Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Al meer bekend over dilatatie / maagtorsie en gewicht hond?

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Roelfien
Zeer actief
Aantal honden: 0

Re: Al meer bekend over dilatatie / maagtorsie en gewicht hond?

Ongelezen bericht door Roelfien »

Interessante informatie.
Zeker omdat ik altijd uitgegaan ben van enigszins schraal en 1 keer per dag voeren. Nu doen mijn honden het daar goed op, maar ook zij worden wat ouder en ik zal dat zeker in de gaten houden.
Tamara, mijn ouders hebben berners en die voeren inderdaad ook meerdere keren per dag en die hebben (op hun allereerste hond na, volgens mij) nooit te maken gehad met maagtorsies bij hun honden. Juist daarom voeren zij meerdere keren. Zij voeren overigens brok met vaak wat Rodi erdoor. :ok:
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
mwillow

Ongelezen bericht door mwillow »

Ik heb er nog 1 gevonden. Als je kijkt onder high risk low risk, zie je dat van brokvoeding meerdere factoren worden genoemd. Hier wordt gesproken over cereal grain en soja als high factor. De rest blijft redelijk hetzelfde tov het onderzoek van Madelief.

HIGH RISK LOW RISK

http://www.iwclubofamerica.org/Health/C ... N_2008.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Wordt er met luchthappen "reversed sneezing" bedoeld of is dat iets anders ?
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Tamara. schreef:Soms, heel soms werd ik toch een beetje onzeker doordat bijna iedereen die rauw voert het maar 1x per dag doet en velen ook vastendagen inlast.
Het is natuurlijk ook zo dat er mensen zijn die totaal niet bezig zijn met maagtorsies. Zoals ik. Bij Kooikers heb ik er nog nooit van gehoord. En bij de Aussies heb ik er ook weer naar gevraagd, of het voorkomt, en nog niet gehoord dat dit het geval is. In de manier waarop ik voer, houd ik dus geen rekening met verhoogde of verlaagde kans op torsies.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Tamara.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hovawart
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Tamara. »

sirene schreef:Wordt er met luchthappen "reversed sneezing" bedoeld of is dat iets anders ?
Reversed sneezing is inderdaad wat anders. Als je het luchthappen wat ik bedoel een keer gezien hebt zie je ook duidelijk verschil. Ik vind het ook lastig uit te leggen wat het is maar mensen die dit weleens eerder bij hun honden hebben gezien begrijpen het wel meteen. Het zit tussen kokhalsen en reversed sneezing in en dan echt als een stofzuiger lucht naar binnen zuigen/slikken. Op zo'n moment willen ze ook graseten (of in sommige gevallen alles naar binnen 'zuigen' wat ze tegenkomen) en het graseten gaat dan met hele grote happen tegelijk, het maakt dan ook niet uit of er hele happen aarde bijzit of wat voor gras het is. Lastig uit te leggen in ieder geval.
Madelief
Zeer actief
Mijn ras(sen): berger de brie débris & beauceron
Contacteer:

Ongelezen bericht door Madelief »

Zoek stok! schreef:
Tamara. schreef:Soms, heel soms werd ik toch een beetje onzeker doordat bijna iedereen die rauw voert het maar 1x per dag doet en velen ook vastendagen inlast.
Het is natuurlijk ook zo dat er mensen zijn die totaal niet bezig zijn met maagtorsies. Zoals ik. Bij Kooikers heb ik er nog nooit van gehoord. En bij de Aussies heb ik er ook weer naar gevraagd, of het voorkomt, en nog niet gehoord dat dit het geval is. In de manier waarop ik voer, houd ik dus geen rekening met verhoogde of verlaagde kans op torsies.
Nouja, precies.

Ik voer ook 2 x per dag trouwens, soms een halve dag vasten, maar dat is dan omdat ik niks ontdooid heb ;-). Ik vind het prettig en voor oud Bonhaatje beter. Ik kan me voorstellen dat als je veel traint, het weer praktischer is ze pas na een lange drukke dag te eten te geven.

Overigens hoeven deze "uitslagen" niet overeen te komen met rauw voeren. Daarin kan Sandra helemaal gelijk hebben. dat het met brokken verkeer is om grote porties te voeren, wil niet zeggen dat het met rauw ook verkeerd is. Ik vrees dat het onderzoek daar geen duidelijk onderscheid in heeft gemaakt (nog).

