Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Vraag voor herderliefhebbers....

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

jemima
Actief
Mijn ras(sen): Oudduitse herder

Ongelezen bericht door jemima »

janine77 schreef:het is geen oud duitse herder :wink: maar een gewone duitse herder!
Itan is nu juist meer aanhankelijk geworden als jonge hond tot een jaar of twee,gunde hij je eigenlijk geen blik waard :roll:
Ik doelde erop dat onze hond ook uit de oostduitse lijn komt, en eigenlijk is hij een duitse herder langstockhaar, wat inhoudt dat zijn ouders gewoon kortharig zijn, maar hij een zogenaamd fokfoutje. Zijn nageslacht worden wel ODH's als we hem kruizen met een soortgenoot of ODH. Dus komt hij qua ras wel dicht bij die van jou. Alleen komt Rohan uit duitsland en Itan uit tjechie.
Wel fijn dat hij toch wat aanhankelijker is geworden, tegen de tijd dat hij oud is, is het vast een knuffelbeer. Ik vond hem er in ieder geval geweldig uitzien.
gr jemima
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Was dat jouw herder? :denken:
Wij hebben die foto gewoon even van internet geplukt nl. zonder dat te weten.
Afbeelding
jemima
Actief

MARC_S schreef:Was dat jouw herder? :denken:
Nee, dit is Zarka van Odh fokker of shinji's star :ok:
laeken
Zeer actief

jemima schreef:
Weet ik, maar ik dacht misschien dat Inge die gehad had :denken: :wink:
Zarka is een plaatje, lekker strak en niet echt standaard
Afbeelding
jemima
Actief

MARC_S schreef:
jemima schreef:
Mag ik vragen waar jij Zarka dan van kent? Of ken je haar van hun site ofzo?
laeken
Zeer actief

jemima schreef:
MARC_S schreef:
jemima schreef:
Mag ik vragen waar jij Zarka dan van kent? Of ken je haar van hun site ofzo?
We zagen hem op de site waar ook de foto vandaan komt, vonden het gewoon een mooie hond.
Ikzelf ga ook wel heel erg voor het grove hoofd van een Duitser maar dit vind ik ook een mooi hondje. Zomaar van internet geplukt dus :ok:

Kijk, Zarka is toch iets heel anders dan deze hond bv. Ik vind Zarka op zijn manier heel mooi maar ben ook erg van deze grove hoofden. Zarka is precies het tegenovergestelde maar daardoor dus zeer apart en ook erg mooi :wink:

Afbeelding[/img]
Afbeelding
jemima
Actief

MARC_S schreef:We zagen hem op de site waar ook de foto vandaan komt, vonden het gewoon een mooie hond.
Ikzelf ga ook wel heel erg voor het grove hoofd van een Duitser maar dit vind ik ook een mooi hondje. Zomaar van internet geplukt dus :ok:

Kijk, Zarka is toch iets heel anders dan deze hond bv. Ik vind Zarka op zijn manier heel mooi maar ben ook erg van deze grove hoofden. Zarka is precies het tegenovergestelde maar daardoor dus zeer apart en ook erg mooi :wink:

Afbeelding[/img]
Ben helemaal niet nieuwsgierig hoor, maar is dat jouw hond, hoe heet ie waar komt ie vandaan? :mrgreen: Ben zelf ook helemaal dol op de bredere behaardere duitse herder, en dat zijn ze allebei zo te zien. Zie dus het grote verschil niet zo, behalve in kleur :denken:
Duivelinnetje
Actief

Ongelezen bericht door Duivelinnetje »

Dan moeten we ook nog even één van de andere herdersoorten promoten: de Mechelaar!

Afbeelding

Weliswaar is ze een kruising van nog geen 1,5 jaar, maar toch. Jessie (zie onderschrift) is ook een kruising Mechelaar (x Dobermann) van 9 jaar.

Wat ik persoonlijk een verschil vind tussen herders en andere rassen is leergierigheid. Een herder gaat tot het gaatje, wil kost wat kost zijn baas plezieren. Hij leert heel gemakkelijk. Niet voor niets worden herders het meest "gebruikt" door politie en militairen. Verder heeft iedere hond zijn charme en is het maar goed dat we niet allemaal op hetzelfde ras vallen!
Zoie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zoie »

tsja, wat is dat met herders, ik weet het niet. Om te beginnen ziet een herder er voor mij uit zoals een hond hoort te zijn. Alle andere honden hebben voor mij iets afwijkends: te lomp, te slank, flaporen, stompe of spitse snuit, rimpels, krulstaart enz. Dat kan of zal een functie hebben, en ik begrijp ook dat iemand er esthetisch op valt, doe ik ook soms, maar toch is een herder de hond voor mij zoals hij hoort te zijn( hoewel ik b.v. die aflopende rug bij de DH b.v. weer helemaal niet mooi vind. )

Vervolgens is het iets in de blik van een herder die ik niet goed kan omschrijven maar die mij aanspreekt. Alsof je elkaar ebgrijpt. Dat is grote onzin natuurlijk, maar zo voelt dat dan.

