Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Herplaatserstrend

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Hanneke2
Zeer actief
Aantal honden: 2

Herplaatserstrend

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

De laatste drie 'nieuwe' honden in onze omgeving zijn allemaal herplaatsers; een kooiker van 9 maanden, een podencomix van een jaar en een bracco van bijna 2.

Ik weet niet of het echt een trend is hoor, maar ik vind het nog leuker dan nieuwe pupjes knuffelen bij bekende bazen. Nou zijn dit wel allemaal echt van die hele blije honden, die je ongeveer per dag meer spieren en zelfvertrouwen ziet krijgen en die binnen de kortste keren helemaal idolaat zijn van hun nieuwe baas. Echt van die honden die zielstevreden aan het gras kunnen snuiven alsof het helemaal gloedjenieuw voor hen is uitgevonden, en dan weer heerlijk een sprintje trekken.

Ik kan daar zo van genieten, die blije koppies die ook wel wat ellende achter de rug hebben.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
Moon
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bracco Italiano

Ongelezen bericht door Moon »

Is die herplaats-Bracco in de plaats gekomen van degene die pas overleden is?
Gr. Marijke
Afbeelding
Hanneke2
Zeer actief

Moon schreef:Is die herplaats-Bracco in de plaats gekomen van degene die pas overleden is?
Yep. Ze heet nu Rosa, maar ik ben even kwijt wat haar vroegere naam was. Leuke lieve hond, supersociaal naar alle vreemde honden die ze tegen komt, en ze geniet zichtbaar van haar nieuwe leventje. Ze loopt met een lijn van vijftien meter ofzo achter zich aan slepend, en de bazen zijn echt continue bezig met trainen op hierkomen en koekies erin douwen, zodat ze maar zo snel mogelijk helemaal los kan. Er mag nog wel een kilootje of wat aan, maar ik gok dat ze met een maand of iets prima op gewicht is en lekker in de spieren zit. Gaat helemaal goed komen met dat hondje.
Moon
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bracco Italiano

Ongelezen bericht door Moon »

Hanneke2 schreef:
Moon schreef:Is die herplaats-Bracco in de plaats gekomen van degene die pas overleden is?
Yep. Ze heet nu Rosa, maar ik ben even kwijt wat haar vroegere naam was. Leuke lieve hond, supersociaal naar alle vreemde honden die ze tegen komt, en ze geniet zichtbaar van haar nieuwe leventje. Ze loopt met een lijn van vijftien meter ofzo achter zich aan slepend, en de bazen zijn echt continue bezig met trainen op hierkomen en koekies erin douwen, zodat ze maar zo snel mogelijk helemaal los kan. Er mag nog wel een kilootje of wat aan, maar ik gok dat ze met een maand of iets prima op gewicht is en lekker in de spieren zit. Gaat helemaal goed komen met dat hondje.
Leuk! Ik zal haar ws. wel ontmoeten op de Bracco-wandeling binnenkort :ok:
Gr. Marijke
Afbeelding
Hanneke2
Zeer actief

Moon schreef:
Hanneke2 schreef:
Leuk! Ik zal haar ws. wel ontmoeten op de Bracco-wandeling binnenkort :ok:
Vast wel, want Roxy (hun ouwe teef) doet het nog prima en ik denk dat ze die wandeling wel aandurven met het versgevormde stel. Doe ze maar de groetjes van mij, staan ze vast effe raar van te kijken. :mrgreen:
jacq1970
Zeer actief
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door jacq1970 »

Leuk hoor dat er toch veel mensen kiezen voor een herplaatser... lekker om die beestjes tezien genieten van hun 2e leventje!
Afbeelding
fenneke
Zeer actief
Mijn ras(sen): zwitserse witte herder en nu hûn

Ongelezen bericht door fenneke »

jacq1970 schreef:Leuk hoor dat er toch veel mensen kiezen voor een herplaatser... lekker om die beestjes tezien genieten van hun 2e leventje!
of andersom :mrgreen:

ik geniet enorm van buster :wink:
Fenneke en Baloe
Afbeelding
Palmuk
Actief

Ongelezen bericht door Palmuk »

Wij hebben hier ook een herplaatser. Je hebt dan ook nog eens als voordeel dat ze zo goed als zindelijk zijn (wel een aantal ongelukjes gehad, maar ach). Wat ik wel merk is dat ze na twee jaar nog altijd langzaam losser en vrijer wordt. Het herplaatsen is dus waarschijnlijk toch wel een flinke schok voor haar geweest. Dat, of ze was nog niet op haar plek in haar oude huis (daar leefde ze meer met de andere hondjes, terwijl het echt een mensenhondje is).
Renske
Zeer actief
Mijn ras(sen): kooikerhondje en lundehund

