Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Bewuste kruisingen.

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

teckeltoos
Zeer actief
Aantal honden: 0

Bewuste kruisingen.

Ongelezen bericht door teckeltoos »

Soms zijn kruisingen oeps nestjes maar je ziet tegenwoordig ook steeds vaker bewuste kruisingen.
Zou jij met je hond ook aan een bewuste kruising meewerken en wat voor kruising zou het dan worden ?
Zou je zelf graag een bepaalde kruising willen hebben ?
Welke kruisingen vind je gewoon leuk om te zien (niet zozeer om te willen hebben)
Welke kruising zou wat jou betreft beter nooit bestaan kunnen hebben.

Peer maakt helaas alleen maar zangzaad dus het zal er nooit van komen.
niet om te hebben maar wel heel leuk vind ik de beagle x teckel kruising.
Afbeelding

Wat van mij nooit geboren had hoeven worden
Pittbull x teckel
Afbeelding
Afbeelding

Grappig maar ik ik zou dit nooit willen hebben
Rottweiler x teckel
Afbeelding

En dit vind ik een engert
Kangal x Mastino
Afbeelding
Habibi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Sheltie
Perseus (Percy)
Aantal honden: 1

Re: Bewuste kruisingen.

Ongelezen bericht door Habibi »

Ik heb een Sheltie x Border Collie gehad (zie onderschrift)

Geweldig hondje.

Percy is raszuiver Sheltie.
Zelf heb ik 0 problemen met goed doordachte kruisingen, en zou er ook geen moeite mee hebben om Percy incidenteel te laten dekken voor een leuke goed doordachte kruising.
Maar dat zal niet gebeuren, er zitten bij shelties helaas clausules in het koopcontract die dat tegen gaan.
Ik heb nog actief geprobeerd om die clausule te laten schrappen, maar dat ging niet.
Binnen zijn ras zal hij waarschijnlijk ook nooit dekken, want rechtopstaande oren en lánge poten waarmee hij boven de toegestane hoogte komt.

Wie weet, mocht Pers het ooit echt leuk doen in de sport, dat er iets soepeler met die regels omgegaan wordt.

Vind ik oprecht jammer, dat het zo streng is.
Verder geweldig ras, prima vereniging en fokker hoor, dus ik moet niet zeuren.
Maar dit vond ik wel jammer.
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Habibi schreef:Maar dat zal niet gebeuren, er zitten bij shelties helaas clausules in het koopcontract die dat tegen gaan.
Het is mij een raadsel hoe die clausules kunnen worden afgedwongen. :denken:
Volgens mij kan dat helemaal niet?
IK vraag me ook af waarop dat is gebaseerd.

Je hebt een sheltie/BC kruising gehad.
Hoe kwam dat dan als het niet mag?
Was dat een per ongeluk kruising? :tongue:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Sam!
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sam! »

Zou jij met je hond ook aan een bewuste kruising meewerken en wat voor kruising zou het dan worden ?
Nee, d'r zijn wat mij betreft genoeg doodle kruisingen.
Zie ook mijn topic uit 2012:
viewtopic.php?p=5907218#p5907218

Voor mij maakt het ook een verschil met welk doel de 'doordachte kruising' wordt gedaan.
Een goed doordachte outcross om genetische diversiteit binnen een ras te bevorderen, helemaal goed.
Twee rassen op elkaar zetten en naïef denken dat het product hiervan alleen de positieve eigenschappen van beide ouderdieren zal bevatten, nee daar zou ik niet aan mee werken.
Dat is exact hoe het is gegaan met de Australische Labradoodle. De initiële kruising tussen de Labrador en Poedel bleek dus helemaal niet zo fijn.
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Bewuste kruising? Ja hoor. Maar dan omdat ze Gait willen vanwege z'n karakter en de verwachting is dat het echt leuke huishondjes worden. Niet omdat hij een markiesje is. En inderdaad wel met de relevante gezondheidsonderzoeken
twinkeltje
moderator
Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan

Ongelezen bericht door twinkeltje »

