Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

zonder correcties meer bijtincidenten (update p.7)

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Belle
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Belle »

Eline* schreef:
Belle schreef:Ok, dat was ook mijn idee. Maar je hoort inderdaad vaak mensen zeggen, ja maar jij hebt makkelijke honden, dat kan je bij mijn hond/ras niet zo doen.
Ik heb Laika met de clicker getraind. Ze heeft ermee leren gehoorzamen, ze heeft ermee geleerd niet te trekken en keurig te volgen, ze heeft ermee geleerd dat ze niet moest uitvallen op straat naar mensen of andere honden, ze heeft ermee geleerd zich iets meer ontspannen te tonen in de buurt van mensen en zo kan ik nog wel even doorgaan...Ze kon zelfs haar achterpoot tot op de centimeter verleggen voor een click.
Dat Laika niet makkelijk was hoef ik verder niet uit te leggen. De clicker was het enige wat ik kon met haar, want corrigeren kon niet.
Kunstjes kan je prima leren met de clicker, maar ook serieuze problemen zoals uitvallen kan je prima wegtrainen.
Dat Laika geen makkelijke hond was hoef je inderdaad niet uit te leggen. Maar was de basis voor het gedrag van Laika niet voornamelijk angst. Veel mensen die met correcties werken hebben vaak dominante honden. Ik denk dat je ook met dominante honden een heel eind komt met een positieve benadering. Maar ik kan het mis hebben, want ik heb zelf nooit een dominante hond gehad.
Ook vraag ik me weleens af of veel (overmatig) vertoon van dominantie door de baas niet ook dominant gedrag van de hond in de hand kan werken of juist angstbijten, wat vaak voor dominantie wordt aangezien. Daarom heb ik zo mijn twijfels bij de uitspraak dat positieve training meer bijtincidenten zou opleveren.
Ik ben heel benieuwd of ik antwoord krijg op mijn mail naar de hondenschool en of ze me dan inderdaad naar wetenschappelijke artikelen kunnen verwijzen.
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Belle schreef:Maar was de basis voor het gedrag van Laika niet voornamelijk angst. Veel mensen die met correcties werken hebben vaak dominante honden. Ik denk dat je ook met dominante honden een heel eind komt met een positieve benadering. Maar ik kan het mis hebben, want ik heb zelf nooit een dominante hond gehad.
Ook vraag ik me weleens af of veel (overmatig) vertoon van dominantie door de baas niet ook dominant gedrag van de hond in de hand kan werken of juist angstbijten, wat vaak voor dominantie wordt aangezien. Daarom heb ik zo mijn twijfels bij de uitspraak dat positieve training meer bijtincidenten zou opleveren.
Ik ben heel benieuwd of ik antwoord krijg op mijn mail naar de hondenschool en of ze me dan inderdaad naar wetenschappelijke artikelen kunnen verwijzen.
Ik zit met mijn jas al aan want ik moet even met Nels lopen, maar ik wil toch even reageren nu.
Dominantie is iets wat buiten gehoorzaamheid ligt, zeker als je traint zonder correctie's. Je rangorde dwing je af met andere dingen dan met gehoorzaamheid. Wel zal je gewoon echt minder snel een rangordeprobleem krijgen als je lik-op-stukbeleid hanteert bij bepaald gedrag, omdat een hond nou eenmaal wel grenzen zoekt.
Een goede trainer kan elke hond trainen onafhankelijk van welke rangorde dan ook.
Eem dominante hond kan je dus vervangen voor een zelfverzekerde hond en neem van mij aan dat een zelfverzekerde hond erg fijn is om mee te werken. Ze hebben geen last van faalangst en durven initiatief te tonen waar je als trainer dus perfect op in kan gaan.
Laika was een hele zelfverzekerde hond, behalve in de interaktie met vreemden. Ze was de baas over Nelson en ook als ik haar niet nauwlettend in de gaten hield kon ze naar mij toe praatjes hebben. :wink:

Trainen met correctie's levert bijtincidenten op vanauit redirectiegedrag, dominante agressie als een ranghoogste hond gecorrigeerd wordt door een ranglagere baas en angstagressie.
Train je zonder correctie's is er tijdens het trainen al geen reden tot bijten te bedenken, want er wordt geen druk gezet.
Echter vraagt dat dus wel inzicht in de rangorde, die als basis dus okee moet zijn om problemen te voorkomen in de verdere omgang.
Nu ben ik even weg!
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Martijn schreef:
Inge schreef: Een prikker gebruiken wil niet zeggen dat je rukt en snukt aan je hond en dat je je hond pijn doet. :wink:
Dit is natuurlijk onzin. Een prikband is gemaakt om een pijnprikkel te geven. Je kunt dus niet zeggen dat je pijnloos met een prikker traint.
Dat je je hond niet opentrekt begrijp ik natuurlijk wel. Ik weet dat je gek op marouck bent en haar niet wilt beschadigen. Maar een correctie met een prikker werkt alleen maar omdat het pijn doet.

Ik begrijp trouwens niet helemaal wat er aan is. Waarom wil je je hond pijn doen om een kunstje te perfectioneren? Dat je het in de opvoeding gebruikt vind ik schraal genoeg maar een hond pijn doen om jouw hobby te kunnen uitvoeren?
Het is gewoon een vraag hoor. Ik ben geinteresseerd.
Ik zeg niet dat de prikker niet met een pijnprikkel werkt, wat ik bedoel te zeggen is dat wanneer de hond een prikker draagt dat niet betekent dat je continu aan de lijn loopt te trekken en dus ook steeds pijnprikkels toedient.
Ik gebruik nauwelijks lijncorrecties sinds ze een prikker draagt, om het simpele feit dat het niet nodig is. Ze was direct rustiger (zonder dat ik ook maar een correctie gegeven had) en had direct ook meer aandacht.
Als je goed naar de foto's kijkt zie je een bal in mijn hand en die bal verdient ze veelvuldig als ze netjes volgt. Er zit ook maar een heel dun lijntje aan de prikker, vrijwel gewichtloos waardoor ook daar geen constante druk vandaan komt. Echt flinke correcties geven kan niet eens met dat lijntje, het is een heel dun nylon lijntje wat snijdt in je hand als je er echt aan zou trekken. Het enige wat ik af en toe doe is een heel licht rukje om haar alert te houden, that's it. Dat voelt ze, maar er zit niet een dusdanige kracht achter dat het echt pijn doet. Er zitten echt geen scherpe punten aan dat ding hoor. Veel oefeningen doet ze tegenwoordig geheel los, dus ook dan zijn er geen correcties.
Ik vind het jammer dat nu dus direct weer de conclusie getrokken wordt dat ik mijn hond pijn doe om een kunstje te perfectioneren, want dat doe ik niet. Ik gebruik een hulpmiddel onder instructie en voel me prettiger hierbij dan ik dat deed toen ik de slipketting nog gebruikte. Ik zie op het veld een vrolijkere hond als voordat ik een prikker ben gaan gebruiken, hoe raar dat misschien ook klinkt. Ik heb voor ik maar overwoog een prikker te gebruiken een half jaar lang gekeken naar honden waarbij dat gebruikt werd, naar de manier waarop die geleiders omgingen met de prikker en heel veel vragen gesteld. Had ze niet goed gereageerd op dat ding, was ze gedrukt geworden of minder vrolijk, was ik direct gestopt met het gebruik, maar dat is niet gebeurd.

Ik heb al verschillende malen aangegeven dat voor mij de training geen must is, als Marouck het niet leuk zou vinden zou ik er mee stoppen. Maar zolang ze er plezier in heeft probeer ik eruit te halen wat erin zit.
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Belle
Zeer actief

Eline* schreef: Train je zonder correctie's is er tijdens het trainen al geen reden tot bijten te bedenken, want er wordt geen druk gezet.
Echter vraagt dat dus wel inzicht in de rangorde, die als basis dus okee moet zijn om problemen te voorkomen in de verdere omgang.
Nu ben ik even weg!
Bij de hondenschool waar ik later met Belle ben geweest, werd de rangorde in de baas - hond omgang uitvoerig behandeld in de theorielessen. En in die thuissituatie kan ik misschien wel verschillen bedenken tussen de ene hond en de andere in de mate waarin je zou moeten corrigeren. Ik hoef gewoon nooit te corrigeren omdat ze simpelweg geen rottigheid uithalen. Ze stelen niet (ik kan mijn brood gewoon op het aanrecht laten liggen), ze slopen niet, ze gaan niet op de bank (behalve Chiva als ik er niet ben, maar dan kan ik ook niet corrigeren), ze zijn gewoon braaf.
De enige manier waarop mijn hogere positie naar de honden toe laat merken is door het initiatief te nemen en niet in te gaan op initiatieven van hen.
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Belle
Zeer actief

Inge, wat is de reden dat jij de prikker (of eerst de slipketting) gebruikt bij Marouck? Wat doet ze zonder deze hulpmiddelen niet goed? Gaat het dan om gedrag dat je wilt afleren omdat het niet acceptabel is in het dagelijks leven, of om het perfectioneren van een oefening?
Ik kan me namelijk voorstellen dat iemand naar hulpmiddelen grijpt als je door je hond het veld over gesleurd wordt, maar niet dat je het gebruikt om je hond een oefening beter te laten doen. Althans, ik zou dat niet doen.
billy
Erelid
Mijn ras(sen): Fox en Duitse Jacht terrier
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door billy »

Dat vind ik dus onzin Inge, alsof marouck wist dat ze een prikker omkreeg. en dan af en toe lichtjes corrigeren en het gaat veel beter.
Ze is "even "gecorrigeerd dat kan niet anders.
Het is je eigen onmacht dat je het niet kan met een slip, maar dan nog je traint toch lekker.
Maar zie geen vrolijke combinatie op het veld en dat is jammer.
Groetjes Els
Afbeelding
Inge
Zeer actief
Contacteer:

Belle schreef:Inge, wat is de reden dat jij de prikker (of eerst de slipketting) gebruikt bij Marouck? Wat doet ze zonder deze hulpmiddelen niet goed? Gaat het dan om gedrag dat je wilt afleren omdat het niet acceptabel is in het dagelijks leven, of om het perfectioneren van een oefening?
Ik kan me namelijk voorstellen dat iemand naar hulpmiddelen grijpt als je door je hond het veld over gesleurd wordt, maar niet dat je het gebruikt om je hond een oefening beter te laten doen. Althans, ik zou dat niet doen.
Wat ze deed zonder prikker zodra ze het veld opkwam was blaffen, springen, in mijn armen bijten, rondtollen, van links naar rechts schieten etc. Ze was gigantisch druk en nauwelijks bereikbaar. Ik liep continu wendingen te maken zonder dat het iets uithaalde. Probeerde met bal en iets lekkers de aandacht vast te houden, dat lukte slechts enkele seconden per keer en dan begon ze weer. Ik heb als pup bij Marouck een clicker gebruikt maar bij haar kon ik daar niet mee omgaan, want ook daar werd ze gigantisch druk van, ze draaide gewoon door. Nika heeft overigens vrijwel alle oefeningen met de clicker geleerd :wink:
Sinds ze de prikker draagt is ze veel rustiger en veel alerter, ze let op mij en de bal die ze kan verdienen. Vandaar ook dat het positieve weer de overhand heeft gekregen en daar voel ik me het prettigst bij. Blaffen doet ze nog steeds wel af en toe, in mijn armen bijten en springen ook, maar veel minder vaak en het stopt eerder.
Dat gedrag laat ze buiten de trainingssituaties niet tot nauwelijks zien, het is pure opwinding. Buiten de trainingen draagt ze dan ook geen prikker maar gewoon een leren halsband of een slipketting die niet op de slipstand staat. Ook in de training zal de prikker weer afgebouwd gaan worden, bij examens mag je het immers ook niet gebruiken maar moeten ze een slipketting dragen.
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Inge
Zeer actief
Contacteer:

billy schreef:Dat vind ik dus onzin Inge, alsof marouck wist dat ze een prikker omkreeg. en dan af en toe lichtjes corrigeren en het gaat veel beter.
Het is je eigen onmacht dat je het niet kan met een slip, maar dan nog je traint toch lekker.
Groetjes Els
Wat knap dat jij precies lijkt te weten wat ik wel en niet gedaan heb.
Ze is niet "even" gecorrigeerd, heeft absoluut geen harde correcties gehad. Het is inderdaad mijn onmacht dat ik niet met een slip overweg kan, ik mis de techniek, heb het geprobeerd, ik kan het niet en voelde me er niet goed bij.
Groetjes Inge
Afbeelding

billy
Erelid
Mijn ras(sen): Fox en Duitse Jacht terrier

Ongelezen bericht door billy »

Inge schreef:
billy schreef:Dat vind ik dus onzin Inge, alsof marouck wist dat ze een prikker omkreeg. en dan af en toe lichtjes corrigeren en het gaat veel beter.
Groetjes Els
Wat knap dat jij precies lijkt te weten wat ik wel en niet gedaan heb.
Ze is niet "even" gecorrigeerd, heeft absoluut geen harde correcties gehad. Het is inderdaad mijn onmacht dat ik niet met een slip overweg kan, ik mis de techniek, heb het geprobeerd, ik kan het niet en voelde me er niet goed bij.
Wat ik bedoel Inge, ik kan Freek een prikker omdoen en hem corrigeren maar hij zal daar niet echt op reageren of het moet harder.
Maar als je de feeling mist met een slip, verbaas ik me over het feit dat het met de prikker goed gaat.
Groetjes Els
Afbeelding
Inge
Zeer actief
Contacteer:

Dat gaat waarschijnlijk goed doordat het haar blijkbaar meer rust biedt, meer alert maakt waardoor een licht rukje ook voldoende is bij haar. Ik denk ook dat dat komt omdat de prikker al wat strakker zit als een slipketting, zodra er wat spanning op de lijn komt voelt ze dat dus. Bij een slip moet er eerst een beweging gemaakt worden om de ketting dicht te "slaan" en die moet dan ook direct weer open vallen. Is dus een andere beweging. En dat lukte me dus niet goed.
Nu heb ik het lijntje met 2 vingers vast, de andere 3 vingers sluiten om de bal. De aandacht is nu vrijwel continu bij mij, de bal krijgt ze als beloning op onverwachtse momenten en het gaat voor mij een stuk meer ontspannen, wat ook weer een goede invloed heeft op Marouck. Ze gaat nu met sprongen vooruit.
Groetjes Inge
Afbeelding

Charlotte*
Zeer actief

Re: zonder correcties meer bijtincidenten

Ongelezen bericht door Charlotte* »

Belle schreef:Op een website van een hondenschool las ik het volgende: "wetenschappelijk onderzoek heeft vastgesteld dat honden die getraind worden zonder corrigeren voor meer bijtincidenten zorgen. "
Ik heb ze een mail gestuurd met de vraag om de referenties van de artikelen waarin het wetenschappelijke onderzoek waar ze op doelen in beschreven staat.
Maar ik zou ook graag jullie mening hierover horen.
Ik weet welke hondenschool dat is.
Het is hier in de buurt en ze zijn toch wel omstreden. Ze staan erom bekend om op een harde en conservatieve manier te trainen.
Heb ooit een video gezien van hun vuurwerk training........ :jank:
Groetjes van Charlotte
Afbeelding
Charlotte*
Zeer actief

Ongelezen bericht door Charlotte* »

Even een vraagje voor Inge.

Stel nou dat de prikband op den duur geen effect meer heeft?
Je hoort vaker dat mensen beginnen met een leren halsband, dan een slip enz enz enz.
De hond wordt harder en raakt op den duur gewend aan een correctie middel, waardoor de eigenaar vaak op zoek gaat naar iets waarvoor de hond nog wel gevoelig is.
Groetjes van Charlotte
Afbeelding
Gast

Ongelezen bericht door Gast »

Martijn schreef: Ik begrijp trouwens niet helemaal wat er aan is. Waarom wil je je hond pijn doen om een kunstje te perfectioneren? Dat je het in de opvoeding gebruikt vind ik schraal genoeg maar een hond pijn doen om jouw hobby te kunnen uitvoeren?
Dat is ook altijd mijn grote vraag. Ik train ook graag met mijn honden en het gaat ook regelmatig niet zoals ik wil. Ze hebben wel eens een dwarse bui of zijn erg afgeleid (ga maar eens met een Stabij speuren naar brokjes en tennisballen in een mollenveld!). Dan doe ik een stapje terug of ik probeer het met een betere beloning. Ik ga niet voor mijn hobby mijn honden pijn doen.
Joyce
Zeer actief
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Joyce »

billy schreef:
Chatterbox schreef:
Gelukkig heb ik daar wat op gevonden. :mrgreen: Ik ga samen met iemand van de Clickerlijst trainen met de clicker en we gaan de levels van Sue Ailsby (ken je die) oefenen. Ik heb Angeniet ook al uitgenodigd en ik hoop zo een leuk clickergroepje te kunnen vormen met mensen die voor hun eigen plezier en het plezier van hun hond trainen. Misschien moet ik maar zieltjes gaan winnen op de KC. :pffff:
Heb je wat meer info over Sue Ailsby, ik ben aan het clickeren met mn papegaaien :eek: en wil van alles weten. :mrgreen:
Wie weet kan ik er weer wat tips uithalen. :ok:
Groetjes Els
Dit is haar site: http://www.dragonflyllama.com/%20%20MAIN/indexdog.html

Als je je aanmeldt bij de Nederlandse Clickerlijst (yahoo group) dan vind je in de files ook de Nederlandse vertalingen van de levels! Het zijn hele leuke oefeningen om te doen, maar ik weet niet of je ze ook allemaal met je papegaaien kunt uitvoeren.
Joyce
Zeer actief
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Joyce »

Wat fysiek corrigeren betreft ben ik nogal een watje... Toen ik Molli net had ben ik naar de Kringroep in Assen geweest. Ik had gehoopt wat leuke mensen tegen te komen met dezelfde liefde voor DH die ik had. Ik was helaas nog geen 5 minuten op het terrein of ik kreeg al opmerkingen over Molli's gewicht. Niet mensen die gewoon geinteresseerd vroegen hoe dat kwam, maar mensen die opmerkingen achter m'n rug om maakten net hard genoeg zodat ik het kon horen. Op dat moment waren er mensen aan het trainen met hun hond en Molli begon te blaffen. Ik had haar net 3 dagen ofzo en ik kon haar niet stil krijgen. Er stond toen een man naast me en voordat ik het wist had hij de riem uit m'n handen gepakt en gaf hij een flinke ruk aan de slipketting (die ze toen nog om had). Ik was echt totaal verbouwereerd, maar wist wel meteen dat ik daar niet wilde trainen. Niemand corrigeert mijn honden behalve ik. Nu, bijna 2 jaar later weet ik dat Molli in stressvolle situaties nogal onzeker kan zijn en geef ik haar de leiding die ze nodig heeft ennuh... de slipketting is al heel lang de deur uit.
Ca Cajuina
Zeer actief

Ongelezen bericht door Ca Cajuina »

Belle schreef:Op een website van een hondenschool las ik het volgende: "wetenschappelijk onderzoek heeft vastgesteld dat honden die getraind worden zonder corrigeren voor meer bijtincidenten zorgen. "
Ik heb ze een mail gestuurd met de vraag om de referenties van de artikelen waarin het wetenschappelijke onderzoek waar ze op doelen in beschreven staat.
Maar ik zou ook graag jullie mening hierover horen.

Zelf denk ik niet dat trainen zonder correcties voor honden zorgt die sneller zouden bijten, eerder nog andersom. Helemaal niet als je het over trainen hebt, wat tenslotte niets meer is dan het aanleren van kunstjes. Waarom zou een hond die voor het goed uitvoeren van een kunstje een koekje krijgt eerder bijtgedrag vertonen dan een hond die een ruk in z'n nek krijgt als hij het kunstje niet zo snel doorheeft. Volgens mij zorgt die laatste manier alleen maar voor frustratie en angst en naar mijn idee dus eerder voor bijtincidenten.
Ik ben het wel met de stelling eens. Als het om opvoeding gaat. Kunstjes aanleren doe je dmv beloningen (werkt gewoon veel beter). Waar je echter wel rekening mee moet houden is dat een groot deel van de opvoeding van de hond plaatsvind op de hondenschool. Vaak zie ik bij ons combinaties verschijnen waar het al fout is gegaan. Dus bij ons wordt er ook gecorrigeerd net zogoed als dat er gewerkt word met beloningen.

In mijn visie gaat het bij een huis, tuin en keuken hondenschool (hiermee bedoel ik dus niet een hondschool die voor de G&G wedstrjiden gaat) niet zozeer om het aanleren van kunstjes maar om de baas&hond verhouding goed te krijgen en te houden. Je geeft de mensen handvatten voor de omgang met de hond. En ik vind dat in je omgang met een hond een correctie noodzakelijk is. Let wel een stemverheffing of een "nee"is ook een correctie.
Groetjes Michelle en een kus van Conan en Akira en Hera

Afbeelding
Inge
Zeer actief
Contacteer:

Sandro schreef:Even een vraagje voor Inge.

Stel nou dat de prikband op den duur geen effect meer heeft?
Je hoort vaker dat mensen beginnen met een leren halsband, dan een slip enz enz enz.
De hond wordt harder en raakt op den duur gewend aan een correctie middel, waardoor de eigenaar vaak op zoek gaat naar iets waarvoor de hond nog wel gevoelig is.
Ik ben niet heel hard voor mijn honden en wil dat ook niet zijn.
Als het zover zou komen dat de prikker geen effect meer zou hebben (wat ik niet verwacht omdat ik juist nauwelijks nog hoef te corrigeren) dan is voor mij eruit gehaald wat erin zit en is het goed zo.
Ik heb niet de ambitie om hoge punten te halen in wedstrijden oid, mijn doel is nu een IPO-certificaat halen en plezier voor mijn hond en voor mij. Dat plezier zou ik niet hebben als ik echt naar hardere middelen zou moeten grijpen bij Marouck, het is niet mijn manier en ze is daar ook totaal niet het type hond voor. Marouck is in de eerste plaats huishond, een hondje waar ik heel veel plezier aan beleef, die het liefst dicht tegen me aan op de bank ligt om te knuffelen, die sociaal is naar mensen en honden en die me aan het lachen maakt. En dat is voor mij het allerbelangrijkste. Ik hoef geen perfecte hond die de hoogste punten haalt. Dat zou ook niet reëel zijn.
Groetjes Inge
Afbeelding

Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Inge schreef:[ Marouck is in de eerste plaats huishond, een hondje waar ik heel veel plezier aan beleef, die het liefst dicht tegen me aan op de bank ligt om te knuffelen, die sociaal is naar mensen en honden en die me aan het lachen maakt. En dat is voor mij het allerbelangrijkste. Ik hoef geen perfecte hond die de hoogste punten haalt. Dat zou ook niet reëel zijn.
Ik vind het een beetje vervelend omdat je nu ineens zo centraal in een discussie komt te staan ivm de prikband en ik als nummer zoveel toch ook even iets wil zeggen. Maar goed; kan mijn mond ook niet houden dus vraag het toch..
Zoals ik het lees gaat Marouck zo wild te keer bij gebrek aan respect. Blijkbaar kan je niet het overwicht afdwingen met je houding en sta je niet voldoende hoog boven haar zodat ze zich gedeist houdt.
Logisch..zoals je hier al beschrijft is ze je knuffel, ligt lekker naast je op de bank ect ect..
Ik denk dat dat dus maakt dat je dus blijkbaar een forse pijnprikkel nodig hebt om haar te doen beseffen dat ze beter koest kan houden op het moment dat jij wel dat overwicht wil.
Je zegt trouwens dat ze nooit een correctie gehad heeft..je hebt wel eens verteld dat iemand anders haar een prikband had omgedaan op de club en dat ze daardoor dus wel gecorrigeerd is. Marouck is niet achterlijk en weet heel goed hoe zeer het kan doen. Anders is er voor haar ook geen reden om in te dimmen.
Neig je er dan niet naar om te kijken wat jijzelf binnen de omgang met Marouck kan doen om ervoor te zorgen dat je Wel dat respect afdwingt? Zonder dus hulpmiddelen die je hond pijn doen?
Dat vind ik de uitdaging..de band met je hond daadwerkelijk zo goed hebben dat de hond respect voor je heeft, zonder dat je de hond daarbij hoeft te dreigen met pijn.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Ca Cajuina schreef:[Ik ben het wel met de stelling eens. Als het om opvoeding gaat. Kunstjes aanleren doe je dmv beloningen (werkt gewoon veel beter). Waar je echter wel rekening mee moet houden is dat een groot deel van de opvoeding van de hond plaatsvind op de hondenschool. .
Dat mag je me uitleggen. Wat versta jij dan onder opvoeding en is het al gewoon niet totaal een bizarre constatering dat "een groot deel van de opvoeding van de hond plaatsvind op de hondenschool"? Dat ene uurtje per week?? In mijn ogen train je op een hondenschool. Je leert kunstjes.
Opvoeden, dus aan de kant als ik erdoor wil, van mijn eten blijf je af en dat soort regeltjes is opvoeden. Ik heb nog nooit patat gegeten tijdens de les om mijn hond te leren dat ie daaraf moet blijven.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Wil de hond »

Pameline* schreef:Dat vind ik de uitdaging..de band met je hond daadwerkelijk zo goed hebben dat de hond respect voor je heeft, zonder dat je de hond daarbij hoeft te dreigen met pijn.
Denk jij dat dit voor iedereen met elke hond haalbaar is?
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Wil de enorme Pestkop schreef:
Pameline* schreef:Dat vind ik de uitdaging..de band met je hond daadwerkelijk zo goed hebben dat de hond respect voor je heeft, zonder dat je de hond daarbij hoeft te dreigen met pijn.
Nee, maar dan kun je je dus afvragen of je het ingezette spoor wel moet blijven volgen. Wel vind ik dat als je een sport doet die vereist dat je een goed overwicht op je hond hebt, je daarin consequent moet zijn en de lijn dus ook door moet trekken naar thuis. Als je een behoorlijke afstand nodig hebt tussen jezelf en je hond om overwicht af te dwingen moet je niet thuis de hond wel toestaan tegen je aan op de bank te kruipen om maar eens wat te noemen.
In de periode dat ik met Laika het gevoel had dat ze buiten af en toe loopjes met me ging nemen ben ik als eerste de regels thuis gaan aanscherpen met gewenst effect. Daar hoor je het in mijn ogen te winnen.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Inge
Zeer actief
Contacteer:

De prikker die ze destijds om heeft gehad is een heel andere prikker dan die ze nu draagt. Die ene keer is er zo'n spijkerband bij haar omgedaan, wat dus een vele hardere correctie geeft als de prikker die ze nu draagt. Aan zo'n spijkerband zitten ook scherpere punten en die geven dus inderdaad een behoorlijke pijnprikkel. Hier kan ik niet achterstaan bij Marouck en heb dat destijds ook aangegeven.
Nogmaals, want lezen is blijkbaar moeilijk, de correcties die ze nu krijgt zijn slecht lichte rukjes, geen forse pijnprikkels dus.
Buiten het trainingsveld draagt ze die niet omdat het ook niet nodig is, er is wel degelijk respect bij Marouck voor mij. Buiten de trainingen krijgt ze enkel stemcorrecties en dat is daar voldoende.
Marouck raakt in de trainingssituaties sneller geprikkeld, en dat zal ook voornamelijk met mij te maken hebben. Voor mij is dit allemaal nieuw, het is totaal anders als datgene wat ik voorheen trainde en ik ben dus onzekerder dan in het "normale" leven. En Marouck reageert daar inderdaad op, het is een hondje dat zeer sterk reageert op mijn houding en uitstraling en grenzen zoekt. Daarnaast wordt ze enorm geprikkeld door alles om haar heen.
Nu gaat het steeds meer ontspannen en kan het veel positiever gehouden worden.
Zoals ik ook al geprobeerd heb duidelijk te maken is het ook totaal niet de bedoeling de prikker te blijven gebruiken. Het is een hulpmiddel, en net zoals andere hulpmiddelen bouw je dat weer af.

Ik probeer hier eerlijk en open te beschrijven wat ik doe, maar ik blijf het gevoel houden dat het niet begrepen wordt en dat men een beeld heeft van een piepende en kruipende hond. Dat beeld zal ik misschien ook niet weg kunnen nemen, mensen willen dingen met hun eigen ogen kunnen zien. Ik kan alleen afgaan op mijn eigen waarnemening en dat van clubgenoten en andere mensen die regelmatig aanwezig zijn bij de trainingen. Mensen die haar kennen van voor het gebruik van een prikker en die haar nu meemaken. En al die mensen zien een Marouck die nog steeds net zo vrolijk is, maar alerter, beter bereikbaar en rustiger/geconcentreerder tijdens de training. Een hond die nu gefocusd is op mij en op de bal die ze kan verdienen en veel minder wordt afgeleid door alle prikkels om haar heen.
Beter dan dit kan ik het niet uitleggen :wink:
Groetjes Inge
Afbeelding

Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Trainen, iets aanleren, doe je zo positief mogelijk. Pas als de hond er lol in heeft, krijg je een prachtig resultaat en een vrolijke hond.

Echter, als Kaya iets heel goed weet, maar niet uitvoert dan wil ik wel corrigeren. Neem het volgen; als ze hierbij toch trekt, dan geef ik wel een flike ruk aan de riem en een bars commando 'VOLG!'. Doet ze het dan weer goed, dan is het natuurlijk 'knappe meid, goed zo!!'.

Ik kan alleen maar afgaan op mijn eigen honden, maar daarbij denk ik zeker dat je een hond goed kan opvoeden en trainen zonder serieuze pijnprikkels.
Een slipketting heb ik nooit gebruikt en toch heb ik een Rottweiler die keurig aan de lijn loopt (en Moritz trouwens ook).

Ik denk dat het beginsel ligt in de band die je met je hond hebt. Is die band goed, ben jij ook ontzettend interessant in de ogen van je hond, dan zal hij volgens mij alles voor je doen en met het grootste plezier.

Dit kan je trouwens ook doortrekken in de opvoeding. Natuurlijk 'straf' ik hierbij weleens: ik negeer geen fout gedrag in principe. Als ze aan mijn rieten tafel gaan knagen is het 'NEE!' en wordt het niet genegeerd.
Als er zwaardere straffen nodig zouden zijn (wat hier niet het geval is) zou ik hier ook niet voor schuwen. Ik vind dus wel dat je in de opvoeding mag straffen en niet constant moet negeren; daarin slaan volgens mij sommige mensen wel door of hanteren deze regel gewoon fout.

Even een PS richting Inge: het valt mij ook op bij de foto's dat jij constant naar Marouck kijkt. Jij moet niet op Marouck letten; Marouck moet op jou letten.
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Ca Cajuina
Zeer actief

Ongelezen bericht door Ca Cajuina »

Eline* schreef:
Ca Cajuina schreef:[Ik ben het wel met de stelling eens. Als het om opvoeding gaat. Kunstjes aanleren doe je dmv beloningen (werkt gewoon veel beter). Waar je echter wel rekening mee moet houden is dat een groot deel van de opvoeding van de hond plaatsvind op de hondenschool. .
Dat mag je me uitleggen. Wat versta jij dan onder opvoeding en is het al gewoon niet totaal een bizarre constatering dat "een groot deel van de opvoeding van de hond plaatsvind op de hondenschool"? Dat ene uurtje per week?? In mijn ogen train je op een hondenschool. Je leert kunstjes.
Opvoeden, dus aan de kant als ik erdoor wil, van mijn eten blijf je af en dat soort regeltjes is opvoeden. Ik heb nog nooit patat gegeten tijdens de les om mijn hond te leren dat ie daaraf moet blijven.
Onder opvoeding versta ik de relatie die je opbouwt met je hond en de daaraan gekoppelde regels binnen jouw huis. En nee ik vind het geen bizarre constatering. In dat ene uurtje per week probeer je mensen uit te leggen wat wel gewenst gedrag is binnen het huis en wat niet. Hoe belangrijk het is consequent te blijven en wat de consequenties zijn als je dat niet bent. In dat ene uurtje per week ben je dus mensen aan het uitleggen wat het belang is van aan de kant gaan als je erdoor wil, dat het niet grappig is als de hond het eten uit je hand pikt. En inderdaad als een cursist naar mij toekomt en zegt dat de hond altijd patat uit haar handen pikt en ze weet niet wat ze hieraan moet doen nemen we de volgende week een zak patat mee en leg je de mensen uit hoe ze kunnen reageren en wat hier de consequenties van zijn.