Ongelezen bericht door Renske »

Nu je het zo zegt, bij mij in de buurt zijn sinds kort ook 3 herplaatsers komen wonen. Een oud asielmixje, een engelse springer achtig en een kooikerhondje.
wendy71
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ridgebacks!
Locatie: Ik ben het baasje van Lola & Jakko en wij wonen in Gemert.
Contacteer:

Ongelezen bericht door wendy71 »

Goede trend! :ok: :wink:
Afbeelding
Vergeven is de hoop op een beter verleden loslaten.
fenneke
Zeer actief

Nanna schreef:Misschien is de economische crisis er ook wel enigzins debet aan. Mensen willen best een hond en de kosten er van, maar niet de hoofdprijs er voor betalen.
en bedankt :wink:

misschien zit er wel meer geld in een herplaatser dan in een pup

wij hebben 4 honden gehad en altijd gekozen voor herplaatsers en niet uit geldelijke overwegingen :19:
Fenneke en Baloe
Afbeelding
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

fenneke schreef:
Nanna schreef:Misschien is de economische crisis er ook wel enigzins debet aan. Mensen willen best een hond en de kosten er van, maar niet de hoofdprijs er voor betalen.

wij hebben 4 honden gehad en altijd gekozen voor herplaatsers en niet uit geldelijke overwegingen :19:
Nou, het zou best wel kunnen dat er mensen zijn die een rashond willen, maar gezien de soms belachelijke prijzen liever een herplaatser van het ras nemen.
Ik denk dat het ook komt dat de laatste jaren erg veel positieve aandacht voor herplaatsers is geweest en dat het beeld van het 'kiezen voor de ellende van een ander' een beetje aan het verdwijnen is.
Afbeelding
Youp
Zeer actief

Ongelezen bericht door Youp »

fenneke schreef:

Wij hebben ook een herplaatser en in de afweging tussen pup of herplaatser is geld nooit een issue geweest. Je weet immers nooit zeker of een herplaatser gezond is.

Toch kan ik me wel voorstellen dat mensen hier wel rekening mee houden. Ik zou op dit moment mijn spaargeld ook niet aanraken voor een hond.
Groetjes Kim en een poot van Diesel en Zahra
Afbeelding
Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!

Ongelezen bericht door Rami »

fenneke schreef:

Met geld heeft het volgens mij sowieso niet zo veel te maken. Zo duur is een broodfok-rashondje toch ook weer niet?
Volgens mij is bekendheid met het fenomeen herplaatser (d.m.v. internet, televisie-programma's en dergelijke) er debet aan.
Zo staat er in ons dorps-krantje elke week een hond uit het asiel in de spotlights. Echt heel uitgebreid met verhaal en foto's.
Een kwestie van goede reclame voor herplaatsers dus! :ok:
Afbeelding
fes/lou
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door fes/lou »

Wat is een broodfok rashondje? :denken:
"All animals are equal, but some are more equal than others." George Orwell
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

fes/lou schreef:Wat is een broodfok rashondje? :denken:
Een rashond uit de schuur zonder papieren denk ik?
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Rami
Zeer actief

Pups die sprekend lijken op spaniels, labradors, maltezers, shih tzu's, boxers, buldoggen, yorkshire's, retrievers, jack russel's (kort en goed zo'n beetje alle honden uit top 20 van populaire honden).
Meestal te verkrijgen in een dierenwinkel, uit de krant of via internet. Voor zo'n 250 Euro haal je al zo'n pup in huis. Niet veel duurder dus dan een herplaatser via een asiel of stichting. (Ik betaalde iets van 180 Euro voor Silka en voor Billy ooit 150 gulden).
Laatst gewijzigd door Rami op 17 apr 2009 11:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Youp
Zeer actief

Ongelezen bericht door Youp »

Rami schreef:

