Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Corrigerende tikken

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Labradory
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Labrador
Aantal honden: 1

Corrigerende tikken

Ongelezen bericht door Labradory »

Laat ik maar gelijk met de deur in huis vallen. :80: Zoals de titel zegt wil ik het hebben over corrigerende tikken. Bij deze gelijk een waarschuwing dat ik absoluut niet slaan bedoel, maar een tik op de kont of op de wang. Slaan, en dus mishandeling, is uiteraard uit den boze. Ik hoop dat dit onderwerp mag en bespreekbaar kan zijn.

Ik heb nu mijn 1e hond, ik heb nog nooit honden gehad dus. En ik ben inmiddels van mening dat een corrigerende tik soms nodig is bij honden. Dat er situaties zijn waarin het gewoon niet anders kan. Situaties waarin je het niet kan oplossen met alleen je stem, of met belonen.

Ik heb een situatie gehad waarin hij gewassen moest worden, want hij was vies en ik wil geen vieze woonkamer/bank. Hij was 4 maanden ofzo en toen al in de puberteit. “Ik wil niet gewassen worden en wegrennen is veel leuker!” En niet te pakken kunnen krijgen ook. Ik ben toen ontzettend boos geworden en die kwaadheid heeft hij gezien. Ik heb in zijn zicht tegen een container getrapt. Ik heb namelijk een Spaans temperament en hij maakte me écht heel boos met dat gedrag. Ik heb hem een paar tikken gegeven en sindsdien ondergaat hij het wassen gewoon. Het was dus even nodig, want met snoepjes aan komen zetten hielp niet. Ik had het lekkerste bot in z’n zicht kunnen houden, meneer vond het veel te leuk om elke keer van me weg te rennen. Het wassen nu gebeurt onder enige angst, omdat hij mij zo boos heeft gezien en weet: dit is menens. Maar in hoeverre is het erg als een hond uit angst iets ondergaat? Ik kan hem namelijk moeilijk buitensluiten als hij vies is en niet naar binnen mag. We hebben een open tuin en hij had toen nog niet goed de border aangeleerd, dus hij kon zo weglopen. Dit is ook niet de bedoeling aangezien er auto’s in onze straat rijden.

Daarnaast: Ik heb al bij 4 hondeneigenaren gezien dat zij ook corrigerende tikken aan hun hond geven als die niet luistert. Mijn schoonvader drukte hun hond soms zelfs met kracht op de grond als die niet wilde gaan liggen. Of hij kneep in z’n oren. En een hond is steviger gebouwd dan een mens, een hond kan meer hebben qua vallen, stoten, botsingen, enz. Onze pup van toen 3/4 maanden kon toen nog onder de tafel doorlopen, maar soms sprong hij op terwijl hij eronder zat en stootte hij z’n hoofd. Niks aan de hand. Een baby zou de schedel wrs breken met die kracht. (Om even het verschil aan te geven.)

Iedereen hier weet hoe een hond je kan frustreren door niet te luisteren, al dan niet in de puberteit. Hoe denken jullie over corrigerende tikken? Hebben jullie dat weleens gegeven, al dan niet uit schrik of frustratie?
Domor
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peruvian Doodle

Re: Corrigerende tikken

Ongelezen bericht door Domor »

Een corrigerende tik is hetzelfde als slaan. Het feit dat hij nu onder angst gebeurt laat dat ook goed zien overigens.
Laura84
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herder Langhaar
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Laura84 »

Wat ik vooral jammer vind om te lezen is dat je dus niet de moeite neemt om een hond iets aan te leren en dan ook nog eens boos wordt op hem en daarna nog eens slaat. Ik zou naar een goede instructeur gaan om te gaan begrijpen hoe een hond werkt en voor jezelf misschien ook om te leren gaan met je frustratie.
Groetjes Laura, en de streepjes bende, Fix en Laicka
Afbeelding
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Wat mij wel stoort is dat je zegt dat het je eerste hond is en je nu al voor jezelf hebt bepaald dat je een corrigerende tik moet uitdelen en dat dat soms nodig is. Ik heb mijn honden vrijwel nooit een tik gegeven. Hooguit als ze echt extreem wangedrag vertonen maar dat is dan meer mijn onmacht en de noodzaak extreem snel en direct te reageren. Het gaat dan om agressie vanuit de hond naar elkaar of een andere hond of mij. Verder zou het niet in mijn hoofd opkomen om een hond te slaan. :ugh:
Laatst gewijzigd door laeken op 31 aug 2020 13:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Labradory schreef:Laat ik maar gelijk met de deur in huis vallen. :80: Zoals de titel zegt wil ik het hebben over corrigerende tikken. Bij deze gelijk een waarschuwing dat ik absoluut niet slaan bedoel, maar een tik op de kont of op de wang. Slaan, en dus mishandeling, is uiteraard uit den boze. Ik hoop dat dit onderwerp mag en bespreekbaar kan zijn.