Op 1 of ander manier vind ik de kruising hondjes meestal het leukste
Een kruising Corgi x Husky wel wat
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Marion.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door Marion. »

Nee, ik ga mijn honden daar niet voor inzetten. Puur omdat de Golden van zichzelf al perfect is, van karakter en uiterlijk :pffff:
Om erfelijke ziektes te verbannen uit het ras, zijn er kenners van de lijnen. Ik ben niet zo arrogant dat ik denk dat ik dat beter kan.
Groeten Marion en lieve knuffels van Teun en Ted

Afbeelding
MoTsiTsi

Ongelezen bericht door MoTsiTsi »

twinkeltje schreef: 06 mar 2022 08:04 Op 1 of ander manier vind ik de kruising hondjes meestal het leukste
Een kruising Corgi x Husky wel wat
Afbeelding
Afbeelding
Da's wel een poepie.
Kruisingen kom je gewoon tegen en met Lotje valt niet veel meer te fokken, maar is er ook te oud voor.
Hazenrein
Zeer actief
Mijn ras(sen): De hazenreinsoort
Contacteer:

Ongelezen bericht door Hazenrein »

teckeltoos schreef: 05 mar 2022 21:24 Soms zijn kruisingen oeps nestjes maar je ziet tegenwoordig ook steeds vaker bewuste kruisingen.
Wat een ontzettend rare opmerking. Tegenwoordig steeds vaker :roll: Het fenomeen “Bewuste kruisingen” bestaat al weet ik hoe lang. In grote getalen.
Dat een handjevol mensen er nu pas achter komt dat je ook buiten de gebaande paden kunt lopen, betekent niet dat het nieuw is.
ranetje
Zeer actief

Hazenrein schreef: 06 mar 2022 22:03
teckeltoos schreef: 05 mar 2022 21:24 Soms zijn kruisingen oeps nestjes maar je ziet tegenwoordig ook steeds vaker bewuste kruisingen.
Wat een ontzettend rare opmerking. Tegenwoordig steeds vaker :roll: Het fenomeen “Bewuste kruisingen” bestaat al weet ik hoe lang. In grote getalen.
Dat een handjevol mensen er nu pas achter komt dat je ook buiten de gebaande paden kunt lopen, betekent niet dat het nieuw is.
Heb je daar wat voorbeelden van?
Of misschien zie je de term "bewuste kruisingen" anders?
Ik zou niet zomaar van alles kunnen opnoemen. :denken:
En dan bedoel ik niet bewuste kruisingen om een bepaald ras te versterken of om een 'nieuw' ras te creëren.

Ik geloof dat tekkeltoos dat ook niet bedoelt?
Volgens mij gaat het om kruisingen tussen honden juist om géén nieuw ras te fokken.
Maar wel bewust kiezen welke twee je op elkaar zet (met medische onderzoeken vooraf en zo).
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Crescent
Zeer actief

Ongelezen bericht door Crescent »

Nee hoor. Het fokken van honden gaat links- of rechtsom toch uitmonden in gezeik en geneuzel. Ik zou het in Nederland never nooit doen.
In het buitenland waar functioneel x functioneel gewoon de normaalste zaak is, en de waarde van de hond niet de raszuiverheid is, maar het presteren telt, vind ik al veel fijner.
Halfrassen laten testen en kruisen met andere halfrassen is gewoon fok. Niets bewust kruisen aan. Embark laten vertellen wat de kans is dat drager zus of zo is, en dan combineren met een drager die niet zus of zo is; leuk dat zoiets "bewust" wordt genoemd; in feite ben je niets anders aan het doen dan het uitsluiten van erfelijke ziektes en aandoeningen omdat de basis al een dunne spoeling is om mee te beginnen :80:

Ik kies nog liever blind ongetestte erfhondjes van een wijlen buitenlandse jager. Die heb ik dan ook tot mijn plezier. Elke twee jaar het verplichte buikgriepje en af en toe een hoest. Verder staan ze als een huis.
What do you hear, Starbuck?
-Nothing but the rain…
Hazenrein
Zeer actief
Contacteer:

ranetje schreef: 06 mar 2022 22:18
[knip]