Pups die sprekend lijken op spaniels, labradors, maltezers, shih tzu's, boxers, buldoggen, yorkshire's, retrievers, jack russel's (kort en goed zo'n beetje alle honden uit top 20 van populaire honden).
Meestal te verkrijgen in een dierenwinkel, uit de krant of via internet.
Ik denk dat de meeste mensen die kiezen voor een herplaatser van een ander slag zijn dan mensen die kiezen voor een pup uit de broodfok.
Kennissen van mij bijvoorbeeld willen geen kapitaal uitgeven aan een hond. Die vinden dat onzin. Gelukkig zijn ze op de hoogte van het fenomeen broodfok en gaan ze dus voor een herplaatser. Ze kunnen het financieel prima trekken om meerdere honden te hebben maar willen uit principe niet zoveel geld neertellen voor een hond.
Groetjes Kim en een poot van Diesel en Zahra
Afbeelding
lieke
Zeer actief
Contacteer:

Youp schreef:[Ik denk dat de meeste mensen die kiezen voor een herplaatser van een ander slag zijn dan mensen die kiezen voor een pup uit de broodfok.
Kennissen van mij bijvoorbeeld willen geen kapitaal uitgeven aan een hond. Die vinden dat onzin. Gelukkig zijn ze op de hoogte van het fenomeen broodfok en gaan ze dus voor een herplaatser. Ze kunnen het financieel prima trekken om meerdere honden te hebben maar willen uit principe niet zoveel geld neertellen voor een hond.
Vind ik trouwens een prima uitgangspunt. Als ik hoor wat voor sommige rassen wordt gevraagd, is het gewoonweg belachelijk. Voor een pup 1500-2000 euro uitgeven, is naar mijn mening van de zotte.
Voor hetzelfde geld kun je voor mijn part 10 pups uit een asiel een goed tehuis geven.
Afbeelding
Rami
Zeer actief

Youp schreef:
Rami schreef:

Meestal te verkrijgen in een dierenwinkel, uit de krant of via internet.
Ik denk dat de meeste mensen die kiezen voor een herplaatser van een ander slag zijn dan mensen die kiezen voor een pup uit de broodfok.
Ja, die zijn er ook. :wink:
Maar eerlijk gezegd kan mij het geld geen bal schelen. Al waren herplaatsers 'duurder' dan netjes gefokte honden met stamboom. Mij gaat het om het feit dat er honden 'over' zijn. Ze bestaan al, zijn er. Hartstikke leuke, lieve honden. Waarom niet zo'n hond in huis nemen?
Afbeelding
fenneke
Zeer actief

Rami schreef:Mij gaat het om het feit dat er honden 'over' zijn. Ze bestaan al, zijn er. Hartstikke leuke, lieve honden. Waarom niet zo'n hond in huis nemen?
juist :ok: daar ging het ons ook om

pupjes krijgen meestal wel een huis een hond uit een asiel al snel minder :wink:
Fenneke en Baloe
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Re: Herplaatserstrend

Ongelezen bericht door ranetje »

Inge O schreef: ik vind het vreemd dat er bij herplaatsers per definitie steeds van uitgegaan wordt dat ze een leven van niks achter de rug hebben, dat vind ik echt zó flauw :roll: .

natuurlijk zie je zo'n beest blijer worden : de eerste dagen bij zijn nieuwe baas vindt hij er natuurlijk geen hol aan, niet omdat hij persé een ellendig leven achter de rug heeft maar gewoon omdat het nieuwe leven hem nog even niks zegt.
Daar verbaas ik me ook een beetje over :wink:
Er zijn ook heel wat honden die herplaatst worden omdat de baas is overleden of ziek is , maar die wel een fijn leventje hebben gehad bij die baas.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Rami
Zeer actief

lieke schreef:
Youp schreef:[Ik denk dat de meeste mensen die kiezen voor een herplaatser van een ander slag zijn dan mensen die kiezen voor een pup uit de broodfok.
Vind ik trouwens een prima uitgangspunt. Als ik hoor wat voor sommige rassen wordt gevraagd, is het gewoonweg belachelijk. Voor een pup 1500-2000 euro uitgeven, is naar mijn mening van de zotte.
Voor hetzelfde geld kun je voor mijn part 10 pups uit een asiel een goed tehuis geven.
Ja maar... :wink:

Ik ga er vanuit (en misschien is dat naïef) dat mensen die zich serieus bezig houden met het fokken van rashonden dat niet doen uit geldelijk gewin (itt puppy-farms/fabrieken) maar omdat ze denken dat de pups die zij geboren laten worden echt iets toe voegen aan hun favoriete ras, een aanvulling zijn.
En is die prijs daar dan wellicht op gebaseerd? Ik kan me namelijk wel voorstellen dat serieus en gedegen fokken geld kost. (Hoewel ik de bedragen die jij noemt ook wel erg hoog vindt! :N: ).
Afbeelding
fenneke
Zeer actief

dat denk ik wel :wink:

mijn tante fokt al 30 jaar collie's en als ik zie wat zij er allemaal voor doet en wat voor mooie honden zij heeft--geen ontplofte collie's--maar stevig aan de maat en mooie vacht

maar daar gaat dus veel werk inzitten :mrgreen:
plus alle verder kosten dan zit je toch op een aardig bedrag
Fenneke en Baloe
Afbeelding
Rami
Zeer actief

fenneke schreef:dat denk ik wel :wink:

mijn tante fokt al 30 jaar collie's en als ik zie wat zij er allemaal voor doet en wat voor mooie honden zij heeft--geen ontplofte collie's--maar stevig aan de maat en mooie vacht

maar daar gaat dus veel werk inzitten :mrgreen:
plus alle verder kosten dan zit je toch op een aardig bedrag
Oh laat mijn vriend het maar niet lezen, die wil -ooit- zo'n mooie 'ouderwetse' collie. Maar goed, hij moet het voorlopig maar doen met de honden die we al hebben. :wink:
Afbeelding
Kyra-
Zeer actief

Ongelezen bericht door Kyra- »

Rami schreef:
lieke schreef:
Ja maar... :wink:

Ik ga er vanuit (en misschien is dat naïef) dat mensen die zich serieus bezig houden met het fokken van rashonden dat niet doen uit geldelijk gewin (itt puppy-farms/fabrieken) maar omdat ze denken dat de pups die zij geboren laten worden echt iets toe voegen aan hun favoriete ras, een aanvulling zijn.
En is die prijs daar dan wellicht op gebaseerd? Ik kan me namelijk wel voorstellen dat serieus en gedegen fokken geld kost. (Hoewel ik de bedragen die jij noemt ook wel erg hoog vindt! :N: ).
Ik heb een keer deze discusie gevoerd met een fokker en dit was het antwoord:

De prijs van de pups worden min of meer vast gesteld door de club.
De hoogte komt voort uit de tijd die een fokker besteed aan een nest en daar komt bij dat, om een reu en teef te mogen gebruiken voor de fok, er shows gelopen moet worden en de beoordeling min ZG moeten zijn . Alle gezondheids testen. aanschaf reu en teef of gebruik van de reu en noem maar op.

Ik vind dit een beetje onzin je bent bezig met een hobby met het doel een hond te fokken die beter is dan je al heb zitten, vooruitgang dus geen stil staan of achteruitgang. Ik vind een kleine vergoeding voor het nest oké en de entingen, voer, papieren enz maar prijzen van 1500 of hoger onzin. Wel denk ik dat er rassen zijn die er leuk en lief uitzien en iedereen wel wil hebben en niet realiseren dat er ook een negatieve kant aan zit maar dat moet door de fokker goed worden verteld en de aspirant kopers ingescand worden voor de verkoop. Door een wat hogere prijs vallen er al een hoop mensen af die gaan voor een ander ras en niet echt de liefde voor het eerste ras hebben.

Hoop dat ik het duidelijk heb uitgelegd :p
Si vis pacem, para bellum
Rami
Zeer actief

Kyra- schreef: Ik heb een keer deze discusie gevoerd met een fokker en dit was het antwoord:

De prijs van de pups worden min of meer vast gesteld door de club.
De hoogte komt voort uit de tijd die een fokker besteed aan een nest en daar komt bij dat, om een reu en teef te mogen gebruiken voor de fok, er shows gelopen moet worden en de beoordeling min ZG moeten zijn . Alle gezondheids testen. aanschaf reu en teef of gebruik van de reu en noem maar op.

Ik vind dit een beetje onzin je bent bezig met een hobby met het doel een hond te fokken die beter is dan je al heb zitten, vooruitgang dus geen stil staan of achteruitgang. Ik vind een kleine vergoeding voor het nest oké en de entingen, voer, papieren enz maar prijzen van 1500 of hoger onzin. Wel denk ik dat er rassen zijn die er leuk en lief uitzien en iedereen wel wil hebben en niet realiseren dat er ook een negatieve kant aan zit maar dat moet door de fokker goed worden verteld en de aspirant kopers ingescand worden voor de verkoop. Door een wat hogere prijs vallen er al een hoop mensen af die gaan voor een ander ras en niet echt de liefde voor het eerste ras hebben.