Ik heb nu mijn 1e hond, ik heb nog nooit honden gehad dus. En ik ben inmiddels van mening dat een corrigerende tik soms nodig is bij honden. Dat er situaties zijn waarin het gewoon niet anders kan. Situaties waarin je het niet kan oplossen met alleen je stem, of met belonen.

Ik heb een situatie gehad waarin hij gewassen moest worden, want hij was vies en ik wil geen vieze woonkamer/bank. Hij was 4 maanden ofzo en toen al in de puberteit. “Ik wil niet gewassen worden en wegrennen is veel leuker!” En niet te pakken kunnen krijgen ook. Ik ben toen ontzettend boos geworden en die kwaadheid heeft hij gezien. Ik heb in zijn zicht tegen een container getrapt. Ik heb namelijk een Spaans temperament en hij maakte me écht heel boos met dat gedrag. Ik heb hem een paar tikken gegeven en sindsdien ondergaat hij het wassen gewoon. Het was dus even nodig, want met snoepjes aan komen zetten hielp niet. Ik had het lekkerste bot in z’n zicht kunnen houden, meneer vond het veel te leuk om elke keer van me weg te rennen. Het wassen nu gebeurt onder enige angst, omdat hij mij zo boos heeft gezien en weet: dit is menens. Maar in hoeverre is het erg als een hond uit angst iets ondergaat? Ik kan hem namelijk moeilijk buitensluiten als hij vies is en niet naar binnen mag. We hebben een open tuin en hij had toen nog niet goed de border aangeleerd, dus hij kon zo weglopen. Dit is ook niet de bedoeling aangezien er auto’s in onze straat rijden.

Daarnaast: Ik heb al bij 4 hondeneigenaren gezien dat zij ook corrigerende tikken aan hun hond geven als die niet luistert. Mijn schoonvader drukte hun hond soms zelfs met kracht op de grond als die niet wilde gaan liggen. Of hij kneep in z’n oren. En een hond is steviger gebouwd dan een mens, een hond kan meer hebben qua vallen, stoten, botsingen, enz. Onze pup van toen 3/4 maanden kon toen nog onder de tafel doorlopen, maar soms sprong hij op terwijl hij eronder zat en stootte hij z’n hoofd. Niks aan de hand. Een baby zou de schedel wrs breken met die kracht. (Om even het verschil aan te geven.)

Iedereen hier weet hoe een hond je kan frustreren door niet te luisteren, al dan niet in de puberteit. Hoe denken jullie over corrigerende tikken? Hebben jullie dat weleens gegeven, al dan niet uit schrik of frustratie?
Bijzondere binnenkomer. Gezellig.

Twee van de drie hebben uit een refex wel eens een pets gehad ja.
In dwang onder de dreiging van fysieke correcties geloof ik niet als opvoeding. En zeker niet dat een pupje van vier maanden met een neppuberteit gemept moet worden omdat hij niet luistert.
Dan zit je nog middenin de aanleerfase.
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Cleva schreef: Maar goed, we zitten diep in het trollenbos dus meer energie ga ik er niet in stoppen.
Dat gevoel heb ik ook ja. Het trollenbos. :engel:
Afbeelding
Alfilillo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising en podenco(kruising)

Ongelezen bericht door Alfilillo »

