Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Het fabeltje leeft nog steeds.....

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Jaap* »

ranetje schreef:
Jaap* schreef:
marian* schreef:
Josee schreef:Nou KVV!! Moest ik gelijk mee stoppen want dan zou het fout gaan met jagen en dus hard in de bek worden :denken:
Dit is dus wél een vraag die bij meerdere jachthondenmensen leeft wat barfen betreft :wink:
Voor KVV of wat grotere bevleesde botten hoef je niet bang te zijn denk ik :wink: , maar jachthonden die hele dieren eten kunnen idd "problemen" geven bij het apporteren van wild. Vleugels d'r af vreten enzo. Ik heb laatst ook in moeten grijpen bij een hond, da's erg jammer omdat een jachthond geen negatieve ervaring (afpakken van het apport) moet opdoen met apporteren, ik heb er maar een spelletje van gemaakt :19:
Was dat een hond die echt op BARF gezet was Jaap* ?
Dus het zou inderdaad problemen op kunnen leveren..............

Ik heb me altijd afgevraagd of een hond idd het verschil tussen een (geschoten) wildapport en zijn Barf-maaltijd nog zou zien.
Ik heb het hier niet uitgeprobeerd :mrgreen:
Ja, en hij ging er echt even goed voor liggen, voor dat smakelijke hapje :mrgreen:
Bij de eerste 'krak' ben ik er maar rustig naartoe gegaan, de baas ook trouwens.
Ik had wel vaker "getuige verslagen" gehoord maar had het zelf nog nooit gezien. Ik stond er niet ver vanaf, maar een verloren apportje was wel echt verloren geweest denk ik :wink:
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Jaap* schreef:
ranetje schreef:
Jaap* schreef:
marian* schreef:Dit is dus wél een vraag die bij meerdere jachthondenmensen leeft wat barfen betreft :wink:
Voor KVV of wat grotere bevleesde botten hoef je niet bang te zijn denk ik :wink: , maar jachthonden die hele dieren eten kunnen idd "problemen" geven bij het apporteren van wild. Vleugels d'r af vreten enzo. Ik heb laatst ook in moeten grijpen bij een hond, da's erg jammer omdat een jachthond geen negatieve ervaring (afpakken van het apport) moet opdoen met apporteren, ik heb er maar een spelletje van gemaakt :19:

Ik heb me altijd afgevraagd of een hond idd het verschil tussen een (geschoten) wildapport en zijn Barf-maaltijd nog zou zien.
Ja, en hij ging er echt even goed voor liggen, voor dat smakelijke hapje :mrgreen:
Bij de eerste 'krak' ben ik er maar rustig naartoe gegaan, de baas ook trouwens.
Ik had wel vaker "getuige verslagen" gehoord maar had het zelf nog nooit gezien. Ik stond er niet ver vanaf, maar een verloren apportje was wel echt verloren geweest denk ik :wink:
Ik heb me wel eens afgevraagd of er jagers zijn die hun hond op BARF hebben :denken:
Denk van niet eigenlijk :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

ranetje schreef:
Jaap* schreef:
ranetje schreef:
Jaap* schreef:Voor KVV of wat grotere bevleesde botten hoef je niet bang te zijn denk ik :wink: , maar jachthonden die hele dieren eten kunnen idd "problemen" geven bij het apporteren van wild. Vleugels d'r af vreten enzo. Ik heb laatst ook in moeten grijpen bij een hond, da's erg jammer omdat een jachthond geen negatieve ervaring (afpakken van het apport) moet opdoen met apporteren, ik heb er maar een spelletje van gemaakt :19:

Ik heb me wel eens afgevraagd of er jagers zijn die hun hond op BARF hebben :denken:
Denk van niet eigenlijk :wink:
En ik vraag me af-als ik Jaaps berichtje lees- hoe het dan in vroeger eeuwen ging toen er nog geen Eukanuba,Prins en weetikveelwat aan hondenvoer was buiten het met de pot mee eten.
Hebben honden toen nooit eens iets verschalkt :denken:
Ik weet dat er veel werd gevalkenierd enz maar er werden toen toch ook honden gebruikt bij de jacht?
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
ranetje
Zeer actief

marian* schreef: En ik vraag me af-als ik Jaaps berichtje lees- hoe het dan in vroeger eeuwen ging toen er nog geen Eukanuba,Prins en weetikveelwat aan hondenvoer was buiten het met de pot mee eten.
Hebben honden toen nooit eens iets verschalkt :denken:
Ik weet dat er veel werd gevalkenierd enz maar er werden toen toch ook honden gebruikt bij de jacht?
Je dacht toch niet dat die honden een stukje wild kregen?
Misschien de botjes met nog ietsje vlees er aan en verder wat er zoal over was van het eten.