Maar...Tamara. heeft weer erg gelijk als ze zegt..ik zie in ieder geval niet terugkomen dat in één keer voeren van grote protes wél goed is! Dat is namelijk voorlopig de stand van zaken, tenzij aangetoond wordt dat het met rauw een ander verhaal is. En wie daarin zijn eigen plan trekt, moet dat ook vooral doen, want ik denk dat het meest belangrijk is dat je een goed gevoel hebt over hoe je je honden voert. Ik blijf zelf 2 x daags voeren. Gewoon omdat dat bevalt en goed voelt.

Ik heb wel met beweging al een hele tijd terug aanpassingen gedaan. Geen rust meer voor het eten. Sterker nog...lekker trainen/wandelen/rennen/stoeien en dan vlak erna hun maaltijd. Komt eigenlijk ook uit de rauwvoeder-wereld.....jacht..>..voedsel. Dan gaan we niet nog een uurtje wachten tot we het eten ;-).

Maar direct na het eten gaan we gevoelsmatig niet een lange wandeling maken. Ondanks dat er geen verband is aangetoond. Gewoon omdat het gevoelsmatig beter lijkt tijd te nemen voor de vertering.
Gewoon in draf wat hobbelen...geen probleem
Pups die na het eten lekker even wat rustig spelen (op een paar vierkante meter)...geen probleem.

De wolf ploft ook niet naast zijn aangevreten prooi in diepe slaap, maar draaft eerst met volle buik weer naar een veilige plek. De pups spelen wat rond de volwassenen tot ze moe zijn en dan volgt er een tijdje diepe rust...mooi plaatje he.....hihi.
groetjes Madelief en Yanthe
Afbeelding
Het huishouden van Yanthe Steen: Beaucerons de la Bonhardiesse
Voor altijd in mijn hart. Bonha '00 - 26-02-2013
mwillow

Uit de link die ik heb geplaatst quote ik:

Canine acute gastric dilatation is a disease of domestication. It occurs in our best cared‐for animals, often those of larger breeds, which are kept in a chain‐link enclosure on a cement floor, and fed with great scrutiny, a high priced, commercial dry dog food once daily. It is noteworthy that acute gastric dilatation seldom or never occurs in dogs that are allowed to run free or dogs that are fed carcasses of other animals. Shortly after consuming a large meal, usually following a 24 hour fast (once‐a‐day feeding), gaseous dilatation of the stomach causes abdominal distention and discomfort. The ever‐increasing gastric dilatation causes the dog to whine, pace, or lie down in discomfort. As the stomach presses forward on the diaphragm, breathing becomes difficult.Receptors in the dog's stomach signal the need to vomit and unsuccessful attempts are often made. It is apparently during the abdominal and gastric contractions to vomit that twisting of the stomach occurs, in some, but not all cases. This twisting, similar to the twirling of a pear on a branch, entwines the entrance and exit channels of this horseshoe‐shaped organ, excluding all possibility of entrance into, or passage of materials from the stomach. Such a twirling is called "volvulus" and has serious implications because of the strangulation of gastric blood supply within the 180‐360 ° twist.
In some dogs, attempts to vomit lead to perforation of the stomach; in most, perforation does not occur. Collapse and death soon follow, however, because of respiratory embarrassment and interference with abdominal return of blood to the heart.

Madelief, jij kent je Engels goed. Uit dit onderzoek haal ik niet dat honden daadwerkelijk een torsie kregen. Het gevolg wat kan gebeuren, wordt omschreven.

En dan deze, waar ik persoonlijk nogal wat kriebels van krijg:

Dietary roughage can be provided in the form of one raw or cooked whole chicken, bones and all, fed twice weekly. Cooking will soften the bones to make them safe.

Dat doen we maar niet als rauw voerder. :piew:

Ik ben realist en van de praktijk. Ken inmiddels via de diverse lists Duitse dog fokkers die in normale omstandigheid gewoon 1x daags voeren en nooit problemen ondervinden met maagtorsies. Wat mij betreft heeft veel te maken met de opbouw daar naar toe. Van pup tot volwassen hond.
Madelief
Zeer actief
Mijn ras(sen): berger de brie débris & beauceron
Contacteer:

Ongelezen bericht door Madelief »

SandraH schreef:Uit de link die ik heb geplaatst quote ik:

Canine acute gastric dilatation is a disease of domestication. It occurs in our best cared‐for animals, often those of larger breeds, which are kept in a chain‐link enclosure on a cement floor, and fed with great scrutiny, a high priced, commercial dry dog food once daily. It is noteworthy that acute gastric dilatation seldom or never occurs in dogs that are allowed to run free or dogs that are fed carcasses of other animals. Shortly after consuming a large meal, usually following a 24 hour fast (once‐a‐day feeding), gaseous dilatation of the stomach causes abdominal distention and discomfort. The ever‐increasing gastric dilatation causes the dog to whine, pace, or lie down in discomfort. As the stomach presses forward on the diaphragm, breathing becomes difficult.Receptors in the dog's stomach signal the need to vomit and unsuccessful attempts are often made. It is apparently during the abdominal and gastric contractions to vomit that twisting of the stomach occurs, in some, but not all cases. This twisting, similar to the twirling of a pear on a branch, entwines the entrance and exit channels of this horseshoe‐shaped organ, excluding all possibility of entrance into, or passage of materials from the stomach. Such a twirling is called "volvulus" and has serious implications because of the strangulation of gastric blood supply within the 180‐360 ° twist.
In some dogs, attempts to vomit lead to perforation of the stomach; in most, perforation does not occur. Collapse and death soon follow, however, because of respiratory embarrassment and interference with abdominal return of blood to the heart.

Madelief, jij kent je Engels goed. Uit dit onderzoek haal ik niet dat honden daadwerkelijk een torsie kregen. Het gevolg wat kan gebeuren, wordt omschreven.

En dan deze, waar ik persoonlijk nogal wat kriebels van krijg:

Dietary roughage can be provided in the form of one raw or cooked whole chicken, bones and all, fed twice weekly. Cooking will soften the bones to make them safe.

Dat doen we maar niet als rauw voerder. :piew:

Ik ben realist en van de praktijk. Ken inmiddels via de diverse lists Duitse dog fokkers die in normale omstandigheid gewoon 1x daags voeren en nooit problemen ondervinden met maagtorsies. Wat mij betreft heeft veel te maken met de opbouw daar naar toe. Van pup tot volwassen hond.
Het is een erg onduidelijk stuk, en ik denk niet van veel waarde. Het is een soort "review", geen onderzoek. Dus niks bewezen. Wel verwezen anare en aantla andere artikelen, maar allen gedateerd in de 70-er jaren, en slechts 1 van de gerefereerde artikelen is niet van meneers eigen hand. Zonder al die stukken gelezen te hebben zou ik er zo op het eerste gezicht weinig vertrouwen in hebben.
Qua engels inhoudelijk zegt hij feitelijk ook niks. Dat honden die héél erg goed verzorgd worden (in een kennel met betonnen vloer gevoerd met hoogkwalitatief droge voeding :scratch: ) er sneller last van hebben. Dat honden die vrije beweging krijgen of die karkassen of andere dieren eten en zelden last van hebben (ookal zoiets kort door de bocht...). In één adem door gaat hij over naar wat er gebeurt als een hond 1 grote maaltijd per dag krijgt. Hij beschrijft het ontwikkelingsproces van een maagtorsie of op zijn minst distensie (uitzetten/opblazen). Hij brengt het alsof altijd in de 24 uur na een maaltijd een ongemakkelijke distentie plaatsvindt. Dat is natuurlijk kul en zal hij ook niet bedoeld hebben, maar hij zet het wel knullig neer ;-)

Ik zou dit verhaal "dissen" en laten voor wat het is :ok:

Nogmaals, het is een relaas, een verhaal zo je wilt, en geen wetenschappelijk onderzoek ;-) , óók geen wetenschappelijk review, want dat zou met referenties in de tekst moeten zijn, zodat je hoe hij tot iedere uitspraak gekomen is kunt staven..
Er is veel kaf van het koren te scheiden in (semi)onderzoekers land..... :ugh:
groetjes Madelief en Yanthe
Afbeelding
Het huishouden van Yanthe Steen: Beaucerons de la Bonhardiesse
Voor altijd in mijn hart. Bonha '00 - 26-02-2013
mwillow

Madelief schreef:Ik zou dit verhaal "dissen" en laten voor wat het is :ok:
Bij deze in de prullenbak.......
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Madelief schreef:Nouja, precies.

Ik voer ook 2 x per dag trouwens, soms een halve dag vasten, maar dat is dan omdat ik niks ontdooid heb ;-). Ik vind het prettig en voor oud Bonhaatje beter. Ik kan me voorstellen dat als je veel traint, het weer praktischer is ze pas na een lange drukke dag te eten te geven.