Ik heb maar met een herder ervaring, en met andere honden heel weinig, dus over het karakter van een herder kan ik niet veel zinnigs zeggen. Zoë was duidelijk een eenmanshond, ik had het gevoel een unieke band met haar te hebben. Bij Spok en Luna heb ik dat veel minder. Die vermaken zich ook wel met iemand anders als het zo uitkomt. Maar of ik dat nu positief of negatief moet beoordelen, dat weet ik niet zo.
Afbeelding
Dog-out
Actief
Mijn ras(sen): Duitse dog en
een Borr
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Dog-out »

Hoi,
Heb hier een Hollander lopen, heerlijk beest. Ik denk dat elke hond voor zijn baasje iets speciaals is. Mijn herder is per toeval bij ons gekomen, anders was er geen herder geweest hier. Heb ook nog twee Duitse doggen, ook heel speciaal maar inderdaad wel anders. De herder is echt mijn maatje, hij gaat overal mee naartoe. De doggen zijn heerlijke knuffelbeesten om lekker op de bank tegenaan te hangen. Dus ik denk dat het maar net is wat je van een hond verwacht. Van de doggen verwacht ik geen 100% gehoorzaamheid en trouw, het zijn echte allemansvrienden en lopen net zo makkelijk met een ander mee zolang ze maar brokken krijgen en geknuffeld worden. Van de herder weet ik dat hij voor mij door het vuur gaat en onomkoopbaar is. Daarentegen moet je in een herder 2x zoveel energie en tijd steken als een dog. Zou ik met mijn herder niet 2x per week trainen en elke dag een lange wandeling maken, zou het een hele vervelende hond worden. De doggen zijn wat dat betreft makkelijker. Als ze hun natje en hun droogje krijgen en weer kwijt kunnen, een lekkere slaapplek hebben en regelmatig geknuffeld worden, zijn ze al heel tevreden. Ik denk dus dat je niet perse een herder hoeft te zijn om de stempel 'speciaal' te krijgen. Maar dat is mijn mening.
Addy

Ongelezen bericht door Addy »

Hanneke2 schreef:Mja. Ik zie waarom herders anders zijn, ik snap waarom mensen er als een blok voor vallen, maar het zijn mijn honden niet. Ik kan het niet anders omschrijven als dat ik ze te serieus vind. Tuurlijk, er zijn allerlei gradaties, en ik ken ook wel herders die een *beetje* gevoel voor humor hebben, maar in het algemeen zijn ze toch enorm gefixeerd op die baas en dat balletje, alsof er niks anders bestaat in de wereld. En dat stijve Beatrix-achtige naar andere mensen en andere honden toe... nah.

Het is gewoon een kwestie van smaak, denk ik. Ik wil een hond die elke dag weer razend enthousiast is over *alles* wat er in de wereld te beleven is, zodat we dat lekker samen kunnen onderzoeken. Niet eentje die nekkramp krijgt van het naar mij opkijken totdat ik de wereld leuk ga maken. Ik vind het een prachtig gezicht als Jack stijf van de spanning staat tot ik eindelijk het balletje gooi, maar ik vind het net zo heerlijk als hij dat balletje vervolgens laat voor wat het is om even een kuil te gaan graven of omdat er Nieuwe Mensen met Nieuwe Honden aankomen waar we absoluut kennis mee moeten maken. Ik ben een mens voor een volijke hak-op-de-tak-hond, en een herder is dat niet.
Wat jij zegt Hanneke herken ik helemaal, dat is het leuke en unieke van de podenco, ze doen altijd net anders dan je verwacht van ze. Maar ik moet zeggen nu we ons herderpupje hebben dat ik ook vreselijk kan genieten van deze hond, zo relaxed en rustig, graag bereid te leren, geen spruiten in de oren, geweldig gewoonweg en inderdaad een waanzinnige baasgerichte hond, die podenco's van mij steken buiten nog net niet hun voorpoot op als ze er geen zin in hebben :mrgreen:
Addy
laeken
Zeer actief

