Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Foto's heupen Kaya / update pag. 2

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

yuki
Zeer actief

Ongelezen bericht door yuki »

Sterkte ermee Caro..........
Ongeveer een maandje terug hetzelfde moeten doen hier.
De (nieuwe speciaal hiervoor aangeschafte!) vriezer vol lekkere Carnibest moeten laten voor wat het was, en de ton weer in gebruik! :evil:
Uit zelfbescherming heb ik langzamerhand alle worsten Carnibest hier en daar weggegeven...... :jank: Ik merkte dat ik af en toe met de gedachten speelde toch weer eens een "worstje CB" te geven..............
Eventhough you're gone, we're still a team'.
(r.i.p. Yuki / Askiem Yoshi)

Esther
Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Rami »

Caro. schreef: De toevoeging glucosamine/chondroïtine + teunisbloemolie kreeg ze overigens al jaren. Dat komt nu te vervallen omdat dit ook in dit voer zit. Overigens gelooft deze orthopeed niet in de werking hiervan, maar wel in het verhaal van 'kortbindende vetzuren' wat blijkbaar in dit voer zit.

We zullen zien, ik ben ook heel benieuwd én dus ook sceptisch.
Haha, ja, dat ben ik ook, allebei!

Over die vetzuren dan nog even: kortbindene vetzuren bestaan niet, langbindende ook niet trouwens. :mrgreen:
Misschien dat de orthopeed korte en langeketenvetzuren bedoelt? Er zijn trouwens drie 'soorten': korte (2-4 koolstofatomen), middellange (6-12 koolstofatomen) of lange vetzuren. (meer dan 12 koolstfatomen).

Ik heb gelezen dat de meeste vetzuren (in voedsel) sowieso meer dan 12 koolstofatomen heeft, maar de benaming langeketenvetzuren eigenlijk alleen alleen gebruikt voor meervoudig onverzadigd vet met een ketenlengte boven de twintig koolstofatomen. En dat zijn vetzuren die 'gezond' zijn: linolzuur (n-6) en alfa-linoleenzuur (n-3).
Die n-3 langeketenvetzuren (o.a. ook EPA zoals Hills bij zijn ingredienten zet) zitten dus in in grote hoeveelheden in (vooral vette) vis en ander zeevoedsel, zoals schaal en schelpdieren, maar ook in vlees en ei.

Ik zie dus nog steeds niet het hele grote voordeel van de Hills-brokken gelet op die gezonde vetzuren, met goede visolie-capsules of een à twee keer per week een maaltijd vette vis kom je - denk ik - ook een heel eind.

Overigens gelooft de orthopeed waar ik kom ook niet in glucosamine/chondroitine, wel in in een aangepaste voeding. :wink:
Afbeelding
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

yuki schreef:Sterkte ermee Caro..........
Ongeveer een maandje terug hetzelfde moeten doen hier.
De (nieuwe speciaal hiervoor aangeschafte!) vriezer vol lekkere Carnibest moeten laten voor wat het was, en de ton weer in gebruik! :evil:
Uit zelfbescherming heb ik langzamerhand alle worsten Carnibest hier en daar weggegeven...... :jank: Ik merkte dat ik af en toe met de gedachten speelde toch weer eens een "worstje CB" te geven..............
Ik kan het me voorstellen :(: :wink:

Puchu eet natuurlijk nog gewoon Carnibest, dus dat blijf ik houden hier voor hem.

Ik pakte trouwens net de zak in de schuur, zette het neer om even te lezen, Puchu ging er boven staan met zijn kop en grommen tegen Kaya :N: Hij vindt het dus iig wel lekker :mrgreen: alleen hij krijgt het niet.
Zojuist een klein handje gegeven aan Kaya en ze at het wel gewoon.
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Rami schreef:
Caro. schreef: De toevoeging glucosamine/chondroïtine + teunisbloemolie kreeg ze overigens al jaren. Dat komt nu te vervallen omdat dit ook in dit voer zit. Overigens gelooft deze orthopeed niet in de werking hiervan, maar wel in het verhaal van 'kortbindende vetzuren' wat blijkbaar in dit voer zit.

We zullen zien, ik ben ook heel benieuwd én dus ook sceptisch.
Haha, ja, dat ben ik ook, allebei!

Over die vetzuren dan nog even: kortbindene vetzuren bestaan niet, langbindende ook niet trouwens. :mrgreen:
Misschien dat de orthopeed korte en langeketenvetzuren bedoelt? Er zijn trouwens drie 'soorten': korte (2-4 koolstofatomen), middellange (6-12 koolstofatomen) of lange vetzuren. (meer dan 12 koolstfatomen).