Laatst was er een hond die wilde opeens de achterbak niet meer in. Toen zijn we met het klasje naar de auto gelopen en hebben we dat geoefend. Hebben we besproken welke opties je hebt, hoe schadelijk het is voor jonge honden etc

Daarnaast worden de kunstjes natuurlijk ook aangeleerd maat daar ligt niet de essentie.

Dus naar mijn mening wordt er op een hondenschool ook veel tijd aan opvoeding besteed en daar hoort corigeren zeker bij. Het corigeren van honden is iets wat erg moeilijk is en waar het gros veel hulp bij kan gebruiken. Dus dan lijkt mij 1 van de belangrijkste dingen de mensen te leren hoe en wanneer en met behulp van wat te corigeren.

Duidelijk uitgelegd?
Groetjes Michelle en een kus van Conan en Akira en Hera

Afbeelding
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Wil de hond »

Pameline* schreef:
Wil de enorme Pestkop schreef:
Nee, maar dan kun je je dus afvragen of je het ingezette spoor wel moet blijven volgen. Wel vind ik dat als je een sport doet die vereist dat je een goed overwicht op je hond hebt, je daarin consequent moet zijn en de lijn dus ook door moet trekken naar thuis. Als je een behoorlijke afstand nodig hebt tussen jezelf en je hond om overwicht af te dwingen moet je niet thuis de hond wel toestaan tegen je aan op de bank te kruipen om maar eens wat te noemen.
In de periode dat ik met Laika het gevoel had dat ze buiten af en toe loopjes met me ging nemen ben ik als eerste de regels thuis gaan aanscherpen met gewenst effect. Daar hoor je het in mijn ogen te winnen.
Hier kan ik helemaal in meegaan.

Waar je aan de ene kant tekortschiet probeer je dat aan de andere kant weer te kompenseren, je maakt zodoende de hond eigenlijk "slachtoffer" van je eigen fouten/gebreken/tekortkomingen. Ik zet slachtoffer tussen "" omdat ik niet geloof dat Inge Marouck mishandelt. Ik ben sowieso van mening dat korrekties bij het trainen een zeer waardevolle aanvulling kunnen zijn op de beloning, bij de meeste honden. Geen noodzakelijke aanvulling, maar het is volgens mij niet zo dat korrekties gebruiken zonder meer gelijk staan aan fout bezig zijn.

Het is voor veel mensen echt verdomde moeilijk om daadwerkelijk een dominante houding aan te nemen en die vast te houden. Terwijl daar wel de basis ligt van alles, in de manier van omgaan met je hond in het algemeen, in je houding naar je hond.

Waar het gaat over het verschil tussen opvoeden en trainen cq. kunstjes aanleren. Afhankelijk van wat je traint natuurlijk, maar veel "kunstjes" die op de hondenschool worden geleerd dienen eigenlijk mede om de opvoeding in goede banen te leiden, door deze kunstjes thuis, in het dagelijkse leven, toe te passen. Maar toch, het is waar dat opvoeding veel meer omvat dan dat wat je op een hondenschool doet. De basis van opvoeding ligt in de omgang met en je houding naar je hond. Zaken die op een goede hondenschool natuurlijk ook meespelen bij de training.
Belle
Zeer actief

Ca Cajuina schreef: Ik ben het wel met de stelling eens. Als het om opvoeding gaat. Kunstjes aanleren doe je dmv beloningen (werkt gewoon veel beter). Waar je echter wel rekening mee moet houden is dat een groot deel van de opvoeding van de hond plaatsvind op de hondenschool. Vaak zie ik bij ons combinaties verschijnen waar het al fout is gegaan. Dus bij ons wordt er ook gecorrigeerd net zogoed als dat er gewerkt word met beloningen.

In mijn visie gaat het bij een huis, tuin en keuken hondenschool (hiermee bedoel ik dus niet een hondschool die voor de G&G wedstrjiden gaat) niet zozeer om het aanleren van kunstjes maar om de baas&hond verhouding goed te krijgen en te houden. Je geeft de mensen handvatten voor de omgang met de hond. En ik vind dat in je omgang met een hond een correctie noodzakelijk is. Let wel een stemverheffing of een "nee"is ook een correctie.
Wat ik me kan herinneren van de hondenscholen waar ik met mijn vorige honden ben geweest, was het toch vooral kunstjes leren: zit (kont op de grond drukken), af (als de hond zat, poten naar voren trekken), volgen (als de hond niet netjes naast je liep gaf je een zwiep aan de slipketting). Buiten de uitleg hoe je de kunstjes aan moest leren werd er verder weining verteld. Goed, dit is wel zo'n 15 jaar geleden en er zal inmiddels veel veranderd zijn op de meeste hondenscholen.
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

ik denk dat je elke hond kan trainen zonder enge hulpmiddelen.

ik ben heeeel consequent en ja, ze krijgen soms op hun sodeju in de vorm van een brul of als het echt foute boel is pak ik ze in het nekvel..

maar 99% van de tijd praat ik zelf heel zacht. ook "correcties" worden hier veelal fluisterend gegeven omdat ik vooral bij sam merk dat dat veeel bter werkt dan de brullen en slipkettingen die eline nu meeneemt naar spanje omdat ik ze niet meer wil zien :wink:

wél moet je eerlijk zijn in wat jij kan en wat je hond kan..

ik kan met de meest achterlijke hulpmiddelen met sam gaan flyballen (hij vind dit heel leuk, maar kan niet los omdat ie dan ook op zoek gaat naar andere honden om te knoklken) conclusie: ik flybal niet met hem. we zoeken wat op waardoor we samen lekker kunnen trainen en hij niet in de verleiding kan komen gekke streken uit te halen.. dan is zijn en mijn stress minder en kan ik een uitval van hem naar een te dicht naderende hond al afweren met een bal..

