Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

volwassen hond bijt pup dood, wat zouden jullie doen?

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Moon schreef:Nu een andere draai aan de discussie. Het eerste wat mij te binnen schoot was; wat voor een leven heeft die hond nog als hij altijd met muilkorf en aan een lijntje uitgelaten moet worden, zijn hele leven lang :19: Niet meer lekker dollen, met balletjes spelen, enz. Waarschijnlijk projecteer ik het wel erg naar mijn eigen hond.. Maar goed wat is de kwaliteit van leven nog voor zo'n hond, vraag ik mij, oprecht bezorgd, af?
(Dit heeft dus niets te maken met wraakgevoelens of iets dergelijks, dat vind ik te gek voor woorden)

Gr. Marijke
Hier hadden we voor de zekerheid in het begin ook een Muilkorf, en mocht hij niet los. Nu hebben we de muilkorf afgeschaft. Maar hij loopt alleen heel soms aan de zee los, maar verder echt niet, hij moet op andere manieren zijn energie kwijt. maar om nou te zeggen dat hij geen leven heeft...Er zijn zat andere mogelijkheden om je hond bezig te houden etc.
( Al was ik daar in het begin ook niet van overtuigd)

gr Aimee
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

malinois schreef:
Stang schreef:
malinois schreef:
Stang schreef: Ja tuurlijk, maar blijkbaar wordt er dus gewoon geen actie ondernomen door de politie of zo? :19:
Ik weet dat er melding is gedaan dat de muilkorfplicht niet opgevolgd werd en dat daarna dus nog een ernstige verwonding aan een andere hond is toegebracht (en de hond dus nog steeds zonder muilkorf liep).
ik heb indertijd gehoord dat er niet veel gedaan wordt door de politie aan een hond die een andere hond of kat doodbijt/verwondt. Misschien als ze hem zien lopen dat hij dan het haasje is maar ze zullen er vast niet op gaan controleren. Een dier is een zaak bij hun niets meer en niets minder.
Ja precies, dat bedoel ik dus ook dat er blijkbaar weinig aan gedaan wordt.
Dan kan ik het me wel voorstellen dat als jouw hond doodgebeten is door die hond dat het enorm zuur is als de eigenaar daarna geen maatregelen treft en dat het nogmaals gebeurd.
Niet dat daarom de Herder uit het voorbeeld afgemaakt moet worden, maar een eis hieraan (bv muilkorven of aanlijnen) kan je dus niet waarmaken.
nee dat klopt, de hond die mijn hond los heeft getrokken heeft ook nog heel lang losgelopen terwijl hij aanlijnplicht had en muilkorfplicht. Fijn is het niet lopen maar goed, je weet dat het gebeurd en je doet er gewoon niets aan als de eigenaar het niet opvolgt. Uiteindelijk moest hij weg uit die plaats (van de politie) maar waar hij naar toe is gegaan is me tot op heden nooit echt duidelijk geworden.

Maar ik vraag me in dit geval echt af of de eigenaar zo zal zijn, waarschijnlijk is hij zich ook rot geschrokken aangezien hij de hond nog niet zolang had. :19:
Stond ook even los van het gebeuren met de Herder.
Het is toch ook vreselijk voor die eigenaar als je niks verwacht en ineens zoiets gebeurt :jank:
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Kenai

Ongelezen bericht door Kenai »

Ik geloof niet dat het de natuur is van een hond om de eigen soort te doden....tenzij die zich zo ernstig misdragen dat ze de veiligheid voor de roedel in gevaar brengen.
Als de andere hond zich overgeeft, moet de agressor toch kalmeren?
Ik denk dat in dit geval de mensheid de schuld heeft, voor zover daar sprake van is, door een ras te kweken dat er voor de hond niet meer als hond uitziet.
Ik denk dat deze hond inderdaad van een afstand zich vergist heeft.
Edwin Fagnano
Actief
Mijn ras(sen): Rodesian Ridgeback
Contacteer:

Ongelezen bericht door Edwin Fagnano »

Dit denk ik ook.
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

malinois schreef:
ik heb indertijd gehoord dat er niet veel gedaan wordt door de politie aan een hond die een andere hond of kat doodbijt/verwondt. Misschien als ze hem zien lopen dat hij dan het haasje is maar ze zullen er vast niet op gaan controleren. Een dier is een zaak bij hun niets meer en niets minder.
Klopt. Er zijn zelfs gevallen dat ze niet eens wilden praten met de eigenaar van een doodgebeten hond. Dat ze alleen het advies krijgen om een civiele procedure op te starten om de aankoopsom te eisen.

Overigens komt dit voor zover ik weet wel overeen met de wet: een hond is een bezit van een mens en niet meer of minder dan dat. Als jouw hond iets stuk maakt, moet je dat betalen. Dus als jouw hond een andere hond stuk maakt, moet je de dierenartskosten of de aankoopsom terugbetalen.

Natuurlijk zijn er ook wijkagenten die het wel goed en serieus aanpakken, maar reken daar niet per definitie op.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Kenai schreef:Ik geloof niet dat het de natuur is van een hond om de eigen soort te doden....tenzij die zich zo ernstig misdragen dat ze de veiligheid voor de roedel in gevaar brengen.
Als de andere hond zich overgeeft, moet de agressor toch kalmeren?
Ik denk dat in dit geval de mensheid de schuld heeft, voor zover daar sprake van is, door een ras te kweken dat er voor de hond niet meer als hond uitziet.
Ik denk dat deze hond inderdaad van een afstand zich vergist heeft.
zo'n kleine pup heeft weinig over te geven, dan is een hap genoeg.
er is geen roedel want vreemde honden zijn geen roedel. Hij zag zoals Estelle al schreef misschien wel een gevaar voor z'n eigen roedel (lees hijzelf en z'n baas) en dan moet het gevaar dood... in dit geval de pup. Daarvoor hoeft hij zich niet ernstig te misdragen hij moet gewoon uit de weg geruimt worden.
Als het prooigedrag was wat mij overigens ook het meest voor de hand lijkt het doodschudden erbij in ogenschouw nemend, is een hap dus al genoeg van een grote hond t.o.v. een kleine om hem te doden.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Zoek stok!
Zeer actief

Martijn schreef:
Zoek stok! schreef: Stel dat die flatcoated mijn Bram doodbijt. Dan had ik wel gedacht 'was hij maar afgemaakt bij de eerste keer dat hij een hond doodbeet'. Dat zal wel heel slecht zijn, maar dat denk ik wel.

