Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
combinatie herhalen?
Moderator: moderatorteam
- Badu
- Zeer actief
- Contacteer:
combinatie herhalen?
Een vraag aan de fokkers:
Heb je weleens een combinatie reu/teef herhaald?
En was het resultaat wat je ervan verwachtte? Of juist niet?
edit: typo
Heb je weleens een combinatie reu/teef herhaald?
En was het resultaat wat je ervan verwachtte? Of juist niet?
edit: typo
Laatst gewijzigd door Badu op 19 jun 2011 11:45, 1 keer totaal gewijzigd.
- LongFields
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos - Aantal honden: 3
Re: combinatie herhalen?
Ik heb het zelf nog niet gedaan en denk dat ik het ook niet snel zal doen. Liever zoek ik dan naar een reu met een ander genenpakket, omdat we bij mijn ras geen hele grote genenpoel hebben.
- Rosita Compagner
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): waterhonden
- Contacteer:
Wanneer ik uit zo'n combinatie een teefje wil houden en er alleen reutjes geboren worden dan zou ik het overwegen. Of wanneer het gewoon maar 1 pup is. In elk ander geval zou ik me afvragen wat het toevoegt? Ja, meer pups, maar voor je eigen fokkerij of het ras? Dan zou ik liever een andere combinatie maken.
-
empyree
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Newfoundlander/Grand Basset Griffon Vendéen/Lagotto Romagnolo
- Aantal honden: 5
- Contacteer:
Rosita Compagner schreef:Wanneer ik uit zo'n combinatie een teefje wil houden en er alleen reutjes geboren worden dan zou ik het overwegen. Of wanneer het gewoon maar 1 pup is. In elk ander geval zou ik me afvragen wat het toevoegt? Ja, meer pups, maar voor je eigen fokkerij of het ras? Dan zou ik liever een andere combinatie maken.
Helemaal mee eens !
Sandra

-
Mirr
- Actief
Wij hebben de combi herhaalt..
We wilde al graag een teef uit die combi. Alleen kwamen er maar 2 mannetjes..
2 hele leuke, dat wel
Dus we zijn ook erg benieuwd of er deze ronde een teefje voor ons bijzit!
We wilde al graag een teef uit die combi. Alleen kwamen er maar 2 mannetjes..
2 hele leuke, dat wel
- yamie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
- Contacteer:
Rosita Compagner schreef:Wanneer ik uit zo'n combinatie een teefje wil houden en er alleen reutjes geboren worden dan zou ik het overwegen. Of wanneer het gewoon maar 1 pup is. In elk ander geval zou ik me afvragen wat het toevoegt? Ja, meer pups, maar voor je eigen fokkerij of het ras? Dan zou ik liever een andere combinatie maken.
idem
- mon65
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Old English Mastiff, Mastin Español
- Aantal honden: 5
- Contacteer:
helemaal mee eens!yamie schreef:Rosita Compagner schreef:Wanneer ik uit zo'n combinatie een teefje wil houden en er alleen reutjes geboren worden dan zou ik het overwegen. Of wanneer het gewoon maar 1 pup is. In elk ander geval zou ik me afvragen wat het toevoegt? Ja, meer pups, maar voor je eigen fokkerij of het ras? Dan zou ik liever een andere combinatie maken.
idem
- Badu
- Zeer actief
- Contacteer:
Het hoeft allemaal niet natuurlijk… het is meer een overweging waarbij ik me afvraag of je zomaar kan aannemen dat een volgend nest van dezelfde combinatie qua bouw en karakter identieke pups oplevert…
- Jaap*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jachthonden
- Aantal honden: 1
Ik ben ook veel beter gelukt dan mijn broer. Het zegt niks 
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
- irish26
- Actief
- Mijn ras(sen): dwergpoedel
chinese naakthond
hahah
ja nou . niets mis met het herhalen van een combinatie... als het een mooie nest geeft de 1ste keer waarom niet?.
ik kan uit ervaring spreken (mijn ouders zijn fokkers) dat het herhalen van een combinatie totaal anders kan zijn dan het 1ste nest.
dat wil niet echt iets zeggen.
als je het vergelijkt met mensen of paarden voor mijn part. kun je dat ook wel duidelijk zien toch?...de fokkers van mijn arabiertje heeft 2jr later een zelfde combinatie gedaan dus een volle broer van mijn paard... lijkt niets op die van mij..
