Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Geschiktheid grote molossers voor IPO.

Hier kan gesproken worden over de africhting van honden, pakwerk of politiehonden.

Moderator: moderatorteam

Arko04
Vaste gebruiker

Geschiktheid grote molossers voor IPO.

Ongelezen bericht door Arko04 »

Ik vroeg me af welke grote molossers geschikt zouden zijn voor IPO, en in hoeverre.

Mijn neef heeft 2 keer een bouvier gehad, waar hij IPO mee deed. Die laatste bouvier is een half jaar geleden komen te overlijden. Nu overweegt hij een pup in huis te nemen.
Alle 'eisen' die hij stelt, wijzen een herder aan, maar zijn voorkeur gaat uit naar een grote molosser (kwestie van smaak/uiterlijk denk ik). Hij wil op den duur met zijn nieuwe hond wel weer IPO gaan doen.

Vandaar mijn vraag, welke grote molossers het goed zouden kunnen doen op IPO. :denken:
Samantha
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Samantha »

Ik heb gehoord dat Amerikaanse bulldoggen er goed voor zouden zijn, maar denk dat dat heeeel erg afhankelijk is van de hond zelf.
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Bij IPO ben je gebonden aan een aantal rassen, je mag niet met iedere hond IPO doen.
De enige molossers die toegestaan zijn zijn de boxer en de rottweiler. Boxer zie je nauwelijks binnen de IPO (er zijn wel wat kringgroepen die IPO trainen), rottweiler kom je wat vaker tegen.
Rassen die niet in de lijst van werkhondenrassen der FCI voorkomen mogen alleen IPO doen als er toestemming is vanuit de betreffende rasvereniging.
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Arko04
Vaste gebruiker

Inge schreef:Bij IPO ben je gebonden aan een aantal rassen, je mag niet met iedere hond IPO doen.
De enige molossers die toegestaan zijn zijn de boxer en de rottweiler. Boxer zie je nauwelijks binnen de IPO (er zijn wel wat kringgroepen die IPO trainen), rottweiler kom je wat vaker tegen.
Rassen die niet in de lijst van werkhondenrassen der FCI voorkomen mogen alleen IPO doen als er toestemming is vanuit de betreffende rasvereniging.
Ah interessant, dat wist ik niet. Ik zie wel regelmatig foto's van Ambullen die pakwerk verrichten. Is dit dan los van de IPO ofzo? Dat je alleen pakwerk doet, zonder het speur aspect ofzo?
Inge
Zeer actief
Contacteer:

Officieel mag het dus niet, ze kunnen in ieder geval geen IPO-examen doen. :wink: Aangezien er bij mijn weten ook nog geen rasvereniging is mbt de Ambull :denken: en ze dus ook geen speciale toestemming kunnen hebben :wink:
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Samantha
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Samantha »

Zijn dat niet veelal plaatjes van buitenlandse sites of van mensen die het zelf doen?
The working American bulldog is een geweldig boek over de dingen die je met een am. bull doen kan, maar niet goedkoop.
Arko04
Vaste gebruiker

Samantha schreef:Zijn dat niet veelal plaatjes van buitenlandse sites of van mensen die het zelf doen?
The working American bulldog is een geweldig boek over de dingen die je met een am. bull doen kan, maar niet goedkoop.
Ik stuit net op deze website: http://www.abiw.nl/begin.html. IPO-training speciaal voor Ambullen.
Shita
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelaar
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door Shita »

Lijst van werkhondenrassen der FCI:

-Kelpie
-Groenendaeler
-Tervuerense herder
-Mechelse herder
-Laekense herder
-Duiste herder
-Beauceron
-Briard (à poil long/à face rase)
-Australian Cattle Dog
-Bouvier (des Flandres/des Ardennes)
-Airdale Terrier
-Dobermann
-Riesenschnauzer(zwart/peper&zout)
-Boxer
-Rottweiler
-Anatolische herdershond
-Hovawart
-Hollandse herder

:wink:
Dag lieve Schorpo, Jessie, Vito, Shita en Zorcan.....