Er zou iets moeten zijn waarmee je de eigenaar onder druk kunt zetten. Een dwangsom ofzo. Bij de eerstvolgende melding moet hij duizenden euro's betalen.
Toen hier het foksje van de oude dame voor haar ogen werd gesloopt had ik ook een knee-jerk van dood met die hond. Dat zijn emoties en dat is logisch.

Maar tegelijkertijd weet een ontwikkeld mens dat emoties niet per definitie de juiste weg zijn om een maatschappelijk probleem op te lossen.
Sterker nog...maatschappelijke problemen met emoties te lijf gaan heeft in het verleden tot uitgesproken nare kwesties geleidt.

Twee dooie honden is niet beter dan één. Twee verdrietige bazen ook niet.
En wraak is voor de italianen.

Mensen met honden die een gevaar opleveren moeten in de gaten gehouden worden. Maar wraakzuchtige figuren die met knuppels en fakkels aan komen rennen ook.
Dingen gaan soms gewoon fout, heel fout...maar dan hoeft er geen bloed te vloeien om verder te kunnen. Het stadium van oog om oog, tand om tand zijn we inmiddels wel ontgroeid. De meesten van ons dan toch.
Ik weet niet of ik dat stadium ontgroeid ben. Wel als het om andermans hond gaat, maar als het mij zelf gebeurt? Dus dat Bram hier aan de Kromme Rijn wordt doodgebeten door een hond uit de buurt en dat ik diezelfde hond elke dag vrolijk langs zie hupsen? Het lijkt mij bijzonder moeilijk om je gevoelens dan uit te zetten. Jou niet?
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Flip
Zeer actief

Ongelezen bericht door Flip »

Toen ik klein was, kregen mijn ouders regelmatig een Mechelse herder te logeren voor telkens een aantal weken.
Dinja was van een oudere vrouw die vaak naar een revalidatiecentrum moest omdat ze een smak had gemaakt en daarbij haar heupen had gebroken. Deze heelden niet goed, vandaar dat ze vaak moest worden opgenomen.

Dinja was een ontzettende schat voor mijn zus en mij, maar werkelijk een losgeslagen draak die alles wat kleiner dan zij was en harig was opvrat.
Regelmatig was het één bloederige boel op de boerderij waar Dinja woonde, omdat ze niet alleen de katten die op het erf kwamen verscheurde, maar ook nestjes kittens die ze vond.

Nu zei die vrouw dat het nu eenmaal een hond was, en op haar erf mocht doen wat ze wilde.

Allemaal leuk en aardig, maar wij woonden in een rijtjeshuis waar ook wel eens katten van de buren in de achtertuin liepen.
Mijn vader wilde het gewoon niet hebben dat Dinja alles wat miauwde meteen opvrat en brulde hard foei of nee als ze zich schrap zette om de kat te grijpen.
Nooit heeft mijn vader haar lichamelijk gecorrigeerd maar ze luisterde uitstekend naar hem.

Ik snap dat honden afstammen van de wolf, en daar nog veel gelijkenissen in gedrag vertoont.
Maar laten we eerlijk zijn, wolven leefden in het wild, en moesten een prooi vangen om te overleven.
Onze huishond hoeft niet meer te doden om te overleven.
Natuurlijk is die drang er, maar is daar niet een goede oplossing voor te vinden als jachttraining, pakwerk enzovoort? (dus die drang omzetten naar een leuke bezigheid voor baas en hond)

Ik bedoel, wij stammen van apen af, maar het is echt niet acceptabel dat, wanneer ik opgewonden of boos ben, ik met mijn ontlasting in het rond ga gooien.
Ook niet als ik zeg dat ik nu eenmaal van de aap afstam en dat mijn instinct is.

Persoonlijk vind ik het niet de gewoonste zaak van de wereld dat mijn hond alles kapot mag bijten wat binnen de grenzen van mijn tuin loopt.
We leven nu eenmaal in een maatschappij waar we ons aan moeten passen aan elkaar, anders wordt het een zooitje.
Ik prik ook geen bal lek van kinderen die hem toevallig in mijn mooie plantjes trappen.
Als er een kat in mijn tuin komt sssh ik hem, en zeg tegen Flip: blijf.
Flip blijft gewoon liggen, kijkt niet op of om en de kat gaat weg.
En Flip is een kruising tussen een teckel en jack russel, en we hebben hem nog nooit lichamelijk gecorrigeerd.
Alles wat we hem leren gaat met speeltjes en op een ontspannen manier.

We leven nu eenmaal in een grotendeels betonnen wereld, waar mens en dier niet meer in de natuur leven.
Ons vlees worden niet meer met een speer gevangen maar massaal in een vrachtwagen naar het slachthuis gebracht.
Mensen scheren hun lichaamsbeharing af, en douchen zich vier keer in de week. Ook niet iets wat we van oorsrong deden, maar wat gewenst is voor een hygienische samenleving.

Maar om een lang verhaal kort te maken (nou ja...) ik vind dat een hond tot op zekere hoogte moet aanpassen aan onze maatschappij.
De herder uit dit verhaal hoeft van mij zeer zeker niet dood, maar dusdanig worden getraind en behangen met hulpstukken (lijn, muilkorf) zodat dit niet weer kan gebeuren.

