Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Herplaatserstrend

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Hanneke2
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Youp schreef:
fenneke schreef:
Nanna schreef:Misschien is de economische crisis er ook wel enigzins debet aan. Mensen willen best een hond en de kosten er van, maar niet de hoofdprijs er voor betalen.
en bedankt :wink:

misschien zit er wel meer geld in een herplaatser dan in een pup

wij hebben 4 honden gehad en altijd gekozen voor herplaatsers en niet uit geldelijke overwegingen :19:
Wij hebben ook een herplaatser en in de afweging tussen pup of herplaatser is geld nooit een issue geweest. Je weet immers nooit zeker of een herplaatser gezond is.

Toch kan ik me wel voorstellen dat mensen hier wel rekening mee houden. Ik zou op dit moment mijn spaargeld ook niet aanraken voor een hond.
Bij de aanschaf van een hond horen financiële overwegingen, maar dat wil niet persé zeggen dat als je centen hebt, je dus meteen voor een dure rashond gaat. :roll:

Toen we Jack kregen was ex nog geen ex en kwamen hier twee dijken van salarissen binnen, we hebben geen moment gedacht aan een stamboomhond, en we wisten toen we hem in huis haalden dat hij klauwen met geld zou kunnen gaan kosten. Maar dat was dus geen punt. :19: En hij heeft klauwen met geld gekost en kost dat nog steeds. :roll:

Inmiddels gescheiden en gedeeltelijk in de WAO ben ik wel blij dat Lilo superkerngezond is. Toen ik op zoek was naar een 2e heb ik best wel eens getwijfeld over jonge teven met dezelfde ellende als Jack, omdat je dat hele circus van operatie en revalidatie en toestanden kent, maar ik zou het financieel nu domweg niet op kunnen brengen.

(Een ongeluk ofzo met daardoor enorme medische kosten vind ik trouwens iets anders. In een noodgeval heb ik binnen no-time de centen bij elkaar. Maar bewust kiezen voor een hond met hoge kosten doe ik niet meer.)

Maar als ik de loterij win, ben ik eerder geneigd weer een hond in huis te halen die duizenden euri's aan DA-kosten vraagt, dan om die euri's neer te tellen voor een boom.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
Hanneke2
Zeer actief

Re: Herplaatserstrend

ranetje schreef:
Inge O schreef: ik vind het vreemd dat er bij herplaatsers per definitie steeds van uitgegaan wordt dat ze een leven van niks achter de rug hebben, dat vind ik echt zó flauw :roll: .

natuurlijk zie je zo'n beest blijer worden : de eerste dagen bij zijn nieuwe baas vindt hij er natuurlijk geen hol aan, niet omdat hij persé een ellendig leven achter de rug heeft maar gewoon omdat het nieuwe leven hem nog even niks zegt.
Daar verbaas ik me ook een beetje over :wink:
Er zijn ook heel wat honden die herplaatst worden omdat de baas is overleden of ziek is , maar die wel een fijn leventje hebben gehad bij die baas.
Er zit vaak wel een periode van niet-leuk-leven tussen die fijne baas toen hij nog niet ziek was en die uiteindelijke nieuwe baas...
Hanneke2
Zeer actief

lieke schreef:
Nanna schreef:Als ik lees dat sommige teckelfokkers 1000 -1200 euro voor een kaninchen teckel vragen kan ik mij héél goed voorstellen dat je eens rond gaat kijken naar een leuke herplaatser.
Is toch helemaal niks mis mee?
Ik vind dergelijke bedragen om te krijsen en ik heb totaal geen zin om me op zo'n manier financieel uit te laten kleden voor een kuthondje van nog geen 3 kilo ;-)
Duur stukkie vlees: zo'n 400 euro per kilo :mrgreen: .
:idea: Misschien moet ik bullmastiffs gaan fokken en dan ook zo'n prijs hanteren. 4 nestjes en ik kan gaan rentenieren :cheer: .
Nee, je moet een ras nemen dat enorme hoeveelheden pups werpt. Minstes 10 x 1500 euri, kijk, dan ben je een serieuze fokker. :mrgreen:

Met 2 nesten per jaar, dus laat ik voor de schijn vier teven houden, zodat ik heel netjes alsmaar loopsheden kan overslaan, is dat 30.000 euri. Ik kan je vertellen dat dat meer is dan wat ik bij mijn baas verdien. Als ik dan uit het eerste nest een stuk of wat teven onder fokkersvoorwaarden bij mensen zet en die krijgen ook weer stevige nesten, heb ik binnen een paar jaar toch een heel comfortabel inkomen.