Om op je laatste vraag te antwoorden: ja, één van mijn honden heeft wel eens een tik gekregen, maar niet vanuit schrik of frustratie, maar als laatste redmiddel. Hij begon er de gewoonte van te maken om mijn jongste zoon van toen 6/7 in een hoek te drijven en te sneppen als hij bewoog, waardoor mijn zoon niet meer gewoon door het huis durfde te lopen. Dat was zo ver over de limit, dat het of zo opgelost moest worden of het werd herplaatsen. Gelukkig is het bij twee keer een tik gebleven en vervolgens met beter anticiperen is het gedrag helemaal uitgedoofd. Het was overigens wel mijn fout dat het zo ver gekomen was, dat ben ik met Laeken eens, doordat ik niet op tijd ingegrepen had, signalen niet wist te herkennen waardoor het zover gekomen was.

En ingaand op de rest van je verhaal, ik krijg het idee dat je voor jezelf aan het verantwoorden bent dat je je hond tikken geeft en jezelf niet in de hand hebt. Doe maar niet. Niet in bad willen is geen grensoverschrijdend gedrag. Op zich wel een mooie opstap om aan je eigen zelfbeheersing en rust te gaan werken.
Afbeeldingalfillilo (1) by [url=https://www.flickr.com/photos/157306925@N05/]

Alfil & Lily
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

tja er zijn mensen die het doen en dat is op dat moment even hun gebrek om het anders te doen..is het daarom goed, zeker als je het uit frustratie doet denk ik 1-0 voor je hond... probeer dingen spelender wijze dingen eerst aan te leren an als hij ooit een middelvinger opsteekt terwijl hij weet wat de bedoeling is dan moet je even wat duidelijker zijn, maar achter je hond aan rennen en er een soort van pak me dan spelletje van maken, waar jij je voor leent omdat je gewoon meedoet en dan boos worden vind ik niet helemaal eerlijk.

En ja ik heb mijn vorige Cane Corso ook wel een keer een tik gegeven, dat wat toen hij achter me kwam en in volle vaart probeerde me te passeren en bij kans mijn knie meepakte- zodat ik zo ongeveer omdonderde.. dat was een respectloze actie :gvd: en toen kon hij mijn hand ontmoeten en heeft hij t daarna nooit meer gedaan, ( lik op stuk ) dat was in 0,1 seconde gebeurt.. omgedonderd worden door 72 kilo in volle vaart is niet mijn hobby, hij denkt er maar om :idea:
mosquito1980
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vusi Duitse herder

Ongelezen bericht door mosquito1980 »

Zinodo schreef:Alexa, dim the lights. TS is about to get fucked :pop: :LOL:
:LOL:
:pop:

Ik sla="corrigerende tik" niet.
natalie
Zeer actief

Ongelezen bericht door natalie »

laeken schreef:Wat mij wel stoort is dat je zegt dat het je eerste hond is en je nu al voor jezelf hebt bepaald dat je een corrigerende tik moet uitdelen en dat dat soms nodig is. Ik heb mijn honden vrijwel nooit een tik gegeven. Hooguit als ze echt extreem wangedrag vertonen maar dat is dan meer mijn onmacht en de noodzaak extreem snel en direct te reageren. (...) Verder zou het niet in mijn hoofd opkomen om een hond te slaan. :ugh:
Dit ja. Ik ga echt geen tik uitdelen aan een jonge hond die lekker door de tuin aan het rennen is. Als je dat niet had gewild, had je dat prima kunnen voorkomen. Waarom niet gewoon een lijntje eraan en dan de hond leren dat wassen helemaal niet zo vreselijk is. Zeker bij iets dat nog regelmatig zal gebeuren (het wassen dus) lijkt het mij zinvol om daar wat tijd in te steken, zodat het voor beide partijen een leuk (of neutraal) moment wordt. Er zullen nog heel veel momenten komen dat jouw geduld op de proef wordt gesteld, want hé: je hebt een (jonge) hond. Het lijkt mij zinnig om op die momenten te bedenken op welke manier je aan dat gedrag kan gaan werken en daar vervolgens een paar trainingssessies aan te besteden.

