Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Reu of teef

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Re: Reu of teef

Ongelezen bericht door laeken »

miriam schreef: En loops mag ze van mij het hele jaar zijn.....dan is ze zo lief...veel aanhankelijker :I:
Brrr, hier niet hoor. Loops is mijn herder een serieus kreng :engel: Maar op de een of andere manier wordt ze nooit loops ondanks dat ze niet gecastreerd is. Ik ga eens uitzoeken wanneer de laatste keer was want dat is volgens mij al veel langer dan een jaar geleden :denken:
Afbeelding
_Leonie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door _Leonie »

Ik weet het niet.

Reuen vind ik mooier en hebben vaak mijn eerste voorkeur.
Máár, vind het af en toe zo irritant als je met ze loopt en je hebt dat macho gedoe, daarnaast vind ik ze niet altijd met jou maar met de omgeving bezig (buiten).
Dus denk ik dat mijn eerste hond een teef word, die loopsheid neem ik voor lief maar vind ze als eigen hond prettiger om mee te werken etc. Daarnaast vind ik ze fijner in losloopgebieden.

Al moet ik zeggen dat ik voor rasgroep 1 val, vooral de Duitse Herders, Mechelaars etc, dus dan kan het nog wel eens reu worden. Aangezien die toch baasgericht zijn.
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Nanna schreef:
LéonieHonden schreef: Reuen vind ik mooier en hebben vaak mijn eerste voorkeur.
Máár, vind het af en toe zo irritant als je met ze loopt en je hebt dat macho gedoe, daarnaast vind ik ze niet altijd met jou maar met de omgeving bezig (buiten).
Dus denk ik dat mijn eerste hond een teef word, die loopsheid neem ik voor lief maar vind ze als eigen hond prettiger om mee te werken etc. Daarnaast vind ik ze fijner in losloopgebieden.
Hier blijven mijn reuen juist bij me in de buurt en zijn helemaal niet macho en neemt de whippettteef juist de kuierlatten ;-) Zij kan van al mijn honden ook het kattigst uit de hoek komen.
Het maakt natuurlijk nogal wat uit van welk ras reu en teef zijn. Ik kan ook wel een verhaaltje tikken hoe verschillend Bram en Izzie zijn. Maar dat heeft meer te maken met het verschil in ras dan verschil reu/teef.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Ik denk dat dat wel klopt, ja.
Wetterhounteven zijn eigenlijk niet chagrijnig te krijgen, stabijteven wel. Ja, hormonaal, maar dan zijn ze nog wel chagrijnig!
Toch heb ik liever teven van allebei, ik heb gewoon niet zoveel met reuen. :19:
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
_Leonie
Zeer actief

Nanna schreef: Dat is waar. Maar dan kun je toch ook niet zeggen dat je persé voorkeur voor een reu of teef hebt ;-) WANT teven zijn liever dan reuen en lopen minder snel weg. Dat klopt dan gewoon niet :mrgreen: Dat is per ras én per individu verschillend.
Zelf heb ik per ras voorkeur voor een reu of teef.
Daarom zei ik er ook aan het einde bij dat bij rasgroep 1 de kans op een reu veel groter word. Het is bij mij ook wel rasgebonden en hoef bijv. geen molosserteef, die vind ik dan weer eigenlijk niks om te zien. Maar over het algemeen genomen heb ik gewoon voorkeur voor teven, uitzonderingen daar gelaten. :wink:
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

zou ze niet beredeneren dat een baasgerichte hond makkelijker bij je te houden is en daardoor makkelijker langs andere machoreuen te loodsen is? Niet dat een reu baasgerichter is volgens mij? Alhoewel ik vooral de Duitse en Zwisterse herders die ik ken, relatief erg dominant zijn en relatief vaak troubles hebben met andere reuen?
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Nanna schreef:
Zoek stok! schreef: Het maakt natuurlijk nogal wat uit van welk ras reu en teef zijn. Ik kan ook wel een verhaaltje tikken hoe verschillend Bram en Izzie zijn. Maar dat heeft meer te maken met het verschil in ras dan verschil reu/teef.
Dat is waar. Maar dan kun je toch ook niet zeggen dat je persé voorkeur voor een reu of teef hebt ;-) WANT teven zijn liever dan reuen en lopen minder snel weg. Dat klopt dan gewoon niet :mrgreen: Dat is per ras én per individu verschillend.
Zelf heb ik per ras voorkeur voor een reu of teef.
Dat ben ik met je eens. Ik zou bij de Kooiker weer voor een reu gaan en bij de Aus voor een teef. Ik weet niet waarom ik eerder zo'n enorme voorkeur voor reuen had. Altijd als ik een klik met een hond was, was het een reu. Dat is nu meer 50/50.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
laura86
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese Stabij en 2 Aussies
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door laura86 »

