Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Wie helpt mij met Barf-schema?

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

Eva
Actief

Wie helpt mij met Barf-schema?

Ongelezen bericht door Eva »

Ik geef nu alweer een tijdje kvv en wil daarbij meer gaan Barfen. Wie kan mij helpen om een soort schema op te stellen.

Hoe stellen jullie de 'dagmenu's' samen?

Alvast bedankt voor de hulp.... :wink:
Sjalot
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bordeaux Dog
Schotse Herder Korthaar
Engelse Bulldog
Lancashire Heeler
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Sjalot »

Het is handig als je lid wordt van een barf-forum daar vindt je ook adressen waar je makkelijk aan orgaanvlees kunt komen. En ze helpen je met je menu en het berekenen van de verhoudingen.

www.voernatuurlijk.nl
www.barfplaats.nl
www.barf-natuurlijk.nl

Kijk ook hier:
http://www.hondenforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=98776
Groetjes van Charlotte
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
ien
Erelid
Contacteer:

Ongelezen bericht door ien »

Misschien wel leuker om de vraag hier te houden?
en te beantwoorden? :19:
Afbeelding
ien
Erelid
Contacteer:

Re: Wie helpt mij met Barf-schema?

Eva schreef:Ik geef nu alweer een tijdje kvv en wil daarbij meer gaan Barfen. Wie kan mij helpen om een soort schema op te stellen.

Hoe stellen jullie de 'dagmenu's' samen?

Alvast bedankt voor de hulp.... :wink:
eerst nog even een vraag
hoe wil je meer BARFvoeding geven?
wil je een paar keer in de week of nog minder of???
zijn je honden al gewend aaan botten met vlees of alleen gemalen??
Afbeelding
Eva
Actief

Ze zijn nu gewend aan kippenbotten. Meer botten heb ik ze nog niet gegeven. (kippenpoten en hele kip) Ook hebben ze al verse vis gegeten. Ben druk op zoek naar een vriezer, zodat ik straks grotendeels zelf kan samenstellen. Wil dus meer gaan barfen.

Omdat er altijd 1 of 2 dagen per week tussen zitten dat we allebei iets langer moeten werken, hoe doe je dat dan met barf. Hoe verdelen jullie dat over 1 dag?
ien
Erelid
Contacteer:

Geef je nu dan 2 keer eten op een dag?
Afbeelding
Eva
Actief

Ik geef ze nu twee keer op een dag eten. In de ochtend en in de avond.
ien
Erelid
Contacteer:

Eva schreef:Ik geef ze nu twee keer op een dag eten. In de ochtend en in de avond.
dan kan je ze als je een lange dag moet werken s'morgens een beetje yoghurt geven met een eitje of wat huttenkase of gewoon puur.
en dan sávonds wanneer het jullie uitkomt hun BARfmaaltijd geven.
Afbeelding
Eva
Actief

Dus als ik je goed begrijp, geef je ze 1x per dag hun barf maaltijd?
Roelfien
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Roelfien »

Volgens mij doen de meeste barfers dat, 1 keer per dag.
En de pro's onder hen voeren zelfs met maar 4 maaltijden per week met vastendagen ertussen, dus die honden krijgen 1 hele grote maaltijd en dan 1 a 1,5 dag niets.
Maar ik zou zeker beginnen met 1 keer per dag. Daar kan een hond prima aan wennen. Mijn honden keken 4 a 5 dagen smorgens zeer vragend waar hun voer bleef maar dat is helemaal weg daarna. Ze ontwennen dat ook net zo snel.
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
Eva
Actief

Heb je bij grote honden dan geen kans meer op maagtorsie? Daarom voer ik twee keer per dag.
Roelfien
Zeer actief

Ik weet niet hoe groot jouw honden zijn. Mijn herder van 62 cm hoog en 25 kg zwaar doet het er goed op en er zijn vele grotere honden dan Toby die het er ook prima op doen. Ligt misschien ook aan het ras wat je hebt, of die gevoelig zijn voor maagtorsies of niet. Duitse Doggen zouden er om bekend staan, maar er zijn zat doggeneigenaren die barf voeren en ook maar 1 keer per dag.
Scooby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse dog
Contacteer:

Ongelezen bericht door Scooby »

Roelfien schreef:Duitse Doggen zouden er om bekend staan, maar er zijn zat doggeneigenaren die barf voeren en ook maar 1 keer per dag.
Is dat zo? Ik ken ze niet.
Roelfien
Zeer actief

Oh, nou, dan trek ik die informatie direct weer in.
Maar ik ken sowieso 1 persoon zelf die dat doet en ik ken ook iemand met doggen die ze maar 1 keer per dag brokken voert, dus zelfs die zijn er. En juist vanuit het gegeven van het voorkomen van maagtorsies. Ik heb er verder geen verstand van, dus je kan mij verder alles wijs maken daarover. Maar ze voeren dus maar 1 keer per dag hun doggen.
Maar goed, misschien tref ik net die twee en doet de rest het niet. :mrgreen:
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