Overigens hoeven deze "uitslagen" niet overeen te komen met rauw voeren. Daarin kan Sandra helemaal gelijk hebben. dat het met brokken verkeer is om grote porties te voeren, wil niet zeggen dat het met rauw ook verkeerd is. Ik vrees dat het onderzoek daar geen duidelijk onderscheid in heeft gemaakt (nog).

Maar...Tamara. heeft weer erg gelijk als ze zegt..ik zie in ieder geval niet terugkomen dat in één keer voeren van grote protes wél goed is! Dat is namelijk voorlopig de stand van zaken, tenzij aangetoond wordt dat het met rauw een ander verhaal is. En wie daarin zijn eigen plan trekt, moet dat ook vooral doen, want ik denk dat het meest belangrijk is dat je een goed gevoel hebt over hoe je je honden voert. Ik blijf zelf 2 x daags voeren. Gewoon omdat dat bevalt en goed voelt.

Ik heb wel met beweging al een hele tijd terug aanpassingen gedaan. Geen rust meer voor het eten. Sterker nog...lekker trainen/wandelen/rennen/stoeien en dan vlak erna hun maaltijd. Komt eigenlijk ook uit de rauwvoeder-wereld.....jacht..>..voedsel. Dan gaan we niet nog een uurtje wachten tot we het eten ;-).

Maar direct na het eten gaan we gevoelsmatig niet een lange wandeling maken. Ondanks dat er geen verband is aangetoond. Gewoon omdat het gevoelsmatig beter lijkt tijd te nemen voor de vertering.
Gewoon in draf wat hobbelen...geen probleem
Pups die na het eten lekker even wat rustig spelen (op een paar vierkante meter)...geen probleem.

De wolf ploft ook niet naast zijn aangevreten prooi in diepe slaap, maar draaft eerst met volle buik weer naar een veilige plek. De pups spelen wat rond de volwassenen tot ze moe zijn en dan volgt er een tijdje diepe rust...mooi plaatje he.....hihi.
Ik vind een keer per dag eten geven gewoon veel makkelijker. 's Ochtends moet ik of direct weg (honden wegbrengen of wandelen) en 's avonds heb ik alle tijd. En daarbij heb ik het idee dat Bram het zo wel prettig vindt. Hij krijgt dan echt een goede hoeveelheid in plaats van die mini-porties. Over de zin van vasten (dat koppel ik even aan de dag ervoor een grote hoeveelheid geven) heb ik overigens wel verschillende artikelen gelezen die uitleggen waarom dit goed is. Die artikelen gaan niet in op verhoogde kans op maagtories, dus dat laat ik er even buiten.

En ondanks dat ik niet nadenk over torsies, ga ik geen grote wandeling maken direct na het eten. En als ik 's avonds train, zorg ik ook dat er een aantal uur tussen zit. Ik vind het zelf immers ook niet prettig om te rennen met een volle buik. Bram en Izzie gaan nooit direct slapen na het eten. Ze spelen, dribbelen wat rond etc. Daar beperk ik ze niet in.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Hetty2501
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse Springer Spaniel

Ongelezen bericht door Hetty2501 »

Interesant topic dit! Ik beperk Binky niet in de beweging na het eten. Hij kan dan zelf weten wat hij doet. Maar ik ga inderdaad geen grote wandelingen maken.
Afbeelding
Tamara.
Zeer actief

Inge O schreef: het feit dat ze dan luchthappen op dat moment vind ik ook gevaarlijk ivm. eventuele torsie, maar de reden waarom ze met dit (acute) slikken en kokhalzen beginnen heeft misschien wel te maken met zure oprispingen en daardoor acute sterke irritatie van de keel (ben ik in de loop der jaren beginnen te denken, omdat het echt zo superacuut begint).
Dat vind ik nog niet eens zo'n gek idee, als ik zo naar mijn honden en hoe ze dan doen. Zelf heb ik nog nooit last gehad van zure oprispingen maar ik kan me zo voorstellen dat als je dat zou hebben je veelvuldig gaat slikken en er beetje van moet kokhalzen :scratch:
Alleen komt dit dan niet overeen met mijn idee dat als ze íets minder schraal zijn het er niet meer is.. Of hebben dunnere mensen meer last van oprispingen dan dikkere mensen :scratch:
Inge O schreef: als dat hier gebeurt (zo heb ik er maanden geen enkele en zo heb ik er om de haverklap één) geef ik ze motilium (om de maag qua bewegingen goed aktief te houden) maar vooral ook iets plakkerigs zoetigs te eten, iets wat lekker aan de slijmvliezen van de keel plakt en de zuurprikkel wat dempt en dat lijkt te helpen :wink: .
Motilium heb ik wel in huis dus mocht het weer (hevig) voorkomen zal ik dat zeker geven. De tip om iets zoets en plakkerigs te geven ga ik dan in ieder geval zeker dan doen :ok:
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Inge O schreef:daar durf ik niet op te antwoorden, maar theoretisch kan ik me wel een bepaalde (gelijkaardige) invloed voorstellen.

