Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Extreme angst voor andere honden

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

sjm
Zeer actief

Extreme angst voor andere honden

Ongelezen bericht door sjm »

N.a.v. de discussie met Cleva ben ik benieuwd wat jullie zouden doen.

Zahra is extreem bang voor andere honden. Echt extreem. Ze heeft de laatste tijd ook vaak een negatieve ervaring gehad waardoor het veel erger is geworden. Vervelende honden die haar op blijven jagen en totaal niet onder controle te houden zijn door de baas. Zahra rent dan weg in blinde paniek (hond was om 't hoekje voor we Zahra konden aanlijnen, ik heb altijd ogen overal om haar op tijd aan te lijnen. Dit lukt 95% van de keren, maar toen dus niet). Maar als Zahra wegrent in blinde paniek, echt blinde paniek. Dan gaat het met 70km/h. We hebben haar dus al eens bij de parkeerplaats terug moeten vinden, doodsbang.

Als zoiets aan het begin van de wandeling gebeurt is er geen land meer mee te bezeilen. Dan is ze de hele wandeling super angstig, kijk constant om zich heen en er is voor ons allemaal geen lol meer aan.

We proberen eigenlijk al al het contact met andere honden te ontlopen nu. Komen vrijwel nooit meer in een losloop gebied. Terwijl het ook vaak best goed kan gaan, veel mensen houden gewoon rekening met elkaar. We maken ook vaak genoeg mee gelukkig dat als mensen zien dat wij Zahra even aanlijnen dat ze ook hun hond even bij zich houden tot we gepasseerd zijn en niks aan de hand. Iedereen rustig en alles prima.

Maar ook in aanlijn gebieden gaat het regelmatig mis. Mensen die daar hun ongeleide projectiel alsnog los laten lopen. Ik loop soms alleen met Zahra, soms met een kinderwagen en Zahra en soms met alle honden en een kinderwagen. Maar als hun vervelende hond dan rondjes om Zahra heen gaat lopen jagen die notabene aangelijnd strak naast mij en de kinderwagen staat is de situatie Ehm, nógal vervelend. Zahra doet salto's aan de lijn van angst en die hond blijft doorgaan. Baas blijft er wat omheen rennen en krijgt eigen hond niet te pakken.

Inmiddels is het wel zo erg dat ze eigenlijk al niet meer te bereiken is als ze in de verte een andere (aangelijnde) hond ziet die ook even snel uitgelaten wordt. Vanaf het moment dat ze de hond ziet loopt ze niet normaal meer, is ze alleen maar om zich heen aan het kijken en fixeren op de andere hond. Niet agressief fixeren, maar echt vol angst de hond in de gaten houden en voor ons eigenlijk onbereikbaar. Vanaf dat moment plast of poept ze ook niet meer en kunnen we in principe rechtsomkeer naar huis gaan want dan is het einde verhaal met uitlaten.

Een deel van deze angst komt trouwens ook bij mijzelf vandaan denk ik. Door wat we hebben meegemaakt met Sally een aantal jaren geleden ben ik zelf eigenlijk ook getraumatiseerd. En eigenlijk hebben we ook keer op keer weer dit soort situaties, maar dan die met een sisser aflopen. Dus mijn vertrouwen in andere honden mét mijn eigen honden is gewoon weg. Als ik mijn eigen honden niet bij me heb is er niets aan de hand. Ik vind andere honden ook gewoon heel leuk, maar wel zonder mijn eigen honden. Dit maakt ook dat ik tot nu toe nog geen actie heb ondernomen met trainingen en cursussen. Omdat je dan zult moeten oefenen met andere honden natuurlijk en ik weet niet waar je dan terecht komt, bij wat voor mensen/soorten training/ soorten honden.

Ze is buitenshuis 0,0 voergericht of speeltjes gericht of wat dan ook. Dus ook niet af te leiden met iets..

Ik ben erg benieuwd wat jullie zouden doen om dit aan te pakken? En dan bedoel ik natuurlijk Zahra's angst en gedrag en mijn eigen trauma/angst. ;)
Zahra is verder een hele fijne hond. Zo lang er geen andere honden zijn luistert ze super goed en is er niets op aan te merken eigenlijk.
Door alle maatregelen die we nemen en alles ontlopen is het wel te doen hoor. Maar leuk is anders. Dus ik zou het fijn vinden om hier tips voor te krijgen, zijn er dingen die we zelf kunnen doen? Wat zouden jullie doen? Zijn er cursussen/trainingen oid? Ervaringen? Is er nog hoop? :goeie:
Laura84
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herder Langhaar
Aantal honden: 2
Contacteer:

Re: Extreme angst voor andere honden

Ongelezen bericht door Laura84 »

BAT, geen twijfel over zelfs. BAT werkt zonder voer maar met een intrinsieke beloning (opluchting)
Het is best een hele kluif om deze techniek toe te passen maar ik heb echt waanzinnige resultaten gezien. Ik zou eens contact opnemen met Monique Bladder, ze heeft zaken op youtube staan en er is een BAT 2.0 boek wat lekker weg leest
Groetjes Laura, en de streepjes bende, Fix en Laicka
Afbeelding
Chihuahua-paws
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar

Ongelezen bericht door Chihuahua-paws »

Wij hebben een soort gelijke situatie met Saartje. Die is bang voor alles wat groter is. Zij kan ook in de vlucht modus gaan. Gelukkig kan ze geen 70 km per uur. Maar aangelijnd gaat ze dan uitvallen. Gewoon uit pure angst.
Ik ben met haar een cursus begonnen zelfbeheersing en zelfcontrole een deel van de cursus daar wordt TTouch toegepast en er wordt ook gekeken of alternatieve middelen (Bach bloesem etc) iets kan betekenen.
Ik vind het wel een fijne cursus. En moet zeggen we lopen al een stuk relaxter. Na deze cursus ga ik verder een gewone discipline doen ook gewoon in een gemengd groepje zo blijft zij toch tussen de grote honden komen en dan onder gecontroleerde omstandigheden.
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..

Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Laura84 schreef:BAT, geen twijfel over zelfs. BAT werkt zonder voer maar met een intrinsieke beloning (opluchting)
Het is best een hele kluif om deze techniek toe te passen maar ik heb echt waanzinnige resultaten gezien. Ik zou eens contact opnemen met Monique Bladder, ze heeft zaken op youtube staan en er is een BAT 2.0 boek wat lekker weg leest
Ik zou ook in die richting denken.
Ik heb zelf ook heel goede ervaringen met (aangelijnde) sociale wandelingen waarbij veel technieken uit BAT werden toegepast, zodat je in een heel gecontroleerde situatie en met voldoende afstand verder kunt oefenen. Dat zou dan voor een later stadium zijn, maar zoiets moet er maar net enigszins in je buurt zijn.
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

sjm schreef: Ik ben erg benieuwd wat jullie zouden doen om dit aan te pakken? En dan bedoel ik natuurlijk Zahra's angst en gedrag en mijn eigen trauma/angst. ;)
Zeker om van dat stuk angst van jou vandaan af te komen zou ik een goede GT zoeken.

Ik zou haar niet meer loslaten als ze niet heel betrouwbaar terugkomt. Ook niets ontlopen, maar bij me roepen, aanlijnen en doorlopen.
Chihuahua-paws
Zeer actief

DeDiana schreef:
Laura84 schreef:BAT, geen twijfel over zelfs. BAT werkt zonder voer maar met een intrinsieke beloning (opluchting)
Ik zou ook in die richting denken.
Ik heb zelf ook heel goede ervaringen met (aangelijnde) sociale wandelingen waarbij veel technieken uit BAT werden toegepast, zodat je in een heel gecontroleerde situatie en met voldoende afstand verder kunt oefenen. Dat zou dan voor een later stadium zijn, maar zoiets moet er maar net enigszins in je buurt zijn.

Waar wij trainen wordt ook idd de BAT technieken toegepast :ok:

sjm
Zeer actief

Cleva schreef:Ze is niet in doodsangst en als ze dat wel is dan is dat ongerechtvaardigd. Is ze buiten dit scenario een angstpatiënt? Volgens mij niet toch?
Ze is het wel, maar het is inderdaad ongerechtvaardigd eigenlijk. Buiten haar angst voor andere honden, is ze inderdaad geen angstpatiënt.
Cleva schreef: Ik zou het echt meer als weglopen dan als angst zien.
Voor windhonden is gebruik maken van het feit dat je sneller bent dan de ander een redelijk voor de hand liggende tactiek en dan heb je al snel geen casussen meer om je assertiviteit te oefenen.
Maar ze is ook absoluut geen wegloper. En als je haar ziet in zo'n situatie, is het wel échte angst en paniek. Haar salto's aan de lijn als een hond in haar buurt komt. Paniekerig achterom kijken als er een hond een paar meter achter je loopt. Geen contact meer mee te krijgen.

Wat je zegt klopt. Het is inderdaad geen terechte angst. Maar ik denk wel dat het echte angst is als ik haar gedrag en lichaamshouding etc zie.
Chihuahua-paws
Zeer actief

Onze Saartje gaat eigenlijk los heel goed.
Aangelijnd in drukkere gebieden dan heeft ze angst/stress ze kan minder tegen prikkels. Maar los in een bos geniet ze juist met volle teugen en kunnen we ook losse grotere honden probleemloos naderen. Meestal trekt ze een klein sprintje om in een boog er omheen te rennen. Maar meerdere honden is voor mij wel reden om om te draaien en te ontwijken. Dat kan ze niet handelen ook als het kleinere honden zijn. Aanlijnen maakt het erger tenzij ik aanlijn en alsnog omkeer. Maar het gaat aangelijnd nu ook steeds beter. En los wil ze nu zelfs wel eens staan snuffelen en soms mee spelen met andere (niet al te grote) honden. Dat was er eerst echt niet bij. Ze kan nu aangelijnd ook steeds vaker haar snavel houden. Nog niet altijd maar dat daar beweging in zit vind ik al heel wat. Het lukt nu om haar naam zachtjes te roepen als ik een andere hond zie dat ze dan omhoog kijkt. Geef ik een koekje en dan herhaal ik dat en dan kan ik dus zo andere honden naderen zonder dat ze ook maar een kik geeft nu is dus onze taak haar aandacht vast te kunnen houden in situaties die zij spannend vind. We zijn er nog niet maar we komen er vast wel :wink:
Laatst gewijzigd door Chihuahua-paws op 18 feb 2020 12:06, 1 keer totaal gewijzigd.

sjm
Zeer actief

Cleva schreef:
sjm schreef: En als je haar ziet in zo'n situatie, is het wel échte angst en paniek. Haar salto's aan de lijn als een hond in haar buurt komt. Paniekerig achterom kijken als er een hond een paar meter achter je loopt. Geen contact meer mee te krijgen.