Ik heb geen voorkeur, maar ik heb nog nooit een teef gehad. Bij Bo ging ik voor een reu omdat die aanhankelijker zouden zijn. Bij Kaya ben ik puur gevallen op het karakter. Ik denk dat ik bij elke volgende hond zal kijken naar het karakter van de hond en wat bij mij en mijn andere honden past.

Nu heb ik wel geluk dat mijn beide reuen (tot nu toe) erg makkelijk zijn met andere honden dus het machogedrag valt reuze mee. Bo markeerde vroeger alles wat hij tegenkwam maar ik heb hem duidelijk gemaakt dat ik daar niet van gediend ben en dat is nu ook gewoon binnen de perken.
_Leonie
Zeer actief

Jip schreef:
gyanty schreef:zou ze niet beredeneren dat een baasgerichte hond makkelijker bij je te houden is en daardoor makkelijker langs andere machoreuen te loodsen is? Niet dat een reu baasgerichter is volgens mij? Alhoewel ik vooral de Duitse en Zwisterse herders die ik ken, relatief erg dominant zijn en relatief vaak troubles hebben met andere reuen?
ah zo baasgericht is makkelijker te trainen of af te leiden of bij te houden........ok is wat voor te zeggen..... :wink:
Ehm ja dat bedoelde ik. :F:
Ik heb alleen maar goede ervaringen met Duitse en Zwitserse hier in de buurt op 1 na dus tja. Voor wat ik heb gezien zijn ze redelijk bij je te houden dus zou je ze makkelijker erlangs kunnen loodsen ja.
Maar het is wel beetje rasgebonden bij mij, vind reuen bij de Herders vaak mooier dan teven. :ok:
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

ik heb beide.

Reu vind ik veel aanhankelijker, heb ik al met al de reuen gehad. Ze doen altijd macho, maar als niemand kijkt genieten ze toch zoooooo van die knuffel. Enige reu die ik ken die enorm op zijn eentje is, is de vader van de mijne.

Teef is dan weer een echte trut. In haar werken ondervind ik geen verschillen, ze werken alle 2 even graag met/voor me.
Alleen in de dagelijkse omgang is het een wat meer krengerig type, zij is baas en de rest moet er zich maar naar schikken. (niet tov ons, het is een zalige hond). Tijdens loopsheden merk ik niets van veranderingen in gedrag/karakter (behalve dat ze tijdens het plassen wat vaker plast en haar poot wat hoger opheft)

Wat ik verkies... een teef zoals Ds, onmiddellijk. Maar reuen vind ik ook erg plezant en veelal ook wat mooier.
Om te werken zou ik wel een reu verkiezen.
suzan25
Zeer actief
Mijn ras(sen): Shetland Sheepdog

Ongelezen bericht door suzan25 »

Ik heb niet echt een voorkeur, ik kan zowel met reuen als teven een 'klik' hebben.
Mijn volgende hond wordt hier absoluut een reu, als ik een teef bij Fenja en Miura ga zetten dan weet ik bijna zeker dat ik na een jaar eentje kan gaan herplaatsen.
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

maart schreef:ik heb beide.

Reu vind ik veel aanhankelijker, heb ik al met al de reuen gehad. Ze doen altijd macho, maar als niemand kijkt genieten ze toch zoooooo van die knuffel. Enige reu die ik ken die enorm op zijn eentje is, is de vader van de mijne.