Ik heb gelezen dat de meeste vetzuren (in voedsel) sowieso meer dan 12 koolstofatomen heeft, maar de benaming langeketenvetzuren eigenlijk alleen alleen gebruikt voor meervoudig onverzadigd vet met een ketenlengte boven de twintig koolstofatomen. En dat zijn vetzuren die 'gezond' zijn: linolzuur (n-6) en alfa-linoleenzuur (n-3).
Die n-3 langeketenvetzuren (o.a. ook EPA zoals Hills bij zijn ingredienten zet) zitten dus in in grote hoeveelheden in (vooral vette) vis en ander zeevoedsel, zoals schaal en schelpdieren, maar ook in vlees en ei.

Ik zie dus nog steeds niet het hele grote voordeel van de Hills-brokken gelet op die gezonde vetzuren, met goede visolie-capsules of een à twee keer per week een maaltijd vette vis kom je - denk ik - ook een heel eind.

Overigens gelooft de orthopeed waar ik kom ook niet in glucosamine/chondroitine, wel in in een aangepaste voeding. :wink:
O, kan best hoor dat het 'langketen' was :N: Het was zo'n verhaal en ik dacht nog helemaal aan het lichamelijk onderzoek van Kaya en heb zodoende praktisch niets van het hele voedingsverhaal onthouden :oeps:

Dus jij denkt dat het versvlees geven hetzelfde effect heeft als deze brokken? Dat er wellicht alleen verschil is als je brokken onderling met elkaar vergelijkt en dan eventueel beter resultaat krijgt, maar niet versvlees versus Hills J/D.
Snap ik het zo goed?
Verse vis eet Kaya dus niet :oeps: dat heb ik al zo vaak geprobeerd, alleen haring en paling (en dat wordt me wel al te gek :F: ).
Ik haal voor Puchu altijd 1 x per week verse Sardines, maar Kaya eet dit dus absoluut niet.

Als de brokken geen resultaat geven, dan ga ik wel visolie over de Carnibest heengooien :wink:
Ik heb de brokken nu in huis, 14 kg (euro 69,00 :roll: ) dus ga ze nu maar proberen ook :mrgreen:
Afbeelding
A good dog never dies...

Chezzies
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Chezzies »

Caro. schreef:
Rami schreef:Gelukkig geen operatie (denk ik toch ook) en verder ben ik benieuwd of je die verbetering zult gaan zien met een hoge dosering Rimadyl en ander voer. Ik zou alleen zelf wel willen weten hoe dat precies zit met die vetzuren. Ik kan me zo slecht voorstellen dat brokken beter zijn dan vers voeren, zeker bij een hond die wat 'mankeert'. Wellicht is die speciale voeding qua vetzuren ook wel zelf samen te stellen? Lijkt mij wel de moeite waard om dat uit te zoeken...
De zak staat nu in de schuur (want ik moet eerst de ton schoonmaken en heb geen puf meer, dus morgen...) dus ik kan nu niet lezen wat er precies in zit. Ik zal het morgen nakijken en hier opschrijven.
Het verhaal, zeer verkort, is dat dieren (en ook mensen) zeker met gewrichtsaandoeningen eten moeten hebben met kortbindende vetzuren en wij (en ook honden) eten over het algemeen langbindende vetzuren.
Het begon met iets van de Eskimo's ( :roll: :19: ) en dat die praktisch nooit gewrichtsaandoeningen hebben en toen zijn ze naar de voeding gaan kijken en hun eten hoofdzakelijk voeding met kortbindende vetzuren. Dit hebben ze omgezet naar hondenvoer en dit uitvoerig getest (ik kreeg een heel verhaal hóe ze dit getest hebben, want 5% verbetering dat wil ik wel weten hoe je dat kan zien/beweren/testen, maar dat verhaal hoe ze dat getest hebben, heb ik niet onthouden. Iets met kristallen platen waardoor ze de druk en houding of zoiets konden meten.).

Ik heb geen idee verder. Ben altijd ontzettend sceptisch tegenover al die soorten voeding en er nooit in meegegaan.
Echter, een orthopeed die een operatie afraad en zelf geen baat heeft om het voer te verkopen, tja.... dan toch maar proberen. Je hoeft maar één zak te proberen, bij geen verbetering heeft het geen zin om door te gaan. Dus we proberen het maar :19:

