Domor schreef:Een corrigerende tik is hetzelfde als slaan. Het feit dat hij nu onder angst gebeurt laat dat ook goed zien overigens.
Ik ben het absoluut niet eens dat een corrigerende tik hetzelfde is als slaan. Dat is het namelijk niet. Niet mijn corrigerende tikken in ieder geval. Maar wat ik zei, de andere optie was ook geen optie. Ik kan hem niet buiten laten om op te drogen met de achterdeur dicht ivm kans op weglopen. (Ik weet niet of hij dat nu ook zou doen, wellicht naar de voortuin, maar die ligt wel aan de straat. En ik heb geen poort of hek daar, alleen een draadje over de straat gespannen.) En dat gokken ga ik niet doen. Ik heb liever een hond die iets doet wat moet gebeuren uit angst dan een gewonde of dode hond omdat hij is aangereden.
Laura84 schreef:Wat ik vooral jammer vind om te lezen is dat je dus niet de moeite neemt om een hond iets aan te leren en dan ook nog eens boos wordt op hem en daarna nog eens slaat. Ik zou naar een goede instructeur gaan om te gaan begrijpen hoe een hond werkt en voor jezelf misschien ook om te leren gaan met je frustratie.
Ik heb het geprobeerd aan te leren, maar dat werkte niet. Meneer is op sommige momenten absoluut niet vatbaar voor snoepjes, helaas. En wat kan ik er nu nog aan veranderen? Hij krijgt voor, tijdens en na een snoepje, maar hij blijft wassen absoluut niet fijn vinden. Het zij zo.
laeken schreef:Wat mij wel stoort is dat je zegt dat het je eerste hond is en je nu al voor jezelf hebt bepaald dat je een corrigerende tik moet uitdelen en dat dat soms nodig is. Ik heb mijn honden vrijwel nooit een tik gegeven. Hooguit als ze echt extreem wangedrag vertonen maar dat is dan meer mijn onmacht en de noodzaak extreem snel en direct te reageren. Het gaat dan om agressie vanuit de hond naar elkaar of een andere hond of mij. Verder zou het niet in mijn hoofd opkomen om een hond te slaan.

Nogmaals: het is absoluut niet slaan/mishandeling. Ik heb ondervonden dat wij nu eenmaal een zeer eigenwijze hond met nogal dikke oren hebben. Hij was serieus vanaf een maand of 3/4 al in de puberteit, terwijl dit pas met 6/7 maanden zou moeten komen. (En nu is hij 10 maanden en merken we niks van puberteit...) Ik vond dit extreem wangedrag en ik heb hem de kans gegeven om naar mij te gaan luisteren. Dat deed hij niet. Hoe had ik hem dan aan moeten leren om gewassen te worden?
dagmar88 schreef:
Bijzondere binnenkomer. Gezellig.
Twee van de drie hebben uit een refex wel eens een pets gehad ja.
In dwang onder de dreiging van fysieke correcties geloof ik niet als opvoeding. En zeker niet dat een pupje van vier maanden met een neppuberteit gemept moet worden omdat hij niet luistert.
Dan zit je nog middenin de aanleerfase.
Hoe had ik hem anders aan moeten leren dat hij soms weleens gewassen moet worden? Snoepjes en m'n stem werkten niet...
Cleva schreef:Het verschil tussen hysiek ingrijpen en slaan is of je wel of niet het vertrouwen ondermijnt.
Met je spaanse temperament de boel kort en klein trappen zodat je je zin krijgt met een pup van vier maanden vind ik weinig indrukwekkend.
Je had gewoon de tijd moeten nemen en spelenderwijs een beetje met een zacht straaltje lauw water klooien.
Dan had je hond gewoon gezellig meegedaan.
Maar goed, we zitten diep in het trollenbos dus meer energie ga ik er niet in stoppen.
Ik ben absoluut geen trol! Waarom denk je dat gelijk, onderbouw dit eens?
Cleva schreef:laeken schreef:Cleva schreef:
Maar goed, we zitten diep in het trollenbos dus meer energie ga ik er niet in stoppen.
Dat gevoel heb ik ook ja. Het trollenbos.