Als er iemand achter me loopt met een bekertje water en ik denk dat ik dat water in mijn nek ga krijgen doe ik precies hetzelfde. Inclusief gillend wegrennen.
Dat is niet nep of bedacht maar het is ook geen angst.

De reden dat ik er zo over doorzeik is omdat traumabegeleiding en een taktiek van "doe normaal, er is niets aan de hand" totaal verschillende aanpakken zijn.

En nee, met het blote oog zie je niet zomaar het verschil. Je moet bepalen wat er onder zit en als er niets specifieks aan vooraf is gegaan dat maakt dat ze uit haar functioneren is geslagen dan is het niet zinnig om aan te nemen dat het een primaire angst is.
En nogmaals, dat betekent niet dat ze zich dan aanstelt of dat het minder ongecontroleerd is. Dat is niet wat ik ermee bedoel.
Wat ik wel bedoel is dat er waarschijnlijk relatief weinig voor nodig is om haar een andere aanpak bij te brengen.

Wat zou je uiteindelijk doen als ze in een groot omheind terrein loopt en weet dat ze niet meer weg kan?
Ah zo, inderdaad. Daar zit zeker wat in :)

Het zou best kunnen dat het een wisselwerking is van mijn gevoel/gedrag/acties.
Ik ben altijd op mijn hoede met andere honden door het verleden. Als ik een andere hond zie lijn ik haar snel aan. En inmiddels 'erger' ik me vaak aan de situaties. Bijvoorbeeld aan honden die achter ons lopen, omdat Zahra dan zo debiel begint te doen. Dus daar reageert ze ongetwijfeld op, met zo debiel doen. We zijn een wisselwerking van elkaars ongewenste gedrag.

Ik denk dat ik haar geleerd heb dat andere honden niet te vertrouwen zijn en dat haar gedrag daar vandaan komt. Dat in combinatie met een gevoelig windhond karakter die al niet heeeeeel erg stabiel/zelfverzekerd was.
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Zinodo schreef:Ik denk ook gedragstherapeut, BAT en misschien zelfs therapie voor jezelf maar dan kan je zelf wel inschatten of je dat nodig hebt.
Maar ik zou haar nóóit nóóit nóóit durven loslaten op deze manier. Ze is geen wegloper, tot ze in blinde paniek is, en dat gebeurt al bij het zien van een andere hond zo te horen :80: En als ze daardoor onder een auto terecht komt vergeef je jezelf nooit. Ik moet er niet aan denken.
Dat niet alleen, je legt zo een basis waarin ze alleen maar kan falen en steeds weer met zichzelf aan de haal gaat.

Kun je afspreken met mensen met sociale honden? Aan de lange lijn kennismaken, een tijdje oplopen en loslaten laten als je er genoeg vertrouwen in hebt.
Is het een optie om voor het wandelen een stukje met haar te fietsen? Als ze de lichamelijke spanning er al voor de wandeling wat uit heeft kunnen gooien, zou ze minder snel in die vluchtstand kunnen schieten.
Juist voor een niet gehoorzame hond is het heel gezond om even geen andere optie te hebben dan de baas volgen.
pioenroos
Zeer actief
Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.

Ongelezen bericht door pioenroos »

Er zal wellicht een wisselwerking zijn tussen jouw angst en hoe ze reageert. Maar wat ik me vooral afvraag is of jij nu instaat bent het gedrag om te draaien? Een kalme zelfverzekerde baas die situaties en andere honden realistisch in kan schatten is wel essentieel denk ik.

Ik zou dus zeker ook zelf iets aan je angst doen. Emdr therapie bijvoorbeeld. Geen diepgravend therapie traject maar gericht je emoties rond de traumatische aanval aanpakken.

Daarnaast zou ik op zoek gaan naar een trainer of gedragstherapeut waar je een fijne klik mee hebt zodat je hem of haar echt kan vertrouwen en je samen aan de slag kunt gaan.
Afbeelding
DeDiana
Zeer actief

In hoeverre is het relevant of de angst in jouw ogen terecht is? Zij heeft blijkbaar een reden om bang te zijn, anders was ze het niet (zeker aangezien ze verder niet angstig is). Andere honden die zich opdringen en voor haar veel te dichtbij komen, kunnen zo'n angst al veroorzaken en steeds opnieuw bevestigen.

Ik herken dat ook wel een beetje van Amy. Zij is niet echt angstig, maar wel onzeker en gespannen bij de kennismaking met vreemde honden. Zij geeft vanaf ruime afstand al heel duidelijk aan dat ze (nog) geen contact wil, maar lang niet alle honden pikken die signalen op of willen daar rekening mee houden. Doet een hond dat wel en kan het op Amy's tempo, dan is er niks aan de hand. Loopt een hond dwars door die signalen toch recht op haar af, dan resteert haar alleen nog blaffen om de hond op afstand te houden. Bij Zahra is dat dus blijkbaar in paniek vluchten. Het is allebei een reflex om uit die enge situatie te komen of die te voorkomen.

Amy is één keer uit het niets aangevallen door een andere hond die haar in de flank/rug beet, maar dit gedrag heeft daar niets mee te maken. Dat had ze daarvoor al en is echt ontstaan doordat honden te snel dichtbij kwamen en daarbij haar signalen niet respecteerden. Het enige wat een hond dan leert, is dat hij iets anders moet gaan doen om zelf ook nog enige invloed op de voor de hond beangstigende situatie te hebben. Ik kan dat wel onzin vinden, maar voor haar is dat niet zo. En gezien Zahra's reactie op honden op afstand houdt zij er dus al bij elke hond rekening mee dat het kan gaan gebeuren dat zo'n hond veel te dichtbij gaat komen dan dat zij prettig vindt en dat haar enige manier om die situatie te voorkomen, is te maken dat ze wegkomt.
Amy heeft daarnaast ontzettend veel positieve ervaringen met andere honden, is hartstikke speels en sociaal, maar dat maakt die kennismaking met vreemde honden er voor haar niet makkelijker op. Dat staat er dus bij haar helemaal los van.