Ik ben gek dat ik het niet doe. :roll:
Hanneke2
Zeer actief

sjaak-k schreef:
Kyra- schreef:even kort door de bocht mss maar een ras x 1 nest a 2000 p/p

8 pups maal 2000 p/p = 16000 euro.

neem 3 teven = dat 16000 x 3 = 48.000 euro per jaar .. kan je toch riant van leven en een leuk optrekje hebben.. kom op zeg dat kosten die honden niet in een jaar.
Denk dat je nogal wat zaken vergeet :).

Als we alleen de btw er eens afhalen, is dat al 8000 euro (rechtstreeks naar de vrienden in den haag).

Die teven zullen ook enige verzorging nodig hebben (euro of 2-3 voer per dag, dat is 3000 euro per jaar).

Die pups (24 in je voorbeeld) moeten ook geent worden, onderzocht worden, eten, verzorging etc. Geen idee wat het ongeveer kost, maar denk dat je toch snel 300 euro kwijt bent (met stamboom etbij etc). Dat is ook weer 5000 euro.

Dan zijn er altijd nog kosten voor bijvoorbeeld een auto, inrichting van de kennel, schoonmaak ervan, aanschaf van teven etc. Ik denk dat we daar ook makkelijk zo'n 15000 euro voor kunnen rekenen op jaarbasis.

Dan hebben we dus 48000 - 8000 - 3000 - 5000 - 15000 = 17000

Dan komt meneer de belasting weer langs voor inkomsten belasting (zo'n 50%), houd je 8500 over. Daar kun je echt niet van leven.

Geloof me, als je van zoiets wilt leven moet je toch aardig wat op jaarbasis binnen krijgen. Dan heb je dus de keuze, of veel slechte pups voor een paar euro, of je echt concentreren op de kwaliteit en gezondheid van die beestjes (en dan hebben we het ook over goede nazorg), dan moet je gewoon een redelijk bedrag rekenen voor zo'n diertje.
Het zijn altijd interessante rekensommen, maar als de JR van Kevin en Angela van de overkant tien pups gooit, gaan die voor 100 euri weg, en Kevin en Angela leggen daar echt geen tienduizenden euri's op toe. :roll:

De 'kosten' van je eigen teef qua voer en onderdak meenemen in de pupprijs, of de 'kosten aanschaf teven' vind ik trouwens helemaal gewoon ziek in je hoofd zijn. Als je dat doet ben je een fabriek, en dan moet je bij mij niet aankomen over 'liefde voor het ras'.
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

Hanneke2 schreef:
sjaak-k schreef:
Kyra- schreef:even kort door de bocht mss maar een ras x 1 nest a 2000 p/p

8 pups maal 2000 p/p = 16000 euro.

neem 3 teven = dat 16000 x 3 = 48.000 euro per jaar .. kan je toch riant van leven en een leuk optrekje hebben.. kom op zeg dat kosten die honden niet in een jaar.
Denk dat je nogal wat zaken vergeet :).

Als we alleen de btw er eens afhalen, is dat al 8000 euro (rechtstreeks naar de vrienden in den haag).

Die teven zullen ook enige verzorging nodig hebben (euro of 2-3 voer per dag, dat is 3000 euro per jaar).

Die pups (24 in je voorbeeld) moeten ook geent worden, onderzocht worden, eten, verzorging etc. Geen idee wat het ongeveer kost, maar denk dat je toch snel 300 euro kwijt bent (met stamboom etbij etc). Dat is ook weer 5000 euro.

Dan zijn er altijd nog kosten voor bijvoorbeeld een auto, inrichting van de kennel, schoonmaak ervan, aanschaf van teven etc. Ik denk dat we daar ook makkelijk zo'n 15000 euro voor kunnen rekenen op jaarbasis.

Dan hebben we dus 48000 - 8000 - 3000 - 5000 - 15000 = 17000

Dan komt meneer de belasting weer langs voor inkomsten belasting (zo'n 50%), houd je 8500 over. Daar kun je echt niet van leven.