Morgen ga ik nakijken wat er precies inzit en zal het hier opschrijven, misschien wel interessant, ook wat jullie kijk op de inhoud van het voer is.
Zo jammer dat je je dat voer aan laat praten, wat zit er in HILLS dan wat haar zo goed zou kunnen helpen??? Juist en dat moet je gewoon zelf aan haar verse voer toevoegen. Artsen hebben vaak de ballen verstand van vers voeren en roepen maar wat tegen mensen die het dan maar aannemen want de arts zegt het.
Afbeelding
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Dester schreef:
Caro. schreef:
Rami schreef:Gelukkig geen operatie (denk ik toch ook) en verder ben ik benieuwd of je die verbetering zult gaan zien met een hoge dosering Rimadyl en ander voer. Ik zou alleen zelf wel willen weten hoe dat precies zit met die vetzuren. Ik kan me zo slecht voorstellen dat brokken beter zijn dan vers voeren, zeker bij een hond die wat 'mankeert'. Wellicht is die speciale voeding qua vetzuren ook wel zelf samen te stellen? Lijkt mij wel de moeite waard om dat uit te zoeken...
De zak staat nu in de schuur (want ik moet eerst de ton schoonmaken en heb geen puf meer, dus morgen...) dus ik kan nu niet lezen wat er precies in zit. Ik zal het morgen nakijken en hier opschrijven.
Het verhaal, zeer verkort, is dat dieren (en ook mensen) zeker met gewrichtsaandoeningen eten moeten hebben met kortbindende vetzuren en wij (en ook honden) eten over het algemeen langbindende vetzuren.
Het begon met iets van de Eskimo's ( :roll: :19: ) en dat die praktisch nooit gewrichtsaandoeningen hebben en toen zijn ze naar de voeding gaan kijken en hun eten hoofdzakelijk voeding met kortbindende vetzuren. Dit hebben ze omgezet naar hondenvoer en dit uitvoerig getest (ik kreeg een heel verhaal hóe ze dit getest hebben, want 5% verbetering dat wil ik wel weten hoe je dat kan zien/beweren/testen, maar dat verhaal hoe ze dat getest hebben, heb ik niet onthouden. Iets met kristallen platen waardoor ze de druk en houding of zoiets konden meten.).

Ik heb geen idee verder. Ben altijd ontzettend sceptisch tegenover al die soorten voeding en er nooit in meegegaan.
Echter, een orthopeed die een operatie afraad en zelf geen baat heeft om het voer te verkopen, tja.... dan toch maar proberen. Je hoeft maar één zak te proberen, bij geen verbetering heeft het geen zin om door te gaan. Dus we proberen het maar :19:

Morgen ga ik nakijken wat er precies inzit en zal het hier opschrijven, misschien wel interessant, ook wat jullie kijk op de inhoud van het voer is.
Zo jammer dat je je dat voer aan laat praten, wat zit er in HILLS dan wat haar zo goed zou kunnen helpen??? Juist en dat moet je gewoon zelf aan haar verse voer toevoegen. Artsen hebben vaak de ballen verstand van vers voeren en roepen maar wat tegen mensen die het dan maar aannemen want de arts zegt het.
Dat gaat om die omega-vetzuren, zoals ik het nu begrijp.
Is dat gewoon visolie? Want als dat alles is, kan ik dat idd toevoegen aan het verse vlees.

Maar als iemand me dit exact kan vertellen wat er in de Hills J/D zit, wat zo goed helpt en dat ik dit ook los kan verkrijgen, dan graag.
Afbeelding
A good dog never dies...

ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Caro schreef:Dat gaat om die omega-vetzuren, zoals ik het nu begrijp.
Is dat gewoon visolie? Want als dat alles is, kan ik dat idd toevoegen aan het verse vlees.
Ja :wink:
En in een lepel visolie zit meer dan in die brokken :mrgreen:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Rami
Zeer actief

Caro. schreef:
O, kan best hoor dat het 'langketen' was :N: Het was zo'n verhaal en ik dacht nog helemaal aan het lichamelijk onderzoek van Kaya en heb zodoende praktisch niets van het hele voedingsverhaal onthouden :oeps:

Dus jij denkt dat het versvlees geven hetzelfde effect heeft als deze brokken? Dat er wellicht alleen verschil is als je brokken onderling met elkaar vergelijkt en dan eventueel beter resultaat krijgt, maar niet versvlees versus Hills J/D.
Snap ik het zo goed?
Verse vis eet Kaya dus niet :oeps: dat heb ik al zo vaak geprobeerd, alleen haring en paling (en dat wordt me wel al te gek :F: ).
Ik haal voor Puchu altijd 1 x per week verse Sardines, maar Kaya eet dit dus absoluut niet.

Als de brokken geen resultaat geven, dan ga ik wel visolie over de Carnibest heengooien :wink:
Ik heb de brokken nu in huis, 14 kg (euro 69,00 :roll: ) dus ga ze nu maar proberen ook :mrgreen:
Haha, nou ik ben een beetje een voedings-'nerd', ik lees er graag over en er is echt heel veel interessants gepubliceerd (wel veel in het Engels dus ben altijd druk aan het vertalen), maar op basis van wat ik over deze brok lees, zou ik het niet aan mijn hond(en) geven. Ik vind sowieso weinig tot geen wetenschappelijk onderbouwing terug dat verrijkt voedsel (wat deze brokken zijn) zo veel beter zijn dan een goede, gezonde uitgebalanceerde voeding.
En als voor de gewrichten van een hond omega 3 goed is, dan kun je dat op allerlei manieren geven, via vis (het liefst de vette, maar ook in andere vis als witvis, schaal en scheldieren zitten die gezonde vetzuren), vlees, ei, lijnzaadolie. En desnoods in de vorm van supplementen (zoals jij ook deed met je Teunisbloemolie).

