Dat Laika geen makkelijke hond was hoef je inderdaad niet uit te leggen. Maar was de basis voor het gedrag van Laika niet voornamelijk angst. Veel mensen die met correcties werken hebben vaak dominante honden. Ik denk dat je ook met dominante honden een heel eind komt met een positieve benadering. Maar ik kan het mis hebben, want ik heb zelf nooit een dominante hond gehad.Eline* schreef:Ik heb Laika met de clicker getraind. Ze heeft ermee leren gehoorzamen, ze heeft ermee geleerd niet te trekken en keurig te volgen, ze heeft ermee geleerd dat ze niet moest uitvallen op straat naar mensen of andere honden, ze heeft ermee geleerd zich iets meer ontspannen te tonen in de buurt van mensen en zo kan ik nog wel even doorgaan...Ze kon zelfs haar achterpoot tot op de centimeter verleggen voor een click.Belle schreef:Ok, dat was ook mijn idee. Maar je hoort inderdaad vaak mensen zeggen, ja maar jij hebt makkelijke honden, dat kan je bij mijn hond/ras niet zo doen.
Dat Laika niet makkelijk was hoef ik verder niet uit te leggen. De clicker was het enige wat ik kon met haar, want corrigeren kon niet.
Kunstjes kan je prima leren met de clicker, maar ook serieuze problemen zoals uitvallen kan je prima wegtrainen.
Ook vraag ik me weleens af of veel (overmatig) vertoon van dominantie door de baas niet ook dominant gedrag van de hond in de hand kan werken of juist angstbijten, wat vaak voor dominantie wordt aangezien. Daarom heb ik zo mijn twijfels bij de uitspraak dat positieve training meer bijtincidenten zou opleveren.
Ik ben heel benieuwd of ik antwoord krijg op mijn mail naar de hondenschool en of ze me dan inderdaad naar wetenschappelijke artikelen kunnen verwijzen.