Hanneke2 schreef:Het is gewoon een kwestie van smaak, denk ik. Ik wil een hond die elke dag weer razend enthousiast is over *alles* wat er in de wereld te beleven is, zodat we dat lekker samen kunnen onderzoeken. Niet eentje die nekkramp krijgt van het naar mij opkijken totdat ik de wereld leuk ga maken. Ik vind het een prachtig gezicht als Jack stijf van de spanning staat tot ik eindelijk het balletje gooi, maar ik vind het net zo heerlijk als hij dat balletje vervolgens laat voor wat het is om even een kuil te gaan graven of omdat er Nieuwe Mensen met Nieuwe Honden aankomen waar we absoluut kennis mee moeten maken. Ik ben een mens voor een volijke hak-op-de-tak-hond, en een herder is dat niet.
Dan heb je toch echt wel een beetje een verkeerd beeld van een herder denk ik :wink: Er zijn wel herders die opkijken naar hun baas bij alles waar ze zin in hebben, maar de herders die ik ken zijn ook prima in staat zichzelf te vermaken, kijken ook wie daar aankomt en maken ook gewoon kennis met volk en hond op straat. Wuilus keek zowiezo eerder naar de omgeving op straat dan naar mij. Nee, ze liep niet weg inderdaad, en ja ze was altijd 5 meter in mijn buurt, maar ze was wel op haar honds een hond in de verte aan het provoceren en een katje pakken dat niet wegliep wilde ze ook wel hoor :neenee:

Wat mij juist zo aanspreekt is het door het vuur gaan voor de baas als het puntje bij het paaltje komt. Ik weet dat Wuilus tot de dood was gegaan als het om mij ging, en dat was overigens wederzijds, puur omdat ik wist dat ze dat ook voor mij zou doen. Als ik een dronken man tegenkwam liep Wuilus alvast even vooruit om haar punt te maken. Dwars over de stoep, diep grommend en dan liep ze mee met de persoon tussen mij en de dronken persoon in. Ik smolt dan van haar toewijding en puurheid. Dat vond ik een wonder zo mooi. :ok:

Ze deed bv ook dingen als mensen niet accepteren in huis die ik diep in mijn hart ook niet binnen wilde hebben. Bij mijn zus kwam een makelaar in huis, vanaf de eerste minuut wilde ze die kerel de deur uit hebben en Wuilus voelde dat direct. Ze moest in een andere kamer want ze vloog die man aan :mrgreen: Haar beste vriendinnen en vrienden konden weer allemaal gewoon met haar wandelen en bij mijn zus een feestje vieren met Wuil in de kamer. Met mij kon ze ook gewoon mee op visite, sinterklaas vieren bij de familie van Martijn etc. Kwam er een jongen bij mij die ik eigenlijk niet helemaal tof vond dan ging ze weer volledig door het lint. Het was een soort van geestesverwant geworden zoals ze mijn gevoelens kon lezen.

Iemand vroeg me eens heel aardig of hij over Wuil heen kon stappen op een terras, ik heel onnozel en aardig "tuurlijk!". Hij stapte en Wuil haalde uit en flink ook, ik schaamde me kapot en werd boos op haar. Totdat ik de vrienden van die jongen hoorde zeggen "zie je wel! Dat zeiden we toch........hahahaha" en toen bleek dus dat ze dat besproken hadden en we dus gewoon geziekt werden door die nare gasten die herrie aan het uitlokken waren. Heel bijzonder, die perfecte inzichten in de motivaties van mensen in hun contact met mij. :I:
Afbeelding
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

toch marc... wat jij benoemt herken ik ook , alleen dan echt niet alleen met herder ( achtige ) ik denk dat dat ook te maken heeft met de band tussen hond en baas, en ook die band kun je krijgen met een iet herder... ik ben dus geen herder mens, en ik heb er mee geleefd hoor dus ik weet wat ik zeg... het slaafse, het tot op zekere hoogte geen eiegn initiatief tonen, dat staat mij dan tegen.. maar goed dat is ook puur persoonlijk en niet anti herder oid :wink:
Duivelinnetje
Actief

Ongelezen bericht door Duivelinnetje »

MARC_S schreef:[Wat mij juist zo aanspreekt is het door het vuur gaan voor de baas als het puntje bij het paaltje komt. Ik weet dat Wuilus tot de dood was gegaan als het om mij ging, en dat was overigens wederzijds, puur omdat ik wist dat ze dat ook voor mij zou doen. Als ik een dronken man tegenkwam liep Wuilus alvast even vooruit om haar punt te maken. Dwars over de stoep, diep grommend en dan liep ze mee met de persoon tussen mij en de dronken persoon in. Ik smolt dan van haar toewijding en puurheid. Dat vond ik een wonder zo mooi. :ok:
Grappig, dat doet mijn Jessie ook! Heel lang heb ik het bij twee honden gehouden, mijn Jessie en Dio. 's Nachts het laatste rondje op rustige en donkere plekken deden mij niets, Jessie liep tenslotte aan mijn zij. Op een keer kwam er een groep aangeschoten jongeren aan. Jessie was meteen alert en ging tussen de groep en mij inlopen. Mijn eigen bodyguard. Op het station heeft hij ooit een zwerver bijna gebeten; die stak zijn hand uit voor een kwartje. Jessie heeft mijn huivering op dat moment perfect aangevoeld. Het enige verschil is dat Jessie niet gromt. En al zal Jessie altijd één baas hebben (wat ik denk van iedere hond), hij is een echte allemansvriend... tot dat!
Jessie luistert uitstekend, houdt mij altijd in de gaten, maar als hij een kat ziet... is hij even herder af.
Ik mag hopen dat Sioux (zie avatar) net zo'n geweldig karakter heeft als mijn goede oude Jes.

