Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Reu of teef

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

sjm
Zeer actief

Reu of teef

Ongelezen bericht door sjm »

Waarom kiezen jullie voor een reu of een teef?
Wat zijn de voor & nadelen in jullie ogen?

Ik weet niet of dit hier thuis hoort, anders moet het ff verplaatst worden :P

Wij hebben nu 2 teefjes, en in eerste instantie zeg ik; weer een teefje.
We hebben ook geen ervaring met reuen, altijd teefjes gehad en 't bevalt ons prima.
Maarja, net wat ik zeg; we hebben geen ervaring met reutjes.

Ik denk bij reutjes altijd aan markeren enz :engel: Maar misschien heb ik een fout beeld ervan.
Laatst gewijzigd door sjm op 31 mar 2010 23:39, 1 keer totaal gewijzigd.
samantha!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Aantal honden: 6

Re: Reu of teef

Ongelezen bericht door samantha! »

Ik heb zelf voor reuen gekozen omdat ze me gewoon meer aanspreken.
Ik vind het karakter fijner en het uiterlijk mooier.
Dat is dus puur persoonlijke keuze.
Wie weet komt er ooit wel een teef maar voor nu gaat de volgende ook een reu worden.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering: Max 09-04-2000/07-11-2011 en Babs 20-12-2005/18-10-2012
yuki
Zeer actief

Ongelezen bericht door yuki »

Dit topic was er pas ook nog..........

Maar REU. zonder meer. Reutjes hebben in mijn ervaring wat goedmoedigers, wat sulligers. Ook vind ik reuen vaak mooier dan teven, qua bouw enz.
Eventhough you're gone, we're still a team'.
(r.i.p. Yuki / Askiem Yoshi)

Esther
sjm
Zeer actief

Ongelezen bericht door sjm »

Heb nog ff ge-edit. Even wat toegevoegd.
yuki
Zeer actief

Markeren vind ik zelf niet zo'n ramp. Ligt eraan waartegen en hoe. De mijne liep altijd los dus ik lette wel op waartegen hij wilde markeren. Als hij de poot tegen de scooter van een buurtgenoot of de plantenbak wilde lichten zei ik NO! en ging de poot netjes omlaag. Dus nooit als een probleem ervaren.

Esther
Frederiek
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Frederiek »

We hadden eerste keus en hij was de allerleukste. Niet specifiek voor een reu gekozen dus, als hij een teefje was geweest was dat ook prima geweest. Afgezien van het plassen buiten en gesnuffel merk ik niet echt verschil met het hebben van een teef trouwens. Een tweede hond zou waarschijnlijk wel een teefje worden, omdat Hades een reu is. Maar mochten we nou tegen een geweldig leuk herplaats-reutje aanlopen waarmee het fantastisch klikt, waarom niet? Het maakt mij gewoon geen bal uit, eigenlijk :ok: .

*edit* Ik vind reuen vaak wel mooier dan teven, maar ik zou m'n keuze daar niet vanaf laten hangen.
Laatst gewijzigd door Frederiek op 31 mar 2010 23:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding op de afbeelding
StormenRoxy
Zeer actief
Mijn ras(sen): kruising en engelse Cockerspaniel
Labrador

Ongelezen bericht door StormenRoxy »

storm is heel lief maar dat macho gedrag
en al dat gepies overal..

mijn voorkeur gaat naar teef.. een of 2 keer piesen tijdens een wandeling..
Once upon a time can happen anytime Whiskey*Toska*Storm*Roxy*

Afbeelding
samantha!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door samantha! »

Hier ook geen problemen met markeren.
Ze weten sowieso dat ze aan de lijn niet zomaar overal tegenaan mogen plassen en dat doen ze dan ook niet.
Zodra ze los gaan mogen ze markeren wat ze willen en dat doen ze dan dus ook.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering: Max 09-04-2000/07-11-2011 en Babs 20-12-2005/18-10-2012
Joera
Zeer actief
Mijn ras(sen): Oudduitse herder & Rhodesian Ridgeback
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Joera »