De honden die zelf hun maaltijd bij elkaar scharrelden (en dus waarschijnlijk ook barften :wink: ) waren niet de honden die voor de jacht werden gebruikt denk ik :denken:

Behalve dan mogelijk de meutehonden.
Maar voor zover ik weet smaakt een vos niet lekker :mrgreen:
Dus daar was voor de mens niets aan verloren.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Golden Stanley

Ongelezen bericht door Golden Stanley »

Naja, aangezien ze vroegahh.....nog geen brok kenden, zullen ze allicht het afval hebben weg gevreten. Zijn wel wat fragmenten van te lezen over meutehonden die zich tegoed doen aan de pens van een hert etc. Dus ze kregen wel degelijk iets van de jacht als beloning. Als dat nu nog gebeurt op van die ranches in Idaho, waar de drijfhonden afvaldelen van de geslachte buffalo's krijgen, kan ik me niet voorstellen dat het vroeger anders geweest moest zijn.

Wat het KVV betreft, over het hard in de bek worden. Dat is echt de grootste onzin die ik ooit gehoord heb. Als ik alleen mijn jachthondengroepje neem, dan staan daar veel honden inmiddels op KVV of KVV/brok, 1 barfhond die ook hele prooien krijgt. En geen van die honden heeft problemen met het ophalen van prooi.
Ik sta in nauw contact met een fokker die al haar honden op KVV heeft en zeer fanatiek is met de jachttraining op heel hoog niveau. 1 hond loopt A, de rest B en C. Al die honden zijn erg zacht in de bek en doen het gewoon goed.
Neem ik mijn eigen hond Stanley waarmee ik de jachttraining doe. Die durft nog steeds geen hele prooi in zijn bek te nemen. Niet omdat hij het verschil niet weet, want dat weet hij echt dondersgoed maar het is hem te groot en te log dus doet hij het gewoon niet. Ganzenveren en konijnenpoten gaat wel goed en hij heeft niet de intentie om ze te plukken (in het begin wel, maar na correctie niet meer). Maar ik train niet zo fanatiek op prooi, dus is voor mij totaal onbelangrijk verder.
Ik loop vaak in de gebieden waar jachttrainingen gegeven worden en helaas laten ze er vaak hun dooie dummies achter. Dus mijn honden vinden onderweg nogal is wat. Stanley laat alles voor wat het is, Whoop daarentegen moet ik in de gaten houden en heeft inmiddels geleerd te ruilen. Met Whoop doe ik geen jachttraining, wel het aanleren ervan maar bewust niet met wild. Dat is een echte aaseter en is gek op konijn, haas en vis, het liefst zo rot mogelijk. Ik denk dat het wel of niet opeten van de op te halen prooi afhankelijk is van de hond zelf. Het is bij mijn honden niet iets wat sterker is geworden sinds ze 3 jaar geleden op rauwe voeding zijn overgegaan. Die drang van Whoop had hij daarvoor ook al en is juist verbeterd door het conditioneren ervan, vind ik.
Stanley is ook gek op sleepsporen trekken met wilde eend of fazant. Aan het einde heeft hij nooit de intentie gehad zijn buit op te vreten. Meenemen doet hij ook niet, dus 'verwijst' hij altijd door het af te blaffen. Ik vind het dus niet voor alle honden opgaan en mijn honden kennen prooien met huid en haar als hun maaltijd, ook al krijgen ze dat niet veel.
Jaap*
Zeer actief

Er wordt nergens gesuggereerd dat barfende honden meteen alle apporten opvreten hé :wink:
Ik denk echter wel dat een hond die regelmatig bijvoorbeeld kippenkarkassen eet gemakkelijker de "fout" in gaat.
De hond die ik dat zag doen herkende duidelijk eten in het apport toen hij het in de bek nam :19:
Maar er zullen ook genoeg barfende honden zijn die het niet in hun hoofd halen.
ranetje
Zeer actief

Jaap* schreef:Er wordt nergens gesuggereerd dat barfende honden meteen alle apporten opvreten hé :wink:
Ik denk echter wel dat een hond die regelmatig bijvoorbeeld kippenkarkassen eet gemakkelijker de "fout" in gaat.
De hond die ik dat zag doen herkende duidelijk eten in het apport toen hij het in de bek nam :19:
Ik hoop dat duidelijk is dat ik dat ook niet suggereer :wink:

Verder nadenkend :mrgreen: zou het voor de hond van een jager misschien ook nog anders kunnen liggen vanwege het verschil tussen warm wild (net geschoten) en koud wild dat hij te eten krijgt?

Het is misschien ook hond-afhankelijk.