Ondertussen op de andere tabbladen zit hij op het caviaforum over slangenvoer te wauwelen en op stormfront de BLM-er uit te hangen.
Niks mis mee hoor, veel plezier.
Ik zit niet eens op het caviaforum? Ik ben geen BLM'er. En wat is stormfront?
S@ndr@ schreef:tja er zijn mensen die het doen en dat is op dat moment even hun gebrek om het anders te doen..is het daarom goed, zeker als je het uit frustratie doet denk ik 1-0 voor je hond... probeer dingen spelender wijze dingen eerst aan te leren an als hij ooit een middelvinger opsteekt terwijl hij weet wat de bedoeling is dan moet je even wat duidelijker zijn, maar achter je hond aan rennen en er een soort van pak me dan spelletje van maken, waar jij je voor leent omdat je gewoon meedoet en dan boos worden vind ik niet helemaal eerlijk.
En ja ik heb mijn vorige Cane Corso ook wel een keer een tik gegeven, dat wat toen hij achter me kwam en in volle vaart probeerde me te passeren en bij kans mijn knie meepakte- zodat ik zo ongeveer omdonderde.. dat was een respectloze actie

en toen kon hij mijn hand ontmoeten en heeft hij t daarna nooit meer gedaan, ( lik op stuk ) dat was in 0,1 seconde gebeurt.. omgedonderd worden door 72 kilo in volle vaart is niet mijn hobby, hij denkt er maar om

Ik heb hem voorheen nooit spelenderwijs wassen aangeleerd, omdat ik bang was dat ik de puppygeur dan gelijk kwijt zou raken. Dat wilde ik niet, want hij rook zooo lekker. Dit was dus de 1e keer dat hij echt gewassen moest worden, en het spelenderwijs aanleren was geen tijd meer voor. Ik heb echt wel een poosje geprobeerd om hem met vriendelijke stem en snoepje bij me te laten komen, maar hij wilde dit pertinent niet. Ja, ik heb geen uren de tijd, luisteren ajb...
natalie schreef:laeken schreef:Wat mij wel stoort is dat je zegt dat het je eerste hond is en je nu al voor jezelf hebt bepaald dat je een corrigerende tik moet uitdelen en dat dat soms nodig is. Ik heb mijn honden vrijwel nooit een tik gegeven. Hooguit als ze echt extreem wangedrag vertonen maar dat is dan meer mijn onmacht en de noodzaak extreem snel en direct te reageren. (...) Verder zou het niet in mijn hoofd opkomen om een hond te slaan.

Dit ja. Ik ga echt geen tik uitdelen aan een jonge hond die lekker door de tuin aan het rennen is. Als je dat niet had gewild, had je dat prima kunnen voorkomen. Waarom niet gewoon een lijntje eraan en dan de hond leren dat wassen helemaal niet zo vreselijk is. Zeker bij iets dat nog regelmatig zal gebeuren (het wassen dus) lijkt het mij zinvol om daar wat tijd in te steken, zodat het voor beide partijen een leuk (of neutraal) moment wordt. Er zullen nog heel veel momenten komen dat jouw geduld op de proef wordt gesteld, want hé: je hebt een (jonge) hond. Het lijkt mij zinnig om op die momenten te bedenken op welke manier je aan dat gedrag kan gaan werken en daar vervolgens een paar trainingssessies aan te besteden.
Ik heb in vier jaar tijd één keer een tik uitgedeeld en dat was omdat mijn jongste hond het nodig vond om de kast met snackjes te verdedigingen en daarbij flink tekeer ging tegen mijn andere hond. Daar heb ik ook direct mijn lesje van geleerd, zodat dat niet nog een keer gebeurd.
Hij zat in een tuigje, omdat ik al het vermoeden had dat hij het niet leuk zou gaan vinden, maar hij ontsnapte uit dat tuigje en wilde toen niet meer bij me komen. Ook niet met mijn allervriendelijkste stem. Ja, toen werd ik kwaad op hem, uit pure frustratie.
Ik heb even genoeg reacties gelezen. Bij sommigen is inderdaad mee te discussieren.

Alleen helaas niet iedereen. Een corrigerende tik is absoluut niet hetzelfde als slaan, en is geen mishandeling.