Overigens denk ik dat er nog wel een paar rassen dezelfde kenmerken hebben als herders. Ik denk hierbij aan bijvoorbeeld Dobermanns en Rhodesian Ridgebacks.

Groetjes,
Claudia
Zoie
Zeer actief

Duivelinnetje schreef:
MARC_S schreef:[Wat mij juist zo aanspreekt is het door het vuur gaan voor de baas als het puntje bij het paaltje komt. Ik weet dat Wuilus tot de dood was gegaan als het om mij ging, en dat was overigens wederzijds, puur omdat ik wist dat ze dat ook voor mij zou doen. Als ik een dronken man tegenkwam liep Wuilus alvast even vooruit om haar punt te maken. Dwars over de stoep, diep grommend en dan liep ze mee met de persoon tussen mij en de dronken persoon in. Ik smolt dan van haar toewijding en puurheid. Dat vond ik een wonder zo mooi. :ok:
Grappig, dat doet mijn Jessie ook! Heel lang heb ik het bij twee honden gehouden, mijn Jessie en Dio. 's Nachts het laatste rondje op rustige en donkere plekken deden mij niets, Jessie liep tenslotte aan mijn zij. Op een keer kwam er een groep aangeschoten jongeren aan. Jessie was meteen alert en ging tussen de groep en mij inlopen. Mijn eigen bodyguard. Op het station heeft hij ooit een zwerver bijna gebeten; die stak zijn hand uit voor een kwartje. Jessie heeft mijn huivering op dat moment perfect aangevoeld. Het enige verschil is dat Jessie niet gromt. En al zal Jessie altijd één baas hebben (wat ik denk van iedere hond), hij is een echte allemansvriend... tot dat!
Jessie luistert uitstekend, houdt mij altijd in de gaten, maar als hij een kat ziet... is hij even herder af.
Ik mag hopen dat Sioux (zie avatar) net zo'n geweldig karakter heeft als mijn goede oude Jes.

Overigens denk ik dat er nog wel een paar rassen dezelfde kenmerken hebben als herders. Ik denk hierbij aan bijvoorbeeld Dobermanns en Rhodesian Ridgebacks.

Groetjes,
Claudia
denk idd dat niet alleen herders dat doen. Luna heeft in het donker ook dat beschermende, maar ik moet zeggen dat ik het helemaal niks vind ! Ik loop de laatste tijd vaak met haar in het donker, en als ik iemand zie, zelfs als ik het zelf niet helemaal pluis vind, dan stel ik haar onmiddelijk gerust : 't is goed. Gelukkig reageert ze daar goed op. Ben eerder bang dat ze een keertje vervelend snauwt of zelfs bijt, dan dat mij iets overkomt.
Afbeelding
Nanc
Zeer actief
Mijn ras(sen): Beauceron

Ongelezen bericht door Nanc »

Ik ben helemaal weg van Franse Herderhonden, de Beaucerons. Wij hoeven elkaar maar aan te kijken en begrijpen elkaar.
Ik hoor ook vaker dat mensen die een beauceron hebben echt nooit meer een ander ras willen. Dat geldt ook voor mij :mrgreen:
Maar ik ken ook verschillende Mechelse Herders die ik geweldig vind, eentje is heel klein, te klein voor een Mali, maar ze heeft zo'n groot hart, super gewoon.
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Zoie schreef:denk idd dat niet alleen herders dat doen. Luna heeft in het donker ook dat beschermende, maar ik moet zeggen dat ik het helemaal niks vind ! Ik loop de laatste tijd vaak met haar in het donker, en als ik iemand zie, zelfs als ik het zelf niet helemaal pluis vind, dan stel ik haar onmiddelijk gerust : 't is goed. Gelukkig reageert ze daar goed op. Ben eerder bang dat ze een keertje vervelend snauwt of zelfs bijt, dan dat mij iets overkomt.
Wuilus reageerde ook gewoon op zo is braaf, is niks.
Maar ze deed het meestal niet en soms wel, dus ik ben erop gaan vertrouwen dat ze meestal wel gelijk had en liet haar zowiezo volgen als ze dat deed over het algemeen. Zomaar iemand bijten zat er dus echt niet in. :wink:
Afbeelding
laeken
Zeer actief