Volgens mij gaat het om kruisingen tussen honden juist om géén nieuw ras te fokken.
Maar wel bewust kiezen welke twee je op elkaar zet (met medische onderzoeken vooraf en zo).
Ik heb hier een prachtige xborder reu (die overigens het resultaat is van een oeps-nest). Hij mankeert niets, is topfit en zijn karakter is om door een ringetje te halen. Mijn vriendin heeft een prachtige xschnauzer teef. Ook gezond en buitengewoon amaible. Als zij en ik besluiten om met die twee een nestje te fokken omdat het twee fantastische honden zijn die nog fantastischer pups gaan maken, dat is dat een bewust gefokt nestje.

Daar hoeven helemaal geen door derden uitgevoerde gezondheidsonderzoeken bij. Wij hebben jarenlang praktische ervaring met die honden, dat is onderzoek genoeg.

Bovenstaand nestje komt er niet, want de teef is gesterilliseerd jammergenoeg. Maar het is een voorbeeld van bewust gefokte nestjes, die al weet ik hoelang bestaan. Bewust gefokt omwille van karakter, uiterlijk, gezeglijkheid, geschiktheid voor het werk, kortom naar eigen persoonlijke voorkeur. Mijn Fries komt uit zo’n nestje. Vrijwel iedereen uit mijn persoonlijke omgeving heeft een hond uit zo’n nestje. Iedereen uit de omgeving van mijn opa had zo’n hond. Het gebeurt gewoon al heel lang. :19:

En het is ook raar om te doen alsof je van het bestaan niet weet. Alsof elke hond zonder stamboom ‘per ongeluk bij truus onder het aanrechtkastje geboren is’.
ranetje
Zeer actief

Hazenrein schreef: 07 mar 2022 10:35
[knip]

Ik heb hier een prachtige xborder reu (die overigens het resultaat is van een oeps-nest). Hij mankeert niets, is topfit en zijn karakter is om door een ringetje te halen. Mijn vriendin heeft een prachtige xschnauzer teef. Ook gezond en buitengewoon amaible. Als zij en ik besluiten om met die twee een nestje te fokken omdat het twee fantastische honden zijn die nog fantastischer pups gaan maken, dat is dat een bewust gefokt nestje.

Daar hoeven helemaal geen door derden uitgevoerde gezondheidsonderzoeken bij. Wij hebben jarenlang praktische ervaring met die honden, dat is onderzoek genoeg.

Bovenstaand nestje komt er niet, want de teef is gesterilliseerd jammergenoeg. Maar het is een voorbeeld van bewust gefokte nestjes, die al weet ik hoelang bestaan. Bewust gefokt omwille van karakter, uiterlijk, gezeglijkheid, geschiktheid voor het werk, kortom naar eigen persoonlijke voorkeur. Mijn Fries komt uit zo’n nestje. Vrijwel iedereen uit mijn persoonlijke omgeving heeft een hond uit zo’n nestje. Iedereen uit de omgeving van mijn opa had zo’n hond. Het gebeurt gewoon al heel lang. :19:

En het is ook raar om te doen alsof je van het bestaan niet weet. Alsof elke hond zonder stamboom ‘per ongeluk bij truus onder het aanrechtkastje geboren is’.
1. hoe weet je dat die pups een geweldig krakter krijgen?
Misschien lukt dat, maar misschien ook niet.
2. Hoe kijk jij binnen in je hond om zeker te zijn dat er geen narigheid achter zit?
Zie jij dat je hond perfecte heupen heeft?
HOE zie je dat?

Wat weet je van de voorouders, hoe gezond waren die?

Als iemand bij de rashondenfok op die manier zou redeneren zou hij worden uitgescholden en uitgesloten.
Wat je namelijk ook niet "ziet" is het dragerschap van bepaalde narigheid.

