Vanmiddag zijn we dan naar de orthopeed geweest.
Een uur binnengeweest, over de klachten gesproken, uitgebreid lichamelijk onderzoek en daarna nagepraat.
Bij strekking van de linkerachterpoot naar achter toe, gaf Kaya pijn aan. Verder eigenlijk niet, maar de klachten zijn natuurlijk duidelijk. Zo ook de foto, er hoefden geen nieuwe foto's gemaakt te worden.
Er was duidelijk op te zien dat het niet goed is, hd + flinke artrosevorming ook om de kop heen (tegen de lichtbak aan was het idd veel duidelijker dan hier op de foto's te zien is).
Maar, géén operatie. De orthopeed vindt dat als een hond het nog goed doet op pijnstilling (en dat deed ze de afgelopen 2 weken) dat er in principe niet geopereerd wordt. En omdat de HD éénzijdig is, vangt de andere kant heel veel op.
Daar komt het eigenlijk in het kort op neer.
Advies is om haar nu zo'n twee maanden volledige pijnstilling te geven en daarbij ander voer ( :N: ) : Hills J/D. Hierbij is aangetoond dat 85% van de honden 5% beter gaan lopen. Tja.... ik ben allergisch voor voerpraatjes, máár dit is een orthopeed die bakken met geld had kunnen verdienen met een operatie die hij afraadt én dit voer is bij iedere dierenarts verkrijgbaar, dus hun schieten er niets mee op want je hoeft het helemaal niet daar te kopen.
Dus, nou ja.... toch maar doen dan

(en we hebben haar net een paar maanden volledig op rauw gezet tot volle tevredenheid

).
Het gaat om iets met 'korte vetzuren' en al het andere is 'lange vetzuren' (met nog een heleboel termen er omheen, maar dat heb ik niet onthouden). Dit is voer met 'korte vetzuren' of zoiets

.
Na twee maanden de Rimadyl langzaam afbouwen en kijken of ze eventueel op een lagere dosis ook kan.
Zolang ze het goed doet op pijnstilling, geen operatie dus.
Ik heb het ook gehad over de operatie van pees doorsnijden en over nog een andere operatie van zenuwen doorsnijden, maar beiden operaties doen hun niet en ze staan hier ook totaal niet achter. Volgens deze orthopeed is hier absoluut niets in bewezen, hooguit een zeer kortdurende pijnverlichting.
Mocht Kaya het niet meer goed doen op pijnstilling, dan is daar de mogelijkheid tot een totaal nieuwe heup. Maar de orthopeed ziet dit niet gebeuren eigenlijk in de goede staat waarin ze nu is.
Vol lof over haar bespiering én slankheid. Ze weegt nu 36 kg en is prima schraal zo. Zo dus houden, de bespiering zo behouden (rekening houdend met wat ze aan kan en dit moeten we bepalen op basis hoe ze opstaat na rust na een lange wandeling) en haar gewicht zo houden.
Tja, ergens blij dat een operatie nu echt afgeraden wordt. Aan de andere kant had ik gehoopt op een definitieve pijn-oplossing anders dan Rimadyl, maar we volgen voorlopig de raad op van de Rimadyl en het voer.
Het voer moet ook binnen 3 weken resultaat geven, dus zak opmaken en heeft het geen baat dan hoeft er niet doorgegaan te worden.
Nou ja.... de toekomst moet het dus maar uitwijzen