Sjiel schreef:In de ontwikkeling van een embryo groeit op een gegeven moment aan de buikzijde de linker en rechter helft aan elkaar, als dat op een bepaald stukje mis gaat heb je een hazelip, op een ander stukje een gespleten verhemelte of een coloboma in het oog. Overal op die naad kan een sluitingsdefect voorkomen en afhankelijk vn de grootte en de plaats varieert de ernst.
Ik bedoel dus dat als je meer info over erfelijheid van hazelippen ed kan vinden dat je dat waarschijnlijk ook (gedeeltelijk???) op coloboma kan "toepassen".
thanks
ik heb inmiddels via een australische basednjifokker contact gehad met een hondenoogarts in GB die ook veel ervaring heeft met basenjis en uit persoonlijke intresse er onderzoek naar gedaan heeft, korte conclusie bij debasenji is dat er geen duidelijk erfelijkheidsverband te vinden is i.t.t. bij sommige andere rassen, het is meer dat het gewoon voor kan komen, het is verstandig honden met een coloboma niet in te zetten voor de fok, ouderdieren ervan of nestgenootjes is geen probleem, maar dat moet elke fokker uiteraard voor zichzelf bepalen,
wel wee rintresant zulke dingen
in NL ken ik geen geval van coloboma bij de basenji maar dan zijn er ook maar ene paar fokkers die de ogen laten testen

My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.