomst en zie ik niet dat ik Zorba nog zal gebruiken voor de fok...
People always come into your life for a reason, just don't be fooled into thinking they have to stay!!

Afbeelding
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Jaap* »

Badu schreef:
Jaap* schreef:Ik ben ook veel beter gelukt dan mijn broer. Het zegt niks :mrgreen:
Foto's graag :engel:
Qua karakter :mrgreen:
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Renske
Zeer actief
Mijn ras(sen): kooikerhondje en lundehund
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Renske »

In principe ben ik geen voorstander van het herhalen van een combinatie, maar dit hangt voor mij ook van het ras af. Wanneer ik achteraf terug kijk op de nestjes die wij hebben gehad (Bente 2, Beetle 2) en kijk naar de uitkomst van Beetle haar laatste nestje had ik achteraf gezien de combinatie met de eerste reu beter kunnen herhalen. Het eerste nest, allemaal van heel mooi type en een super werklust. Het tweede nestje van beduidend mindere kwaliteit. De hondjes zijn wel werklustig, en zeker geen 'rare' kooikerhondjes, maar haar de combinatie met de andere reu is zo veel beter uitgepakt dat het mij toch wel wat tegen viel met deze andere reu.
Smooth Criminal
Actief
Mijn ras(sen): Smooth Fox Terrier, Dwergschnauzers zwart-zilver, Jack mix en een Duitse Herder.
Contacteer:

Ongelezen bericht door Smooth Criminal »

Ik zou ook niet gauw dezelfde combinatie gebruiken. Een kennis van ons gebruikte ook twee keer dezelfde combi en het eerste nest was echt prachtig, 3 honden daarvan deden het ook erg goed in de show. Dus hij dacht dat hij de perfecte combinatie had gevonden. Helaas viel het tweede nest van dezelfde combi uitermate tegen qua uiterlijk en type.
Groetjes Rianne
"A dog is the only thing on Earth that loves you more than he loves himself."
Kennel Smooth Criminal
Afbeelding
met dank aan _Inge_ !
Badu
Zeer actief
Contacteer:

MonaToetje schreef:
Tulp schreef: Nee, ik zou er niet op gokken dat het hetzelfde uitpakt, maar een nestje fokken om liefhebbers een hond te verkopen van een ras waar er niet veel van geboren worden is helemaal niets mis mee :ok: .
maar dan kun je toch gewoon een andere reu gebruiken , zodat je ook wat meer diversiteit in je fokprogramma hebt?
Nou… gewoon :scratch: Het is heel geen sinecure een kleine Peruaan te vinden die een alerte uitstraling heeft, goed gebouwd is, niet verwant is & de minpunten van mijn wijfie compenseert. Voor het fokprogramma wil ik over een jaar of drie voor Fanon een leuk manneke zoeken. Een andere reu voor Badu zoeken was niet in de fokplanning...
Dat ik herhaling van de combinatie overweeg is sec omdat deze pups erg goed zijn gelukt, er naar gevraagd is & ik deze mensen zo’n leuk hondje gun. Maar goed, ik wacht af of zich meer perfecte adresjes aandienen. Badu wordt dit jaar 5 dus we hebben nog even :F:

Alle bezwaren die hier langskomen heb ik zelf uiteraard ook overwogen. De vraag is ook niet of het HF toestemming wil geven voor een herhaalde combi, ik ben op zoek naar ervaringen.
@ MonaToetje, jij verwacht toch ook dat er een mooi reutje wordt geboren uit de herhaalde combi met Jim Jam omdat het vorige nest ook mooie hondjes heeft opgeleverd?
Afbeelding

_Jules_
Zeer actief
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door _Jules_ »

tot welke leeftijd mag je dan eigenlijk fokken met een teefje? 7 toch?
Afbeelding
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

Badu, wat is eigenlijk de reden waarom jij geen pups wilt verkopen aan fokkers?
Badu
Zeer actief
Contacteer:

_Inge_ schreef:tot welke leeftijd mag je dan eigenlijk fokken met een teefje? 7 toch?
Artikel VIII.1
1. Een teef mag op de datum van de dekking niet jonger zijn dan 16 maanden.
2. Een teef die haar eerste nest zal krijgen, mag niet gedekt worden na de dag waarop zij 72 maanden oud is geworden.
3. Een teef mag niet gedekt worden na de dag waarop zij 96 maanden oud is geworden.

8 jaar dus.... maar dat moet je wel willen :wink:
Afbeelding

MirandaH
Zeer actief
Mijn ras(sen): Cairns!!!
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door MirandaH »

sirene schreef:
Badu schreef: Nee, daar fok ik niet voor maar er is ook nog zoiets als een grijs gebied. Wat is er mis mee om mensen blij te maken met een geweldig leuk hondje?
Ik vind daar niks mis mee maar wel als er alleen om die reden gefokt wordt. Het blij maken met een leuk hondje. Asiels zitten vol met geweldig leuke hondjes en Peruaantjes worden er ook zat gefokt. Voor een geweldig leuke en mooie Peruaan moeten mensen dan wat geduld hebben. Dan wachten ze maar op een nestje van Fanon ofzo.
Hier krijg ik toch een beetje kromme tenen van hoor! Daar komt dan dat 'nobele thema' rasverbetering om de hoek kijken. Ik fok omdat ik het leuk vind, de pupjes, de mensen die je blij maakt met een pupje. En ik doe mijn best om die hondjes zo goed mogelijk conform de rasstandaard te fokken, met veel aandacht voor karakter en gezondheid. Ik zie het probleem van een herhalingscombi ècht niet.

