Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

volwassen hond bijt pup dood, wat zouden jullie doen?

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

C@rmen

volwassen hond bijt pup dood, wat zouden jullie doen?

Ongelezen bericht door C@rmen »

Hier in de wijk is een dikke 2 weken geleden een (malthezer dacht ik) pup doodgebeten op het veld, door een mechelse herder.
De bazen van de herder hebben deze nog niet zo lang.
Herder liep los, kreeg pupje in het vizier, rende ernaartoe, pakte pupje in de bek en begon te schudden.
(pupje liep geloof ik ook los)

Nou is er hier in de buurt een beetje een discussie ontstaan over het 'lot' van de herder.
Wel of niet af laten maken?
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Afmaken lijkt mij ook onnodig.

De baas van die Herder moet nu wel als de sodemieter zijn verantwoordelijkheid gaan nemen, en die Herder dus aan de lijn houden, muilkorfen, in de smiezen houden of wat dan ook. Maar in ieder geval met alles wat hij heeft voorkomen dat dit nog eens kan gebeuren.
Afbeelding
Rob*
Zeer actief

Re: volwassen hond bijt pup dood, wat zouden jullie doen?

Ongelezen bericht door Rob* »

janus-powerrr schreef:Hier in de wijk is een dikke 2 weken geleden een (malthezer dacht ik) pup doodgebeten op het veld, door een mechelse herder.
De bazen van de herder hebben deze nog niet zo lang.
Herder liep los, kreeg pupje in het vizier, rende ernaartoe, pakte pupje in de bek en begon te schudden.
(pupje liep geloof ik ook los)

Nou is er hier in de buurt een beetje een discussie ontstaan over het 'lot' van de herder.
Wel of niet af laten maken?

Kan me voorstellen dat de eigenaars van die pup woedend zijn, maar om hem gelijk af te maken??
dan gaat ie gewoon niet meer los, ik denk dat er zat honden rondlopen aan de riem die een vreemde pup zouden grijpen, toen ik nog Feniks had en we kwamen een pup tegen dan deed ze ook niet aardig....mensen verwachten te gauw dat een pup een vrijbrief heeft in de hondenwereld, maar dat is helaas niet zo.
Dus nee, niet afmaken :wink:
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Inge O schreef:niet afmaken, om alle hoger vernoemde redenen.
De reactie's worden steeds korter! :wink: Ik sluit me er bij aan!
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Max-Cady+SD
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Max-Cady+SD »

Heel Heel vervelend en tragisch

Maar ik persoonlijk denk dat een goede opvoeding en muilkorf voor de mechelaar afdoende zullen zijn
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Het is zeer waarschijnlijk gewoon prooigedrag geweest. Als de pup een konijntje was geweest had er geen haan naar gekraaid.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Tja, ook ik sluit me erbij aan.
Niet afmaken, wél aan de lijn en het liefst een muilkorf.
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Baily

Ongelezen bericht door Baily »

Ja ik zou de hond ook aangelijnd uitlaten. Muilkorf weet ik niet of dat nodig is aan de lijn.

Muilkorf zou ik bijvoorbeeld een optie vinden als de hond toch op een hele afgelegen plek even los kan en dan wel voor de zekerheid een muilkorf om denk ik.
jacq1970
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door jacq1970 »

Niet afmaken wel aan de lijn met een muilkorf...als de hond dan losschiet kan die alsnog niet bijten...en soms ook lekker los in een bos of aan het strand

Jacqueline
Afbeelding
Leanne
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse Akita

Ongelezen bericht door Leanne »

Nee...
Ik snap ook niet dat mensen dat zelfs overwegen...
Ik kan wel begrijpen dat de eigenaars van de pup dit liever zouden zien...als een soort wraak
Maar krijg je de pup er mee terug? nee
Dus waarom zou die hond uberhaupt dood moeten...
Gewoon er voor zorgen dat het nooit meer gebeuren kan...

Zelfde als het voorval nu hier op het forum...
Waarom moet een hond dood als hij als een hond reageerd...

Dat vindt ik pas triest...
Afbeelding
MonaToetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Boston Terriërs,Engelse Springer Spaniëls & Whippet
Aantal honden: 6
Contacteer:

Ongelezen bericht door MonaToetje »

Martijn schreef:
Eline* schreef:Het is zeer waarschijnlijk gewoon prooigedrag geweest. Als de pup een konijntje was geweest had er geen haan naar gekraaid.
Maar het was geen konijntje. Het was iemands hond.
Dus de situatie is wel anders. Misschien niet voor de herders maar voor de eigenaar van de pup en de anderen eigenaren van kleine honden in de buurt wel.