Maar goed, misschien helpen deze brokken idd mee aan het behoud van soepele gewrichten (mag ook wel voor die prijs! :eek: ) maar een aangepaste verse voeding doet dat ook.

O ja, ik bedacht me nog dit: eigenlijk zou je toch eerst een tijdje je 'eigen' voer moeten geven + de voorgeschreven Rimadyl. En daarna, na een maand of zo, overstappen op die brokken. Dan pas kun je zien of je idd die 5% verbetering ziet...
Afbeelding
Leane

Ongelezen bericht door Leane »

Als het echt om de omega's gaat dan kan het een stuk beter en goedkoper. Ik bestel altijd bij huisdiervitaal een potje Omega3 visolie goed voor vacht,huid en gewrichten staat erop. Volgens mij kost zo'n pot vol 30 euro of zo. En daar doe je erg lang mee. Ik geef het gewoon preventief
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Rami schreef:
Caro. schreef:

Snap ik het zo goed?

Haha, nou ik ben een beetje een voedings-'nerd', ik lees er graag over en er is echt heel veel interessants gepubliceerd (wel veel in het Engels dus ben altijd druk aan het vertalen), maar op basis van wat ik over deze brok lees, zou ik het niet aan mijn hond(en) geven. Ik vind sowieso weinig tot geen wetenschappelijk onderbouwing terug dat verrijkt voedsel (wat deze brokken zijn) zo veel beter zijn dan een goede, gezonde uitgebalanceerde voeding.
En als voor de gewrichten van een hond omega 3 goed is, dan kun je dat op allerlei manieren geven, via vis (het liefst de vette, maar ook in andere vis als witvis, schaal en scheldieren zitten die gezonde vetzuren), vlees, ei, lijnzaadolie. En desnoods in de vorm van supplementen (zoals jij ook deed met je Teunisbloemolie).

Maar goed, misschien helpen deze brokken idd mee aan het behoud van soepele gewrichten (mag ook wel voor die prijs! :eek: ) maar een aangepaste verse voeding doet dat ook.

O ja, ik bedacht me nog dit: eigenlijk zou je toch eerst een tijdje je 'eigen' voer moeten geven + de voorgeschreven Rimadyl. En daarna, na een maand of zo, overstappen op die brokken. Dan pas kun je zien of je idd die 5% verbetering ziet...
Ik zal de twee voeren exact met elkaar vergelijken en kijken wat precies het verschil is.
Als je het niet erg vind, zet ik dit dan nog eens hier neer, mischien dat jij en anderen mee kunnen denken wat het exacte verschil is en of ik dit dus gewoon als supplement bij de Carnibest kan geven dan.
Ik heb haar liever op vers, ze doet het er fantastisch op.
Qua prijs maakt het weinig uit, want Carnibest is ook duur voer.

Kaya krijgt nu al 2 weken volle dosis pijnstilling, dus op zich zou ik wel kunnen vergelijken. Ik zou haar idd nog een week extra alleen op Carnibest kunnen houden en dan pas overstappen (maar het verschil merk je pas als ze volledig op de Hills staat en nog niet tijdens de 'mengperiode').

Sowieso, als ik geen verandering merk (waar ik eigenlijk vanuit ga), dan zal ik wel die visolie gaan uitzoeken dat ze dit als aanvulling krijgt bij de Carnibest.

Maar goed, ik heb nu eenmaal die zak.... dus als Kaya niet teveel last van de overschakeling krijgt, probeer ik het maar... :oeps: (al begin ik al lichte spijt te krijgen van de aanschaf als ik het hier allemaal zo lees :N: :oeps: ).
Afbeelding
A good dog never dies...

Rami
Zeer actief

Caro. schreef: Maar als iemand me dit exact kan vertellen wat er in de Hills J/D zit, wat zo goed helpt en dat ik dit ook los kan verkrijgen, dan graag.
Wil je echt weten wat er in zit?

