ranetje schreef: ↑07 mar 2022 12:50
1. hoe weet je dat die pups een geweldig krakter krijgen?
Misschien lukt dat, maar misschien ook niet.
2. Hoe kijk jij binnen in je hond om zeker te zijn dat er geen narigheid achter zit?
Zie jij dat je hond perfecte heupen heeft?
HOE zie je dat?
Wat weet je van de voorouders, hoe gezond waren die?
Als iemand bij de rashondenfok op die manier zou redeneren zou hij worden uitgescholden en uitgesloten.
Wat je namelijk ook niet "ziet" is het dragerschap van bepaalde narigheid.
Niet elke hond uit een "oepsnestje" is een gezonde hond.
Ik ken genoeg mensen die er van overtuigd zijn dat hun hond perfect gezond is omdat ze niets zien.
Een daarvan ken ik persoonlijk.
Bij foto's bleek de hond HD D te hebben.
Je wéét niets als je niet verder kijkt dan je neus lang is.
Ook al heb je op het oog een geweldige hond.
Je vroeg of ik voorbeelden had van het weet ik al hoelang bestaande fenomeen. Die gaf ik. Die vragen die jij hierboven allemaal hebt, zijn niet voor iedereen van belang. Ik kan zelf prima beoordelen of mijn hond en die ik op het oog heb, gezond genoeg zijn om een nestje mee te fokken. Dat kan ik omdat ik die honden goed ken en weet wat ze uitspoken en wat ze mankeren. Als er op ruim volwassen leeftijd nog steeds niets chronisch mis is dan durf ik het wel aan.
En de bewust kruisende mensen (die dat weet ik allang doen) waar ik het over heb zien dat precies zo.
En dat wordt dus bedoeld met bewust kruisen.
Nee Ranetje, dat is wat dat
handjevol mensen die er nu pas achter komen dat je ook naast de gebaande paden kunt lopen met
bewust kruisen bedoelen.
De rest van de wereld noemt het ook bewust omdat ze bewust twee honden op elkaar zetten die ze goed kennen.
Of die honden drager zijn van een of ander ongemak of erfelijke ziekte weten ze niet zeker, maar dat minimale risico nemen ze. Want het gaat veeeeeeeeeeeeeeel vaker wel dan niet goed. Zelfs als er ongemakken of ziektes worden doorgegeven, hoeven de meeste nakomelingen (en hun baasjes) daar nog steeds geen last van te hebben. En het overgrote deel van die nakomelingen maken zelf helemaal geen nakomelingen, dus wat er aan eventuele narigheid inzit komt ook helemaal niet verder.
En wat de rashondenfok daarvan vindt interesseert niets. De bewuste fokkers waar ik het over heb fokken niet met de rashondenwereld in hun achterhoofd. Ze fokken meestal maar één nestje met die ene combinatie. Gewoon omdat het zo’n gepaste combinatie is in hun persoonlijke individuele geval.
En het gaat ongetwijfeld wel eens mis. Dat is verdrietig, Maar dat hoort bij het leven. Het gaat overal wel eens mis, ook bij die van voor tot achter geteste combinaties. Ook perfect gezonde honden uit willekeurig welk nest kunnen in de loop van hun leven nog iets oplopen. Etc.
De recente hype met die testen is wat mij betreft een rechtstreekse afgeleide uit de rashondenfok; de panische behoefte aan papieren schijnzekerheid is in ieder geval exact hetzelfde.