Ik heb in vier jaar tijd één keer een tik uitgedeeld en dat was omdat mijn jongste hond het nodig vond om de kast met snackjes te verdedigingen en daarbij flink tekeer ging tegen mijn andere hond. Daar heb ik ook direct mijn lesje van geleerd, zodat dat niet nog een keer gebeurd.
natalie
Zeer actief

Zinodo schreef:Alexa, dim the lights. TS is about to get fucked :pop: :LOL:
:F:
fes/lou
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door fes/lou »

Gefeliciteerd met dit inzicht. Mag ik je naam? Dan weet ik aan wie ik nooit een pup moet verkopen.. Fijne dag!
"All animals are equal, but some are more equal than others." George Orwell
natalie
Zeer actief

Cleva schreef:Het verschil tussen hysiek ingrijpen en slaan is of je wel of niet het vertrouwen ondermijnt.
Met je spaanse temperament de boel kort en klein trappen zodat je je zin krijgt met een pup van vier maanden vind ik weinig indrukwekkend.

Je had gewoon de tijd moeten nemen en spelenderwijs een beetje met een zacht straaltje lauw water klooien.
Dan had je hond gewoon gezellig meegedaan.

Maar goed, we zitten diep in het trollenbos dus meer energie ga ik er niet in stoppen.
Bij nieuwe leden die zo weinig over zichzelf vertellen in het voorsteltopic, denk ik altijd al 'hmmm' :hmmm:
Ik ben benieuwd naar het vervolg :engel:
63673J

Ongelezen bericht door 63673J »

Labradory schreef:Laat ik maar gelijk met de deur in huis vallen. :80: Zoals de titel zegt wil ik het hebben over corrigerende tikken. Bij deze gelijk een waarschuwing dat ik absoluut niet slaan bedoel, maar een tik op de kont of op de wang. Slaan, en dus mishandeling, is uiteraard uit den boze. Ik hoop dat dit onderwerp mag en bespreekbaar kan zijn.

Wat verschrikkelijk zielig. Vier maanden, een baby nog, je had hem niet “de border aangeleerd”, maar hij moest in bad en toen joeg je hem de stuipen op het lijf zodat hij nu doodsbang is. Flink hoor. Gatverdamme.
Laatst gewijzigd door 63673J op 31 aug 2020 14:48, 1 keer totaal gewijzigd.
annnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan en een Vuilnisbakje

Ongelezen bericht door annnie »

Voor de kleine kans dat je geen trol bent. Lees eens een paar goede boeken (NEE, niet die van Cesar!) over gedrag en opvoeding.

Jij hebt nu succes gehad met negatief gedrag (de tikken), waardoor hond doet wat je wilt, maar je moet dit absoluut niet als opvoedmethode gaan gebruiken. Naast dat het leuker/prettiger voor zowel hond als mens kan, maak je de drempel naar echt slaan (zo klinkt het eigenlijk al) met iedere tik lager. Vanuit een kwade emotie een dier opvoeden gaat altijd averechts werken
Wolfsblut
Zeer actief

Ongelezen bericht door Wolfsblut »

Dit gaat een drukbezocht topic worden. Ik zal je sparen en zal me derhalve onthouden tot het geven van mijn mening over het gewetenloos kwellen en pijnigen van je honden om je machtspositie te handhaven. Dat laat ik aan een aantal van je "forumvriendjes" over die op dit juiste moment gewacht hebben. :wink:
Zien is meer dan kijken, luisteren is meer dan horen en leven is meer dan overleven.
Crescent
Zeer actief

Ongelezen bericht door Crescent »

Runninggirl heeft me laatst toevallig popcornmais opgestuurd :mrgreen:
Laatst gewijzigd door Crescent op 31 aug 2020 15:16, 1 keer totaal gewijzigd.
What do you hear, Starbuck?
-Nothing but the rain…
Wolfsblut
Zeer actief

Ongelezen bericht door Wolfsblut »

jvanringen schreef: Wat verschrikkelijk zielig. Vier maanden, een baby nog, je had hem niet “de border aangeleerd”, maar hij moest in bad en toen joeg je hem de stuipen op het lijf zodat hij nu doodsbang is. Flink hoor. Gatverdamme.