Ik vind reuen absoluut mooier. Maar ik denk dat ik teven toch leuker vind. En misschien ook makkelijker. Het nadeel vind ik dat een reu zo eeuwig kan treuzelen met gesnuf, zeker aan de lijn in de regen kan dat irritant zijn. Het nadeel van een teef vind ik dan toch de loopsheid. Verder vind ik beide nadelen niet echt heel erg, het hoort erbij en dat weet je van tevoren. Maar je vroeg om de nadelen, dat vind ik de nadelen als ik moet kiezen.
Afbeelding
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Ik vind beiden hun voor en nadelen hebben en heb niet echt een voorkeur. Het gaat mij meer om de combinatie. Destijds voor een reu gekozen omdat we Nora (teef) al hadden en we eigenlijk niet wisten hoe zij zou reageren op een tweede hond in huis. Dan is een reu wat veiliger. Zou ik er nu een bij nemen dan word dat een teef. Nora blijkt alles wel gezellig te vinden en Nilo kan ook met beiden, maar is vrij onafhankelijk én macho. Als enigste reu gedraagt hij zich wel omdat hij er alleen voor staat, maar met nog een reu erbij zie ik het helemaal voor me dat ze met zn beiden de macho gaan uithangen :wink: Maar na Nilo zou ik best een reu willen, mits de combinatie dan wel weer geschikt is.

Wat mooier is vind ik per ras verschillen. Bij de meeste rassen vind ik teefjes eigenlijk mooier, bij Tollers ook.
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers

Ongelezen bericht door Hutsje »

StormenRoxy schreef:storm is heel lief maar dat macho gedrag
en al dat gepies overal..

mijn voorkeur gaat naar teef.. een of 2 keer piesen tijdens een wandeling..
nou, mijn teven piesen net zoveel als mijn reuen :19:

ik vind reuen in het algemeen knuffeliger en gelijkmatiger en zachtmoediger. maar ik hou ook van pittige teefjes :mrgreen:
Afbeelding
Marie-Josée
Erelid
Mijn ras(sen): Havanezer

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

Opgegroeid met altijd alleen maar reuen en Martin wilde aanvankelijk ook alleen reuen.Geen last van markeren en nooit geweten hoe een teefje zou zijn.Toen we naar het nestje van Tomas gingen kijken zeiden we voor het eerst tegen elkaar; maakt niet meer uit, we kijken gewoon eerst naar het hondje en dan pas eronder :mrgreen:
Tomas koos ons, dus het werd weer een reu.
Maar de volgende wordt een teef, dat eeuwige machogedrag ben ik nu een beetje beu.We hebben altijd vrij grote honden en kennelijk zijn we niet in staat om het uitvallen af te leren.
smoekie
Zeer actief
Mijn ras(sen): JH

Ongelezen bericht door smoekie »

Ben opgegroeid met beide, maar over het algemeen hadden we meer teven dan reuen en zou ik na Nell weer een hond aanschaffen zou het hoogstwaarschijnlijk toch ook weer een teef worden. Kan er niet echt een reden voor geven eerlijk gezegd. :wink:
Ik heb meer vertrouwen in vier poten en een staart dan in twee benen en een uitgestoken hand.
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

Ik ben persoonlijk een reuen mens, maar als er weer een hond bij zou komen zou het nu een teef zijn, kans is nog groter dat er gewoon geen hond meer bijkomt.
Ik vind reuen, vaak gemoedelijker, knuffeliger, markeren heb ik nooit last van , en ik vind ze gewoon mooier :19:
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

Hutsje schreef:

ik vind reuen in het algemeen knuffeliger en gelijkmatiger en zachtmoediger. maar ik hou ook van pittige teefjes :mrgreen:

dat is ongeveer mijn antwoord.

ik geniet intens van sams totale adoratie en afhankelijkheid van mij zoals hij dat volgens mij zelf ziet. een avond is geen avond als hij niet bij mij/in mij gekropen is.

aan de andere kant geniet ik ook van lola's rattengedrag en bitcherige gedoe.

maar als ik moet kiezen obv mijn huidige honden ga ik toch voor de reu. ondanks dat lola buiten 20x makkelijker is dan sam.
Afbeelding
Sanne!!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labradeitje!