Komt ie:

maismeel
rijstmeel
lijnzaad
kippen- en kalkoen'poeder'; en dat is bewerkte (want gekookt) kip en kalkoen, zeer fijn gemalen
de ruwe vezels (omhusels) van soyabonen
soyabonen-meel
dierlijk vet
dierlijke smaakstof en dat is meestal een via chemie verkregen poeder van bijv. veren, hoeven, haren etc.
visolie
eierpoeder (ook van de schaal)
Potassium chloride, is een via chemie verkregen poeder van kalium chloride dat gebruikt wordt om de gehalten aan kalium en chloride te optimaliseren.
L-canrntne, is een een ammoniumzout en antioxydant, komt van nature voor in alle dierlijk producten
zout
Calcium carbonaat, is een chemisch product dat bestaat uit fijn gemalen en gezeefde kalksteen. Calcium carbonaat wordt gebruikt als een bron aan calcium en calcium vind je in... botten.
taurine, is een zwavelbevattend organisch zuur met een -vooral voor honden - onduidelijke werking
Dicalciumfosfaat, is anorganisch en via chemische reactie verkregen; het zou de verhouding tussen calcium en fosfor optimaliseren maar ik ken het als vulstof dat bijv. in tabletten gebruikt wordt
L-Tryptopan, is een aminozuur, voor mensen verkrijgbaar als voedingssupplement voor een goede gemoedstoestand, een goede en gezonde nachtrust en ter vermindering van de eetlust!
L-lysine, een synthetische bron van lysine=een aminizuur, komt gewoon in dierlijke producten voor
vitaminen en sporenelementen
tocopherols (= vitamine E), citroenzuur en rosemarijn extract (allemaal voor de houdbaarheid)

Dusse... ik zie qua ingredienten niet zo veel verschil met 'gewone' brokken, helaas... De verhoudingen liggen in deze brok wellicht wat anders (gelet op die omega 3 vetzuren, calcium/fosfor en aminozuren) maar dan zou je eigenlijk de percentages van dit Hills voer eens naast die van een andere brok moeten leggen.

Edit: ik zie nu pas je bericht hierboven, Caro.
Spijt hoef je niet te hebben, denk ik. Snap maar al te goed dat je alles probeert om Kaya pijnloos te laten bewegen. Dus als brokjes zouden kunnen helpen, dan probeer je dat.
't Is alleen maar goed dat je er kritisch naar kijkt en wellicht dus ook weer besluit om 't niet te geven (zeker als verbetering uit blijft).
Laatst gewijzigd door Rami op 12 sep 2007 15:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

ik denk dat ze het echte geheim van de smit :idea: ook niet op de zak zullen zetten.
net als dat er op andere zakken niet staat dat de conserverings middelen inhoud, en wat de gevolgen zouden kunnen zijn :wink:

ze schrijven alleen datgene wat wettelijk verplicht is op(vermoed ik zomaar.
en ja wat maakt 3 weken nu uit :19: als het wel werkt, spring je een gat in de lucht toch :mrgreen:

werkt het niet genoeg, of helemaal niet kun je altijd nog verder kijken
Rami
Zeer actief

Inge O schreef:
Caro. schreef: En niet geschoten is altijd mis, het gaat om een periode van 3 weken (iets langer, want eerst moeten we mengen natuurlijk) en merken we geen verschil of doet ze het verder niet goed op de brok, dan schakelen we zo weer over op vers.
Dus we proberen het maar :19: :19:
zo zie ik het dus ook, ik zou het zeker wel uitproberen.

komop jongens, 3 weekjes brok, waar hebben we het nu eigenlijk helemaal over? ik vind dit hele vers-voer-verhaal soms echt een soort buitenmaatse proporties aannemen hoor. natuurlijk is het gezond (hoewel, dan mag je niet nadenken over de medicatie die eerst in die kippen, varkens, zalmkoppen ed. is verdwenen :19: ), dat is hier denk ik ook niet de discussie - maar om nu te doen alsof kaya bijna in haar ongeluk gestort wordt omdat ze nog even 3 weken op brok gezet wordt, terwijl ze dat voordien al het grootste deel van haar leven heeft gekregen?

ik vind het overigens ook wel ver gaan om een zak brok 'een berg ellende' en 'chemische troep' te noemen, je mag altijd een beetje overdrijven, maar dit gaat wel ver....
Ja, dat gaat ook te ver, maar ik vind wel dat er veel (via chemie verkregen of synthetische) toevoegingen in het voer zitten, die - denk ik - niet per se nodig zijn.
(Overigens, zie ik helemaal nergens 'chemische troep of 'een berg ellende' staan, kijk er overheen, misschien... :oeps: ).

En over de troep in voedsel, voordeel van zelf samenstellen is dat je kunt kiezen voor diervriendelijk of biologische producten (of je kiest voor een EKO-kvv als Bandit). Het vleesmeel wat in brokken wordt gebruikt is - ben ik bang - niet diervriendelijk, EKO of biologisch.
Laatst gewijzigd door Rami op 12 sep 2007 15:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Rami
Zeer actief

Inge O schreef:
maar wat noem jij 'via chemie verkregen'? ik snap bv. niet hoe je dat op calciumcarbonaat ook zou moeten toepassen, dat is gewoon gemalen kalksteen, krijt dus. dat is zelfs een zuiver natuurproduct, zie ik niks chemisch aan.
ik bedoel maar, je moet wel redelijk blijven in die dingen :wink:
Ja, dat staat op die plaats een beetje krom (snel vertaald). Het is een chemische (als in scheikundig) verbinding en idd een natuurproduct.
Wat ik me dan wel weer afvraag is waarom je een 'calcium-bron' als calciumcarbonaat zou geven als je ook botten zou kunnen geven? Dat lijkt mij meer passen bij een carnivoor.