of er wel of niet inhoud van de maag terugkomt naar de slokdarm heeft zeker ook met oa. maag- en slokdarmligging te maken, en dat wordt dan misschien weer wat beïnvloed door het buikvet :denken: ?

ik heb het hier nog niet gelinkt aan conditie, maar zal er eens op letten (hout vasthouden, want het is maanden geleden dat er eentje last van had :oeps: ).
Dat wel, maar dan voornamelijk vanwege een scheur in het middenrif.
Komt bij mensen geregeld voor :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
ranetje
Zeer actief

Inge O schreef:
ranetje schreef:
Inge O schreef:daar durf ik niet op te antwoorden, maar theoretisch kan ik me wel een bepaalde (gelijkaardige) invloed voorstellen.

of er wel of niet inhoud van de maag terugkomt naar de slokdarm heeft zeker ook met oa. maag- en slokdarmligging te maken, en dat wordt dan misschien weer wat beïnvloed door het buikvet :denken: ?

ik heb het hier nog niet gelinkt aan conditie, maar zal er eens op letten (hout vasthouden, want het is maanden geleden dat er eentje last van had :oeps: ).
Dat wel, maar dan voornamelijk vanwege een scheur in het middenrif.
Komt bij mensen geregeld voor :wink:
ja, maar ook zonder scheur kan je oprispingen krijgen hoor, iedereen heeft immers een opening in het middenrif waar de slokdarm doorgaat - ik mag het tenminste toch hopen :mrgreen: .
Haha ja dat hoop ik ook :mrgreen:
Als de scheur groter is geworden komt soms een stukje maag mee naar boven vooral na de maaltijd.
Dat levert dan problemen op (en dan zeg ik het vriendelijk :? )
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
MoniqueDM
Zeer actief

Ongelezen bericht door MoniqueDM »

Inge, wat is het verschil in werking tussen molitium en primperid of cerenia?
Groetjes van Monique, Donna en Sandy († in liefdevolle herinnering Megan en Jenny)
Afbeelding
MoniqueDM
Zeer actief

Inge O schreef:
MoniqueDM schreef:Inge, wat is het verschil in werking tussen molitium en primperid of cerenia?
motilium werkt voornamelijk op de motoriek van de maag (en dat merk je zeer snel, er wordt ook lucht opgeboerd en zo), primperid heeft die werking toch een stuk minder, maar werkt vooral centraal in thv. het braakcentrum, het blokt de overprikkeling daar wat af.
Dank je wel voor je antwoord.
Kun je motilium zo bij de dierenarts kopen of is dat altijd op "indicatie"?
Groetjes van Monique, Donna en Sandy († in liefdevolle herinnering Megan en Jenny)
Afbeelding
mwillow

Boutje schreef:Yes!
Dit is een topic wat me nu op dit moment erg helpt!
James is gestressd (karakter plus omstandigheden), nu te dun, voor zover ik kan beoordelen ook een vrij diepe borstkas, zeker in vergelijking met mijn andere honden, kreeg 1 keer per dag eten en maaglast. Ook heel veel boeren, hijgen, speekselen...