Door op plekken te gaan wandelen waar de kans zo goed als nihil was dat vreemde honden zomaar op haar af zouden komen en/of we dat heel makkelijk uit de weg konden gaan, door ander gedrag aan te leren om met die spannende situaties om te gaan en door de sociale wandelingen, waarbij we in een gecontroleerde omgeving konden oefenen binnen haar grenzen en zij zich weer leerde ontspannen als we vreemde honden tegenkwamen en er langzaam maar zeker een meer positieve associatie mee kreeg, ging dit al snel veel beter en had ze eigenlijk alleen nog moeite met loslopende honden die echt haar kant op kwamen of duidelijk te veel interesse toonden.
Het laatste beetje van dit gedrag heeft ze overwonnen nadat we zijn verhuisd naar Spanje. We komen hier sowieso veel minder vreemde honden tegen tijdens wandelingen, en in 1,5 jaar is het nog maar één keer voorgekomen dat zo'n hond dan ook naderde. Honden blijven hier meestal op een afstandje staan kijken of het contact wel gewenst is en naderen niet als Amy door tongelen en wegkijken aangeeft dat ze dat niet wil. Dat alleen is voor Amy al genoeg om zich er helemaal niet meer druk om te maken en soms wil ze dan na een tijdje best even rustig kennismaken.

Ik zou zelf een hond die zo in paniek op de vlucht slaat helemaal niet meer loslaten, maar meenemen aan een lange lijn en eerst leren naar jou toe te komen in plaats van weg te vluchten. Door steeds te vluchten, leert ze niets, behalve dat vluchten werkt om uit die situatie te komen; ze oefent dus dat vluchtgedrag. Arlo deed dat ook, vooral met mensen maar ook wel eens als het spel met Amy en Amoz hem wat te veel werd. Alleen werkte dat niet, want Amy is net zo snel. Door aan die vluchtreactie te werken, kiest hij nu in die situaties voor stil gaan zitten en dan stopt dat spel ook (want is niet meer leuk voor Amy en Amoz). En in andere spannende situaties gaat hij nu achter mij staan in plaats van binnen een seconde dertig meter verderop te zijn. Maar dat zul je uiteraard wel aangelijnd moeten oefenen. Ze moet weten dat het bij jou veilig is en dat jij haar niet in onveilige situaties brengt (ook al vind je zelf dat ze er helemaal geen reden voor heeft om in die situaties bang te zijn). Bijvoorbeeld: als er honden achter jullie lopen en zij dat dus blijkbaar te spannend vindt, zou ik gewoon even een flink stuk in de berm gaan staan zodat ze kunnen passeren en er dan zelf op ruime afstand achter gaan lopen. Dat is vaak veel makkelijker voor onzekere honden, want dan kunnen ze die 'enge' hond veel beter in de gaten houden en op den duur zien dat er niets engs gebeurt.

Sorry voor de lange post, maar wie weet heb je er iets aan :engel:
sjm
Zeer actief

DeDiana schreef:In hoeverre is het relevant of de angst in jouw ogen terecht is? Zij heeft blijkbaar een reden om bang te zijn, anders was ze het niet (zeker aangezien ze verder niet angstig is). Andere honden die zich opdringen en voor haar veel te dichtbij komen, kunnen zo'n angst al veroorzaken en steeds opnieuw bevestigen.

Ik herken dat ook wel een beetje van Amy. Zij is niet echt angstig, maar wel onzeker en gespannen bij de kennismaking met vreemde honden. Zij geeft vanaf ruime afstand al heel duidelijk aan dat ze (nog) geen contact wil, maar lang niet alle honden pikken die signalen op of willen daar rekening mee houden. Doet een hond dat wel en kan het op Amy's tempo, dan is er niks aan de hand. Loopt een hond dwars door die signalen toch recht op haar af, dan resteert haar alleen nog blaffen om de hond op afstand te houden. Bij Zahra is dat dus blijkbaar in paniek vluchten. Het is allebei een reflex om uit die enge situatie te komen of die te voorkomen.

Amy is één keer uit het niets aangevallen door een andere hond die haar in de flank/rug beet, maar dit gedrag heeft daar niets mee te maken. Dat had ze daarvoor al en is echt ontstaan doordat honden te snel dichtbij kwamen en daarbij haar signalen niet respecteerden. Het enige wat een hond dan leert, is dat hij iets anders moet gaan doen om zelf ook nog enige invloed op de voor de hond beangstigende situatie te hebben. Ik kan dat wel onzin vinden, maar voor haar is dat niet zo. En gezien Zahra's reactie op honden op afstand houdt zij er dus al bij elke hond rekening mee dat het kan gaan gebeuren dat zo'n hond veel te dichtbij gaat komen dan dat zij prettig vindt en dat haar enige manier om die situatie te voorkomen, is te maken dat ze wegkomt.
Amy heeft daarnaast ontzettend veel positieve ervaringen met andere honden, is hartstikke speels en sociaal, maar dat maakt die kennismaking met vreemde honden er voor haar niet makkelijker op. Dat staat er dus bij haar helemaal los van.