Inge O schreef:maar dat doet natuurlijk de allerkleinste piepkleine minderheid van de vers-voerders. het merendeel komt van bij de gewone slagers of islamitische slagers, dat staat ver van het EKO-keurmerk af.
Nee, oké, maar er zijn toch wel een paar van die gekken. Ik geef ook veel biologisch of diervriendelijk. En nee, niet alles, maar dat compenseer ik dan weer met mijn 'eigen voer' (helemaal geen vlees en vis en voor zowat 90% biologisch/EKO) :wink:

En nog maals: ik heb nergens gezegd dat deze Hills brokken "chemische troep" is of een "berg ellende" (ik zie het in dit topic ook helemaal niet terug) en natuurlijk gaat het misschien maar om drie weken en baat het niet dan schaadt het niet.
Waar het mij wel om gaat (nou ja, daar waar ik vraagtekens bij zet) is in hoeverre zulke speciale brokken nou 'boerenbedrog' is ja of nee. In hoeverre het wetenschappelijk onderbouwd is, waar ik de onderzoeksresultaten (als die er al zijn) zou kunnen lezen.
Dat zijn dingen die mij interesseren. Zoals ik al schreef op het gebeid van voeding en voedingsstoffen (voor mens en dier) ben ik een soort 'nerd', ik wil daar graag alles over weten.
Ach ja, iedere gek heeft recht op een gebrek, toch? :mrgreen:
Afbeelding
Domie
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Domie »

Caro. schreef:Advies is om haar nu zo'n twee maanden volledige pijnstilling te geven en daarbij ander voer ( :N: ) : Hills J/D. Hierbij is aangetoond dat 85% van de honden 5% beter gaan lopen. Tja.... ik ben allergisch voor voerpraatjes, máár dit is een orthopeed die bakken met geld had kunnen verdienen met een operatie die hij afraadt én dit voer is bij iedere dierenarts verkrijgbaar, dus hun schieten er niets mee op want je hoeft het helemaal niet daar te kopen.
Ha Carolone,

Ik snap je aversie tegen voerpraatjes en dat je nu van volledig vers over moet stappen op brokken :wink: Ik heb hier (Joep) wel een wandelend voorbeeld wat het prima doet op de J/D van Hills. Hij is er absoluut beter op gaan lopen. Ik hoop echt voor je dat dit ook voor Kaya het geval zal gaan zijn :wink:
Groetjes Domie en een lebberkus van Paco

Joepie 27-12-2002 - 03-08-2015
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Dat van 'berg ellende' ofzo, heb ik ergens geschreven :wink: (nog wel met een smiley erbij hoor).
Niet eens zo bedoelt hoor voor de brok, maar ze eet gewoon lekker van de Carnibest en zit daar net een paar maanden op. Dus even balen gewoon, want hoe ze op de brok gaat reageren, is maar afwachten.
En al dat gedoe met worsten weer door de midden, minderen, Puchu wel, maar dan ook weer 60% van zo'n worst.... hahaha, gewoon even gedoe en dan een beetje de pest erin, want de hele zooi is net voorgesneden.

En ik vlieg van hot-naar-her vandaag, pfff.

Nou, even info van de kliniek erbij gepakt :wink: :

Wat is er zo vernieuwend aan Hill's j/d?
Kenmerkend is dat deze voeding rijk is aan visolie en dus veel Omega 3 vetzuren bevat. Deze vetzuren worden bij de mens ook als gezonde vetzuren bestempeld. Omega 3 vetzuren zorgen ervoor dat er minder ontstekingsproducten aangemaakt worden, dus ook de ontstekingdproducten die kraakbeenslijtage tot gevolg hebben. Eén van de Omega 3 vetzuren is EPA (eicosapentaeenzuur). Van EPA is aangetoond dat het bij de hond een rechtstreekse invloed heeft op het erfelijke materiaal. In dit erfelijk materiaal zit de codering voor ons hele wezen en dus ook voor de stoffen die door onze cellen geproduceerd worden. Het EPA blokkeert de cellen die de kraakbeenvernietigende ontstekingsproducten produceren. Daarmee is EPA dus een 'natuurlijk medicijn'.