Afbeelding
+ LINK du Clos d'Alsan
~Tine~
Zeer actief
Mijn ras(sen): Australian Kelpie

Ongelezen bericht door ~Tine~ »

Shita schreef:Lijst van werkhondenrassen der FCI:

-Kelpie
-Groenendaeler
-Tervuerense herder
-Mechelse herder
-Laekense herder
-Duiste herder
-Beauceron
-Australian Cattle Dog
-Airdale Terrier
-Dobermann
-Boxer
-Rottweiler
-Anatolische herdershond
-Hovawart
-Hollandse herder

En ik blijf me afvragen wat de Kelpie daar doet... Wordt er IPO mee gedaan?
Sem - Australian Kelpie °14-06-2006
Finn - Australian Kelpie °18-03-2020
Shita
Zeer actief
Contacteer:

~Tine~ schreef:
Shita schreef:Lijst van werkhondenrassen der FCI:

-Kelpie
-Groenendaeler
-Tervuerense herder
-Mechelse herder
-Laekense herder
-Duiste herder
-Beauceron
-Australian Cattle Dog
-Airdale Terrier
-Dobermann
-Boxer
-Rottweiler
-Anatolische herdershond
-Hovawart
-Hollandse herder

En ik blijf me afvragen wat de Kelpie daar doet... Wordt er IPO mee gedaan?
Ik ken er geen, maarja het KAN en MAG wel... :roll:

Afbeelding
+ LINK du Clos d'Alsan
Inge
Zeer actief
Contacteer:

Hollandse Herder is niet in ieder land een FCI-erkend werkras, in België bv. niet :wink:
In Nederland dus wel en volgens mij in ieder geval ook in Zweden
Groetjes Inge
Afbeelding

scooby doo

Ongelezen bericht door scooby doo »

als het mag volgens de wet

en hij wil absoluut een molosser

zou ik gaan voor de presa canario :wink:
janinca2002
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door janinca2002 »

Als je al toestemming krijgt is er de vraag of je pakwerker vindt die met dit type hond wil werken. Het zijn geen vlieggewichten.

Jan
little-wolf
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door little-wolf »

janinca2002 schreef:Als je al toestemming krijgt is er de vraag of je pakwerker vindt die met dit type hond wil werken. Het zijn geen vlieggewichten.

Jan
ik doe af en toe met balou pakwerk.
ben ook bij verenigingen geweest en de pakwerkers vonden het leuk om es een andere hond te hebben.
of ze t nog zeggen als zo'n type hond echt afstand stelt... :19:

arko, hier een link van een topic uit dit hoekje van de dc en pakwerk. http://www.hondenforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=40228

meestal zie je in het buitenland deze type honden in de africhting/beveiliging.

ook de boerboel kan er wat van:

http://www.hondenforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=37963
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

janinca2002 schreef:Als je al toestemming krijgt is er de vraag of je pakwerker vindt die met dit type hond wil werken. Het zijn geen vlieggewichten.

Jan
inderdaad je hebt er ook weinig aan als de pakwerkers er niet mee uit de voeten kunnen....
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
scooby doo

als ik in het pak sta vind ik een zware hond DIE OP TIJD LOST
wel eens leuk
Jacksel
Zeer actief
Mijn ras(sen): York H(R)ussell
dwergpoedel

Ongelezen bericht door Jacksel »

*grin* k zie het al voor me om met mn toekomstige border terriertje pakwerk te gaan doen :N: :smile:
Afbeelding
You'll be in my heart... Always...
Ragverp
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ragverp »

malinois schreef:

Jan
inderdaad je hebt er ook weinig aan als de pakwerkers er niet mee uit de voeten kunnen....
Als ze een rottweiler kunnen draaien zullen ze toch ook wel een Presa aan kunnen ? Wat wegen die gemiddeld ? De zwaarste hond bij ons is nu 55 kg
Geef toe dat onze pakwerkers ook wel eens stil staan op de vlucht maar dat is toch nou net de bedoeling van de "vluchtverhindering" ...? :mrgreen:
Afbeelding
Ragverp
Zeer actief
Contacteer:

Re: Geschiktheid grote molossers voor IPO.