Niet elke hond uit een "oepsnestje" is een gezonde hond.
Ik ken genoeg mensen die er van overtuigd zijn dat hun hond perfect gezond is omdat ze niets zien.
Een daarvan ken ik persoonlijk.
Bij foto's bleek de hond HD D te hebben.
Je wéét niets als je niet verder kijkt dan je neus lang is.
Ook al heb je op het oog een geweldige hond.

En dat wordt dus bedoeld met bewust kruisen.
Afbeelding
MoTsiTsi

Ongelezen bericht door MoTsiTsi »

ranetje schreef: 07 mar 2022 12:50
Hazenrein schreef: 07 mar 2022 10:35

[knip]

2. Hoe kijk jij binnen in je hond om zeker te zijn dat er geen narigheid achter zit?
HOE zie je dat?

Als iemand bij de rashondenfok op die manier zou redeneren zou hij worden uitgescholden en uitgesloten.

Ik ken genoeg mensen die er van overtuigd zijn dat hun hond perfect gezond is omdat ze niets zien.

Ik denk toch dat er heel veel gezonde honden uit oeps nestjes komen, anders was de hond al lang uitgestorven, maar dan zouden er ook niet zoveel broodfokhonden het gewoon goed doen. Maar ook alle pups van mensen die gewoon twee honden op elkaar zetten omdat ze dat leuk vinden.

Bij geen van beiden, van een helemaal uitgetest nest of zonder testen of wat dan ook, kun je garantie geven dat ze nooit iets krijgen of dat het hele nest een perfect karakter zal hebben.

Hier in het dorp lopen heel wat 'swiffer'hondjes die van die bekende fabriek hier in de buurt komen en het wordt allemaal gigantisch oud.
Sam!
Zeer actief

De hele ontstaansgeschiedenis (en het in stand te houden van rassen) is de voorspelbaarheid van eigenschappen. Natuurlijk is dit niet waterdicht, maar dit is wel het idee er achter: als ik een hond van "ras A" koop dan kan ik dit min of meer "A-eigenschappen" verwachten. Zowel de positieve als negatieve eigenschappen blijven binnen een bepaalde marge binnen een ras.
Dat dit selectieproces (naast de overdrijvingen van rasspecifieke kenmerken) op den duur tot problemen lijdt, dat is een feit waar veel huidige rassen mee kampen.

Op het moment dat je bewuste kruisingen gaat fokken, kies je er voor om meer variabelen mee te nemen zowel in positieve eigenschappen als negatieve eigenschappen.
Het fnuikende is dat de mensen die kiezen voor een bewuste kruising blind lijken zijn voor negatieve eigenschappen van hun eigen teef én de door hunzelf verkozen reu. En dat is op zich niet zo gek: iedereen vindt zijn eigen honden geweldig, toch? En je selecteert toch die ene reu omdat ie zo leuk is?
Het idee dat de pups,van twee zulke leuke honden, van beide kanten net die de eigenschappen erven die gecombineerd heel vervelend kunnen zijn, lijkt niet in ze op te komen. Een soort van roze wolk, die ook nog gestimuleerd wordt door derden.

Aangaande gezondheidstesten, als je weet waarop je moet testen is dat natuurlijk hartstikke goed om te doen. Maar waar test je op en hoe doe je dat met een kruising? Heel veel aandoeningen zijn rasspecifiek en hebben zowel een genetische als een omgeving component. En maak je maak je de fokpopulatie niet onterecht kleiner door bepaalde honden uit te sluiten.

Aangaande de huidige hype van DNA testen is onderstaande artikel wel een aanrader:
Quote:
"Announcing that your dog is free of 170 genetic diseases is meaningless if he isn’t free of the diseases that strike your breed—-and for which there probably isn’t a test."

http://caninechronicle.com/?p=172387
ranetje
Zeer actief

MoTsiTsi schreef: 07 mar 2022 14:11
Ik denk toch dat er heel veel gezonde honden uit oeps nestjes komen, anders was de hond al lang uitgestorven, maar dan zouden er ook niet zoveel broodfokhonden het gewoon goed doen. Maar ook alle pups van mensen die gewoon twee honden op elkaar zetten omdat ze dat leuk vinden.

