Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Toch maar geen ras......

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Hanneke2 schreef:
langehond1 schreef:Podenco is kicke! Tenminste als ze je liggen. De crosses x galgo of grey en de "pure" zijn vaak erg zachte fijne honden, de crosses x herder en husky enzo zijn veel "harder" en moeilijker (vind ik). Slimmer.
Eens. Een kruising met herder of husky, daar zou ik niet aan durven te beginnen, en de (vrijwel) pure ibicenco's zijn 9 van de 10 keer hele zachtaardige sociale honden.
Cleo is toch echt duidelijk huskie/podenco. Kan haast niet missen. Ik denk zelf ook nog eens Andaluz x hus en ze is extreem zachtaardig en vriendelijk naar alle mensen en honden. Wel pittig en vrij dominant maar bijten heeft ze nog nooit gedaan. Luisteren doet ze ook niet en het is een echte killer. Ze killt elk dier dat ze kan pakken en ze presteert het om in 1 run 2-3 meerkoeten dood te maken. Hap, krak, volgende........ :jank:

Het gaat heel erg goed maar zo'n 1 a 2 keer per jaar duikt er weer onverwachts ergens een haas op of een konijn en die gaat er hoe dan ook aan. Wegen, prikkeldraad, sloten, ze knalt er door en maakt het beest af. :boos:
Afbeelding
Podenji
Zeer actief
Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco, Basenji
Aantal honden: 8
Contacteer:

Ongelezen bericht door Podenji »

MARC_S schreef:
Cleo is toch echt duidelijk huskie/podenco. Kan haast niet missen. Ik denk zelf ook nog eens Andaluz x hus en ze is extreem zachtaardig en vriendelijk naar alle mensen en honden. Wel pittig en vrij dominant maar bijten heeft ze nog nooit gedaan. Luisteren doet ze ook niet en het is een echte killer. Ze killt elk dier dat ze kan pakken en ze presteert het om in 1 run 2-3 meerkoeten dood te maken. Hap, krak, volgende........ :jank:

Het gaat heel erg goed maar zo'n 1 a 2 keer per jaar duikt er weer onverwachts ergens een haas op of een konijn en die gaat er hoe dan ook aan. Wegen, prikkeldraad, sloten, ze knalt er door en maakt het beest af. :boos:
Breekt ze ze alleen de rug of nek en komt ze ze apporteren? of verscheurt ze ze en wil ze ze opvreten? of maakt ze ze gewoon dood en laat ze dan liggen?
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
iones
Zeer actief

Ongelezen bericht door iones »

Podenji schreef:
en fokkers in Nederland? momenteel van de galgo 2 en van de podenco ibicenco 1 , fokkers die zelden een nestje fokken.
En ik durf te zeggen dat deze fokkers hun pups goed in de gaten houden en er alles aan doen opdat deze honden niet in het asiel belanden mocht het bij de nieuwe baasjes fout gaan :wink:
Kijk en zo mag ik het zien. Als het altijd zo ging, waren er niet te veel honden en asielen bijna overbodig.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Podenji schreef:
MARC_S schreef:

Breekt ze ze alleen de rug of nek en komt ze ze apporteren? of verscheurt ze ze en wil ze ze opvreten? of maakt ze ze gewoon dood en laat ze dan liggen?
Ze breekt alleen de rug of nek en blijft er dan bij staan. Gaat heel snel en ze laat ze meteen vallen en wacht tot ik erbij ben om haar op te halen. Geen beweging in het dier en ze raakt het niet meer aan. Dan heeft ze geen interesse meer en is ze tevreden :19: Bij hazen lijkt ze wat beschermingsdrang te hebben want ze hangt er overheen en wil wel brommen als ik haar weg wil halen.