Ongelezen bericht door Sanne!! »

Toen Zazoe heel moeilijk was met andere reuen zei ik nooit meer een reu..
Maar ik denk dat als teven zo zouden zijn als Zazoe dat dat minstens zo erg zou zijn dus ik denk toch weer een reu...
al kijk ik wel wat er op mijn pad komt..
Zazoe 7-12-'05 * 26-3-'13
miekmiek

Ongelezen bericht door miekmiek »

ik heb geen voorkeur, ik vind beide zijn charmes hebben, en uiteindelijk ga ik voor de combinatie. ik zie me nooit twee teven naast elkaar houden (aangezien ik toch een voorkeur heb voor kleine felle terriërs) dus een volgende hond zou een reu zijn.
Renske
Zeer actief
Mijn ras(sen): kooikerhondje en lundehund

Ongelezen bericht door Renske »

Wat passend is bij de andere hondjes.
Als eerste kwam een teefje, toen zij een nestje had en er een pup bleef was de keuze uit een sloom reutje of één van de vier teefjes. Het was duidelijk dat er toen een teefje bleef. Toen Lumi kwam maakte het me niet uit. Ik wilde het leukste hondje uit het nest :lol1:. Vincent is een herplaatser die op ons pad kwam, maar bij hem zou ik geen reu willen zetten. Zolang hij er is zal een volgend hondje een teefje zijn, of een reu waarvan ik het vermoeden hebt dat dat goed gaat.
Emma
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Emma »

ik heb ook geen voorkeur voor geslacht.

ik heb de ervaring dat reuen wat meer goedzakken zijn, maar daar hoor je ook andere verhalen over.
een reu vind ik doorgaans wel wat sneller afgeleid dan een teefje.(buitenshuis) maar ook daar zijn de verhalen wisselend.

dus, nee karakter is voor mij toch belangrijker dan geslacht.

en als ik nog eens voor twee honden kies, dan toch weer voor een reu en teef, denk ik. dat bevalt prima !
maar mijn honden zijn nog jong, dus voorlopig hoop ik nog lang van deze twee te kunnen genieten.
Telgter Toller
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tollers
Contacteer:

Ongelezen bericht door Telgter Toller »

Reu of teef hebben beide voor-en/of nadelen. Voor ons telde bij de aanschaf van de eerste hond alleen het karakter, we wilden een hond die bij ons gezin zou passen. Het werd uiteindelijk een teefje, maar met een reu waren we net zo blij geweest. Inmiddels zijn we 8 jaar verder en is ons eerste teefje het begin geworden van een hele reeks v. Telgter Spreng Tollers. Daardoor hebben we ook vaak gesprekken gehad met potentiële pupkopers en is de ervaring dat veel mensen denken dat een teefje veel makkelijker/stabieler is dan een reu. Ook het poot optillen van een reu wordt vaal als nadeel genoemd. Persoonlijk vind ik reuen juist vaak stabieler, teefjes hebben door de vrouwelijke hormonen nog al eens last van "vrouwenkwaaltjes" en kunnen dan best wel humeurig zijn. Daarbij tillen onze dames op een klein rondje ook geregeld hun poot op om te plassen en om over elkaars geursporen heen te markeren.
Natuurlijk is een reu groter en gewoon meer hond, dat kan van belang zijn, maar persoonlijk vind ik dat, als je niet zelf wil gaan fokken, het karakter van de hond en de combinatie met eventueel andere hond(e) thuis de doorslag zou moeten geven.
Groetjes,
Mariëtte

Ylva 24-10-2013
Sybèl 09-04-2016
Freya 12-10-2016
yuki
Zeer actief

Ha dat eeeeeeeeeuwige langdurige gesnuffel aan vanalles dat herken ik wel. Wist niet dat het reugebonden was. Ik heb er mee leren leven, ben als mens heel ongeduldig van aard, met mijn hondje had ik engelengeduld, bleef dus altijd netjes wachten tot hij uitgesnufd was :wink:
Mijn voorkeur voor reutjes is zelfs zo groot dat ik er ook best 2 bijelkaar zou willen.
Bijkomend punt is dat mijn hondje ook 2 x per week naar mijn moeder breng als ik werk en haar kleine pittige teefje zeker geen nieuwe teven duld.

