Badu schreef:sirene schreef:Juist op ons bestand vind ik het niet wenselijk om een combinatie te herhalen. Zeker niet als er meerdere honden uit de combinatie beschikbaar zijn voor de fok. 10 honden uit 1 combi is op de populatie kleintjes toch een heel percentage.
En stel dat je het wel zou doen, wat moet je dan in hemelsnaam in de toekomst met al die honden qua combinatie ? Dan moet je allemaal dezelfde combinaties doen omdat er niets anders is. Gewoon lekker verder gaan met wat je nu hebt.
Weet je wat het is… we zijn een beetje hebberig geweest. Er zijn mensen die de pups hebben gezien en graag ook zo'n klein Peruaantje willen. En eerlijk gezegd… gun ik die mensen ook zo’n geweldig hondje… Het is dus absoluut niet de bedoeling dat ze allemaal in de fokkerij terecht komen. Dat gebeurt toch ook niet als je 10 hondjes in een nest hebt

Maar ik snap je redenatie wel hoor

Ik begrijp heel goed wat je bedoelt; omdat dit nest zo goed gelukt is er er zoveel positieve reacties zijn naar je pups en er opeens een hoop pupkopers zijn nu ze ze met eigen ogen zien en vastgehouden heb. Jij gunt een paar mensen die je vertrouwd wel zon fijne pup toe waar je zelf zo blij mee bent, tot zover heel duidelijk en begrijpelijk ennee voor de pieken hoef je t niet te doen. Maar wat Sonja zegt is ook zo, je vermeerderd die combie alleen maar en waar moet je tzt mee gaan combineren. Want het is nooit uit te sluiten dat je a.s pupkopers niet tóch gaan fokken op een gegeven moment. Met de mini's kan je nu al geen kant op, met de mediums kan je wel voldoende combie's maken, daar is veel meer keuze. Kans is natuurlijk wel dat je volgende nest zomaar alleen mini zou geven,kans is klein,maar aanwezig,...
Ik zelf zou blijven spitten en zoeken naar een andere reu voor Badu als je nog eens een nest met haar wil. Kijk die combie van mijn mini teef heeft de fokker ook 3x gedaan, das onverandwoord vaak, maar ik ben de enige in Holland die die combie heeft ,Billy en Jade, en de rest zit erg ver weg in Rusland en Polen etc. Als je nou pupkopers ver weg hebt waar je het voor doet is het nog niet zo'n probleem denk ik,maar jij wilt niet verkopen aan fokfers,...
Ik zelf heb wel herhalings nesten gedaan met de werkhonden,maar daar wordt naar heel andere dingen gekeken, uiterlijk is niet vanbelang, alleen het temperament en werklust, en de gezondheid natuurlijk. In de hondesport worden succes combies vaak herhaald ondanks de enorme genenpool, maar daar geldt wel, never change a winning team. Dit zal bij meer gebruikshonden gebeuren neem ik aan.
Ik persoonlijk zal met mijn Peruanen geen herhalingsnesten maken, tenzij idd maar 1 pup en ook dát zal ik bij Zorba ondanks maar 1 naakte pup niet doen. Omdat het een teef is kan ik met haar verder in de toekomst en zie ik niet dat ik Zorba nog zal gebruiken voor de fok...