Lokatie:
Afbeelding

Resultaat, eet smakelijk :mrgreen:
Afbeelding

Muizen eet ze wel zelf op.
Afbeelding
Afbeelding
Mireillevdw
Zeer actief
Mijn ras(sen): Oudduitse herder
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Mireillevdw »

Je wordt door sommige verhalen zo geraakt. Zo zit er bij de stichting Dierenhulp Zonder Grenzen een Podenco teefje genaamd Palmera: http://www.dierenhulpzondergrenzen.com/ ... almera.htm
Palmera is na lange tijd in het asiel te hebben doorgebracht eindelijk geadopteerd door een man, die haar mee naar huis nam als verassing voor zijn vrouw, omdat hun eigen hond onlangs was overleden.
Maar die vrouw moest steeds huilen als ze haar zag, omdat ze dan dacht aan haar overleden hond.
Dus nu is deze lieverd weer terug in het asiel. :jank: Misschien is het mogelijk dat zij asieldier van de week kan worden……
Afbeelding
http://www.dertienburchten.com
Mijn doel in het leven is zo´n goed mens te worden, als dat mijn hond denkt dat ik ben.
Addy

Ongelezen bericht door Addy »

Podenji schreef:
langehond1 schreef:
Maar toch zie je ook podenco's met een goede retrieve, dat zit wel in ze maar zal je misschien toch op jonge leeftijd moeten trainen (met goede voorbeelden die het doen) om die eigenschap te ontwikkelen. Er zijn duitsers die podencos als allround jachthond voor het geweer hebben getraind (revieren, apporteren) en die hadden daar een flinke kluif aan...
2 van mijn podencos hebben een super retrieve, de eerste is Solar, die heb ik het ook aangeleerd om te apporteren, maar bij Cy niet dat doet ie uit zichzelf, Smitthy apporteert ook wel maar geen beesten die ze in de tuin gevonden hebben , wel sokken uit de wasmand :wink:
Het apporteren zit er in, en das logisch zie hun oospronkelijk gebruik.

ik vind het niet raar dat die duitse jagers en een dikke kluif aan hadden om podencos dat te leren, het zijn geen jachthonden voor onder het geweer, het is een hele andere soort jachthond, waarom hebben die jagers niet gewoon een münsterlander genomen ofzo? :wink:

edit: wat versta jij onder een meute?
Hier apporteerd Pommetje ook, en ook nog eens van alles wat ik liever niet geapporteerd zie :N: :smile: :smile: :smile:
Hij heeft nu nog een matig jachtinstinct maar is ook nog jong, maar ik verwacht voor de toekomst wel dat ik hem nog steeds kan terugroepen.
Maar ik probeer situaties altijd te voorkomen en dat werkt ook redelijk goed tot nu toe.
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Mireillevdw schreef:Je wordt door sommige verhalen zo geraakt. Zo zit er bij de stichting Dierenhulp Zonder Grenzen een Podenco teefje genaamd Palmera: http://www.dierenhulpzondergrenzen.com/ ... almera.htm
Palmera is na lange tijd in het asiel te hebben doorgebracht eindelijk geadopteerd door een man, die haar mee naar huis nam als verassing voor zijn vrouw, omdat hun eigen hond onlangs was overleden.
Maar die vrouw moest steeds huilen als ze haar zag, omdat ze dan dacht aan haar overleden hond.
Dus nu is deze lieverd weer terug in het asiel. :jank: Misschien is het mogelijk dat zij asieldier van de week kan worden……
Alle spaanse honden hebben een naar verhaal achter zich liggen..laat je er niet door verblinden en ga voor een hond die past bij jullie situatie. :wink:
Even wat anders; heb je losloopgebied in de buurt zonder wild? Ik persoonlijk vind wel dat je daar even naar moet kijken. Mijn reu bv had als ik op de veluwe had gewoond bv gewoon nooit los kunnen lopen, terwijl hij nu elke dag weer geniet van zijn geren los door het bos.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
langehond1
Zeer actief

Ongelezen bericht door langehond1 »

Meute: van een stuk of 3 tot een stuk of 10, een trailertje vol...bijvoorbeeld de filmpjes van de duitse Simba of Kimba op traditionele monteria op Ibiza.