Ik ken één jager waarvan de hond de eerste geschoten eend flink aanvreet.
Alles wat daarna geschoten wordt komt keurig en onbeschadigd binnen :ok:
Het is er bij die hond niet uit te krijgen, dus hij laat het maar zo.

Dat de drijfhonden een deel van de buit krijgen weet ik.
Een zweethond krijgt vaak een stuk van de lever als hij het aangeschoten wild heeft gevonden.
Die hond hoeft niet zelf aan te vreten, want hij weet dat hij wat krijgt :ok:
En daar hoeft hij minder moeite voor te doen dan als hij zelf aan de gang moet :wink:
Afbeelding
Golden Stanley

Jaap* schreef:Er wordt nergens gesuggereerd dat barfende honden meteen alle apporten opvreten hé :wink:
Ik begrijp wel wat jij daarmee bedoelt. Alleen, in de praktijk zie ik toch hele andere dingen gebeuren. :denken: En dat is waarom ik niet snap dat per definitie het barfverhaal om de hoek komt kijken.
Ander voorbeeldje wat ik al is vaker in NRV-discussies heb aangehaald.
Bij ons aan de plas met de Uiterwaarden daar omheen sterft het van de honden, vooral jachthonden als retrievers en staanders. Een aantal van hen doet fanatiek jachttraining en zijn echt veel verder dan ik ooit zal komen. 2 van die flats weten precies waar de konijnenholen zitten rondom de plas en jagen daar ook op. Als zo'n konijn te laat is, dan gaat heel de meute honden (en als je met elkaar oploopt, zijn dat er nogal wat.....) achter dat konijn aan. Dus mijn honden vinden dat ook wel is gezellig, een keer wat anders, maar komen na 50 meter toch echt wel terug. Een paar sjokken dan achter die van mij mee terug, maar de rest is nog steeds op jacht. Als ze dat beest te pakken krijgen, dan wordt het zonder pardon opgevroten door in elk geval de flats. Dat doen ze vooral bij de jonge konijnen die nog niet zo snel zijn. En dit zijn brokkenhonden, krijgen totaal geen rauwe voeding. Tijdens het jachttrainen halen ze het niet in hun hoofd er zo achteraan te gaan en weten ze ineens wel wat er van ze verwacht wordt. Dan vraag ik me af, heeft het niet meer met conditionering te maken?
Mijn honden krijgen geregeld delen met huid en haar, zoals koppen en voorstukken en vooral konijn en haas zonder huid en haar) en talen totaal niet naar het opjagen of tijdens de jacht opvreten van wild.
Het verband met een barfhond versus brokkenhond snap ik niet wat het jachttrainen aangaat. Want ik zie echt veel brokkenhonden de 'fout' in gaan hier. En mijn 'jachthond' neem ik niet als voorbeeld. Ik ben al blij dat hij een klein konijn in zijn bek houdt en ermee op durft te lopen.
Jaap*
Zeer actief

Golden Stanley schreef:Ik begrijp wel wat jij daarmee bedoelt. Alleen, in de praktijk zie ik toch hele andere dingen gebeuren. :denken: En dat is waarom ik niet snap dat per definitie het barfverhaal om de hoek komt kijken.
Ik begrijp ook wat jij daarmee bedoelt, en zolang er geen serieus onderzoek naar is gedaan blijf het onduidelijk denk ik. Laat ik het zo formuleren, in de beleving van meerdere mensen die veel jachthonden langs zien komen in cursussen valt het blijkbaar op dat honden die regelmatig enigzins intacte dieren eten, sneller overgaan tot het aanvreten van een apport. Het kan overigens ook best zo zijn dat in de beleving de barfende hond in zo'n geval meer blijft "hangen" bedenk ik mij. Hoe dan ook, niet met cijfers te staven voor zover mij bekent, het zou best een leuk onderzoek zijn overigens.
Voor wat het waard is, de hond in kwestie raakte echt "geinteresseerd" na het eerste krakje, je zag hem echt denken "Hee, lekker" :idea:
Jaap*
Zeer actief

Bij mensen die serieus aan jachttraining doen maar hun honden wel laten hetzen heb ik overigens grote vraagtekens, maar dat terzijde.
ranetje
Zeer actief