Arko04 schreef:Ik vroeg me af welke grote molossers geschikt zouden zijn voor IPO, en in hoeverre.

Mijn neef heeft 2 keer een bouvier gehad, waar hij IPO mee deed. Die laatste bouvier is een half jaar geleden komen te overlijden. Nu overweegt hij een pup in huis te nemen.
Alle 'eisen' die hij stelt, wijzen een herder aan, maar zijn voorkeur gaat uit naar een grote molosser (kwestie van smaak/uiterlijk denk ik). Hij wil op den duur met zijn nieuwe hond wel weer IPO gaan doen.

Vandaar mijn vraag, welke grote molossers het goed zouden kunnen doen op IPO. :denken:
De Rottweiler is naast de boef de grootste officiele hond waar je IPO mee kan doen . Als je een genoeg moeite doet kun je daar ook nog wel een echte werkhond in vinden .
Afbeelding
qyan

Ongelezen bericht door qyan »

Jacksel schreef:*grin* k zie het al voor me om met mn toekomstige border terriertje pakwerk te gaan doen :N: :smile:
misschien kan die het wel hartstikke goed :pffff: :mrgreen:
little-wolf
Zeer actief

Ongelezen bericht door little-wolf »

Als ze een rottweiler kunnen draaien zullen ze toch ook wel een Presa aan kunnen ? Wat wegen die gemiddeld ? [/quote]

minimale gewicht van de dc/pc is voor de reuen 50 en voor de teven 40.
scooby doo

little-wolf schreef:Als ze een rottweiler kunnen draaien zullen ze toch ook wel een Presa aan kunnen ? Wat wegen die gemiddeld ?
minimale gewicht van de dc/pc is voor de reuen 50 en voor de teven 40.[/quote]

het voordeel van een zware hond is dat deze niet zo vliegen zoals de meeste mecheltjes .

mij maakt het niet uit wat ik neem op de mouw .
een mechel van 25kg of een dh van 45kg

beide hebben hun voordelen maar afwisseling is altijd leuk
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Ragverp schreef:
malinois schreef:

Jan
Als ze een rottweiler kunnen draaien zullen ze toch ook wel een Presa aan kunnen ? Wat wegen die gemiddeld ? De zwaarste hond bij ons is nu 55 kg
Geef toe dat onze pakwerkers ook wel eens stil staan op de vlucht maar dat is toch nou net de bedoeling van de "vluchtverhindering" ...? :mrgreen:
ja maar ik heb ook weleens een rottweiler gezien die zo ongeveer niet van z'n plek kwam omdat hij zo zwaar was... Lijkt me voor zowel de pakwerker als de hond niet erg leuk.. omdat er weinig spectaculairs aan is... snappie :wink:
inderdaad wel een goede vluchtverhindering :mrgreen:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Jacksel schreef:*grin* k zie het al voor me om met mn toekomstige border terriertje pakwerk te gaan doen :N: :smile:
weet niet of je het blad hondensport/sporthonden kent... daar staat deze uitgave een foto in van een Jack Russel die pakwerk doet :mrgreen:
Afbeelding
Shita
Zeer actief
Contacteer:

malinois schreef:
weet niet of je het blad hondensport/sporthonden kent... daar staat deze uitgave een foto in van een Jack Russel die pakwerk doet :mrgreen:
:smile2: Bij ons op de club zit ook een Jack Russell.. heel leuk hondje, hihi... en helemaal gek van het zweepje.. Hij kan heel netjes appèl lopen (bijna VZH klaar) alleen kan hij z'n bekkie niet zo goed om de mouw heen krijgen hihi. Hij heeft ook wel eens op een Frans Pak gebeten en hij vind het geweldig! :mrgreen:

Afbeelding
+ LINK du Clos d'Alsan
Ragverp
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:
Ragverp schreef:
Arko04 schreef:Ik vroeg me af welke grote molossers geschikt zouden zijn voor IPO, en in hoeverre.