De duitsers hebben podencos genomen om te zien of het kon, voor de uitdaging, anders hadden ze zich wle bij staanders ofzo gehouden.
Addy

Mireillevdw schreef:Je wordt door sommige verhalen zo geraakt. Zo zit er bij de stichting Dierenhulp Zonder Grenzen een Podenco teefje genaamd Palmera: http://www.dierenhulpzondergrenzen.com/ ... almera.htm
Als ik jou was zou ik door al die verhalen heen prikken en gericht op zoek gaan naar een hond die daadwerkelijk bij je past, daar zijn hond en mens mijns inziens het meest bij gebaat :wink:
Een hond op zieligheidsfaktor uitkiezen is wel het allerslechtste wat je kunt doen.
Verder opvallend dat er met geen woord over jachtinstinct gerept wordt, dat ze met gemak over een muurtje van 1.80 heen kunnen en alle andere karaktereigenschappen die de podenco net zo moeilijk als uniek maakt :wink:
Podenji
Zeer actief
Contacteer:

MARC_S schreef:Ze breekt alleen de rug of nek en blijft er dan bij staan. Gaat heel snel en ze laat ze meteen vallen en wacht tot ik erbij ben om haar op te halen. Geen beweging in het dier en ze raakt het niet meer aan. Dan heeft ze geen interesse meer en is ze tevreden :19: Bij hazen lijkt ze wat beschermingsdrang te hebben want ze hangt er overheen en wil wel brommen als ik haar weg wil halen.
mijn oudste basenji en onze langh. hollandse herdershond deden dat ook zo, alleen bleven ze er niet bij staan : nek breken en op naar de volgende :N: dat ging zo met een nest jonge konijnen dat ze samen ontdekt hadden en met een groep halfwas eenden die ze vonden waarvan er 1tje niet snel genoeg was om weg te komen, de rest kon gelukkig vluchten.

Die haas, heb je die zelf opgegeten? :mrgreen:

Solar graaft muizennesten op in de tuin ( en in de tuin van mn ouders :smile: ) geen spitsmuizen maar gewone muizen, die pakt ze, gooit ze in de lucht of stampt er een keertje op :roll: en brengt ze dood en wel bij mij, komt ze binnen stampen helemaal zwarte kop en poten, en spuug, zo voor mn voeten, ehhh ja bedankt solar :wink:

Cy graaft mollen uit in de tuin, ik weet niet of hij ze echt bewust doodbijt of niet, maar ze hebben het geen van alle overleefd, hij brengt ze wel netjes naar me toe :N: dus van molshoop naar mega loopgraf maaarrrrr geen mollen meer in de tuin :smile: en van de week had hij een egel gevonden in de tuin, maar die pakte hij gewoon op en bracht hem naar me toe, geen gegooi ermee puur pakken en apporteren. en geen wondjes in zn bek of aan de egel :mrgreen:
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
Podenji
Zeer actief
Contacteer:

langehond1 schreef:Meute: van een stuk of 3 tot een stuk of 10, een trailertje vol...bijvoorbeeld de filmpjes van de duitse Simba of Kimba op traditionele monteria op Ibiza.
ik vind een meute geen 3 honden, vandaar dat ik het vroeg, 10 begint er meer op te lijken, maar de brakkenmeutes zijn vele malen groter, maar ja dat is en blijft een heel andere tak van jacht natuurlijk :wink:
Podenji
Zeer actief
Contacteer:

Addy schreef:
Een hond op zieligheidsfaktor uitkiezen is wel het allerslechtste wat je kunt doen.
:ok:
Verder opvallend dat er met geen woord over jachtinstinct gerept wordt, dat ze met gemak over een muurtje van 1.80 heen kunnen en alle andere karaktereigenschappen die de podenco net zo moeilijk als uniek maakt :wink:
dat valt mij ook vaak op, het lijkt alsof sommige stichtingen de honden alleen door zielige verhalen aan de man proberen te brengen, met helaas alle gevolgen van dien :evil:

ze kunnen niet alleen met alle gemak over 1m 80 springen, er zijn er ook die met gemak door een gaatje met een doorsnede van nog geen 20 cm kunnen kruipen, zoals SMitthy en Danne en dan heb je het dus over raszuivere podencos van 65 cm schofthoogte, dus geen kleintjes maar wel zo flexibel als het maar kan, ware Houdini's kunnen het zijn, dus ik denk dat de kleinere podencomixjes ook zeker wel door veel kleinere gaatjes kunnen kruipen als ze willen :N: daar moet je je tuin behoorlijk op aanpassen , en dat moet je maar kunnen en willen :wink:
langehond1
Zeer actief

Ongelezen bericht door langehond1 »

Mwoah heel grote meutes zijn een questie van geld en status denk ik.
De toegevoegde waarde van veel meer honden is maar klein.
Een meute van een stuk of 5 a 10 is zat voor het meeste wild. In Costa Rica joegen we altijd met een stuk of 3-5 honden en dat ging prima.