Door op plekken te gaan wandelen waar de kans zo goed als nihil was dat vreemde honden zomaar op haar af zouden komen en/of we dat heel makkelijk uit de weg konden gaan, door ander gedrag aan te leren om met die spannende situaties om te gaan en door de sociale wandelingen, waarbij we in een gecontroleerde omgeving konden oefenen binnen haar grenzen en zij zich weer leerde ontspannen als we vreemde honden tegenkwamen en er langzaam maar zeker een meer positieve associatie mee kreeg, ging dit al snel veel beter en had ze eigenlijk alleen nog moeite met loslopende honden die echt haar kant op kwamen of duidelijk te veel interesse toonden.
Het laatste beetje van dit gedrag heeft ze overwonnen nadat we zijn verhuisd naar Spanje. We komen hier sowieso veel minder vreemde honden tegen tijdens wandelingen, en in 1,5 jaar is het nog maar één keer voorgekomen dat zo'n hond dan ook naderde. Honden blijven hier meestal op een afstandje staan kijken of het contact wel gewenst is en naderen niet als Amy door tongelen en wegkijken aangeeft dat ze dat niet wil. Dat alleen is voor Amy al genoeg om zich er helemaal niet meer druk om te maken en soms wil ze dan na een tijdje best even rustig kennismaken.

Ik zou zelf een hond die zo in paniek op de vlucht slaat helemaal niet meer loslaten, maar meenemen aan een lange lijn en eerst leren naar jou toe te komen in plaats van weg te vluchten. Door steeds te vluchten, leert ze niets, behalve dat vluchten werkt om uit die situatie te komen; ze oefent dus dat vluchtgedrag. Arlo deed dat ook, vooral met mensen maar ook wel eens als het spel met Amy en Amoz hem wat te veel werd. Alleen werkte dat niet, want Amy is net zo snel. Door aan die vluchtreactie te werken, kiest hij nu in die situaties voor stil gaan zitten en dan stopt dat spel ook (want is niet meer leuk voor Amy en Amoz). En in andere spannende situaties gaat hij nu achter mij staan in plaats van binnen een seconde dertig meter verderop te zijn. Maar dat zul je uiteraard wel aangelijnd moeten oefenen. Ze moet weten dat het bij jou veilig is en dat jij haar niet in onveilige situaties brengt (ook al vind je zelf dat ze er helemaal geen reden voor heeft om in die situaties bang te zijn). Bijvoorbeeld: als er honden achter jullie lopen en zij dat dus blijkbaar te spannend vindt, zou ik gewoon even een flink stuk in de berm gaan staan zodat ze kunnen passeren en er dan zelf op ruime afstand achter gaan lopen. Dat is vaak veel makkelijker voor onzekere honden, want dan kunnen ze die 'enge' hond veel beter in de gaten houden en op den duur zien dat er niets engs gebeurt.

Sorry voor de lange post, maar wie weet heb je er iets aan :engel:
Daar heb ik zeker iets aan, dankjewel voor je uitgebreide reactie!

Dat laatste stukje is ook wel wat idd. Nu ergeren we ons eigenlijk aan Zahra die zo irritant begint te doen als er een hond achter haar loopt en dat ze dan niet meer wil plassen en niet meer normaal meeloopt. Ze zit constant achterom te kijken enz. Dus wat we nu doen is geërgerd reageren, haar bij proberen te sturen en stevig doorlopen. Maar daarin reageren we denk ik op ons eigen gevoel en niet op een manier dat haar zal helpen om het minder eng te gaan vinden.

Sowieso iedereen super bedankt voor het uitgebreide reageren en meedenken. Ik ben alles eens rustig aan het lezen en ook de tips en methodes/gedragstherapeuten die jullie noemen.
Emma
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Emma »

Durf je een andere hond te blokkeren en weg te sturen?
Mijn ervaring is, dat als je hond weet dat jij het oplost, ze een stuk meer vertrouwen hebben.

Omdat je zelf ook wat angst hebt, door slechte ervaring, weet ik niet of je dit durft, met complete overtuiging :engel:
Als je natuurlijk met alle honden loopt én wandelwagen, snap ik dat dat niet echt makkelijk gaat. Ik zou dan snel oversteken als het even kan, en honden ontwijken. Maar ik weet natuurlijk niet hoe het bij jullie aan toe gaat. Hier zijn zelden loslopende honden in de wijk. En die loslopen die ken ik en ja, 1 ervan ontwijk ik altijd.

En loslopen, ik zou er een lange lijn aan doen, zodat je bij elke hond die je niet kent of niet vertrouwd, snel jou hond kunt binnenhalen.
En bij opdringerige honden naar de baas brullen dat ze hun hond alsjeblieft bij zich houden, want dat jij een bange hond hebt. Beetje op het medelijden in spelen. Wil vaak wel helpen.
Als ik onze Luca op til, omdat ik het niet vertrouw, zeg ik altijd dat het een oudje is, en dit te druk is voor haar. Wat trouwens ook zo is, en dan zie je mensen begrijpelijk ja knikken :lol1: :ok:
sjm
Zeer actief

Ja, dat durf ik wel. :) En dat doe ik ook wel. Maar ik denk dat Zahra van te voren al mijn 'Oh, shit, daar gaan we weer' voelt. Maar ervoor staan en de hond wegsturen doe ik wel :D

Inderdaad met de situaties met kinderwagen en honden sta je gewoon 5-0 achter in zo'n situatie. Alles zit in de knoop, ik moet alles tegelijk beschermen dan etc. :P Dat doe ik ook al bijna nooit meer, maar alleen Zahra en kinderwagen heb je natuurlijk wel, ik kan niet altijd zonder kind wandelen :P En dat maakt het wel lastiger, je voelt je gewoon al beperkter dan.