yamie schreef:toch marc... wat jij benoemt herken ik ook , alleen dan echt niet alleen met herder ( achtige ) ik denk dat dat ook te maken heeft met de band tussen hond en baas, en ook die band kun je krijgen met een iet herder... ik ben dus geen herder mens, en ik heb er mee geleefd hoor dus ik weet wat ik zeg... het slaafse, het tot op zekere hoogte geen eiegn initiatief tonen, dat staat mij dan tegen.. maar goed dat is ook puur persoonlijk en niet anti herder oid :wink:
Ik vond dat juist niet slaafs, puur omdat het alleen voor mij gebeurde. Dat moest je eerst verdienen en daar moest je eerst een stevige band voor opbouwen. Als iemand anders iets vroeg deed ze het niet en als iemand anders haar riep kwam ze niet. :19:

Honden die dat doen vind ik eerder slaafs. Die horen zit en gaan zitten, zonder dat de persoon in kwestie ook maar iets van credits heeft opgebouwd. Dat doet een herdershond dus vrijwel nooit :ok:

Ik vind het verder ook bijzonder veilig dat de gemiddelde herder gewoon luisterd. Veel mensen lopen om als er een loslopende herder komt. Maar het is wel 10 tegen 1 dat die hond gewoon komt als de baas roept, itt de gemiddelde hond van een ander ras waarbij het nog maar afwachten is wat er gaat gebeuren als die hond op je hond afrent :wink:

Zoals je leest ben ik juist wel helemaal om. We hebben een berner gehad van echt ouderwets type uit Zwitserland, die vertoonde alle herderkenmerken en was zeer eenkennig en trouw, een dog/herder, een ramp maar wel heel lief voor ons, en Wuilus, die toch wel het totale herderplaatje was terwijl ze 50% bouvier was. :mrgreen:
Het zijn echt honden die mij geraakt hebben in die trouw en de manier waarop je op ze kon bouwen.
Toch wil ik er pas weer een als ik een reden heb, bv een groot huis met tuin om te bewaken, of veel vrije tijd waarbij ik een goed luisterende hond aan mijn zijde kan gebruiken.
Anders komt er gewoon een whippet :wink:
Afbeelding
janine77
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door janine77 »

Addy schreef:
Hanneke2 schreef:Mja. Ik zie waarom herders anders zijn, ik snap waarom mensen er als een blok voor vallen, maar het zijn mijn honden niet. Ik kan het niet anders omschrijven als dat ik ze te serieus vind. Tuurlijk, er zijn allerlei gradaties, en ik ken ook wel herders die een *beetje* gevoel voor humor hebben, maar in het algemeen zijn ze toch enorm gefixeerd op die baas en dat balletje, alsof er niks anders bestaat in de wereld. En dat stijve Beatrix-achtige naar andere mensen en andere honden toe... nah.