Hoop dat ik het duidelijk heb uitgelegd :p
Vind ik wel! Heel duidelijk.
Alleen hoop ik dat het laatste wat jij schrijft ook echt zo werkt. Dat fokkers dat screanen van potentiële pupkopers ook naar 'eer en geweten' doen. Het lijkt me best lastig om te bepalen wat dan die 'echte liefde' voor het ras zou moeten zijn.
Eigenlijk zou goede, uitgebreide voorlichting (de voors én tegens) over het ras al genoeg moeten zijn. :wink:
Afbeelding
petra1
Zeer actief
Mijn ras(sen): Teckel
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door petra1 »

Ik heb zelf ook 3 herplaatsers,waarvan 1 het echt niet leuk gehad heeft.

-Jazzy was als pup van 8 weken aangeschaft,en die is na 2 weken alleen maar in de bench gezeten te hebben weer teruggebracht naar de fokker. Dus die heeft heel weinig meegemaakt de eerste weken,maar heeft daar gelukkig niets van geleden. Ze is met 11 weken bij ons gekomen.

-Wallonne is als ex fokteef van 7 jaar bij ons gekomen.
Was verder wel goed behandeld in de zin van wandelen en aandacht krijgen. Dus daar is niks mis mee,behalve dat ze een aantal nesten heeft gehad,en veel buiten leefde.

-Dusty daarentegen is als pup van 6 maanden bij ons gekomen,en heeft echt het een en ander meegemaakt.
Zo was ze aangeschaft als zijnde Beagle,maar toen bleek dat ze dat niet was,hoefde ze ook niet meer aardig behandeld te worden,schijnbaar.
Ze is flink geslagen,mocht niet op straat,werd van de bank gegooid,en als straf de bench ingesmeten. Dat heeft de vorige eigenaar ook zelf tegen ons gezegd.
Ze zou ook heel nerveus zijn en absoluut niet luisteren,daarom werd ze ook niet meegenomen als ze met de andere (wel ras) honden naar het bos gingen.
Ze mocht dus alleen maar in de tuin.
De kinderen (1 van 4 jaar en 1 van bijna 7 jaar) mochten haar ook straffen en pesten.
Toen ik haar meegenomen heb,heeft ze eerst twee weken alleen maar geslapen,want dat mocht ze daar ook niet,dan begonnen de kinderen haar te pesten.
Na die twee weken is ze helemaal tot rust gekomen.
En wat het luisteren betreft?
Ik heb nog nooit zo'n makkelijke en gehoorzame hond gehad :ok:
Zij is dus echt van de hel in de hemel gekomen.
Ze is ook altijd bij me in de buurt: ik buiten zij buiten,ik binnen zij ook binnen.
Er is maar 1 ding wat helaas maar heel langzaam verbeterd: ze is doodsbang voor vreemde mannen,en dat uit zich in happen als ze zich te erg bedreigd voelt.
Dat zie ik dus zoveel mogelijk te voorkomen,en anders dan komt ze wel bescherming bij me zoeken,wat natuurlijk helemaal ok is.
Afbeelding

In loving memory of Denzel, Stef en Dax.
Groetjes Petra en de hondjes
*Jolanda*

Ongelezen bericht door *Jolanda* »

magic is ook een herplaatser. Wij hebben toendertijd gekozen voor een herplaatser omdat wij de tijd niet hadden voor een pupje...
Dus bewust op zoek gegaan naar een amstaff herplaatser en dat was een een perfecte keuze...
Magic had het geweldig bij haar vorige eigenaar soms zelf iets te goed...
Maar kon daar niet blijven door een scheiding van de eigenaren.., Dus het hoeven helemaal niet honden te zijn die het slecht hadden...
lieke
Zeer actief
Contacteer:

Kyra, zoals jij het beschrijft zou het idd. zo moeten zijn. Maar dat verduidelijkt m.i. nog niet waarom een pup van een ras als bijv. de collie gewoon rond de € 600 moet kosten en een bulldog bijv. € 1.500.
Ik denk dat de meeste prijzen worden bepaald door de vraag ernaar. Dat betekent gewoon dat een modehond als een chihuahua nu eenmaal meer kost dan een ras wat door liefhebbers wordt gekocht.
En shows hoeven helemaal niet zoveel te kosten, en de prijs die voor een dekreu wordt betaald hangt ook maar af van wat de gek ervoor geeft. Bij de collies ligt dat zo rond de 400 of 500 euro. Een werpkist en aanverwante zaken, schaf je ook eenmalig aan, die hoef je niet de volgende 20 nesten door te blijven berekenen.

Fenneke, hoe heet de kennel van je tante? Daar ben ik erg benieuwd naar. Mag ook per pb, hoor!
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”