Een deel van de stress is nu weggenomen en ik geef hem terug 2 keer per dag eten en het lijkt al wat te helpen.
Ik probeer hem nu dus ook nog wat te laten bijkomen :ok: .
Verstandig. Sommige honden zullen nooit wennen aan het 1x daags voeren.
Rauwe honing werkt over het algemeen goed bij honden met maagproblemen. Het heeft van nature een antiseptische werking op de maag en helpt om toxische stoffen vanuit de darmen af te voeren. Mochten mijn honden maag- of darmproblemen hebben, krijgen ze honingwater om de boel tot rust te brengen.
MoniqueDM
Zeer actief

Inge O schreef: hoe het bij jullie is weet ik niet, maar hier kan je het vrij krijgen (nou ja, kopen dan :mrgreen: ) bij de apotheek.
Hier ook. Ben ik zojuist achter gekomen via het internet :F: .
Molitium wordt ook verkocht onder de naam domperidon.
Wat is de dosering (hoeveel milligram) voor een hond Inge?
Afbeelding
daan!
Zeer actief

Ongelezen bericht door daan! »

MoniqueDM schreef:
Inge O schreef: hoe het bij jullie is weet ik niet, maar hier kan je het vrij krijgen (nou ja, kopen dan :mrgreen: ) bij de apotheek.
Hier ook. Ben ik zojuist achter gekomen via het internet :F: .
Molitium wordt ook verkocht onder de naam domperidon.
Wat is de dosering (hoeveel milligram) voor een hond Inge?
Ben ik ook erg benieuwd naar. En ook ook omdat het vrij verkrijgbaar is.
Hoewel ik in het geval van een vermoedelijke diletatie of torsie niet afwacht en gelijk bij de DA op de stoep sta.
Ik ben er een hond aan kwijt geraakt, die heb ik 's nachts toen ik haar buiten liet omdat ze niet lekker was in het bos moeten zoeken.
Die lag zachtjes te loeien in een uiterste hoek van ons erf.
misselijkheid, maagprobleempjes , zelf dokteren prima.
Maar bij het vermoeden van een torsie moet je niet zelf aan gaan prutsen.
Demi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rottweilers en het Kenzo, Izzy en Ivy ras!
Contacteer:

Ongelezen bericht door Demi »

Lijkt wel of er in dit topic over Kenzo zijn klachten geschreven worden...
Ik ben het wel met Inge O eens, ik denk ok dat het door zure oprispingen komt (als ik naar Kenzo kijk)

Wat voor zoets geef je dan Inge aan je honden? Zou honing wat zijn? En domperidon, dat is toch hetzelfde als motilium? Geef je 1 of 2 tabletten? En mag daar cerenia bijgegeven worden?

Ik word langzamerhand gek van alle aanvallen etc en ik ben nu zover dat Kenzo niet meer alleen is zonder toezicht, ik durf het gewoon niet :19:
Lieve lieve Lila, Calsey, Damien en Donja, ik mis jullie..
Demi
Zeer actief
Contacteer:

En Kenzo is ook echt te schraal en heeft ook een diepe borstkast....
Demi
Zeer actief
Contacteer:

Oh en nog een vraag :mrgreen: Ik had begrepen dat motilium niet samen kon met buscopan? Juist omdat het een het ander tegenwerkt en dat dan de werking een stuk minder wordt van beide medicijnen? Weet iemand hoe dit zit?
Demi
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:
Demi schreef:Oh en nog een vraag :mrgreen: Ik had begrepen dat motilium niet samen kon met buscopan? Juist omdat het een het ander tegenwerkt en dat dan de werking een stuk minder wordt van beide medicijnen? Weet iemand hoe dit zit?
het kan wel samen (dus in de zin van niet gevaarlijk), maar ze verminderen elkaars werking wel. toch geef ik het in geval van beginnende dilatatie wel allebei, onder het motto 'nood breekt wet'. ik vind het immers belangrijk dat de spastische krampen en de pijn in maag/darmen verminderen (door pijn kom je in een vicieuze cirkel) maar wil toch tegelijkertijd de maag in beweging houden en dat dit toch wel lukt bewijst het opboeren van lucht op zo'n moment.

maar ik zou ze niet standaard combineren - in geval van zuuroprisping bv. zeker niet. waarschijnlijk is rennie deflatine dan een betere optie (nog niet gebruikt wegens hier nog niet zo lang te verkrijgen).