Esther
Danoontje powerrr
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dobermann, Galgo Español

Ongelezen bericht door Danoontje powerrr »

Toen ik voor een Dobermann puppy ging koos ik een reu, simpelweg omdat ik toen de tijd had er een paar jaar voor uit te trekken.
Ik heb er nu een (gecastreerde) reu bij, omdat hij qua karakter goed in onze thuissituatie past en hij wat gemoedelijker is dan de teven over het algemeen zijn buiten.
Men moet slapende honden wakker maken...

Afbeelding
marye
Zeer actief
Mijn ras(sen): Caja, een Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door marye »

Ik heb voor een teef gekozen, omdat ik ze wat meer gefocust vond.
Daarnaast hou ik ook wel van het elegante.
De volgende hond zou zowel een reu of een teef kunnen worden, bij een pup hoogstwaarschijnlijk een reu omdat de kans dat het met Caja goed gaat dan het grootste is.
Afbeelding
Maartje
Zeer actief

Ongelezen bericht door Maartje »

Het heeft beide voor en nadelen. Mijn eerste hond was een pittige reu, dus toen wilde ik het liefst teefjes. Abby is best pittige teef, waarschijnlijk had ik een reu genomen na haar als ze mijn eerste hond zou zijn geweest.
Een teef heeft nog steeds wel een beetje mijn voorkeur.
Maartje
Lupa, Puk en Abby
Afbeelding
Sita
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sita »

Heb nu beide en moet zeggen dat ik niet echt een voorkeur heb. De volgende hond wordt dan ook echt alleen op karakter gekozen. Niet te dominant hondje en met een flinke dosis werklust. Het maakt hier ook niet uit of er een reu of teef bijkomt, beide zijn erg makkelijk.
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

Afbeelding
Sanne&Bo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mocht 13 jaar het baasje zijn van Bo en Boets ♥️

Ongelezen bericht door Sanne&Bo »

Wij hebben niet gekozen op teef of reu.
Bo was de enige blonde van het nest.
Ook kwam zij het meest naar ons toe en ze sprak ons het meest aan. Wilde meteen knuffelen en was niet zo'n relkont als dr broers.

Boets is wel een reu.
Ik denk als ik nog een keer een keuze moet maken dat ik opnieuw voor een teefje ga.
Bo en Boets, we denken nog elke dag aan jullie <3
Marie-Josée
Erelid
Mijn ras(sen): Havanezer

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

Nanna schreef: lekker gelijkmatig allemaal.
Uh.....nou ja...... :mrgreen:
Och ja, Tomas is in elk geval consequent in zijn afkeer van vreemde reuen. :cool2:
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Ik heb eigenlijk niet meer een voorkeur. Die had ik wel altijd, lag heel sterk bij reuen. Maar inmiddels ken ik zo veel leuke teven, dat ik dit niet meer kan volhouden. Ik heb als tweede hond voor een teef gekozen omdat ik dat de leukste combi met Bram vind.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Yaika
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador, ruwharige teckel

Ongelezen bericht door Yaika »

Wij hebben altijd reuen gehad..

en ze spreken me ook wel het meest aan .. het zijn echt mn maatjes door dik en dun.. en ik hou van dat lompe en soms macho gedrag! (al piept diesel als een wijf ^^)
"Als je op de witte lijn blijft rijden, rij je altijd goed"
marleenff
Zeer actief
Mijn ras(sen): Maltezer en Keeshond

Ongelezen bericht door marleenff »

Ik heb bewust voor een teefje gekozen, als nieuwe pup. Ik had de keuze, er waren zowel een reu als teef beschikbaar. Maar de reuen van mijn vriend markeren veel. Ook op wandeling.
Als ze per ongeluk eens iets binnen doen, vind ik het toch handiger om een plasje van de grond op te dwijlen, dan het van de muur of de stoel te moeten opruimen.
Gelukkig zijn zo'n accidentjes zeldzaam. :wink:

Femke, Flup en Fix, zijn onze honden.

.

Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”