Teef is dan weer een echte trut. In haar werken ondervind ik geen verschillen, ze werken alle 2 even graag met/voor me.
Alleen in de dagelijkse omgang is het een wat meer krengerig type, zij is baas en de rest moet er zich maar naar schikken. (niet tov ons, het is een zalige hond). Tijdens loopsheden merk ik niets van veranderingen in gedrag/karakter (behalve dat ze tijdens het plassen wat vaker plast en haar poot wat hoger opheft)

Wat ik verkies... een teef zoals Ds, onmiddellijk. Maar reuen vind ik ook erg plezant en veelal ook wat mooier.
ben even nieuwsgierig ;)
Je zegt dat je geen verschil ziet in het werk, maar je hebt toch liever een reu daarvoor. Waarom is dat?
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

echt puur als werk dan (niet als sporthond), zodat je niet met de loopsheid zit en voor het uiterlijk dat meestal toch nog iets imponerender is.
Louter praktisch dus, niet op basis van karakter.
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

maart schreef:echt puur als werk dan (niet als sporthond), zodat je niet met de loopsheid zit en voor het uiterlijk dat meestal toch nog iets imponerender is.
Louter praktisch dus, niet op basis van karakter.
ah ok, duidelijk :ok:
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
vaddie
Actief
Mijn ras(sen): Geen voorkeur, heb nu twee vuilnisbakkies.

Ongelezen bericht door vaddie »

Ik heb zelf een teef en een reu. Teefje is de eerste hond en toen niet bewust voor een teef gekozen. Bij het reutje trouwens ook niet heel erg bewust voor en reu gekozen. We hebben twee herplaatsers dus in sommige gevallen gedragen ze zich nogal apart.

Maar mijn voorkeur gaat toch wel uit naar een teefje. Ons teefje is gecastreerd dus loops word ze niet meer.
Ze kan heel goed zelfstandig handelen als de situatie dat vereist. Maar is zeer gericht op mensen, met name op mijzelf en mijn vriend. Heeft ook echt haar knuffelmomenten nodig.

Reutje: is binnen een schoothond (met 16 kilo letterlijk) maar buiten enorm macho. Blaft naar alle honden die hij niet kent. Bij het ruiken van een loopse teef, of nog net niet of net niet meer gaat hij helemaal uit zijn dak. Heeft hele trossen bananen in zijn oor. Heel erg vervelend.(vooral omdat hier mensen hun loopse teef los laten lopen :oohja: )
Hij vraagt binnen heel veel aandacht en probeerd een knuffel regelmatig af te dwingen.

Reutje is aan de riem een kleine ramp maar los veel socialer dan mijn teef. Maar denk dat dat vooral te maken heeft met hun verleden en niet zozeer met hun geslacht.
Telling: 2 honden, 7 konijnen, 2 cavia's, 1 schildpad
Getrouwd op 16/04/2011
Op 15-01-2012 bevallen van een fantastische dochter.
Dollie
Actief

Ongelezen bericht door Dollie »

We hebben bewust voor een reu gekozen, dat loops zijn leek ons zo'n gedoe. Maar meneer krijgt last van z'n hormonen als teefjes in de buurt loops zijn, dus of we er veel mee opgeschoten zijn.. :lol1:

We hadden trouwens ook geen keuze, er was maar één teefje in het nest en die zou bij de fokker blijven.
sjaak-k
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising labrador, Toller & Labrador

Ongelezen bericht door sjaak-k »

Ik heb een reu, en er komt een reu bij. Ik verwacht geen grote problemen.
Afbeelding
Jackira
Zeer actief

Ongelezen bericht door Jackira »

Ik heb geen voorkeur voor reu of teef. Allebei heeft het zijn leuke kanten en soms wat lastige kanten. Ik vind dat een reu wel vaker wat meer macho is naar andere honden. Maar dat is misschien meer mijn eigen referentiekader en is dat in werkelijkheid niet zo.
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

maart schreef:ik heb beide.

alsof je sam en lola beschrijft.

ik vind allebei zijn charme hebben en kan dus niet zomaar kiezen... ik vind reuen wel makkelijker volgens mij. ondanks dat sam zo'n etter is naar andere honden (wat trouwens slijt met de leeftijd) lola kan zich om niks zoooo verschrikkelijk opwinden :19: echt een wijf :mrgreen:

maar ik zou je niet kunnen zeggen wat voor geslacht mijn volgende hond heeft.. pascal is aan de beurt dus zal wel een meneer worden :engel:
Afbeelding
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

Ik kies echt absoluut voor teven. Ik heb nu 3 teven en een reu en ik vind een reu echt helemaal niks. Dat geëmmer van altijd moeten opletten of je geen andere reuen tegenkomt vind ik nog het ergste.
Zo ontspannen als ik vroeger altijd met mijn teefje(s) liep, zo alert ben ik nu. En als je al een lieve, niet dominante reu hebt,moet je wel oppassen voor andere reuen.