Vreselijk he Jo, daar word ik helemaal onpasselijk van? Hij wilde de baby helemaal niet in bad doen. Dat water was bestemd om hem af te straffen met de huiveringwekkende en sadistische methode van waterboarding. Het bootst op realistische wijze de verdrinkingsdood na in de hoop dat het slachtoffer, uit angst voor zijn meester zal luisteren.
Laatst gewijzigd door Wolfsblut op 31 aug 2020 15:37, 2 keer totaal gewijzigd.
Zien is meer dan kijken, luisteren is meer dan horen en leven is meer dan overleven.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Bij knokken ja anders niet. Ook niet nodig.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

annnie schreef:Voor de kleine kans dat je geen trol bent. Lees eens een paar goede boeken (NEE, niet die van Cesar!) over gedrag en opvoeding.

Jij hebt nu succes gehad met negatief gedrag (de tikken), waardoor hond doet wat je wilt, maar je moet dit absoluut niet als opvoedmethode gaan gebruiken. Naast dat het leuker/prettiger voor zowel hond als mens kan, maak je de drempel naar echt slaan (zo klinkt het eigenlijk al) met iedere tik lager. Vanuit een kwade emotie een dier opvoeden gaat altijd averechts werken
Cesar tikt niet ;)
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Labradory
Vaste gebruiker

Domor schreef:Een corrigerende tik is hetzelfde als slaan. Het feit dat hij nu onder angst gebeurt laat dat ook goed zien overigens.
Ik ben het absoluut niet eens dat een corrigerende tik hetzelfde is als slaan. Dat is het namelijk niet. Niet mijn corrigerende tikken in ieder geval. Maar wat ik zei, de andere optie was ook geen optie. Ik kan hem niet buiten laten om op te drogen met de achterdeur dicht ivm kans op weglopen. (Ik weet niet of hij dat nu ook zou doen, wellicht naar de voortuin, maar die ligt wel aan de straat. En ik heb geen poort of hek daar, alleen een draadje over de straat gespannen.) En dat gokken ga ik niet doen. Ik heb liever een hond die iets doet wat moet gebeuren uit angst dan een gewonde of dode hond omdat hij is aangereden.
Laura84 schreef:Wat ik vooral jammer vind om te lezen is dat je dus niet de moeite neemt om een hond iets aan te leren en dan ook nog eens boos wordt op hem en daarna nog eens slaat. Ik zou naar een goede instructeur gaan om te gaan begrijpen hoe een hond werkt en voor jezelf misschien ook om te leren gaan met je frustratie.
Ik heb het geprobeerd aan te leren, maar dat werkte niet. Meneer is op sommige momenten absoluut niet vatbaar voor snoepjes, helaas. En wat kan ik er nu nog aan veranderen? Hij krijgt voor, tijdens en na een snoepje, maar hij blijft wassen absoluut niet fijn vinden. Het zij zo.
laeken schreef:Wat mij wel stoort is dat je zegt dat het je eerste hond is en je nu al voor jezelf hebt bepaald dat je een corrigerende tik moet uitdelen en dat dat soms nodig is. Ik heb mijn honden vrijwel nooit een tik gegeven. Hooguit als ze echt extreem wangedrag vertonen maar dat is dan meer mijn onmacht en de noodzaak extreem snel en direct te reageren. Het gaat dan om agressie vanuit de hond naar elkaar of een andere hond of mij. Verder zou het niet in mijn hoofd opkomen om een hond te slaan. :ugh:
Nogmaals: het is absoluut niet slaan/mishandeling. Ik heb ondervonden dat wij nu eenmaal een zeer eigenwijze hond met nogal dikke oren hebben. Hij was serieus vanaf een maand of 3/4 al in de puberteit, terwijl dit pas met 6/7 maanden zou moeten komen. (En nu is hij 10 maanden en merken we niks van puberteit...) Ik vond dit extreem wangedrag en ik heb hem de kans gegeven om naar mij te gaan luisteren. Dat deed hij niet. Hoe had ik hem dan aan moeten leren om gewassen te worden?
dagmar88 schreef: Bijzondere binnenkomer. Gezellig.