Bij geen van beiden, van een helemaal uitgetest nest of zonder testen of wat dan ook, kun je garantie geven dat ze nooit iets krijgen of dat het hele nest een perfect karakter zal hebben.

Hier in het dorp lopen heel wat 'swiffer'hondjes die van die bekende fabriek hier in de buurt komen en het wordt allemaal gigantisch oud.
Er komen gezonde EN ongezonde honden uit oeps nestjes.
Dat dat niet wordt bijgehouden is logisch, want het gaat doorgaans niet om bewust kruisen.
Twee honden op elkaar zetten omdat ze allebei zo lief en ogenschijnlijk gezond zijn is niet wat bedoeld wordt met bewust kruisen (volgens mij :tongue: ).
Sam! schreef:Aangaande de huidige DNA testen is onderstaande artikel wel een aanrader:
Quote:
"Announcing that your dog is free of 170 genetic diseases is meaningless if he isn’t free of the diseases that strike your breed—-and for which there probably isn’t a test."
Daar ben ik het ook mee eens hoor.
Al moet ik zeggen dat er de laatste tijd zeker wel eens DNA testen worden gedaan waar iets uit komt dat voor een fokker (in dit geval van rashonden) een volkomen verrassing blijkt te zijn.
Zoals bij een bepaald ras uit de test dragerschap van DM kwam, terwijl dat in het ras nog geen bekend verschijnsel was.
Nog geen zieke honden dus, maar de kansen worden steeds groter dat het er in een volgende generatie wel uit komt.

Op het moment dat iets zichtbaar wordt is het "ondergronds" vaak al een flinke tijd aanwezig.

Even afgezien van bovenstaande reageer ik vooral op de opmerking dat bewust kruisen al heel lang wordt gedaan.
Daar bij is dan de gezondheid van beide honden plus hun voorouders bekend en worden ze nagekeken op afwijkingen die bekend zijn.
En dat lijkt mij niet het geval.
Afbeelding
Hazenrein
Zeer actief
Contacteer:

HOE zie je dat?

Je vroeg of ik voorbeelden had van het weet ik al hoelang bestaande fenomeen. Die gaf ik. Die vragen die jij hierboven allemaal hebt, zijn niet voor iedereen van belang. Ik kan zelf prima beoordelen of mijn hond en die ik op het oog heb, gezond genoeg zijn om een nestje mee te fokken. Dat kan ik omdat ik die honden goed ken en weet wat ze uitspoken en wat ze mankeren. Als er op ruim volwassen leeftijd nog steeds niets chronisch mis is dan durf ik het wel aan.

En de bewust kruisende mensen (die dat weet ik allang doen) waar ik het over heb zien dat precies zo.
Nee Ranetje, dat is wat dat handjevol mensen die er nu pas achter komen dat je ook naast de gebaande paden kunt lopen met bewust kruisen bedoelen.

De rest van de wereld noemt het ook bewust omdat ze bewust twee honden op elkaar zetten die ze goed kennen.

Of die honden drager zijn van een of ander ongemak of erfelijke ziekte weten ze niet zeker, maar dat minimale risico nemen ze. Want het gaat veeeeeeeeeeeeeeel vaker wel dan niet goed. Zelfs als er ongemakken of ziektes worden doorgegeven, hoeven de meeste nakomelingen (en hun baasjes) daar nog steeds geen last van te hebben. En het overgrote deel van die nakomelingen maken zelf helemaal geen nakomelingen, dus wat er aan eventuele narigheid inzit komt ook helemaal niet verder.

En wat de rashondenfok daarvan vindt interesseert niets. De bewuste fokkers waar ik het over heb fokken niet met de rashondenwereld in hun achterhoofd. Ze fokken meestal maar één nestje met die ene combinatie. Gewoon omdat het zo’n gepaste combinatie is in hun persoonlijke individuele geval.

En het gaat ongetwijfeld wel eens mis. Dat is verdrietig, Maar dat hoort bij het leven. Het gaat overal wel eens mis, ook bij die van voor tot achter geteste combinaties. Ook perfect gezonde honden uit willekeurig welk nest kunnen in de loop van hun leven nog iets oplopen. Etc.

De recente hype met die testen is wat mij betreft een rechtstreekse afgeleide uit de rashondenfok; de panische behoefte aan papieren schijnzekerheid is in ieder geval exact hetzelfde.
Sam!
Zeer actief

@ranetje
Het DM voorbeeld is precies wat er besproken wordt in het artikel en wat er fout gaat bij de interpretatie van de resultaten van een EMbark test.

That’s because the sod1 mutation is not the same as a “DM” gene, as it’s popularly called. By itself, it does not cause DM. Having two copies of it is necessary but not sufficient to cause DM. It merely conveys some risk of DM to the dog, and that risk varies depending on the breed.

While all dogs with DM have one of the two sod1 mutations (Bernese Mountain Dogs have their own variant), not all dogs with two copies of the sod1 mutation have DM. It depends on other factors, perhaps other sets of as yet unidentified mutant alleles at other loci that must work together. 

In fact, while more than 175 breeds carry the sod1 mutation, only 32 breeds have been histologically shown to develop DM. The test is basically uninformative in the other 143 breeds. Unfortunately, breeders and breed clubs don’t always understand this fact. Breeders in non-DM breeds are basing breeding decisions on DM gene testing, and worse, some parent clubs are adding DM testing as a CHIC requirement even though their breed doesn’t have DM!
Laatst gewijzigd door Sam! op 07 mar 2022 15:04, 1 keer totaal gewijzigd.
ranetje
Zeer actief

Nee die gaf je dus in mijn ogen niet Hazanrein :lol1:

Ik heb een andere invulling van bewust kruisen dan jij :D
Zie mijn reactie op MoTsiTsi en San!
Afbeelding
Hazenrein
Zeer actief
Contacteer:

Even in het algemeen. Zonder diepgaande kennis van genetica te hebben, ben ik er toch van overtuigd dat wanneer ik twee fijne karakters op elkaar zet, de kans op een nest vol klerelijers minimaal is.

Ik vind het dan ook wat bijzonder dat meerdere mensen hier doen alsof het bij een geselecteerde combinatie volstrekt normaal is dat daar karaktertechnisch volledig andere honden uit komen.
Crescent
Zeer actief

Ik vind juist dat dat mierenneuken over kekke kleurtjes en mogelijke vachttypes de pret en moeder natuur een beetje doodslaat. Erfelijke ziektes zo veel mogelijk beperken is natuurlijk wel super voor het welzijn van het nageslacht, maar moet je met “dragers van…” überhaupt willen “bewust kruisen”?

Zeker bewonderenswaardig als mensen er zoveel tijd en geld insteken maar over de hele wereld doet hond A het nog steeds met hond B, vaak met prima en zo niet uitstekend gezond kroost.
-Nothing but the rain…
Sam!
Zeer actief

Hazenrein schreef: 07 mar 2022 15:05 Even in het algemeen. Zonder diepgaande kennis van genetica te hebben, ben ik er toch van overtuigd dat wanneer ik twee fijne karakters op elkaar zet, de kans op een nest vol klerelijers minimaal is.

Ik vind het dan ook wat bijzonder dat meerdere mensen hier doen alsof het bij een geselecteerde combinatie volstrekt normaal is dat daar karaktertechnisch volledig andere honden uit komen.
Ik neem aan dat dit aan mij gericht is? Ook jij gaat ervanuit dat alleen de fijne karakters/ eigenschapen vererven, hence my point.
Ik zeg dat mensen blind zijn voor de mogelijkheid dat er klerelijers in in het nest zitten.
Nuance Hazenrein, nuance,....

Als voorbeeld heb ik de kruising tussen de superleuke stabiele vriendelijke en enthousiaste labrador retriever en de gevoelige slimme, hyperallergene poedel genoemd.
Resutaat van de kruising: een slimme schrikachtig maar lompe poepvretende in de modderrollende fleecevachter die klit .....die ieder mens en dier vol passie begroet.
Crescent
Zeer actief

Ik moet de eerste hond nog tegenkomen die niet bij tijd en wijle lomp en vies is 🤣 en zielsgelukkig
-Nothing but the rain…
Sam!
Zeer actief

Mmmh, ik ken zat honden die niet lomp zijn, en dan bedoel ik met lomp het beuken tegen mensen en honden.
Ooit een poepvretende hond gehad die alles thuis uitkotst?
Ik niet, maar ik zie ze lopen met een snuitje tegen het poepvreten.
Ik wil d'r geen hebben, en ja d'r is echt wel sprake van een genetische component.
Marion.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door Marion. »

Crescent schreef: 07 mar 2022 15:40 Ik moet de eerste hond nog tegenkomen die niet bij tijd en wijle lomp en vies is 🤣 en zielsgelukkig
Nahhhh, ik ken heel veel honden die niet vies mógen worden van hun baasjes. Kijken ze verschrikt en vol afschuw naar Teun die een lekker modderbadje neemt. Maar lomp??? Nee hoor, dat is ze echt niet. En dat was Sis niet, Miep niet en Saar niet. Beslist niet zelfs.
Groeten Marion en lieve knuffels van Teun en Ted

Afbeelding
Hazenrein
Zeer actief
Contacteer:

ranetje schreef: 07 mar 2022 15:00 Nee die gaf je dus in mijn ogen niet Hazanrein :lol1:
:19: :19:

Crescent
Zeer actief

Sam! schreef: 07 mar 2022 16:04 Mmmh, ik ken zat honden die niet lomp zijn, en dan bedoel ik met lomp het beuken tegen mensen en honden.
Ooit een poepvretende hond gehad die alles thuis uitkotst?
Ik niet, maar ik zie ze lopen met een snuitje tegen het poepvreten.
Ik wil d'r geen hebben, en ja d'r is echt wel sprake van een genetische component.
Eierkoeken voeren of gewoon opvoeden ipv met een snuitje in het riet sturen 😁
-Nothing but the rain…
Sam!
Zeer actief

Oh .... op die fiets

(en de urban legend van de ananas, die ben je vergeten ... beste stuurlui enz)
Laatst gewijzigd door Sam! op 07 mar 2022 18:53, 1 keer totaal gewijzigd.
ranetje
Zeer actief

Sam! schreef: 07 mar 2022 14:58 @ranetje
Het DM voorbeeld is precies wat er besproken wordt in het artikel en wat er fout gaat bij de interpretatie van de resultaten van een EMbark test.

That’s because the sod1 mutation is not the same as a “DM” gene, as it’s popularly called. By itself, it does not cause DM. Having two copies of it is necessary but not sufficient to cause DM. It merely conveys some risk of DM to the dog, and that risk varies depending on the breed.

While all dogs with DM have one of the two sod1 mutations (Bernese Mountain Dogs have their own variant), not all dogs with two copies of the sod1 mutation have DM. It depends on other factors, perhaps other sets of as yet unidentified mutant alleles at other loci that must work together. 

In fact, while more than 175 breeds carry the sod1 mutation, only 32 breeds have been histologically shown to develop DM. The test is basically uninformative in the other 143 breeds. Unfortunately, breeders and breed clubs don’t always understand this fact. Breeders in non-DM breeds are basing breeding decisions on DM gene testing, and worse, some parent clubs are adding DM testing as a CHIC requirement even though their breed doesn’t have DM!
:ok:
Afbeelding
Crescent
Zeer actief

Sam! schreef: 07 mar 2022 18:47 Oh .... op die fiets

(en de urban legend van de ananas, die ben je vergeten ... beste stuurlui enz)
Enfin ook hier geldt (voor mijn ervaring hè) dat ik de eerste niet-poep etende hond nog moet tegenkomen. Als het geen humane is, dan graag van de poes en ook een herkauwer wordt doorgaans niet afgeslagen…

Elk hond heeft mooie en mindere eigenschappen. Het is de vanzelfsprekende maakbaarheid die de mens er in doorvoert waar ik soms een vraagteken bij heb.

En soms ook niet 😁
-Nothing but the rain…
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”