en ik ben er een van een tweeling.. ik ben blond mijn broer heeft pikzwart haar en lijkt totaal niet op me..
ja nou . niets mis met het herhalen van een combinatie... als het een mooie nest geeft de 1ste keer waarom niet?.
ik kan uit ervaring spreken (mijn ouders zijn fokkers) dat het herhalen van een combinatie totaal anders kan zijn dan het 1ste nest.
als je het vergelijkt met mensen of paarden voor mijn part. kun je dat ook wel duidelijk zien toch?...de fokkers van mijn arabiertje heeft 2jr later een zelfde combinatie gedaan dus een volle broer van mijn paard... lijkt niets op die van mij..
en ik ben er een van een tweeling.. ik ben blond mijn broer heeft pikzwart haar en lijkt totaal niet op me..
- yamie
- Zeer actief
- Contacteer:
dus dan spreek je jezelf toch tegen?irish26 schreef:hahah![]()
als het een mooie nest geeft de 1ste keer waarom niet?.
dan is het toch alleen zinvol, als er een goede reden achter zit, bv.. 1e nest zaten geen teefjes ( of reutjes) of maar 1 of 2 pups.... anders is het toch qua genen niet heel interessant voor de populatie...
- Badu
- Zeer actief
- Contacteer:
Foto's graagJaap* schreef:Ik ben ook veel beter gelukt dan mijn broer. Het zegt niks
- Badu
- Zeer actief
- Contacteer:
Dat zou ik wel willen maar dat is ongeveer onmogelijk. Een kleine teef mag je alleen combineren met een kleine reu. Voor Badu zou ik echt niet weten welke reu geschikt zou zijn en - niet onbelangrijk - aan mijn eisen voldoet. Het kan of dezelfde reu worden of niets meer.LongFields schreef:Ik heb het zelf nog niet gedaan en denk dat ik het ook niet snel zal doen. Liever zoek ik dan naar een reu met een ander genenpakket, omdat we bij mijn ras geen hele grote genenpoel hebben.
- yamie
- Zeer actief
- Contacteer:
en wat doe je later dan met een dochter van Badu?Badu schreef:Dat zou ik wel willen maar dat is ongeveer onmogelijk. Een kleine teef mag je alleen combineren met een kleine reu. Voor Badu zou ik echt niet weten welke reu geschikt zou zijn en - niet onbelangrijk - aan mijn eisen voldoet. Het kan of dezelfde reu worden of niets meer.LongFields schreef:Ik heb het zelf nog niet gedaan en denk dat ik het ook niet snel zal doen. Liever zoek ik dan naar een reu met een ander genenpakket, omdat we bij mijn ras geen hele grote genenpoel hebben.
- Rosita Compagner
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): waterhonden
- Contacteer:
Hoeveel kinderen van Badu gaan er door voor een volgende generatie? Twee is toch genoeg. Kun je je beter daarop focussen dan nog meer van de, genetisch, zelfde hondjes maken die je toch niet wegdoet 
- irish26
- Actief
- Mijn ras(sen): dwergpoedel
chinese naakthond
yamie schreef:dus dan spreek je jezelf toch tegen?irish26 schreef:hahah![]()
als het een mooie nest geeft de 1ste keer waarom niet?.
dan is het toch alleen zinvol, als er een goede reden achter zit, bv.. 1e nest zaten geen teefjes ( of reutjes) of maar 1 of 2 pups.... anders is het toch qua genen niet heel interessant voor de populatie...
nou ik zeg alleen maar dat er niets mis is met het herhalen van een combinatie.. als de 1ste nest mooi is. hoezo spreek ik mezelf tegen?
dat de 2e nest niet op de 1ste gaat lijken?.. ja dat klopt..maar als de combinatie mooi en gezond is... dan is er niets mis met herhalen.. ik vind dat als je een totaal onbekende reu gaat gebruiken je miss wel voor meer verassingen komt te staan qua karakter,gezondheid e.d
pff.. valt me op dat ik echt heel erg moet opletten wat ik zeg op het forum..want ik word meteen erop gewezen wat ik zeg
zal in het vervolg wat duidelijker zijn voor de oplettende en discussie zoekende lezers hier..