In de wijk lukt ontlopen meestal redelijk. Dan heb ik dus alleen een heel onrustige hond aan de lijn maar zijn honden over het algemeen niet heel erg tot last. Wel af en toe iemand die z'n mega groot uitgevallen swiffer niet onder controle heeft. Die heeft wel eens ongeveer over de kinderwagen heen zitten springen om Zahra achterna te zitten terwijl Zahra aan de lijn zat. En meneer kreeg z'n swiffertje niet meer te pakken.

Dat roepen naar een baas met een opdringerige, niet luisterende hond doen we wel. Maar meestal krijgen we een ongeïnteresseerde opmerking terug en kunnen we gewoon ons geluk op met alle overlast van hun hond. Ik denk dat ik maar moet gaan roepen dat Zahra heel ziek is of net gered ofzo. Geloven ze vast met zo'n magere hond, haha.

Wat voor lange lijn zouden jullie hierbij gebruiken? Hoe lang is handig/nodig?
DeDiana
Zeer actief

Frootje schreef:
DeDiana schreef:Amy is één keer uit het niets aangevallen door een andere hond die haar in de flank/rug beet, maar dit gedrag heeft daar niets mee te maken. Dat had ze daarvoor al en is echt ontstaan doordat honden te snel dichtbij kwamen en daarbij haar signalen niet respecteerden. Het enige wat een hond dan leert, is dat hij iets anders moet gaan doen om zelf ook nog enige invloed op de voor de hond beangstigende situatie te hebben. Ik kan dat wel onzin vinden, maar voor haar is dat niet zo
Mijn ervaring is ook dat grenzen negeren voor een hond die het toch al spannend vindt heel indrukwekkend en zelfs wel traumatiserend kan zijn. Froo is vanaf het begin toen ze bij ons was bang geweest. Mij is verteld dat ze in het opvanggezin met heel veel andere honden leefde en dat er vaak niet op ze gelet werd omdat er niet genoeg ogen waren om op alle honden te letten. Ik vermoed dat zij als pup al heeft geleerd dat haar grenzen er niet toe deden. Ik zie haar nu ook altijd heel duidelijke signalen naar andere honden geven, maar er is echt maar een handvol honden die dat ook respecteert en haar met rust laat of langzaam benadert. Daardoor is ze ook regelmatig heel bang voor hele lieve honden die haar echt niks willen doen maar die niet de tijd nemen om haar op een rustige manier te benaderen (en bij dat soort honden blijft ze dus op de arm tot ze hun interesse in haar vanzelf hebben verloren). Dat is echt niet nodig maar voor haar is dat wel heel indrukwekkend en dus is ze bang. Ergens snap ik dat wel.
Ja, ik denk ook dat vaak onderschat wordt hoe veel indruk dat op een hond kan maken en dat kan ook het geval zijn bij mensen die niet op communicatie of grenzen reageren.
Ik zou niet willen zeggen dat het voor Amy traumatiserend is geweest, maar ontmoetingen met vreemde honden zijn voor haar daardoor wel beladen geworden en op den duur verwachtte ze dat gedrag dat zij niet leuk vond bij voorbaat al van élke vreemde hond. Terwijl ze eigenlijk juist heel graag met andere honden omgaat en in het gezelschap van andere honden is. Had ze gewoon niets met andere honden gehad, dan was dat zo en was dat ook prima, maar dat is het helemaal niet, van al mijn honden is Amy het meest een honden-hond. En ze heeft ook geen uren nodig om te ontdooien, het gaat meestal om een paar minuten - maar als er geen sprake is van een rustige kennismaking, wordt het sowieso niks en heeft ze helemaal geen vertrouwen in die andere hond.
Door veel oefenen en positieve ervaringen met vreemde honden die haar grenzen wel respecteerden, is dat gelukkig ook weer heel erg bijgetrokken. En gelukkig is ze altijd wel blijven communiceren en die subtiele signalen blijven geven.
Emma
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.

Ik zou niet een té lange lijn gebruiken, want dat gaat overal omheen, zitten. Maar een meter of 5 denk ik. Afhankelijk hoe ver Zahra uit je buurt gaat.
Dat je haar in ieder geval op tijd via de lijn binnen kan halen/ vast kan houden, zodat ze niet in paniek weg kan rennen.
Je kan wel met een lange lijn bijvoorbeeld longeerlijn eerst proberen, en die korter maken als je denkt dat die te lang is, dan merk je vanzelf wat een goede lengte is.
Of eerst aan een lange flexie laten lopen, maar dat doe je misschien al.