Natuurlijk moet een hond een hondenleven hebben, in die zin dat er rekening wordt gehouden met zijn oorsprong.
Maar dat houd bij mij op bij het doden van een ander dier.
Natuurlijk heb je het niet altijd in de hand, een rat of muis is zo gepakt.
Maar waarom zeggen: ha, wat leuk, mijn hond bijt beestjes dood.
Rob*
Zeer actief

Ongelezen bericht door Rob* »

Zoek stok! schreef:
Ik weet niet of ik dat stadium ontgroeid ben. Wel als het om andermans hond gaat, maar als het mij zelf gebeurt? Dus dat Bram hier aan de Kromme Rijn wordt doodgebeten door een hond uit de buurt en dat ik diezelfde hond elke dag vrolijk langs zie hupsen? Het lijkt mij bijzonder moeilijk om je gevoelens dan uit te zetten. Jou niet?

ik kan me ook voorstellen dat een mens woest is, ik zou ook niet weten wat te doen als ik de hond zie die Blisje bijvoorbeeld zou doodbijten, ik denk dat ik al gelijk die hond ze kop van ze romp trek uit woede, en iedereen die zegt dat dat niet van deze tijd is en dat je die gevoelens niet mag hebben lult gewoon uit ze nek, ik zou het me heel erg kunnen voorstellen als jij de moordenaar van Bram vrolijk ziet rondhuppelen en dat je pissed word en je niet kan inhouden misschien, en dat is weer iets menselijks zoals die hond iets hondelijks heeft om een pup te willen doden.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Flip schreef:Toen ik klein was, kregen mijn ouders regelmatig een Mechelse herder te logeren voor telkens een aantal weken.
Dinja was van een oudere vrouw die vaak naar een revalidatiecentrum moest omdat ze een smak had gemaakt en daarbij haar heupen had gebroken. Deze heelden niet goed, vandaar dat ze vaak moest worden opgenomen.

Dinja was een ontzettende schat voor mijn zus en mij, maar werkelijk een losgeslagen draak die alles wat kleiner dan zij was en harig was opvrat.
Regelmatig was het één bloederige boel op de boerderij waar Dinja woonde, omdat ze niet alleen de katten die op het erf kwamen verscheurde, maar ook nestjes kittens die ze vond.

Nu zei die vrouw dat het nu eenmaal een hond was, en op haar erf mocht doen wat ze wilde.

Allemaal leuk en aardig, maar wij woonden in een rijtjeshuis waar ook wel eens katten van de buren in de achtertuin liepen.
Mijn vader wilde het gewoon niet hebben dat Dinja alles wat miauwde meteen opvrat en brulde hard foei of nee als ze zich schrap zette om de kat te grijpen.
Nooit heeft mijn vader haar lichamelijk gecorrigeerd maar ze luisterde uitstekend naar hem.

Ik snap dat honden afstammen van de wolf, en daar nog veel gelijkenissen in gedrag vertoont.
Maar laten we eerlijk zijn, wolven leefden in het wild, en moesten een prooi vangen om te overleven.
Natuurlijk is die drang er, maar is daar niet een goede oplossing voor te vinden als jachttraining, pakwerk enzovoort? (dus die drang omzetten naar een leuke bezigheid voor baas en hond)

Ik bedoel, wij stammen van apen af, maar het is echt niet acceptabel dat, wanneer ik opgewonden of boos ben, ik met mijn ontlasting in het rond ga gooien.
Ook niet als ik zeg dat ik nu eenmaal van de aap afstam en dat mijn instinct is.

Persoonlijk vind ik het niet de gewoonste zaak van de wereld dat mijn hond alles kapot mag bijten wat binnen de grenzen van mijn tuin loopt.
We leven nu eenmaal in een maatschappij waar we ons aan moeten passen aan elkaar, anders wordt het een zooitje.
Ik prik ook geen bal lek van kinderen die hem toevallig in mijn mooie plantjes trappen.
En Flip is een kruising tussen een teckel en jack russel, en we hebben hem nog nooit lichamelijk gecorrigeerd.

We leven nu eenmaal in een grotendeels betonnen wereld, waar mens en dier niet meer in de natuur leven.
Ons vlees worden niet meer met een speer gevangen maar massaal in een vrachtwagen naar het slachthuis gebracht.
Mensen scheren hun lichaamsbeharing af, en douchen zich vier keer in de week. Ook niet iets wat we van oorsrong deden, maar wat gewenst is voor een hygienische samenleving.

Maar om een lang verhaal kort te maken (nou ja...) ik vind dat een hond tot op zekere hoogte moet aanpassen aan onze maatschappij.
De herder uit dit verhaal hoeft van mij zeer zeker niet dood, maar dusdanig worden getraind en behangen met hulpstukken (lijn, muilkorf) zodat dit niet weer kan gebeuren.

Natuurlijk moet een hond een hondenleven hebben, in die zin dat er rekening wordt gehouden met zijn oorsprong.
Maar waarom zeggen: ha, wat leuk, mijn hond bijt beestjes dood.
de eigenaar zegt dit toch ook niet? wat als de hond dit nou nog nooit heeft vertoont? Daarnaast mijn honden doen ook aan pakwerk en trainen minimaal 3 x per week, desondanks zullen ze katten opvreten als ze de kans krijgen want die moeten ze gewoon niet... Daarom lopen ze niet los in de wijk, maar in mijn eigen tuin mogen ze gewoon los MIJN tuin voor MIJN honden.
Nogmaals de vraag van Inge O. hoe leer je de hond wennen pups als hij ze gewoon niet moet?
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Flip
Zeer actief

Ongelezen bericht door Flip »

[quote="malinois"][quote="Flip"]Toen ik klein was, kregen mijn ouders regelmatig een Mechelse herder te logeren voor telkens een aantal weken.