Het is gewoon een kwestie van smaak, denk ik. Ik wil een hond die elke dag weer razend enthousiast is over *alles* wat er in de wereld te beleven is, zodat we dat lekker samen kunnen onderzoeken. Niet eentje die nekkramp krijgt van het naar mij opkijken totdat ik de wereld leuk ga maken. Ik vind het een prachtig gezicht als Jack stijf van de spanning staat tot ik eindelijk het balletje gooi, maar ik vind het net zo heerlijk als hij dat balletje vervolgens laat voor wat het is om even een kuil te gaan graven of omdat er Nieuwe Mensen met Nieuwe Honden aankomen waar we absoluut kennis mee moeten maken. Ik ben een mens voor een volijke hak-op-de-tak-hond, en een herder is dat niet.
Wat jij zegt Hanneke herken ik helemaal, dat is het leuke en unieke van de podenco, ze doen altijd net anders dan je verwacht van ze. Maar ik moet zeggen nu we ons herderpupje hebben dat ik ook vreselijk kan genieten van deze hond, zo relaxed en rustig, graag bereid te leren, geen spruiten in de oren, geweldig gewoonweg en inderdaad een waanzinnige baasgerichte hond, die podenco's van mij steken buiten nog net niet hun voorpoot op als ze er geen zin in hebben :mrgreen:
Addy
ik moet zeggen dat ik dat helemaal niet herken,sven hier onze xing canadees mechelaar is een echte lolbroek,alijd in voor een spelletje en heeft altijd zijn kwajongensstreken,is gek op spelen met andere honden,maakt hem niks uit of het een chihuahua is of een dog reu teef,als het leuk kan spelen past hij zich daaraan aan,en spelen doet hij graag!
yka is hier de lab met het duitse herdejasje,gek op mensen,moet ook bij iedereen op schoot,loopt naar iederen toe die haar wat aandacht geeft,andere honden boeit haar niet zoveel,ging vorige keer ff sigaretten halen bij de shoarma zaak met haar,ik heb mijn honden zelden aan de lijn,maar ikwas haar mooi kwijt,truus moest even iedereen begroeten die daar zat liep vervolgens de leuken in,was ik niet echt blij mee maar goed had ik maar beter op moeten letten,yka is gek op mensen!
Itan is wel de seriueze beer hier,een echte brombeer ook,mensen interreseren hem geen hol,hij luisterd ook naar niemand anders dan naar ons,honden vind hij wel leuk,maar spelen doet hij nooit,hij houd niet zo van vreemde bij zijn roedeltje,maar aan de andere kant kan hij zich prima zelf vermaken,hij is zeer zelfstandig en zeker niet slaafs :roll:
Maar idd als ik een stokje pak dan zien ze niks meer en lopen bij wijze van over de ander hond heen,heel handig hoor als je niet wilt dat ze naar een hond toegaan :mrgreen:
Ligt dus ook aan het karakter van de herder,met itan moet je geen grapjes maken daar houd hij niet van,sven wel altijd,is ook een lopmpe sukkel eerste klas,haalt de meest stomme dingen uit en zal absoluut in dertien sloten tegelijk lopen :mrgreen: maar als er iets gebeurd dan slaat hij van lieve grappige lomperd om in een felle etter!
Baily

Ongelezen bericht door Baily »

Ik herken veel in de herder omschrijving bij mijn herder/husky kruising. Toch heeft hij ook husky trekken die het net eventjes wat speelser maken. Ook wel wat moeilijker soms trouwens....... :wink: Dus niet idolaat van een balletje maar wel heel erg gericht op mij.

Gereserveerd tegenover anderen, maar als ik zeg dat het goed is, kunnen anderen hem gerust aanhalen als ik erbij ben. Maar uit zichzelf toont hij geen interesse in andere mensen wat in zijn geval alleen maar prettig is. Niet echt heel strak luisterend, maar op momenten dat het nodig is goed genoeg, en altijd in het zicht. Gaat nooit uit mijn buurt. Ik vind het een schitterende kruising. Maar ik wil wel heel graag nog eens over heeel veel jaren, een herder die inderdaad gek is op apporteren. Gewoon omdat ik heel graag zulke dingen doe met mijn hond.
Takkie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ierse Wolfshond
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Takkie »

Okee, dan kan mijn herder-kruising ook niet ontbreken :mrgreen:

Ik heb geen ervaring met herders, mijn ouders (vooral mijn moeder) heeft mij altijd verteld dat herders aggressief zijn en dat ze totaal niet van herders houdt. Herdershonden zijn "eng" en niet te vertrouwen.

Als dat jaren tegen je wordt verteld ga je dat ook geloven (vooral als je moeder dat zegt).

Totdat ik in mijn uitlaat-groep deze hond kreeg:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Een kruising Duitse Herder, hij is groter dan een Dherder en heeft geen afhangende rug.
Deze is hond is zoooo geweldig! Zo trouw en lief en hij heeft zo'n fijn karakter! Ik ben echt helemaal weg van hem.

Toen Ernie dood ging en ik een nieuwe hond mocht "uitzoeken", ging ik dus ook naar mijn ouders met de vraag of ik een herdershond mocht hebben.
Maar dat mocht absoluut niet! Mijn moeder vroeg ik niet gewoon een labrador ofzo kon nemen. Uiteindelijk zijn we op een compromis gekomen: een kruising Duitse herder met Labrador.

Afbeelding

Ze is nog jong, maar ik merk nu al dat een ze een ontzettend fijn karakter heeft. Wil graag leren, ze is heel erg trouw en ze let heel erg op mij. 's nachts ligt ze voor mijn slaapkamerdeur, de wacht te houden :mrgreen:

De herder die ik hierboven noemde, heb ik een paar keer mee naar huis genomen. Hij is bijna elk weekend bij ons, want zijn baasje is veel weg.
Mijn moeder is inmiddels ook helemaal weg van hem, en ze zei laatst dat ze herders heel erg leuk vind en hoopt dat Joy ook veel van een herder meegekregen heeft (uiterlijk en gedrag).