Wel vind ik reuen mooier/imposanter dan teven maar ik moet ook altijd stiekem lachen om het gemiep en gesteun van mijn teefjes. Zoals Lyndie die met een ieniemienie sneetje in haar voetzool dramatisch achter me aanhinkt en zodra ik in haar richting kijk zowat zieltogend op de grond ligt :mrgreen:
Wispelturig gedrag heb ik nooit bij mijn collieteven (of nu bij mijn sheltieteefje) meegemaakt. 't Zijn vreselijke aanstellers maar heel stabiel, ontzettend knuffelig en vreselijk lief. Hele gesprekken voer ik met ze en ik krijg altijd antwoord in de vorm van geknor, gepiep, gesteun en een soortement Wookie-gebrom.

Kortom: ik ben een echt tevenmens en geniet van de theekransjes die ik met mijn meiden heb :engel:
Afbeelding
pammetje
Zeer actief

Ongelezen bericht door pammetje »

ik ben een reuenmens
maar ja ik ga geen twee staffreuen bij elkaar zetten
ik ben wel steeds meer tevenmens geworden ook

ik vind een reu eigenlijk buiten veel makkelijker
bob die doet alleen lelijk tegen andere reuen
maar baukje maakt het niet uitniks moet in dr buurt komen
Afbeelding
ik geniet van het leven
ik geniet van de zon
ik doe de deur open
en pleur van het balkon
annelies661
Actief

Ongelezen bericht door annelies661 »

Hier een reu en een teef :lol1:
Wil ik ook zo houden..dus als er een teefje overlijd komt er weer een teefje voor terug..
Eigenaar van 2 schatten van honden: Een rottweiler en een bastaardje..
KimberleyZero
Zeer actief
Mijn ras(sen): American Staffordshire Terriër

Ongelezen bericht door KimberleyZero »

Hiervoor heb ik een reu gehad en het was eigenlijk de bedoeling om nu weer een reu te nemen.
Toen we eenmaal gingen kiezen, werd het toch een teef.

Nadelen van dat ik nu een teef heb is toch de loopsheid en de (bij mijn hond) bijbehorende schijnzwangerschap.
Bas Rouge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Beauceron

Ongelezen bericht door Bas Rouge »

Reu of teef? Reuen vind ik gelijkmatiger, sociaal minder slim maar ook minder gehaaid en meer recht door zee. Zowel naar de baas als naar andere honden. Ik vind vreemde reuen wel veel lastiger om tegen te komen, maar dat ligt meer aan hoe hun eigenaar met ze omgaat in contacten met andere honden dan aan de hond zelf. Ik vind reuen ook meestal vele malen mooier en trotser.

Teven vind ik sociaal handiger, maar ook stiekemer. Dat kan grappig zijn maar vaak ook vind ik dat reuze irritant. Van die cheerleadende stiekemerds, die door hun gedrag een hele club honden op stang jaagt maar zelf buiten schot blijft of achter baasjes rokken schuilen gaat als het te eng wordt. Ook erger ik me aan teefjes die 'zie me, kijk dan, nee.... snepsnep, gil!' doen.
Nou ja, ik zie dat ik de boel ernstig antropomorfiseer, excuus.

Ik heb overigens beide, reuen en teef. Maar ik heb wel een stoere teef he. Niet zo'n fiemel :pffff:

Het enige nadeel van een reu, vind ik, dat de kans op conflicten met vreemde honden een stuk groter is. Maar goed, nogmaals, dat dat gebeurt ligt helemaal aan de eigenaar die de hond begeleidt. Want het is makkelijk te voorkomen.
yvon
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bullmastiff
Contacteer:

Ongelezen bericht door yvon »

ook wij hebben alleen reuen gehad (nu nog 3 reuen)qau bouw veel mooier
we zijn nu opzoek naar een geschikte teefje (pup)
kan daar niet over oordelen omdat ik die nog nooit gehad heb :D
Afbeelding
GAIA
senna03
Zeer actief
Mijn ras(sen): Een grote poedel een maltezer en een chinese crested

Ongelezen bericht door senna03 »

Ik zal toch eerder voor een reu kiezen dan voor een teef. Reuen vind ik persoonlijk wat aanhankelijker en makkelijker om iets aan te leren. Teven vind ik toch wat pinniger en eigengereid, wat ook wel weer zijn charme heeft. Uiteindelijk zal het gewoon de hond zijn die me het meest aanspreekt, reu of teef is voor mij dan van ondergeschikt belang.
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”