Maar waarom zeggen: ha, wat leuk, mijn hond bijt beestjes dood.[/quote]

de eigenaar zegt dit toch ook niet? wat als de hond dit nou nog nooit heeft vertoont? Daarnaast mijn honden doen ook aan pakwerk en trainen minimaal 3 x per week, desondanks zullen ze katten opvreten als ze de kans krijgen want die moeten ze gewoon niet... Daarom lopen ze niet los in de wijk, maar in mijn eigen tuin mogen ze gewoon los MIJN tuin voor MIJN honden.
Nogmaals de vraag van Inge O. hoe leer je de hond wennen pups als hij ze gewoon niet moet?[/quote]

De hond van mijn ouders moest niks van pups hebben.
Maar omdat ik een pup had, en veel thuis ben is hij vaak bij mij.
Dus er zat gewoon niks anders op dan ze heel langzaam aan elkaar te laten wennen.
Dus eerst de hond van mijn ouders aan spullen van Flip laten snuffelen.
Daarna een bandje afgespeeld met alle geluiden van Flip (opgenomen met microfoon).
Toen zijn we met Flip voor het raam van mijn ouders gelopen, en paar dagen achter elkaar. (terwijl hun hond achter het raam zat)
Daarna de hond van mijn ouders in hun tuin en Flip aan de nadere kant van het hek.
Dat heeft een aantal weken geduurd en toen kwam Ketser naar het hek om te snuffelen.
Op een gegeven moment zijn we naar een neutraal terrein gegaan met beide honden vast en op grote afstand van elkaar gelopen.
Na een tijdje ging Ketser heel langzaam richting Flip.
We negeerden allen de honden en Flip liep naar Ketser toe.
Ze snuffelden en vanaf toen ging het goed.
Terwijl Ketser bijna 9 jaar pups niet wilde in zijn buurt.
Zodra Flip iets deed wat Ketser niet wilde, gromde hij en liet zijn tanden zien. Ik greep niet in, en nu weet het kleintje precies wat ie aan Ketser heeft.
Ze likken elkaar af en ik betrapte Ketser laatst zelfs op het snuffelen en kwispelen naar een vreemde pup, iets wat hij in 9 jaar niet heeft gedaan.
Ik weet dat niet elke hond zo reageert, maar ik ken alleen mijn situatie.

Inderdaad kun je gewoon niet weten hoe een hond reageert als je hem net hebt.
Daarom moet je hem ook leren kennen door heel voorzichtig allerlei situaties aan te gaan.
Laatst zag Flip voor het eerst een baby, dan laat ik hem toch ook niet los rond wandelen als ik geen idee heb hoe hij zal reageren?
Want ik begreep uit de ts's verhaal dat de herder nieuw was voor de baasjes en niet aangelijnd.
Daarover ging mijn verhaal ook, dat je niet kunt zeggen: "ik laat mijn hond gewoon los, en de natuur zijn gang gaan."

Ik wilde niemand beledigen en mijn excuses als mijn verhaal verkeerd overkwam.

Wat jij in jouw tuin wil doen moet je helemaal zelf weten, je goed recht.
Ik zei alleen hoe ik erover denk, omdat ik dacht daarmee duidelijk te maken wat ik bedoelde.
MonaToetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Boston Terriërs,Engelse Springer Spaniëls & Whippet
Aantal honden: 6
Contacteer:

Ongelezen bericht door MonaToetje »

Zoek stok! schreef:
Martijn schreef:
Zoek stok! schreef: Stel dat die flatcoated mijn Bram doodbijt. Dan had ik wel gedacht 'was hij maar afgemaakt bij de eerste keer dat hij een hond doodbeet'. Dat zal wel heel slecht zijn, maar dat denk ik wel.

Er zou iets moeten zijn waarmee je de eigenaar onder druk kunt zetten. Een dwangsom ofzo. Bij de eerstvolgende melding moet hij duizenden euro's betalen.
Toen hier het foksje van de oude dame voor haar ogen werd gesloopt had ik ook een knee-jerk van dood met die hond. Dat zijn emoties en dat is logisch.

Maar tegelijkertijd weet een ontwikkeld mens dat emoties niet per definitie de juiste weg zijn om een maatschappelijk probleem op te lossen.
Sterker nog...maatschappelijke problemen met emoties te lijf gaan heeft in het verleden tot uitgesproken nare kwesties geleidt.

Twee dooie honden is niet beter dan één. Twee verdrietige bazen ook niet.
En wraak is voor de italianen.

Mensen met honden die een gevaar opleveren moeten in de gaten gehouden worden. Maar wraakzuchtige figuren die met knuppels en fakkels aan komen rennen ook.
Dingen gaan soms gewoon fout, heel fout...maar dan hoeft er geen bloed te vloeien om verder te kunnen. Het stadium van oog om oog, tand om tand zijn we inmiddels wel ontgroeid. De meesten van ons dan toch.
Precies! Ik denk dat je dan ook je gevoelens niet kunt uitschakelen en het liefste de hond eigenhadig de nek omdraait als de politie er niks tegen kan doen.
Waarom zou het je in hemelsnaam interesseren dat die hond wordt afgemaakt en er dan twee dode honden zijn. :19:
Ik zou er in ieder geval moeite mee hebben als ik die hond nog elke week vrolijk zie rondlopen door het park of op het grasveldje , terwijl mijn hondje zonder reden is doodgebeten.
Afbeelding verwijderd door moderator ivm foutmelding
~ Vaarwel, mijn mooie meisje! Je bent voor altijd in ons hart! ~
(met dank aan Desi)
Leanne
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse Akita

Ongelezen bericht door Leanne »

Moon schreef:Nu een andere draai aan de discussie. Het eerste wat mij te binnen schoot was; wat voor een leven heeft die hond nog als hij altijd met muilkorf en aan een lijntje uitgelaten moet worden, zijn hele leven lang :19: Niet meer lekker dollen, met balletjes spelen, enz. Waarschijnlijk projecteer ik het wel erg naar mijn eigen hond.. Maar goed wat is de kwaliteit van leven nog voor zo'n hond, vraag ik mij, oprecht bezorgd, af?
(Dit heeft dus niets te maken met wraakgevoelens of iets dergelijks, dat vind ik te gek voor woorden)

Gr. Marijke
Ik kan je zeggen...dat ik best denk dat Bulles een heel erg fijn leven heeft hoor :ok:
En ja...hij loopt altijd met een muilkorf om buiten...
Wat versta je onder lekker dollen? losrennen?....mag Bulles ook hoor
Op open plekken die ik geheel kan overzien...
Of is lekker dollen met andere honden spelen? nou dit idee vindt hij zelf al niet helemaal geweldig
Hij gaat wel helemaal uit zijn dak met Punky....onze andere hond
Spelletjes doet hij thuis ook...
Al is dat alleen z'n autobandje wat hij geweldig vindt...
En daar zie ik hem sowieso niet mee over straat slepen tijdens een wandeling :mrgreen:

Er zijn genoeg honden die nooit los van de riem mogen/kunnen...
Die hebben dus ook geen leven?
Of is dat alleen maar zo als ze een muilkorf erbij op hebben?
Afbeelding
Femmel
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Femmel »

Ik lees hier al een paar keer dat de herder de maltezer aangezien kan hebben voor bv. een konijn.