Twee van de drie hebben uit een refex wel eens een pets gehad ja.
In dwang onder de dreiging van fysieke correcties geloof ik niet als opvoeding. En zeker niet dat een pupje van vier maanden met een neppuberteit gemept moet worden omdat hij niet luistert.
Dan zit je nog middenin de aanleerfase.
Hoe had ik hem anders aan moeten leren dat hij soms weleens gewassen moet worden? Snoepjes en m'n stem werkten niet...
Cleva schreef:Het verschil tussen hysiek ingrijpen en slaan is of je wel of niet het vertrouwen ondermijnt.
Met je spaanse temperament de boel kort en klein trappen zodat je je zin krijgt met een pup van vier maanden vind ik weinig indrukwekkend.

Je had gewoon de tijd moeten nemen en spelenderwijs een beetje met een zacht straaltje lauw water klooien.
Dan had je hond gewoon gezellig meegedaan.

Maar goed, we zitten diep in het trollenbos dus meer energie ga ik er niet in stoppen.
Ik ben absoluut geen trol! Waarom denk je dat gelijk, onderbouw dit eens?
Cleva schreef:
laeken schreef:
Cleva schreef: Maar goed, we zitten diep in het trollenbos dus meer energie ga ik er niet in stoppen.
Dat gevoel heb ik ook ja. Het trollenbos. :engel:

Ondertussen op de andere tabbladen zit hij op het caviaforum over slangenvoer te wauwelen en op stormfront de BLM-er uit te hangen.

Niks mis mee hoor, veel plezier.
Ik zit niet eens op het caviaforum? Ik ben geen BLM'er. En wat is stormfront?
S@ndr@ schreef:tja er zijn mensen die het doen en dat is op dat moment even hun gebrek om het anders te doen..is het daarom goed, zeker als je het uit frustratie doet denk ik 1-0 voor je hond... probeer dingen spelender wijze dingen eerst aan te leren an als hij ooit een middelvinger opsteekt terwijl hij weet wat de bedoeling is dan moet je even wat duidelijker zijn, maar achter je hond aan rennen en er een soort van pak me dan spelletje van maken, waar jij je voor leent omdat je gewoon meedoet en dan boos worden vind ik niet helemaal eerlijk.

En ja ik heb mijn vorige Cane Corso ook wel een keer een tik gegeven, dat wat toen hij achter me kwam en in volle vaart probeerde me te passeren en bij kans mijn knie meepakte- zodat ik zo ongeveer omdonderde.. dat was een respectloze actie :gvd: en toen kon hij mijn hand ontmoeten en heeft hij t daarna nooit meer gedaan, ( lik op stuk ) dat was in 0,1 seconde gebeurt.. omgedonderd worden door 72 kilo in volle vaart is niet mijn hobby, hij denkt er maar om :idea:
Ik heb hem voorheen nooit spelenderwijs wassen aangeleerd, omdat ik bang was dat ik de puppygeur dan gelijk kwijt zou raken. Dat wilde ik niet, want hij rook zooo lekker. Dit was dus de 1e keer dat hij echt gewassen moest worden, en het spelenderwijs aanleren was geen tijd meer voor. Ik heb echt wel een poosje geprobeerd om hem met vriendelijke stem en snoepje bij me te laten komen, maar hij wilde dit pertinent niet. Ja, ik heb geen uren de tijd, luisteren ajb...
natalie schreef:
laeken schreef:Wat mij wel stoort is dat je zegt dat het je eerste hond is en je nu al voor jezelf hebt bepaald dat je een corrigerende tik moet uitdelen en dat dat soms nodig is. Ik heb mijn honden vrijwel nooit een tik gegeven. Hooguit als ze echt extreem wangedrag vertonen maar dat is dan meer mijn onmacht en de noodzaak extreem snel en direct te reageren. (...) Verder zou het niet in mijn hoofd opkomen om een hond te slaan. :ugh:
Dit ja. Ik ga echt geen tik uitdelen aan een jonge hond die lekker door de tuin aan het rennen is. Als je dat niet had gewild, had je dat prima kunnen voorkomen. Waarom niet gewoon een lijntje eraan en dan de hond leren dat wassen helemaal niet zo vreselijk is. Zeker bij iets dat nog regelmatig zal gebeuren (het wassen dus) lijkt het mij zinvol om daar wat tijd in te steken, zodat het voor beide partijen een leuk (of neutraal) moment wordt. Er zullen nog heel veel momenten komen dat jouw geduld op de proef wordt gesteld, want hé: je hebt een (jonge) hond. Het lijkt mij zinnig om op die momenten te bedenken op welke manier je aan dat gedrag kan gaan werken en daar vervolgens een paar trainingssessies aan te besteden.