Geloof me, als je van zoiets wilt leven moet je toch aardig wat op jaarbasis binnen krijgen. Dan heb je dus de keuze, of veel slechte pups voor een paar euro, of je echt concentreren op de kwaliteit en gezondheid van die beestjes (en dan hebben we het ook over goede nazorg), dan moet je gewoon een redelijk bedrag rekenen voor zo'n diertje.
Het zijn altijd interessante rekensommen, maar als de JR van Kevin en Angela van de overkant tien pups gooit, gaan die voor 100 euri weg, en Kevin en Angela leggen daar echt geen tienduizenden euri's op toe. :roll:

De 'kosten' van je eigen teef qua voer en onderdak meenemen in de pupprijs, of de 'kosten aanschaf teven' vind ik trouwens helemaal gewoon ziek in je hoofd zijn. Als je dat doet ben je een fabriek, en dan moet je bij mij niet aankomen over 'liefde voor het ras'.
de pups van de JR van Kevin en Angela die voor 100 euro weg gaan, dat zijn ook geen JR's. dat zijn pretnest hondjes, en Kevin en Angela hebben zelf geen rode rotcent uitgegeven om iets verantwoordelijks op de wereld te zetten, dus elke 100 euro is voor hun puur winst.

ik reken niet zozeer de kosten van mijn eigen teven mee in de pupprijs, maar een pup hoeft niet voor nop weg, ik doe wel de moeite, heb wel de kosten aan de teef ( onderzoeken, shows) die het voor hun mogelijk maken om uberhaupt een pup te kunnen kopen uit haar. nou vraag ik geen 1000 of 1500 euro voor mijn pups hoor ;)
*Linda*
Zeer actief

Ongelezen bericht door *Linda* »

Nanna schreef:Als ik lees dat sommige teckelfokkers 1000 -1200 euro voor een kaninchen teckel vragen kan ik mij héél goed voorstellen dat je eens rond gaat kijken naar een leuke herplaatser.
Is toch helemaal niks mis mee?
Ik vind dergelijke bedragen om te krijsen en ik heb totaal geen zin om me op zo'n manier financieel uit te laten kleden voor een kuthondje van nog geen 3 kilo ;-)
Er zijn ook mensen die een herplaatster uit principiele overwegingen nemen. Ik dus, en met mij gelukkig vele anderen. Ik hoop juist dat het een begin is van een omslag, dat mensen eens gaan nadenken wat ze nemen, en een herplaatser vind ik een heel mooi begin in plaats van maar klakkeloos overal pups weg te halen. Ik hoop voorzichtig...
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Jaap* »

Ik zal waarschijnlijk nooit bij een fokker kopen, niet zo lang er honden "over" zijn.
Omdat ik geen hele bijzondere affiniteit met een specifiek ras heb.
Ik zie graag dat mensen die echt begaan zijn met een bepaald ras daar zoveel plezier uit halen, maar wat mijzelf betreft zou ik het zwijn zijn voor de paarlen :wink:
En ik zou mij toch slecht kunnen onttrekken aan enig schuldbewustzijn richting de herplaatsers ben ik bang.
De Kaiou's van deze wereld hebben ook recht op een veilig plekje :ok:
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
*Linda*
Zeer actief

Jaap* schreef:Ik zal waarschijnlijk nooit bij een fokker kopen, niet zo lang er honden "over" zijn.
:ok:
Jaap*
Zeer actief

Inge O schreef:
Jaap* schreef:Ik zal waarschijnlijk nooit bij een fokker kopen, niet zo lang er honden "over" zijn.
ik heb dat dus wel, maar ik combineer het door én herplaatser én rashond te houden.
Ja, jij bent niet voor één gat te vangen :mrgreen: :wink:
Ik heb veel aardigheid aan mensen die zo begaan zijn met een specifiek ras, er alles van weten en voor wie het ras echt een hobby is :ok:
Maar wat je vaak ziet is dat mensen die een hond zoeken alleen maar denken in rassen, zonder gehinderd te worden door kennis. En dan moet die hond er een beetje vlot komen ook nog. En dan heeft het uiteindelijk juist niks met liefde voor een ras te maken :wink:
De gemiddelde hondenliefhebber is een liefhebber van honden, en dat hoef je niet persé op een ras te projecteren. Als je moet gaan nadenken over welk ras je gaat zoeken kun je net zo goed een hond uit de herplaatsing halen vind ik :wink:
Jaap*
Zeer actief

Inge O schreef:
Jaap* schreef: Als je moet gaan nadenken over welk ras je gaat zoeken kun je net zo goed een hond uit de herplaatsing halen vind ik :wink:
daar heb je zeker wel voor het grootste deel gelijk in :ok: . hoewel juist mensen die heel erg lang nadenken over een ras ook vaak net diegene zijn die heel erg kieskeurig zijn : hij moet dit, mag dat niet, moet er zus of zo uitzien enz.