Nu wil het geval dat Joy (Golden) vorig jaar achter een York aan heeft lopen jagen, iets wat ze normaal niet doet want ze is liever lui dan moe! Maar toegegeven als de York voor ons uit hupste leek zijn kontje wel op een konijnenkontje. :wink: Uiteraard heb ik het haar wel verboden en haar aangelijnd, ik vind het niet plezierig als ze andere honden op gaat lopen jagen. Maar ik heb er nooit bij stilgestaan dat dit ook weleens helemaal fout af had kunnen lopen... Was er eigenlijk van overtuigd dat als ze eenmaal bij de York was ze wel zou beseffen/ruiken dat het een hond was en geen konijn. Foute conclusie van mij?
Groetjes,

Femke

Afbeelding

In loving memory ons Goldensnoetje Joy* (14 februari 1997 - 26 juli 2010)
Voor altijd in ons hart lieve Ginny* (23 januari 2005 - 21 augustus 2014)
jelle
Zeer actief

Ongelezen bericht door jelle »

Wij hebben een hond die de dood van een schaap en een kat op zijn geweten heeft en waarbij ik er vrij zeker van ben dat hij het in zich heeft om puur uit jachtpassie ook een pup te doden. Hoe vreselijk ellendig en verdrietig het ook was toen schaap en kat werden gedood, het is geen moment in me opgekomen om hem in te laten slapen. Zolang ik er voor kan zorgen dat zoiets nooit weer gebeurt vind ik dat niet nodig. En dat betekent dat hij alleen maar buiten komt met muilkorf en aan de (lange) lijn. Het is geen ballengek en ook spelen met andere honden is niet zijn hobby. Wat dat betreft heeft hij dus gelukkig niet al te veel hoeven inleveren.
Groetjes, Marielle, Sirena, Diaz, Rios en Boeli!

Afbeelding

Voor altijd in onze herinnering... Vigo (+02-11-2012); Esperanza (+19-06-2012); Ferro (+04-08-10); Grandi (+15-01-09); Moya (+01-02-08 ); Berta (+27-11-06); Ymke (+04-07-06); Nora (+02-12-05)
Podenji
Zeer actief
Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco, Basenji
Aantal honden: 8
Contacteer:

Ongelezen bericht door Podenji »

dus eigenlijk is het normaal gedrag dat honden, vreemde honden in het park of waar dan ook op een neutraal terrein ( zeg maar niet thuis ) allemaal zouden lynchen :denken: misschien is het gedrag van de herder verklaarbaar maar absoluut niet goed te praten, hij hoeft van mij ook niet afgemaakt te worden maar zeker wel angelijnd als dat haalbaar is ( ligt aan verantwoordelijkheidsgevoel van de baas )
t zou toch te gek zijn dat alle vreemde honden mekaar gewoon dood mogen bijten omdat dat in de natuur zogenaamd ook gebeurt :19:
als een hond een van mijn honden aanvalt kan die een rotschop verwachten, net zoals dat ik niet tolereer wanneer een van mijn honden een andere hond aanvalt.
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
C@rmen

Ongelezen bericht door C@rmen »

Pff kan al niet eens meer even gaan werken, zonder 4 pagina's achter te lopen :mrgreen:

Ik heb uiteraard met de eigenaar van de mechelaat gepraat ( nieuwsgierigaagje dat ik ben) en deze zijn vreselijk geschrokken.
Ze hadden de hond nog maar pas, en hebben de eerste paar dagen opgelet wanneer het niet druk is op het veld.
Zodat ze hem dan voor het eerst eens los konden doen ( naast oefenen in de tuin met hierkomen).
Zij hadden de hond losgeklikt, en waren een beetje aan het oefenen met hierkomen, zitten, koekje en weer lekker rennen.
Helaas hadden de mensen met de pup ook de tijden in de gaten gehouden waarop het niet druk is, en dus gingen zij ook met hun pupje los wandelen.
(in het begin liep ik ook vaak met janus op die tijden zodat ik met hem daar kon trainen)
Herder kreeg pupje eerder in het vezier dan de eigenaren en vloog er dus op af, pupjes eigenaren waren naar eigen zeggen verstijfd van angst en deden dus niets.

Eigenaren van de mechelaar waren ontzettend geschrokken, en hadden het meteen over het laten inslapen van hun hond.
Gedeeltelijk omdat het vertrouwen weg is, gedeeltelijk als 'compensatie' voor de pup eigenaren.
Er is nog wel navraag gedaan bij het asiel, en daar was niets bekend over of hij dit eerder had gedaan.
De reden van herplaatsen was dat de dochter allergisch was.

Ik (en anderen met mij uit de buurt) hebben geprobeerd de mechelaar eigenaren uit te leggen dat hij de pup heel goed als konijntje kan hebben gezien enz.
Hierdoor werd hun mening wel iets anders, en ze hebben nu een gt ingeschakeld.
De pup eigenaren zien de mechelaar (natuurlijk)liever dood als levend.
En ze zijn samen overeengekomen dat de mechelaar 3 maanden krijgt van begeleiding gt en training.( en een muilkorf draagt)
Dan zullen de ergste emotie's ook gezakt zijn en kan er hopelijk redelijkerwijs worden gekeken naar het hoe en wat.