maar daar leert men van
- yamie
- Zeer actief
- Contacteer:
ow. ik zoek geen discussie hoor, ik lees alleen wat jij schrijft en dat is, dat een mooi en gezond nest, niks geen garantie is, dat dat bij herhaling hetzelfde is.. dus in zoverre ..
ik denk dat je over het algemeen iets verder moet kijken, dan alleen naar mooi, gezond, leuk nest.. variatie is binnen de rashonden populatie ook heel erg belangrijk...
ik denk dat je over het algemeen iets verder moet kijken, dan alleen naar mooi, gezond, leuk nest.. variatie is binnen de rashonden populatie ook heel erg belangrijk...
- Badu
- Zeer actief
- Contacteer:
Daarvoor zou ik nu ook geen geschikte reu weten. Ik hoop dat er in de tussentijd geschikte kleine reutjes geboren worden. Ook zou het zomaar kunnen dat de regelgeving rondom het mixen van maatvariëteiten wordt versoepeld. Maak ik me ook nog niet echt zorgen over... nog een jaar of drie om over na te denkenyamie schreef:en wat doe je later dan met een dochter van Badu?Badu schreef:Dat zou ik wel willen maar dat is ongeveer onmogelijk. Een kleine teef mag je alleen combineren met een kleine reu. Voor Badu zou ik echt niet weten welke reu geschikt zou zijn en - niet onbelangrijk - aan mijn eisen voldoet. Het kan of dezelfde reu worden of niets meer.LongFields schreef:Ik heb het zelf nog niet gedaan en denk dat ik het ook niet snel zal doen. Liever zoek ik dan naar een reu met een ander genenpakket, omdat we bij mijn ras geen hele grote genenpoel hebben.
- Badu
- Zeer actief
- Contacteer:
In het kader van eelt op mijn ziel kweken zou ik alle pups van een herhaalde combi met 9 weken aan nieuwe baasjes over dragenRosita Compagner schreef:Hoeveel kinderen van Badu gaan er door voor een volgende generatie? Twee is toch genoeg. Kun je je beter daarop focussen dan nog meer van de, genetisch, zelfde hondjes maken die je toch niet wegdoet
Met het teefje dat ik nu heb wil ik graag verder. De reuen zijn ook geweldig dus wellicht, als er een geschikte teef langs komt.. Het is ook niet de bedoeling dat pups uit een herhaalde combi in de fokkerij terecht komen.
- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Juist op ons bestand vind ik het niet wenselijk om een combinatie te herhalen. Zeker niet als er meerdere honden uit de combinatie beschikbaar zijn voor de fok. 10 honden uit 1 combi is op de populatie kleintjes toch een heel percentage.
En stel dat je het wel zou doen, wat moet je dan in hemelsnaam in de toekomst met al die honden qua combinatie ? Dan moet je allemaal dezelfde combinaties doen omdat er niets anders is. Gewoon lekker verder gaan met wat je nu hebt.
En stel dat je het wel zou doen, wat moet je dan in hemelsnaam in de toekomst met al die honden qua combinatie ? Dan moet je allemaal dezelfde combinaties doen omdat er niets anders is. Gewoon lekker verder gaan met wat je nu hebt.
- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Fokken voor de verkoop dus. Dat klinkt wel heel erg niet jou hoor. Ik las naast nog " ik fok voor mezelf" ofzoiets. Da's een heel mooi strevenBadu schreef:In het kader van eelt op mijn ziel kweken zou ik alle pups van een herhaalde combi met 9 weken aan nieuwe baasjes over dragen![]()
Met het teefje dat ik nu heb wil ik graag verder. De reuen zijn ook geweldig dus wellicht, als er een geschikte teef langs komt.. Het is ook niet de bedoeling dat pups uit een herhaalde combi in de fokkerij terecht komen.
- Badu
- Zeer actief
- Contacteer:
Weet je wat het is… we zijn een beetje hebberig geweest. Er zijn mensen die de pups hebben gezien en graag ook zo'n klein Peruaantje willen. En eerlijk gezegd… gun ik die mensen ook zo’n geweldig hondje… Het is dus absoluut niet de bedoeling dat ze allemaal in de fokkerij terecht komen. Dat gebeurt toch ook niet als je 10 hondjes in een nest hebtsirene schreef:Juist op ons bestand vind ik het niet wenselijk om een combinatie te herhalen. Zeker niet als er meerdere honden uit de combinatie beschikbaar zijn voor de fok. 10 honden uit 1 combi is op de populatie kleintjes toch een heel percentage.