Ik heb rennie defiatine in huis, maar ook rennie duo, schijnt ook goed te werken. Ik ga zo vloeibare motilium halen, buscopan, hoe geef je dat? Pil of vloeibaar? En weet je of cerenia daar nog bij gegeven kan worden?
Tamara.
Zeer actief

Demi schreef:Ik word langzamerhand gek van alle aanvallen etc en ik ben nu zover dat Kenzo niet meer alleen is zonder toezicht, ik durf het gewoon niet :19:
Ik zou ook gek worden als 1 van mijn honden het zo vaak zou hebben :(: Houd je Kenzo bewust schraal i.v.m. zijn gewrichten of eet hij uit zichzelf zo weinig? Anders zou je kunnen proberen om hem iets steviger te krijgen, niet tonnetje rond maar wel wat minder schraal, misschien zie jij daar ook verschil in...
Demi
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:ik geef de buscopan gewoon in pilvorm, de dosis gebaseerd op de mensendosering.

ik denk wel dat cerenia erbij kan - primperan in ieder geval wel (met dezelfde bedenkingen als in het geval van motilium).

Ik heb buscopan als zetpil en hij mocht een halve vd DA. Wat bedoel je met dezelfde bedenkingen als motilium?
Demi
Zeer actief
Contacteer:

Tamara. schreef:
Demi schreef:Ik word langzamerhand gek van alle aanvallen etc en ik ben nu zover dat Kenzo niet meer alleen is zonder toezicht, ik durf het gewoon niet :19:
Ik zou ook gek worden als 1 van mijn honden het zo vaak zou hebben :(: Houd je Kenzo bewust schraal i.v.m. zijn gewrichten of eet hij uit zichzelf zo weinig? Anders zou je kunnen proberen om hem iets steviger te krijgen, niet tonnetje rond maar wel wat minder schraal, misschien zie jij daar ook verschil in...
Ik word er echt gek van. Durf niet eens op vakantie. Ga binnenkort 5 dagen weg en zit al weken te stressen dat ik weg moet :cry:

Hij woog altijd te zwaar, 32 kilo, dit was voordat hij problemen kreeg. Toen hij problemen kreeg moest hij op ander voer, want zijn maag was zo stuk dat hij niet s anders meer kon verdragen. Sindsdien is hij terug naar 22 kilo en komt geen gram aan, want ik ook doe :19:
Demi
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:
Demi schreef:
Inge O schreef:ik geef de buscopan gewoon in pilvorm, de dosis gebaseerd op de mensendosering.

ik denk wel dat cerenia erbij kan - primperan in ieder geval wel (met dezelfde bedenkingen als in het geval van motilium).

Ik heb buscopan als zetpil en hij mocht een halve vd DA. Wat bedoel je met dezelfde bedenkingen als motilium?
dat, net zoals motilium en buscopan elkaars werking wat verminderen, dat ook zo is in het geval van buscopan en primperan :wink: .[/quote

Oh ok, maar het kan dus gen kwaad. Ik ben altijd "blij" als hij gekotst heeft, lijkt net of het hem wat oplucht, al duurt het nog erg lang voordat het weer een beetje gaat met hem.

Lila begint trouwens ook last te krijgen van maagzuur, heeft ze nooit eerder gehad :ugh:
Demi
Zeer actief
Contacteer:

Ja je zou het bijna hopen soms :(

Wat voor zoets geef jij bij maagzuur?
ranetje
Zeer actief

Inge O schreef:
Demi schreef:Ja je zou het bijna hopen soms :(

dat (plakkerige) zoete is alleen om direkt in de keel het zuur op het geprikkelde slijmvlies wat te neutraliseren :wink: . als ze het lusten geef ik honing, of anders wat jam of wat stroop.
Hoe kan je zien of het om last hebben van maagzuur gaat?
Afbeelding
Demi
Zeer actief
Contacteer:

ranetje schreef:
Inge O schreef:
Demi schreef:Ja je zou het bijna hopen soms :(

dat (plakkerige) zoete is alleen om direkt in de keel het zuur op het geprikkelde slijmvlies wat te neutraliseren :wink: . als ze het lusten geef ik honing, of anders wat jam of wat stroop.
Hoe kan je zien of het om last hebben van maagzuur gaat?
Moeilijk om uit te leggen. Maar bij Kenzo begint het eerst met een enorme stank uit zn bekkie. Dan slikt hij een aantal keren raar, dus heel overdreven. En dan maakt hij vreemde bewegingen met zijn hoofd, het lijkt een beetje op reversed sneezing, maar is het niet. Als dat lang duurt wordt hij misselijk, gaat kwijlen etc. En gaat het dan nog niet weg dan wordt hij heel erg onrustig, kan niet zitten, liggen staan etc.
Daarom probeer ik het meteen te onderdrukken als hij maar iets last heeft van maagzuur, wat helaas niet altijd lukt....
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”