Ik heb in vier jaar tijd één keer een tik uitgedeeld en dat was omdat mijn jongste hond het nodig vond om de kast met snackjes te verdedigingen en daarbij flink tekeer ging tegen mijn andere hond. Daar heb ik ook direct mijn lesje van geleerd, zodat dat niet nog een keer gebeurd.
Hij zat in een tuigje, omdat ik al het vermoeden had dat hij het niet leuk zou gaan vinden, maar hij ontsnapte uit dat tuigje en wilde toen niet meer bij me komen. Ook niet met mijn allervriendelijkste stem. Ja, toen werd ik kwaad op hem, uit pure frustratie.

Ik heb even genoeg reacties gelezen. Bij sommigen is inderdaad mee te discussieren. :E: Alleen helaas niet iedereen. Een corrigerende tik is absoluut niet hetzelfde als slaan, en is geen mishandeling.
dagmar88
Zeer actief

Wolfsblut schreef: Vreselijk he Jo, daar word ik helemaal onpasselijk van? Hij wilde de baby helemaal niet in bad doen. Dat water was bestemd om hem af te straffen met de huiveringwekkende en sadistische methode van waterboarding. Het bootst op realistische wijze de verdrinkingsdood na in de hoop dat het slachtoffer, uit angst voor zijn meester zal luisteren.
:LOL: Doe eens normaal.
Frootje schreef: Het gaat niet altijd perfect hoor. Die grote kreeg laatst nog een pets uit reflex omdat hij dacht door me heen te moeten gaan en me daarbij pijn deed. :roll: Maar dat is een uitzondering. I
Ja, dat is met Naap ook wel aan de orde geweest. Ik kan die lompigheid fysiek niet hebben, dat is niet onderhandelbaar.
Hij schrikt ervan, niet omdat het zeer doet, maar omdat ik hem vrijwel nooit fysiek corrigeer. Hij komt het dan ook meteen goedmaken.
Bij Zus is de enige "fysieke" correctie dat ze op de arm moet als ze met wandelen niet luistert. Dat vindt ze vreselijk :lol1:
Sjaak heeft een keer een pets gehad omdat ik met een sterk ruikende reu had geknuffeld en hij dacht me wel even onder te zeiken.
Was een hele snelle reactie en hij heeft het nooit meer gedaan, maar dat voelt zó slecht met een hondje van een paar kilo :schrik:
Labradory
Vaste gebruiker

annnie schreef:Voor de kleine kans dat je geen trol bent. Lees eens een paar goede boeken (NEE, niet die van Cesar!) over gedrag en opvoeding.

Ik heb hulp gezocht bij een man die een paar boeken over honden heeft geschreven. Dit ging over iets anders. Nml dat hij vanaf de 1e nacht in de bench heeft lopen blaffen en janken als een idioot. Niks hielp! Ik heb vreselijk wanhopig die man gemaild om een paar tips te krijgen, maar die kreeg ik niet. Het was: koop en lees mijn boeken maar. We hebben dit op kunnen lossen doordat mijn schoonvader DE tip gaf om hem te laten stoppen met janken/blaffen in de bench, anders hadden we dat nu nog gehad. Ik ben echt zo kwaad geweest op die man, echt dat ik dacht: "Hélp ons godverdomme eens!" Want hij heeft de wanhoop in mijn mail kunnen lezen.
dagmar88
Zeer actief

Labradory schreef: Hij zat in een tuigje, omdat ik al het vermoeden had dat hij het niet leuk zou gaan vinden, maar hij ontsnapte uit dat tuigje en wilde toen niet meer bij me komen. Ook niet met mijn allervriendelijkste stem. Ja, toen werd ik kwaad op hem, uit pure frustratie.