Herdershonden zijn geweldig :ok:
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Hanneke2 schreef:maar in het algemeen zijn ze toch enorm gefixeerd op die baas en dat balletje, alsof er niks anders bestaat in de wereld. En dat stijve Beatrix-achtige naar andere mensen en andere honden toe... nah.
Ja mijn honden zijn ook gefixeerd op een balletje, logisch als ze daar op getraint worden (buitdrift). Maar stop je het balletje weg, is het ook prima en gaan ze heerlijk hun eigen gang!
Ik wil een hond die elke dag weer razend enthousiast is over *alles* wat er in de wereld te beleven is, zodat we dat lekker samen kunnen onderzoeken.

ja die wil ik ook en die heb ik ook, mijn mechelaars!
Niet eentje die nekkramp krijgt van het naar mij opkijken totdat ik de wereld leuk ga maken.
dat doen die van mij gelukkig ook niet hoor, alleen op het veld doen ze dat op straat lopen ze echt niet strak aan de voet omhoogkijkend hoor. Denk je dan werkelijk nog dat ze iets gaan doen qua ontlasten etc.? :denken:
of omdat er Nieuwe Mensen met Nieuwe Honden aankomen waar we absoluut kennis mee moeten maken.
tja dat wil ik liever niet, mijn honden hoeven niet met alle honden te spelen, ze hebben elkaar en dat is in principe ruim voldoende. Ik hou er niet van zoveel vreemde honden bij elkaar gooien.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

MARC_S schreef:Er staat dat het anders is, een andere keuze. Je neemt een herder OF een ander ras zeg maar. Nergens staat dat een herder beter is of een ander ras slechter.
precies :ok: Na mijn kennismaking met de mechelaar zullen er hier waarschijnlijk altijd mechelaars zijn. Ik hoef geen andere hond meer, het ras spreekt me gewoon erg aan. Maar ik ben ook blij dat het niet mijn 1e hond is geweest, had er niet aan moeten denken een mechelaar uit werklijnen, maar nu wil ik niet anders meer!
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Ik moet eerlijk zeggen dat ik het eigenlijk niet aan zou durven om een Herder te nemen. Dit ondanks mijn inmiddels toch wel ruime ervaring met ook niet altijd de makkelijkste honden (11 jaar kruising Rottweiler uit het asiel, 4 jaar Rottweiler en Moritz natuurlijk :mrgreen: ).

Waarom kan ik niet eens zo goed uitleggen. Ik kan ze in ieder geval vaak moeilijk 'peilen', zeker de Duitse Herder. Op de Duitse Herder val ik ook niet qua uiterlijk, maar de Mechelaar en de Hollander vind ik wel weer erg mooi en zeker de Beauceron vind ik prachtig! Over de laatste zit ik zelfs te denken om die ooit te nemen, maar toch weerhoud 'iets' me hiervan.

Zou een Herder nu in de praktijk echt 'moeilijker' of totaal anders zijn dan andere honden? Als je al een flink ras gewend bent, dus bv Kaya ook uit een werklijn, is dan een Herder automatisch te doen of is het toch een ander verhaal?
Sowieso lijkt me er een enorm verschil in te zitten of je een Herder hebt uit werklijnen of niet, maar dat is bij bv de Rottweiler natuurlijk ook zo.
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Zoie
Zeer actief

Zoë was in haar gedrag voor mij ook vaak onvoorspelbaar. Zoals ze b.v. op een hond af sloop, dat kon spelen worden of knokken, je wist het gewoon niet. Ik kon het op den duur wel beredeneren, als ik voldoende feiten kende.
Afbeelding
janine77
Vaste gebruiker

ik denk dat een herder in de praktijk heel zwaar kan tegenvallen ja,ik heb hier twee encyclopedieen liggen,en dan vind ik de beschrijving van het karakter misleidend!
Staat altijd dat ze makkelijk opvoedbaar zijn,zeer gericht op de baas,zich altijd erbij neerleggen als de baas zegt dat het goed is,sociaal zijn in de omgang met andere honden,een grote vriend voor kinderen,willen graag werken voor de baas,en doen alles om de baas te plezieren :denken: :denken: :smile2: yeahhhh right :neenee:
Oja ze zijn ook van nature erfvast,dus lopen nooit weg,nou wat wil je nog meer,kortom de ideaale hond,en je hoeft er maar weinig voor te doen :blah: :blah: en ik denk dat dat in de praktijk behoorlijk kan tegenvallen!!
En dan heb je ook nog eens het verschil tussen werklijnen en kynologen lijnen,wat eigenlijk niet zou moeten kunnen,want er is maar een rasstandaart waar de honden toch allemaal aan zouden moeten voldoen!
Anders moeten er twee rasbeschrijvingen komen!
Ik denk dat een herder behoorlijk kan tegenvallen,want ook met herders heb je zeer eigenwijze koppige dominante typjes die echt niet de godsganse dag klaar staan om hun baas te plezieren,en waar je toch echt veel moeite moet doen om er een gehoorzame hond van te maken,en ik lees nooit ergens de negatieve kanten,dat is altijd het leuke van rasbeschrijvingen,ze zijn gewoon geweldig :mrgreen:
laeken
Zeer actief

