Zahra is extreem bang voor andere honden. Echt extreem. Ze heeft de laatste tijd ook vaak een negatieve ervaring gehad waardoor het veel erger is geworden. Vervelende honden die haar op blijven jagen en totaal niet onder controle te houden zijn door de baas. Zahra rent dan weg in blinde paniek (hond was om 't hoekje voor we Zahra konden aanlijnen, ik heb altijd ogen overal om haar op tijd aan te lijnen. Dit lukt 95% van de keren, maar toen dus niet). Maar als Zahra wegrent in blinde paniek, echt blinde paniek. Dan gaat het met 70km/h. We hebben haar dus al eens bij de parkeerplaats terug moeten vinden, doodsbang.
Als zoiets aan het begin van de wandeling gebeurt is er geen land meer mee te bezeilen. Dan is ze de hele wandeling super angstig, kijk constant om zich heen en er is voor ons allemaal geen lol meer aan.
We proberen eigenlijk al al het contact met andere honden te ontlopen nu. Komen vrijwel nooit meer in een losloop gebied. Terwijl het ook vaak best goed kan gaan, veel mensen houden gewoon rekening met elkaar. We maken ook vaak genoeg mee gelukkig dat als mensen zien dat wij Zahra even aanlijnen dat ze ook hun hond even bij zich houden tot we gepasseerd zijn en niks aan de hand. Iedereen rustig en alles prima.
Maar ook in aanlijn gebieden gaat het regelmatig mis. Mensen die daar hun ongeleide projectiel alsnog los laten lopen. Ik loop soms alleen met Zahra, soms met een kinderwagen en Zahra en soms met alle honden en een kinderwagen. Maar als hun vervelende hond dan rondjes om Zahra heen gaat lopen jagen die notabene aangelijnd strak naast mij en de kinderwagen staat is de situatie Ehm, nógal vervelend. Zahra doet salto's aan de lijn van angst en die hond blijft doorgaan. Baas blijft er wat omheen rennen en krijgt eigen hond niet te pakken.
Inmiddels is het wel zo erg dat ze eigenlijk al niet meer te bereiken is als ze in de verte een andere (aangelijnde) hond ziet die ook even snel uitgelaten wordt. Vanaf het moment dat ze de hond ziet loopt ze niet normaal meer, is ze alleen maar om zich heen aan het kijken en fixeren op de andere hond. Niet agressief fixeren, maar echt vol angst de hond in de gaten houden en voor ons eigenlijk onbereikbaar. Vanaf dat moment plast of poept ze ook niet meer en kunnen we in principe rechtsomkeer naar huis gaan want dan is het einde verhaal met uitlaten.
Een deel van deze angst komt trouwens ook bij mijzelf vandaan denk ik. Door wat we hebben meegemaakt met Sally een aantal jaren geleden ben ik zelf eigenlijk ook getraumatiseerd. En eigenlijk hebben we ook keer op keer weer dit soort situaties, maar dan die met een sisser aflopen. Dus mijn vertrouwen in andere honden mét mijn eigen honden is gewoon weg. Als ik mijn eigen honden niet bij me heb is er niets aan de hand. Ik vind andere honden ook gewoon heel leuk, maar wel zonder mijn eigen honden. Dit maakt ook dat ik tot nu toe nog geen actie heb ondernomen met trainingen en cursussen. Omdat je dan zult moeten oefenen met andere honden natuurlijk en ik weet niet waar je dan terecht komt, bij wat voor mensen/soorten training/ soorten honden.
Ze is buitenshuis 0,0 voergericht of speeltjes gericht of wat dan ook. Dus ook niet af te leiden met iets..
Ik ben erg benieuwd wat jullie zouden doen om dit aan te pakken? En dan bedoel ik natuurlijk Zahra's angst en gedrag en mijn eigen trauma/angst.

Zahra is verder een hele fijne hond. Zo lang er geen andere honden zijn luistert ze super goed en is er niets op aan te merken eigenlijk.
Door alle maatregelen die we nemen en alles ontlopen is het wel te doen hoor. Maar leuk is anders. Dus ik zou het fijn vinden om hier tips voor te krijgen, zijn er dingen die we zelf kunnen doen? Wat zouden jullie doen? Zijn er cursussen/trainingen oid? Ervaringen? Is er nog hoop?