De Rottweiler is naast de boef de grootste officiele hond waar je IPO mee kan doen . Als je een genoeg moeite doet kun je daar ook nog wel een echte werkhond in vinden .
als het gaat om de grootte ben je dan wel even de hovawart vergeten hoor! :mrgreen:
Niet echt vergeten hoor .... :wink: is nog steeds een favoriet ras van mij we hadden er een tijd 1 lopen voor het speuren :ok:
Alleen kwa gewicht iets minder als boef en rot ... toch ?
Laatst gewijzigd door Ragverp op 29 sep 2004 22:01, 2 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Ragverp
Zeer actief
Contacteer:

malinois schreef:
Ragverp schreef:
malinois schreef:

Jan
ja maar ik heb ook weleens een rottweiler gezien die zo ongeveer niet van z'n plek kwam omdat hij zo zwaar was... Lijkt me voor zowel de pakwerker als de hond niet erg leuk.. omdat er weinig spectaculairs aan is... snappie :wink:
inderdaad wel een goede vluchtverhindering :mrgreen:
Wij hebben op het moment toch zeker een paar honden die erg snel zijn een mooie afstand hebben maar inderdaad is dit vaker een uitzondering als een regel . Gelukkig zie je in de meeste gevallen juist honden die goed op gewicht zijn maar af en toe :19: . Wel zie je dat pakwerkers die nog nooit een Rottweiler hebben gedraaid vaak moeite hebben . De meeste honden zijn ook nog is erg sterk en als je er dan een hebt die het leuk vind om je arm op je rug te draaien wil dit nog wel is tot leuke situatie's lijden . Zo hadden wij 1 hond waar iedere pakwerker die die hond voor de eerste keer deed op de vlucht onderuit ging .. :mrgreen:
Afbeelding
scooby doo

zo heb ik eens een x mh gehad van 50kg bij een langge attack op het ringpak deze hond kwam zo snel in en pakte me vol op de borst

ik ging als een speer tegen de grond . ik heb geluk gehad dat deze hond vasthield . want je hebt sommige honden die loslaten en in je smoel bijten :eek:
Ragverp
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:
Ragverp schreef:
Inge O schreef:
Ragverp schreef: De Rottweiler is naast de boef de grootste officiele hond waar je IPO mee kan doen . Als je een genoeg moeite doet kun je daar ook nog wel een echte werkhond in vinden .
als het gaat om de grootte ben je dan wel even de hovawart vergeten hoor! :mrgreen:
Niet echt vergeten hoor .... :wink: is nog steeds een favoriet ras van mij we hadden er een tijd 1 lopen voor het speuren :ok:
Alleen kwa gewicht iets minder als boef en rot ... toch ?
ja, speuren zit er echt wel in hè :mrgreen: !
en gewicht/grootte : het zal bij deze 3 rassen maar net aan het individu liggen denk ik - een hovawartreu gaat toch tot 70 cm schofthoogte en zal dan toch zo'n 50-55 kg wegen (de exemplaren met wat overgewicht doen daar dan rustig nog wat bij :mrgreen: ). denk dat de doorsnee hovawart groter is dan de rot, maar wel iets minder gewicht in de schaal brengt :wink: .
en boeven : daar heb je soms wel héle grote verschillen lijkt me : van mini tot megaversies, en alles daar tussenin :mrgreen: .

Oh dat zijn dus flinke jongens ook . Dat had ik niet verwacht had ze wat gewicht betreft min of meer op de zelfde lijn zitten als mechelse en hollanders .
Ik heb er nog nooit een een IPO programma zien draaien , zou ik best wel is willen zien . Ik blijf het erg mooie honden vinden.
Afbeelding
mechelaar_fan
Zeer actief

Ongelezen bericht door mechelaar_fan »

IPO is een FCI-sport. De Amerikaanse Bulldog is geen FCI-ras.
Mijn bezwaar tegen het inzetten van grote molossers in bijtsporten is hun relatief zwak gestel. Om bijtsport te doen moet de hond in topconditie zijn, geen zwak hart hebben, een sterke rug... De fysieke belasting van IPO mag niet onderschat worden.
Plaats reactie

Terug naar “KNPV en IPO”