Ik moet zeggen dat het er voor de mechelaar eigenaren niet leuker op is geworden in de buurt.
De mensen lopen met de honden voor hen om, en willen niets geen contact met hen en/of de hond.
Gister kwamen janus en ik de hond en baas tegen, hij loopt los maar draagt een muilkorf.
Wij passeerden elkaar op het pad, en de hond reageerde amper op janus.
Hij draaide alleen zijn koppie naar janus en was vrolijk aan het kwispelen.
Hierop hebben we beide honden laten spelen op het veld, en er was geen vuiltje aan de lucht..
ceciel
Zeer actief

Ongelezen bericht door ceciel »

janus-powerrr schreef:Pff kan al niet eens meer even gaan werken, zonder 4 pagina's achter te lopen :mrgreen:

Ik heb uiteraard met de eigenaar van de mechelaat gepraat ( nieuwsgierigaagje dat ik ben) en deze zijn vreselijk geschrokken.
Ze hadden de hond nog maar pas, en hebben de eerste paar dagen opgelet wanneer het niet druk is op het veld.
Zodat ze hem dan voor het eerst eens los konden doen ( naast oefenen in de tuin met hierkomen).
Zij hadden de hond losgeklikt, en waren een beetje aan het oefenen met hierkomen, zitten, koekje en weer lekker rennen.
Helaas hadden de mensen met de pup ook de tijden in de gaten gehouden waarop het niet druk is, en dus gingen zij ook met hun pupje los wandelen.
(in het begin liep ik ook vaak met janus op die tijden zodat ik met hem daar kon trainen)
Herder kreeg pupje eerder in het vezier dan de eigenaren en vloog er dus op af, pupjes eigenaren waren naar eigen zeggen verstijfd van angst en deden dus niets.

Eigenaren van de mechelaar waren ontzettend geschrokken, en hadden het meteen over het laten inslapen van hun hond.
Gedeeltelijk omdat het vertrouwen weg is, gedeeltelijk als 'compensatie' voor de pup eigenaren.
Er is nog wel navraag gedaan bij het asiel, en daar was niets bekend over of hij dit eerder had gedaan.

Ik (en anderen met mij uit de buurt) hebben geprobeerd de mechelaar eigenaren uit te leggen dat hij de pup heel goed als konijntje kan hebben gezien enz.
En ze zijn samen overeengekomen dat de mechelaar 3 maanden krijgt van begeleiding gt en training.( en een muilkorf draagt)
Dan zullen de ergste emotie's ook gezakt zijn en kan er hopelijk redelijkerwijs worden gekeken naar het hoe en wat.

Ik moet zeggen dat het er voor de mechelaar eigenaren niet leuker op is geworden in de buurt.
De mensen lopen met de honden voor hen om, en willen niets geen contact met hen en/of de hond.
Gister kwamen janus en ik de hond en baas tegen, hij loopt los maar draagt een muilkorf.
Hierop hebben we beide honden laten spelen op het veld, en er was geen vuiltje aan de lucht..
Ik wou effe zeggen dat ik 't goed :ok: vind dat je Janus hebt laten spelen met die hond. Is voor die mensen ook belangrijk, vooral als ze door de rest van de buurt uitgekotst worden, misschien zien ze zo ook weer positieve kanten aan hun hond.
Wat ik trouwens wel apart vind is dat ze de Mechelaar los hebben lopen met muilkorf. Zelf heb ik Riba ook niet los lopen met muilkorf, ze kan dan weliswaar niet bijten maar ze kan een andere (kleinere) hond nog wel pijn doen..
Zoek stok!
Zeer actief

janus-powerrr schreef: Ik moet zeggen dat het er voor de mechelaar eigenaren niet leuker op is geworden in de buurt.
Die mensen zullen inderdaad met de nek aangekeken worden. Aan de ene kant begrijpelijk omdat onze menselijke gevoelens zeggen dat het niet normaal is om zo'n lief klein schattig pupje dood te bijten. Als de hond geen muilkorf om had, zou ik ook omlopen. Ik geloof niet dat Bram op een konijn lijkt, maar je weet maar nooit.

Maar gemuilkorfd zou ik niet raar gaan doen. Die mensen voelen zich ook vreselijk en nemen hun verantwoording, dus geen reden om een blokje om te gaan.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
C@rmen

Over het loslopen, had ik eigenlijk nog niet eens zo bij nagedacht.
Waarschijnlijk denkt eigenaar net zo simpel als ik : muilkorf is niet bijten, dus geen dode beestjes meer :roll:
Als ik hem weer tegenkom zal ik eens vragen
C@rmen

ceciel schreef:
janus-powerrr schreef:Pff kan al niet eens meer even gaan werken, zonder 4 pagina's achter te lopen :mrgreen:

Ik wou effe zeggen dat ik 't goed :ok: vind dat je Janus hebt laten spelen met die hond. Is voor die mensen ook belangrijk, vooral als ze door de rest van de buurt uitgekotst worden, misschien zien ze zo ook weer positieve kanten aan hun hond.
Wat ik trouwens wel apart vind is dat ze de Mechelaar los hebben lopen met muilkorf. Zelf heb ik Riba ook niet los lopen met muilkorf, ze kan dan weliswaar niet bijten maar ze kan een andere (kleinere) hond nog wel pijn doen..
Ach ja, wat wil zo'n mechelaartje nou mijn lompe labrador aandoen :pffff:
Nee even zonder gekheid, ik heb wel even staan twijfelen of ik janus zou laten spelen,of snel zou doorlopen.
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Het is gewoon een afschuwelijk verhaal, voor beide partijen.
Voor de mensen van de pup is het natuurlijk intens verdrietig, maar ook voor de eigenaren van de Mechelaar: net een hond in huis en dit verwacht je dan gewoon echt niet, toch?

Pfff, wat een vreselijke toestand :(:

Goed dat ze hem een muilkorf om hebben gedaan en het nu verder gaan aankijken hoe zijn gedrag verder is.
Afbeelding
A good dog never dies...

Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Podenji schreef:dus eigenlijk is het normaal gedrag dat honden, vreemde honden in het park of waar dan ook op een neutraal terrein ( zeg maar niet thuis ) allemaal zouden lynchen :denken: misschien is het gedrag van de herder verklaarbaar maar absoluut niet goed te praten, hij hoeft van mij ook niet afgemaakt te worden maar zeker wel angelijnd als dat haalbaar is ( ligt aan verantwoordelijkheidsgevoel van de baas )
t zou toch te gek zijn dat alle vreemde honden mekaar gewoon dood mogen bijten omdat dat in de natuur zogenaamd ook gebeurt :19:
als een hond een van mijn honden aanvalt kan die een rotschop verwachten, net zoals dat ik niet tolereer wanneer een van mijn honden een andere hond aanvalt.
Wie zegt er hier nu dat vreemde honden elkaar gewoon dood mogen bijten? :denken:
Volgens mij niemand hoor :denken:
Afbeelding
A good dog never dies...

C@rmen

@ Flip : mijn hond bijt vogels dood die op zijn terrein komen en niet snel genoeg zijn.
Afgelopen weekend heeft hij een babynijntje gedood.
Moet ik mijn hond dan maar niet meer los in de tuin laten lopen/spelen zonder muilkorf?
Zoek stok!
Zeer actief

Inge O schreef:
Flip schreef: Persoonlijk vind ik het niet de gewoonste zaak van de wereld dat mijn hond alles kapot mag bijten wat binnen de grenzen van mijn tuin loopt.
We leven nu eenmaal in een maatschappij waar we ons aan moeten passen aan elkaar, anders wordt het een zooitje......

.....Maar waarom zeggen: ha, wat leuk, mijn hond bijt beestjes dood.
waar in dit topic vind jij eigenlijk reacties van deze strekking? is er iemand die dit goedpraat, in de zin van 'tja, niks aan te doen, dat gebeurt nou eenmaal'? nee toch? er wordt alleen gepoogd te verklaren vanuit welk gedrag een hond zo KAN reageren, maar dat is nog heel wat anders dan deze reactie toejuichen of als normaal ('normaal' als in 'het gebeurt alle dagen') beschouwen.

het enige wat hier gezegd wordt is dat het vanuit honds standpunt kan verklaard worden, dat het dus op zich geen reden is om een hond af te maken, maar dat verder wel op alle mogelijke manieren moet voorkomen worden dat dit nog gebeurt.
Voor mij geldt dat ik vind dat veel mensen met een hondonvriendelijke hond daar heel makkelijk over doen. Laatst nog weer een Collie die Bram besprong terwijl ik met Bram aangelijnd 200 meter verder liep. De baas haalde de hond uiteindelijk op na mijn 'godver haal die kuthond hier weg', zegt even sorry en loopt weer door. Ondertussen zit ik met de gebakken peren. Bram is uit z'n doen en reageerde gisteren gek op een andere Collie.

Dit is de reden dat ik tegengas geef op de 'het is normaal om te jagen op een pup' verhalen. Ja, het zal heel normaal hondengedrag zijn, maar verdorie zeg, die andere mensen hebben tijden toegeleefd naar een pup, lopen trots rond met hun kleine hompje en zien die vervolgens verscheurd worden door een hond. Daar mogen we best uitgebreid bij stil staan. En nee, dan zeg ik nog niet dat die andere hond afgemaakt moet worden, maar sommige mensen kiezen wel erg de kant voor de jagende hond. Tenminste, dat lees ik er uit :wink:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

Zoek stok! schreef:
Inge O schreef:
Flip schreef: Persoonlijk vind ik het niet de gewoonste zaak van de wereld dat mijn hond alles kapot mag bijten wat binnen de grenzen van mijn tuin loopt.
We leven nu eenmaal in een maatschappij waar we ons aan moeten passen aan elkaar, anders wordt het een zooitje......

.....Maar waarom zeggen: ha, wat leuk, mijn hond bijt beestjes dood.
waar in dit topic vind jij eigenlijk reacties van deze strekking? is er iemand die dit goedpraat, in de zin van 'tja, niks aan te doen, dat gebeurt nou eenmaal'? nee toch? er wordt alleen gepoogd te verklaren vanuit welk gedrag een hond zo KAN reageren, maar dat is nog heel wat anders dan deze reactie toejuichen of als normaal ('normaal' als in 'het gebeurt alle dagen') beschouwen.

het enige wat hier gezegd wordt is dat het vanuit honds standpunt kan verklaard worden, dat het dus op zich geen reden is om een hond af te maken, maar dat verder wel op alle mogelijke manieren moet voorkomen worden dat dit nog gebeurt.
Voor mij geldt dat ik vind dat veel mensen met een hondonvriendelijke hond daar heel makkelijk over doen. Laatst nog weer een Collie die Bram besprong terwijl ik met Bram aangelijnd 200 meter verder liep. De baas haalde de hond uiteindelijk op na mijn 'godver haal die kuthond hier weg', zegt even sorry en loopt weer door. Ondertussen zit ik met de gebakken peren. Bram is uit z'n doen en reageerde gisteren gek op een andere Collie.

Dit is de reden dat ik tegengas geef op de 'het is normaal om te jagen op een pup' verhalen. Ja, het zal heel normaal hondengedrag zijn, maar verdorie zeg, die andere mensen hebben tijden toegeleefd naar een pup, lopen trots rond met hun kleine hompje en zien die vervolgens verscheurd worden door een hond. Daar mogen we best uitgebreid bij stil staan. En nee, dan zeg ik nog niet dat die andere hond afgemaakt moet worden, maar sommige mensen kiezen wel erg de kant voor de jagende hond. Tenminste, dat lees ik er uit :wink:
Ik heb dit ook allemaal eens nagelezen, en afgezien van het feit dat ik de zeer ongenuanceerde reacties op mijn mening een beetje (nou ja, érg!0)raar vind (er worden zelfs vergelijkingen getroffen met de doodstraf voor psychiatrische patiënten :denken: ), ben ik ook van mening dat er door een aantal wel erg vergoeilijkend wordt gedaan over het gedrag van de mechelaar in kwestie. En weinig begrip voor de mensen wiens pupje is doodgebeten. Je zal inderdaad maar tijden uitleven naar het moment dat je je nieuwe gezinsaanwinst vol trots kan meenemen naar huis, en het stumperdje wordt vermoord door een andere hond.
Als het mijn pup was geweest (en ik heb een pup erbij, dus ik kan me heel goed voorstellen hoe dat moet zijn!), was ik werkelijk kapot geweest van verdriet!
En ik bestrijd nog steeds dat dit 'normaal' hondengedrag is. In onze samenleving is geen plaats voor honden die zomaar andere honden, katten, kinderen of volwassenen aanvallen en/of doden (en ik heb het niet over honden die hun territorium, lees= hun tuin, verdedigen). En helaas lopen er nog steeds, naar mijn mening, teveel idiote honden rond. En of die nou gestoord zijn geboren of gemaakt, maakt mij geen fluit uit. Wel dat ze overlast/schade veroorzaken.
Zoals in het voorbeeld van die collie die Bram besprong en pas veel later door de eigenaar werd weggehaald.
Maar ook mijn honden die, volkomen onverwacht, worden aangevallen (2x door 2 duitse herderteefjes en 1x door een am.staf.teef). En dat je niet eens een verontschuldiging krijgt van de eigenaar terwijl ik met een paar compleet paniekerige honden zit.
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