en dan wordt het met een herplaatser nog moeilijker, tenzij je rechtstreeks een volwassen hond van iemand kan overnemen die je er eerlijk over kan vertellen.
Zulke mensen zou je eigenlijk een hond uit het hoofd moeten praten, want dat zijn de potentiele asielbevoorraders :wink:
Ik heb een maar paar ijzeren criteria, de rest moet je voor lief nemen en/of er wat aan doen. Overdreven kieskeurigheid leidt voornamelijk vooral tot teleurstelling denk ik. Liefde laat zich toch niet leiden.
mari-anne
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zwitserse witte herder

Ongelezen bericht door mari-anne »

Als je gek bent op een bepaald ras, kan je hem/ haar ook als herplaatser nemen.
Meeste rasverenigingen bemiddelen in herplaatsing.
Wij hebben een Malthezer via "Baasje gezocht"en daar zie je toch veel rashondjes.

Wij hebben van alles gehad. Een bouvier, allerlei kruizingen/ vuilnisbakjes en nu een Malthezer en witte herder.

Ben helemaal wild van witte herders en malthezers vond ik altijd grappige hondje.
Maar mijn honden zijn me allemaal even lief.

Groetjes Marianne
Jaap*
Zeer actief

Nanna schreef:Ik zou qua herplaatser ook best zeikerig zijn.
Een poolhondachtig iets of iets vechthonderigs of zo zou ik nooit willen hebben, al was het de laatste hond op aarde. Ik wil namelijk wel lol van mijn hond hebben en zuks zou nooit bij mij passen.
Dus ook op dat front zou ik zo mijn eisen stellen.
Nou, als je dát al zeikerig vind :mrgreen:
estelle

Ongelezen bericht door estelle »

Inge O schreef:
ik heb dat dus wel, maar ik combineer het door én herplaatser én rashond te houden.
Hier dus ook zo.
Een duitseherder bij een fokker weg als pupzijnde zal er w.s. altijd rondlopen hier.
Maar daarnaast ook altijd een herplaatser.

Een herplaatser daar moet ik gewoon gelijk op vallen zeg maar. Bij het zien van de eerste foto moet ik denken 'yesss die is voor mij!'
Het karakter zal me dan eigenlijk wel of het probleemgedrag (als dat er is). De enige eis die ik heb is dat de hond met kinderen moet kunnen en andere honden.
Verder mogen ze zo gestoord zijn als ze zelf willen.
Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!

Ongelezen bericht door Rami »

Jaap* schreef: De gemiddelde hondenliefhebber is een liefhebber van honden, en dat hoef je niet persé op een ras te projecteren. Als je moet gaan nadenken over welk ras je gaat zoeken kun je net zo goed een hond uit de herplaatsing halen vind ik :wink:
Zo'n gemiddelde hondenliefhebber ben ik ook. Ik ben 'gevallen' op mijn beide herplaatsers. Maar ik had even goed ook op andere herplaatsers kunnen vallen. :mrgreen:
Als ik eenmaal een hond - die nog op zoek is naar een eigen baas - in de ogen kijk en er is dat ene 'iets' dan ben ik verkocht. En of dat nou een hond is met veel haar of met weinig, een grote of een kleine, een spitse snuit of een stompe dat maakt me eigenlijk niet zo veel uit.
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Inge O schreef:
Jaap* schreef:
Inge O schreef:
Jaap* schreef: Als je moet gaan nadenken over welk ras je gaat zoeken kun je net zo goed een hond uit de herplaatsing halen vind ik :wink:
daar heb je zeker wel voor het grootste deel gelijk in :ok: . hoewel juist mensen die heel erg lang nadenken over een ras ook vaak net diegene zijn die heel erg kieskeurig zijn : hij moet dit, mag dat niet, moet er zus of zo uitzien enz.