-
Danielle
- Zeer actief
- Contacteer:
ik heb het nog nooit gedaan en zal het ook niet snel doen. Als ik al kijk wat een verschillen ik krijg door 2 nestzussen te laten dekken door dezelfde reu, ga ik er ook vanuit dat een herhalingscombi mij niet hetzelfde geeft als de 1e keer. Gelukkig is er binnen ons ras keus genoeg in leuke/goede dekreuen.
Danielle Boshouwers
Border Collie en Hrvatski Ovcar kennel "Nice of you to Come Bye"
Border Collie en Hrvatski Ovcar kennel "Nice of you to Come Bye"
- Badu
- Zeer actief
- Contacteer:
Nou ja.... wat een flauwe opmerking. Als ik iets niet nodig heb dan is het wel geldsirene schreef:Fokken voor de verkoop dus. Dat klinkt wel heel erg niet jou hoor. Ik las naast nog " ik fok voor mezelf" ofzoiets. Da's een heel mooi strevenBadu schreef:In het kader van eelt op mijn ziel kweken zou ik alle pups van een herhaalde combi met 9 weken aan nieuwe baasjes over dragen![]()
- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Nee da's niet flauw, een heel nest fokken waarvan het niet de bedoeling is dat ze in de fokkerij terecht komen is gewoon hondjes vermeerderen. Met voor de verkoop bedoelde ik niet eens voor het geld maar gewoon letterlijk voor de verkoop. Daar fok je toch niet voor ?Badu schreef:Nou ja.... wat een flauwe opmerking. Als ik iets niet nodig heb dan is het wel geldsirene schreef:Fokken voor de verkoop dus. Dat klinkt wel heel erg niet jou hoor. Ik las naast nog " ik fok voor mezelf" ofzoiets. Da's een heel mooi strevenBadu schreef:In het kader van eelt op mijn ziel kweken zou ik alle pups van een herhaalde combi met 9 weken aan nieuwe baasjes over dragen![]()
-
_Jules_
- Zeer actief
- Aantal honden: 4
Maar sommige mensen willen toch ook gewoon een hond waar je niet mee hoeft te fokken? Ik wil ook best een naakt teefje, maar dan zonder verplichtingen eraan vast. Bij een reu vind ik het minder erg, maar heb geen zin in een drachtige hond. Snap wel dat de fokkers het zo doen, co-owner enz.. maar voor mezelf vind ik het jammer.
Ben dus bijna verplicht om een reu te nemen van dit ras.

- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Er gaat toch nooit een heel nest de fok in. Pups zijn nooit allemaal fokgeschikt. Er is prima aan een naakt teefje te komen zonder fokverplichting hoor._Inge_ schreef:Maar sommige mensen willen toch ook gewoon een hond waar je niet mee hoeft te fokken? Ik wil ook best een naakt teefje, maar dan zonder verplichtingen eraan vast. Bij een reu vind ik het minder erg, maar heb geen zin in een drachtige hond. Snap wel dat de fokkers het zo doen, co-owner enz.. maar voor mezelf vind ik het jammer.Ben dus bijna verplicht om een reu te nemen van dit ras.
-
_Jules_
- Zeer actief
Nee dat snap ik, maar goed.. zijn vaak kleine nestjes, fokker houd vaak zelf een teefje..blijft nooit veel over voor iemand die niet wil fokken.
En ik wil ook nog eens een grote nakerd;) Leuke herplaatser zou ik ook goed vinden;) beetje offtopic, maar goed. 

- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Zowel herplaatser als pup naakt teefje is prima aan te komen met een beetje geduld hoor._Inge_ schreef:Nee dat snap ik, maar goed.. zijn vaak kleine nestjes, fokker houd vaak zelf een teefje..blijft nooit veel over voor iemand die niet wil fokken.Leuke herplaatser zou ik ook goed vinden;)
-
_Jules_
- Zeer actief
Ow ja komt vast wel ooit, ik wacht rustig af. Wil ook nog een keer een Peludo erbij..die nakerd komt vanzelf een keer op mn pad;)