lieke schreef:
Ik heb dit ook allemaal eens nagelezen, en afgezien van het feit dat ik de zeer ongenuanceerde reacties op mijn mening een beetje (nou ja, érg!0)raar vind (er worden zelfs vergelijkingen getroffen met de doodstraf voor psychiatrische patiënten :denken: ), ben ik ook van mening dat er door een aantal wel erg vergoeilijkend wordt gedaan over het gedrag van de mechelaar in kwestie. En weinig begrip voor de mensen wiens pupje is doodgebeten. Je zal inderdaad maar tijden uitleven naar het moment dat je je nieuwe gezinsaanwinst vol trots kan meenemen naar huis, en het stumperdje wordt vermoord door een andere hond.
Als het mijn pup was geweest (en ik heb een pup erbij, dus ik kan me heel goed voorstellen hoe dat moet zijn!), was ik werkelijk kapot geweest van verdriet!
En ik bestrijd nog steeds dat dit 'normaal' hondengedrag is. In onze samenleving is geen plaats voor honden die zomaar andere honden, katten, kinderen of volwassenen aanvallen en/of doden (en ik heb het niet over honden die hun territorium, lees= hun tuin, verdedigen). En helaas lopen er nog steeds, naar mijn mening, teveel idiote honden rond. En of die nou gestoord zijn geboren of gemaakt, maakt mij geen fluit uit. Wel dat ze overlast/schade veroorzaken.
Zoals in het voorbeeld van die collie die Bram besprong en pas veel later door de eigenaar werd weggehaald.
Maar ook mijn honden die, volkomen onverwacht, worden aangevallen (2x door 2 duitse herderteefjes en 1x door een am.staf.teef). En dat je niet eens een verontschuldiging krijgt van de eigenaar terwijl ik met een paar compleet paniekerige honden zit.
Ik lees eigenlijk niet dat de boel goed wordt gepraat, maar gewoon dat er uitleg gegeven wordt hoe en waarom zoiets kan gebeuren. (Ik lees hier weleens her en der ook dat ik denk "nou, nou je kan ook teveel goedpraten". Maar in dit topic zie ik dat eigenlijk niet hoor).
In dit geval hadden die mensen die Herder dus net; hadden geen flauw idee dat hij dit in zich had en is het echt, echt een ongeluk.
Dat maakt het niet minder erg voor die mensen met het pupje; ik kan me er geen voorstelling van maken hoe kapot die moeten zijn...
Maar het maakt wel dat je niet allerlei zaken van andere onverantwoorde hondenbazen erbij kan halen om ook met een beschuldigend vingertje naar deze baas te wijzen.
Afbeelding
lieke
Zeer actief
Contacteer:

Moos schreef:
lieke schreef:
Ik lees eigenlijk niet dat de boel goed wordt gepraat, maar gewoon dat er uitleg gegeven wordt hoe en waarom zoiets kan gebeuren. (Ik lees hier weleens her en der ook dat ik denk "nou, nou je kan ook teveel goedpraten". Maar in dit topic zie ik dat eigenlijk niet hoor).
In dit geval hadden die mensen die Herder dus net; hadden geen flauw idee dat hij dit in zich had en is het echt, echt een ongeluk.
Dat maakt het niet minder erg voor die mensen met het pupje; ik kan me er geen voorstelling van maken hoe kapot die moeten zijn...
Maar het maakt wel dat je niet allerlei zaken van andere onverantwoorde hondenbazen erbij kan halen om ook met een beschuldigend vingertje naar deze baas te wijzen.
Ik wijs niet met vingertjes, maar ik praat het ook niet goed (in tegenstelling tot sommige anderen op dit forum). Dat je hondenliefhebber bent is mooi, maar men moet niet alle relativiteit uit het oog verliezen.
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

lieke schreef:
Moos schreef:
lieke schreef:
Ik wijs niet met vingertjes, maar ik praat het ook niet goed (in tegenstelling tot sommige anderen op dit forum). Dat je hondenliefhebber bent is mooi, maar men moet niet alle relativiteit uit het oog verliezen.
Niemand praat het hier goed, dat is juist het hele punt. Uitleggen hoe en waarom is iets heel anders dan goedpraten.
Zeggen dat iets normaal hondengedrag is betekent nog niet dat het acceptabel of goed hondengedrag is namelijk.
Afbeelding
lieke
Zeer actief
Contacteer:

Martijn schreef:
lieke schreef: Ik heb dit ook allemaal eens nagelezen, en afgezien van het feit dat ik de zeer ongenuanceerde reacties op mijn mening een beetje (nou ja, érg!0)raar vind (er worden zelfs vergelijkingen getroffen met de doodstraf voor psychiatrische patiënten :denken:
Vergelijking getroffen?
Het zijn gewoon jouw woorden.
Hij is gek dus hij moet dood.
Ik heb het over honden, niet over mensen.... subtiel verschil hoor :roll: .
En verder vind ik dit een non-discussie worden. Ik heb mijn mening, jullie je eigen mening en dat verandert kennelijk niet. Laten we erover ophouden.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”