Ze heeft er 1 verkocht en 4 gehouden. Als het nu 6 pups waren geweest die ze had verkocht was dat geen probleem geweest. Als er in een volgend nest 4 geboren worden die allemaal weggaan, is dat nog steeds 1 minder dan in de situatie van 6 verkochte pups. Je kunt ook van een mug een olifant maken, maar dat is mijn mening.

@Badu: Mag ik weer een pupje komen opvangen dan :F:
Afbeelding

*Gediplomeerde trimsalon voor de regio Zoetermeer (lid ABHB)*
**Webshop voor verse diervoeding: Botten & Zo**
Badu
Zeer actief
Contacteer:

LongFields schreef:Badu, wat is eigenlijk de reden waarom jij geen pups wilt verkopen aan fokkers?
Ligt helemaal aan de fokker. Maar fokkers in het buitenland, waarvan ik de houding t.o.v. honden niet of nauwelijks ken... daar vertrouw ik niet zomaar een pup aan toe :neenee: De nakers moeten minimaal in bed slapen :pffff:
Afbeelding

Badu
Zeer actief
Contacteer:

MirandaH schreef: @Badu: Mag ik weer een pupje komen opvangen dan :F:
Tuurlijk :mrgreen:
Afbeelding

tkuijernl
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door tkuijernl »

misschien een rare vraag maar waarom heb je 4 honden uit het eerste nest aangehouden?

als er mensen zijn die graag een bankhanger willen, had je misschien beter de reutjes (of 1 van de) kunnen verkopen en dan de combi nogmaals herhalen en hopen op een 2e teefje zodat je 2 teefjes heb uit moederhond waar je mee verder kan.

desnoods een reutje in een gastgezin zodat je wel nog de beschikking heb over zijn genen voor evt een ander teefje in het fokprogramma van het ras

verder snap ik wel dat ivm de kleine genen populatie het niet aan te raden is, maar als er verder zo moeilijk een passende reu gevonden kan worden snap ik het wel...

ik ben benieuwd wat je besluit :wink:
groetjes Tamara
MonaToetje
Zeer actief
Contacteer:

Badu schreef:@ MonaToetje, jij verwacht toch ook dat er een mooi reutje wordt geboren uit de herhaalde combi met Jim Jam omdat het vorige nest ook mooie hondjes heeft opgeleverd?
Als de mensen waar ik een reutje bij heb geplaatst , met de afspraak dat ik hem 1 keer mag gebruiken, zich aan de afspraak hadden gehouden , had ik deze combinatie niet herhaald. :wink:
Ik zelf zie er namelijk niet het nut van in om een combinatie te herhalen waar ik al een teef en een reu uit heb gehouden , of om andere mensen blij mee te maken.
Iedereen moet natuurlijk zelf weten wat hij doet .

groetjes,

Linda
(met dank aan Desi)
Badu
Zeer actief
Contacteer:

tkuijernl schreef:misschien een rare vraag maar waarom heb je 4 honden uit het eerste nest aangehouden?
Heb modellen nodig :tongue:
http://www.hondenforum.nl/plaza/viewtop ... &start=240
Afbeelding

Badu
Zeer actief
Contacteer:

MonaToetje schreef:
Badu schreef:@ MonaToetje, jij verwacht toch ook dat er een mooi reutje wordt geboren uit de herhaalde combi met Jim Jam omdat het vorige nest ook mooie hondjes heeft opgeleverd?
Als de mensen waar ik een reutje bij heb geplaatst , met de afspraak dat ik hem 1 keer mag gebruiken, zich aan de afspraak hadden gehouden , had ik deze combinatie niet herhaald. :wink:
Ik zelf zie er namelijk niet het nut van in om een combinatie te herhalen waar ik al een teef en een reu uit heb gehouden , of om andere mensen blij mee te maken.

groetjes,

Linda
Dit snap ik niet.... waarom doe je het dan? Je kan toch een andere reu zoeken?
Afbeelding

MonaToetje
Zeer actief
Contacteer:

Badu schreef:
MonaToetje schreef:

groetjes,

Linda
Dit snap ik niet.... waarom doe je het dan? Je kan toch een andere reu zoeken?
Dat had idd gekund maar ik wil graag een reutje uit Jim Jam en Faith, omdat ik hoop op een pup van (ongeveer ) weer hetzelfde type als Tulip. Zover ik weet is er in Europa verder geen andere reu met dezelfde lijnen ( 50% El-Bo en Peja/Katbird ) als Jim Jam. Faith is grotendeels PeJa lijn ( groovader x kleindochter ) Van Jim Jam`s eerste nest , waarvan de moeder overigens van een ander type en andere lijn is dan Faith, zijn qua type bijna hetzelfde als Faith`s pups .En ik hoop dat er in deze herhalingscombinatie pups van hetzelfde type als in het vorige nest zitten.
Linda
(met dank aan Desi)
Turrie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Turrie »

Badu schreef: