Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

coloboma

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Podenji
Zeer actief
Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco, Basenji
Aantal honden: 8
Contacteer:

coloboma

Ongelezen bericht door Podenji »

kan iemand mij iets meer vertellen over coloboma?
ik kan er niet veel over vinden op het internet alleen wat het is, maar ik wil graag weten over erfelijkheid en of het bij de geboorte al aanwezig is of pas op latere leeftij zich openbaart etc etc bij welke rassen het bekent is dat het regelmatig voorkomt etc.

op de ene site zeggen ze dta het erfelijk is en op de andere site van niet :19:
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
Sjiel
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sjiel »

Ik ga ff uit me boek typen (en vertalen)

1e stukje komt uit hoofdstuk over afwijkingen van de iris

Colobomas zijn aangeboren sluitingsdefecten. Meeste zijn spleetvormig(open verhemelte) maar in het oog zijn ze meestal rond tot driehoeking. De etiologie is slecht begrepen maar het wordt aangenomen dat ze erfelijke ontwikkelingsstoornissen zijn.
Colobomas kunnenmet andere dysplatische oogafwijkingen gepaard gaan. De defecten zijn van af vroeg in het leven aanwezig, cosntant van grootte en lijken geen last te veroorzaken.

Deze uit hoofdstuk over netvleisafwijkingen

sluitingsdefect meestal aan de onder/neus zijde van de papil. Komt vaak voor als onderdeel van collie eye anomalie.
Het defect heeft geen lichtgevoelige cellen maar meestal lijkt er geen visus stoornis van te komen.
Ook een coloboma van de oogzenuw lijkt geen blindheid te verorzaken.

Aangezien het een sluitingsdefect is is het bij de geboorte al aanwezig. Over de erfelijkheid bestond geen consensus (boek is uit 1998) er staan ook geen rassen bij vermeldt.[/quote]
weg gehaald zit een virus in
Podenji
Zeer actief
Contacteer:

thanks, al schiet ik er niet zoveel mee op whahaha
ik weet dat er een paar gevallen bij de basenji BEKENT zijn, weer vooropgesteld dat 80% van de fokkers geen oogonderzoeken laten doen :evil: afijn bij collies en aussies komt het ook regelmatig voor ben ik inmiddels achter, maar het lijkt er meer op dat het "toeval cq domme pech"is als je hond het heeft dan dat het daadwerkelijk erfelijk is en dat elke hond het kan hebben :19:

jammer dat er over sommig dingen zo weinig te vinden is :jank:
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
Sjiel
Zeer actief

Misschien dat je in de richting van open gehemelte/hazenlip moet zoeken, is ook een coloboma en minder makkelij te verbergen.
Anders kan je misschien een oogspiegel tentje op een clubmatch regelen ofzo, ik dacht dat Stades en Boeve dat wel eens deden.
Podenji
Zeer actief
Contacteer:

Sjiel schreef:Misschien dat je in de richting van open gehemelte/hazenlip moet zoeken, is ook een coloboma en minder makkelij te verbergen.
maar dan is het toch wel vrij ernstig :denken:
Sjiel
Zeer actief

In de ontwikkeling van een embryo groeit op een gegeven moment aan de buikzijde de linker en rechter helft aan elkaar, als dat op een bepaald stukje mis gaat heb je een hazelip, op een ander stukje een gespleten verhemelte of een coloboma in het oog. Overal op die naad kan een sluitingsdefect voorkomen en afhankelijk vn de grootte en de plaats varieert de ernst.
Ik bedoel dus dat als je meer info over erfelijheid van hazelippen ed kan vinden dat je dat waarschijnlijk ook (gedeeltelijk???) op coloboma kan "toepassen".
Podenji
Zeer actief
Contacteer:

Sjiel schreef:In de ontwikkeling van een embryo groeit op een gegeven moment aan de buikzijde de linker en rechter helft aan elkaar, als dat op een bepaald stukje mis gaat heb je een hazelip, op een ander stukje een gespleten verhemelte of een coloboma in het oog. Overal op die naad kan een sluitingsdefect voorkomen en afhankelijk vn de grootte en de plaats varieert de ernst.
Ik bedoel dus dat als je meer info over erfelijheid van hazelippen ed kan vinden dat je dat waarschijnlijk ook (gedeeltelijk???) op coloboma kan "toepassen".
thanks

ik heb inmiddels via een australische basednjifokker contact gehad met een hondenoogarts in GB die ook veel ervaring heeft met basenjis en uit persoonlijke intresse er onderzoek naar gedaan heeft, korte conclusie bij debasenji is dat er geen duidelijk erfelijkheidsverband te vinden is i.t.t. bij sommige andere rassen, het is meer dat het gewoon voor kan komen, het is verstandig honden met een coloboma niet in te zetten voor de fok, ouderdieren ervan of nestgenootjes is geen probleem, maar dat moet elke fokker uiteraard voor zichzelf bepalen,
wel wee rintresant zulke dingen
in NL ken ik geen geval van coloboma bij de basenji maar dan zijn er ook maar ene paar fokkers die de ogen laten testen :19:
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”