Ik heb even genoeg reacties gelezen. Bij sommigen is inderdaad mee te discussieren. :E: Alleen helaas niet iedereen. Een corrigerende tik is absoluut niet hetzelfde als slaan, en is geen mishandeling.
Slaan uit frustratie is onmacht voortkomend uit onkunde en gebrek aan controle. Wat is volgens jou het discussiepunt?
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Wat moet er zo snel af gewassen worden dat je geen tien minuten kunt nemen om zelf te kalmeren en dan je pup op een gezellige manier naar binnen te krijgen? Geduld en een beetje humor werken veel beter en ondermijnen de band met je hond niet. Kijk eens naar alle steken die jij hebt laten vallen waardoor het zo ver gekomen is, in plaats van goed te praten dat je fysieke correcties inzet bij een hond die nog niets geleerd heeft
mosquito1980
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vusi Duitse herder

Ongelezen bericht door mosquito1980 »

TS zit thuis, is Corona moe, verveeld zich, heeft een beetje rond gegoogled en kwam bij HF terecht ...
Heyyy, dit is een leuke site, laat ik eens een rel starten :cheer:

4 Maanden oude hond slaan, mag niet vies worden, schoonvader mishandeld ook honden...... echt? :oohja:
Labradory
Vaste gebruiker

Dat ik toen met wassen zo ontzettend boos werd, kwam omdat we dus al maanden slecht sliepen omdat meneer 's nachts vocaal was. Ik heb een verleden met slecht slapen en ik word daar geen leuk persoon van weet ik inmiddels. Ik was zó gefrustreerd, moe en op... Ik heb zelfs meer dan eens aangegeven of hij alsjeblieft naar mijn schoonouders kon, maar mijn vriend wilde hem niet wegdoen. En ik heb het niet alleen voor het zeggen...

Nu gaat het overigens goed! En dat is het belangrijkste.
Barkley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spinone Italiano

Ongelezen bericht door Barkley »

dagmar88 schreef:
Wolfsblut schreef: Vreselijk he Jo, daar word ik helemaal onpasselijk van? Hij wilde de baby helemaal niet in bad doen. Dat water was bestemd om hem af te straffen met de huiveringwekkende en sadistische methode van waterboarding. Het bootst op realistische wijze de verdrinkingsdood na in de hoop dat het slachtoffer, uit angst voor zijn meester zal luisteren.
:LOL: Doe eens normaal.
Frootje schreef: Het gaat niet altijd perfect hoor. Die grote kreeg laatst nog een pets uit reflex omdat hij dacht door me heen te moeten gaan en me daarbij pijn deed. :roll: Maar dat is een uitzondering. I
Ja, dat is met Naap ook wel aan de orde geweest. Ik kan die lompigheid fysiek niet hebben, dat is niet onderhandelbaar.
Hij schrikt ervan, niet omdat het zeer doet, maar omdat ik hem vrijwel nooit fysiek corrigeer. Hij komt het dan ook meteen goedmaken.
Bij Zus is de enige "fysieke" correctie dat ze op de arm moet als ze met wandelen niet luistert. Dat vindt ze vreselijk :lol1:
Sjaak heeft een keer een pets gehad omdat ik met een sterk ruikende reu had geknuffeld en hij dacht me wel even onder te zeiken.
Was een hele snelle reactie en hij heeft het nooit meer gedaan, maar dat voelt zó slecht met een hondje van een paar kilo :schrik:
Ik geef Fred wel eens een por met het puntje van mijn schoenen als hij bedenkt dat mijn arm verder kan rekken dan noodzakelijk is. Dat kan hij ook wel :engel: alleen heb ik daarna hulp nodig om hem er weer in te krijgen :LOL:
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Je hebt een baby in huis. Behandel hem dan ook naar waar hij in z'n ontwikkeling staat. De basis: veiligheid en geborgenheid. Dus niet in de steek laten als hij moeite heeft met slapen zonder een warm lichaam naar zich zoals hij bij de fokker gewend was. Niet fysiek corrigeren en zelfs met verbale correcties zuinig zijn. Hij moet alles nog leren. Jij gaat niet beter rekenen van in de hoek gezet worden als je je sommen niet snapt
Tineke
Zeer actief

Ongelezen bericht door Tineke »

Ts gelooft in corrigerende tikken , ga er maar voor zitten dan want ik gok dat dat precies is wat hij gaat ontvangen op het hf :mrgreen:
Laatst gewijzigd door Tineke op 31 aug 2020 16:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.

https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”