Jaap* schreef:
Golden Stanley schreef:Ik begrijp wel wat jij daarmee bedoelt. Alleen, in de praktijk zie ik toch hele andere dingen gebeuren. :denken: En dat is waarom ik niet snap dat per definitie het barfverhaal om de hoek komt kijken.
Ik begrijp ook wat jij daarmee bedoelt, en zolang er geen serieus onderzoek naar is gedaan blijf het onduidelijk denk ik. Laat ik het zo formuleren, in de beleving van meerdere mensen die veel jachthonden langs zien komen in cursussen valt het blijkbaar op dat honden die regelmatig enigzins intacte dieren eten, sneller overgaan tot het aanvreten van een apport. Het kan overigens ook best zo zijn dat in de beleving de barfende hond in zo'n geval meer blijft "hangen" bedenk ik mij. Hoe dan ook, niet met cijfers te staven voor zover mij bekent, het zou best een leuk onderzoek zijn overigens.
Voor wat het waard is, de hond in kwestie raakte echt "geinteresseerd" na het eerste krakje, je zag hem echt denken "Hee, lekker" :idea:
:mrgreen:
Voor wat het waard is :wink:
Honden die min of meer intacte dieren als voedsel krijgen, kunnen mogelijk het koudwild waarmee geoefend wordt daarvan niet onderscheiden.
Honden van jagers zouden dat onderscheid misschien beter kunnen maken?
koudwild <> warmwild
Jaap* schreef:Bij mensen die serieus aan jachttraining doen maar hun honden wel laten hetzen heb ik overigens grote vraagtekens, maar dat terzijde.
Dat is inderdaad wat inconsequent.
Afbeelding
Jaap*
Zeer actief

ranetje schreef:Honden van jagers zouden dat onderscheid misschien beter kunnen maken?
koudwild <> warmwild
:idea: Dat zou natuurlijk best eens kunnen meespelen :ok:
Golden Stanley

Jaap* schreef:
Ik begrijp ook wat jij daarmee bedoelt, en zolang er geen serieus onderzoek naar is gedaan blijf het onduidelijk denk ik. Laat ik het zo formuleren, in de beleving van meerdere mensen die veel jachthonden langs zien komen in cursussen valt het blijkbaar op dat honden die regelmatig enigzins intacte dieren eten, sneller overgaan tot het aanvreten van een apport. Het kan overigens ook best zo zijn dat in de beleving de barfende hond in zo'n geval meer blijft "hangen" bedenk ik mij. Hoe dan ook, niet met cijfers te staven voor zover mij bekent, het zou best een leuk onderzoek zijn overigens.Voor wat het waard is, de hond in kwestie raakte echt "geinteresseerd" na het eerste krakje, je zag hem echt denken "Hee, lekker" :idea:
Ik denk dat dat 'blijven hangen' wel een rol speelt. Als ik naga, dat ik aangaf niet met wild te willen trainen juist omdat mijn honden prooien krijgen, werd dat gelijk in de groep gegooid. Geen probleem gelukkig. Maar als ik dan vergelijk de reacties van brokkenhonden die net zo fanatiek een prooi uit elkaar aan het plukken waren in het begin en je zet Stanley er naast, dan zag ik dus echt geen verschil. En in die groep was rauw voeren echt niet zo bekend.
Zou inderdaad niet gek zijn, zo'n onderzoekje opzetten.
Golden Stanley

ranetje schreef:
Jaap* schreef:
:mrgreen:
Voor wat het waard is :wink:
Honden die min of meer intacte dieren als voedsel krijgen, kunnen mogelijk het koudwild waarmee geoefend wordt daarvan niet onderscheiden.
Honden van jagers zouden dat onderscheid misschien beter kunnen maken?
koudwild <> warmwild
Jaap* schreef:Bij mensen die serieus aan jachttraining doen maar hun honden wel laten hetzen heb ik overigens grote vraagtekens, maar dat terzijde.
Dat is inderdaad wat inconsequent.
Ja, ben ik uiteraard met jullie eens. Mijn honden mogen dat dus absoluut niet. Dan word ik echt erg boos.
linda1985
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh springer spaniel en Jack russell Terrier.
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door linda1985 »

toen ik bij de dierenarts was en ze mijn pup wat brokjes gaf, wat hij dus niet gewend is en er een tijdje op zat te kauwen, gaf ik als antwoord dat is hij ook niet gewend want hij krijgt kvv. waarop de dierenarts antwoorde brokjes is veel beter voor ze daar zit alles in wat ze nodig hebben. Ik had geen zin in weer een discussie en hield stil. daarna zei de dierenarts nou ja een lekker biefstukje is ook niet verkeerd natuurlijk. Wist dus ook totaal niet wat vers vlees was.
Ragyo
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ragyo »

Ik werkte vorige winter op een Roemeens paardenpernsion, waar niet genoeg geld was om de beesten fatsoenlijk te voeren. Toen het oudste paard stierf heb ik hem grotendeels aan de 13 honden gevoerd. Maar ze beginnen dan echt niet aan de rest van de paarden te knagen. Later was er een veulentje halfdood maar dat lieten ze ook gewoon met rust.
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”