Hoi Roelfien,

Ik geloof je direct, hoor. En er zullen ook vast doggen-eigenaren zijn die dat doen (met welke reden dan ook), alleen ik ken ze niet. :wink: Persoonlijk zou ik dat ook heel eng vinden bij een dog, maar dat komt omdat ik net twee keer een maagtorsie heb meegemaakt, denk ik. Maar ik geloof best dat je rassen die minder maagtorsie-gevoelig zijn prima één keer per dag kunt voeren.
Chezzies
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Chezzies »

Scooby schreef:
Roelfien schreef:Duitse Doggen zouden er om bekend staan, maar er zijn zat doggeneigenaren die barf voeren en ook maar 1 keer per dag.
Karen toch, je weet toch dat ik dat ook doe en Linda doet dat ook met haar doggen grote hoeveelheden 1 keer per dag.
Afbeelding
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

Dester schreef:
Scooby schreef:
Karen toch, je weet toch dat ik dat ook doe en Linda doet dat ook met haar doggen grote hoeveelheden 1 keer per dag.
Weet je dat ik net terug ging naar dit topic om mijn reactie te herstellen, omdat ik me bedacht dat jij dat inderdaad doet! :mrgreen: Sorry, ik was te snel met reageren....
(Maar jij voert toch niet iedere dag maar één maaltijd?)
Chezzies
Zeer actief
Contacteer:

Scooby schreef:Hoi Roelfien,

Ik geloof je direct, hoor. En er zullen ook vast doggen-eigenaren zijn die dat doen (met welke reden dan ook), alleen ik ken ze niet. :wink: Persoonlijk zou ik dat ook heel eng vinden bij een dog, maar dat komt omdat ik net twee keer een maagtorsie heb meegemaakt, denk ik. Maar ik geloof best dat je rassen die minder maagtorsie-gevoelig zijn prima één keer per dag kunt voeren.
Ik geef Zoey gerust anderhalve kilo in 1 keer, of een hele kip en dan krijgt ze echt maar 1 keer op een dag eten.
Afbeelding
Chezzies
Zeer actief
Contacteer:

Scooby schreef:
Dester schreef:
Scooby schreef:
Weet je dat ik net terug ging naar dit topic om mijn reactie te herstellen, omdat ik me bedacht dat jij dat inderdaad doet! :mrgreen: Sorry, ik was te snel met reageren....
(Maar jij voert toch niet iedere dag maar één maaltijd?)
Hahaha ik dacht al nou zeg ken je me niet meer ofzo. Nee niet iedere dag, maar de dagen dat ik zelf samen stel gebeurd het vaak dat ze een grote hoeveelheid in 1 keer krijgen.
Ik zit ook met trainen van de honden, en dan krijgen ze vaak smorgens niets en savond een grote maaltijd. Dan krijgen ze de volgende ochtend ook niets en savonds weer een flinke maaltijd van het een of ander. Meestal is dat vanaf donderdag dat ik zelfs samen stel en dan maandag gaan ze weer op twee keer per dag KVV.
Afbeelding
Roelfien
Zeer actief

Maar Karen, geef jij dan echt twee gelijkwaardige maaltijden (qua gewicht/hoeveelheid) per dag? Of is het meer zoals Ineke aangaf: smorgens een klein hapje?. Zou dat voldoende zijn als een hond gevoelig is voor maagtorsies?
Want als het het laatste is, dan zou het dus ook niet zo'n probleem zijn om te barfen in het geval van Eva.
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

Roelfien schreef:Maar Karen, geef jij dan echt twee gelijkwaardige maaltijden (qua gewicht/hoeveelheid) per dag? Of is het meer zoals Ineke aangaf: smorgens een klein hapje?. Zou dat voldoende zijn als een hond gevoelig is voor maagtorsies?
Want als het het laatste is, dan zou het dus ook niet zo'n probleem zijn om te barfen in het geval van Eva.
Nee, ik Barf niet echt. Ik geef Carnibest en dat geef ik na Lana's maagtorsies zelfs in drie keer per dag. Ik zou het bij een hond die gevoelig is voor een maagtorsie niet aandurven om een grote maaltijd in één keer te geven.
Roelfien
Zeer actief

Scooby schreef:
Roelfien schreef:Maar Karen, geef jij dan echt twee gelijkwaardige maaltijden (qua gewicht/hoeveelheid) per dag? Of is het meer zoals Ineke aangaf: smorgens een klein hapje?. Zou dat voldoende zijn als een hond gevoelig is voor maagtorsies?
Nee, ik Barf niet echt. Ik geef Carnibest en dat geef ik na Lana's maagtorsies zelfs in drie keer per dag. Ik zou het bij een hond die gevoelig is voor een maagtorsie niet aandurven om een grote maaltijd in één keer te geven.
Ik weet dat je niet barft, maar vers voert. :wink:
Maar ik vroeg me gewoon af in welke verhoudingen je de maaltijden geeft: alle 3 gelijk of bijvoorbeeld 2 kleintjes en 1 hoofdmaaltijd?
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