Zit er alleen visolie in?
In Hill's j/d zitten diverse toevoegingen, zo zitten er naast visolie (met EPA en andere Omega 3 vetzuren), nog anti-oxidanten, glucosamines, chondroïtinesulfaat en L-carnitine in.
De anti-oxidanten (vit E, vit C, selenium en bèta-caroteen) zijn allen van natuurlijke oorsprong en zorgen onder andere voor een goed immunsysteem. Het kraakbeen van de hond bevat diverse bouwstoffen waaronder chondoïtinesulfaten en glucosamines. Bij de mens is aangetoond dat het eten van deze stoffen de klachten van artrose (slijtage) doet verminderen. Ook bij het paard is dit aangetoond. Er zijn onderzoeken bij de hond bekend die een vergelijkbare werking aangeven, maar er zijn ook puclicaties van gerenommeerde wetenschappers bekend die deze werking niet aantonen. Onder het motto baat het niet dan schaadt het niet, geven veel hondeneigenaren nu al producten naast de reguliere hondenvoeding. Mocht u dit nu al doen dan kunt u daarmee stoppen. In deze voeding is voldoende van deze supplementen opgenomen. Daarnaast is er nog L-carnitine toegevoegd aan Hill's j/d. Deze stof beïnvloedt de stofwisseling en voorkomt daarmee gewichtstoename.

De praktijk
Het voer is dusdanig anders dan een willekeurig ander volledig hondenvoer dat het is aan te raden in de loop van 1 á 2 weken van het huidige voer over te schakelen naar Hill's j/d.
De werking van Hill's j/d bij honden met artrose wordt gemiddeld genomen zichtbaar in de loop van 3 weken. Dus even een week van voer wisselen heeft geen zin, maar dient minimaal 3 weken doorgezet te worden.
Afbeelding
A good dog never dies...

Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Domie schreef:
Caro. schreef:Advies is om haar nu zo'n twee maanden volledige pijnstilling te geven en daarbij ander voer ( :N: ) : Hills J/D. Hierbij is aangetoond dat 85% van de honden 5% beter gaan lopen. Tja.... ik ben allergisch voor voerpraatjes, máár dit is een orthopeed die bakken met geld had kunnen verdienen met een operatie die hij afraadt én dit voer is bij iedere dierenarts verkrijgbaar, dus hun schieten er niets mee op want je hoeft het helemaal niet daar te kopen.
Ha Carolone,

Ik snap je aversie tegen voerpraatjes en dat je nu van volledig vers over moet stappen op brokken :wink: Ik heb hier (Joep) wel een wandelend voorbeeld wat het prima doet op de J/D van Hills. Hij is er absoluut beter op gaan lopen. Ik hoop echt voor je dat dit ook voor Kaya het geval zal gaan zijn :wink:
Dat iig in ieder geval een positief bericht :ok:
Afbeelding
A good dog never dies...

yuki
Zeer actief

Ongelezen bericht door yuki »

:wall: Ach even mopperen, zuchten en dan gewoon er tegen aan!
Ik ben het met een eerder bericht van Inge O eens, je doet je hond hiermee geen geweld aan!
Ik zou er wel "open minded" ingaan, anders kan het zijn dat je iedere mogelijke verbetering niet zou "willen" zien of toeschrijven aan het voeder........ :denken:

Als Van Z. ons dit na operatie zou voorschrijven hebben we denk ik wel een probleem, de bestanddelen zoals kip verdraagt Yuk niet............ :N:

Succes Caro!

ps eigenlijk kun je alleen maar winnen :wink: :

of je kunt terug naar vers (jij blij, Kaya ook)
of het helpt en je hebt een hond die zich beter beweegt (weer beiden blij)
Eventhough you're gone, we're still a team'.
(r.i.p. Yuki / Askiem Yoshi)

Esther
linlin

Ongelezen bericht door linlin »

Caro. schreef:Er zijn onderzoeken bij de hond bekend die een vergelijkbare werking aangeven, maar er zijn ook puclicaties van gerenommeerde wetenschappers bekend die deze werking niet aantonen. Onder het motto baat het niet dan schaadt het niet, geven veel hondeneigenaren nu al producten naast de reguliere hondenvoeding. Mocht u dit nu al doen dan kunt u daarmee stoppen.
je maakt mij niet wijs dat je met vers voer plus supplementen niet de werking van de in deze brokken verwerkte stoffen kan nabootsen.
Rami
Zeer actief

Inge O schreef: dat is een volkomen terechte vraag, maar gezien botten wat moeilijk passen in een brokje en de meeste brokkenvoerders echt complete kant-en-klaar voeding willen waar ze niks meer moeten aan toevoegen (laat staan 'gevaarlijke' botten :N: :mrgreen: ) moeten ze natuurlijk iets om dat calciumniveau correct te houden.
Ja, dat is waar, alleen lijkt het met dit soorten dingen altijd een beetje de wereld op zijn kop. :wink:
Inge O schreef: oh, maar daar ben ik het volledig met je eens hoor, vol-le-dig :ok: . alleen, als je het dan niet zwart-wit voor je hebt liggen (en dus ook niet weet of het misschien ook niet wél werkt) kan het ook niet zo ingrijpend zijn voor een hond om het even een paar weekjes uit te proberen, zo bedoelde ik het :wink: .