Het lijkt me best een lastig probleem hoor, als je een hond hebt die best goed los kan lopen, maar die zich op laat jagen, en in paniek weg rent.
Altijd aan de lijn houden, is dan ook een dilemma hoor lijkt mij. Best moeilijke situatie.
DeDiana
Zeer actief

sjm schreef:Dat laatste stukje is ook wel wat idd. Nu ergeren we ons eigenlijk aan Zahra die zo irritant begint te doen als er een hond achter haar loopt en dat ze dan niet meer wil plassen en niet meer normaal meeloopt. Ze zit constant achterom te kijken enz. Dus wat we nu doen is geërgerd reageren, haar bij proberen te sturen en stevig doorlopen. Maar daarin reageren we denk ik op ons eigen gevoel en niet op een manier dat haar zal helpen om het minder eng te gaan vinden.
Ja, dat denk ik ook.
En de basis om van een vluchtreactie een reactie te maken dat ze juist naar jou toe komt voor veiligheid, is dat je die veiligheid ook biedt, in haar ogen. Blijkbaar wordt het van doen alsof er niets aan de hand is en gewoon doorlopen niet beter - dan ervaart zij dus geen veiligheid. Dus ik denk dat door te onderkennen dat het voor haar spannend is en met een oplossing daarvoor te komen, je haar ook veel makkelijker gaat leren dat jij haar veiligheid biedt.
sjm
Zeer actief

Froo en DeDiana, idd.. Er zijn maar erg weinig honden die respect hebben voor signalen van andere honden. En helaas ook niet alle baasjes.

We gebruiken wel een flex met gewoon uitlaten, zodat ze iets meer snuffelruimte heeft. Maar met andere honden in de buurt uiteraard gewoon kortgehouden naast ons. Ben geen fan van de flex, maar het is soms wel handig, als je ze gewoon op tijd bij je neemt.

Het is ook heel lastig. Als we naar een losloopgebied/bos gaan is dat altijd een rustig bos die we kennen. We laten Zahra alleen los op de veilige plekken en als we nergens andere honden zien. Maar het is idd lastig. Zahra geniet er heel erg van om soms even los te lopen. Snuffelen. En weer naar ons toe racen etc. Alles gaat goed, tot een andere hond te ver gaat. We laten haar al bijna nooit meer los nu, maar of Zahra hier gelukkig van wordt.. We laten haar wel op andere manieren racen en sprinten natuurlijk. Dat heeft ze nodig.
En zodra ze een andere hond heeft gezien die te opdringerig was is het einde sowieso zoek. Dan is er niks leuks meer aan de wandeling en heeft het ook geen zin meer om haar los te laten lopen.
Emma
Zeer actief

Misschien toch eens op cursus met haar. Zodat ze in gecontroleerde omgeving went aan andere honden om haar heen.
Het klinkt een beetje als dat ze niet erg gewent is aan andere hondenrassen en hoe die zich gedragen. Alhoewel misdragen natuurlijk ook geregeld gebeurd. Maar met een goede cursus hopelijk niet.
Ik zou eens rondkijken naar een goede instructeur die in kleine groepjes een gehoorzaamheidscursus geeft. Niet voor de gehoorzaamheid, maar voor het wennen aan andere honden om haar heen, in combinatie met aandacht voor jou en wat gehoorzaamheid oefeningetjes met andere honden in de buurt is misschien wel goed. Ook voor je eigen vertrouwen, en zelfvertrouwen.

Het lijkt me echt frustrerend als je hond na een opdringerige ontmoeting met andere hond, de verdere wandeling eigenlijk verpest is. Misschien dat oefenen op cursus helpt. Misschien ook niet, maar ik zou proberen om er toch op 1 of andere manier wat meer ontspanning te krijgen na zulke situaties. Of dat ook lukt is een tweede.
Laura84
Zeer actief
Contacteer:

mocht je BAT willen gaan doen, hou er rekening mee dat je met een vaste lijn "moet" gaan lopen, zodat er 0 spanning is tussen jou en Zahra

Afbeelding
sjm
Zeer actief

Ik vind het dus heel lastig hoe je een goede training, trainer, cursus of therapeut vindt. Wanneer is iemand goed? Wanneer doe ik er goed aan om daar met Zahra heen te gaan en is alles idd veilig en onder controle met andere honden. :schrik:

Ik denk ook dat een cursus zoals een gehoorzaamheidscursus oid voor ons beide goed zou zijn. Iets samen doen met andere honden om ons heen.
Maar ik vind het dus een beetje lastig wat en waar..

Heeft iemand tips voor een lange lijn die lekker in de hand ligt en niet heel snel in de knoop raakt? We hadden toen ze pup was zo'n hele (hele) lange lijn om haar los te laten lopen met een lange lijn achter haar aan. Maar dat was een vreselijk ding.

@ laura84: Bedankt voor het filmpje! :) Ik loop idd liever met een vaste lijn om zo ontspanning te kunnen creëren op de lijn. Mijn man wil altijd de flex omdat hij Zahra dan makkelijker half in de sloot kan laten poepen wat ze altijd doet. :LOL: Moet de flex misschien gewoon verstoppen :mrgreen:
Laura84
Zeer actief
Contacteer:

sjm schreef:Ik vind het dus heel lastig hoe je een goede training, trainer, cursus of therapeut vindt. Wanneer is iemand goed? Wanneer doe ik er goed aan om daar met Zahra heen te gaan en is alles idd veilig en onder controle met andere honden. :schrik:

Ik denk ook dat een cursus zoals een gehoorzaamheidscursus oid voor ons beide goed zou zijn. Iets samen doen met andere honden om ons heen.

Heeft iemand tips voor een lange lijn die lekker in de hand ligt en niet heel snel in de knoop raakt? We hadden toen ze pup was zo'n hele (hele) lange lijn om haar los te laten lopen met een lange lijn achter haar aan. Maar dat was een vreselijk ding.