Dingen kunnen gebeuren en de wereld is niet veilig. Ook niet voor lieve puppies.
Maar "ach..ken gebeure" was nou niet meteen mijn reactie toen het hier voor de deur gebeurde.
Mee eens! :ok:
Afbeelding verwijderd door moderator ivm foutmelding
~ Vaarwel, mijn mooie meisje! Je bent voor altijd in ons hart! ~
(met dank aan Desi)
MonaToetje
Zeer actief
Contacteer:

Leanne schreef:Nee...
Ik snap ook niet dat mensen dat zelfs overwegen...
Ik kan wel begrijpen dat de eigenaars van de pup dit liever zouden zien...als een soort wraak
Maar krijg je de pup er mee terug? nee
Dus waarom zou die hond uberhaupt dood moeten...
Gewoon er voor zorgen dat het nooit meer gebeuren kan...

Zelfde als het voorval nu hier op het forum...
Waarom moet een hond dood als hij als een hond reageerd...

Dat vindt ik pas triest...
Hmmmm , het is wel gemakkelijk om zoiets te zeggen als het jezelf nog nooit is overkomen.
Het brengt de pup dan wel niet terug , maar ik kan me best voorstellen dat de pupeigenaar wilt dat de Mechelaar wordt afgemaakt.
Ik denk dat ik dat ook zou willen als Mona door een andere hond wordt doodgebeten... :19:
Ik moest er niet aan denken dat ik elke keer als ik buiten kom die hond dan zie , terwijl die van mij dankzij dat kreng onder de zoden ligt. :19:
(met dank aan Desi)
Leanne
Zeer actief

Nee het is me nooit in een situatie als deze overkomen...

Maa Yûnio is wel de oorzaak van de dood van mijn 1e Stafford Venom
Die hebben we daardoor moeten laten inslapen...
Had Yûnio dan ook dood gemoeten?
Afbeelding
MonaToetje
Zeer actief
Contacteer:

Leanne schreef:Nee het is me nooit in een situatie als deze overkomen...

Dat ligt eraan wat je zelf wilt , want het is jouw hond die je andere hond heeft doodgebeten.
In dit stukje gaat het over een vreemde Mechelaar die een pup van iemand anders doodbijt.
En als je eigen hond een van je andere honden doodbijt ligt dat natuurlijk iets gevoeliger , dan dat het een vreemde hond is, snap je?
(met dank aan Desi)
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

Ben ik nou de enige die dit compleet gestoord gedrag vind????
Een hond die van een afstand als een gek op een pup afrent en het arme dier afmaakt? :jank:
De pup had dus niets gedaan om dit gedrag uit te lokken, alleen maar daar zijn. Dit heeft dus niets te maken met 'dat pups een vrijbrief in de hondenwereld hebben' of 'het al dan niet dulden van pups'.
Dit arme diertje was (voor zover ik het begrijp) niet eens in de búúrt van de herder.
En prooigedrag??? Dat vind ik ook al zo'n dooddoener. Daarmee wordt goedgepraat dat sommige honden katten, andere honden en nu pupjes straffeloos kunnen doodbijten :neenee: . Oftewel niet goed zijn opgevoed oftewel niet normaal zijn.
Als ik zo'n hond had, had ik het dier linea recta naar de da gebracht. Sorry, maar zo'n gestoord dier wil ik niet in huis. En ik ben toch heus heel gek met mijn honden, maar dit goedpraten vind ik niet normaal.
En die arme mensen wiens pupje dus dood is? Die moeten dit dan maar accepteren???
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Het lastige is natuurlijk wel dat je die eigenaren niks kunt opleggen. Wie zegt mij dat ze die hond vanaf nu aangelijnd gaan uitlaten? Sorry, maar dat vertrouwen in hondenbezitters ben ik al lang kwijt.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
MonaToetje
Zeer actief
Contacteer:

lieke schreef:Ben ik nou de enige die dit compleet gestoord gedrag vind????
Een hond die van een afstand als een gek op een pup afrent en het arme dier afmaakt? :jank:
De pup had dus niets gedaan om dit gedrag uit te lokken, alleen maar daar zijn. Dit heeft dus niets te maken met 'dat pups een vrijbrief in de hondenwereld hebben' of 'het al dan niet dulden van pups'.
Dit arme diertje was (voor zover ik het begrijp) niet eens in de búúrt van de herder.
En prooigedrag??? Dat vind ik ook al zo'n dooddoener. Daarmee wordt goedgepraat dat sommige honden katten, andere honden en nu pupjes straffeloos kunnen doodbijten :neenee: . Oftewel niet goed zijn opgevoed oftewel niet normaal zijn.
Als ik zo'n hond had, had ik het dier linea recta naar de da gebracht. Sorry, maar zo'n gestoord dier wil ik niet in huis. En ik ben toch heus heel gek met mijn honden, maar dit goedpraten vind ik niet normaal.
En die arme mensen wiens pupje dus dood is? Die moeten dit dan maar accepteren???
Ik kon ook nergens uit opmaken dat de pup het gedrag van de herder uitlokte. :19: Zover ik begrepen heb uit het verhaal hadden de eigenaren de herder pas? Dan ga je je toch afvragen waarom de vorige eigenaren de hond hebben weggedaan. :19:
(met dank aan Desi)
lieke
Zeer actief
Contacteer:

Zoek stok! schreef:Het lastige is natuurlijk wel dat je die eigenaren niks kunt opleggen. Wie zegt mij dat ze die hond vanaf nu aangelijnd gaan uitlaten? Sorry, maar dat vertrouwen in hondenbezitters ben ik al lang kwijt.
Helemaal mee eens. Wiens pup is de volgende keer de klos? Of kat of kind... :devil: ?
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Zoek stok! schreef:Het lastige is natuurlijk wel dat je die eigenaren niks kunt opleggen. Wie zegt mij dat ze die hond vanaf nu aangelijnd gaan uitlaten? Sorry, maar dat vertrouwen in hondenbezitters ben ik al lang kwijt.
Dat is ook het lastige, en ik vind eigenlijk ook dat het mogelijk zou moeten zijn zo'n man te 'volgen' ofzo.

Dat hij verantwoord met de hond omgaat van nu af aan, en zo niet dat de hond dan een ander baasje krijgt die wat beter zijn verantwoording neemt.
Dat dat de sanctie is; nu goed dit oppakken en anders ben je je hond kwijt. Zoiets.
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

lieke schreef:
Helemaal mee eens. Wiens pup is de volgende keer de klos? Of kat of kind... :devil: ?
Ik zeg niet dat ik wil dat de hond afgemaakt wordt en ook niet dat ik de hond gestoord vind. Maar een hond die pups grijpt, daar moet je als eigenaar wel gepast mee omgaan. Oftewel: zorgen dat het absoluut nooit weer gebeurt.

Een goede hondenbezitters neemt maatregelen, maar ik zie genoeg hondenbezitters die dat niet doen. En daar zit mijn probleem dus mbt zo'n incident.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Zoek stok!
Zeer actief

Moos schreef:
Dat is ook het lastige, en ik vind eigenlijk ook dat het mogelijk zou moeten zijn zo'n man te 'volgen' ofzo.

Dat hij verantwoord met de hond omgaat van nu af aan, en zo niet dat de hond dan een ander baasje krijgt die wat beter zijn verantwoording neemt.
Dat dat de sanctie is; nu goed dit oppakken en anders ben je je hond kwijt. Zoiets.
Daar zat ik ook aan te denken, maar het is niet realiseerbaar. Je komt er pas achter dat hij zich niet aan de afspraak heeft gehouden als de volgende pup gegrepen wordt. Een instantie die hondenbezitters gaat volgen, dat zie ik namelijk ook weer niet zitten :mrgreen:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Leanne
Zeer actief

MonaToetje schreef:
Leanne schreef:Nee het is me nooit in een situatie als deze overkomen...

Dat ligt eraan wat je zelf wilt , want het is jouw hond die je andere hond heeft doodgebeten.
Dat snap ik...en het is nooit bij me opgekomen
In dit stukje gaat het over een vreemde Mechelaar die een pup van iemand anders doodbijt.
En als je eigen hond een van je andere honden doodbijt ligt dat natuurlijk iets gevoeliger , dan dat het een vreemde hond is, snap je?
Ook dat snap ik...
Maar de situatie is het zelfde...
Beide dieren zijn dood...
En wat heb je er dan aan om de hond die dit gedaan heeft ook dood te maken?
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Zoek stok! schreef:
Moos schreef:

Daar zat ik ook aan te denken, maar het is niet realiseerbaar. Je komt er pas achter dat hij zich niet aan de afspraak heeft gehouden als de volgende pup gegrepen wordt. Een instantie die hondenbezitters gaat volgen, dat zie ik namelijk ook weer niet zitten :mrgreen:
Nee, haha, dat was dus ook mijn probleem met deze oplossing. Het is niet haalbaar, en als het wel haalbaar zou zijn dan krijgen we vast ook weer hele rare praktijken :denken:
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

Leanne schreef: En wat heb je er dan aan om de hond die dit gedaan heeft ook dood te maken?
Voorkomen dat het ooit weer gebeurt, dat lijkt me logisch.