en dan wordt het met een herplaatser nog moeilijker, tenzij je rechtstreeks een volwassen hond van iemand kan overnemen die je er eerlijk over kan vertellen.
Zulke mensen zou je eigenlijk een hond uit het hoofd moeten praten, want dat zijn de potentiele asielbevoorraders :wink:
klopt ook, dat soort mensen staan hier ook meestal snel terug buiten bij het hek :mrgreen: .
Oh :?
Geldt dat altijd voor mensen die na (lang) nadenken een bepaald ras uit kiezen en dan op zoek gaan naar wat het dichtste bij hun wensen komt?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Jaap*
Zeer actief

ranetje schreef:Oh :?
Geldt dat altijd voor mensen die na (lang) nadenken een bepaald ras uit kiezen en dan op zoek gaan naar wat het dichtste bij hun wensen komt?
Als die mensen onrealistisch hoge verwachtingen hebben, of verwachtingen die doen vermoeden dat ze weinig van het fenomeen hond begrijpen, en daarom een bepaald ras uitkiezen vind ik dat heel erg bedenkelijk :wink:
Want dan leunt het allemaal veel te zwaar op de schouders van de hond.
jacq1970
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door jacq1970 »

Ik zal nooit meer een pup nemen..ben 1x overstag gegaan en omdat ik zelf al helemaal niets met pups heb is het me echt heel vies tegen gevallen, en uiteraard had ik een pup die iets anders was dan andere pups..haha boeten zal ik dus met mijn puppekeus.. gelukkig is het kind nu 2 en inmiddels een heerlijk dier geworden, maar dat was dus eens en nooit meer.
Herplaatsers van alle leeftijden en alle rassen en alle landen zullen hier dus de deur in komen... zolang ze maar de leeftijd hebben van 3+....
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Jaap* schreef:
Als die mensen onrealistisch hoge verwachtingen hebben, of verwachtingen die doen vermoeden dat ze weinig van het fenomeen hond begrijpen, en daarom een bepaald ras uitkiezen vind ik dat heel erg bedenkelijk :wink:
Zijn dat veel mensen denk je?
Als je je in een ras hebt verdiept worden je wensen over het algemeen toch realistischer? :denken:
Ben ik nu te naïef? :mrgreen:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Jaap*
Zeer actief

ranetje schreef:
Jaap* schreef:
Zijn dat veel mensen denk je?
Als je je in een ras hebt verdiept worden je wensen over het algemeen toch realistischer? :denken:
Ben ik nu te naïef? :mrgreen:
Nee hoor, en ik ben ook niet zwartgallig :mrgreen: :wink:
Wat ik bedoel is:
Als je moet nadenken over welk ras je leuk lijkt, ben je blijbaar niet zo rasgevoelig.
Dan kun je wat mij betreft net zo goed gaan uitkijken naar een leuke hond, ipv naar een leuk ras :wink:
In plaats van door fokkers kun je je ook heel goed laten voorlichten door herplaatsorganisaties.
Jaap*
Zeer actief

Oh, je bent tóch naief lees ik net :smile:
Jaap*
Zeer actief

ranetje schreef:Zijn dat veel mensen denk je?
Een groot gedeelte van de lab-/goldeneigenaren bijvoorbeeld :wink:
ranetje
Zeer actief

Jaap* schreef:
Die mensen hebben zich niet in het ras verdiept :mrgreen:

Degenen die dat wel hebben gedaan zijn realistischer denk ik.
(even aan marloes vragen? :idea: )
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

ranetje schreef:
Jaap* schreef:

Degenen die dat wel hebben gedaan zijn realistischer denk ik.
(even aan marloes vragen? :idea: )
Ik wil net zeggen :hmmm: :smile:

Nu heb ik natuurlijk wel gewoon de ideale Golden getroffen; tja :19: :F:

Maar ik denk inderdaad wel dat veel Labjes/Golden aangeschaft worden als "zo'n lekker makkelijke gezinshond die opgevoed wordt geboren". JR's trouwens ook volgens mij; zo'n lekker handzaam pittig hondje. En zo vast nog een hele rits andere rassen :wink:
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Inge O schreef:
Jaap* schreef:Oh, je bent tóch naief lees ik net :smile:
:smile: toch wel :mrgreen:

zoals in :

mensen die dolgraag een jachthond willen, maar hij mag wel niet jagen :pffff: ....

mensen die graag een waakhond willen, maar hij moet het vooral nooit menen als hij blaft én hij mag eigenlijk liever ook niet blaffen :blah: ...

enz. enz. :mrgreen:
Hebben die mensen zich in het ras verdiept? :denken:
Of hebben ze gehoord dat een jachthond thuis zo vriendelijk is (is ook vaak zo) en een waakhond wat meer baas/erf gericht is en hebben ze er verder niets meer over uitgezocht.