Roelfien schreef:
Scooby schreef:
Ik weet dat je niet barft, maar vers voert. :wink:
Maar ik vroeg me gewoon af in welke verhoudingen je de maaltijden geeft: alle 3 gelijk of bijvoorbeeld 2 kleintjes en 1 hoofdmaaltijd?
Nee, alle drie tegelijk om nog meer drama's te voorkomen. :wink:
Eva
Actief

Als ik jullie reacties lees, vind ik het nog steeds lastig om te beslissen hoe vaak ik ga voeren. Ik geef nu twee keer per dag kvv en denk dat ik dat met barf ook blijf doen. Ik wil ook nog niet volledig over gaan op barf. Dat kvv (CB) bevalt prima. Tyson weegt 35 kilo en is zo'n 55 cm. Ik weet niet beter dan dat grote honden gevoelig voor maagtorsies zijn.
ien
Erelid
Contacteer:

Als je nog niet zoveel over gaat op BARF heb je nog geen schema nodig! :wink:
Afbeelding
Roelfien
Zeer actief

Ik zou dan gewoon lekker blijven geven wat je nu geeft en dan vul je het tussendoor aan met een lekker GF mixje en een keer kippennekken of een keer een lamsribbetje.
Het heeft bij mij ook een hele tijd geduurd voordat ik echt helemaal over was op het zelf samenstellen van maaltijden. Maar door gewoon langzaamaan telkens iets erbij te geven, bouwde ik zelfvertrouwen op om steeds meer zelf te doen. Dus dat kan je later alsnog doen. Of niet. :mrgreen:
Eva
Actief

ien schreef:Als je nog niet zoveel over gaat op BARF heb je nog geen schema nodig! :wink:
Ik schreef dat ik nog niet volledig over wil gaan, dit omdat ik nog niet precies weet hoeveel ik van wat nodig heb. Ik ben nu bezig met het zoeken naar een vriezer. Als die er is wil ik graag gaan barfen, en dus zelf gaan samenstellen.

Vandaar mijn vraag aan jullie om me te helpen met het opstellen van een dag/ weekmenu.

Wie heeft er tips voor het menu?
ien
Erelid
Contacteer:

Eva schreef:
ien schreef:Als je nog niet zoveel over gaat op BARF heb je nog geen schema nodig! :wink:
Ik schreef dat ik nog niet volledig over wil gaan, dit omdat ik nog niet precies weet hoeveel ik van wat nodig heb. Ik ben nu bezig met het zoeken naar een vriezer. Als die er is wil ik graag gaan barfen, en dus zelf gaan samenstellen.

Vandaar mijn vraag aan jullie om me te helpen met het opstellen van een dag/ weekmenu.

Dat weet ik maar het maakt echt niets qwa hoeveelheden of materiaal uit als je het nog niet dagelijks geeft. [zie ook bericht Roelfien]

een menu moet een balans geven over een bepaalde periode als je dagelijks barfmaaltijden geeft..niet zo nu en dan

Je kan de dagen die je geen kvv geeft dus gewoon een kip [of daar de losse onderdelen van ],pens of hele vis geven.!
geef geen orgaan, dat zit genoeg in kvv.

En geef dit op een moment dat ze daarna geen activiteiten meer hebben.
vaak sávonds dus.
Heb je hier wat aan?? :19:
Afbeelding
Ester&Lara

Ongelezen bericht door Ester&Lara »

Eva schreef:

Eva,

Eigenlijk weten we te weinig om een menu voor je op te stellen, maar
je zou bijvoorbeeld alvast kunnen beginnen met 1x per week een lap vuile pens, 1 dag een halve of hele kip met de orgaantjes erin (bij de lidl voor 1,99 voor 1200 gram) en een dag met vis bijvoorbeeld :wink:
Je voert gemiddeld zo'n 2-3 procent van het ideale gewicht van de hond per dag. Het is wel een richtlijn en het is aan jou om te kijken of het teveel is of wellicht te weinig. Zoals Ineke al zegt zou ik behalve de orgaan in de kip geen orgaan geven als je al KVV voert. Je kan ook een dag spiervlees geven of een flink bevleesde rib.
Visafval in de vorm van zalmkoppen kun je meestal voor een prikkie op de markt halen bij de visboer. Je zou er ook een zak ingevroren sadines kunnen halen.
Ik weet niet of je groente wilt voeren? Ikzelf vind het niet nodig en doe het dus niet.

Groetjes,
Ester
ignit
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door ignit »

Hoi Eva, eigenlijk moet je niet werken met een recept of menu van iemand anders. Het is beter om je wat te verdiepen in de algehele samenstelling van de voeding en dan een schema te maken met spullen waar je makkelijk aan kunt komen bij jou in de buurt.

Dat is barf - niet nadoen wat iemand anders voorkauwt en dicteert, maar je eigen beslissingen nemen. Ik denk dat Ien en Roelfien je heel goed op weg kunnen helpen. :ok:

Succes!
Ignit.
http://www.barf-natuurlijk.nl
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”