Wat wederom niet zegt dat ik het in dit geval een goede oplossing vindt.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Zoek stok!
Zeer actief

Moos schreef:
Zoek stok! schreef:
Moos schreef:

Nee, haha, dat was dus ook mijn probleem met deze oplossing. Het is niet haalbaar, en als het wel haalbaar zou zijn dan krijgen we vast ook weer hele rare praktijken :denken:
Ik zie ze al in hun autootjes zitten met verrekijkers :wink:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
estelle

Ongelezen bericht door estelle »

lieke schreef:Ben ik nou de enige die dit compleet gestoord gedrag vind????
Misschien moet je je eens in gaan lezen in hondengedrag en roedelgedrag.
Volwassen honden hoeven helemaal geen andere honden buiten hun roedel te dulden, ook vreemde pups horen daar niet bij.
Het is niet gewenst door de maatschappij maar gestoord is het zeker niet.

Mijn ene hond zou ook rustig een vreemde pup dood kunnen bijten en dus neem ik mijn maatregelen. Overigens is zij prima gesocialiseerd en opgevoed maar haar karakter speelt ook mee.
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Ik vind het geen gestoord gedrag, Al had ik dat 2 jaar geleden wel geroepen.
Wij hebben eigenlijk hetzelfde meegemaakt, al was het geen pup, maar een cairn terrier, en die is dan niet doodgebeten.Ook vastrgrijpen, Schudden en Niet meer los laten, Als hij een paar cm hoger had gegrepen, was het kleintje dus wel overleden. Gelukkig had hij nu " maar" een open rug, en een staart die het even niet meer doet.
Ik denk niet dat de mechelaar ingeslapen moet worden, maar de bazen zullen geen vertrouwen meer in hem hebben, en dat kan opnieuw opgebouwd worden. Al zit je als baas in een rot situatie op zo'n moment. jij zit daar met je hond die je voor geen meter meer vertrouwd. Dan heb je dus 3 opties, Of je hond Inslapen, Of Je hond herplaatsen, Of er samen weer voor gaan, Door middel van een GT bv.
Hetgeen dat wij met Ben hebben meegemaakt, Je schrikt je helemaal Gek...Je hebt geen flauw idee wat nu te doen etc....
Mijn tante riep iedere keer dat Ben een spuitje moest, godzijdank hebben we er niet naar geluisterd, en hebben we een GT ingeschakeld, En Zitten we nu opnieuw op training etc.
En Nu is hij weer te vertrouwen.En Gaan we er weer voor.
Maar is het gestoord gedrag?Nee,is het Verklaarbaar gedrag? Ja. is het Gewenst gedrag?Nee.
en die mensen met de malteser moetten natuurlijk ook kapot zijn.

gr Aimee
Leanne
Zeer actief

Zoek stok! schreef:
Leanne schreef: En wat heb je er dan aan om de hond die dit gedaan heeft ook dood te maken?
Dat kan ook zonder hem dood te maken
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

Leanne schreef:
Zoek stok! schreef:
Dat kan ook zonder hem dood te maken
Ja, maar daar heb ik al kanttekeningen bij geplaatst.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
lieke
Zeer actief
Contacteer:

Ik vind het zó cliché om altijd maar terug te grijpen op 'wolvengedrag'. Dat een hele boel volwassen honden helemaal niet van pups en hun drukke gedrag houden, is een feit. Daarom hoor je als puppeneigenaar altijd van een afstand te vragen of je pup mag kennismaken. Heel normaal (geldt trouwens ook voor volwassen honden die niet klakkeloos bij onbekende honden moeten worden gedumpt). Maar in dit specifieke geval, voor zover ik het summiere verhaal begrepen heb, gaat het om een open ruimte waar op afstand een pupje staat en van veraf een (niet aangelijnde!) herder op afsnelt en doodt. Dát vind ik dus niet normaal, dit heeft niets te maken met het al dan niet dulden in een roedel (welke roedel???), prooigedrag (hoezo, is een mechelaar een jachthond????) of wat voor flauwekul reden dan ook.
Ik begrijp heel goed dat deze mensen niet gedwongen zijn hun hond te laten afmaken omdat dat nu eenmaal helaas juridisch niet mogelijk is. Maar nogmaals, voor mij zou het wel een reden zijn om mijn hond(en) weg te brengen naar de da.
Ik vind hier geen verzachtende omstandigheden in, ik heb alleen maar zielsmedelijden met de eigenaren van het dode pupje.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”