Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
zonder correcties meer bijtincidenten (update p.7)
Moderator: moderatorteam
- Belle
- Zeer actief
- Aantal honden: 3
zonder correcties meer bijtincidenten (update p.7)
Op een website van een hondenschool las ik het volgende: "wetenschappelijk onderzoek heeft vastgesteld dat honden die getraind worden zonder corrigeren voor meer bijtincidenten zorgen. "
Ik heb ze een mail gestuurd met de vraag om de referenties van de artikelen waarin het wetenschappelijke onderzoek waar ze op doelen in beschreven staat.
Maar ik zou ook graag jullie mening hierover horen.
Zelf denk ik niet dat trainen zonder correcties voor honden zorgt die sneller zouden bijten, eerder nog andersom. Helemaal niet als je het over trainen hebt, wat tenslotte niets meer is dan het aanleren van kunstjes. Waarom zou een hond die voor het goed uitvoeren van een kunstje een koekje krijgt eerder bijtgedrag vertonen dan een hond die een ruk in z'n nek krijgt als hij het kunstje niet zo snel doorheeft. Volgens mij zorgt die laatste manier alleen maar voor frustratie en angst en naar mijn idee dus eerder voor bijtincidenten.
Ik heb ze een mail gestuurd met de vraag om de referenties van de artikelen waarin het wetenschappelijke onderzoek waar ze op doelen in beschreven staat.
Maar ik zou ook graag jullie mening hierover horen.
Zelf denk ik niet dat trainen zonder correcties voor honden zorgt die sneller zouden bijten, eerder nog andersom. Helemaal niet als je het over trainen hebt, wat tenslotte niets meer is dan het aanleren van kunstjes. Waarom zou een hond die voor het goed uitvoeren van een kunstje een koekje krijgt eerder bijtgedrag vertonen dan een hond die een ruk in z'n nek krijgt als hij het kunstje niet zo snel doorheeft. Volgens mij zorgt die laatste manier alleen maar voor frustratie en angst en naar mijn idee dus eerder voor bijtincidenten.
Laatst gewijzigd door Belle op 20 mei 2005 15:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
-
- Zeer actief
Schilder meent dat er problemen komen omdat mensen die "met de clicker" opvoeden, denken dat ze ook ranghoger zijn dan hun hond en als die op een dag ineens iets proberen te verbieden of af te dwingen kunnen ze door de hond gecorrigeerd worden. Dus wel gehoorzaam, geen duidelijke rangorde. (geen publicatie maar mondelinge mededeling tijdens onderwijs).
weg gehaald zit een virus in
- Eline*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Ik zou deze uitspraak inderdaad wel eens wetenschappelijk gestoeld willen zien worden. Ik ben het met schilder eens dat te veel mensen de ballen verstand hebben van honden, want daar gaat het om. Het gaat niet om clickertraining, het gaat om leerprocessen en hondengedrag.
Het gaat erom dat je snapt wanneer en met welke reden je gedrag negeert en wanneer je dat niet doet en dus aktief reageert. Het gaat erom dat een baas snapt dat er een verschil is tussen trainen en opvoeden. Het gaat erom dat een baas snapt dat een hond een wezen is waarin je je behoort te verdiepen wil je het goed kunnen doen en met begrip en respect voor het dier ermee kunnen omgaan, zonder in te boeten aan leiderschap.
Daarmee diskwalificeren we dus driekwart van Nederland als verantwoord en kundig eigenaar en bij dat gedeelte vinden de bijtincidenten plaats.
Bijtincidenten omdat de hond de baas boven het hoofd uit is gestegen, bijtincidenten vanuit angstagressie, bijtincidenten vanuit pure onkunde en onwetendheid.
Als je denkt dat dat te wijten is aan clickertraining heb je er net zo min iets van begrepen als die hondenbaas die alles loopt te negeren.
Het gaat erom dat je snapt wanneer en met welke reden je gedrag negeert en wanneer je dat niet doet en dus aktief reageert. Het gaat erom dat een baas snapt dat er een verschil is tussen trainen en opvoeden. Het gaat erom dat een baas snapt dat een hond een wezen is waarin je je behoort te verdiepen wil je het goed kunnen doen en met begrip en respect voor het dier ermee kunnen omgaan, zonder in te boeten aan leiderschap.
Daarmee diskwalificeren we dus driekwart van Nederland als verantwoord en kundig eigenaar en bij dat gedeelte vinden de bijtincidenten plaats.
Bijtincidenten omdat de hond de baas boven het hoofd uit is gestegen, bijtincidenten vanuit angstagressie, bijtincidenten vanuit pure onkunde en onwetendheid.
Als je denkt dat dat te wijten is aan clickertraining heb je er net zo min iets van begrepen als die hondenbaas die alles loopt te negeren.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...

Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Juno en Kiki

- Zoie
- Zeer actief
ben ook wel benieuwd wat er precies bedoeld wordt.
Zoals ik aleen ander topic heb vermeld, denk ik zelf dat je domweg niet aan het corrigeren van een pittige hond ontkomt. Ook is het zo dat te veel bazen hun hond zie laten aanklooien waar een correctie m.i. op zijn plaats zou zijn. Dat dat dan af en toe uit de hand loopt, zou me niet verbazen.
Maar ik vind straffen/corrigeren zelf een heel moeilijk onderwerp, want ik vraag me zelf ook altijd wel af, doe ik het wel goed en terecht.
Zoals ik aleen ander topic heb vermeld, denk ik zelf dat je domweg niet aan het corrigeren van een pittige hond ontkomt. Ook is het zo dat te veel bazen hun hond zie laten aanklooien waar een correctie m.i. op zijn plaats zou zijn. Dat dat dan af en toe uit de hand loopt, zou me niet verbazen.
Maar ik vind straffen/corrigeren zelf een heel moeilijk onderwerp, want ik vraag me zelf ook altijd wel af, doe ik het wel goed en terecht.

- Joyce
- Zeer actief
- Aantal honden: 4
- Eline*
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik vind het ontzettend jammer te merken dat zo heel langzaam aan de tendens weer aan het omslaan is naar "de hond moet het voor de baas doen" (lees, we werken niet met koek, maar met correctie's)Chatterbox schreef:Zoiets valt toch onmogelijk te onderzoeken... Hondengedrag hang van zoveel meer factoren af dan het gebruiken of niet gebruiken van een clicker. Mooie hondenschool... die op deze manier zieltjes probeert te winnen.
De "positieve" trainingsmethode's falen bij gebrek aan kundige trainers en hondenscholen en bij het feit dat men de lessen veelal toch blijft aanbieden zonder een goede theoretische basis mee te geven aan de eigenaren. Theorie is een must willen mensen iets snappen van wat ze nou aan het doen zijn met hun hond. Ongemotiveerde eigenaren, te beroerd om zich te verdiepen en de verdomd luie instelling van die bazen maken dat een manier van trainen die inzet en kennis vraagt gedoemd is te mislukken voor de massa.
Ik vind dat erg jammer.
Groet Eline,
Juno en Kiki

Juno en Kiki

- Inge
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herder
- Contacteer:
Ik denk dat er wel een kern van waarheid in de uitspraak zit.
Honden hebben behoefte aan duidelijkheid.
De opkomst van de "positieve training" heeft er in mijn ogen voor gezorgd dat veel mensen doorslaan in die positieve methode.
Die positieve methode is heel goed bruikbaar in de training, maar in de opvoeding redt je het daar domweg niet mee.
Er zijn genoeg situaties denkbaar waarbij je wel MOET corrigeren, zeker als het de veiligheid van jezelf of van je hond betreft. Corrigeer je het najagen van auto's niet (zelfbelonend) dan heb je dus op termijn een platte hond
, corrigeer je het vreten van de straat niet, dan loop je meer kans dat je hond eens vergifigd wordt etc.
Dat wil overigens niet zeggen dat je dus maar naar een slipketting moet grijpen en dat die dus beter zou zijn, maar je moet wat doen in die situaties.
Honden die geen grenzen geleerd wordt omdat bazen doorslaan in "de positieve benadering" vind ik inderdaad gevaarlijker dan honden die duidelijkheid verkrijgen in wat wel en niet kan/mag.
De opkomst van de "positieve training" heeft er in mijn ogen voor gezorgd dat veel mensen doorslaan in die positieve methode.
Die positieve methode is heel goed bruikbaar in de training, maar in de opvoeding redt je het daar domweg niet mee.
Er zijn genoeg situaties denkbaar waarbij je wel MOET corrigeren, zeker als het de veiligheid van jezelf of van je hond betreft. Corrigeer je het najagen van auto's niet (zelfbelonend) dan heb je dus op termijn een platte hond

Dat wil overigens niet zeggen dat je dus maar naar een slipketting moet grijpen en dat die dus beter zou zijn, maar je moet wat doen in die situaties.
Honden die geen grenzen geleerd wordt omdat bazen doorslaan in "de positieve benadering" vind ik inderdaad gevaarlijker dan honden die duidelijkheid verkrijgen in wat wel en niet kan/mag.
Laatst gewijzigd door Inge op 16 mei 2005 19:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetjes Inge

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
- Belle
- Zeer actief
Ik kan me inderdaad iets voorstellen hierbij. Maar ik vind dat dat dan ook een tekortkoming is van een hondenschool. Positieve training moet niet ophouden bij het aanleren van trucjes. Zoals Eline ook al uitlegt, gaat het er om dat mensen iets begrijpen van hondengedrag en een goede hondenschool zou dat ook in de lessen moeten bewerkstelligen. Anders kun je inderdaad hondjes krijgen die op het trainingsveld keurig hun kunstjes laten zien en thuis en op straat onhandelbaar zijn.Sjiel schreef:Schilder meent dat er problemen komen omdat mensen die "met de clicker" opvoeden, denken dat ze ook ranghoger zijn dan hun hond en als die op een dag ineens iets proberen te verbieden of af te dwingen kunnen ze door de hond gecorrigeerd worden. Dus wel gehoorzaam, geen duidelijke rangorde. (geen publicatie maar mondelinge mededeling tijdens onderwijs).
- Joyce
- Zeer actief
- Aantal honden: 4
Precies! Hier in het Noorden is er ook een chronisch gebrek aan goede hondenscholen. of ze kosten 150 euro voor een paar lessen. Wat voor de meeste mensen niet betaalbaar is. Ze gaan dan liever naar de KC waar je voor 10 lessen 30 euro neertelt. Dat de trainers op die KC nog minder verstand van hondengedrag hebben dan een beetje hondenkenner maakt niet uit. Het valt me trouwens ook wel op dat al die hondeneigenaren als schaapjes achter de trainer aanhobbelen, zelfs als na 5 lessen er nog geen enkele verbetering is te zien. In plaats van vragen te stellen en critisch te zijn slikken ze alle onzin die zo'n trainer uitkraamt. Aan theorie doen ze al helemaal niet...
Gelukkig heb ik daar wat op gevonden.
Ik ga samen met iemand van de Clickerlijst trainen met de clicker en we gaan de levels van Sue Ailsby (ken je die) oefenen. Ik heb Angeniet ook al uitgenodigd en ik hoop zo een leuk clickergroepje te kunnen vormen met mensen die voor hun eigen plezier en het plezier van hun hond trainen. Misschien moet ik maar zieltjes gaan winnen op de KC. 
Gelukkig heb ik daar wat op gevonden.

- Belle
- Zeer actief
Maar op die site heeft het betrekking op training, tenminste zo staat het er, en niet op opvoeding. Ik corrigeer Belle ook als ze stront eet (althans ik geef een brul, dat is bij een zachtaardige en gevoelige hond als Belle voldoende). Maar bij het leren van oefenen, wat training volgens mij is, zal ik niet corrigeren. Er zijn toch genoeg hondenscholen die dat wel doen, nog voordat de hond begrijpt dat hij niet mag trekken aan de riem, krijgt hij een opzwieper met de slipketting en dat lijkt me nou net niet goed.Inge schreef:Ik denk dat er wel een kern van waarheid in de uitspraak zit.
- Belle
- Zeer actief
Ik heb weleens het idee dat dat ook te maken heeft met het ego van bazen. Als een hond het 'alleen maar' voor een koekje doet, heeft de baas niet het gevoel macht te hebben over de hond. Het is toch veel mooier als je hond zoveel respect voor je heeft dat hij alles voor je doet zonder dat je daar iets tegenover hoeft te stellen. Ze verwarren dan respect met angst en vergeten ook dat een hond toch eerst zal moeten leren wat er van hem verwacht wordt.Eline* schreef: Ik vind het ontzettend jammer te merken dat zo heel langzaam aan de tendens weer aan het omslaan is naar "de hond moet het voor de baas doen" (lees, we werken niet met koek, maar met correctie's)
Zelf heb ik met mijn vorige honden altijd naar cursussen geweest waar de slipketting werd gebruikt en beloningen eigenlijk niet verder mochten gaan dan een aai en een prijzend woord. Anders was er ook nog niet in die tijd.
Belle is de eerste hond waarmee ik met de clickermethode heb gewerkt en ik zie alleen maar voordelen t.o.v. van de slipkettingmethode.
- Inge
- Zeer actief
- Contacteer:
Ook in training werk ik naast met beloningen met correcties.Belle schreef:Maar op die site heeft het betrekking op training, tenminste zo staat het er, en niet op opvoeding. Ik corrigeer Belle ook als ze stront eet (althans ik geef een brul, dat is bij een zachtaardige en gevoelige hond als Belle voldoende). Maar bij het leren van oefenen, wat training volgens mij is, zal ik niet corrigeren. Er zijn toch genoeg hondenscholen die dat wel doen, nog voordat de hond begrijpt dat hij niet mag trekken aan de riem, krijgt hij een opzwieper met de slipketting en dat lijkt me nou net niet goed.Inge schreef:Ik denk dat er wel een kern van waarheid in de uitspraak zit.
Niet in de aanleerfase, dat gebeurt positief. Maar als oefeningen begrepen worden en het commando toch niet opgevolgd wordt volgt er een correctie, niet alles is vrijblijvend, er komt ook "plicht" bij kijken.
Het blijft wel belangrijk goede uitvoeringen ook goed te belonen, ook als er een seconde daarvoor een correctie is gebruikt.

Een correctie moet ook in verhouding staan met de "overtreding", soms is een stemcorrectie voldoende, soms moet je een zwaardere correctie geven.
Goed corrigeren is trouwens heel moeilijk, tenminste...dat vind ik

Groetjes Inge

- Belle
- Zeer actief
Dat ben ik zeker met je eens. Maar dat vind ik des te meer reden om mensen niet in het wilde weg aan een slipketting te laten rukken. Dan kun je naar mijn idee met ondeskundig corrigeren nog meer kwaad doen dan met ondeskundig clickeren. Ik heb hier op een hondenschool ook puppies van 10 weken aan een slipketting zien voortslepen, terwijl de trainster daar niets van zei.Inge schreef: Goed corrigeren is trouwens heel moeilijk, tenminste...dat vind ik
- billy
- Erelid
- Mijn ras(sen): Fox en Duitse Jacht terrier
- Aantal honden: 1
Maar waarom train je dan met een prikker Inge, als je goed corrigeren moeilijk vind.Inge schreef:Ook in training werk ik naast met beloningen met correcties.Belle schreef:Maar op die site heeft het betrekking op training, tenminste zo staat het er, en niet op opvoeding. Ik corrigeer Belle ook als ze stront eet (althans ik geef een brul, dat is bij een zachtaardige en gevoelige hond als Belle voldoende). Maar bij het leren van oefenen, wat training volgens mij is, zal ik niet corrigeren. Er zijn toch genoeg hondenscholen die dat wel doen, nog voordat de hond begrijpt dat hij niet mag trekken aan de riem, krijgt hij een opzwieper met de slipketting en dat lijkt me nou net niet goed.Inge schreef:Ik denk dat er wel een kern van waarheid in de uitspraak zit.
Niet in de aanleerfase, dat gebeurt positief. Maar als oefeningen begrepen worden en het commando toch niet opgevolgd wordt volgt er een correctie, niet alles is vrijblijvend, er komt ook "plicht" bij kijken.
Het blijft wel belangrijk goede uitvoeringen ook goed te belonen, ook als er een seconde daarvoor een correctie is gebruikt.In mijn ogen moeten beloningen de boventoon voeren, als er meer gecorrigeerd wordt als beloond haal je ook het plezier weg uit de hond
en ik zie graag een vrolijke hond
![]()
Een correctie moet ook in verhouding staan met de "overtreding", soms is een stemcorrectie voldoende, soms moet je een zwaardere correctie geven.
Goed corrigeren is trouwens heel moeilijk, tenminste...dat vind ik
Ik zag laatst trainingfoto's op je forum en dacht dat Marouck een prikker omhad.
Groetjes Els
- billy
- Erelid
Heb je wat meer info over Sue Ailsby, ik ben aan het clickeren met mn papegaaienChatterbox schreef:
Gelukkig heb ik daar wat op gevonden.Ik ga samen met iemand van de Clickerlijst trainen met de clicker en we gaan de levels van Sue Ailsby (ken je die) oefenen. Ik heb Angeniet ook al uitgenodigd en ik hoop zo een leuk clickergroepje te kunnen vormen met mensen die voor hun eigen plezier en het plezier van hun hond trainen. Misschien moet ik maar zieltjes gaan winnen op de KC.

Wie weet kan ik er weer wat tips uithalen.

Groetjes Els
- Eline*
- Zeer actief
- Contacteer:
Wat gaaf! Wil je me daar eens wat meer over vertellen? Wat levert het je op? ( vreselijk off-topic..billy schreef:Heb je wat meer info over Sue Ailsby, ik ben aan het clickeren met mn papegaaienChatterbox schreef:
Gelukkig heb ik daar wat op gevonden.Ik ga samen met iemand van de Clickerlijst trainen met de clicker en we gaan de levels van Sue Ailsby (ken je die) oefenen. Ik heb Angeniet ook al uitgenodigd en ik hoop zo een leuk clickergroepje te kunnen vormen met mensen die voor hun eigen plezier en het plezier van hun hond trainen. Misschien moet ik maar zieltjes gaan winnen op de KC.
en wil van alles weten.
![]()
Wie weet kan ik er weer wat tips uithalen.![]()
Groetjes Els

Groet Eline,
Juno en Kiki

Juno en Kiki

- billy
- Erelid
Hier mn OT antwoord
Heel veel Eline, we zijn nog maar 3 weken geleden begonnen en het gaat heel goed.
Ik ben ze nu aan het leren het stokje aanraken en dat gaat heel goed, ze doen er al echt hun best voor, verder is er al veel meer vertrouwen, ze zijn niet bang van mn handen en als ik langsloop komenh ze al uit de kooi zo van we gaan wat doen.
Ze zijn nu helaas 4 weken uit logeren ivm renovatie van mn huis dus het clickeren ligt even stil.
Maar het is heel leuk om te doen en ik zie ze veranderen , het gaat echt supersnel
Groetjes Els

Heel veel Eline, we zijn nog maar 3 weken geleden begonnen en het gaat heel goed.
Ik ben ze nu aan het leren het stokje aanraken en dat gaat heel goed, ze doen er al echt hun best voor, verder is er al veel meer vertrouwen, ze zijn niet bang van mn handen en als ik langsloop komenh ze al uit de kooi zo van we gaan wat doen.

Ze zijn nu helaas 4 weken uit logeren ivm renovatie van mn huis dus het clickeren ligt even stil.
Maar het is heel leuk om te doen en ik zie ze veranderen , het gaat echt supersnel
Groetjes Els
- Eline*
- Zeer actief
- Contacteer:
Wat top zeg dat je dat bent gaan doen zo!!billy schreef:Hier mn OT antwoord![]()
Ik ben ze nu aan het leren het stokje aanraken en dat gaat heel goed, ze doen er al echt hun best voor, verder is er al veel meer vertrouwen, ze zijn niet bang van mn handen en als ik langsloop komenh ze al uit de kooi zo van we gaan wat doen.![]()
Groetjes Els

Groet Eline,
Juno en Kiki

Juno en Kiki

- billy
- Erelid
Zal ik doen ElineEline* schreef:Wat top zeg dat je dat bent gaan doen zo!!billy schreef:Hier mn OT antwoord![]()
Ik ben ze nu aan het leren het stokje aanraken en dat gaat heel goed, ze doen er al echt hun best voor, verder is er al veel meer vertrouwen, ze zijn niet bang van mn handen en als ik langsloop komenh ze al uit de kooi zo van we gaan wat doen.![]()
Groetjes ElsLaat tzt nog eens wat horen over je vorderingen!

Weet je wat het leukste is je moet zelf zoveel nadenken,

Groetjes Els
- Eline*
- Zeer actief
- Contacteer:
Daar raak je precies het punt aan waarop clickertraining vaak misloopt. Mensen moeten anticiperen en nadenken, snappen wat ze doen en daar gaat het mis. Veel mensen kunnen dat niet en nemen niet de moeite zich te verdiepen. Doodzonde overigens.billy schreef:Weet je wat het leukste is je moet zelf zoveel nadenken,de papegaaien snappen het vaak wel.
Groetjes Els
Groet Eline,
Juno en Kiki

Juno en Kiki

- billy
- Erelid
Dat is ook best moeilijk, ik heb het ooit met Freek gedaan op eigen houtje en die ging dingen ontzettend slordig doen , uit ongeduld omdat hij veel te snel voor me ging en ik het niet kon oplossen.Eline* schreef:Daar raak je precies het punt aan waarop clickertraining vaak misloopt. Mensen moeten anticiperen en nadenken, snappen wat ze doen en daar gaat het mis. Veel mensen kunnen dat niet en nemen niet de moeite zich te verdiepen. Doodzonde overigens.billy schreef:Weet je wat het leukste is je moet zelf zoveel nadenken,de papegaaien snappen het vaak wel.
Groetjes Els
Nu hoop ik dat omdat ik me er meer in verdiept hebt dat het beter gaat. En ik ben een clubje begonnen met anderen die ook clickeren met hun gaai dus het zal vast wat worden.

Groetjes Els
- Inge
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik train inderdaad met de prikker sinds enige tijd. Juist omdat het corrigeren met de slip niet goed ging. Ik moest steeds meer corrigeren, Marouck werd steeds drukker doordat ik niet duidelijk genoeg was met de slipketting door gebrek aan techniek en ik voelde me daar niet prettig bij.
Na lang twijfelen ben ik ingegaan op het advies van mijn trainers om een prikker te proberen, onder begeleiding.
In eerste instantie was ik absoluut geen voorstander, ik was heel bang dat ik daarmee meer kwaad dan goed deed. Toch ben ik het (onder instructie) gaan gebruiken en direct vanaf de eerste keer merkte ik verschil. Misschien omdat de band zowiezo al strakker zit dan een slip en zo een constante lichte druk geeft, maar Marouck werd dus direct rustiger. En doordat ze rustiger werd kon ik dus weer positiever gaan werken. Het corrigeren wat ik doe als ze de prikker omheeft is niets meer of minder dan een klein licht rukje als ze de fout ingaat. That's it. Meer is ook niet nodig. Met de slip moest ik veel harder corrigeren om door te komen.
Marouck draagt dus een prikker tijdens de training maar wordt verder vrijwel alleen positief getraind. Soms een hele lichte correctie, maar juist veelvuldig haar bal verdienen en braaf. Sinds ze de prikker draagt is ze met hele grote stappen vooruit gegaan. Het appèl gaat steeds netter (zodat ik nog meer kan belonen), ze loopt kwispelend met hooggedragen staart naast me.
Een prikker gebruiken wil niet zeggen dat je rukt en snukt aan je hond en dat je je hond pijn doet.
Ik zal hier dan ook maar de foto's plaatsen die je bedoelt. Waarom heb je het toen eigenlijk niet direct gevraagd Els?

Na lang twijfelen ben ik ingegaan op het advies van mijn trainers om een prikker te proberen, onder begeleiding.
In eerste instantie was ik absoluut geen voorstander, ik was heel bang dat ik daarmee meer kwaad dan goed deed. Toch ben ik het (onder instructie) gaan gebruiken en direct vanaf de eerste keer merkte ik verschil. Misschien omdat de band zowiezo al strakker zit dan een slip en zo een constante lichte druk geeft, maar Marouck werd dus direct rustiger. En doordat ze rustiger werd kon ik dus weer positiever gaan werken. Het corrigeren wat ik doe als ze de prikker omheeft is niets meer of minder dan een klein licht rukje als ze de fout ingaat. That's it. Meer is ook niet nodig. Met de slip moest ik veel harder corrigeren om door te komen.
Marouck draagt dus een prikker tijdens de training maar wordt verder vrijwel alleen positief getraind. Soms een hele lichte correctie, maar juist veelvuldig haar bal verdienen en braaf. Sinds ze de prikker draagt is ze met hele grote stappen vooruit gegaan. Het appèl gaat steeds netter (zodat ik nog meer kan belonen), ze loopt kwispelend met hooggedragen staart naast me.
Een prikker gebruiken wil niet zeggen dat je rukt en snukt aan je hond en dat je je hond pijn doet.

Ik zal hier dan ook maar de foto's plaatsen die je bedoelt. Waarom heb je het toen eigenlijk niet direct gevraagd Els?

Groetjes Inge

- billy
- Erelid
Hoi Inge
Omdat ik heel weinig reageer op je forum maar wel af en toe kom lezen, en ik denk als ik wat zeg over de prikker dan krijg ik iedereen over me heen.
Je moet het zelf weten hoor en het is ook geen aanval of zo, maar een beetje corrigeren met de prikker , je kan dan toch net zo goed met de slip trainen.
Maar wat ik wel vind Inge waarom maak je steeds oogcontact met Marouck.
Het ziet er erg gespannen uit allemaal, is mijn mening hoor.
Groetjes Els
Omdat ik heel weinig reageer op je forum maar wel af en toe kom lezen, en ik denk als ik wat zeg over de prikker dan krijg ik iedereen over me heen.

Je moet het zelf weten hoor en het is ook geen aanval of zo, maar een beetje corrigeren met de prikker , je kan dan toch net zo goed met de slip trainen.
Groetjes Els
- Inge
- Zeer actief
- Contacteer:
Dat oogcontact maken is een automatisme dat ik heel hard aan het afleren benbilly schreef:Hoi Inge
Omdat ik heel weinig reageer op je forum maar wel af en toe kom lezen, en ik denk als ik wat zeg over de prikker dan krijg ik iedereen over me heen.![]()
Groetjes Els

Groetjes Inge

- Belle
- Zeer actief
Ik corrigeer eigenlijk zelden. Sowieso nooit met fysieke correcties, hooguit 'brul' ik een keertje (maar ik heb een vrij zachte stem, dus echt hard is dat ook niet), en ik onthoud beloningen. Wel ben ik vrij consequent en laat ik me niet door ze manipuleren. Maar ik denk dat ik heel makkelijke, onderdanige honden heb. Zou ik nou gewoon makkelijke honden getroffen hebben, of zijn ze makkelijk door mijn 'zachte' aanpak?
Ik bedoel dus eigenlijk te vragen of een positieve training volgens jullie misschien niet voor elke hond geschikt is.
Ik bedoel dus eigenlijk te vragen of een positieve training volgens jullie misschien niet voor elke hond geschikt is.
- Eline*
- Zeer actief
- Contacteer:
Ja, want die zogenaamde positieve training is gewoon een wetenschappelijk onderlegde manier van leren, gebaseerd op operante conditionering. Alleen eigenaren snappen het niet altijd.Belle schreef:Ik bedoel dus eigenlijk te vragen of een positieve training volgens jullie misschien niet voor elke hond geschikt is.

Groet Eline,
Juno en Kiki

Juno en Kiki

- Belle
- Zeer actief
Ok, dat was ook mijn idee. Maar je hoort inderdaad vaak mensen zeggen, ja maar jij hebt makkelijke honden, dat kan je bij mijn hond/ras niet zo doen.Eline* schreef:Ja, want die zogenaamde positieve training is gewoon een wetenschappelijk onderlegde manier van leren, gebaseerd op operante conditionering. Alleen eigenaren snappen het niet altijd.Belle schreef:Ik bedoel dus eigenlijk te vragen of een positieve training volgens jullie misschien niet voor elke hond geschikt is.
Zou het ook liggen aan de eisen die je aan je hond stelt? Mijn eisen zijn niet zo hoog, ze hoeven niet strak naast me te lopen, als ze maar niet trekken, ze hoeven niet heel netjes naast me te zitten, als ze maar gaan zitten. Ik weet dat je met de clicker ook heel goed aan die puntjes op de i kan werken, maar het kost misschien wat meer tijd en geduld. Zouden mensen met corrigeren gaan beginnen als het netjes afwerken van een oefening ze te langzaam gaat? Op de eerste hondenschool waar ik met Belle was, wilden ze haar ook met 7 maanden aan de slipketting omdat ze nog niet netjes naast me liep en snel afgeleid was. Ik ben toen weggegaan en ergens anders met de clicker begonnen. Het heeft even geduurd, maar toen het kwartje eenmaal viel, zat het er ook goed in.
Wat mij ook vaak opvalt is dat je de clicker af kunt bouwen als een oefening eenmaal geleerd is. Ik click allang niet meer voor niet trekken, hooguit een paar bemoedigende woorden en heel af en toe een koekje onder moeilijke omstandigheden. Mensen blijven met de slipketting vaak een hondenleven lang corrigeren.
- billy
- Erelid
Ik heb het bv met Manager niet begrepen , die wilde voor nog achteruit en nu nog. Snapte en snap nu nog steeds niks van zn gedrag.Eline* schreef:Ja, want die zogenaamde positieve training is gewoon een wetenschappelijk onderlegde manier van leren, gebaseerd op operante conditionering. Alleen eigenaren snappen het niet altijd.Belle schreef:Ik bedoel dus eigenlijk te vragen of een positieve training volgens jullie misschien niet voor elke hond geschikt is.
Maar goed hij is nu 10 en wat ik weet hij gaat graag naar mn ma en mee winkelen dan is het een voorbeeldig hondje,mensen zeggen vaak zo die is goed opgevoed en dan even later til ik hem in de auto en gromt ie

Groetjes Els
- Eline*
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik heb Laika met de clicker getraind. Ze heeft ermee leren gehoorzamen, ze heeft ermee geleerd niet te trekken en keurig te volgen, ze heeft ermee geleerd dat ze niet moest uitvallen op straat naar mensen of andere honden, ze heeft ermee geleerd zich iets meer ontspannen te tonen in de buurt van mensen en zo kan ik nog wel even doorgaan...Ze kon zelfs haar achterpoot tot op de centimeter verleggen voor een click.Belle schreef:Ok, dat was ook mijn idee. Maar je hoort inderdaad vaak mensen zeggen, ja maar jij hebt makkelijke honden, dat kan je bij mijn hond/ras niet zo doen.
Dat Laika niet makkelijk was hoef ik verder niet uit te leggen. De clicker was het enige wat ik kon met haar, want corrigeren kon niet.
Kunstjes kan je prima leren met de clicker, maar ook serieuze problemen zoals uitvallen kan je prima wegtrainen.
Groet Eline,
Juno en Kiki

Juno en Kiki