@ laura84: Bedankt voor het filmpje! :) Ik loop idd liever met een vaste lijn om zo ontspanning te kunnen creëren op de lijn. Mijn man wil altijd de flex omdat hij Zahra dan makkelijker half in de sloot kan laten poepen wat ze altijd doet. :LOL: Moet de flex misschien gewoon verstoppen :mrgreen:
Ik zou niet zo snel een gehoorzaamheidscursus gaan doen, daarmee ga je juist in de controle zitten en controle zorgt er vaak niet voor dat er gedragsveranderingen zijn. Je kan het wel doen maar eerst zal je een manier "moeten" vinden om die angst te gaan verminderen en dat leer je niet door "zit, af, blijf en volg".
Afbeelding
sjm
Zeer actief

Laura84 schreef:
sjm schreef:Ik vind het dus heel lastig hoe je een goede training, trainer, cursus of therapeut vindt. Wanneer is iemand goed? Wanneer doe ik er goed aan om daar met Zahra heen te gaan en is alles idd veilig en onder controle met andere honden. :schrik:

Ik zou niet zo snel een gehoorzaamheidscursus gaan doen, daarmee ga je juist in de controle zitten en controle zorgt er vaak niet voor dat er gedragsveranderingen zijn. Je kan het wel doen maar eerst zal je een manier "moeten" vinden om die angst te gaan verminderen en dat leer je niet door "zit, af, blijf en volg".
Ah, oke. Waar voor iets wel dan? Het gaat me ook niet om die gehoorzaamheid, want ze luistert verder hartstikke goed. Het gaat me meer om iets samen doen en zoals Emma (geloof ik) idd zei in een gecontroleerde omgeving in de buurt van andere honden zijn en daaraan wennen.
Laura84
Zeer actief
Contacteer:

op welke afstand reageert ze op honden, 10 meter, 100 meter, kilometer?
Afbeelding
sjm
Zeer actief

Zodra een hond in zicht is (dat is bij haar als zichtjager vrij snel :goeie: ), is ze op haar hoede en blijft ze alleen maar om zich heen kijken. Qua meters kan ik dat niet echt inschatten. Maar als er eind vd straat een hond loopt zeg maar (echt nog ver weg) dan ziet ze het en is ze niet meer ontspannen.
DeDiana
Zeer actief

sjm schreef:Zodra een hond in zicht is (dat is bij haar als zichtjager vrij snel :goeie: ), is ze op haar hoede en blijft ze alleen maar om zich heen kijken. Qua meters kan ik dat niet echt inschatten. Maar als er eind vd straat een hond loopt zeg maar (echt nog ver weg) dan ziet ze het en is ze niet meer ontspannen.
Dan zou je op een hondencursus dus aan de andere kant van het veld moeten gaan staan of buiten het hek, en dan is het misschien nog te spannend, want het zijn ook nog eens meerdere honden.
Bat lijkt me daarom ook heel wat geschikter.
sjm
Zeer actief

Hoe werkt BAT precies? Doe je dan een cursus in je eentje met een begeleider oid? Wordt dat alleen door Monique Bladder gedaan, of doen veel meer mensen dat? Hoe kan ik een geschikt persoon vinden die dat doet zeg maar? En heeft iemand enig idee wat bijbehorende prijzen hiervoor zijn?
Laura84
Zeer actief
Contacteer:

DeDiana schreef:
sjm schreef:Zodra een hond in zicht is (dat is bij haar als zichtjager vrij snel :goeie: ), is ze op haar hoede en blijft ze alleen maar om zich heen kijken. Qua meters kan ik dat niet echt inschatten. Maar als er eind vd straat een hond loopt zeg maar (echt nog ver weg) dan ziet ze het en is ze niet meer ontspannen.
Dan zou je op een hondencursus dus aan de andere kant van het veld moeten gaan staan of buiten het hek, en dan is het misschien nog te spannend, want het zijn ook nog eens meerdere honden.
Bat lijkt me daarom ook heel wat geschikter.
dit dus :E:

Bat leert een hond zelfstandig wegdraaien van de prikkel die ze spannend vinden (heel erg kort door de bocht)
Afbeelding
Chihuahua-paws
Zeer actief

sjm schreef:
Laura84 schreef:

Ah, oke. Waar voor iets wel dan? Het gaat me ook niet om die gehoorzaamheid, want ze luistert verder hartstikke goed. Het gaat me meer om iets samen doen en zoals Emma (geloof ik) idd zei in een gecontroleerde omgeving in de buurt van andere honden zijn en daaraan wennen.
Er zijn ook andere cursussen.
Zoals ik nu volg.

Is helemaal geen zit af/ blijf cursus.

Een training zelfbeheersing en zelfcontrole :wink:
Wel positief trainen.

Wij zijn met een klein groepje 5 honden van verschillende rassen die allemaal wel uitvallen aan de lijn en stress/angst hebben in sommige situaties.

We hebben een heel groot veld bij de Alphense honden club (daar waar de HF doe dagen ook wel zijn geweest)

We gaan apart het veld op (in het begin) en apart het veld af. Inmiddels ga ik samen met een andere het veld op en af.

We doen gewoon leuke oefeningentjes van een stormbaan (alleen dus je wacht niet in een rij) maar wisselen wel oefeningen af. Tot aan speuren en balans oefeningentjes. En wel ook volgen en vooral aandacht bij je houden terwijl ze wel zicht hebben op de andere combinaties.

We gebruiken TTouch massage techniek en oefenen de plank dat laatste is niet Saartje haar ding maar TTouch is wel fijn.

Op het laatst staan we in een kring en lopen we een aantal passen naar elkaar. Steeds dichter bij. En dan verlaten we het veld nu dus per twee. Maar uiteindelijk allemaal tegelijk.

Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”