Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Ik vroeg me af welke grote molossers geschikt zouden zijn voor IPO, en in hoeverre.
Mijn neef heeft 2 keer een bouvier gehad, waar hij IPO mee deed. Die laatste bouvier is een half jaar geleden komen te overlijden. Nu overweegt hij een pup in huis te nemen.
Alle 'eisen' die hij stelt, wijzen een herder aan, maar zijn voorkeur gaat uit naar een grote molosser (kwestie van smaak/uiterlijk denk ik). Hij wil op den duur met zijn nieuwe hond wel weer IPO gaan doen.
Vandaar mijn vraag, welke grote molossers het goed zouden kunnen doen op IPO.
Bij IPO ben je gebonden aan een aantal rassen, je mag niet met iedere hond IPO doen.
De enige molossers die toegestaan zijn zijn de boxer en de rottweiler. Boxer zie je nauwelijks binnen de IPO (er zijn wel wat kringgroepen die IPO trainen), rottweiler kom je wat vaker tegen.
Rassen die niet in de lijst van werkhondenrassen der FCI voorkomen mogen alleen IPO doen als er toestemming is vanuit de betreffende rasvereniging.
Inge schreef:Bij IPO ben je gebonden aan een aantal rassen, je mag niet met iedere hond IPO doen.
De enige molossers die toegestaan zijn zijn de boxer en de rottweiler. Boxer zie je nauwelijks binnen de IPO (er zijn wel wat kringgroepen die IPO trainen), rottweiler kom je wat vaker tegen.
Rassen die niet in de lijst van werkhondenrassen der FCI voorkomen mogen alleen IPO doen als er toestemming is vanuit de betreffende rasvereniging.
Ah interessant, dat wist ik niet. Ik zie wel regelmatig foto's van Ambullen die pakwerk verrichten. Is dit dan los van de IPO ofzo? Dat je alleen pakwerk doet, zonder het speur aspect ofzo?
Officieel mag het dus niet, ze kunnen in ieder geval geen IPO-examen doen. Aangezien er bij mijn weten ook nog geen rasvereniging is mbt de Ambull en ze dus ook geen speciale toestemming kunnen hebben
Zijn dat niet veelal plaatjes van buitenlandse sites of van mensen die het zelf doen?
The working American bulldog is een geweldig boek over de dingen die je met een am. bull doen kan, maar niet goedkoop.
Samantha schreef:Zijn dat niet veelal plaatjes van buitenlandse sites of van mensen die het zelf doen?
The working American bulldog is een geweldig boek over de dingen die je met een am. bull doen kan, maar niet goedkoop.
janinca2002 schreef:Als je al toestemming krijgt is er de vraag of je pakwerker vindt die met dit type hond wil werken. Het zijn geen vlieggewichten.
Jan
ik doe af en toe met balou pakwerk.
ben ook bij verenigingen geweest en de pakwerkers vonden het leuk om es een andere hond te hebben.
of ze t nog zeggen als zo'n type hond echt afstand stelt...
janinca2002 schreef:Als je al toestemming krijgt is er de vraag of je pakwerker vindt die met dit type hond wil werken. Het zijn geen vlieggewichten.
Jan
inderdaad je hebt er ook weinig aan als de pakwerkers er niet mee uit de voeten kunnen....
Als ze een rottweiler kunnen draaien zullen ze toch ook wel een Presa aan kunnen ? Wat wegen die gemiddeld ? De zwaarste hond bij ons is nu 55 kg
Geef toe dat onze pakwerkers ook wel eens stil staan op de vlucht maar dat is toch nou net de bedoeling van de "vluchtverhindering" ...?
Arko04 schreef:Ik vroeg me af welke grote molossers geschikt zouden zijn voor IPO, en in hoeverre.
Mijn neef heeft 2 keer een bouvier gehad, waar hij IPO mee deed. Die laatste bouvier is een half jaar geleden komen te overlijden. Nu overweegt hij een pup in huis te nemen.
Alle 'eisen' die hij stelt, wijzen een herder aan, maar zijn voorkeur gaat uit naar een grote molosser (kwestie van smaak/uiterlijk denk ik). Hij wil op den duur met zijn nieuwe hond wel weer IPO gaan doen.