En dat ben ik dan weer helemaal en volledig met jou eens :mrgreen: , een paar weken uitproberen zal idd geen kwaad kunnen.
Inge O schreef: overigens : ook in de omega-3 vetzuren blijken nog serieuze verschillen te zitten, vooral dan ook qua eventuele positieve effecten op het lichaam. het is dus niet volledig uitgesloten dat hier sprake zou zijn van een soort vetzuur waarmee men betere resultaten ziet bij gewrichtsklachten dan het vetzuur wat je links of rechts koopt (meestal ook zonder te weten wat de eigenlijke inhoud is).

Ja, dat is zo. Volgens Hills gaat het bij gewrichtsklachten vooral om die eicosapentaeenzuur (EPA) en in mindere mate om docosahexaeenzuur (DHA).
En ja, ik ben ook meer een voorstander vette vis te nuttigen (of ei of lijnzaad(olie) voor de vegetariers onder ons) qua broodnodige vetzuren, dan een supplement te nemen.
Afbeelding
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Zojuist kreeg ik telefoon van mijn dierenarts, die een beetje 'schrok' (het er niet mee eens was) met het verslag wat hij gekregen had.
De artrose-behandeling van een aantal weken op pijnstilling, oké mee eens. Eventueel het voer, nou ja.... het kon, maar de omega-vetzuren konden ook als supplement gegeven worden en hij noemde een merk wat echt goed en betrouwbaar was, maar dat ben ik vergeten, want er was ook veel in de handel wat niet goed was.
Maar de sprong van eventueel niet goed reageren hierop naar een heupprotese vond hij veel te groot.
Hij adviseerde, dat mocht het de komende tijd toch niet goed gaan, om éérst nog fysio te proberen puur voor pijnbestrijding en daar waren goede resultaten mee volgens hem en mocht dát ook niet helpen, dan zou hij eerder een heupkopamputatie adviseren omdat bij een heupprotese het risico van ontstekingen vrij groot is. Daarbij geeft een heukopamputatie goede resultaten volgens hem en is ook nog eens goedkoper.

Afijn, netjes dat hij uit zichzelf belde en dit wilde overleggen.

We zijn nu wel al aan het overschakelen op het Hills voer :19: Tja, het is ook zonde om het te laten liggen, dus we maken gewoon de zak op en kijken of het resultaat geeft of niet. Zo niet, dan gaat ze weer over naar Carnibest mét het supplement van de Omega vetzuren erbij.

Zo'n 6 tot 8 weken Rimadyl geven, was hij het wel mee eens. Dan langzaam afbouwen en kijken wat er gebeurt. Gaat het niet goed, dan adviseert hij dus eerst nog om fysiotherapie te doen.

Iemand die ervaring hiermee heeft bij fysio als pijnbestrijding bij HD/artrose?
Afbeelding
A good dog never dies...

Caro.
Zeer actief
Contacteer:

basil schreef:een heupkopresectie is bij zo'n zware hond overigens beslist niet je eerste gedachte. maar ehhh je kan dick toch gewoon nog eens bellen straks als je nog vragen hebt?
Ja, mocht het zover komen dan ga ik natuurlijk aan alle kanten informeren en overwegen wat het beste is :wink:
Afbeelding
A good dog never dies...

Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Bedankt!
Ik moet nu weg, maar ga dit straks uitgebreid doorlezen :ok:
Afbeelding
A good dog never dies...

Sietske

Ongelezen bericht door Sietske »

Caroline, ik zou je nog iets in overweging willen geven.

Ik begrijp dat Rymadil valt onder de pijnstillergroep NSAID. Nou hebben wij hier helaas heel wat ervaring op gedaan met NSAID'ers... en er is een manier om de werking ervan behoorlijk te versterken.

In zoverre zou het je moeten aanspreken: het is namelijk gewoon homeopatisch en bijna ordinair te noemen. Brandnetel.

Op internet is er in de homeopatische hoek wel informatie over te vinden, maar onze ervaring is dat maar weinig mensen het regulier gebruiken. Dat is jammer, want het werkt echt.

Brandnetel versterkt de werking van NSAID pijnstillers en werkt ook bloedzuiverend en ontstekingsremmend.

Zo sceptisch als mijn man is, hebben wij het gewoon geprobeerd in combinatie met zijn (astronomisch hoge dosis) en hij kon zonder problemen zijn dosis NSAID'ers halveren. Daarvoor kon minderen echt niet en als hij een paar dagen geen brandnetel gebruikte, moest de dosering weer omhoog.

Is het psychisch, tja daar kun je over discussieren. Maar wij geloven er in.

Brandnetel is te verkrijgen in capsules waar gedroogd blad in zit en is echt niet duur. Of er ook alternatieven zijn in de vorm van druppels of andersinds, dat weet ik niet.
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”