janine77 schreef:ik denk dat een herder in de praktijk heel zwaar kan tegenvallen ja,ik heb hier twee encyclopedieen liggen,en dan vind ik de beschrijving van het karakter misleidend!
Staat altijd dat ze makkelijk opvoedbaar zijn,zeer gericht op de baas,zich altijd erbij neerleggen als de baas zegt dat het goed is,sociaal zijn in de omgang met andere honden,een grote vriend voor kinderen,willen graag werken voor de baas,en doen alles om de baas te plezieren :denken: :denken: :smile2: yeahhhh right :neenee:
Oja ze zijn ook van nature erfvast,dus lopen nooit weg,nou wat wil je nog meer,kortom de ideaale hond,en je hoeft er maar weinig voor te doen :blah: :blah: en ik denk dat dat in de praktijk behoorlijk kan tegenvallen!!
En dan heb je ook nog eens het verschil tussen werklijnen en kynologen lijnen,wat eigenlijk niet zou moeten kunnen,want er is maar een rasstandaart waar de honden toch allemaal aan zouden moeten voldoen!
Anders moeten er twee rasbeschrijvingen komen!
Ik denk dat een herder behoorlijk kan tegenvallen,want ook met herders heb je zeer eigenwijze koppige dominante typjes die echt niet de godsganse dag klaar staan om hun baas te plezieren,en waar je toch echt veel moeite moet doen om er een gehoorzame hond van te maken,en ik lees nooit ergens de negatieve kanten,dat is altijd het leuke van rasbeschrijvingen,ze zijn gewoon geweldig :mrgreen:
Een deel hangt natuurlijk van de baas af. Toch merk ik dat bij vrijwel elke herder die goed zit toch echt wel klopt wat er staat in grote lijnen. In ieder geval in die mate als dat ook bij andere rassen is.

Niet iedere bordercollie is erg werklustig, maar de grote massa is dat dus wel. Wat jij nu net zegt over wat een herder zou moeten zijn en doen herken ik toch echt wel in de honden die ik gehad en gekend heb eigenlijk :19: Ze konden stuk voor stuk met kinderen. Luisterden allemaal erg goed, waakten, waren allert op straat en goed te sturen wat betreft hun motivatie in wat ze deden. Wuilus kon ik echt wel aardig of agressief laten zijn door hoe ik zei dat ze moest doen. Als ik wilde dat ze agressief werd dan werd ze dat, kwam de peuter van een vriend haar aaien dan zei ik lief en was ze lief.
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Stang schreef:Ik kan ze in ieder geval vaak moeilijk 'peilen', zeker de Duitse Herder. Op de Duitse Herder val ik ook niet qua uiterlijk, maar de Mechelaar en de Hollander vind ik wel weer erg mooi en zeker de Beauceron vind ik prachtig! Over de laatste zit ik zelfs te denken om die ooit te nemen, maar toch weerhoud 'iets' me hiervan.
Dit vind ik op zich erg grappig, aangezien de rotweiler DE hond is die moeilijk te peilen is :mrgreen:
Rotweilers kunnen grommen van plezier en genot, iets waar jij ook een hele poos niet van wist wat het voor moest stellen. Rotweilers staan ook bekend om een uitdrukkingloos dominant doen, dus ze geven geen kick maar zijn ondertussen heel erg op hun strepen aan het staan, iets dat dan wel degelijk tot ontploffen kan leiden.

Vroeger zonder staart was het helemaal een crime te lezen wat die rotweiler die als een standbeeld op straat stond van je wilde. Aardig? Dominant? Waaks? Ik ben meestal als de dood voor een rottie terwijl een herder in 1 blik duidelijk is met die staart, oren en kam met haren op de rug.
Een herder is wel explosief en kan ineens erg agressief worden als ze getriggerd zijn door bv een andere hond oid. Maargoed, je leert van je hond of dat erin zit of niet en binnen no time weet je met welke honden je dat risico loopt en welke mensen minder in de smaak vallen :wink:
Afbeelding
idorh
Zeer actief
Mijn ras(sen): Saarlooswolfhonden.
Aantal honden: 6
Contacteer:

Ongelezen bericht door idorh »

Over wat voor soort herder hebben we het als ik vragen mag.
De SWH is er een de Colly de Pyrberghond enz enz .

Gr Bertus.
janine77
Vaste gebruiker

over deze herder :wink:

Afbeelding

duitser dus :mrgreen:
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”