L
Mireillevdw
Zeer actief
Mijn ras(sen): Oudduitse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Mireillevdw »

Addy schreef:Als ik jou was zou ik door al die verhalen heen prikken en gericht op zoek gaan naar een hond die daadwerkelijk bij je past, daar zijn hond en mens mijns inziens het meest bij gebaat :wink:
Het lijkt mij niet meer dan normaal dat je op zoek moet naar een hondje dat bij je past, maar dit verhaal raakt me gewoon.

Als je een hondje adopteerd, komt bij de meeste stichtingen iemand van de stichting langs om te kijken of het hondje wel bij de gezinssituatie past en of deze wel matcht met de adoptant, want ze hebben er natuurlijk helemaal niets aan als later blijkt dat het helemaal niet gaat en het hondje uiteindelijk weer in het asiel beland. Het lijkt mij dat zo’n stichting ook het beste voor heeft met de herplaatsers. Natuurlijk willen ze dat een herplaatser zo snel mogelijk een huisje heeft, maar ik geloof niet dat dat ten koste gaat van de hondjes en ze daarom als extra lief of iets dergelijks worden bestempeld. Je moet gewoon ook wel een beetje vertrouwen hebben in de mensen van de stichtingen.
Ik snap echt wel dat de liefhebbers willen waarschuwen dat je niet een hondje moet kiezen omdat ie zo’n verschrikkelijk verleden heeft, maar ik geloof nog in het goede van de mens en vetrouw er dan ook op dan een medewerker van een stichting mij juiste informatie kan geven over een hondje.
Een verhaal kan mij heel erg raken, maar als dat hondje niet bij ons zal passen, houdt het ‘gewoon’ op. Ook als het voor mijn gevoel toch niet helemaal is wat ik ervan verwacht; zowel van de stichting als van de adoptant.
Afbeelding
http://www.dertienburchten.com
Mijn doel in het leven is zo´n goed mens te worden, als dat mijn hond denkt dat ik ben.
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Addy is voorzitster van Podenco in Nood en een ervaren rot in buitenlandse hondenland. Ik zou haar woorden zeker meenemen en niet afdoen onder het motto "ik snap dat liefhebbers.. :wink: "
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Mireillevdw schreef: want ze hebben er natuurlijk helemaal niets aan als later blijkt dat het helemaal niet gaat en het hondje uiteindelijk weer in het asiel beland.
Een hond uit stichtingsland hoort uerhaupt niet in een asiel te komen, maar er hoort binnen de stichting opvang voor handen te zijn. Iets om goed na te vragen dus bij de stichting waarmee je mogelijk in zee wilt gaan.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Addy

Eline* schreef:
Mireillevdw schreef: want ze hebben er natuurlijk helemaal niets aan als later blijkt dat het helemaal niet gaat en het hondje uiteindelijk weer in het asiel beland.
Een hond uit stichtingsland hoort uerhaupt niet in een asiel te komen, maar er hoort binnen de stichting opvang voor handen te zijn. Iets om goed na te vragen dus bij de stichting waarmee je mogelijk in zee wilt gaan.
Op dit moment zitten er diverse podenco's in diverse asielen in Nederland.
Nog niet zo lang geleden zat er zelfs een nestje podenco's in asiel Geleen.
Allen kwamen van bepaalde stichtingen :wink:
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Addy schreef:
Eline* schreef:
Op dit moment zitten er diverse podenco's in diverse asielen in Nederland.
Nog niet zo lang geleden zat er zelfs een nestje podenco's in asiel Geleen.
Allen kwamen van bepaalde stichtingen :wink:
Helaas ja, het gebeurt...maar in mijn ogen hoort het niet zo te zijn. :wink:
Een goede stichting voorkomt dat hun honden hier in het asiel komen.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Addy

Eline* schreef: Helaas ja, het gebeurt...maar in mijn ogen hoort het niet zo te zijn. :wink:
Een goede stichting voorkomt dat hun honden hier in het asiel komen.
En of dat niet hoort !
Hanneke2
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Podenji schreef: stamboompodencos worden overigens normaliter tussen de 12 en 18 jaar oud, uitzonderingen altijd daargelaten, hele normale tot zeer hoge leeftijden dus voor zulke grote honden, dus wat wil je er nou mee zeggen ???
Pfft, wat kan jij toch een hoop lange teksten typen en weinig nieuws zeggen. :roll:

In elk geval, wat ik wil zeggen is dat jij de neiging hebt om Spaanse stamboomloze podenco's en mixjes af te schilderen als ongezonde Oostblokbroodfokhonden, terwijl je heel goed weet dat de gemiddelde asielpodenco minstens de leeftijd haalt van de stamboompodenco. Podenco's uit Spanje zijn geen medische wrakken, want het is geen ras dat met vrachtwagens vol uit het Oostblok wordt geimporteerd. Spaanse podenco's hebben Spaanse ouders, en negen van de tien keer hebben ze ouders die zich bewezen hebben in de jacht, en die geen rare afwijkingen hebben. 21 jaar oud, is wat ik als hoogste leeftijd heb gehoord bij zo 'n zogenaamde broodfokpodenco. En als je op het BHF navraagt, lopen daar inmiddels ook al aardig wat podi's op leeftijd die verder kerngezond zijn.

Het zou je sieren als je gewoon eens gek zou doen en een podenco uit een Spaans asiel in huis zou halen. Ik ken een paar fokkers die een ras fokken en tegelijkertijd een of twee stamboomloze afdankers een goed thuis bieden. Ik vind wel dat dat iets zegt over de liefde voor een bepaald ras. Bij jou is alles zonder boom gewoon stront, en dat zegt ook wel iets.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

Hanneke2 schreef:
Podenji schreef: stamboompodencos worden overigens normaliter tussen de 12 en 18 jaar oud, uitzonderingen altijd daargelaten, hele normale tot zeer hoge leeftijden dus voor zulke grote honden, dus wat wil je er nou mee zeggen ???
Pfft, wat kan jij toch een hoop lange teksten typen en weinig nieuws zeggen. :roll:

In elk geval, wat ik wil zeggen is dat jij de neiging hebt om Spaanse stamboomloze podenco's en mixjes af te schilderen als ongezonde Oostblokbroodfokhonden, terwijl je heel goed weet dat de gemiddelde asielpodenco minstens de leeftijd haalt van de stamboompodenco. Podenco's uit Spanje zijn geen medische wrakken, want het is geen ras dat met vrachtwagens vol uit het Oostblok wordt geimporteerd. Spaanse podenco's hebben Spaanse ouders, en negen van de tien keer hebben ze ouders die zich bewezen hebben in de jacht, en die geen rare afwijkingen hebben. 21 jaar oud, is wat ik als hoogste leeftijd heb gehoord bij zo 'n zogenaamde broodfokpodenco. En als je op het BHF navraagt, lopen daar inmiddels ook al aardig wat podi's op leeftijd die verder kerngezond zijn.

Het zou je sieren als je gewoon eens gek zou doen en een podenco uit een Spaans asiel in huis zou halen. Ik ken een paar fokkers die een ras fokken en tegelijkertijd een of twee stamboomloze afdankers een goed thuis bieden. Ik vind wel dat dat iets zegt over de liefde voor een bepaald ras. Bij jou is alles zonder boom gewoon stront, en dat zegt ook wel iets.
ho ho hanneke, nou ga je echt te ver, ten eerste jij kent Podenji helemaal niet, ten tweede is het helemaal niet wat ze afschildert, wat er veelal en ook door jou gebeurt, is juist het ophemelen van de podenco uit spanje, het afdankertje, dat zijn de echte, of dat alles wat er maar enigzins oplijkt afgedaan word als echte podenco, Marianne is wel degelijk ook bezig met de afdankers, weet wel degelijk wat het leed is, maar is daarin tegen ook bezig met verantwoord fokken, wel rasbehoud, en haar ras podenco's zijn in hart en nieren de echte ( qua uiterlijk zelf meer) podenco's ,
jij hebt al vaker dingen geschreven , waaruit blijkt dat je niet weet waarover je praat, dan heb ik het niet over dat je van je honden houdt, maar wel over het echt of niet echt en hoe het ontstaan.

ik vind het werkelijk van de zotte, dat je het over de liefde voor een ras durft te hebben en daarin Podenji buitenspel zet, denk en kijk eens verder!
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”