Plus de helaas nog altijd bestaande sites waar bij bepaalde rassen vermeldt staat dat ze "van natuure" gehoozaam zijn.
Zelfs bij sommige jachthondenrassen staat dat soms op sites van fokkers :N:
Afbeelding
Sandy&Co
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Sandy&Co »

ieder ras heeft zijn eigen kenmerken, maar elke hond moet opgevoed worden. Of het nu een waak-, gezelschaps- of jachthond is. Je moet je verdiepen in het ras, en ik moet eerlijk zeggen zoals iedereen ws wel weet hier, dat wij ons ook eens vreselijk vergist hebben.
Maar dan nog vind ik wel dat herplaatsers ook een fijn leven verdienen, en een pup niet vanzelfsprekend hoort te zijn. Ik heb heel wat honden gezien in de asiels on-line, en als ik eraan denk hoeveel er een goed thuis nodig hebben breekt mijn hart, maar ik hoop altijd maar dat zo'n beessie niet lang hoeft te "zitten"
Afbeelding
Sometimes I pretend to be normal, but it gets boring...So I got back to being me again
*Linda*
Zeer actief

Nanna schreef:Ik zou qua herplaatser ook best zeikerig zijn.
Een poolhondachtig iets of iets vechthonderigs of zo zou ik nooit willen hebben, al was het de laatste hond op aarde. Ik wil namelijk wel lol van mijn hond hebben en zuks zou nooit bij mij passen.
Dus ook op dat front zou ik zo mijn eisen stellen.
Ook een herplaatser kies je uit, net als een rashond. Ik val ook op bepaalde honden, een poolhond of stabij of iets dergelijks is aan mij ook niet besteed. Keuze genoeg hoor. Hoewel....ik wil al jaren een Ierse Terrier, maar die kom je toch heel erg weinig tegen qua herplaatsers, je komt ze sowieso weinig tegen. Ach, ooit loop ik er wel eens tegen aan :wink: Maar verder kun je toch altijd wel een fijne hond vinden hoor, binnen je rasvoorkeur.
Jaap*
Zeer actief

ranetje schreef:
Jaap* schreef:
Op hun manier wel denk ik.
ranetje
Zeer actief

Jaap* schreef:
ranetje schreef:
Jaap* schreef:
Op hun manier wel denk ik.
:ugh:
Afbeelding
Ennath
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising BC x Friese Stijfkop: Iara
Newfounlander met klein beetje Lab: Komo
Hoogbejaarde teckel: Sjoske
En binnenkort: Digna!
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Ennath »

Jaap* schreef:
Inge O schreef:

Ik heb een maar paar ijzeren criteria, de rest moet je voor lief nemen en/of er wat aan doen. Overdreven kieskeurigheid leidt voornamelijk vooral tot teleurstelling denk ik. Liefde laat zich toch niet leiden.
Dat scheelt type werk. :mrgreen:
Ik kan me alleen maar bij Jaap aansluiten en dan vooral bij dat "overdreven kieskeurigheid" die ook in mijn ogen vooral tot teleurstelling moet leidden. :19:
Ennath
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising BC x Friese Stijfkop: Iara
Newfounlander met klein beetje Lab: Komo
Hoogbejaarde teckel: Sjoske
En binnenkort: Digna!
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Ennath »

Lees net de rest van de discussie....
Het gaat mij dus juist om die mensen die:
Een pup van deze ene kampioen met die bepaalde teef en dan moet hij deze kleur hebben en die vachtstructuur en dat model oren etc. etc. willen hebben. En geen enkele andere combinatie/pup kan voldoen.
Van die mensen die alleen maar één bepaald plaatje voor ogen hebben en dat moet de hond helemaal zijn.
En dan moet het natuurlijk een pup zijn, en die moet deze en die opleiding krijgen, op die en die manier.
En.....

Daar kan een hond nooit aan voldoen, dan vind je een pup uit de juiste combinatie in de goede kleur met de juiste vacht.
En dan wil je ermee speuren of springen of bijten of .......
En dan wil ie juist dat ene niet. :19:
Of jouw perfecte pup blijkt de eerste in het ras met die zeldzame ziekte te zijn. Of vul maar in.

Er zit een ruimte tussen bewust een ras uitzoeken en de voor en nadelen van het ras op een rijtje te zetten.
En je vast te bijten in de keuze voor dat ene "perfecte" exemplaar van dat ras.
En daar al je verwachtingen aan op te hangen.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”