is niet wat ik voor hem zou wensen, maar ook gehoorzaamheid vindt hij leuk en we zijn toch lekker bezig..

snap de grenzen van je hond EN JEZELF en je hoeft helemaal niet met enge hulpmiddelen te trainen omdat die naar mijn mening altijd een compensatie van je zwakte zijn.

dit neemt natuurlijk niet weg dat lola gister echt wel wist dat ze die boterham niet van pascals bord mocht pakken!!! :mrgreen: en daarvoor dus wel degelijk een correctie kreeg in de vorm van op je plaats blijven terwijl baas met sam aan het klungelen was... dan pak ik haar harder dan wanneer ik haar een klap o.i.d. zou geven denk ik...

een correctie op de zwakke plek van de hond is een zwaardere correctie dan een lichamelijke correctie.

negeer ik sam? gaat ie slapen, boeit hem niks
negeer ik lola? wordt ze gek. die kan daar niet tegen, dus 10 minuten op de plaats blijven is hel voor die dame.
sam hoef ik gelukkig bijna nooit te corrigeren. die is erg rustig en lief sinds een aantal maanden. die reageert gewoon super op een fluisterend "sammy... dat kan niet he!!"
Afbeelding
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

massam schreef:ik denk dat je elke hond kan trainen zonder enge hulpmiddelen.
Trainen wel ja, daar ben ik het mee eens. En inderdaad; kijk naar wat je hond kan en ook leuk vind.

Alleen gedrag bijsturen, daarbij is het wellicht noodzakelijk om naar hardere middelen te grijpen. Zo zag ik laatst een Rottweiler die werkelijk compleet door het lint uitvalt naar andere honden, die werd gecorrigeerd en vloog vervolgens een mens aan. Tja.... ik vermoed dat je er hier niet mee komt met een balletje en een stukje worst :wink:
Die hond werd dus ook even flink 'aangepakt' (niet verrot geslagen hoor, maar wel flink gecorrigeerd).
Had de eigenaar vanaf het begin de hond wat meer op normale wijze gecorrigeerd, dan had het niet zover hoeven te komen.
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Sylvia
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Sylvia »

Ca Cajuina schreef: Dus naar mijn mening wordt er op een hondenschool ook veel tijd aan opvoeding besteed en daar hoort corigeren zeker bij. Het corigeren van honden is iets wat erg moeilijk is en waar het gros veel hulp bij kan gebruiken. Dus dan lijkt mij 1 van de belangrijkste dingen de mensen te leren hoe en wanneer en met behulp van wat te corigeren.
Mijn ervaring is toch wel dat er op hondenscholen niet genoeg aandacht wordt besteedt aan ook het opvoeden.
Heel vaak loop ik er toch weer tegen aan dat mensen het allemaal niet helemaal goed begrepen hebben met het positief trainen. Zo hoorde ik gisteren nog van een kennis van ons in Denemarken dat zij dus 1 van onze pups die in Denemarken zit op bezoek had. Hij trainde met Lotte bij een hondenschool die positief traint, en hem was verteld dat hij niet mocht corrigeren maar dat hij alles moest negeren. Lotte danst op de tafels en trekt de bloembakken leeg. En de eigenaar is doodleuk aan het negeren omdat dat volgens de hondenschool zo moet :denken: Nou heeft die kennis van ons maar even uitgelegd wel hoe het wel moet, maar een duidelijk geval dus van ik heb het niet begrepen, nou vraag ik met toch af waar het aan ligt :denken: Als de hondenschool hierbij zou helpen zou dit dus niet gebeuren. Dan was hem allang vertelt hoe en wat.
Helaas heb ik dit niet van de eigenaar zelf gehoord, maar die dacht waarschijnlijk goed bezig te zijn omdat de hondenschool het zo zegt.
Groetjes Sylvia
Afbeelding
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

Stang schreef:
massam schreef:ik denk dat je elke hond kan trainen zonder enge hulpmiddelen.
Trainen wel ja, daar ben ik het mee eens. En inderdaad; kijk naar wat je hond kan en ook leuk vind.

Alleen gedrag bijsturen, daarbij is het wellicht noodzakelijk om naar hardere middelen te grijpen. Zo zag ik laatst een Rottweiler die werkelijk compleet door het lint uitvalt naar andere honden, die werd gecorrigeerd en vloog vervolgens een mens aan. Tja.... ik vermoed dat je er hier niet mee komt met een balletje en een stukje worst :wink:
Die hond werd dus ook even flink 'aangepakt' (niet verrot geslagen hoor, maar wel flink gecorrigeerd).
Had de eigenaar vanaf het begin de hond wat meer op normale wijze gecorrigeerd, dan had het niet zover hoeven te komen.
dat is in mijn ogen dan meer opvoeding dan trainen. idd als ze eerder consequent waren geweest was dit niet nodig en zo'n probleem los je niet op met een frolic of bal idd :mrgreen: maar dat vind ik ook moeten kunnen. sam had het vorig jaar op de camping tegen een houten eend die achter een lkinderfiets hing.. helaas kwamen ze 300x per dag voorbij, en sam werd steeds maffer. toen heb ik hem wel bij zijn nek gevat en hem even verteld dat dat dus niet mag..

ik ben dus zeker niet tegen corrigeren, maar wel tegen corrigeren terwijl je eigenlijk weet dat het je eigen tekortkoming is.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”