De Rottweiler is naast de boef de grootste officiele hond waar je IPO mee kan doen . Als je een genoeg moeite doet kun je daar ook nog wel een echte werkhond in vinden .
Jan
inderdaad je hebt er ook weinig aan als de pakwerkers er niet mee uit de voeten kunnen....
Als ze een rottweiler kunnen draaien zullen ze toch ook wel een Presa aan kunnen ? Wat wegen die gemiddeld ? De zwaarste hond bij ons is nu 55 kg
Geef toe dat onze pakwerkers ook wel eens stil staan op de vlucht maar dat is toch nou net de bedoeling van de "vluchtverhindering" ...?
ja maar ik heb ook weleens een rottweiler gezien die zo ongeveer niet van z'n plek kwam omdat hij zo zwaar was... Lijkt me voor zowel de pakwerker als de hond niet erg leuk.. omdat er weinig spectaculairs aan is... snappie
inderdaad wel een goede vluchtverhindering
Jacksel schreef:*grin* k zie het al voor me om met mn toekomstige border terriertje pakwerk te gaan doen :N:
weet niet of je het blad hondensport/sporthonden kent... daar staat deze uitgave een foto in van een Jack Russel die pakwerk doet
Bij ons op de club zit ook een Jack Russell.. heel leuk hondje, hihi... en helemaal gek van het zweepje.. Hij kan heel netjes appèl lopen (bijna VZH klaar) alleen kan hij z'n bekkie niet zo goed om de mouw heen krijgen hihi. Hij heeft ook wel eens op een Frans Pak gebeten en hij vind het geweldig!
Dag lieve Schorpo, Jessie, Vito, Shita en Zorcan.....
Arko04 schreef:Ik vroeg me af welke grote molossers geschikt zouden zijn voor IPO, en in hoeverre.
De Rottweiler is naast de boef de grootste officiele hond waar je IPO mee kan doen . Als je een genoeg moeite doet kun je daar ook nog wel een echte werkhond in vinden .
als het gaat om de grootte ben je dan wel even de hovawart vergeten hoor!
Niet echt vergeten hoor .... is nog steeds een favoriet ras van mij we hadden er een tijd 1 lopen voor het speuren
Alleen kwa gewicht iets minder als boef en rot ... toch ?
Laatst gewijzigd door Ragverp op 29 sep 2004 22:01, 2 keer totaal gewijzigd.
Jan
ja maar ik heb ook weleens een rottweiler gezien die zo ongeveer niet van z'n plek kwam omdat hij zo zwaar was... Lijkt me voor zowel de pakwerker als de hond niet erg leuk.. omdat er weinig spectaculairs aan is... snappie
inderdaad wel een goede vluchtverhindering
Wij hebben op het moment toch zeker een paar honden die erg snel zijn een mooie afstand hebben maar inderdaad is dit vaker een uitzondering als een regel . Gelukkig zie je in de meeste gevallen juist honden die goed op gewicht zijn maar af en toe . Wel zie je dat pakwerkers die nog nooit een Rottweiler hebben gedraaid vaak moeite hebben . De meeste honden zijn ook nog is erg sterk en als je er dan een hebt die het leuk vind om je arm op je rug te draaien wil dit nog wel is tot leuke situatie's lijden . Zo hadden wij 1 hond waar iedere pakwerker die die hond voor de eerste keer deed op de vlucht onderuit ging ..
Ragverp schreef:
als het gaat om de grootte ben je dan wel even de hovawart vergeten hoor!
Niet echt vergeten hoor .... is nog steeds een favoriet ras van mij we hadden er een tijd 1 lopen voor het speuren
Alleen kwa gewicht iets minder als boef en rot ... toch ?
Oh dat zijn dus flinke jongens ook . Dat had ik niet verwacht had ze wat gewicht betreft min of meer op de zelfde lijn zitten als mechelse en hollanders .
Ik heb er nog nooit een een IPO programma zien draaien , zou ik best wel is willen zien . Ik blijf het erg mooie honden vinden.
IPO is een FCI-sport. De Amerikaanse Bulldog is geen FCI-ras.
Mijn bezwaar tegen het inzetten van grote molossers in bijtsporten is hun relatief zwak gestel. Om bijtsport te doen moet de hond in topconditie zijn, geen zwak hart hebben, een sterke rug... De fysieke belasting van IPO mag niet onderschat worden.