Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Vroeg castreren

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Vroeg castreren

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Wat ik me al een tijdje afvraag....

Ik zie steeds meer reuen en teven die op jonge leeftijd gecastreerd worden. Met jong bedoel ik rond het jaar of zelfs daarvoor. Het valt me op dat die honden zich op latere leeftijd nog pupperig gedragen en er ook qua uiterlijk jong uit blijven zien. Klopt mijn observatie? Ik kan het wel verklaren vanuit hormonen, maar misschien heb ik het mis? Is er inderdaad een medische verklaring?

Ik bedoel met pupperig gedragen dat een reu (want daar valt het me het meeste bij op omdat ik de ontwikkeling van Bram ken) erg speels en blij is en zich ook te blij naar andere volwassen honden opstelt. Ze worden ook regelmatig 'uit het niets' gegrepen. Bram heeft nog een enorme ontwikkeling doorgemaakt tussen z'n 10e en 15e maand (hij is nu 15 maanden). Hij is meer reu geworden, dus wat stoerder, stabieler, minder jipppieieieieieie ik zie hondjes en meer op mij gericht.

Met een jong uiterlijk bedoel ik de puppy look. Dus wat kleiner blijven, jong koppie, minder gespierd.

Als het klopt wat ik zie, worden mensen daar dan wel voor gewaarschuwd? Als het niet klopt wat ik zie, dan moet het toeval zijn of ik wil het gewoon graag zien (waarom weet ik niet overigens) :wink:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Volgens mij klopt dat zo ongeveer wel, voor de reuen in ieder geval.

Teefjes kunnen vast ook pupperiger blijven, maar worden vaak als je ze voor de eerste loopsheid laat casteren juist net iets groter. Qua uiterlijk zouden ze verder misschien wel wat pupperig kunnen blijven ook hoor, dat weet ik niet, maar qua hoogte eindigen ze juist vaak iets hoger dan ongecastreerde teefjes, of teefjes die na de eerste loopsheid zijn gecastreerd.
Afbeelding
aussie
Vaste gebruiker
Contacteer:

Ongelezen bericht door aussie »

Ik kan alleen spreken voor mijn teven die 3 maanden na de eerste loopsheid geholpen zijn ( net ruim een jaar ), die zijn niet pupperig gebleven. Je ziet geen verschil tussen hun ( of zag, want er is er 1 overleden op 12 1/2 jarige leeftijd, de ander is nu 14 ) en niet gesteriliseerde teven van hetzelfde ras. Bij de weg : reuen die met 6 maanden ( of wat ouder ) gecastreerd worden worden dat meestal voor een reden ( dominantie enz. ), want mijn dierenarts ( en de meeste denk ik wel ) adviseren alleen castratie bij de reu bij gedragsproblemen of op medische indicatie.

Groetjes, Karin.
Laatst gewijzigd door aussie op 03 jun 2006 12:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
greatdane
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Dog-Wolfspitz

Re: Vroeg castreren

Ongelezen bericht door greatdane »

Zoek stok! schreef:
Met een jong uiterlijk bedoel ik de puppy look. Dus wat kleiner blijven, jong koppie, minder gespierd.
Klopt,testosteron is essentieel voor een goede spieropbouw.
Afbeelding
Bruno 07-05-2012-*16-10-2012
jidde

Ongelezen bericht door jidde »

Weet je, toevallig had ik het er een uur geleden met mijn zus over.

Op de hondentraining zit een portugese waterhonden fokster. Zij zei ook dat 1 van haar pups voor der 1e loopsheid gecastereerd werd en dat deze pup altijd erg puppie achtig in haar gedrag is gebleven. Ze zei ook dat een teef door de 1e loopsheid rustiger word.

Tuana is met 6 maanden al loops geweest. We merkten totaal geen karakter verandering.
Tuana is laatst voor der 2e keer loops geweest en eindelijk is ze wat rustiger geworden. Ze was tijdens de loopsheid al rustiger, maar is dat daarna ook gebleven. Ze is ook volwassener geworden vind ik.
Tuana kan nu eindelijk alleen buiten rond lopen zonder wat te slopen (er hebben heel wat dingen gesnufffeld bij ons :boos: ) ook kan ze alleen in de woonkamer blijven en gaat dan slapen.

Ik zie dit dus als een enorm voordeel van de loopsheid. Dat ze een stuk rustiger geworden is
Snorko
Zeer actief
Mijn ras(sen): Boston Terriers
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Snorko »

aussie schreef: want mijn dierenarts ( en de meeste denk ik wel ) adviseren alleen castratie bij de reu bij gedragsproblemen of op medische indicatie.
kun je dan niet beter naar een goede hondeschool of gedragstherapeut?
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd

Re: Vroeg castreren

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Inge O schreef:
greatdane schreef:
Zoek stok! schreef:
Klopt,testosteron is essentieel voor een goede spieropbouw.
dit klopt voor wat betreft de spieropbouw, maar zeker niet voor wat betreft de grootte, want gecastreerde (jonge) dieren groeien groter uit.

dit geeft toch ook voor een deeltje aan dat die observaties gedeeltelijk gestuurd zijn door wat je verwacht te zien :wink: .
Daar was ik al bang voor haha. Hoe komt het dan dat ze juist groter worden?
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
aussie
Vaste gebruiker
Contacteer:

Ongelezen bericht door aussie »

kun je dan niet beter naar een goede hondeschool of gedragstherapeut?
Hm, ja, maar helaas hebben veel mensen dat er niet voor over :19: Niet alle hondeneigenaren zitten hier op het honden forum :wink: Hebben er geen tijd voor enz. En als ze dan kinderen hebben én een dominante hond is het wachten op problemen als er helemaal niks gebeurt. Dan liever castreren dan dat er iets ergs gebeurt waar de hond voor moet boeten.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”